Partyflock

Forumonderwerp · 618312

m'n vraag was effe, of er mensen zijn die door het langere gebruik wat ze hebben gedaan, nu nog, bij bepaalde situaties, soms in een soort flash-back terrecht komen... Waarbij het lijkt alsof je helemaal jezelf bewustzijn verliest ofzo, wanneer je heel gespannen bent..., of dat je in een psygose terecht komt, en hoe je daar weer uit ziet te komen of van dat soort dingen, wat zijn jullie ervaring daarmee?
laatste aanpassing
Ik denk dat dat vooral zal zijn als je erg veel gebruikt op een langere termijn...

nou ik wil wel eens weten wat je nou precies onder een flash-bak verstaat dan...

uhhhh , die flash-back; zoiets als; dat je voor de spiegel staat en dan recht in je ogen kijkt, en dat het dan alsof lijkt dat je weer helemaal strak staat van de pilluh, of zo'n wazig moment dat je effe helemaal niks meer in je kunt opnemen, en dus effe helemaal stil valt, terwijl je druk bezig bent met iets....
of dat je in een psygose terecht komt,

:vaag:

Ik kan je zeggen, dat is niet cool. Had zo'n ervaring tijdens HouseQlassics
Zeg Pillie, weet jij wel wat een psychose is??

niet iets van een minuutje of 30 hoor!

wat is voor jouw dan een psygose? Dat je helemaal buiten jezelf treed, en dat je niks meer in jezelf kunt opnemen? alsof er iets stopt in je hersenen, dat bepalend is voor je zelfbewustzijn?

Jensen heeft gelijk, een psygose kan langer duren, zelfs jaren....
2 Jensen --> Was ook geen 30 minuten maar wel langer. Weet niet of het een echte psychose was zoals jij ze kent, maar ik weet wel dat het knetter vaag was en niet releaxt. Dacht dat heel de tent me aan stond te gapen en ik wilde vluchten maar dat kon niet ... :S
Niet dat ik er dagen in bleef hangen ofzo dus idd niet echt een psygose dan

Voor mij niet meer
laatste aanpassing

ja, dat kan ja, en hebbie daar nu nog last van?
Nee, ik begreep het topic ff verkeerd denk ik.

Heb daar alleen tijdens het feest last van gehad en in de ochtend erna. Maar niet zo dat ik nu nog wel eens paranoia wordt ofzo van toen.

Ik ken wel gozers die er echt in zijn blijven hangen en die af en toe gewoon nog van die trekjes hebben vanwege hun vele drugsgebruik. Ziet er soms niet uit ...
Jij hebt gewoon een soort van "bad trip" gehad Pillie :)

heel iets anders dan een psychose, dat heeft meer met depressie en lusteloosheid te maken, als ik me niet vergis :)
Eén van de opvallendste kenmerken bij een psychose zijn de hallucinaties en wanen. Een hallucinatie kun je uitleggen als een droom terwijl je toch wakker bent. Wanneer je droomt gebeuren er allerlei dingen waar je geen invloed op hebt. Je neemt het waar terwijl je slaapt. Wanneer je wakker wordt besef je al gauw dat het een droom was en sta je weer in contact met de realiteit. De realiteit corrigeert dus het gebeuren in de droom. Bij een psychose met hallucinaties is de patiënt gewoon wakker, maar hij neemt wel allerlei dingen waar, terwijl hij er geen directe invloed op heeft. Ook vinden er geen correcties plaats. Dus alles wat de patiënt ziet, hoort of voelt, ervaart hij als realiteit. Een waan werkt ongeveer hetzelfde. Het verschil is dat het hier niet om een waarneming maar om een overtuiging gaat, die je met niemand deelt.

