Een compressor is een apparaat dat bepaalde frequenties (moet je afstellen) kan benadrukken, het geluid wordt zeg maar 'dikker' gemaakt. Door een compressor te gebruiken kun je je producties warmer doen laten klinken. Compressoren kum je bijvoorbeeld inzetten op de baspartijen, waardoor deze voller klinken, of op de hogere frequenties, waardoor ze helderder klinken. Zo'n ding stel je niet zomaar af, moet je even voor gaan zitten. Het is meer een apparaat voor mixdown/mastering-dingen..
Ik heb een Alesis compressor staan en wat een compressor kan doen is ruis wegfilteren. Dit gebruik ik bijvoorbeeld bij mijn microfoon als iemand erdoor zingt kan ik alle onnodige geluiden live killen. Je kan het ook omdraaien en het geluid aandikken tot een dikke distortion toe, maar daar is ie niet voor gemaakt.
Een processor of enhancer is om geluiden mooier te maken, vooral hogere tonen en warme klanken warmer maken.
Een processor of enhancer is om geluiden mooier te maken, vooral hogere tonen en warme klanken warmer maken.
laatste aanpassing
Necropolis is in de war met een enhancer is mijn idee, correct me if i'm wrong ..
Compressor in basis drukt het geluid in elkaar om het compacter te laten klinken en om plotselingen pieken van bepaalde frequenties binnen de perken te houden. Het doel is het zo hard mogelijk laten klinken van je produktie zonder dat het geluidsniveau in werkelijkheid te hard wordt. Vooral voor het persen op vinyl erg handig, maar tegenwoordig overal toegepast.
Je kan ervan uitgaan dat je een maximum level hebt, waarbinnen alles wordt samengeperst. In die samenpersing zitten alle verhoudingen (onderling) van de frequenties die het totale geluidsspectrum vormen. Heb je een track die normaal klinkt, en je gooit er veel bass bij, dan zal, dmv de compressor, het geluid/frequentiegebied van alles behalve het laag "weggedrukt worden" door het toegevoegde laag. en omgkeerd psies hetzelfde, waardoor je je mix bv lekker schel kan laten klinken.
Nadeel van hardwarecompressors is dat ze altijd een tijdje nodig hebben om in te schakelen, als je mastert via software (wavelab/soundforge) blijft een stuk strakker.
Verder zitten er vaak extra functies op een compressor/limiter, zoals een gate, wat het geluid/ingang dichtknijpt indien het binnenkomende geluid niet een bepaald niveau haalt. Hierdoor kan je bv zorgen dat een gate alle levels doorlaat, die harder zijn dan een ruis die bijvoorbeeld de uitgang heeft van zichzelf. Als het geluid erdoor is gegaan en het geluidsniveau daalt weer, dan knijpt de gate de geluidsingang weer dicht waardoor je de ruis niet meer hoort.
Verder zit er vaak een extra knop op om het geluid harder uit te sturen dan dat ie binnenkomt, erg handig als je bd's wil oversturen
Ik heb zelf 3 compressor/limiters/gates, welke ik gebruik om de ruis van m'n 909 bd uitgang af te knijpen, de resonantiepieken van filterknallers uit m'n sampler binnen de perken te houden, en om bv de snaredrum meer "punch" te geven, door de attacktijd van de compressor lang te zetten, waardoor het eerst stukje (de tik) harder doorkomt in vergelijking de rest van het geluid van de snaredrum ......
Compressor in basis drukt het geluid in elkaar om het compacter te laten klinken en om plotselingen pieken van bepaalde frequenties binnen de perken te houden. Het doel is het zo hard mogelijk laten klinken van je produktie zonder dat het geluidsniveau in werkelijkheid te hard wordt. Vooral voor het persen op vinyl erg handig, maar tegenwoordig overal toegepast.
Je kan ervan uitgaan dat je een maximum level hebt, waarbinnen alles wordt samengeperst. In die samenpersing zitten alle verhoudingen (onderling) van de frequenties die het totale geluidsspectrum vormen. Heb je een track die normaal klinkt, en je gooit er veel bass bij, dan zal, dmv de compressor, het geluid/frequentiegebied van alles behalve het laag "weggedrukt worden" door het toegevoegde laag. en omgkeerd psies hetzelfde, waardoor je je mix bv lekker schel kan laten klinken.
Nadeel van hardwarecompressors is dat ze altijd een tijdje nodig hebben om in te schakelen, als je mastert via software (wavelab/soundforge) blijft een stuk strakker.
