Niet helemaal. Ik neem ook mijn eigen geluiden op en maak daarvan ambient geluiden. Inmiddels heb ik een aardig library van geluiden opgenomen tijdens reizen, wandel-tochtjes door de stad of simpelweg in mijn appartement... en die gaan uiteindelijk ook allemaal weer in tracks.
Dat komt me wel weer erg bekend voor ja; overal de muzikale mogelijkheden van inzien. Zowel met samples uit films als geluiden die je in het dagelijks leven tegenkomt.
Reverb is wel een fijn ding, dat zeker.

- delay overigens ook - ik hou van dynamische reverb... dat wil zeggen dat ik geluiden graag door een ruimte laat bewegen door ofwel de reverb ruimte aan te passen of wel de plaatsing van het geluid.
Vet.
Gewoon ergens beginnen en altijd open staan om nieuwe dingen bij te leren.
Ben al een paar keer begonnen met een studiesessie op Reason, maar na een tijd zakt de moed me toch altijd weer in de schoenen.
Sowieso het hele verhaal software/hardware... De algemene opinie is sowieso dat hardware vetter klinkt, dat heb ik wel gemerkt. Maar het is mij ook een beetje een raadsel waar te beginnen; heb een E-mu 1212M soundcard, eventueel ook nog wel een paar actieve monitoren (2x Behringer B2031A), maar daar houdt het wel mee op.
Zit er al een tijdje over te denken om een MIDI-masterkeyboard te gaan kopen van E-mu. Maar ook daar weer: wat is wijsheid? Heb al tientallen uren naar tutorials op Youtube zitten staren en lees ook al een aardig tijdje (+/- 3 jaar) op Synthforum mee, waar onder andere Dione zit; die heeft bijvoorbeeld weer een aardige bak hardware staan. De één zweert bij het één, de ander zweert bij het ander. Is natuurlijk persoonlijk, maar een beetje krankjorum wordt je er wel van.

En om nu gelijk voor een hobbie voor 10.000 euro handel in huis te gaan halen voordat je weet waar je je instort lijkt me ook niet zo handig.
Heb nu FL Studio 9, maar eens kijken of ik daar iets mee kan.

Waarschijnlijk gaat daar al wel snel het nut van een MIDI-masterkeyboard blijken. En de komen de vragen weer: semi-gewogen of gewogen toetsen? 49 of 61 toetsen of zelfs nog meer? Etc, etc.