Partyflock

Forumonderwerp · 1098577
Waarschuw beheerder
Drugs gedaan: Alc./Wiet/Hash/Psylocibine/MDMA/4-MMC/4-FMP

Last: Sinds eind 2005 (4,5 jaar)...

Oorzaak: teveel Paddo's @once @laatst 2005; heftige trip...

Symptomen: floaters/visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)/gelukkig géén DP/DR (Wel heel even gehad begin 2006, maar niet doorgezet)/afterimages...

Doel topic: Er moeten meer mensen in Nederland zijn die tengevolge van (overmatig drugsgebruik) HPPD ontwikkeld/gekregen hebben. Zelf ben ik bij zowel oogarts als neuroloog geweest; het fysieke is getest/mijn brein (scan) is getest; beide 100% gezond en normaal... De oorzaak is vooralsnog onbekend. Imho is er voor wat betreft de visuals een overprikkeling van de het stuk in de hersenen ontstaan waardoor HPPD-ers "scherper zien" en daarom ook "aura's" om bepaalde voorwerpen (mn tegen een lichte achtergrond) zien en "dingen" zien bewegen. Maw: Je ziet meer dan wat je eigenlijk behoort te zien.

Is er mee te leven? Voor mij wel, ik ben er inmiddels aan gewend en kan er mee omgaan...Ik heb zelfs de hoop opgegeven dat het ooit weer "normaal" wordt. In het begin was ik heel bang (DP/DR), maar gelukkig heb ik genoeg hersens in mijn pan om me te realiseren dat het allemaal wel te handelen is....

Wie ow wie heeft er ook last van HPPD? Wie ow wie wil zijn ervaringen delen?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
SimbeSim :yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op vrijdag 30 juli 2010 om 16:52:
e ziet meer dan wat je eigenlijk behoort te zien.

duidelijk teveel hallucogenen
Waarschuw beheerder
hoeveel heb je gebruikt dan voordat je dat had? 6 dagen doorgedaan of gewoon van een 'normaal avondje'?
donateur
Misschien moet je even toelichten wat
DP/DR

is. De rest is me wel bekende koek namelijk.

Ik heb er wel eens wat dagen na gebruik van 2C's, met name 2C-E, last gehad van enkele van de symptomen, gelukkig is het nooit echt gebleven, dus ik schaar het niet onder HPPD.
Waarschuw beheerder
llijkt wel een militaire operatie, je topic. Heb geen HPPD gelukkig.

Waar zie je dan vooral auras omheen? En wat triggert die auras? Bv fel licht dat op iemand valt? Ik zeg maar wat...
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 juli 2010 om 16:58:
Heb je wel eens aan Mouches Volantes gedacht? Zou de oogarts toch naar gekeken moeten hebben?

Dat laatste zal dan ook wel :)
Waarschuw beheerder
-1
ik heb wel s lachkick gehad van een blowtje

Waarschuw beheerder
-1
Drugs is duidelijk heel goed voor je (Y) :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 juli 2010 om 16:55:
SimbeSim

Neen....
Uitspraak van Henkje S. op vrijdag 30 juli 2010 om 16:57:
hoeveel heb je gebruikt dan voordat je dat had? 6 dagen doorgedaan of gewoon van een 'normaal avondje'?

Zegge een bakje paddo's gekocht; met 2 a drie porties werd mij verteld (was geen ervaren gebruiken toendertijd);

Deze allemaal binnen een tijdbestek van 2 uurtjes opgegeten... Uiteraard een ernstig heftige trip gehad met veel CEV's (Closed Eyes Visuals)... Echt waan.... (ook wel een beetje para geweest af en toe maat niet echt bad gegaan of zo...) Kwam eruit en voelde me anders (is ook wel normaal...) maar de dag erna....
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op vrijdag 30 juli 2010 om 16:57:

DP/DR

...voelde ik me wel heel anders (Depersonalisatie/Derealisatie DP/DR) Rondlopen in de wereld die niet meer hetzelfde is en jij die niet meer dezelfde bent... Alles was anders en ik was er wel, maar ook weer niet... Meer het idee van ik loop in een bel door de wereld; ik zie het wel, maar men ziet het niet aan mij... missch ook wel een beetje para/heel vaag in ieder geval...

Uitspraak van Delta op vrijdag 30 juli 2010 om 16:57:
llijkt wel een militaire operatie, je topic. Heb geen HPPD gelukkig.

Waar zie je dan vooral auras omheen? En wat triggert die auras? Bv fel licht dat op iemand valt? Ik zeg maar wat...

Voorwerpen afgezet tegen een lichte achterkant/achterwand geven aura's; werkt hetzelfe als voorwerpen met een felle kleur tegen een lichte achtergrond.. die geven after-images... (langer dan de after images die normaal zouden moeten zijn)

Een ander iets is nog het zien van trails... Zegge met je mobiel in het donker bewegen van links naar rechts en dan het hele lichtspoor achter je mobiel kunnen zien (ook hier langer dan normaal en meer dan normaal)

Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op vrijdag 30 juli 2010 om 16:58:
Uitspraak van an-apple-a-day-keeps-the-doctor-away op vrijdag 30 juli 2010 om 16:58:
Heb je wel eens aan Mouches Volantes gedacht? Zou de oogarts toch naar gekeken moeten hebben?

Dat laatste zal dan ook wel

Heeft de oogarts idd ook naar gekeken... Dit zouden de welbekende "floaters" kunnen zijn.... Maar het verklaart de rest nog niet...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op vrijdag 30 juli 2010 om 17:11:
Zegge een bakje paddo's gekocht; met 2 a drie porties werd mij verteld (was geen ervaren gebruiken toendertijd);

Deze allemaal binnen een tijdbestek van 2 uurtjes opgegeten... Uiteraard een ernstig heftige trip gehad met veel CEV's (Closed Eyes Visuals)... Echt waan.... (ook wel een beetje para geweest af en toe maat niet echt bad gegaan of zo...) Kwam eruit en voelde me anders (is ook wel normaal...) maar de dag erna

meen je niet :S no way dat ik shit nog ooit aanraak dan. Tien jaar geleden wel paar keer gedaan, nooit fout gegaan of whatever. Had hier ook nog nooit van gehoord, of dat iemand zoiets had

Sterkte/succes ermee dan..
Waarschuw beheerder
-1
donateur
Drugs niet gedaan: Heroine
Waarschuw beheerder
Uitspraak van FAKE op vrijdag 30 juli 2010 om 17:16:
Drugs niet gedaan: Heroine

De rest heb je wel gedaan?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Symptomen: floaters/visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)

heb ik vaak als ik 2cb heb gehad :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Henkje S. op vrijdag 30 juli 2010 om 17:14:
meen je niet :S no way dat ik shit nog ooit aanraak dan. Tien jaar geleden wel paar keer gedaan, nooit fout gegaan of whatever.

dus waarom zou je het dan niet meer doen? omdat het bij 1 iemand mis is gegaan? :Roflol:

Waarschuw beheerder
Symptomen: floaters/visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)

van die wat lichte vlekjes met grijsachtig randje
donateur
(Depersonalisatie/Derealisatie DP/DR)

OJa check, die woorden ken ik wel ;) Wist niet dat ze afgekort werden tot DP/DR alleen :)
Zal ook wel niet de enige zijn geweest die dat niet weet, dus was gewoon handig voluit te vermelden (Y)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 juli 2010 om 17:44:
van die wat lichte vlekjes met grijsachtig randje

kronkeltjes en dingen :P

Waarschuw beheerder
-2
(permanent verbannen)
vet man,kan je het nog 1 x herhalen ?
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Gems op vrijdag 30 juli 2010 om 17:18:
De rest heb je wel gedaan?

nja meeste wel, weet van sommige de benaming niet eens

maar gaat van onschuldig hasjie naar dmt of crystal meth
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 30 juli 2010 om 17:59:
vet man,kan je het nog 1 x herhalen ?

Wat precies?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op vrijdag 30 juli 2010 om 17:53:
OJa check, die woorden ken ik wel Wist niet dat ze afgekort werden tot DP/DR alleen
Zal ook wel niet de enige zijn geweest die dat niet weet, dus was gewoon handig voluit te vermelden

Daar heb je een punt... Zal er een beetje op letten...
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 juli 2010 om 17:55:
dacht dat, dat redelijk normaal was

Als je je ogen "dicht" knijpt en naar een heldere blauwe lucht kijkt terwijl de zon schijnt... is het redelijk normaal ja... Als je dit ziet door "gewoon te kijken" en niks geks te doen... is het vrij apart te noemen...

Uitspraak van FAKE op vrijdag 30 juli 2010 om 17:59:
nja meeste wel, weet van sommige de benaming niet eens

Vertel eens wat meer dan...? I'm curious...

Uitspraak van FAKE op vrijdag 30 juli 2010 om 17:59:
maar gaat van onschuldig hasjie naar dmt of crystal meth

Stepping stone? Dacht dat deze theorie inmiddels reeds lang, lang geleden achterhaald was... Mensen die alleen maar M doen, houden het daar vaak ook bij en hebben weinig tot geen zin (en het heeft ook weining tot geen zin) om dat dagen/weken achter alkaar te doen/iedere dag lang. Als je serotonine op is is ie op... dan heb je er voor de rest ook vrij weinig aan imo...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik loop nu ook al een tijd bij een oogarts..allemaal testen enzo en in augustus gaan ze dieper in m'n oog kijken (meer achterin) met bloedvaten enzo.
echter denk ik al heel lang dat het puur aan de hersenen ligt. HPPD zou te maken hebben met de verbinding tussen je hersenen en je ogen, dat die beschadigd zijn. dit verklaart alle rare dingen die je ziet, maar er eigenlijk niet zijn.
1 tip; zet ALLE klachten die je hebt op een lijst en ga ermee naar een dokter; laat je doorverwijzen naar een oogarts of een neuroloog.

als ze bij mij niks vinden dan moet ik naar groningen en kijken ze naar de verbindingen in mn hersenen, denk dat dat de doorslag zal geven.
helaas heb ik wel DP, wees HEEEL blij dat je dat niet hebt!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 30 juli 2010 om 20:27:
Ik loop nu ook al een tijd bij een oogarts..allemaal testen enzo en in augustus gaan ze dieper in m'n oog kijken (meer achterin) met bloedvaten enzo.

Welke resultaten heb je dan behaald met de onderzoeken bij de oogarts? Is alles tot nu toe goed/normaal?

echter denk ik al heel lang dat het puur aan de hersenen ligt. HPPD zou te maken hebben met de verbinding tussen je hersenen en je ogen, dat die beschadigd zijn. dit verklaart alle rare dingen die je ziet, maar er eigenlijk niet zijn.

Deze gedachtengang deel ik met je... Het lijkt er namelijk een beetje op of je een soort van verscherpte waarneming qua gezichtsvermogen hebt. Zelf denk ik dat de dingen er wel zijn, maar dat de meeste mensen ze simpelweg niet kunnen zien. Het zou mij niet verbazen dat, omdat (naar mijn mening) je zenuwstelsel (aangaande je ogen) teveel prikkels krijgt, het overreageert, waardoor je "overprikkeld" bent en deze dingen ziet...

1 tip; zet ALLE klachten die je hebt op een lijst en ga ermee naar een dokter; laat je doorverwijzen naar een oogarts of een neuroloog.

Heb ik al gedaan; oogarts en neuro konden niets vinden...

als ze bij mij niks vinden dan moet ik naar groningen en kijken ze naar de verbindingen in mn hersenen, denk dat dat de doorslag zal geven.
helaas heb ik wel DP, wees HEEEL blij dat je dat niet hebt!

DP lijkt me echt heel erg vervelend om te hebben... Good luck with that, voor zover mogelijk... (Loop je bij een psy voor dit probleem?)

Hou me op de hoogte mbt tot de voorgang van de onderzoeken als je wil... hier ben ik uiteraard ontzettend in geinteresseerd.... Met name de realtie HPPD-verbindingen in de hersenen...

Nogmaals... hou je taai!! Het zal niet gemakkelijk zijn...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Oogarts niks, als het aan de artsen lag had ik er nu gewoon mee moeten leren leven..alleen het wordt steeds erger en word er in zo'n mate depressief van dat ik gewoon doe alsof ik dom ben en gewoon steeds weer terugkom met m'n klacht.

En dat overreageren zou heel goed kunnen, denk ik inderdaad ook wel eens!
Reageer ook zeer heftig op 'middelen' en mijn gehoor reageert ook vaak te sterk op geluiden
en inderdaad; het zou zo kunnen zijn dat de 'dingen' er wel zijn die wij zien; de hersenen corrigeren ons zicht, bij alle mensen. ik heb zelf ook een gaatje van 3mm in mijn zicht(dat is ook het enige wat uit de vele testjes kwam) en dat gaatje zie ik ook niet.

ik ga over 2 weken met kleurvloeistof in mijn bloed een test doen in het ziekenhuis, hou je wel ff op de hoogte als er tóch iets uit komt. maar ben jij bij neuroloog geweest; heb je testjes gehad? wat voor testjes dan?

en wat ik nog ff wil zeggen: vind het zoooo dom dat normale dokters niet eens WETEN wat hppd is!!!! ik kon hem gewoon alles gaan uitleggen. ik heb tot nu toe ALLES zelf gedaan! zelf alles onderzocht, heeel veel gelezen en geleerd!
hoop dat de neuroloog dit wel allemaal weet.

en dat psycholoog verhaal; daar sta ik niet echt positief tegenover, heb in mijn jeugd verplicht bij een psych moeten zitten duss zie het niet echt zitten
donateur
De tip die je geeft is dus al reeds uitgevoerd. Of had je hem meer algemeen naar de rest gericht (nu makkelijk ja zeggen natuurlijk :P )
Waarschuw beheerder
Tja, visual snow, ken wel mensen die dat hebben, maar dan niet echt zwaar. De ervaring leert dat het heftiger wordt wanneer men alcohol heeft gedronken (de dag ervoor) of erg moe is.

Ook: een muur zien golven wanneer je je erop focus en milde CEV.

Ik denk dat de meeste mensen die (met regelmaat) psychedelica gebruikt hebben dat wel hebben.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mindkontroller op zaterdag 31 juli 2010 om 11:31:
het heftiger wordt wanneer men alcohol heeft gedronken (de dag ervoor) of erg moe is

Klopt helemaal... stress en moeheid verergeren de symptomen... Strucuur/ritme en goed slapen (niet teveel en niet te weinig) maakt het ook beter...
Uitspraak van Mindkontroller op zaterdag 31 juli 2010 om 11:31:
een muur zien golven wanneer je je erop focus en milde CEV

Klopt, maar dan ligt het aan de focus... Als je ergens langer naar kijkt/dwz op één punt concentreert worden de visuals erger... Met name niet te lang naar één punt op een licht oppervlak kijken werkt wel bij mij...
Uitspraak van Krankheimer op zaterdag 31 juli 2010 om 11:45:
Ik trip regelmatig op Aidsremmers

Geef s een tripreport dan :rot:

Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 30 juli 2010 om 20:50:
en wat ik nog ff wil zeggen: vind het zoooo dom dat normale dokters niet eens WETEN wat hppd is!!!! ik kon hem gewoon alles gaan uitleggen. ik heb tot nu toe ALLES zelf gedaan! zelf alles onderzocht, heeel veel gelezen en geleerd!
hoop dat de neuroloog dit wel allemaal weet.