tja, klopt jensen, wanneer je xtc gebruikt, en daarvoor al in een soort depressie/overspanne­n/burn-out bui bent, kun je in een psygose geraken, wat als tot gevolg heeft, dat je dus helemaal niets meer leuk vind, zelfs niet de dingen, die je daarvoor nog leuk vond om te doen. Ook hierbij geraak je dus helemaal buiten jezelf, en kun je niks meer in je opnemen, dus je werk kun je dan ook wel vergeten... De waarnemingen met je ogen, kloppen niet meer met de werkelijkheid van wat je ziet, je gaat alles veel intenser bekijken, en alle kleuren lijken nog roder, en groener... Alles kan nog gepaard gaan met een branderig, stekerig gevoel bovin in je hoofd, zelfs kunnen armen en benen heel onwennig overkomen, alsof ze niet doen, wat je eigenlijk wilt, als voorbeeld; zomaar iets pakken met je handen, kan je het gevoel geven, dat je eigen IK, het helemaal niet ervaard dat je dat oppakt, ofwel het geeft een zeer onwennig gevoel

Verders kun je er nog wel vanaf geraken, maar dat vergt zeer veel tijd, en zal je dus ook niet alleen kunnen, ofwel, je zal geholpen moeten worden bij de ggz
laatste aanpassing
toch blij dat ik zoiets nooit heb meegemaakt :)

ben het ook niet van plan eerlijk gezegd :D
pzies...xtc is er pas sinds jaren 80 niet?
en volgens mij weten ze nog vrij weinig wat de effecten zijn op langer termijn gebruik van xtc!

stel je eens voor dat iedereen die veel heeft gebruik zo word...hoe ziet NL er dan uit over een tijd :S

nee, naar mijn weten is xtc in de jaren 60/70 al ontwikkeld... Ook werd die stof gebruikt in de psygiatrie... waar ze later mee gestopt zijn. Het kon gevoelens los maken van mensen, die hun gevoelens niet konden verwoorden, alleen had de stof teveel nadelige gevolgen, die iedereen nu als fijn ervaard
Ik heb van sommige gehoord dat je na langdurig gebruik wat sneller geprikkeld bent. (geirriteert)
En dat je geduld ook wat korter is.
ik d8 dat t als eerst als leugenserum door hitler werd gebruikt...maar dan praat ik over MDMA
JFK had een MDMA verslaving, wel gedoseerd en op een hele andere manier zoals "wij" die gebruiken. Was laatst op tv, ik meen discovery :)
JFK haha meen je niet :) ennuhm pepp ik word geirriteert van die kat van jou:P

Ja mensenschuw geworden.

Volgens mij kan je alleen van LSD flashbacks krijgen. Maar er zijn ook pillen waar LSD in zit.

Verder kan je door XTC, na lang er overmatig gebruik, een vervorm wereldbeeld krijgen waardoor je bijv. paranoia kan worden.
je kunt van alle drugs psychoses krijgen, als je dus van jezelf weet dat je daar vatbaar voor bent: niet gebruiken (of wel gebruiken en niet zeiken als je in duin en bosch terecht komt)

Je kunt van lsd geen flashbacks krijgen, is n broodje aap verhaal met n kleine, doch zwaar overtrokken kern van waarheid.
Het enige dat bij lsd kan gebeuren is als je het bv. vanavond gebruikt en dan morgen of overmorgen n andere drug gebruikt (dat kan dus al bij wiet), dat je dezelfde SOORT tripkrijgt als tijdens het lsd-gebruik. Het is dus geen flashback in de zin van dat je dr na 10 of 15 jaar nog last van kunt hebben.

aha, maar khad het over xtc, dus niet over andere
Ik reageer dus ook op LadyC.

Over de lange termijn effecten is nog ongelovelijk weinig bekend omdat het 'nog niet lang genoeg' gebruikt wordt in deze zin, de psychiatrische wereld tel ik nu even niet mee. Bovendien wordt er nog erg weinig onderzoek naar gedaan. Vooralsnog zijn de geluiden van het minder worden vet geheugen ook nog niet bewezen, zelfs mensen die zwaar hadden gebruikt, hadden na verloop van tijd, waarin niet meer gebruikt wordt, hun volledige geheugen weer terug..

