Partyflock

Forumonderwerp · 606205
15 volgers · 461346x bekeken

Waarschuw beheerder
-1
k hoorde dat als je creatine met het produkt HMB ((Beta-hydroxy-methylbutyrate) combineert dat het effect op de spieropbouw en op de spierkracht vele malen groter is. Dat komt namelijk omdat beide producten synairgistisch werken: ze versterken elkaars werking.

---
Het voedingssupplement HMB (Beta-hydroxy-methylbutyrate) is een metaboliet van het aminozuur Leucine. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat HMB een groot effect heeft op het spiermetabolisme. HMB vermindert spierafbraak na een zware training aanzienlijk zodat een krachttoename sneller kan plaatsvinden. HMB stelt je lichaam in staat veel sneller spieren op te bouwen en sterker te worden. Het gevolg: een toename in spierkracht en spiervolume, just what the hard gainer is looking for!

Bij zware inspanningen produceert de bijnierschors hormonen (o.a. cortison) die ervoor zorgen dat je lichaam snel en alert kan reageren. Deze hormonen hebben helaas een ongewenste bijwerking voor sporters: ze zorgen dat een deel van het spiervolume wordt omgezet in energie. Zo kan het gebeuren dat krachtsporters ondanks een lange en zware training, geen toename in spiermassa zien. Het supplement HMB schakelt deze hormonale reactie uit, waardoor je afbraak van spiermassa kunt voorkomen.---

heeft iemand dit supplement toevallig al gebruikt??
zo ja: wat zijn jouw ervaringen ermee
zo nee: lijkt het je wat
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ken ik niet, maar volgens me vriendin is het vrij klein.
Maar geen gekke prijs idd. Bij Gym alkmaar kun je geloof ik nog goedkoper, 20 euro per maand.
Maar dat is dan met een contractduur van 1,5 jaar :s

Waarschuw beheerder
donateur
Smaken verschillen idd. Maar jullie zijn zijn zo lof over vis dat ik toch maar eens een x een blikje zalm/tonijn haal. En ga te werk volgens het stappenplan van Paulo:P:)

Waarschuw beheerder
Als je tonijn haalt, doe dat dan eerst op oliebasis... anders stap je er gelijk vanaf :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 16:03:
Als je tonijn haalt, doe dat dan eerst op oliebasis... anders stap je er gelijk vanaf :D

Die op oliebasis heeft minder eiwitten en meer vet..

Waarschuw beheerder
klopt, maar als ie nog nooit tonijn uit blik heeft gegeten en hij gaat opeens tonijn op waterbasis eten dan eet ie het waarschijnlijk nooit meer :p
Om even te wennen dus ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Yups! op dinsdag 13 december 2005 om 15:47:
Mede-Alkmaarders Jorr en Zendur: kennen jullie toevallig Sportinstituut vd Kolk? Vlak bij de audiplas in Daalmeer.

25 euro pm. onbeperkt fitness..

Is heel klein!! Die (covermodel)Dennis trainde daar toevallig en was daar ook een tijdje instructeur dus ben 1 a 2 keer meegeweest toen. Maar nee dat is niet wat jij wilt geloof me maar ;)
Dumbell max gewichten weet ik niet exact maar niet heel zwaar ,denk hooguit 24 kg max. Ik kon daar meteen op maximaal trainen kwa gewichten i.i.g (en ik stel niet veel voor hoor ;))

Vloeroppervlakte van de fitnesszaal (er wordt daar veel aan judo en aerobics enzo gedaan in andere zalen) schat ik op als ik het heel ruim doe op 15 bij 15 m, maar dat haalt het volgens mij niet eens!! :/ Geen squat rek ook en een benchpress met "armen" als stang (weet niet hoe ik dit normaal uit moet leggen)
Niks als je wat meer in de richting van BB wil doen i.i.g (Y)

Ik woon daar echt 10 minuten fietsen vandaan maar zal er nooit over denken om daar te gaan trainen!! Rij er voor de gein maar eens langs ,weet je meteen genoeg als je al naar binnen gaat :D

Gym alkmaar is echt wel beter dan (Y) Al heeft die gym ook z'n minpuntjes..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Yups! op dinsdag 13 december 2005 om 16:06:
Die op oliebasis heeft minder eiwitten en meer vet..