Mee eens... HPPD heeft nog niet echt hele grote bekendheid in Nederland(overigens ook niet op andere plekken in de wereld...)
Waarschuw beheerder
Psychedelica zijn er ook niet om misbruikt te worden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 juli 2010 om 16:55:
SimbeSim :yes:

Die is gewoon psychotisch, denk dat hallucigenen hem eerder goed doen dan verkeerd in de verpepte staat waar hij in verkeerd.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Heartpressure op maandag 2 augustus 2010 om 15:20:
Psychedelica zijn er ook niet om misbruikt te worden.

True, maar als vantevoren bekend zou zijn geweest dat ik een risico op HPPD gelopen had... Dan had ik nog wel eens twee over nagedacht of ik al dan teniet die paddo's tot mij genomen zou hebben...

Hetgeen ik wil zeggen met dit verhaal en ook hetgeen waarvoor ik pleit is meer duidelijkheid omtrent alle effecten en risico's...

HPPD staat overigens in de DSM IV tegenwoordig; het is (gelukkig) inmiddels wel een erkende aandoening, alhoewel ik me afvraag of de DSM IV de juiste plek* is, echter dit zullen we alleen te weten kunne komen op het moment dat er meer onderzoek naar gedaan wordt...

* De DSM IV is een soort van handboek voor psychologen/psychiaters. Hierin zijn de ziektebeelden met bijbehorende symptomen opgenomen.

Uitspraak van verwijderd op maandag 2 augustus 2010 om 15:30:
denk dat hallucigenen hem eerder goed doen dan verkeerd in de verpepte staat waar hij in verkeerd

Is het zo erg ja ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik heb het ook voor ongeveer 2/3 maanden nu. had het na 55 mg 2cb gekregen. Daarvoor heb ik elk weekend getript op verschillende middelen (lsd, 2ci, 2ct2). klachten zijn visual snow, beeldvervorming in het donker en trillend zicht bij het wegkijken van een monitor in het donker. Het lijkt niet erger te worden van blowen(gemiddeld eens in de 2 weken). Heb hierna nog 1 keer getript op een hoge dosering (45 mg 2cb en 4 uur later 20 mg 2ct2), ik heb hierna 2 dagen iets meer last gehad van visual snow, na die 2 dagen was het weer als vanouds. Ik ben nog niet naar een huisarts geweest, ben het voorlopig ook niet van plan. de eerste maand stresste ik er veel over, maar nu ben ik het wel gewent en merk ik er vrij weinig van. De meeste mensen die hppd voor lange tijd hebben geven de tip er niet op te letten. Het gaat waarschijnlijk toch niet weg. verder heb ik mdma,4fmp,2ci,2ct2,2cb,truffels,wiet/hasj, gebruikt in mijn leven.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van pimsalabim op maandag 2 augustus 2010 om 16:01:
klachten zijn visual snow, beeldvervorming in het donker en trillend zicht bij het wegkijken van een monitor in het donker

Aanwezig.

Het lijkt niet erger te worden van blowen(gemiddeld eens in de 2 weken)

Bij mij heeft blowen tot gevolg dat ik er meer last van heb, zo'n twee dagen na het blowen iig... Mede één van de redenen dat ik daar dan ook mee gestopt ben...

De meeste mensen die hppd voor lange tijd hebben geven de tip er niet op te letten. Het gaat waarschijnlijk toch niet weg.

Klopt, alhoewel ik in ieder gevaal wel de hoop heb dat er ooit nog iets voor gevonden wordt... Dat zou iig wel prettig zijn...

Waarschuw beheerder
Ik heb het ook. Met xtc en speed word het veel erger. Blowen maakt het ook wat erger. Heb het nu 2 a 3 jaar ongeveer:S

Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 20:13:
Klopt, alhoewel ik in ieder gevaal wel de hoop heb dat er ooit nog iets voor gevonden wordt... Dat zou iig wel prettig zijn...

Je kan je ervoor laten behandelen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 2 augustus 2010 om 20:17:
Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 20:13:

Je kan je ervoor laten behandelen

Zou je behandeling eens kunnen/willen omschrijven?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 15:41:
Is het zo erg ja ;)

zoek hem op youtube en oordeel zelf, het lijkt me een erg vage/angstige stoornis tbh, het lijkt enkel visueel, maar kan me voorstellen dat dit soms best beangstigend is/ Succes ermee (y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 20:21:
Zou je behandeling eens kunnen/willen omschrijven?

Je krijgt dan medicijnen. Efexor is het medicijn. Dit is als ik het goed heb een anti depressiva die zorgt voor herstel van je serotonine en dopamine. Dit word in hoge dosering voorgeschreven. Kijk anders op de site www.drugsinfoteam.nl . Hier heb ik die info ook vandaan. Zij hebben een medisch spreekuur voor klachten van drugs. Ook je huisarts kan contact met hen opnemen. Bij vraag en antwoord staat een hoop info over hppd.
Waarschuw beheerder
Ik heb juist het idee dat door te heftige trips mn ogen zwaar hard achteruit zijn gegaan...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fernandes op maandag 2 augustus 2010 om 20:42:
Ik heb juist het idee dat door te heftige trips mn ogen zwaar hard achteruit zijn gegaan...

Hoe bedoel je achteruit gegaan? Zie je minder dan?
Waarschuw beheerder
regelmatig heb ik van die dwarrelende eencelligen voor mijn netvlies. Vooral 's avonds. Heb er niet echt last van ofzo.

Komt niet door de druks. Zolang ik me kan herinneren zie ik ze al vliegen/dwarrelen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Technomania op maandag 2 augustus 2010 om 20:59:
regelmatig heb ik van die dwarrelende eencelligen voor mijn netvlies. Vooral 's avonds. Heb er niet echt last van ofzo.

Komt niet door de druks. Zolang ik me kan herinneren zie ik ze al vliegen/dwarrelen

zie 8e post van dit topic. Is heel normaal en hebben heel veel mensen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op maandag 2 augustus 2010 om 21:03:
Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 15:41:
* De DSM IV is een soort van handboek voor psychologen.

Vergeet de psychiaters alsjeblieft niet..

Edit: aangepast...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 2 augustus 2010 om 21:04:
zie 8e post van dit topic. Is heel normaal en hebben heel veel mensen.

Wist dat het heel normaal was, alleen wist de naam nog niet
Waarschuw beheerder
Ik heb alleen dat als ik heel hard moet niezen dat ik even voor 5 seconden sterretjes zie :lol:
Ben wel blij dat ik HPPD niet heb, zou er denk ik echt gek van worden. Een goede reden om voorzichtig om te gaan met psychedelica :)..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op maandag 2 augustus 2010 om 20:48:
Hoe bedoel je achteruit gegaan? Zie je minder dan?

Ja, sowieso een stuk minder scherp en ik heb last dat ik erg snel staar.
Tevens heb ik het idee dat mijn gehoor minder functioneert. Hoe dit is gekomen weet ik niet. Nu al sinds tijden erg rustig aan met drugs, nadelen worden steeds groter heb ik het idee.

Waarschuw beheerder
-4
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op vrijdag 30 juli 2010 om 16:57:

DP/DR

DP = Double Penetration maar wat die DR is weet ik niet... Double Rectal misschien?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 30 juli 2010 om 20:50:
vind het zoooo dom dat normale dokters niet eens WETEN wat hppd is!!!! ik kon hem gewoon alles gaan uitleggen. ik heb tot nu toe ALLES zelf gedaan! zelf alles onderzocht, heeel veel gelezen en geleerd!

Dokters gaan er vanuit dat mensen niet dom genoeg zijn om zodanig veel hallucinogenen te slikken/snuiven dat ze dr permanent last van hebben. Je moet hier niet met de vinger naar dokters wijzen omdat jij een drugsprobleem hebt ;). Er zijn waarschijnlijk ongelooflijk weinig mensen die het hebben dus de kans dat zo'n dokter meer dan 1 geval in zn loopbaan te zien krijgt is heel erg klein.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van meb op dinsdag 3 augustus 2010 om 18:50:
zodanig veel

Quatsch. Sommige mensen hadden het al na het gebruiken van een bakje paddo's uit de smartshop, wat een veilige dosis was, anders mocht het niet verkocht worden.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mindkontroller op dinsdag 3 augustus 2010 om 19:07:
Quatsch. Sommige mensen hadden het al na het gebruiken van een bakje paddo's uit de smartshop, wat een veilige dosis was, anders mocht het niet verkocht worden.

Het enige wat ik al heb gehoord was terugkerende visuals bij het blowen en dat was van iemand die toch al redelijk veel tripte.

Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van Mindkontroller op dinsdag 3 augustus 2010 om 19:07:

Een veilige dosis voor drugs bestaan niet. Voor geen enkele drug zelfs niet voor alcohol. Je weet van te voren ook niet of je een psychotische aanlege hebt.

Uitspraak van meb op dinsdag 3 augustus 2010 om 19:24:
Het enige wat ik al heb gehoord was terugkerende visuals bij het blowen en dat was van iemand die toch al redelijk veel tripte.

HPPD zijn geen terug kerende visuals. Het is een hersenbeschadiging.
Waarschuw beheerder
Sowieso vind ik 'meer' lang niet altijd beter. Gebruikte bijvoorbeeld altijd de Atlantis Truffels van Azarius, toen een tijdje geleden een keer wat anders geprobeerd, namelijk dragons dynamite. Pff wat kwam die shit hard aan zeg. Gewoon geen ontspannende trip gehad omdat hij té hard ging.

Doe mij dan maar gewoon een beetje de middenmaat, dan vind ik alles prima (Y)
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 augustus 2010 om 17:20:
DP = Double Penetration maar wat die DR is weet ik niet... Double Rectal misschien?

Staat inmiddels allang toegelicht :
(Depersonalisatie/Derealisatie DP/DR)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van meb op dinsdag 3 augustus 2010 om 18:50:
Dokters gaan er vanuit dat mensen niet dom genoeg zijn om zodanig veel hallucinogenen te slikken/snuiven dat ze dr permanent last van hebben. Je moet hier niet met de vinger naar dokters wijzen omdat jij een drugsprobleem hebt . Er zijn waarschijnlijk ongelooflijk weinig mensen die het hebben dus de kans dat zo'n dokter meer dan 1 geval in zn loopbaan te zien krijgt is heel erg klein.

Beetje kort door de bocht...
1 Er zijn meer drug-inflicted ziektebeelden die wel behandeld kunnen worden/meer onderzocht zijn;
2 Er zijn ook mensen die HPPD hebben na het nuttigen van een "normale" portie hallucigenen, m.a.w. HPPD wordt niet per definitie veroorzaakt door een teveel aan hallucigenen;
3 Er staat nergens een grend gegeven van wat wel en niet kan, het is dus niet zo dat je kan zeggen: bij zoveel mg 2-CB is het kassa; of bij 500mg+ MDMA is het kassa, zo werkt het (helaas) niet...

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 augustus 2010 om 19:32:
Het is een hersenbeschadiging.

Dat gaat me ook een beetje tever; er zijn gevallen bekend die wel 100% genezen zijn; het heeft alleen wel erg erg lang geduurd en de reden die tot uiteindelijk succes heeft geleid is ook vrij onbekend...

Uitspraak van Heartpressure op dinsdag 3 augustus 2010 om 22:29:
Teveel PRON gekeken die gozer.

Inderdaad ja...
Waarschuw beheerder
Drugs that have been associated with HPPD include LSD, 2C-I, 5-MeO-DIPT , MDMA, Psilocybin, Mescaline, diphenhydramine, and high-doses of dextromethorphan. wiki

Makkelijk te pakken dus :)
donateur
Uitspraak van Gems op dinsdag 3 augustus 2010 om 23:01:
Het is een hersenbeschadiging.

Dat gaat me ook een beetje tever; e

Mij ook.
100% genezen zijn; het heeft alleen wel erg erg lang geduurd en de reden die tot uiteindelijk succes heeft geleid is ook vrij onbekend...

yeap.
Beetje kort door de bocht...
1 Er zijn meer drug-inflicted ziektebeelden die wel behandeld kunnen worden/meer onderzocht zijn;
2 Er zijn ook mensen die HPPD hebben na het nuttigen van een "normale" portie hallucigenen, m.a.w. HPPD wordt niet per definitie veroorzaakt door een teveel aan hallucigenen;
3 Er staat nergens een grend gegeven van wat wel en niet kan, het is dus niet zo dat je kan zeggen: bij zoveel mg 2-CB is het kassa; of bij 500mg+ MDMA is het kassa, zo werkt het (helaas) niet...

Klopt. Buitendat is het nog een zeer zeldzaam ziektebeeld en kun je als dokter, zeker als het je specialisme is, gewoon lang niet altijd alle kennis over alle ziektebeelden paraat hebben. Zelfs een psychiater ziet dit waarschijnlijk maar een paar keer in z'n carriere.

Waarschuw beheerder
Dat gaat me ook een beetje tever; er zijn gevallen bekend die wel 100% genezen zijn; het heeft alleen wel erg erg lang geduurd en de reden die tot uiteindelijk succes heeft geleid is ook vrij onbekend...

Wat ik heb begrepen is het hersenbeschadiging. En deze aandoening gaat bijna niet vanzelf over. Er zijn mensen die er al 10 jaar last van hebben. Je kan herstel bevorderen met behandeling. Alleen zij kunnen ook niet van te voren weten of het over gaat. Bij de een slaat het goed aan en gaat het volledig over. Bij andere gedeeltelijk. Het is gewoon een klote aandoening:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 5 augustus 2010 om 13:13:
En deze aandoening gaat bijna niet vanzelf over

Klopt...

Er zijn mensen die er al 10 jaar last van hebben.

Klopt... (Zelf een dikke 4,5 jaar...)

Je kan herstel bevorderen met behandeling

Klopt... alhoewel ik hier bij moet zeggen dat je zelf ook behoorlijk je best kan doen om een en ander te bespoedigen, dan wel ervoor te zorgen dat de symptomen minder worden...
Denk met name aan: structuur inbouwen in je leven, niet teveel maar ook zeker niet te weinig slapen, goed voor jezelf zorgen (dwz gezond eten. lichaamsbeweging e.d.), stress vermijden, en vooral kijken naar de positieve dingen in het leven... Dan komen er vanzelf momenten dat je nergens meer last van hebt (de HPPD is er dan nog wel en wordt ook wel weer sterker op het moment dat je weinig slaapt/veel stress hebt), of in ieder geval dat de symptomen een stuk milder zijn...