Ik merk toch echt wel dat mijn geheugen minder is geworden... Bepaalde nederlandse woorden weet ik soms gewoon helemaal niet meer.. die ik normaal toch wel gewoon wist..

Een paar jaar terug had een vriend van me xtc genbruikt.. en opeens stond ie helemaal stil en reageerde niet meer, na een paar minuten opeens weer normaal en had er niks van gemerkt... heel raar.
je geheugen zal ook pas weer beter worden als je langere tijd (=minimaal n jaar) geen xtc meer gebruikt, als je alleen blowt zijn de effecten op het korte termijn geheugen na n week of 6 zo goed als weg.

gebruikt die vriend nog steeds

persoonlijk ben ik vergeetachtig van het blowen ... maar een vriendin van mij werd gewoon depri van pillen echt heel erg :S maar voor ze dat door had was ze al bij menig psych langs geweest ...

maar ik persoonlijk heb van xtc geen bijwerkingen al heb ik uuhmmm een half jaar al geen pil meer aangeraakt ... wel sos dus daarvan zou ik het niet weten

btw... over dat geheugen verliezen, kheb weleens vernomen, dat heel je hersenen als het ware krimpen, van de xtc... Hebben ze van een persoon ooit op tv laten zien met een ct-scan... Ze wisten daarbij ook niet, of dit alles weer terug kwam in oude positie...
Maar misschien was het daarom wel, dat je pas na lang geen gebruik, je geheugen weer terug krijgt, omdat dan misschien je hersenen weer op normaal niveau zijn... Tja, kweet het ok niet hoor, blijft een raar goedje

ik heb een geheugen die niemand wil hebben denk ik, heb vaak waanideën en ben een soort mensenschuw geworden, maar ben nu 2 weken gestopt en dit keer keer ga ik het vol houden
de oorzaak hiervan is dat ik bijna 2 jaar lang wekelijks gebruikt heb en dan niet 1 pil maar echt iets van 5 op een avond gemiddeld
ben er daarom al een tijdje (2 jaar) wat mee geminderd. ging toch echt rare dingen zien enzo.

vooral als het schemert of de zon komt op is het raak (niet alleen in het weekend).

alleen drinken (met pep dan) gaat toch wel beter.

Ik lees weer veel vooroordelen en misinformatie.
MDMA(xtc) bestaat al sinds 1887 maar werd in 1912 door Merck Pharmaceuticals ontwikkeld in puur chemische vorm.
In 1914 werd het gepatenteerd.

Het leger heeft vanaf 1953 geëxperimenteerd met mdma op varkens/koeien/apen en mensen.
Later zagen ze af van gebruik van mdma omdat het te licht was en men personenn nog niet alles kon laten zeggen wat ze wilde!(geen goed waarheidsserum)

1965 Alexander Shulgin vindt opnieuw mdma uit.(was een vergeten chemische verbining...)

1967 ondergronds worden de eerste partijen mdma verhandeld onder therapeuten en hippies.

1970 eerste rapporten over gebruik en gevoilg daarvan van mdma.

1977 mdma begint nu over de hele wereld populair te worden als recreationele drug.

1983 mdma krijgt (nu het echt bekend begint te worden) de naam XTC van ecstasy wat extase betekend.
Eigenlijk wilden men het Empathy noemen, maar dat klonk niet zo lekker vandaar de naam xtc.

tot 1985 geen enkel geval van dood door mdma.

1987 eerste dode door mdma(oververhit dus werkelijke doodsoorzaak is nog steeds niet mdma zelf)

1988 mdma is illegaal in de USA

1989 mdma wordt door de rest van de wereld (met uitzondering van wat achtergebleven gebieden) op de lijst van harddrugs geplaatst!