Logisch aangezien tonijn vetvrij is ;p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 16:13:
Vloeroppervlakte van de fitnesszaal (er wordt daar veel aan judo en aerobics enzo gedaan in andere zalen) schat ik op als ik het heel ruim doe op 15 bij 15 m, maar dat haalt het volgens mij niet eens!! :/ Geen squat rek ook en een benchpress met "armen" als stang (weet niet hoe ik dit normaal uit moet leggen)
Niks als je wat meer in de richting van BB wil doen i.i.g (Y)

Ik weet genoeg, thanx (Y)
Laatst reed ik er langs en zag ik toevallig dat reclamebord hangen dus vandaar..

Wat zijn volgens jou dan de minpunten van Gym Alkmaar?

Waarschuw beheerder
donateur
Aha oke je was er al langs gereden dus :)

Nadelen bij gym vond ik:

Dat het soms wat lang duurt voordat iets gemaakt wordt als het stuk is! Bijv een dumbel waar de bout uit gebroken is aan de zijkant kon zo 2 a 3 weken duren voordat je weer met twee 14kg dumbels kon trainen..

De gemeente heeft alles rondom betaald parkeren gemaakt :( Dus je kan wel gratis parkeren maar alleen als je na 20:00 aankomt. Je kan wel muntjes boven kopen a 70 cent (niet veel duurder i.i.g) om te parkeren in de garage er onder. Alleen dan nog zit je met het probleem dat je niet de dag ervoor moet vergeten zo'n muntje te halen anders sta je beneden te kutten :/ Moet je snel 5 trappen op hollen om te zorgen dat je niet gauw een prent hebt zeg maar.
Je kunt ook maar 1 muntje per keer krijgen omdat hun maar een beperkt aantal munstjes van de gemeente krijgen om te gebruiken voor leden..

Wat ik ook nog wel kut vond al is dat niet mega erg ofzo is dat die lift vaak kapot is :S Als ik benen deed kon ik echt wel janken soms bij de derde traptree laat staan dat ik blij was om dan nog een stuk of 5 a 7 (afhankelijk of je auto eronder of ernaast staat) trapen te nemen :D

Douches en kleedkamers zijn kut!! omdat er allemaal van die teringkickboxertjes lopen die mega razig zijn. Bloedneus resulteerde in een streep bloed door de kleedkamer richting de wasbak die vrolijk in de kleur rood was "beschilderd".
Kluisjes zijn zeker een aanrader daar ook vanwege het publiek wat er komt om het maar zo net mogelijk te zeggen ;)

Voordeel zijn wel de ruime hoeveelheid gewichten het aantal apparaten voor krachttraining en ruime indeling! Dus als je echt voor je zelf komt om te knallen het niet erg vind om wat later te komen en liever lekker thuis douched zit je er in principe prima (Y)
Sfeer komt misschien wat arrogant over maar als je een praatje maakt is iedereen wel oke (tenminste toen) niemand is te beroerd om ff te helpen verder ofzo ,gewoon ff vragen.

En dan komt er nog bij dat je met Jorr kan trainen ;p En misschien kom ik daar ook weer trainen over een tijdje ;) (Y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 16:09:
klopt, maar als ie nog nooit tonijn uit blik heeft gegeten en hij gaat opeens tonijn op waterbasis eten dan eet ie het waarschijnlijk nooit meer

haha dat had ik eerst ook :D
Waarschuw beheerder
je moet t ook niet op waterbasis eten :d met olijfolie is stukken beter :d
Waarschuw beheerder
:| leef jij ook nog :p

Uitspraak van Wedlock op dinsdag 13 december 2005 om 17:20:
je moet t ook niet op waterbasis eten met olijfolie is stukken beter

niet beter :d

misschien lekkerder !!
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 16:36:
Sfeer komt misschien wat arrogant over maar als je een praatje maakt is iedereen wel oke (tenminste toen) niemand is te beroerd om ff te helpen verder ofzo gewoon vragen.