Bij de een slaat het goed aan en gaat het volledig over. Bij andere gedeeltelijk. Het is gewoon een klote aandoening

+1
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op donderdag 5 augustus 2010 om 14:16:
Klopt... alhoewel ik hier bij moet zeggen dat je zelf ook behoorlijk je best kan doen om een en ander te bespoedigen, dan wel ervoor te zorgen dat de symptomen minder worden...
Denk met name aan: structuur inbouwen in je leven, niet teveel maar ook zeker niet te weinig slapen, goed voor jezelf zorgen (dwz gezond eten. lichaamsbeweging e.d.), stress vermijden, en vooral kijken naar de positieve dingen in het leven... Dan komen er vanzelf momenten dat je nergens meer last van hebt (de HPPD is er dan nog wel en wordt ook wel weer sterker op het moment dat je weinig slaapt/veel stress hebt), of in ieder geval dat de symptomen een stuk milder zijn...

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik een nacht slecht slaap of later ga slapen en vroeg op moet is het drama met HPPD. Ik heb er een tijd lang erg mee gezeten dat ik het had. Maar nu denk ik soms weleens hmm het is al bijna weg joh. Ik kan naar de lucht kijken zonder sneeuwerig te zien. En dan is het helaas later weer terug. Het belangrijkste is denk ik toch om er niet heel veel aan te denken en er niet op te letten. Stress vermijden en vooral geen drugs gebuiken! Maarja, misschien is het voor de toekomst wel beter om je ervoor te laten behandelen. Ik heb geen zin om hier op me vijftigsate nog mee rond te lopen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Heartpressure op dinsdag 3 augustus 2010 om 22:29:
Teveel PRON gekeken die gozer.

jup
donateur
Je kan herstel bevorderen met behandeling.

Er is echter nog geen vaste specifieke behandeling voor, alleen wat dingen die in trial verbanden zijn geprobeerd die wel eens voort gezet worden buiten trial verband.
Waarschuw beheerder
ik vermoed dat slaapgebrek ook een heel grote rol speelt wat HPPD betreft.. niet eens zozeer de drugs zelf, waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het niet slecht voor je is ofzo, maargoed.
heb zelf ruim een jaar last van HPPD gehad en ik merkte dat het bij vermoeidheid een stuk erger werd.
tegenwoordig overigens nergens meer last van gelukkig.

http://home.kpn.nl/allesoverslapen/gevolgen.html
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van NovaStyle op donderdag 5 augustus 2010 om 23:58:
ik vermoed dat slaapgebrek ook een heel grote rol speelt wat HPPD betreft.. niet eens zozeer de drugs zelf, waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het niet slecht voor je is ofzo, maargoed.
heb zelf ruim een jaar last van HPPD gehad en ik merkte dat het bij vermoeidheid een stuk erger werd.

klopt, maar als je weer drugs gebruikt beschadig je je hersenen alleen maar meer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 6 augustus 2010 om 11:03:
klopt, maar als je weer drugs gebruikt beschadig je je hersenen alleen maar meer

dat zal wel meevallen, ligt vooral aan de hoeveelheid en de setting waarin je gebruikt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van NovaStyle op donderdag 5 augustus 2010 om 23:58:
ik vermoed dat slaapgebrek ook een heel grote rol speelt wat HPPD betreft..

Is het dan alléén slaapgebrek... of de combi slaapgebrek/drugs?

Eens...

(Y)

beschadig je je hersenen alleen maar meer

Nog steeds niet mee eens; mijn hersenen funtioneren prima, zoals de neuroloog mij aan de hand van zijn gemaakte scans heeft verteld... Imho geen beschadiging dus... Denk eerder wel een verandering...

Uitspraak van NovaStyle op vrijdag 6 augustus 2010 om 11:38:
dat zal wel meevallen, ligt vooral aan de hoeveelheid en de setting waarin je gebruikt.

Hier kan ik wel een beetje inkomen, alhoewel er ook gevallen bekend zijn van een goede setting en matig gebruik; maw een normale/matige paddotrip zonder bad gaan in de juiste omgeveing voor de desbetreffende persoon...

Blijft een vreemd verschijnsel...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op vrijdag 6 augustus 2010 om 19:32:
Is het dan alléén slaapgebrek... of de combi slaapgebrek/drugs?

alléén slaapgebrek zou kunnen, hoewel ik denk dat drugs het natuurlijk wel een stuk erger maakt.. gevalletje 1+1=3, maar dat blijft puur speculeren natuurlijk..
het enige wat ik erover kan zeggen is dat de (psychisch) schadelijke effecten van slaapgebrek ernstig worden onderschat door heel veel mensen.
heel leuk en aardig allemaal een nachtje doorhalen, maar sinds dat ik HPPD heb gehad trip ik alleen maar overdag zodat ik 's avonds gewoon lekker me bed in kan duiken voor een dosis DMT :P

Uitspraak van Gems op vrijdag 6 augustus 2010 om 19:32:
Blijft een vreemd verschijnsel...

absoluut.. het verbaasde me ook dat mn huisarts er nog nooit van had gehoord
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van NovaStyle op vrijdag 6 augustus 2010 om 22:45:
alléén slaapgebrek zou kunnen, hoewel ik denk dat drugs het natuurlijk wel een stuk erger maakt.. gevalletje 1+1=3, maar dat blijft puur speculeren natuurlijk..

Denk niet dat het door alléén slaapgebrek kan komen... Als je het eenmaal hebt, dan worden de symptomen iig wel erger naarmate je minder slaapt en/of bv meer alcohol drinkt o.i.d..

Uitspraak van NovaStyle op vrijdag 6 augustus 2010 om 22:45:
het enige wat ik erover kan zeggen is dat de (psychisch) schadelijke effecten van slaapgebrek ernstig worden onderschat door heel veel mensen.

(Y) Eens...alhoewel ik denk dat daar in de speed/pep topics ook al e.e.a. over vermeld is...

Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op zaterdag 7 augustus 2010 om 04:02:
Vind het niet zo verbazend eerlijk gezegd.

Ik ook niet, er zijn te weinig mensen die het hebben, gelukkig en helaas...
Waarschuw beheerder
Hm weer héél apart..
allemaal klachten die ik heb blijken uiteindelijk altijd met HPPD samen te hangen. Ik heb nu ook ernstige slaapproblemen, temazepam slikken helpt soms niet eens. En alles wordt alleen maar erger, terwijl ik nooit meer gebruik.

Maar er zijn dus mensen die echt naar neuroloog geweest zijn en er is niks gevonden?

Waarschuw beheerder
Interessant topic. Ik heb meestal last van visual snow na een nachtje feesten en dan doorgehaald te hebben.
Heb soms ook het idee dat ik het normaal over dag ook heb maar dan in mindere mate.

Heb daarom het idee dat het alleen erger word als je langer wakker blijft
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 17 september 2010 om 00:22:
allemaal klachten die ik heb blijken uiteindelijk altijd met HPPD samen te hangen.

sinds wanneer heb jij het? en door welke drugs vermoed jij dat het is gekomen? niet te veel en niet te weinig slaap heeft veel te maken met hppd.. dus misschien wordt het daardoor erger..
Waarschuw beheerder
Bij mij is het (geloof ik) begonnen de dag na het gebruik van ongeveer 600mg MDMA, die dag erna werd het ook echt wit van de sterretjes voor mn ogen tijdens het opstaan uit b.v bank/stoel.
Nu zie ik om m'n focus beeld heen een soort flikkering, de visual snow dus.
Had er niet zoveel last van maar sinds ik nu anderhalve week gestopt ben met blowen, lijkt het wel erger te zijn geworden.
Zou ook kunnen dat het komt doordat ik nu af en toe weer veel energie krijg (en onrustig word) en daarna weer erg moe. Tijd zal het leren..

Zien jullie dit ook in een volledig donkere kamer?

Ook is er mogelijk een connectie met met tinnitus (hoog frequentie piep in je oren)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op dinsdag 21 september 2010 om 18:18:
Heb daarom het idee dat het alleen erger word als je langer wakker blijft

Klopt... het versterkt de visual snow...

Uitspraak van eRik:bounce: op dinsdag 21 september 2010 om 19:32:
Zien jullie dit ook in een volledig donkere kamer?

Jup...juist in een volledig donkere kamer zijn de verschijnselen het ergst...

Heb jij er ook last van met je ogen dicht? (CEV's Closed Eye Visuals)?

Ook is er mogelijk een connectie met met tinnitus (hoog frequentie piep in je oren)

Heb ik geen last van... is er een bron? Overigens: Het is een waarnemings(perceptie)probleem, dus gehoor kan er zomaar ook nog eens mee te maken hebben...
Waarschuw beheerder
Ik heb de laatste tijd wel eens het idee dat ik een soort van zwarte sneeuw zie dwarrelen op willekeurige momenten op de dag.
Het is een beetje lastig uit te leggen... de ene keer dwarrelt het en de andere keer lijkt het wel alsof er een windje waait :S
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op dinsdag 21 september 2010 om 21:49:
Heb jij er ook last van met je ogen dicht? (CEV's Closed Eye Visuals)?

Ja, ook met de ogen dicht inderdaad.

Uitspraak van Gems op dinsdag 21 september 2010 om 21:49:
Heb ik geen last van... is er een bron? Overigens: Het is een waarnemings(perceptie)probleem, dus gehoor kan er zomaar ook nog eens mee te maken hebben...

Related symptoms

In addition to visual snow, many sufferers have other types of visual disturbances such as starbursts, increased afterimages, floaters, trails, and many others.[3]

Non-visual symptoms such as tinnitus, depersonalization-derealization, fatigue, speech difficulties and cognitive dysfunction (brain fog) are frequently encountered. Secondary psychiatric sequelae such as anxiety, panic attacks or depression may develop and necessitate appropriate treatment
Bron: Wikipedia
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Symptomen: floaters/visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)/gelukkig géén DP/DR (Wel heel even gehad begin 2006, maar niet doorgezet)/afterimages

Ik heb dit al zeer lang, dat ik die zogenaamde bacterien kan zien. Evchter ik ging er tot dusver altijd van uit dat ieder mens dit heeft?

Het stoort me niet, heb er geen last van verder eigenlijk en heb me er verder nooit in verdiept.

Enkele jaren lang buitensporig veel drugs gebruikt, maar dit heeft verder geen invloed gehad. Dus wat het is?
Waarschuw beheerder
Tinnitus heeft inderdaad een zeer grote samenhang met HPPD. Ik heb het namelijk ook (heel erg).
Drankgebruik versterkt dit.
Ik vraag me de laatste tijd af of dit allemaal te maken heeft met dat ik chronische moeheid en zware inslaapproblemen heb. ik heb pfeiffer gehad maar dat zou geen problemen meer moeten opleveren.
dit inslapen zou ook te maken moeten hebben met een tekort aan serotonine en aanhangende stoffen, wat ook de oorzaak van HPPD/visual snow/tinnitus is.
en depressie zal er helemaal mee gerelateerd moeten zijn.
Ik slik wel 5-htp, maar dit helpt toch niet op langere termijn.

Wat ik niet kan verklaren, en waar ik de laatste tijd nogal mee zit, is het volgende: als ik vanuit een donkere omgeving of op een donkere achtergrond naar licht kijk, maakt niet uit hoe sterk, zie ik zowiezo al een zgn. halo er om heen, wat typisch is bij HPPD, maar daarnaast zie ik altijd strepen door mijn beeld, van de lichtbron richting mijn oog. Als ik mijn hoofd draai, draaien de strepen ook. dit is de laatste tijd het meest vervelende van alles. hierdoor kan ik bijna niks meer goed zien. IS ER IEMAND DIE DIT OOK HEEFT OF DIT KAN VERKLAREN????

Uitspraak van pimsalabim op dinsdag 21 september 2010 om 18:32:
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 17 september 2010 om 00:22:
allemaal klachten die ik heb blijken uiteindelijk altijd met HPPD samen te hangen.

sinds wanneer heb jij het? en door welke drugs vermoed jij dat het is gekomen? niet te veel en niet te weinig slaap heeft veel te maken met hppd.. dus misschien wordt het daardoor erger..

Sinds wanneer ik het heb..ja ik heb altijd gedacht dat sinds ik 'begonnen'ben met het feestleven, dat het zeer geleidelijk aan is ontwikkeld. en ik weet bijna zeker dat het door xtc is gekomen. Ik heb een afwijking in de familie zitten wat inhoudt dat ik zeer snel depressie kan ontwikkelen omdat ik al een TEKORT AAN SEROTONINE heb in mijn hersenen. dus achteraf is het heeeeel dom geweest om xtc te nemen, wat serotonine aanmaak helemaal kapot kan maken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op dinsdag 26 oktober 2010 om 22:16:
Tinnitus heeft inderdaad een zeer grote samenhang met HPPD.

tinnitus is een gehoorbeschadiging toch? ik heb een harde piep in mijn oren door feesten, wordt dit nu erger door hppd? of hoe moet ik die samenhang zien?
Waarschuw beheerder
Het is een soort visual snow maar dan in je oren haha
nee het is dus ook een soort waarnemings-stoornis
dus je hersenen houden je hier ook voor de gek
Waarschuw beheerder
Uitspraak van pimsalabim op dinsdag 26 oktober 2010 om 22:36:
tinnitus is een gehoorbeschadiging toch?

Mn pa heeft het. Heeft er een keer een burnout door gekregen. Je schijnt echt na jaren gesuis echt para te worden van die shit (N).
Altijd oordoppen op op feesten (Y) vanaf het begin al.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Heartpressure op dinsdag 26 oktober 2010 om 23:28:
Altijd oordoppen op op feesten vanaf het begin al.

daar ben ik helaas te laat mee:(
ik denk alleen niet dat het een waarnemingsstoornis is, omdat ik het echt na een feest met hard geluid kreeg. ik had hppd eerder als de gehoorbeschadiging.. pff ik heb me toch een spijt dat ik niet eerder oordoppen ben gaan dragen, echt zonde.
Waarschuw beheerder
Achja, 1 voordeel. Je bent straks niet de enige.
Ik ben er van overtuigd dat onze generatie over een jaar of 10-20 allemaal met gehoorschade rondloopt.
Waarschuw beheerder
Ja dat denk ik ook..zitten we later met zn allen int bejaardentehuis.
Allemaal onder de MOH tattoos en dergelijke, overal gaten van piercings vroeger, allemaal gehoorbeschadiging, enz enz
Maarja dan heb je ook wat te vertellen;)
Waarschuw beheerder
-1
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 2 augustus 2010 om 20:36:
Efexor

dat kreeg me ma dat ze depressief was

als je gratis speced dan is dat toch mooi meegenomen?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 2 augustus 2010 om 20:36:
Je krijgt dan medicijnen. Efexor is het medicijn.

