Ok, jullie hebben gelijk, maar het gaat er mij iig om dat Brabus niet met een 100% eigen auto komt, maar met een gemodificeerde Mercedes.... of dat nou alleen motorisch is of tot aerodynamica en onderstel dat maakt niet uit. De basis vorm (uiterlijk idd) komt van Mercedes en daarom vind ik niet dat je ze een echte car manufacturer mag noemen.
idd de meeste, maar niet de arosa/lupo... behalve andere motorkap en lichtunits enzo zijn ze bijna identiek.
De meeste auto's verschillen meer boven de kap dan eronder...
idd de meeste, maar niet de arosa/lupo... behalve andere motorkap en lichtunits enzo zijn ze bijna identiek.
Een autofabrikant moet zn eigen auto van niks maken (behalve VW-Audi Groep en dat soort) en niet een al bestaand model veranderen en dan je eigen naam op plakken.
Ook tuners kunnen hun eigen naam of type op een auto plakken en dat zijn toch ook geen fabrikanten.
Kijk maar naar AC Schnitzer.
Op BMW's die door AC Schnitzer getuned zijn zit ook een eigen type bv S5 bij een 5 serie.
Maar het zou bij Brabus wel kunnen zijn(ik weet niet of dat zo is) dat ze net zoals Alpina eigen chassis nummers hebben.
Alpina heeft een Alpina chassis nummer en het is niet mogelijk om onderdelen daar te bestellen wat met het technische gedeelte te maken heeft.
Bv een uitlaat of remschijf of wat ook bestellen bij Alpina kan alleen als je een officieel Alpina chassis nummer kan tonen.
En misschien dat het bij Brabus ook zo werkt en in dat geval is dat ook gewoon een automerk en geen tuner
Maar de motoren in die auto's zijn toch getunede motoren want de motoren zijn gemodificeerd als hoe bv AC Schnitzer of Hamann dat doet(ik bedoel dan niet zomaar een opgefokt motortje, maar echt alles aangepast net zoals de remmen enz.)en dat zijn toch ook gewoon tuners.
dat is dus precies wat ik zeg....
ze zetten hun eigen naam erop, maar echt autofabrikanten zijn het niet (vind ik (blijft immers een mening))
ze zetten hun eigen naam erop, maar echt autofabrikanten zijn het niet (vind ik (blijft immers een mening))
Tuurlijk, ik snap wat je bedoelt. Maar zij noemen zichzelf geen fabrikant, maar zijn als zodanig erkend. Bij discussies als dit krijg je altijd verschillende opvattingen van wat nou een echt merk is en wat niet. Ik vind het een goede oplossing om dan maar de instanties te volgen en hun opvatting van wat een echte autofabrikant is en wat niet aan te houden. Anders blijf je maar discussieren....
En misschien dat het bij Brabus ook zo werkt en in dat geval is dat ook gewoon een automerk en geen tuner
Brabus doet beide, zowel tunen als eigen modellen verkopen.
Een autofabrikant moet zn eigen auto van niks maken (behalve VW-Audi Groep en dat soort) en niet een al bestaand model veranderen en dan je eigen naam op plakken.
Dan hou je slechts een paar grote fabrikanten over... Het is gewoon niet te doen om motoren e.d. allemaal in eigen huis te ontwikkelen, daar gaan vele miljoenen, zo niet miljarden, in zitten.
je hoeft je niet aangesproken te voelen.. maar is zeer irritant om dingen te lezen die niet eens waar zijn.. maar ik ga het niet opzoeken welke 4 persoons auto nou het snelste is bla bla bla
Ik geef je gelijk, mensen die onwaarheden als waarheden verkondigen kunnen irritant zijn. Maar neem dan ook de moeite om even aan te tonen wat er niet klopt en onderbouw dat met feiten. Het kan namelijk goed zijn dat iemand zich gewoon vergist
Vraag me trouwens af in hoeverre al die 'concepts' die snelheden ook echt gehaald hebben of dat het theoretische topsnelheden zijn.
Nu heb ik eens de overbrengingsverhoudingen genomen en het formaat achterbanden en ervan uitgegaan dat hij Vmax haalt bij Pmax. Laat ik het zo zeggen, er zit ergens een kleine discrepantie...