Hét grote minpunt bij ons (bovenop de andere 300 8) ), als je iemand vraagt of ze je even willen helpen staan ze je aan te kijken met een blik alsof je ze zojuist gevraagd hebt of je ze neer mag schieten :/
Waarschuw beheerder
:nocheer:

nee dan ben ik wel blij dat ik op een kleine school zit waar ik een heleboel mensen ken :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Da Tomba !! op dinsdag 13 december 2005 om 18:00:
nee dan ben ik wel blij dat ik op een kleine school zit waar ik een heleboel mensen ken

Das het mooie, ik ken vrijwel iedereen :/ (en nee, ze hebben geen hekel aan me :P)
Waarschuw beheerder
maar waarom kijken ze je dan zo raar aan als je om hulp vraagt :/
Waarschuw beheerder
donateur
Omdat ik er heel eng uitzie 8)

Nee eh, voornamelijk omdat ze druk zijn met hun eigen fitness rondje.. Krachttraining doet bijna niemand bij ons, ja op de apparaten.. Dus tja..
Waarschuw beheerder
aha vandaar ..ze vinden het misschien raar dat jij vollebak gewichten de lucht in beukt :p

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 16:09:
klopt, maar als ie nog nooit tonijn uit blik heeft gegeten en hij gaat opeens tonijn op waterbasis eten dan eet ie het waarschijnlijk nooit meer
Om even te wennen dus

morgen boodschappen doen dan zal ik het ff tjekken:P haha

Over hulp gesproken, ik probeer toch het meeste alleen te doen.....komt haast nooit voor dat ik iemand vraag om hulp. Alleen doen is toch het beste...:)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van TLN op dinsdag 13 december 2005 om 18:05:
Krachttraining doet bijna niemand bij ons,

denk dat ze niet weten wat je met helpen bedoeld;)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Da Tomba !! op dinsdag 13 december 2005 om 18:09:
aha vandaar ..ze vinden het misschien raar dat jij vollebak gewichten de lucht in beukt

Haha vergeleken bij een deel van die jongens doe ik 't niet slecht hoor, met sommigen kan ik gewoon mee doen. Maar uiteraard hebben ook wij wel een paar van die gasten waar ik nog steeds met open mond naar kijk 8)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:11:
Over hulp gesproken, ik probeer toch het meeste alleen te doen.....komt haast nooit voor dat ik iemand vraag om hulp. Alleen doen is toch het beste...

Ik ook, maar als ik (zoals nu) in een pyramide training zit en half dood lig te gaan vind ik 't wel prettig als er ff iemand naast me staat voor 't geval ik het echt niet meer red ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:11:
Alleen doen is toch het beste...

nee hoor :)

als je echt zwaar gaat en je kan bv de laatste 4 niet alleen dan kan je die nog wel met iets hulp ..en dat is toch net weer die extra prikkel :yes:

alleen trainen doe ik ook maar ik vraag aan omstanders gewoon hulp !!

kan ook gevaarlijk zijn he als je alleen traint en je gaat zwaar.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Da Tomba !! op dinsdag 13 december 2005 om 18:15:
als je echt zwaar gaat en je kan bv de laatste 4 niet alleen dan kan je die nog wel met iets hulp ..en dat is toch net weer die extra prikkel

dan pak ik liever wat minder en alles toch zelf doen.:)

Uitspraak van Da Tomba !! op dinsdag 13 december 2005 om 18:15:
kan ook gevaarlijk zijn he als je alleen traint en je gaat zwaar

daar heb je gelijk in:)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:17:
dan pak ik liever wat minder en alles toch zelf doen

Mwah..bij bijvoorbeeld bankdrukken kan het zijn dat je nét ff iets meer erop kan gooien en 'm wel kunt laten zakken, maar dat je het eerste kleine stukje omhoog niet redt.. Dan nog heeft 't zeker zin, want het laten zakken kost ook heel veel kracht..