Wat ik niet helemaal snap.. het is een serotonine-heropname-REMMER.
VOlgens mij zou dit moeten betekenen dat de serotonine niet meer heropgenomen wordt. dat is toch juist niet wat we willen?
En per definitie, elke SSRI zou moeten helpen bij HPPD??

Daarnaast, het lijkt mij dat je hersenen toch tot op zekere hoogte beschadigd zijn, dus het lijkt mij dat na een tijd medicatie mischien de klachten verminderen, maar je zal er toch altijd last van hebben.
donateur
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 29 oktober 2010 om 13:15:
VOlgens mij zou dit moeten betekenen dat de serotonine niet meer heropgenomen wordt. dat is toch juist niet wat we willen?

Bij MDMA is dat juist wat je zoekt.. in ieder geval. Serotonine blijft daar langer in de synapsspleet aanwezig en, naast de release van serotonine, die ook plaats vindt, is dat juist iets wat je wilt, want dat is het effect dat mensen die MDMA gebruiken zoeken.

Eh, nee.
De successen met medicatie zijn beperkt. Soms helpen anti-depressieve medicijnen van het SSRI-type enigszins. Deze ernstige vorm van HPPD komt voor bij een minderheid van de mensen met flashbacks.

Om even een willekeurige snel gevonden quote te pakken..

A few more:
. Some PTSD sufferers and some HPPD sufferers report that prescription SSRIs (antidepressants such as Prozac or Paxil) reduce or completely remove the lingering effects and xanax, valium, and other benzodiazepenes are prescribed to reduce the intensity of acute effects (panic attacks).

After reading up on some of the stuff you mentioned I had an interesting thought: I bet SSRI's could either cause or aggravate this disorder. It appears SSRI's can cause quite severe reactions in people with HPPD. Given the ease with which doctors hand those things out these days, this could cause a lot of people serious problems. In fact, a number of the side effects in the patient information are also symptoms of HPPD.

Dik gedrukte ook wel iets wat ik zo ff snel meer terug vind.

Dr. A.
September 24th, 2010 at 15:58 | #13
Reply | Quote

Dear Aaron:

I apologize for my slow response, a result of being less than sophisticated in the ways of websites. Your question is an important one. Unfortunately, there have been no proven breakthroughs in the drug treatment of HPPD in the last fifty years. We continually look for them, and several are actively being tested in clinical trials. For an agent to be useful, obviously it has to work, but it also has to be safe. The class of meds that comes closest so far are the benzodiazepines, mostly diazepam and clonazepam. Under medical supervision they are both helpful and safe. They seem to work by reducing the anxiety that makes HPPD symptoms worse. They do not directly reduce symptoms, though we have publisehd experimental evidence that midazolam, only given intravenously, can significantly reduce symptoms, if only for a few minutes. Thus the work goes on. If you have any interest in knowing more about the experimental sides of treatment, please contact me.

En niet zo verontrustend op zich:
Dr. A.
September 24th, 2010 at 16:09 | #15
Reply | Quote

Dear Kyle:

I am sorry to be getting to you so late in the game, but am still learning how to rassle with my website. While a number of folks have claimed that SSRIs make HPPD worse, I haven’t seen good data to that effect. I treat depressed patients who have HPPD with SSRIs and have so far seen no problems. Nortriptyline is an old but excellent drug, less often used because of its side effects. Again, I know of no evidence it causes problems with HPPD. In one of our studies we asked HPPD patients what made it worse. Only 1% said it was an antidepressant like nortriptyline.

Sure, er zijn andere geluiden te vinden/horen, maar deze zijn er ook en not to be ignored.

laatste aanpassing
donateur
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op donderdag 28 oktober 2010 om 21:55:
llemaal onder de MOH tattoos

Brrr
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op donderdag 28 oktober 2010 om 21:55:
allemaal gehoorbeschadiging,

brr, ja zal helaas relatief veel voorkomen en ik zou liegen als ik zeg dat ik er nog geen last van had, maar ik draag al wel sinds enige tijd trouw gehoorsbescherming, daarnaast ga ik morgen (cq vandaag) er op uit voor op maat gemaakte oordoppen :)

Uitspraak van Heartpressure op dinsdag 26 oktober 2010 om 23:28:
Altijd oordoppen op op feesten (Y) vanaf het begin al.

Ben ik jaloers op, wou dat ik hetzelfde had gerealiseerd en had gedaan!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op zaterdag 30 oktober 2010 om 03:32:
Bij MDMA is dat juist wat je zoekt.. in ieder geval. Serotonine blijft daar langer in de synapsspleet aanwezig en, naast de release van serotonine, die ook plaats vindt, is dat juist iets wat je wilt, want dat is het effect dat mensen die MDMA gebruiken zoeken.

Ik heb het niet over mdma..ik dacht dat dit topic over HPPD ging.
HPPD heeft te maken met dat serotonine niet meer aangemaakt of ontvangen wordt in de hersens..
en ik heb daar aanleg voor.
dus vroeg ik mij af of SSRI's hierbij kunnen helpen. dat werd gezegd. en toen vroeg ik mij af waarom het heropname-REMMERS heet. dit zou betekenen dat t niet opnieuw wordt opgenomen. dat wil je toch niet?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op zaterdag 30 oktober 2010 om 19:34:
HPPD heeft te maken met dat serotonine niet meer aangemaakt of ontvangen wordt in de hersens..

Hallucinogen persisting perception disorder or HPPD is a disorder characterized by a continual presence of visual disturbances that are reminiscent of those generated by the ingestion of hallucinogenic substances. Previous use of hallucinogens by the person is needed, though not sufficient, for diagnosing someone with the disorder.[...] The causes of HPPD are not yet known. The most current neurological research indicates that HPPD symptoms may manifest from abnormalities in CNS function, following the hallucinogen use. One theory derived from this research is that inhibitory mechanisms involved with sensory gating are disrupted.

Bron: wiki

HPPD is volgens mij niet iets waar je aanleg voor hebt of niet. Een goede vriend van me, kreeg het ook van een keer gewoon teveel psychedelica door elkaar te mixen.
laatste aanpassing
donateur
Ik heb het niet over mdma..ik dacht dat dit topic over HPPD ging.

De rest van de quotes gaat wel over HPPD en verder hebben deze zaken wel met elkaar te maken.
en toen vroeg ik mij af waarom het heropname-REMMERS heet. dit zou betekenen dat t niet opnieuw wordt opgenomen. dat wil je toch niet?

wel dus, maar niet bij iedereen helpt het en kan ook averecht werken. Ik raad je aan het gewoon nog eens te lezen en je verder te verdiepen..
Waarschuw beheerder
Ok, ja dit beantwoordt mijn vragen nog steeds niet. maarja ik zit hier ook op een pf-forum.
en de raad om het nog een keer te lezen, ik lees al JAREN over hppd en serotonine.
laat maar zitten, dit probleem en alle vragen zullen toch nooit opgelost worden.
zal er idd maar mee moeten leren leven zoals de dokters zeggen.
Waarschuw beheerder
Ik heb sinds 4 jaar last van HPPD. De ergste symptomen zijn begonnen na dat ik gestopt ben met drugs. Ik heb een hele tijd van alles gebruikt, wat begonnen is met pillen is uitgelopen op bijna ieder weekend trippen, vooral op 2cb, lsd,
paddo's en af en toe peyote en uiteraard het nodige slaapgebrek.
De symptomen bij mij zijn, slecht horen en mensen slecht verstaan, irri piep in m'n oren, vlekken en strepen zien(vooral in het donker), "sneeuw" zien en wanneer ik mijn hoofd draai laten verlichte dingen, zoals een tv of lamp, een spoor na.
Ik heb er het meeste last van wanneer ik moe ben of veel stress heb.
Mijn gehoor heb ik laten controleren en hier was niks van een beschadiging oid te zien, maw het zit dus tussen m'n oren.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van OldschoolSteef op dinsdag 2 november 2010 om 22:08:
vlekken en strepen zien

Wat voor strepen precies? alleen een 'na-spoor' zoals je beschrijft of anders?
en inderdaad, mijn gehoor is ook getest en nix aan de hand.
Ogen ook van boven tot onder getest en dergelijke, en ook (bijna) nix aan de hand.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op woensdag 3 november 2010 om 11:04:
Wat voor strepen precies? alleen een 'na-spoor' zoals je beschrijft of anders?

Dat na spoor is wanneer ik m'n hoofd draai, die vlekken en strepen als ik m'n hoofd stil hou.
Zijn dan een soort van groen-blauw gekleurde wormpjes die van de buitenkant naar de binnenkant van mijn gezichtsveld bewegen en die vlekken zien er bij mij uit als een soort kleine zonnetjes maar dan meer wit van kleur.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Bij mij is het (geloof ik) begonnen de dag na het gebruik van ongeveer 600mg MDMA, die dag erna werd het ook echt wit van de sterretjes voor mn ogen tijdens het opstaan uit b.v bank/stoel.

???

MDMA (alleen) kan dit alles wat in dit topic staat toch niet veroozaken? of heb ik het mis? In ieer geval niet permanent toch? Daarvoor heb je dan zeker iets anders gebruikt?

En mensen maar zeuren op de overheid dat ze paddo's verbieden, xtc is dan wel chemisch maar stuk minder riskant dan dit goedje uit de natuur als je het mij vraagt.

Kan Ketamine dit eigelijk ook veroorzaken? Of is het echt alleen paddos/lsd/2cb?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van OldschoolSteef op woensdag 3 november 2010 om 13:51:
Dat na spoor is wanneer ik m'n hoofd draai, die vlekken en strepen als ik m'n hoofd stil hou.
Zijn dan een soort van groen-blauw gekleurde wormpjes die van de buitenkant naar de binnenkant van mijn gezichtsveld bewegen en die vlekken zien er bij mij uit als een soort kleine zonnetjes maar dan meer wit van kleur.

Trails; Halo's... Bekende symptomen... Eventuele remedie om e.e.a. te verminderen is:
Uitvinden hoeveel slaap je nodig hebt en gestructureerd leven/slapen. Te weinig slaap verergert/teveel slaap ook. Het luistert nauw...
Reduceren van alcoholgebruik, ik heb er iig veel meer last van op het moment dat ik een kater heb...
Zonnige omgeving helpt ook...
Goed/gezond eten/leven...
Reduceren van nicotine/caffeine...

Uitspraak van Close2You op woensdag 3 november 2010 om 14:45:
MDMA (alleen) kan dit alles wat in dit topic staat toch niet veroozaken?

HPPD wordt, voor zover ik het begrepen heb, veroorzaakt door hallucigene middelen, ook MDMA is er een van (denk maar aan omzetting MDMA in MDA). Tevens zijn er gevallen bekend waarbij HPPD veroorzaakt is door alleen MDMA gebruik... Dus imo kan het wel....

Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op zondag 31 oktober 2010 om 11:44:
ik lees al JAREN over hppd en serotonine

Zou je eens kunnen onderbouwen aan de hand van artikelen oid wat het precieze verband is tussen HPPD en serotonine dan? Ben er wel nieuwsgierig naar.
Ik kan me voorstellen dat DP/DR hier wel iets mee te maken kan hebben. Vwbt de visuele aspecten denk ik toch echt dat er een soort van "overprikkeling" is van de zintuigen, wat imo weer losstaat van serotonine.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik heb dat alleen de dag nadat ik wat gebruikt heb hahaha

Waarschuw beheerder
Ik heb t als ik moe ben of als ik wat gedronken heb of stoned ben.

Als ik dan naar een egaal kleurig oppervlak kijk, of de donkere lucht dan zie ik 2cb patronen verschijnen, ongeveer 3-4cm doorsnee en ze veranderen.

Heb geen last van sneeuw of ruis.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op woensdag 3 november 2010 om 15:25:
Uitvinden hoeveel slaap je nodig hebt en gestructureerd leven/slapen. Te weinig slaap verergert/teveel slaap ook. Het luistert nauw...
Reduceren van alcoholgebruik, ik heb er iig veel meer last van op het moment dat ik een kater heb...

Ik heb rond de 8 uur slaap nodig, als ik idd meer of minder slaap zijn de symptomen erger, alhoewel het te weinig slapen
het ergste is. Bij alcoholgebruik wordt bij mij vooral de piep in m'n oren en het slecht verstaan van mensen erger.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mitchell b) op woensdag 3 november 2010 om 15:31:

Ja nu lach je nog!
Straks zit je er ook permanent mee!
Oppassen..
Waarschuw beheerder
altijd blijven lachen jwt
Waarschuw beheerder

Toen ik nog gebruikte meende ik ook steeds dat alles waar ik de dag erna last van had kwam door het gebruiken van de dag ervoor, maar nu ik er op terug kijk ben ik er voor 90% zeker van dat dit door de HPPD kwam, vooral omdat de laatste jaren de problemen pas zijn begonnen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mitchell b) op woensdag 3 november 2010 om 23:49:
altijd blijven lachen jwt

Niet meer als je dag in dag uit er mee rond moet lopen..niks normaal kunt doen zonder dat je er last van hebt.. niet ff leuk bij vrienden zitten zonder constant raar zicht hebt..
Zwak uitgedrukt nog
Waarschuw beheerder
Ik heb ook continu verstoringen in m'n zicht, sinds één van mijn eerste LSD trips. Objecten lijken vaak een beetje te golven, als ik een tekst lees lijken de regels een beetje scheef te staan en ik heb altijd veel visual snow. Van dat laatste dacht ik eigenlijk dat het normaal was. Gelukkig hinderen deze dingen me niet zo, vind het op zich wel grappig. Het bewijst wel dat psychedelica (helaas) toch wel blijvende 'schade' kunnen aanrichten. Weet iemand toevallig of het na een tijd van niets gebruiken over kan gaan of minder kan worden?

Waar ik wel echt last van heb, wat echter geen HPPD is, is dat ik sinds een tijdje een soort tic heb ontwikkeld. Dit gaat waarschijnlijk heel raar klinken. Ik heb namelijk erg vaak de drang om m'n neus dicht te drukken, omdat ik het gevoel van lucht tegen m'n slijmvliezen sinds een poos ineens een heel naar gevoel vind. Tijdens LSD trips gebeurt het nog wel eens dat ik continu per sé m'n neus dicht moet drukken, en daar maak ik mezelf dan he-le-maal gek mee. Ben er zelfs een paar keer bad door gegaan, zó achterlijk. Is iemand bekend met dit soort tics? Heb er gelukkig de laatste tijd minder last van, maar zou er toch wel graag vanaf willen. Het staat zo stom.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van KittyKet op maandag 15 november 2010 om 22:45:
Weet iemand toevallig of het na een tijd van niets gebruiken over kan gaan of minder kan worden?