Nu heb ik eens de overbrengingsverhoudingen genomen en het formaat achterbanden en ervan uitgegaan dat hij Vmax haalt bij Pmax. Laat ik het zo zeggen, er zit ergens een kleine discrepantie...
uhh ik moet nu gaan slapen lonsdale-wijffie ben nl. ziek en heb ontiegelijke koppijn.. uhh je mag weten dat het niet wil zeggen hoe nieuwer de auto is des te sneller hij is.. maarja komt misschien dat ze vroeger niet zoveel op milleu emissies hoefde te letten en ik zal morgen ff het topic doornemen (maar ik irriteer me aan mensen ook op feesten bijvoorbeeld die over auto's praten maar er echt helemaal geen zak verstand van hebbe) maar misschien was ik lichtelijk geirriteerd omdat ik 2 dagen in bed heb gelegen..
truste
truste
Voor een enigszins nauwkeurig berekening met het vermogen ontbreken veel te veel gegevens. Ik heb puur uitgerekend of het qua overbrengingsverhoudingen mogelijk was, dat heeft niets met weerstanden te maken. En dan kom ik maar op ~276 km/h
Wanneer je motor 6900 rpm maakt en je hebt een overbrengingsverhouding die vast ligt, een bandenmaat die ongeveer vast ligt (/40 is nu niet bepaald het type dragrace band dat in een keer 2x zo groot wordt), dan kun je volgens mij toch onmogelijk harder rijden dan je toerental x factor (bestaande uit rolomtrek banden, overbrenging versnelling en eindoverbrenging).
6900 : 3.54 x (pi * 750) x 60 x 1E-6 = 276 km/h
Dan mag jij nu uitleggen hoe hij toch ~350 km/h haalt, ofwel de overbrengingsverhoudingen kloppen niet, ofwel de topsnelheid is puur gebaseerd op wat mogelijk zou zijn met dat vermogen.
Wanneer je motor 6900 rpm maakt en je hebt een overbrengingsverhouding die vast ligt, een bandenmaat die ongeveer vast ligt (/40 is nu niet bepaald het type dragrace band dat in een keer 2x zo groot wordt), dan kun je volgens mij toch onmogelijk harder rijden dan je toerental x factor (bestaande uit rolomtrek banden, overbrenging versnelling en eindoverbrenging).
6900 : 3.54 x (pi * 750) x 60 x 1E-6 = 276 km/h
Dan mag jij nu uitleggen hoe hij toch ~350 km/h haalt, ofwel de overbrengingsverhoudingen kloppen niet, ofwel de topsnelheid is puur gebaseerd op wat mogelijk zou zijn met dat vermogen.
laatste aanpassing
hee sorry ik kon het niet laten..
maar ik weet niet over wat voor motoren jij praat??
maar de motoren van deze auto's maken ten eerste wel iets meer toeren dat 7000 !! je hebt het over een vaste overbrengingsverhouding ?? (versnellingsbak of wat??) eindreductie)) ga je dat allemaal zo berekenen mooie knurft dan maarja... owja die auto van jou die 7000 omw/min maakt heeft wel een heel fijn luchtweerstandcoefficient
laturr !!
maar ik weet niet over wat voor motoren jij praat??
maar de motoren van deze auto's maken ten eerste wel iets meer toeren dat 7000 !! je hebt het over een vaste overbrengingsverhouding ?? (versnellingsbak of wat??) eindreductie)) ga je dat allemaal zo berekenen mooie knurft dan maarja... owja die auto van jou die 7000 omw/min maakt heeft wel een heel fijn luchtweerstandcoefficient
laturr !!
Je begrijpt er zelf geloof ik erg weinig van, althans je geeft er geen blijk van te begrijpen waar het over gaat. Ooit van een zaagtanddiagram gehoord?
Misschien beter om ook gewoon je mond te houden.
Zoals ik reeds zei ga ik puur er vanuit of het mogelijk is qua overbrengingsverhoudingen. Daar heeft vermogen niets mee van doen en rol- of luchtweerstand ook niet...
Wanneer je nu gewoon eens bij de door je zelf aangedragen auto van Supercars.net kijkt:
2000 Chevrolet Camaro ZL1 Concept
574.2 kw / 770.0 bhp @ 6900 rpm
1st Gear Ratio 2.860:1
2nd Gear Ratio 1.936:1
3rd Gear Ratio 1.552:1
4th Gear Ratio 1.295:1
5th Gear Ratio 1.00:1
Final Drive Ratio 3.54:1
Wanneer je Pmax bij 6900 rpm hebt, ga je echt je topsnelheid niet bereiken bij 10.000 rpm ofzo. Dit soort motoren bereiken overigens meestal maximaal vermogen net voor de redline. De 5 is de zwaarste versnellings, overbrengingsverhouding in de 5 (versnelling x eindoverbrenging): 1.00 x 3.54 = 3.54
Wanneer je motortoerental dan gewoon omrekent naar voertuigsnelheid (zoals je voor een zaagtanddiagram voor iedere versnelling doet), kom je erachter dat je nooit harder kunt met die overbrengingsverhouding en een redline van 6900 rpm dan 276 km/h.
Tweede vraag die je je dan kunt gaan stellen is of het mogelijk is de redline te halen in de 5. Daarvoor zul je echter veel meer gegevens, Cw, A, voertuigmassa, massa roterende onderdelen in de betreffende versnelling, rolweerstand, etc. moeten hebben. Die tweede vraag kan ik op basis van de gegevens dus niet beantwoorden...