Ik blijf erbij dat 't wel degelijk werkt en vaak kan ik 1 of 2 weken later dat gewicht wél alleen af :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TLN op dinsdag 13 december 2005 om 18:21:
Mwah..bij bijvoorbeeld bankdrukken kan het zijn dat je nét ff iets meer erop kan gooien en 'm wel kunt laten zakken, maar dat je het eerste kleine stukje omhoog niet redt.. Dan nog heeft 't zeker zin, want het laten zakken kost ook heel veel kracht..

juist

(y)

het laten zakken daar gaat het zowat allemaal om
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Door het idee dat er iemand achter staat kun je ook vaak meer herhalingen doen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:26:
Door het idee dat er iemand achter staat kun je ook vaak meer herhalingen doen.

Ook dat ja :yes:

Waarschuw beheerder
donateur

Uitspraak van Da Tomba !! op dinsdag 13 december 2005 om 18:24:
het laten zakken daar gaat het zowat allemaal omlaatste aanpassing 13 december 2005 18:25

klopt ook wel, maar ik vind zelf doen toch fijner, liever wat minder en dan alles netjes afmaken dan de laatste 4x met wat hulp en iets meer gewicht.

Waarschuw beheerder
Ik doe ook liever geen reps met hulp van de spotter ook al schijnt het wel goed te zijn om af en toe te doen.
Laat ze gewoon de handen onder de stang houden en alleen ingrijpen als ik het echt niet meer red, dan stop ik ook.
Meestal heb je dan het idee dat je de laatste paar reps geholpen wordt maar dat is dan niet eens zo :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:30:
klopt ook wel, maar ik vind zelf doen toch fijner, liever wat minder en dan alles netjes afmaken dan de laatste 4x met wat hulp en iets meer gewicht.

Kan ik me ook wel weer wat bij voorstellen, ieder voor zich natuurlijk :)

Ik heb dan zelf niet 't idee dat ik toch 't uiterste ben gegaan, maar das gewoon voor iedereen anders denk ik.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:34:
Ik doe ook liever geen reps met hulp van de spotter ook al schijnt het wel goed te zijn om af en toe te doen.
Laat ze gewoon de handen onder de stang houden en alleen ingrijpen als ik het echt niet meer red, dan stop ik ook.
Meestal heb je dan het idee dat je de laatste paar reps geholpen wordt maar dat is dan niet eens zo

Same here.. Zei gisteren ook tegen m'n trainingsmaatje 'thnx man, jij bent echt sterk' (met pretbek en 'n dikke knipoog). Zegt ie: Ehh Tam ik deed niks, hield alleen m'n vinger er tegenaan.
Misschien toch 'n beetje het idee, ipv dat diegene daadwerkelijk iets hoeft te doen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
vind met een mannetje erbij trainen toch veel beter dan alleen..(y)

Waarschuw beheerder
juist, mijn trainingsmaat en ik fokken elkaar lekker op, zodat we lekker gefocust zijn en alle kracht eruit willen drukken. Met bankdrukken helpen we elkaar ook de allerlaatste set, dat wil zeggen handjes eronder en als je de laatste paar keer het net niet haalt even een heel klein beetje meetillen, maar zeker NIET het volle gewicht overpakken en terugzetten.
Laatste set is altijd 6x bij ons, ook al red je op eigen kracht de laatste 3 bijvoorbeeld niet.
Komt ook vaak voor dat we elkaar wat tetsen geven om erbij te blijven, maar dat is hier in deze sportschool aan de orde van de dag ;)