Er zijn maar weinig gevallen bekend waarbi jhet geheel over is gegaan... Heb het zelf nu al bijna 5 jaar... Het is er niet erger op geworden, maar ook niet echt beter... Overigens moet ik wel eerlijk toegeven dat ik in alle jaren nog steeds wel zo af en toe iets tot me genomen heb, 4MMC, MDMA, Coke, Hasj/Wiet, 4-FMP, zo'n beetje van alles wat... Het is er niet erger door geworden; ik denk dat het echt iets te maken heeft met mijn gewraakte Paddo-Trip laats '05. Verder rook ik n pakje per dag en drink ik regelmatig een aantal biertjes....

Ik weet dus niet hoe het is om een hele tijd (jaren) niets meer te doen... MOet ik toch maar eens gaan proberen...

Uitspraak van KittyKet op maandag 15 november 2010 om 22:45:
dat ik sinds een tijdje een soort tic heb ontwikkeld

Geen idee eigenlijk... Ik weet van mezelf wel dat ik een tijd geleden (3-4 jaar) nog veel blowde en tijdens het blowen ook bepaalde "tics" had, beetje op een bepaalde manier liggen, omdat het anders niet prettig was...Maar dat is weggegaan op het moment dat ik het blowen vaarwel heb gezegd...
Waarschuw beheerder
tics hebben te maken met angst. soort dwangneurose dus. Deze zijn alleen te ontkomen door de angst onder ogen te zien en dan te merken dat er niks met je gebeurt.

Ja en dan ff een update over mezelf wat mensen met HPPD/Visual Snow interessant kunnen vinden:
Ik ben naar het UMCG geweest, nog 200000 tests gehad. Ze konden weer niets vinden, dus kreeg ik de mogelijkheid om 2 testen te doen die meten hoe je oogzenuw functioneert en dergelijke, dus in principe of er iets in je hersenen niet klopt wat hppd/vs kan veroorzaken.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik hppd en vs in sterke mate heb, en bij mij is er niks gevonden. mijn hele ogen zijn van onder tot boven onderzocht, en nu bij deze hersen-gerelateerde testen, is er weer niks uitgekomen.
nu bij ongeveer 6 artsen geweest, niemand kan wat vinden. Zal er mee moeten leren leven.
Deze laatste arts zei dat het psychisch MOET zijn.
hij heeft geen andere verklaring. Dus; HPPD is psychisch. LEKKKERRRR dan
Niks aan te doen. Helaas.
Ik denk nu dat het gerelateerd moet zijn aan psychische problemen en dat je dan in een visuele cirkel terechtkomt. Dat je bijv. dingen hebt meegemaakt, hierdoor angst/stress krijgt, rare dingen gaat zien, last van andere dingen krijgt(bijv. verminderde werking darmen, slapeloosheid), je zorgen gaat maken en alle problemen alleen maar erger worden.

Deze angst/stress zou al MIJN lichamelijke problemen sinds mijn drugsgebruik kunnen verklaren. Welke gerelateerd zijn aan psychische problemen.

conclusie: hppd is alleen te repareren door psychologen en misschien met medicijnen die angst/stress kunnen verminderen. Misschien dat door deze relatie, medicijnen die normaal bij depressies worden voorgeschreven, bij hppd/vs ook verbetering kunnen betekenen.
Waarschuw beheerder
Bovenstaande tests heb ik ook al gehad... en ook daar is er niets uitgekomen, wat ook mij (en met mij vele anderen) doet laten concluderen dat HPPD een psychische aandoening is....

Er zijn grof gezegd maar twee dingen die "kunnen" helpen;
Verandering van leefpatroon; en/of
Bepaalde anti-deprisiva (dit kan ook weer gevaarlijk uitwerken, omdat het niet perse zo zal zijn dat de een net zo goed reageert als de ander op een bepaald middel...voorzichtigheid en deskundigheid is hier geboden...)

Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op dinsdag 16 november 2010 om 17:22:
hppd is alleen te repareren door psychologen

Dit is een beetje kort door de bocht, omdat de "geleerden" er helemaal nog niet uitzijn wat precies de oorzaak is...en zolang ze dat niet weten kunnen ze er ook weinig tegen doen. Simpelweg omdat er maar een hele kleine groep mensen is die met deze symptomen rondlopen, komt er ook niet genoeg geld beschikbaar voor onderzoen, wat weer betekend dat we waarschijnlijk nog lang kunnen wachten op een medicijn, voor zover dat er al zou zijn... Voorlopig ben je dus op jezelf aangewezen...

Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op dinsdag 16 november 2010 om 17:22:
Ik denk nu dat het gerelateerd moet zijn aan psychische problemen en dat je dan in een visuele cirkel terechtkomt. Dat je bijv. dingen hebt meegemaakt, hierdoor angst/stress krijgt, rare dingen gaat zien, last van andere dingen krijgt(bijv. verminderde werking darmen, slapeloosheid), je zorgen gaat maken en alle problemen alleen maar erger worden.

Dit doort dingen triggeren inderdaad de intensiteit van de HPPD symptomen. Je zault merken dat in bepaald periodes in je leven, wanneer je rust hebt en weinig zorgen, je je ook niet al teveel zorgen maakt over de HPPD. Aan de andere kant zul je merken dat je in stressperiodes/periodes waardoor het minder gemakkelijk is, je veel meer last zult ondervinden van je HPPD.

Wat je moet proberen te doen is in je hoofd regelen dat je niet meer alléén meer aan HPPD denkt, je moet het meer zien als een bijkosmtigheid, die je zelf kan sturen (t.o.z.h.). Als je dit inzicht hebt, maakt dat het een en ander in ieder geval een stukje gemakkelijker!

Waarschuw beheerder
Wat ik niet helemaal snap.. het is een serotonine-heropname-REMMER.

De artsen van www.drugsinfoteam.nl schijnen Efexor te gebruiken in hoge doseringen tegen hppd. Dit moet dan minimaal een jaar gebruikt worden. Volgens hen schijnen de verschijnselen vaak minder worden

Waarschuw beheerder

Dan zal ik nu stoppen als ik jou was, want zo begint het!

Waarschuw beheerder
-1
(permanent verbannen)
Heb ik al sinds mijn vroegste kindertijd maar heeft dus bij mij niks met drugs van doen. Ben er inmiddels aan gewend.
Waarschuw beheerder
Ik heb het echt al sinds dat ik geboren ben zover ik me kan herinneren. Van die dwarrelende eencellige beestjes die je ziet en als je je ogen de andere kant op gooit bewegen die beestjes mee. Ik dacht eigenlijk altijd dat het iets normaals was en dat blijkt nu eigenlijk ook aangezien zoveel mensen het hebben.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stanneman19 op zaterdag 20 november 2010 om 17:21:
Ik heb het echt al sinds dat ik geboren ben zover ik me kan herinneren. Van die dwarrelende eencellige beestjes die je ziet en als je je ogen de andere kant op gooit bewegen die beestjes mee. Ik dacht eigenlijk altijd dat het iets normaals was en dat blijkt nu eigenlijk ook aangezien zoveel mensen het hebben.

dat is ook geen hppd
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 21 november 2010 om 13:57:
Uitspraak van KlaasVaak19 op zaterdag 20 november 2010 om 17:21:

dat is ook geen hppd

Dit zijn de welbekende "floaters"... En dat is inderdaad weer iets wat heel normaal "kan" zijn... Mensen met HPPD hebben hier imo meer last van, temeer omdat er een soort "overprikkeling" van het gezichtsvermogen lijkt te zijn...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gems op maandag 22 november 2010 om 13:28:
Dit zijn de welbekende "floaters"... En dat is inderdaad weer iets wat heel normaal "kan" zijn... Mensen met HPPD hebben hier imo meer last van, temeer omdat er een soort "overprikkeling" van het gezichtsvermogen lijkt te zijn...

Volgens mij zijn die floaters ook iets wat echt aanwezig is. Witte bloedcellen ofzo?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 22 november 2010 om 23:00:
Volgens mij zijn die floaters ook iets wat echt aanwezig is. Witte bloedcellen ofzo?

Ahum..kuch kuch, komt ie:
Floaters, oftewel Mouches Volantes, is iets waar iedereen 'last' van heeft. naarmate je ouder wordt, takelt je lichaam af door 'gebruik' als je bijv. 20 jaar oud bent, zijn je ogen ook al 20 jaar meegegaan.
glssvezelvocht is een soort laagje over je ogen. naarmate je ouder wordt, brokkelt dit langzaam af.
omdat dit glasvezelgedeelte over je netvlies zit, zie je al die 'stukjes' heen en weer bewegen. Heel storend, vooral voor iemand met HPPD, welke dit inderdaad 'beter kan zien' door overprikkeling.

Nu een update over mij:
ik heb citalopram voorgeschreven gekregen. dit is ook een serotonineheropnameremmer en zou dus hppd kunnen verminderen. naast mijn andere lichamelijke klachten die gerelateerd zouden kunnen zijn aan stress.
Ik moet eerst nog ong. een maand wachten voordat het echt 'werkt'. dus dan weer een update. maar ik zie het positief in. ik denk dat mijn hppd hierdoor zeer zal verminderen.
eerst de eerste weken doorkomen in welke de klachten eerst alleen maar erger kunnen worden(depressie enz enz)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 26 november 2010 om 10:17:
naarmate je ouder wordt, takelt je lichaam af door 'gebruik' als je bijv. 20 jaar oud bent, zijn je ogen ook al 2 jaar meegegaan.

Aha, want vanaf je 18e begin je dingen pas te zien :p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van KittyKet op vrijdag 26 november 2010 om 13:06:
ha, want vanaf je 18e begin je dingen pas te zien :p

Shit:P sorry jongens!
Oww ff de slappe lach om mezelf:$
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 26 november 2010 om 10:17:
Nu een update over mij:
ik heb citalopram voorgeschreven gekregen. dit is ook een serotonineheropnameremmer en zou dus hppd kunnen verminderen. naast mijn andere lichamelijke klachten die gerelateerd zouden kunnen zijn aan stress.
Ik moet eerst nog ong. een maand wachten voordat het echt 'werkt'. dus dan weer een update. maar ik zie het positief in. ik denk dat mijn hppd hierdoor zeer zal verminderen.
eerst de eerste weken doorkomen in welke de klachten eerst alleen maar erger kunnen worden(depressie enz enz)

Wie heeft je dit voorgeschreven? Wat is er nou precies met je hersenen aan de hand als je hppd hebt? Is het een beschadiging aan je serotonine systeem? Kheb het nu een aantal jaar maar zit nog steeds met vragen:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 november 2010 om 19:57:
Wie heeft je dit voorgeschreven? Wat is er nou precies met je hersenen aan de hand als je hppd hebt? Is het een beschadiging aan je serotonine systeem? Kheb het nu een aantal jaar maar zit nog steeds met vragen:P

Als je het de dokters vraagt weten ze het niet.
Als je het aan mij vraagt.. inderdaad een beschadiging aan je serotonine systeem. door ssri's wordt dit weer op gang gebracht ofzo(heb ik nog geen kennis over).
dus t zou best kunnen dat hppd=hersenbeschadiging in serotonine gedeelte.
en als je xtc gebruikt dan wordt er met dit deel 'gespeeld'(heel veel serotonine aanmaken=trippen). dus het is eigenlijk heel logisch dat dit deel beschadigd is.
en als je te weinig serotonine hebt, voel je je niet goed, kan je depressief worden of iets dergelijks, hierdoor verminderde weerstand, zwakke punten in je lichaam worden 'getriggerd'.
2 mogelijkheden dus.

en het kan ook zo zijn dat je extra 'gevoelig' voor hppd was, zoals mij, want in mijn familie zit een aandoening waarbij serotonine bijna niet wordt aangemaakt. dus achteraf was het HEEL dom van mij om xtc/mdma te gaan gebruiken. ik heb t serotonine gedeelte/gehalte alleen maar meer beschadigd.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op zaterdag 27 november 2010 om 14:18:
Als je het de dokters vraagt weten ze het niet.

waar hebben ze je medicatie op gebaseerd dan?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 29 november 2010 om 19:33:
waar hebben ze je medicatie op gebaseerd dan?

ogen zou moeten komen door onderliggende psychologische klachten volgens de dokter
ben naar de huisarts gegaan en gezegd dat ik dacht dat dit de oorzaak van vele medische klachten van mij kan zijn.
dokter wou het wel proberen. hij zei zelf ook dat dit kon helpen, ook met mijn slaapproblemen en darmklachten.
we zullen zien.
Waarschuw beheerder
Ik heb het ook kan er mee omgaan , maar het oor suisen irriteert mij het meest.
En helaas ook catoplexy dat ik snachts hallucineer en me ff niet kan bewegen, helaas zijn die hallucinaties niet prettig.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knalkop op vrijdag 3 december 2010 om 18:07:
En helaas ook catoplexy dat ik snachts hallucineer en me ff niet kan bewegen, helaas zijn die hallucinaties niet prettig.

Nog nooit van gehoord...

Maar klinkt vrij heftig of iig niet prettig.

*hoe ben je daar last van gaan krijgen eigenlijk?
Waarschuw beheerder
Geen idee, heb het al een tijdje.
Paar voorbeelden

Ik word midden in de nacht wakker net of ik :lijn: maar dan ben ik ook echt klaar wakker, en dan zie ik de ene keer alles vol met spinnen en vage beesten, dit heb ik het vaakst terwijl ik geen spinnen fobie heb of echt bang ben voor die insecten.
Heb het een keer vriendelijk gehad dat ik met een broek liep te lullen omdat ik dacht dat een bekende om te grond lag.

Laatst had ik dat een meisje (geest) naar me toe kwam en naast me stond.
Je schrikt je wederom echt de pleures pas als ik het licht aandoe besef ik dat het allemaal nep is.

btw: al heb ik dat ben ik compleet nuchter en heb ik een periode niet geknalt.
Waarschuw beheerder
Jeetje..
lijkt me niet zo gezond:O
ben je er al eens mee naar een dokter geweest?
krijg je er medicijnen voor?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op vrijdag 3 december 2010 om 14:07:
ogen zou moeten komen door onderliggende psychologische klachten volgens de dokter
ben naar de huisarts gegaan en gezegd dat ik dacht dat dit de oorzaak van vele medische klachten van mij kan zijn.
dokter wou het wel proberen. hij zei zelf ook dat dit kon helpen, ook met mijn slaapproblemen en darmklachten.
we zullen zien.

ben benieuwd of het werkt. Ik zou er graag vanaf komen
Artiest [artist=175769]{element is niet toegankelijk}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knalkop op vrijdag 3 december 2010 om 18:07:

Is dit ook door drug gebruik ontstaan dan? Ik ken meerdere mensen met catoplexy en narcolepsie maar heb niet gehoord dat dit door drugs is ontstaan.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van La Vida Narcotica(F) op zondag 5 december 2010 om 14:52:
Jeetje..
lijkt me niet zo gezond:O
ben je er al eens mee naar een dokter geweest?
krijg je er medicijnen voor?