Misschien beter om ook gewoon je mond te houden.
Zoals ik reeds zei ga ik puur er vanuit of het mogelijk is qua overbrengingsverhoudingen. Daar heeft vermogen niets mee van doen en rol- of luchtweerstand ook niet...
Wanneer je nu gewoon eens bij de door je zelf aangedragen auto van Supercars.net kijkt:
2000 Chevrolet Camaro ZL1 Concept
574.2 kw / 770.0 bhp @ 6900 rpm
1st Gear Ratio 2.860:1
2nd Gear Ratio 1.936:1
3rd Gear Ratio 1.552:1
4th Gear Ratio 1.295:1
5th Gear Ratio 1.00:1
Final Drive Ratio 3.54:1
Wanneer je Pmax bij 6900 rpm hebt, ga je echt je topsnelheid niet bereiken bij 10.000 rpm ofzo. Dit soort motoren bereiken overigens meestal maximaal vermogen net voor de redline. De 5 is de zwaarste versnellings, overbrengingsverhouding in de 5 (versnelling x eindoverbrenging): 1.00 x 3.54 = 3.54
Wanneer je motortoerental dan gewoon omrekent naar voertuigsnelheid (zoals je voor een zaagtanddiagram voor iedere versnelling doet), kom je erachter dat je nooit harder kunt met die overbrengingsverhouding en een redline van 6900 rpm dan 276 km/h.
Tweede vraag die je je dan kunt gaan stellen is of het mogelijk is de redline te halen in de 5. Daarvoor zul je echter veel meer gegevens, Cw, A, voertuigmassa, massa roterende onderdelen in de betreffende versnelling, rolweerstand, etc. moeten hebben. Die tweede vraag kan ik op basis van de gegevens dus niet beantwoorden...
laatste aanpassing
De m6 doet er 4,6 seconden over
(om intelligente discussies te voorkomen, ik zeg niet dat het een sedan is)
Over de launch control nog maar te zwijgen
. Wat overigens erg slecht is voor je motor
Er is wel een onbegrenste versie van verkrijgbaar trouwens
Ze zeggen dat de top dan ook rond de 330 km/h ligt
Die van mij gaat maar 207 km/h
De nieuwe m6 lijkt qua uitstraling trouwens wel erg veel op de nieuwe mercedes.
Over de launch control nog maar te zwijgen
Er is wel een onbegrenste versie van verkrijgbaar trouwens
Die van mij gaat maar 207 km/h
De nieuwe m6 lijkt qua uitstraling trouwens wel erg veel op de nieuwe mercedes.
laatste aanpassing
En reken maar dat er ook een M6 CSL komt.
Die is lichter dan de gewone en heeft 550 pk, die is nog een stuk sneller.
Als als we het over snelste sedan hebben dan weet ik behalve de M5 nog een kandidaat maar dat is dan geen standaard auto maar ik vermeld m toch even:
Nowack BMW M5(E39)500 pk 0-100 4,5 sec. 320+ km/h Top snelheid
En er zijn ook nog een M5(ook E39)met 600 pk van G Power en een M5(ook E39) met 680 pk maar ik weet de naam van de tuner even niet meer.
Ik weet van allebij de prestaties niet maar het is zeker dat ze allebij veel sneller zijn dan die van Nowack.
En dat wordt met de nieuwe M5 nog veel erger, dat zit er dik in.
En met een M6 en M6 CSL zal er ook nog wel een hoop gedaan worden.
Er is van de M3 CSL al een getuned exemplaar met 500 pk dus met de M6 CSL gebeurd er ook wel zoiets en als die standaard al 550 pk krijgt dan zal een getuned exemplaar wel helemaal erg worden.
Die is lichter dan de gewone en heeft 550 pk, die is nog een stuk sneller.
Als als we het over snelste sedan hebben dan weet ik behalve de M5 nog een kandidaat maar dat is dan geen standaard auto maar ik vermeld m toch even:
Nowack BMW M5(E39)500 pk 0-100 4,5 sec. 320+ km/h Top snelheid
En er zijn ook nog een M5(ook E39)met 600 pk van G Power en een M5(ook E39) met 680 pk maar ik weet de naam van de tuner even niet meer.
Ik weet van allebij de prestaties niet maar het is zeker dat ze allebij veel sneller zijn dan die van Nowack.
En dat wordt met de nieuwe M5 nog veel erger, dat zit er dik in.
En met een M6 en M6 CSL zal er ook nog wel een hoop gedaan worden.