1991 Alexander Shulgin brengt het boek "PIhkal a chemical love story" uit daarin wordt de chemische totstandkoming van mdma uitgelegd alsmede de werking (samen met nog 250 andere chemische verbindingen)

2001 in totaal 40 doden wereldwijd door een tablet die als xtc verkocht wordt maar PMA blijkt te bevatten.

Er zijn diverse test gedaan, onder andere door de Ricaurte institute.
Veel van deze tests zijn wel dubieus aangezien deze mensen gesponsord worden door de amerikaanse overheid die graag negatieve resultaten ziet i.v.m. hun "war on drugs".
Wat ook een grote impact had was de Oprah Winfrey show met de petscans van mensen die na xtc "gaten" in hun hersenen hadden.
Dit was zeer misleidend, daar die gaten gewoon vloeistof weergaf waar bij gewone mensen activiteit was en bij mdma gebruikers minder.

Tevens hadden we ook onze Nederlandse variant van Oprah in de vorm van Catherine Keyl, daar was een meisje die een korte termijnsgeheugen had van 5 minuten!
Dit was ook heel vreemd, misschien was het zelfs in scene gezet.
Mocht dit niet zo zijn dan kan men nog steeds niet bewijzen dat het puur met mdma te maken had, daar dit meisje al 4 jaar lang ELK weekend behoorlijke hoeveelheden; speed/mdma/coke en weed gebruikte!
Ook gebruikte ze af en toe paddo's en lsd.

Dat dit soort informatie tot verwarring kan leiden heb ik hierboven weer mogen lezen.

Voor verdere info over xtc(mdma), klik op onderstaande link:

MDMA vault

GreetX Chris

okay,okay, je zal wel gelijk hebben, maar tis niet echt het vervolg van het topic hierboven, m'n intresse ging meer uit, naar die effecten op langere termijn, wat het pf-volk zelf ervaard, als je lang hebt gebruikt, en dan evt stopt...
misschien kom je zo wel meer teweten, van die ervaringen van anderen, dan wat psygologen zelf beweren...
En dan vooral alleen over xtc, omdat menig mensje begint met een pilletjuh, en dat meestal meer ervaard als onschuldig, dan sos en andere drugs...
SinistuR zei :

"Ik merk toch echt wel dat mijn geheugen minder is geworden... Bepaalde nederlandse woorden weet ik soms gewoon helemaal niet meer.. die ik normaal toch wel gewoon wist.. "

-hoe weet je dan dat je die normaal wel wist ? ;)

Nou contiQi in feite komt het hier op neer:

Er zijn geen lange termijnsgevolgen van mdma gebruik bekend, DAT maakt het gebruiken van mdma dus ook zo riskant!

GreetX Chris

Tja, snap ik, chris... Mare, misschien is er wel pf-volk, dat al kan aangeven, wat voor hun veranderd is, sinds ze gestopt zijn, met veelvuldig gebruik... ofzo...
mensen leren van elkaar toch...

Ja dat is waar.
Ik ben gestopt en het enige wat ik merk(ik gebruikte niet al te veel maar goed) is dat ik meer energie heb.

Chris

ze zijn nog niet bekend nee,maar je hebt ze zelf wel ondervonden zoals:

korte termijngeheugen!!..
sneller gefocked!!
depressief!!
eerder moe!!

en zo kan ik nog wel even doorgaan, MAAR ik gebruik nu nog en misschien als ik niet meer gebruik dat die effecten wel weg trekken!!..

Misschien wel :devil:

Chris

laten we het hopen he!!

Ik zal voor je duimen.
Nou ja als m'n emoties het toelaten, want de laattse tijd ben ik vaak depri en dan heb ik geen zin om andere mensen te helpen, vreemd had ik vroeger nooit last van :devil:

Chris

ja zoiets merkte ik al ja..