Net even rug en buik getraint trouwens... heb nu echt moeite mijn eten naar binnen te werken.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Tammie trutje kom 's op msn !! :[

(f)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 19:03:
Net even rug en buik getraint trouwens... heb nu echt moeite mijn eten naar binnen te werken.laatste aanpassing 13 december 2005 19:03

ik heb ook mn rug getraint plus de biceps.....eten lukt me wel:D hehe
Waarschuw beheerder
donateur
Ben er al schat B)

Komt ook vaak voor dat we elkaar wat tetsen geven om erbij te blijven, maar dat is hier in deze sportschool aan de orde van de dag

Zo heb ik nog 'n leuk geintje.. Vriend van me zou mij vorige week wel even helpen.. Dus hij staat naast me (smith machine), ik laad me op voor de laatste 2 op meer gewicht dan ik eigenlijk hebben kan. Ik laat 'm zakken, krijg 'm niet omhoog, kijk om me heen..loopt ie aan de andere kant van de zaal :| Ff vergeten zegt ie dan haha.

Waarschuw beheerder
Ben je lekker mee ;)
Ik let wel goed op wie ik kies om me te helpen.
Soms heb je van die lui die niet hun handen eronder houden.
Denken zeker dat ze nog wel ff snel het gewicht kunnen pakken als het fout gaat met zwaar bankdrukken.

Waarschuw beheerder
donateur
maar dat je het eerste kleine stukje omhoog niet redt..

Dit stukje is met het zakken wel het enige waar je de borstspier daadwerkelijk vol mee belast. Daarna pakken je schouders het al snel over samen met de triceps. Dus beter zou je alleen het laatste stukje door je spotter laten helpen en het gewicht een fractie naar beneden doen. Maar oke je laatste setje mag je natuurlijk gewoon wat smokkelen :P

Uitspraak van TLN op dinsdag 13 december 2005 om 19:26:
Zo heb ik nog 'n leuk geintje.. Vriend van me zou mij vorige week wel even helpen.. Dus hij staat naast me (smith machine), ik laad me op voor de laatste 2 op meer gewicht dan ik eigenlijk hebben kan. Ik laat 'm zakken, krijg 'm niet omhoog, kijk om me heen..loopt ie aan de andere kant van de zaal

Erg herkenbaar :( Maar kan je bij jullie niet aan de onderkant zo'n beveiliging instellen?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:30:

Door die hulp ga je wennen aan het zwaardere gewicht en zul je dus sneller progressie boeken en dat gewicht in je eentje pakken enz enz ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 19:47:
Maar oke je laatste setje mag je natuurlijk gewoon wat smokkelen

Zijn ook echt de laatste 2 ofzo hoor ;) Daarvoor doe ik alles op eigen kracht.. Reden dat ik dat doe is dat ik vaak 1 of 2 weken daarna het wél net zelf redt en dan moet 't hogere gewicht weer ff met hulp enz enz :)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 19:47:
Maar kan je bij jullie niet aan de onderkant zo'n beveiliging instellen?

Jawel, maar die zet ik zo laag dat 't me m'n tieten kost, zweer je dat ze er uitvliegen als die stang een x écht op me terecht komt O:)
Als ik 'm namelijk 1 hoger zet kan ik niet genoeg doorzakken richting borst..zou net de tussenmaat moeten hebben maar die is er niet..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 18:54:
vind met een mannetje erbij trainen toch veel beter dan alleen..

wel als ik zwaar ga bankdrukken.
maar train t liefst alleen.
Waarschuw beheerder
donateur
juist, mijn trainingsmaat en ik fokken elkaar lekker op, zodat we lekker gefocust zijn en alle kracht eruit willen drukken.