Er is van de M3 CSL al een getuned exemplaar met 500 pk dus met de M6 CSL gebeurd er ook wel zoiets en als die standaard al 550 pk krijgt dan zal een getuned exemplaar wel helemaal erg worden.
laatste aanpassing
AQJ ja sorry jonge je doet waarschijnlijk auto techniek niveau 4 ja leuk die opleiding heb ik ook gedaan.. ik heb gehoord van een zaagtand diagram poeh poeh.. maar is het zo dat ze dan bij 6900 het max vermogen halen? ja.. maar is dat het maximum toerental?? nee ligt de topsnelheid bij het maximum toerental of bij het maximum vermogen ??
GROETEN
GROETEN
Lijkt mij toch dat je je maximum snelheid bij je maximum vermogen zult halen.
Met mijn boerennatuurkunde theorie: bij maximum vermogen lever je meeste energie en deze energie zet je om in kinetische energie (met de nodige verliezen). Je toerental met maximum vermogen is dus ook het toerental met maximale kinetische energie en dus ook maximum snelheid.
Wat klopt er dan niet in deze beredenering?
Met mijn boerennatuurkunde theorie: bij maximum vermogen lever je meeste energie en deze energie zet je om in kinetische energie (met de nodige verliezen). Je toerental met maximum vermogen is dus ook het toerental met maximale kinetische energie en dus ook maximum snelheid.
Wat klopt er dan niet in deze beredenering?
je beredenering klopt opzich wel.. maar nee, op een gegeven moment is het toerental van de motor te hoog om nog een goede vulling van de cilinder te verkrijgen.. maarja ik weet niet of ik mijn tijd hieraan moet verdoen.. het is in ieder geval wel zo dat wat op supercars.net staat gewoon klopt duss.. maja ik kan het niet bewijzen maar zoek het internet maar af. en tuurlijk zijn er boeken of tijdschriften of internet sites die andere waardes opgeven maar dit is de meest betrouwbare bron
gegroet
gegroet
Ja, ik snap dat het vermogen boven een bepaald toerental weer omlaag gaat (zoveel weet ik nog net van auto's).
Maar wat AQJ bedoelt is dat bij sommige modellen het niet mogelijk is de opgegeven top te bereiken met de specificaties die je voor handen hebt. Het toerental bij maximum vermogen, de versnellingsbakratio's en de wieldiameter is toch voldoende om een theoretische top te geven?
Tuurlijk heb je in de realiteit rolweerstand en luchtweerstand e.d., maar die zullen je echter alleen maar verder van die theoretische top afhouden.
* gaat vanmiddag zijn rekenmachine er eens bijpakken
Maar wat AQJ bedoelt is dat bij sommige modellen het niet mogelijk is de opgegeven top te bereiken met de specificaties die je voor handen hebt. Het toerental bij maximum vermogen, de versnellingsbakratio's en de wieldiameter is toch voldoende om een theoretische top te geven?
Tuurlijk heb je in de realiteit rolweerstand en luchtweerstand e.d., maar die zullen je echter alleen maar verder van die theoretische top afhouden.
* gaat vanmiddag zijn rekenmachine er eens bijpakken
theoretische top
.. maargoed als je dus aan het rijden bent met een auto heb je te maken met weerstanden !!!! die zijn niet gegeven bij deze auto.. dus daarom is het niet mogelijk om de top van deze auto te berekenen.. of je moet zonder luchtweerstanden gaan berekenen en dan kom je op 2x zo hoge snelheden uit (aangezien de luchtweerstand in het kwadraat toeneemt ten opzichte van de snelheid)
probeer het zelf uit met je eigen auto ga alles maar na probeer te berekenen en ga lekker naar duitsland om het te checken (ga niet met een oude auto want dan heb je nog afwijkingen aan je dashboard) succes

probeer het zelf uit met je eigen auto ga alles maar na probeer te berekenen en ga lekker naar duitsland om het te checken (ga niet met een oude auto want dan heb je nog afwijkingen aan je dashboard) succes
doe mij maar een RS6 van audi...
Is niet de snelste maar wel een hele vette!!!
Is niet de snelste maar wel een hele vette!!!
theoretische top .. maargoed als je dus aan het rijden bent met een auto heb je te maken met weerstanden !!!! die zijn niet gegeven bij deze auto.. dus daarom is het niet mogelijk om de top van deze auto te berekenen.. of je moet zonder luchtweerstanden gaan berekenen en dan kom je op 2x zo hoge snelheden uit (aangezien de luchtweerstand in het kwadraat toeneemt ten opzichte van de snelheid)
Kijk, dat is het punt nu. Stel nou dat ik zonder luchtweerstanden op 300 km/h kom, weet ik toch zeker dat de actuele top lager ligt? Ik denk dat dat ook precies is wat AQJ bedoelt. Je bepaalt gewoon een plafond voor de snelheid, in realiteit zal de maximum snelheid daar altijd onder moeten liggen (ok, ok, tenzij je ERG stevige rukwinden in de rug hebt, maar over het algemeen hebben auto's juist last van de lucht).