Verder zitten er vaak extra functies op een compressor/limiter, zoals een gate, wat het geluid/ingang dichtknijpt indien het binnenkomende geluid niet een bepaald niveau haalt. Hierdoor kan je bv zorgen dat een gate alle levels doorlaat, die harder zijn dan een ruis die bijvoorbeeld de uitgang heeft van zichzelf. Als het geluid erdoor is gegaan en het geluidsniveau daalt weer, dan knijpt de gate de geluidsingang weer dicht waardoor je de ruis niet meer hoort.
Verder zit er vaak een extra knop op om het geluid harder uit te sturen dan dat ie binnenkomt, erg handig als je bd's wil oversturen
Ik heb zelf 3 compressor/limiters/gates, welke ik gebruik om de ruis van m'n 909 bd uitgang af te knijpen, de resonantiepieken van filterknallers uit m'n sampler binnen de perken te houden, en om bv de snaredrum meer "punch" te geven, door de attacktijd van de compressor lang te zetten, waardoor het eerst stukje (de tik) harder doorkomt in vergelijking de rest van het geluid van de snaredrum ......
laatste aanpassing
hahaha dit zijn wel de meest kicke originele antwoorden wat ik ooit heb gelezen. 
Maargoed hoe zie ik een compressor:
Stel je heb een track met een bepaalde basspartij, of een synth, of hihat's of whatever...
Je wilt alles gelijktrekken naar 0 dB. Jouw track heeft geen constante volume. Wat nu???
Gooi een compressor eroverheen!!
Alles wat boven de 0 dB is wordt naar 0dB terug geduwd,
en alles wat beneden de 0dB is wordt naar 0dB opgewardeerd....
En wat betreft warmte in de mix en alles heeft helemaal niets met compressors te maken. Dat is gewoon een kwestie van het goed toepassen van EQ'en, reverben enz. enz...

Maargoed hoe zie ik een compressor:
Stel je heb een track met een bepaalde basspartij, of een synth, of hihat's of whatever...
Je wilt alles gelijktrekken naar 0 dB. Jouw track heeft geen constante volume. Wat nu???
Gooi een compressor eroverheen!!
Alles wat boven de 0 dB is wordt naar 0dB terug geduwd,
en alles wat beneden de 0dB is wordt naar 0dB opgewardeerd....
En wat betreft warmte in de mix en alles heeft helemaal niets met compressors te maken. Dat is gewoon een kwestie van het goed toepassen van EQ'en, reverben enz. enz...
zonder compressie geen vette producties hoor...
Ik kan het meeste meekomen (ook niet helemaal, dat is eigenlijk een limiter wat je opnoemt in combi met een compressor) in het antwoord van Ritzi, de rest (sorry hoor) is de melk horen klotsen maar niet weten waar de koe loopt...
compressen, limiiten doet nog veel meer met je geluid, je overall volume word harder (o.a. radio 538 heeft een dikke vette multiband compressor (optomod) om zo hard mogelijk te zijn op hetzelfde niveau)
Een compressor zorgt er ook voor dat bepaalde geluiden wordem geaccentueerd dmv instellingen:
attack (hoe snel de compressor reageert op een hard signaal)
release (hoe snel hij reageert nadat hij het signaal heeft "weggedrukt" en weer op zijn oude niveau zit)
threshold (drempel waarop hij reageert op het binnenkomend signaal, hoe hoger hoe meer signaal hij compressed en bij een lage threshold bewerkt ie alleen de pieken)
Ratio (is als het ware de mix knop tussen origineel signaal en gecompressed signaal. op oneindig hoor je alleen het gecompressde signaal en op bijv. 1:5 hoor je en het gecompressde signaal en het origineel. Bij radio zetten ze de ratio op oneindig om levels gelijk te houden, hoef je niet zo op je gain te letten)
In mijn studio gebruik ik ook wel het een en ander aan compressors: drawmer LX20 (klassieker daftpunk compressie) 2 x behringer autocom, 1 behringer composer pro en 2 x een boss RCL10 (ook klassieker)
Ook gebruik ik softwarematig een zooi compressors maar die halen het toch niet bij hardware op de een of andere manier terwijl ik de laatste tijd toch voor 80% mijn muziek maak met software (ok, ik mix wel analoog af dmv 16 outputs op mijn computer)
nou dat dus zo'n beetje.. ik zal is kijken of ik wat voorbeelden heb tussen wel en niet gecompressde/gelimmitte geluiden, horen is de beste manier en vooral veel mee spelen maar pas op, decompressen (expanden) is moeilijker dan naderhand in mastering wat compressie toe te passen...