Ben er nog niet naar de dokter mee geweest, en qua medicijnen zouden ze me niks kunnen geven denk ik.
En als ik het tegen iemand zeg is het meestal een antwoord van ben je aan de lsd?.

Het valt wel op dat in een periode dat ik bijvoorbeeld mdma gebruik er geen last van heb , maar als ik langer dan een maand niet knal dat ik langzaam aan van die "Aanvallen" krijg.

Om een beetje het idee te scheppen hoe het is hier een filmpje.
Het is helaas wel een beetje versterkt met die geluids effecten.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knalkop op zondag 5 december 2010 om 18:30:
Het valt wel op dat in een periode dat ik bijvoorbeeld mdma gebruik er geen last van heb , maar als ik langer dan een maand niet knal dat ik langzaam aan van die "Aanvallen" krijg.

Wat raar! Ik heb ook een tijd last gehad van slaapverlamming, doodeng, maar dat was in de periode dat ik juist erg veel mdma gebruikte en mn serotoninepeil fucked up was (dat is namelijk de oorzaak). Had toen ook last van vaak hele vervelende schokjes door m'n hoofd. Nu ik verantwoordelijk gebruik heb ik totaal geen last meer van dat soort dingen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van KittyKet op zondag 5 december 2010 om 19:56:
Wat raar! Ik heb ook een tijd last gehad van slaapverlamming, doodeng, maar dat was in de periode dat ik juist erg veel mdma gebruikte en mn serotoninepeil fucked up was (dat is namelijk de oorzaak).

Same here,
Ik heb het 2 keer na speed gebruik gehad.

Overigens heb ik soms wel last van oorsuizen voor het slapen gaan. (ook voor dat ik gebruikte) en dat vond ik altijd dood eng. Op een gegeven moment probeerde ik het te laten voor wat het was, en kwam ik dus ook in een slaapverlamings toestand. Voor het in slaap vallen aan dus...
Waarschuw beheerder
Ik heb het oorsuizen en het "Oog ruis" 24/7, het oog ruis is niet vervelend, maar die piep is wel echt uber irritant.
Zijn er medicijnen voor of oplossingen zonder drastisch te minderen / stoppen?.

Kittyket wat kan ik mij voorstellen met die schokjes, net of je hoofdpijn hebt of wat?

Artiest The Dabbler
Waarschuw beheerder
Ik heb het laatst ook 1x gehad, maar dat kwam volgens mij ook vooral door flink slaaptekort in de dagen ervoor. De donderdagavond flink gedronken en 1 canadeesje op, 3 uur geslapen. Vrijdagavond stevig geblowed, 6 uur geslapen. Zaterdagavond feestje, dus aardig zat, 4 uur geslapen. Zondagochtend voetbal en van 4 tot 1 bier gedronken en cocaine gebruikt. Maandag om 8 uur in de trein naar school en vervolgens om 10 uur gelijk naar huis. Begon in de trein al beetje weg te zakken.

Verschijnselen:
Eenmaal thuis ff op de bank gaan liggen, ogen dicht. Na een minuut ofzo zag ik mn eigen gezicht, alsof ik boven mn lichaam zweefde. Voelde niet echt goed, dus maar naar bed gegaan. In bed, ogen dicht, hoorde gelijk allemaal stemmen en mensen fluisteren. Kon na n tijdje niet meer onderschijden of de auto die ik hoorde wegrijden echt of nep was. Toen zag ik 3x hetzelfde haarscherp achter elkaar, iemand duwde me steeds en het voelde ook kei echt. Rare levensechte dromen gehad ook. Laatste ding was wel erg eng, ik had mn ogen open, maar kon me niet bewegen en het leek net alsof ik door iets uit bed getrokken werd(net als in paranormal activity) en dat ging ook vergezeld met een rare suis...

Gelukkig na die keer niet meer gehad..

Waarschuw beheerder
Slaapverlamming me ma en zus hebben het regelmatig
nl.m.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming?wasRedirected=true#section_3
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van inactief op zondag 5 december 2010 om 23:13:
Ik heb het laatst ook 1x gehad, maar dat kwam volgens mij ook vooral door flink slaaptekort in de dagen ervoor. De donderdagavond flink gedronken en 1 canadeesje op, 3 uur geslapen. Vrijdagavond stevig geblowed, 6 uur geslapen. Zaterdagavond feestje, dus aardig zat, 4 uur geslapen. Zondagochtend voetbal en van 4 tot 1 bier gedronken en cocaine gebruikt. Maandag om 8 uur in de trein naar school en vervolgens om 10 uur gelijk naar huis. Begon in de trein al beetje weg te zakken.

Verschijnselen:
Eenmaal thuis ff op de bank gaan liggen, ogen dicht. Na een minuut ofzo zag ik mn eigen gezicht, alsof ik boven mn lichaam zweefde. Voelde niet echt goed, dus maar naar bed gegaan. In bed, ogen dicht, hoorde gelijk allemaal stemmen en mensen fluisteren. Kon na n tijdje niet meer onderschijden of de auto die ik hoorde wegrijden echt of nep was. Toen zag ik 3x hetzelfde haarscherp achter elkaar, iemand duwde me steeds en het voelde ook kei echt. Rare levensechte dromen gehad ook. Laatste ding was wel erg eng, ik had mn ogen open, maar kon me niet bewegen en het leek net alsof ik door iets uit bed getrokken werd(net als in paranormal activity) en dat ging ook vergezeld met een rare suis...

dat is geen hppd
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knalkop op zondag 5 december 2010 om 22:06:
Kittyket wat kan ik mij voorstellen met die schokjes, net of je hoofdpijn hebt of wat?

Nee geen hoofdpijn, je krijgt telkens heel even een soort hele nare elektrische schok door je hoofd. Je voelt het een beetje aankomen voordat het gebeurt, en dan volgt de elektrische schok als een pinch in je hersens en tussen je ogen. Tis moeilijk uit te leggen. Ik had er vooral last van als ik probeerde te slapen.
Waarschuw beheerder
+2
Knuppel in het hoenderhok....... (out of the box thinking)

Ik heb als theorie dat je door gebruik van psychedelia hersengedeelten aanspreekt die anders nooit gebruikt worden, of alleen bij hoogsensitieve mensen of paranormaal. Ik vermoed dan ook dat dit wel eens een stapje die richting in kan zijn. Van sommige paddo's is ook bekend dat je energie uit het stopcontact of uit electrische apparaten kan ZIEN (rasters), geluid kan zien en licht kan horen.....geen gein !

Zo gek lijkt het me dan niet dat je iets geactiveerd hebt in je brains waarbij vanaf dan een soort extra dimensie zich openbaart. Energie is immers alom aanwezig om ons heen. Je hersens fungeren dan als transmitter/ontvanger/schotelantenne. Vandaar dat men het met fysiche tests weinig kan aantonen, maar wedden dat een EEG activiteit elders laat zien?! Fysiek en psychisch raken elkaar hier.

De een is er gevoeliger voor dan de ander.

[edit] just a theory ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van joelles op maandag 6 december 2010 om 19:07:
dat is geen hppd

Bedoelde het eigenlijk ook als terugkoppeling op slaapverlamming. Had moeten quoten, mijn oprechte excuses;)
Waarschuw beheerder
+1
visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)/

woww wat sick, toevallig op dit topic gekomen en de dingen die ik lees herken ik mezelf compleet in. Heb dit overigens nooit als onprettig ervaren en het hindert me niet in mn dagelijk leven. Nooit geweten dat niet iedereen op deze manier waarneemt. Vooral snachts zie ik overal zon soort pixelwaas (wat soms vervelend kan zijn nu ik achteraf merk dat meer mensen dit als onprettig ervaren) en overdag ook als ik me er op focus. Net als die heen en weer vliegende "bacterien" als ik gefocust daarop in de lucht kijk zie ik ook.

Uitspraak van {-Party Squad-} :facepalm: op maandag 6 december 2010 om 22:09:
hoogsensitieve mensen of paranormaal

Herken mezelf hier ook in beschouw mezelf ook als hoogsensitief, paranormaal vind ik een beetje een kutwoord aangezien ik het wel als normaal beschouw. Verder neem ik volgens mij ook meer waar dan de gemiddelde mens. Wellicht deze symptomen hier ook mee te maken..? Daarnaast zou je op mij goed de stempel ADD kunnen drukken. Ondanks ik zelf niet van stempels houd(aangezien ik meer pluspunten dan negatieve ervaar) kun je hiermee vaak wel gericht veelvoorkomende bepaalde problematiek aan wijzen bij mensen die zich hierin herkennen en de klachten die zich voordoen en daarbij handvaten kunnen bieden hier mee om te gaan, daarbij valt deze term ook onder neurologische stoornissen. Al ervaar ik het niet zo ondanks ik wel tegen bepaalde dingen aanloop.

Uitspraak van KittyKet op maandag 6 december 2010 om 21:54:
Nee geen hoofdpijn, je krijgt telkens heel even een soort hele nare elektrische schok door je hoofd. Je voelt het een beetje aankomen voordat het gebeurt, en dan volgt de elektrische schok als een pinch in je hersens en tussen je ogen. Tis moeilijk uit te leggen. Ik had er vooral last van als ik probeerde te slapen.

Hier heb ik ook wel eens last van, waarschijnlijk of ik weet het wel bijna zeker is dit naar mijn idee te verklaren door een tekort aan serotonine in je hersenen, de stof die oa ook je slaap reguleert.
Voor mij heel logisch dat er een soort van kortsluiting ontstaat als je hersenen een stofje proberen te gebruiken en nodig hebben die dan niet aanwezig is.
Weet niet of ik 100% gelijk heb, maar ervaar deze schokjes vooral na het gebruik van mdma of pillen. Ook in de 2 week na het gebruik, vaak na het roken van een joint kunnen deze schokjes opkomen. Vandaar dat ik dus deze conclusie trek en aardig zeker van mijn zaak ben. Weet niet of je gebruikt maar als dat wel zo is zullen die schokjes daar ongetwijfeld aan te wijten zijn.

Daarnaast precies hetzelfde wat slaapverlamming betreft ervaar ik dit ook vaak in de week nadat ik mdma/pillen heb gebruikt en dit dus waarschijnlijk ook valt te weiten aan een tekort van serotonine. Verder om even terug te komen op dat paranormale; zowel paranormale ervaringen met of zonder drugs als bijv. de nasymptomen van drugs, wat bij mij dus die schokjes en slaapverlamming zijn. (bij dat laatste ervaar ik dus ook paranormale waarnemingen). Zijn dus naar mijn ervaring allemaal dingen die met elkaar gepaard gaan en dus allemaal hebben te maken met de verhouding van stofjes in de hersenen. Dat bijv. mensen gek worden para of flippen na gebruik van oa ook hallicunogene middelen is naar mijn idee te wijten dat het menselijk brein nog niet sterk genoeg is om deze waarnemingen aan te kunnen, al helemaal bij overdosissen waarbij je nog meer te zien krijgt. Het feit dat sommige mensen bepaalde dingen kunnen waarnemen of ze nou gebruikt hebben of niet ben ik heilig van overtuigd dat ze er ook echt zijn. Evenals de inzichten die je kunt krijgen en je beeld van de werkelijkheid erg kunnen beinvloeden. Ik ervaar dit zelf nog als positief maar snap dat bij sommige mensen dit teveel kan worden. En dit bij sommige mensen klachten kunnen veroorzaken die wel als stoornis beschouwd kunnen worden.

Overigens is dit allemaal gebaseerd op mijn eigen ervaringen en kan het onjuist hebben. Ben tenslotte maar 20 jaar en kom net "om het hoekje kijken". Ondanks dat vallen na deze dingen gelezen te hebben icm mijn ervaringen de puzzelstukjes aardig op zn plek op. Ben inmiddels zo overtuigd dat als er een dokter of psychiater is die me ongelijk geeft vol een middelvinger in zn gezicht zal geven bij wijze van spreke. Hierbij de theory van partysquad ook bevestigd in mijn ogen. Hoop dat mensen hier wat aan hebben ik heb ieg flink wat inzichten op gedaan door mijn ervaringen en die van de mensen hier te lezen. Thx piepol!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van Semtexx op dinsdag 7 december 2010 om 06:28:
Weet niet of je gebruikt maar als dat wel zo is zullen die schokjes daar ongetwijfeld aan te wijten zijn.

Over een aantal posts heen gelezen, is wel het geval dus... Was zo "enthousiast" over het lezen van die visual snow aangezien ik dat als volkomen normaal beschouwde en niet wist dat lang niet iedereen dit heeft ik gelijk begon te typen zonder de rest van de posts te lezen. Als toevoeging nog even dat ik bepaalde waarnemingen en sensitiviteit overigens mijn hele leven al heb voodat ik dus gebruikte. En daarbij dit onder invloed afhankelijk welk middel wel eens versterkt word.

Uitspraak van inactief op zondag 5 december 2010 om 23:13:
Verschijnselen:

Heb dit zelf precies zo ervaren, ook voordat ik gebruikte. De 1e gedachte die in me opkwam toen zoiets gebeurde (klinkt eng zo ervaarde ik het wel, maar is het eigenlijk niet) was dat er een entiteit of geest hoe je het ook maar wil noemen aan het "kloten" was bij mijn lichaam. Zo ervaarde ik het ieg wel. Mijn theorie daarvoor is dat ik van mezelf al een ruime geest heb en hierdoor dus blijkbaar makkelijker met zulke "dingen" in aanraking kom. Door me hier keihard tegen te verzetten (net als ik doe in een slaapverlamming wat ik persoonlijk hier erg op vind lijken maar toch anders ervaar) voelde ik net als jou een keiharde duw in mn rug en wakker was ik.
Het feit dat jij onder invloed was van "geestverruimende" middelen en weinig slaap had is het naar mijn idee logisch dat er de mogelijkheid bestaat er iets was wat misbruik wou maken jouw "zwakke geest" op dat moment. Overigens na hier over gelezen te hebben schijnt dit best iets te kunnen zijn geweest en hoef je hier overigens niet bang voor te zijn aangezien die entiteiten nooit genoeg energie bezitten om bijv. in jouw lichaam te kunnen treden. (zieke theory btw als dat mogelijk zou zijn)
Mijn eigen gedachte daarbij is dat dat best logisch aangezien ze niet voor niets nog ronddwalen hier en dus te zwak zijn om deze wereld te kunnen verlaten en dus waarschijnlijk een reden uit zwakte voor ietts hebben om hier nog te zijn en dus nooit in jouw lichaam zullen treden.