Zelf ben ik helemaal gestopt, sinds eind vakantie vorig jaar. Alleen recreatief gebruikt, en zowat 40 tot 50 pilluh in 2 en half jaar tijd... Toen vond ik, dat ik er teveel last van kreeg, tijdens m'n werk en andere situaties, ik kwam erachter dat ik niet meer functioneerde, als daarvoor... Dit heb ik gezien als de noodrem, om er helemaal mee te kappen. Kijk een feest moet een feest blijven, en m'n werk gaat voor op m'n feestgedrag (tja, de centjes moeten toch ergens vandaan komen he, en ik zie mezelf met m'n 50ste ok nie meer op een houseparty staan, en wel nog op m'n werk, hahaha).
In m'n werk ben ik met veelzijdige dingen bezig, zowel een kantoor baan, als op de baan (in de installatietechniek)­. Soms zeer hectisch werk, wat me altijd goed af ging, totdat na de vakantie iets in me was veranderd, en dat ik sommige zaken gewoon niet meer aankon, terwijl ik daar vroeger, mezelf altijd goed in kon sturen... Das voor mij de redenen geweest dat ik gestopt ben

ja zoiets merkte ik al ja..

Niet de grapjas uithangen he, daar wordt ik depri van :-(

Chris :-D

(Y)...

kijk wat heet stoppen bij mij..stoppen bij mij is (met alles zo)echt stoppen dus gewoon nooit meer!!..

ik denk dat ik dan dus nog lange na niet ga stoppen,want een oud en nieuw is toch altijd wel speciaal als je begrijpt wat ik bedoel!!..

grapjas nee lolbroek!!..

oke ik hou op kerel..(K)je.:P

groet johan..(Y)..:D
laatste aanpassing

Hehe eindelijk.

:-D

tjaa, tis maar net hoe sterk jezelf in je schoenen staat he, joh!!, en wat je levensmotto is...
Soms moet je leuke dingen aan de kant zetten, zodat het in de toekomstig toch wel beter gaat... ofwel wat is je doel in het leven...
Tja en dan niet de kortzinnige gedachte van; misschien leef ik morgen wel niet meer,...
Als iedereen zo zou denken, hadden we nu ok niet pf-gehad, maar nog steeds onze postduif...(ofwel pd, haha)
... whoehahaha, dan zou dit forum wel heel erg traag verlopen... ik zie het al helemaal voor me, whoehahaha
laatste aanpassing

Heb wel eens een enkele flashback gehad, eigenlijk van elke drugs ervaring wel. Meestal totaal niet heftig, maar die momenten zijn er wel degelijk geweest. Dit is vooral psychisch en treed eigenlijk bij elke heftige ervaring wel op. Zo heb je ook wel eens een flashback naar je eindexamen uitreiking of je eerste vriendje/vriendinnet­je.
Ik heb in me leven nu 5x MDMA gebruikt en ik heb mezelf wel op een aantal dingen betrapt. Ik vergis me vooral wel eens in woorden en draai gezegdes om. Daar heb ik eigenlijk me hele leven al last van gehad, maar bemerk dat het wel erger wordt de week na dat ik heb gebruikt. M'n innerlijke proces in me hoofd is een klein beetje off, om zo te zeggen.

Het zal alleen maar verbeteren op termijn, je hersenen zijn een geweldig orgaan en hebben een groot zelfgenezend vermogen. Dat het compleet hersteld is nog steeds niet echt duidelijk. Wel is zo goed als zeker dat het schade aanricht.
Dat kan zich manifesteren in verschillende vormen; depressie, problemen met je geheugen en/of met taalgebruik, angst en/of paniekaanvallen, slaapstoornissen, psychoses en verschillende persoonlijkheidsstoo­rnissen.
Jammer genoeg nog niet in welke mate en ook niet de doseringen waar het bij optreed.

me doel ben ik aan het zoeken!!
kortzinnig IK??nee

en wat is er mis met de levensmotto leef van dag tot dag??..

dat het allemaal niet volgens jou straatje valt...tsja..