Partyflock

Forumonderwerp · 1094832
Waarschuw beheerder
donateur
Gisteravond was er een zitting van een sharia rechtbank in amsterdam.
De Sharia rechtbank hield zitting in zalencentrum De Balie. Volgens de lokale zender AT5 ging het om een eenmalig experiment. Moslims konden een zaak laten behandelen door enkele 'bevoegde shariarechters'

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/06/zitting_sharia_rechtbank_verst.html

Geen recht in westerse zin
Het islamitisch recht is geen recht in westerse zin. Er is geen sprake van wetboeken die bedoeld zijn om conflicten te voorkomen en, in het uiterste geval, te beslechten. Sharia is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God. Hoewel het eindoordeel over het menselijk handelen door de Koran bij God gelegd wordt, omvat de sharia ook sancties om het juiste handelen af te dwingen wanneer daar een maatschappelijk belang mee is gediend.[1]

Ondanks diverse pogingen is de sharia nooit gecodificeerd, waardoor details steeds opnieuw - en soms met tegenstrijdige uitkomst - beredeneerd worden. In plaats van wetboeken gelden oudere uitspraken en juridische traktaten als basis voor rechterlijke beslissingen. De wetenschap die zich met het afleiden van rechtsregels bezig houdt wordt fiqh genoemd. Rechters (qadi) worden niet geacht jurisprudentie en traktaten tot in detail te kennen. Zij fungeren in de eerste plaats als arbiters. Komen zij er zelf niet uit, dan doen zij een beroep op een rechtsgeleerde (faqih), die op basis van de bronnen (Koran, soenna, idjma – overeenstemming van rechtsgeleerden – en qiyas – analogie –) een fatwa afgeeft.

vindt jij dat men dit moet mogen in nederland, of vindt jij dat de nederlandse rechtbanken genoeg kennis in huis hebben om zaken te behandelen die te maken hebben met de islam?
Waarschuw beheerder
x
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Shariwat?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op donderdag 10 juni 2010 om 15:47:
Casus 1:

meneer A: "In het contract staat dat B moet leveren voor 30,000 euro. Dat is dus 30 euro en 0,0 cent."
meneer B: "Ja, er staat een komma, maar dat moet natuurlijk een punt zijn. Niemand kan een heel zomerhuis bouwen voor 30 euro."
meneer A: "Contract is contract! Ik betaal 30 euro en geen cent meer en B moet zelf maar zien hoe hij daar mijn complete zomerhuis van bouwt want het is ZIJN typfout!"
Rechter: "Meneer B heeft gelijk." (= gevalletje "discrepantie wil/verklaring". Meneer A dacht goedkoop uit te zijn, maar moet nu ook opdraaien voor de kosten van het geding. Lekker puh. )

Hier hoeft een rechter dus geen deskundige voor in te schakelen, want dat kan hij zó uit het wetboek plukken

Blijkbaar heb je ook weinig kaas van gegeten, want hier zeg je ...havilex-arrest.

Uitspraak van Demente Taart op donderdag 10 juni 2010 om 16:06:
De Nederlandse wet staat in civiele zaken een contractueel bindende bemiddeling door derden toe. In lekentaal: je bent NIET verplicht om bij een conflict een rechter in te schakelen; jij + je tegenpartij mogen ook samen iemand aanwijzen die de beslissing moet nemen en dat jullie afspreken dat jullie je daar dan aan houden

Schijnbaar ben je ook een leek, want niet alle overeenkomsten, die wel overeenkomstig zijn op grond van 6:218 BW, kan zomaar even ontbonden worden zonder rechter.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 juni 2010 om 22:55:
Blijkbaar heb je ook weinig kaas van gegeten

Euh... lolwut? :D

Nou nou, rustig maar, het waren maar een paar losse voorbeeldjes van wel/geen deskundige erbij halen hoor. :P Ik ken dat ene gewoon als "discrepantie wil/verklaring" en als dat niet de juiste benaming is, kun je dat ook wat vriendelijker zeggen. :'(

havilex-arrest

Volgens mij is het "Haviltex". ;) (Altijd dubbel uitkijken als je mensen op formuleringen pakt. Dat wil namelijk wel eens boemerangen. :[ )

Schijnbaar ben je ook een leek

*zucht*

Uitspraak van Demente Taart op donderdag 10 juni 2010 om 14:03:
Ik ben amateur-geïnteresseerde. B)

[albumelement=74607293]

(sorry, Samuel moest ff wat kwijt :P)

niet alle overeenkomsten, die wel overeenkomstig zijn op grond van 6:218 BW, kan zomaar even ontbonden worden zonder rechter.

Als alle partijen zich ergens bij neerleggen en niemand maakt het aanhangig, zie ik het probleem eigenlijk niet, partijen die afspreken zich bij de beslissing van een derde neer te leggen vind ik wel iets meer dan "zomaar even" en ik geloof je gerust wel dat wederzijds goedvinden zonder rechterlijke tussenkomst bij het ontbinden van een overeenkomst of aanbod niet altijd voldoende is, maar dat is het punt helemaal niet.

Het punt is: partysite, simpel voorbeeldje ter illustratie waar een rechter wel of niet een expert kan/moet inschakelen, olifant met lange snuit, afgelopen, klaar. :)

:bier: ?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op vrijdag 11 juni 2010 om 00:48:
Als alle partijen zich ergens bij neerleggen en niemand maakt het aanhangig, zie ik het probleem eigenlijk niet, partijen .................. klaar.

Is goed.. we drinken wel een biertje ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van mickey'D op woensdag 9 juni 2010 om 12:24:
vindt jij dat men dit moet mogen in nederland, of vindt jij dat de nederlandse rechtbanken genoeg kennis in huis hebben om zaken te behandelen die te maken hebben met de islam?

Ik vind dat Nederland seculier moet blijven!
Waarschuw beheerder
flikkert tog oop mann meje pleurissharia
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
lekker boeiend ook
Waarschuw beheerder
donateur
Sharia alleen voor mensen die die 888888 religie ook steunen...

Dus sharia voor moslims ja graag en snel een beetje!

Sharia voor Nederlanders neen, want wij leven in 2010!

edit

Nee is niet hetzelfde, en zullen het ook niet worden.
laatste aanpassing