Compressors en exiters kunnen je geluid misschien beter maken maar kunnen het ook hopeloos (onherstelbaar)verkloten bij verkeerd gebruik..
Ik kan het meeste meekomen (ook niet helemaal, dat is eigenlijk een limiter wat je opnoemt in combi met een compressor) in het antwoord van Ritzi, de rest (sorry hoor) is de melk horen klotsen maar niet weten waar de koe loopt...
compressen, limiiten doet nog veel meer met je geluid, je overall volume word harder (o.a. radio 538 heeft een dikke vette multiband compressor (optomod) om zo hard mogelijk te zijn op hetzelfde niveau)
Een compressor zorgt er ook voor dat bepaalde geluiden wordem geaccentueerd dmv instellingen:
attack (hoe snel de compressor reageert op een hard signaal)
release (hoe snel hij reageert nadat hij het signaal heeft "weggedrukt" en weer op zijn oude niveau zit)
threshold (drempel waarop hij reageert op het binnenkomend signaal, hoe hoger hoe meer signaal hij compressed en bij een lage threshold bewerkt ie alleen de pieken)
Ratio (is als het ware de mix knop tussen origineel signaal en gecompressed signaal. op oneindig hoor je alleen het gecompressde signaal en op bijv. 1:5 hoor je en het gecompressde signaal en het origineel. Bij radio zetten ze de ratio op oneindig om levels gelijk te houden, hoef je niet zo op je gain te letten)
In mijn studio gebruik ik ook wel het een en ander aan compressors: drawmer LX20 (klassieker daftpunk compressie) 2 x behringer autocom, 1 behringer composer pro en 2 x een boss RCL10 (ook klassieker)
Ook gebruik ik softwarematig een zooi compressors maar die halen het toch niet bij hardware op de een of andere manier terwijl ik de laatste tijd toch voor 80% mijn muziek maak met software (ok, ik mix wel analoog af dmv 16 outputs op mijn computer)
nou dat dus zo'n beetje.. ik zal is kijken of ik wat voorbeelden heb tussen wel en niet gecompressde/gelimmitte geluiden, horen is de beste manier en vooral veel mee spelen maar pas op, decompressen (expanden) is moeilijker dan naderhand in mastering wat compressie toe te passen...
Compressors en exiters kunnen je geluid misschien beter maken maar kunnen het ook hopeloos (onherstelbaar)verkloten bij verkeerd gebruik..
laatste aanpassing
vooral die laatste 2 zinnen zijn zo treu hehe
om ff in noobwoorden een voorbeeldje te geven wat een compressor ook kan doen is bv. je kick een "stuk oppompen" zodat die heftiger knalt zonder dat die overstuurd wordt (dus heftig zonder dat je halve gabberkicks krijgt)
of je kan het juist weer zo instellen dat als je 2 geluiden ertegenlijk doorheen haalt de ene geluid de andere wegdrukt als die erin komt en weer op laat komen als die geluid stopt perfect voorbeeld is hier de bassline en de kick van satisfaction
om ff in noobwoorden een voorbeeldje te geven wat een compressor ook kan doen is bv. je kick een "stuk oppompen" zodat die heftiger knalt zonder dat die overstuurd wordt (dus heftig zonder dat je halve gabberkicks krijgt)
of je kan het juist weer zo instellen dat als je 2 geluiden ertegenlijk doorheen haalt de ene geluid de andere wegdrukt als die erin komt en weer op laat komen als die geluid stopt perfect voorbeeld is hier de bassline en de kick van satisfaction
toch maar is gaan gebruiken die compressors
iedereen thenks voor de uitleg
zo snap ik er weer wat meer van
zo snap ik er weer wat meer van
Compressors zijn de dingen, die je muziek wat vette laat klinken.
Wat het doet is het geluid ZACHTER maken.
Wanneer het geluid boven een bepaalde drempel van db komt(treshhold), gaat het het geluid afbuigen en de tijd waarin hij dat doet heet attack.
Wanneer het geluid weer beneden(volume) de treshhold komt, gaat hij de amplitude weer terug zetten, in de tijd (release).