Voor de mensen die me als een dikke mongol beschouwen en hier een andere mening over hebben, prima. Dit zijn alleen mijn ervaringen en gedachten daarbij die ik hier gewoon deel.
Dat er een bepaald taboe over heerst weerhoud mij er ieg niet van om dit te delen.

Misschien ben ik wat offtopic gegaan maar dat ik er dus aardig van overtuigd ben dat er meer is wat niet verklaard worden. Evenals als de visual snow wat blijkbaar zowel medisch als wetenschappelijk (nog)niet aangetoond kan worden. En het feit dat hier alleen al overtuigend veel mensen dit hebben en/of last van ervaren is voor mij alleen maar meer bevestiging dat de andere dingen waar ik het over heb (die ook nog niet medisch en wetenschapppelijk aangetoond kunnen worden) ook zeer zeker mogelijk kunnen zijn. Helaas is dit nog een erg grijs gebied en motiveert me alleen maar dit verder te bestuderen/onderzoeken. Iemand toevallig een tip kwa studie waarbij dit mogelijk is? ;)

Toch liggen deze onderwerpen naar mijn idee erg dicht bij elkaar aangezien de meesten hier last van hebben ondervonden na het gebruik van bepaalde middelen. Waarbij dus ook dingen waar kunnen worden genomen.

Hier nog een hele interessant docu over lsd die ik laatst op national geographic channel zag en mijn theorie bevestigd over de inzichten en dingen die je ziet in een trip zeker voor waarheid mag beschouwen,citaat van deze docu : "het deel van je hersenen waarmee je de werkelijkheid bepaalt van de wereld word bij gebruik van lsd (die de neurotransmiter serotonine tijdelijk vervangt). Ongelooflijk meer versterkt dan je hersens in nuchtere staat doen." Dat uitgesproken door wetenschappers, bevestigd mijn gedachte alleen al. Daarbij dus zoals bij overdosissen of mensen die wat "minder sterk" van geest zijn en waarschijnlijk andere verhoudingen kwa stofjes hebben, het naar mijn idee heel logisch kan zijn dat je hier een blijvende stoornis of extra zintuig aan over kan houden. Naar mijn mening genoeg positieve dingen aan het gebruik maar daarbij dus ook een grote keerzijde. Nog een voorbeeld van mezelf: Het feit dat mensen opener en eerlijker worden van xtc, die dus dat zelfde deel van je hersenen prikkelt maar dan met serotonine in hogere dosissen die je hersenen normaal gebruiken, bevestigd dat dubbel. Ben erg benieuwd of er mensen zijn die inhoudelijk mij kunnen tegenspreken aangezien ik aardig van mezelf overtuigd ben.

Hier trouwens part 1 van die docu die k zag op national geographic channel:

pfff waar haal ik dit allemaal vandaan. Nog meer neergetypt hier dan ik ooit voor school heb gedaan. Achja het blijftt ook een zwaar interessant onderwerp die je eindeloos bezig kan houden aangezien er net als die andere onderwerpen eigenlijk weinig van valt te verklaren. Zo nu ben ik klaar pffffffff :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
kortsluiting

Het trillen van oogleden is een voorbeeld van kortsluiting in je hersenen. Zo ook deja-vu ervaringen. Je hersenen halen dan ubusievelijk korte termijn geheugen en lange termijn door elkaar, zodat iets lijkt alsof je dat veel eerder al gezien hebt. Wat dus niet zo is. Een mind fuck dus, want je ziet het net pas voor het eerst. Toch voelt het niet zo...:lol:

Of je moet een oude spirit met je meedragen, die een oude herinnering bij je laat opkomen, dat kan natuurlijk ook :yes:

@ Sem: EEG= http://en.wikipedia.org/wiki/Electroencephalography (hersenactiviteit meten). En nee, je bent niet gek of een mongol :P :no: je bent een van de weinigen die begenadigd is met een dergelijke ervaring. Weinigen kunnen contact maken met andere energie-levels/dimensies (geef het een naam). Zin in een flock waar we dit verder uitdiepen? ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van {-Party Squad-} :facepalm: op dinsdag 7 december 2010 om 10:17:
Zin in een flock waar we dit verder uitdiepen?

jaaa tof, voel de reacties al hangen hier haha
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Semtexx op dinsdag 7 december 2010 om 08:18:
Voor de mensen die me als een dikke mongol beschouwen en hier een andere mening over hebben, prima. Dit zijn alleen mijn ervaringen en gedachten daarbij die ik hier gewoon deel.
Dat er een bepaald taboe over heerst weerhoud mij er ieg niet van om dit te delen.

Open minded :respect:

Ik zie het eerder als goed voer voor een leerzame discussie.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SJ-O op dinsdag 7 december 2010 om 12:37:
Ik zie het eerder als goed voer voor een leerzame discussie.

Thanx zie me zelf ook zeker niet zo, opmerking was ook meer gericht voor de mensen die niet vanuit zo'n perspectief naar dingen kunnen kijken en dit nogal vreemd kunnen vinden. En daarbij veelal negatief reageren (wat al snel gebeurt hier op pf). Het feit dat iemand van unity(neem ik aan uit je profiel?) dit waardeert doet me goed en neemt toch een stukje onzekerheid weg die je altijd houd bij het plaatsen van zo'n visie mbt deze onderwerpen. :) Daarnaast ook de bedoeling om een informatieve discussie teweeg te brengen die van mij wel mag beginnen. Alhoewel het mooi zou zijn als iedereen zich hier in zou kunnen vinden. Zou mooi zijn ik ben benieuwd :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
whaha jij komt ook uit groningen? nu ik zo snel even kijk bedenk ik me dat ik jou volgens mij wel vaker heb gezien en volgens mij ook wel een x gesproken klopt dat?
Ieg veel bekenden in je vriendenlijst. Ben je werkzaam voor unity?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Semtexx op dinsdag 7 december 2010 om 14:31:
whaha jij komt ook uit groningen? nu ik zo snel even kijk bedenk ik me dat ik jou volgens mij wel vaker heb gezien en volgens mij ook wel een x gesproken klopt dat?
Ieg veel bekenden in je vriendenlijst. Ben je werkzaam voor unity?

True, Ben bevriend met o.a. Niels en Matty (All Early)
Volgens mij hebben we nog 2 tellen gesproken @ Cloud9 laatste keer.

Ik ben vrijwilliger bij Unity Utrecht en geef met enige regelmaat voorlichting op feesten.

Verder weet ik niet heel veel van hppd af, maat vind het wel interessant om er veel over te lezen en ander mensen hun visie er over te horen.

Waarschuw beheerder
+1
oorpiep is volgens mij geen symptoom van hppd. gewoon een beschadiging door te hard geluid
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op maandag 6 december 2010 om 23:53:
mijn oprechte excuses

dat is dan wel weer lief
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Alles wat ik hier lees komt, jammer genoeg, zo bekend voor..

Heb nog nooit psychedelica gebruikt, wel XTC en speed.

Ik heb ook last van tinnitus, heb dit al een jaar of 3 (dat was al voordat ik naar feesten ging)
Ook 'zie' ik de lucht. Heb dit al van kinds af aan, dacht dat ik 'bacterien of moleculen o.i.d. zag.. :lol: )
En ik heb die 'eye-floaters'

Zou dit ook al HPPD zijn? :x Ben me sinds het lezen van dit topic ook een stuk meer gaan ergeren aan die 'visual snow' trouwens :(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bart:') op vrijdag 10 december 2010 om 05:04:
Zou dit ook al HPPD zijn?

nee
Waarschuw beheerder
Zou dit ook al HPPD zijn?

Zoals ik je verhaal lees, komt het op me over als een nee inderdaad, maar....

De vraag is of je alle symptomen die je hebt ook al had voordat je drugs gebruikte, of dat e.e.a. erger/sterker is geworden na drugsgebruik. XTC kan HPPD iig wel triggeren, ofwel meer informatie is welkom....

Ook 'zie' ik de lucht. Heb dit al van kinds af aan, dacht dat ik 'bacterien of moleculen o.i.d. zag.. )
En ik heb die 'eye-floaters'

Dit hoeft niet perse van HPPD te komen; het kan bv ook migraine gerelateerd zijn... Ik weet dit is een heel ander vlak, maar migraine-achrige verschijnselen en HPPD vertonen erg veel overeenkomsten, ben ik recentelijk, na verdieping in de materie, achter gekomen. Ff googelen naar "migraine-aura's" heeft me iig ook weer een stuk verder gebracht...

Waarschuw beheerder
is er al iemand genezen?:P
Waarschuw beheerder
nouww, ik heb er heel lang last van gehad, denk van me 16e tot me 19e. maar gebruik nu geen 2cb en mdma meer dan en heb nu nergens meer last van. af en toe zie ik wel eens rare dingen maar weet ik dat dat niet klopt maar heb er geen angst meer bij.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van corfish op maandag 20 december 2010 om 17:49:
nouww, ik heb er heel lang last van gehad denk van me 16e tot me 19e maar gebruik nu geen 2cb en mdma meer dan maar heb nu nergens meer last van af en toe zie ik wel eens rare dingen maar weet ik dat dat niet klopt maar heb er geen angst meer bij.

je nederlands is er in ieder geval niet beter op geworden

Waarschuw beheerder
Nog niemand?
Waarschuw beheerder
Ik zie soms wel is van soort sneeuw in kleuren van de regenboog ofsoo, vooral na xtc/speed.
Waarschuw beheerder
+2
Uitspraak van *spacerr* op maandag 7 februari 2011 om 19:20:
Ik zie soms wel is van soort sneeuw in kleuren van de regenboog ofsoo, vooral na xtc/speed.

Geboortedatum: 10 augustus 1993
Leeftijd: 17

Ik heb geen idee hoeveel en wat je gebruikt maar ik zou zeker RUSTIG aan gaan doen als ik jou was...
Je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling. Drugs heeft daar absoluut geen positief effect op.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van SJ-O op maandag 7 februari 2011 om 20:50:
Ik heb geen idee hoeveel en wat je gebruikt maar ik zou zeker RUSTIG aan gaan doen als ik jou was...

Kijk eens in z'n gastenboek, heb een idee dat het al te laat is :lol:
Waarschuw beheerder
-1
Ontopic, Ik heb er steeds meer last van , De floaters nog het minst tenzij ik me erop focus zoals nu tijdens het typen, verder heb ik last van visual snow en tinnitus.
VS is vooral savonds heel erg samen met het tinnitus, aan de andere kant savonds heb ik geen last van floaters.
Ik heb ook last van veel slaapwandelen ( naar beneden lopen, deuren open maken , schreeuwen schelden)
Voorbeeldje van 3 dagen geleden
Me vader vertelde dit dus:

Ik werd midden in de nacht wakker en liep door de gang met me deken in een hand en me jas in de anderen
vader: wat ga je doen?
Knalkop:kom we gaan chillen
vader: Waar gaan we 'chillen'
Knalkop: Baaaa (random geblaat), Jonguh kom we gaan
vader: waar gaan we heen?
knalkop:jonge wat is er
daarna liep ik dus naar de logeer kamer en vond ik me jas en dekens ergens in de kamer en hoorde het de vorige dag,
Erg lachwekkend totdat ik zeg kom we gaan knallen, of heb je nog klutsers :P

groet

Vorige bericht was verwijdert ivm email adress dat erin stond.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SJ-O op maandag 7 februari 2011 om 20:50:
Je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling. Drugs heeft daar absoluut geen positief effect op.

hoe dom kan je zijn dat je hier al last van krijgt op je 17e door drugsgebruik :lol:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Knalkop op vrijdag 18 februari 2011 om 13:24:
Erg lachwekkend totdat ik zeg kom we gaan knallen, of heb je nog klutsers :P

Ik begrijp hieruit dat je ouders geen idee hebben van je gebruik en de gevolgen die je nu hebt?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Knalkop is volgens mij hard op weg om de nieuwe SimBeSim te worden. Gast ik zou echt kappen met harddrugs man, vroeg of laat word je een keer dood wakker.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 22 februari 2011 om 17:47:
vroeg of laat word je een keer dood wakker

:roflol: Sterk gevonden! :respect:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 22 februari 2011 om 17:47:
vroeg of laat word je een keer dood wakker.

Whehe, dat ken hemaal nie joh! :rot:
Waarschuw beheerder
OT: Als je deze verschijnselen al jong krijgt is het definately een signaal dat er iets niet helemaal goedgaat... Mijn advies is dan om toch te minderen en evt. te stoppen met bepaalde dingen...

Verder: Zijn er nog HPPD'ers onder ons?

Waarschuw beheerder
Heb even de eerste 3 pagina`s gelezen en mensen hebben het over slaapverlamingen enzo.
Het horen van soort van ruis dit dat.

Misschien dat jullie hier iets aan hebben (of het al lang ooit gelzen hebben kan natuurlijk ook of dat je er niks aan hebt, het is goed bedoelt (Y) :lol: )

http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=422

Dit forum gaat over lucide dromen dus heeft verder niks met HPPD te maken maar wie weet is het wel inetesant om even te lezen. (Y)

Veder iedereen die er last van heeft succes :bloem:

Waarschuw beheerder
donateur
floaters heb ik eigenlijk mijn hele leven al hoor, heeft niks met drugs gebruik te maken, de rest is mij gelukkig wel vreemd :P
Waarschuw beheerder
Heb zelf ook een aantal dingen maar weet niet zeker of het hetzelfde is.

*Witte puntjes zien zweven in een heldere lucht (Na een tijdje staren)

*Soms zie ik zwarte vlekjes/sliertjes voorbij komen die ik kan sturen met mijn ogen. (Floaters?)

*En in een stille ruimte heb ik ook last van een lichte piep. (Tinnitus?)

*Een hele lichte ruis zien overal als je er op let

*En heb soms dat ik bijvoorbeeld een tijdje naar tv heb gekeken en dan naar het plafond kijk, dat ik dan nog lichtjes de tv zie.
(Zelfde als je naar dit plaatje staart en daarna knippert http://www.bypassfanpages.com/wp-content/uploads/2010/05/jesus.gif)

Misschien is het wel allemaal normaal en vallen deze dingen alleen op als je er echt op let.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van :lijn:FuckTheSystem:vaag: op woensdag 13 april 2011 om 00:50:
Soms zie ik zwarte vlekjes/sliertjes voorbij komen die ik kan sturen met mijn ogen. (Floaters?)

Heb ik ook :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :lijn:FuckTheSystem:vaag: op woensdag 13 april 2011 om 00:50:
*Witte puntjes zien zweven in een heldere lucht (Na een tijdje staren)

*Soms zie ik zwarte vlekjes/sliertjes voorbij komen die ik kan sturen met mijn ogen. (Floaters?)