Het is ook een beetje hoe je in elkaar zit denk ik.
Ik zelf ben het meest opgefokt als ik mij heel goed concentreer.van binnen voel ik dan adrenaline lopen
en hart pompt als een gek.
maar aan de buitenkant ben ik heel rustig.
Dat is voor mij de ideaale situatie voor een record poging.
als ik zou gaan schreeuwen en stampen dan gaat dat ten koste van mijn kracht en concentratie
Maar voor sommigen werkt dat wel.
Waarschuw beheerder
donateur
Hee toch effe een opmerking plaatsen
Ik weet nog dat werd afgeraden om kalkoen filet te eten omdat er teveel verkeerde vetten in zouden zitten.
Maar ik lees net de achterkant van zo een bakje

er zit 21 gram eiwit, 1,4 gram vet en 0 koolhydraten in.
Dat valt reuze mee met die vetten.

Dus heb een leuke maaltijd bedacht.
voor na de training.
zelf ben ik niet een voorstander van volproppen met koolhydraten na een training.
het glycogeen moet aangevuld worden en daar gebruiken we de dextrose voor.
na een training neem ik dan het liefst complexe koolhydraten maar wel met een laag gehalte en met mate.
Ook omdat ik niet lang na de training meestal ga slapen
en het lichaam heeft naar mijn mening niet zoveel energie nodig als je toch gaat slapen.
(ja, zelfs als het slapen 8 uur duurt :-) )

Daarom deze maaltijd:

1 bord spruitjes
1 bakje kalkoen filet van de Lidle (kost dacht ik 69 cent)
alles uit het bakje halen, dubbel vouwen en raspen over de spruitjes heen.
Voor mij een ideaale maaltijd
Niet super lekker maar goed te doen en super gezond.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van sportfriek op dinsdag 13 december 2005 om 21:48:
1 bakje kalkoen filet van de Lidle (kost dacht ik 69 cent

dat eet ik ook altijd als brood beleg...

maar als avond maal over de spruitjes raspen :/

Haal bij de lidle het meeste: Magere melk, kwark, kipfilet, biefstuk, broodbeleg filet etc en morgen ook ff tonijn op oliebasis:P hehe....scheelt een stuk:D

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 december 2005 om 22:57:
Haal bij de lidle het meeste: Magere melk, kwark, kipfilet, biefstuk, broodbeleg filet etc en morgen ook ff tonijn op oliebasis hehe....scheelt een stuk

ik ook,op de magere melk,kwark en tonijn na dan...:D
maar vleeswaren en fruit gaan mij best daar :yes:

Waarschuw beheerder
Een tijdje geleden ging het op dit forum over eiwitten en Whey's geloof ik.
Een maat van mij uit België die fanatiek aan BB doet gebruikt dit spul:

http://www.nutricia.nl/patient/asp/show_subject.asp?id=12050

20 scheppen per dag met 2 scheppen Revogan Glucopur dextrose.
Iemand van hier ermee bekend?

88gr eiwit per 100gr poeder
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 december 2005 om 00:49:
http://www.nutricia.nl/patient/asp/show_subject.asp?id=

20 scheppen per dag met 2 scheppen Revogan Glucopur dextrose.
Iemand van hier ermee bekend?

88gr eiwit per 100gr poeder

opzicht een interessant alternatief
Een potje weegt netto 225 gram
dus dan moet het niet duurder zijn dan 3,50 euro per potje
anders kan je net zo goed whey kopen van xxlnutrition.
zie er geen prijs bij staan
Waarschuw beheerder
Ik denk niet dat zo'n potje minder kost als 3,50.
En dan nog heb je per maand een hele lading van die potjes nodig...plus dat je niet weet wat voor een eiwit het is.

Nee, ik laat het wel gewoon bij whey :)

Waarschuw beheerder
ik heb 95 gram eiwit per 100 gram poeder
Waarschuw beheerder
Uitspraak van sportfriek op dinsdag 13 december 2005 om 21:42:
als ik zou gaan schreeuwen en stampen dan gaat dat ten koste van mijn kracht en concentratie

hahaha dat klopt schreeuwen wordt je flink moe van

Waarschuw beheerder
it's alive!!! :o