Wat je dus krijgt is, je kunt het goed testen als je een bassdrum en een ride te gelijk doet, maar ook tussen de bassdrum een ride, kun je hem goed laten horen en niet die op de bassdrum
Wat je krijgt is, dat je allebij de geluiden tegelijk hoort, maar als je hem zodanig compressed, zul je op een gegeven moment de ride die tussen de bassdrums zit, alleen nog horen.(maarja dan staat hij op lompe techno stand
)
Dus het {filtert/wat dan ook} niets het stelt alleen een amplify waarde in van 0 tot 1.
wanneer je de compressor goed afsteld en je beat clipt toch, is je input te hard
ps: compressors zijn vet, gebruik zo'n 3 tot 4 compressors in onze muziek
grtz, Jeroen
www.303f.com
Wat het doet is het geluid ZACHTER maken.
Wanneer het geluid boven een bepaalde drempel van db komt(treshhold), gaat het het geluid afbuigen en de tijd waarin hij dat doet heet attack.
Wanneer het geluid weer beneden(volume) de treshhold komt, gaat hij de amplitude weer terug zetten, in de tijd (release).
Wat je dus krijgt is, je kunt het goed testen als je een bassdrum en een ride te gelijk doet, maar ook tussen de bassdrum een ride, kun je hem goed laten horen en niet die op de bassdrum
Wat je krijgt is, dat je allebij de geluiden tegelijk hoort, maar als je hem zodanig compressed, zul je op een gegeven moment de ride die tussen de bassdrums zit, alleen nog horen.(maarja dan staat hij op lompe techno stand
Dus het {filtert/wat dan ook} niets het stelt alleen een amplify waarde in van 0 tot 1.
wanneer je de compressor goed afsteld en je beat clipt toch, is je input te hard
ps: compressors zijn vet, gebruik zo'n 3 tot 4 compressors in onze muziek
grtz, Jeroen
www.303f.com
laatste aanpassing
NIEL: "Het doel is het zo hard mogelijk laten klinken van je produktie zonder dat het geluidsniveau in werkelijkheid te hard wordt. Vooral voor het persen op vinyl erg handig, maar tegenwoordig overal toegepast."
Dat is een limiter, is bijna het zelfde, alleen de ratio is dan oneindig...
Dat is een limiter, is bijna het zelfde, alleen de ratio is dan oneindig...
laatste aanpassing
gvd zeg word echt knetter geil hier
compressors zijn geel
thenks 
Dat is een limiter, is bijna het zelfde, alleen de ratio is dan oneindig...laatste aanpassing: 29 augustus 2003 19:55
Ach, ik legde het even kort uit het hoofdje uit voor de jongens hier, het zit vaak allemaal in hetzelfde apparaat dus wtf
Heb wel in de praktijk gehoord met eigen releases dat er meer werd gebruikt dan alleen een limiter, bv goed hoorbaar in breaks waar zachte stukken zwaar opgekrikt zijn
Ik denk dat digitale hardware compressors de enige zijn die goed kunnen limiten ivm de 0ms (via delay) hoorbare verwerking. Opgenomen stuken met analoge hardware blijft minder met de attack-tijd die je blijft houden
laatste aanpassing
Een limiter-tooltje dat ik onwijs veel gebruik bij remasteren is de PeakMaster (standaard in WaveLab)... t lijkt een heel sukkelig dingetje, maar je kunt er heel goed vervormingsvrij het totaalvolume 3 tot 6 dB mee opvoeren zonder dat je de bekende compressor/limiter-neveneffecten (zoals 'pompen' en 'hijgen') krijgt.
PS. het gebruik van compressie kan soms een behoorlijke afwijking in je DC offset veroorzaken, dus kan het nooit kwaad om na compressen/limiten de track door een hi-pass filter te halen (de beste manier om van die offset af te komen). Zorg dan wél dat de pas gecomprimeerde track ónder de 0 dB piekt (ik hou zelf altijd -0.2 dB aan) omdat anders ongewenste vervorming kan optreden.
PS bij de PS. Een maximumwaarde van -0.2 dB voor je master is trouwens sowieso geen slecht idee, omdat niet alle CD-spelers even goed omgaan met pieken van exact 0 dB.
PS. het gebruik van compressie kan soms een behoorlijke afwijking in je DC offset veroorzaken, dus kan het nooit kwaad om na compressen/limiten de track door een hi-pass filter te halen (de beste manier om van die offset af te komen). Zorg dan wél dat de pas gecomprimeerde track ónder de 0 dB piekt (ik hou zelf altijd -0.2 dB aan) omdat anders ongewenste vervorming kan optreden.