*En in een stille ruimte heb ik ook last van een lichte piep. (Tinnitus?)

*Een hele lichte ruis zien overal als je er op let

*En heb soms dat ik bijvoorbeeld een tijdje naar tv heb gekeken en dan naar het plafond kijk, dat ik dan nog lichtjes de tv zie.

Al die punten heb ik ook. Het kan heel goed zijn dat je hppd hebt. ik zal als ik jou was heel voorzichtig doen met drugs (liefst stoppen)
Waarschuw beheerder
Net als die heen en weer vliegende "bacterien" als ik gefocust daarop in de lucht kijk zie ik ook.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 9 april 2011 om 12:48:
floaters heb ik eigenlijk mijn hele leven al hoor, heeft niks met drugs gebruik te maken, de rest is mij gelukkig wel vreemd :P

+1 Zo lang als ik me kan herinneren zie ik van die dingetjes zweven als ik vanuit het donker naar het licht kijk. Ook die soort witte ruis in donkere kamers heb ik altijd al gehad, dit is volgens mij gewoon normaal hoor? Ik denk hoe meer je je er druk om gaat maken en er op gaat focussen hoe sneller je jezelf druk gaat maken over HPPD en het misschien versterkt...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Renegade master! op woensdag 13 april 2011 om 13:54:
+1 Zo lang als ik me kan herinneren zie ik van die dingetjes zweven als ik vanuit het donker naar het licht kijk. Ook die soort witte ruis in donkere kamers heb ik altijd al gehad, dit is volgens mij gewoon normaal hoor? Ik denk hoe meer je je er druk om gaat maken en er op gaat focussen hoe sneller je jezelf druk gaat maken over HPPD en het misschien versterkt...

Ik weet wel zeker dat het versterkt wordt als je jezelf gek gaat maken. Maar die ruis en floater heeft een persoon normaal gesproken niet hoor. Het kan wel zijn dat je dit vanaf je geboorte hebt, maar zeker niet iedereen.

Waarschuw beheerder
donateur
Ruis heb ik niet, maar floaters al toen ik een kind was
Waarschuw beheerder
Je hersenen halen dan ubusievelijk korte termijn geheugen en lange termijn door elkaar, zodat iets lijkt alsof je dat veel eerder al gezien hebt. Wat dus niet zo is. Een mind fuck dus, want je ziet het net pas voor het eerst. Toch voelt het niet zo
Ja dat heb ik heeeeel soms op zondag. verder gelukkig nergens lsat van.

klinkt niet erg leuk als je daar last van heb gekregen door de drugs. :/

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van *Hardcoremiep* op donderdag 14 april 2011 om 13:59:
Je hersenen halen dan ubusievelijk korte termijn geheugen en lange termijn door elkaar, zodat iets lijkt alsof je dat veel eerder al gezien hebt. Wat dus niet zo is. Een mind fuck dus, want je ziet het net pas voor het eerst. Toch voelt het niet zo
Ja dat heb ik heeeeel soms op zondag. verder gelukkig nergens lsat van.

Kan best, maar ik heb dit als kind al gehad, en toen wist ik ook al niet hoe of wat , dus wat je zegt slaat niet op mijn situatie :)
Waarschuw beheerder
heb idd last van sneeuw gehad aan het einde van mn TE harde XTC trip in december, paar weken last van gehad, nu gaat het allemaal wel weer en is het zicht weer normaal:vaag: het is natuurlijk heel wat anders maar het lijkt er wel op:P
Waarschuw beheerder
Ik vroeg me al af of ik de enige was met deze rare verschijnselen...

vooral als ik in het raam naar buiten kijk...

ik gebruik nu amper nog , vooral omdat deze sypmtomen telkens meer voor kwamen.

ik hoop dat het over gaat , ben er niet voor naar de dokter geweest omdat ik wel wist waar het vandaan kwam.

maar ik zie ook vaak vlekken uit het niets dingen groter worden of verkleinen...

Hoe meer je er op let hoe erger het wordt dus ik zou zeggen trek je er niets van aan gebruik wat minder..

Ik heb vorig jaar december een heftige bad trip gehad op truffels..

zou dit er iets te maken mee kunen hebben?
Waarschuw beheerder
Het is een progressieve 'ziekte' heb nu vrijwel dagelijks/wekelijks contact met een man die het een erkende ziekte wil maken, hij doet er veel voor maar als mensen last hebben kan je daar terecht voor info en helpen met kleine enquetes het gaat steeds beter ze zijn ook bezig om visual snow bij DR OZ te laten komen, die man die vecht er echt voor die heeft vele testen gedaan is naar bijeenkomsten geweest, heeft gister een ruggeprik laten nemen om bepaalde delen te onderzoeken helaas is er niks uitgekomen.

Het word bij mij erger, vooral nu in de zon met de blauwe lucht flitst alles net of er een oorlog bezig is, floaters die heen en weer schieten.
Vannacht heb ik opgemerkt dat het steeds extremer word, visual snow is heel EXTREEM ik kan sommige objecten niet eens zien het is net of er een waas met pixels hangt.

@ Guan gusti Ik weet vrijwel zeker dat het daardoor komt maar wie ben ik, ik heb een mapje met info hier een citaat:

"Another possible cause of visual snow is Hallucinogen Persisting Disorder LET OP Following use of LSD,MDMA,Psilocybin or any other hallucinogenic psychedlic drugs"

Psilocybin wat in truffels zit.

Ik denk dat het bij mij komt door een paddo trip op me 13de al kan ik mij niet herinneren dat ik ooit normaal heb gekeken maar dat is bij vele zo, ik irriteerde mij er ook nooit aan omdat ik dacht dat het normaal was om zo te zien en de andere symptonen koppelde ik aan alledaagse dingen, pas toen ik op dit topic stuiten en in contact kwam met een kerel toen werd het allemaal wat duidelijker.

Nog zo iets door de visual snow kan ik me niet echt concentreren op de text dus het bericht is een beetje een chaos
Waarschuw beheerder
EINDELIJK!

Ik loop al denk ik een half jaar rond met de vraag of er niet anderen zijn die ook die 'stipjes / ruis' zien...

Ik zie altijd (in het licht en in het donker) stipjes in alle kleuren (als ik naar blauwe lucht kijk vooral wit en zwart).

Heb altijd gedacht dat het gekomen is doordat ik op een avond zo ontiegelijk hard gegaan was, ik zag bankjes op de dansvloer etc. in een soort van waas. En de 3 nachten daarna kon ik niet slapen en 'droomde' ik dat ik gedrogeerd werd en had een enorme piep in me oren die in suizen harder en zachter werd... (na speed en xtc)

Vervolgens viel het me steeds meer op dat ik stipjes zag, soms ook het 'smeltende' van 2cb of iets dergelijks in men ooghoeken.

Na het er met meerdere mensen over gehad te hebben kwamen we tot de conclusie alsof het op een storend tv beeld lijkt.

Oja en ik kon wel merken dat het dus na een avondje goed hard hakken op een feest waar het TE WARM was, ook me ogen knalrood waren van de gespatte aderen in me ogen...

Herkenbaar?
Waarschuw beheerder
ja zeker herkenbaar... ik gebruik nu heel af en toe nog xtc,, ik heb gewoon teveel gebruikt... ik heb nu iets minder las van symptomen.. duizeligheid... ook rare realistische enge dromen.. wakker schrikken zonder lucht...ruis en alles ik weet wat je bedoeld dingen in me ooghoeken zien...

ik raad je aan doe het niet vaker dan 1 x in de 2/3 maand....

ik hoop dat je er minder last van krijgt zoals ik had
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knalkop op vrijdag 29 april 2011 om 17:43:
Het word bij mij erger, vooral nu in de zon met de blauwe lucht flitst alles net of er een oorlog bezig is, floaters die heen en weer schieten.
Vannacht heb ik opgemerkt dat het steeds extremer word, visual snow is heel EXTREEM ik kan sommige objecten niet eens zien het is net of er een waas met pixels hangt.

ff serieus ik zou echt minderen met je drugs gebruik. Ik mag niet veel zeggen omdat ik zelf ook nog wel eens wat naar binnen schuif, maar wat ik op dit forum lees wat jij naar binnen keilt, vind ik het totaal niet verwonderlijk dat het erger wordt. Want speed en xtc maken het echt veel erger!

Een bad truffel trip kan heel goed de trigger voor hppd geweest kunnen zijn.

Uitspraak van Guan Gusti op maandag 6 juni 2011 om 08:27:
ook rare realistische enge dromen.. wakker schrikken zonder lucht

Ik slaapwandel de laatste tijd ook uit het niets, hele rare realistische dromen herken ik ook! dat begin ik te merken bij slaap te kort.
Mijn tip: slaap niet te lang, niet te kort (voor mij 8 uur per nacht) en denk er niet aan.. Ik stoor me er bijna niet aan.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ja... Dat is heel extreem.. Je lichaam geeft aan dat je moet stoppen
Ik heb er nu iets minder last van maar het blijft wel..
De snow en in de lucht van alles zien ja... Vuurvliegjes of zoiets... Heel appart maarja als je weet waar het van komt leer je er mee leven$
Waarschuw beheerder
donateur
floaters/visual snow (zien van "bacterieën in de lucht)

Mijn vriendin die nog nooit iets gebruikt heeft ziet dit ook, net als iedereen die ik dit gevraagd heb. Is dit niet gewoon normaal?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van [B.O.T] NLrobiin op dinsdag 7 juni 2011 om 23:24:
Mijn vriendin die nog nooit iets gebruikt heeft ziet dit ook, net als iedereen die ik dit gevraagd heb. Is dit niet gewoon normaal?

Mijn vader heeft ook zoiets, maar meer in de vorm van vlagen, bijvoorbeeld als hij zijn hoofd schud komen er 'wolken' van stipjes voorbij vliegen.

De oogarts verklaarde dat dat stukjes van de binnenkant van het oog waren dat hadden losgelaten, en dus in het vocht van het oog drijven.

Misschien heeft je vriendin zoiets?
Waarschuw beheerder
donateur
Nee, ze beschreef het alsof iemand zeg maar een warme kaars erbij houd, die waas wat je dan erboven ziet van de warmte. Ook met vlekjes erbij.
En ze heeft dat altijd gehad, niet als ze met dr hoofd schud ofzo.

Waarschuw beheerder
Ik heb ook als ik uit m'n raam kijk dat ik na een tijdje buiten m'n focus soms van die puntjes zie gaan. Maar volgens mij is dit gewoon normaal hoor? niet waar?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 juni 2011 om 16:10:
Ik heb ook als ik uit m'n raam kijk dat ik na een tijdje buiten m'n focus soms van die puntjes zie gaan. Maar volgens mij is dit gewoon normaal hoor? niet waar?

Ja na een tijdje is misschien normaal maar ik zie die dingen overal, altijd en niet alleen als ik naar buiten kijk...
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Brincky :banana: op maandag 13 juni 2011 om 16:12:
Ja na een tijdje is misschien normaal maar ik zie die dingen overal, altijd en niet alleen als ik naar buiten kijk...

Ja ik ook maar ik zie ze al vanaf de basisschool en toen gebruikte ik, echt waar, nog helemaal niets :o
Waarschuw beheerder
Net als bart hierboven zie ik ook wel eens die stipjes. Vooral bij mooi weer, en met lezen in slecht licht/ veel kleine letters.
Ik denk dat ik dat altijd al heb gehad en het is me nooit opgevallen dat het bij heftig gebruik erger is geworden.
Heeft iemand ook dat als je knippert dat ze anders bewegen? Ik dacht altijd dat het traanvocht i.c.m vreemde lichtval was.
Ik zag ook iets over tracers/strepen maar dat lijkt me echt kut. Iig sterkte voor de mensen die er last van hebben.
Waarschuw beheerder
donateur
O jij bedoeld de 'floaters'. Ik had het eigenlijk over 'kijken door een ruis'
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bart:') op maandag 13 juni 2011 om 18:13:
O jij bedoeld de 'floaters'. Ik had het eigenlijk over 'kijken door een ruis'

Ik bedoel de ruis... :p
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Brincky :banana: op maandag 13 juni 2011 om 21:05:
Ik bedoel de ruis... :p

Ja ik ook, had het tegen Stimpy maar vergeten te quoten ditdat jeweet O:)
Waarschuw beheerder
Ik zit hier meestal op mn telefoon, en quoten lukt niet ofzo. Maar floaters heet dat dus.
Dat andere is vergelijkbaar met in het donker kijken als een oude zwart wit t.v met afgebroken antenne maar dan overdag? Die nacht stipjes zijn bij mij ook vast. Maar ja geen night vision ditdat miss meer wortels eten of nachtkijker kopen :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Stimpy op dinsdag 14 juni 2011 om 13:22:
Dat andere is vergelijkbaar met in het donker kijken als een oude zwart wit t.v met afgebroken antenne maar dan overdag

(Y)
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van Stimpy op dinsdag 14 juni 2011 om 13:22:
Dat andere is vergelijkbaar met in het donker kijken als een oude zwart wit t.v met afgebroken antenne maar dan overdag?

Uitspraak van Brincky :banana: op dinsdag 10 mei 2011 om 21:59:
Na het er met meerdere mensen over gehad te hebben kwamen we tot de conclusie alsof het op een storend tv beeld lijkt.

8)
Waarschuw beheerder
Ik heb al 21 jaar klachten door gebruik van paddos. Micropsie en Macropsie, depersonalisatie en derealisatie (op 19 jarige leeftijd gebeurd en toen ook gestopt met drugs). Er zijn periodes geweest waar je er amper of geen last van hebt. Opeens komt het soms (en soms inderdaad door stress, te weinig sporten etc) weer boven. Het blijft ellendig om mee te leven, toch is het wel mogelijk, je leert er ook mee omgaan. De eerste jaren waren wel heftig, toendertijd was er eigenlijk niets over bekend.. Nu lees ik ook dat serotonine er mee te maken heeft en ga er met de huisarts over in gesprek wat zijn gedachten er over zijn. Wellicht is het toch mogelijk om er ooit helemaal vanaf te komen. Ik adviseer iedereen die dit heeft om echt nooit meer drugs te gebruiken (dat is 1) en verder zoals ik hierboven ook lees gestructureerd te leven, veel te sporten, gezond te leven, geen cafeine te pakken (dit kan ook de klachten versterken of opwekken), en niet (of weinig) te roken. Alcohol kan ook klachten versterken (maar dit heeft dan ook te maken met gemoedstoestand en achterliggende dingen). Op sommige momenten wel gedronken soms overmatig en dan had ik er toch geen last van. Anyway, het blijft een zeer ellendige pleurisaandoening. Ik wens iedereen veel sterkte die deze klachten heeft. Het wordt minder en gaat ook over (soms voor langere tijd) als je dus op dingen let, dan kan het leven weer mooi worden.