PS bij de PS. Een maximumwaarde van -0.2 dB voor je master is trouwens sowieso geen slecht idee, omdat niet alle CD-spelers even goed omgaan met pieken van exact 0 dB.
laatste aanpassing
Wat een ingewikkeld verhaal van iedereen zeg,...
een compressor kun je op 1 of meer kanalen zetten.
(send/return)
Het zorgt ervoor dat je dynamisch bereik van zwakste signaal tot het hardste signaal uit het kanaal worden "gecompressed"
je attack en release hebben te maken met wat voor geluid je compressed.
voorbeeld:
stel je geluid is +11dB max en je stelt de treshold van de compressor in op -9dB.
dynamic range is dus 20dB.
stel je compressed met een ratio van 4:1, dan deel je die 20 door 4.
resultaat is een gain reduction van -5dB.
dus je output is nu +6dB.
NU het belangrijkste > je make up gain.
deze zet je nu dus op +5dB.
ziedaar het resultaat > een gecompressed signaal
LET OP>> REASON HEEFT EEN AUTOMATISCHE MAKEUP GAIN,EN IS DUS EIG GEEN ECHTE COMPRESSOR.
(multiband-compressors doen dit per frequency band)
een compressor kun je op 1 of meer kanalen zetten.
(send/return)
Het zorgt ervoor dat je dynamisch bereik van zwakste signaal tot het hardste signaal uit het kanaal worden "gecompressed"
je attack en release hebben te maken met wat voor geluid je compressed.
voorbeeld:
stel je geluid is +11dB max en je stelt de treshold van de compressor in op -9dB.
dynamic range is dus 20dB.
stel je compressed met een ratio van 4:1, dan deel je die 20 door 4.
resultaat is een gain reduction van -5dB.
dus je output is nu +6dB.
NU het belangrijkste > je make up gain.
deze zet je nu dus op +5dB.
ziedaar het resultaat > een gecompressed signaal
LET OP>> REASON HEEFT EEN AUTOMATISCHE MAKEUP GAIN,EN IS DUS EIG GEEN ECHTE COMPRESSOR.
(multiband-compressors doen dit per frequency band)
ik ben al een tijdje opzoek naar een goeie compressor
is de DBX 166 XL wat??
en zijn de de behringers goed??
is de DBX 166 XL wat??
en zijn de de behringers goed??
Als je computer het trekt raad ik je aan om een reason rewire mode te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld logic, cubase, protools of een samplearranger zoals ableton live.
Hierdoor kun je alle kanalen lokaal opnemen in zo'n multitrack programma.
Ik gebruik zelf logic.
Voordeel daarvan is dat je in die betere programma beschikt over meerdere geavanceerdere plugins (zoals oa de bovengenoemde compressors,gates,expanders, maar ook gruwelijke effeten en filters) dan die in reason te vinden zijn. Al deze plugins zitten er standaard bij, maar je kunt ook plugins van in de honderden,. soms duizenden euro's bij "vinden" en dan heb je vloeibaar goud in handen.
en logischerwijs heb je in deze duurdere programma's een zee van patchmogelijkheden, die met auxen en busses een zeer lekkere master out kunnen geven..
mixdowntijd
daar ff een multiband comp. op,. misschien een enhancer,. en voila
pro sounds, fresh outtha da bedroom
------------
(Behringer?......begint niet voor niets met een B
Hierdoor kun je alle kanalen lokaal opnemen in zo'n multitrack programma.
Ik gebruik zelf logic.
Voordeel daarvan is dat je in die betere programma beschikt over meerdere geavanceerdere plugins (zoals oa de bovengenoemde compressors,gates,expanders, maar ook gruwelijke effeten en filters) dan die in reason te vinden zijn. Al deze plugins zitten er standaard bij, maar je kunt ook plugins van in de honderden,. soms duizenden euro's bij "vinden" en dan heb je vloeibaar goud in handen.
en logischerwijs heb je in deze duurdere programma's een zee van patchmogelijkheden, die met auxen en busses een zeer lekkere master out kunnen geven..
mixdowntijd
daar ff een multiband comp. op,. misschien een enhancer,. en voila
pro sounds, fresh outtha da bedroom
------------
(Behringer?......begint niet voor niets met een B
laatste aanpassing
hmm volgens mij heeft de letter b meerdere betekenissen dusss....
effe simpeluitgelegd!
een compressor haalt de "peaks"uit een wavefile weg en laat de hele file afhankelijk van je compression rate gelijk klinken qua decibels. dus bv. bij een snelle reeks van kickdrums kan je uiteindelijke mix al snel gaan over de "0"grens laten gaan, en dit kan je verhelpen met de compressor.als die toegepast is kan je je hele file"normalizen"en dan heb je een mooi gelijk hardklinkende track die overal min of meer dezelfde volume heeft. in reason gebruik ik hem niet, want ik pas hety meestal toe op mijn hele eindproductie, niet bij midi gebruik.(in soundforgde doe ik dit met de "wavehammer")
een compressor haalt de "peaks"uit een wavefile weg en laat de hele file afhankelijk van je compression rate gelijk klinken qua decibels. dus bv. bij een snelle reeks van kickdrums kan je uiteindelijke mix al snel gaan over de "0"grens laten gaan, en dit kan je verhelpen met de compressor.als die toegepast is kan je je hele file"normalizen"en dan heb je een mooi gelijk hardklinkende track die overal min of meer dezelfde volume heeft. in reason gebruik ik hem niet, want ik pas hety meestal toe op mijn hele eindproductie, niet bij midi gebruik.(in soundforgde doe ik dit met de "wavehammer")
Lees het topic es door,. dan zie je dat er al tot in detail is uitgelegd hoe ze werken en wat ze doen.
Normalizen..........nix met comp te maken en ook NOOIT DOEN (fuckt je bit assignments of i.a.w. Subharmonic Distortion kan voor komen)
een GOEDE eindmix hoef je niet te normalizen, het doet meer kwaad dan goed.
(mixdown maken met een limiter met een bit meter erachter geeft een cleaner resultaat dan normalizen)
Je maakt het nog ingewikkelder en onduidelijk voor de onervaren gasten hier,. lullig hoor
ah dank, je wel hoor Bassworm.
oh sorry mr. bassworm dan neem ik mijn hele verhaal terug, jij bent de pro.
dan kan je ook mijn vraag beantwoorden, bij die make up gain die bij die compressor hoort, daar gaat hij de boel toch ook uiteindelijk op dezelfde manier amplifien als bij normalizen? amplifien is altijd "slecht" voor je file, zowel bij make up gain als bij normalizen, maar met de verkeerde make up gain hoeveelheid gaat je file helemaal naar de tering, met normalizen zit je altijd veilig. en normalizen heeft wel degelijk met compressors te maken, het zijn allebei mastering tools.
dan kan je ook mijn vraag beantwoorden, bij die make up gain die bij die compressor hoort, daar gaat hij de boel toch ook uiteindelijk op dezelfde manier amplifien als bij normalizen? amplifien is altijd "slecht" voor je file, zowel bij make up gain als bij normalizen, maar met de verkeerde make up gain hoeveelheid gaat je file helemaal naar de tering, met normalizen zit je altijd veilig. en normalizen heeft wel degelijk met compressors te maken, het zijn allebei mastering tools.
nogmaals, zoals je boven in mijn uitleg hebt kunnen lezen, moet je kunnen uitrekenen wat je juiste make up gain is.Zo compress je een signaal, maar maak je het niet zachter noch harder, wel compacter en vrij van peaks.
normalizing :
Contrary to many frequently-held opinions, normalizing does NOT
improve the dynamic range of the recording in any way, since as you
bring up the signal, you also bring up the noise. The signal-to-noise
ratio is a function of the original recording level. If you have a
peak at -6 dB, that's 6 dB of dynamic range you didn't use, and when
you normalize it to 0 dB, your noise floor will rise an equivalent
amount.
>>>In andere woorden,. alleen doen als je niet anders kunt.
En bij mastering word vaker een multibandcompressor gebruikt.Als een mastering studio je tracks normalized, kun je beter een ander zoeken.
normalizing :
Contrary to many frequently-held opinions, normalizing does NOT
improve the dynamic range of the recording in any way, since as you
bring up the signal, you also bring up the noise. The signal-to-noise
ratio is a function of the original recording level. If you have a
peak at -6 dB, that's 6 dB of dynamic range you didn't use, and when
you normalize it to 0 dB, your noise floor will rise an equivalent
amount.
>>>In andere woorden,. alleen doen als je niet anders kunt.
En bij mastering word vaker een multibandcompressor gebruikt.Als een mastering studio je tracks normalized, kun je beter een ander zoeken.


















