Partyflock

Forumonderwerp · 1090493
2 volgers · 47252x bekeken

Onderwerp is gesloten!

Dit gebeurt meestal omdat een of meerdere personen het beleid hebben overtreden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een actieve discussie over hetzelfde onderwerp was.
Dit soort situaties zijn te voorkomen door op de hoogte te blijven van het beleid.

Waarschuw beheerder
Op 11 juni is het weer zover,dan strijden er weer 32 landen om die felbegeerde titel :cheer:
11 juli is de finale.
wie zijn de kanshebbers in dit toernooi,en wie word er volgens jou wereldkampioen 2010??
voor de rest kun je hier de laatste nieuwtjes plaatsen,ongeacht of het over het Nederlands elftal gaat,als het maar wel met het wk te maken heeft.

**Dit topic zal zijn voor de nieuwtjes over het WK, daarnaast mogen over de afzonderlijke wedstrijden wel topics geopend gaan worden! anders wordt dit te onduidelijk!!**

Groep A
1. Zuid-Afrika
2. Mexico
3. Uruguay
4. Frankrijk

Groep B
1. Argentinië
2. Nigeria
3. Zuid-Korea
4. Griekenland

Groep C

1. Engeland
2. Amerika
3. Algerije
4. Slovenië

Groep D

1. Duitsland
2. Australië
3. Servië
4. Ghana
Groep E
1. Nederland
2. Denemarken
3. Japan
4. Kameroen

Groep F
1. Italië
2. Paraguay
3. Nieuw Zeeland
4. Slowakije

Groep G

1. Brazilië
2. Noord-Korea
3. Ivoorkust
4. Portugal

Groep H

1. Spanje
2. Zwitserland
3. Honduras
4. Chili

Nederland speelt de volgende groepswedstrijden:
14 Juni 2010 om 13.30 uur: Nederland - Denemarken in Soccer City in Johannesburg
19 Juni 2010 om 13.30 uur: Nederland - Japan in het Moses Madiba Stadium in Durban
24 Juni 2010 om 20.30 uur: Nederland - Kameroen in het Greenpoint Stadium in Kaapstad

Wedstrijdschema.
11 juni 16.00 uur Zuid Afrika - Mexico Soccer City Johannesburg
11 juni 20.30 uur Uruguay - Frankrijk Green Point Cape Town
12 juni 13.30 uur Argentinië - Nigeria Ellis Park Johannesburg
12 juni 16.00 uur Zuid Korea - Griekenland Nelson Mandela Port Elisabeth
12 juni 20.30 uur Engeland - Ver. Staten Royal Bafokeng Rustenburg
13 juni 13.30 uur Algerije - Slovenië Peter Mokaba Polokwane
13 juni 16.00 uur Duitsland - Australië Moses Madiba Durban
13 juni 20.30 uur Servië - Ghana Loftus Versfeld Pretoria
14 juni 13.30 uur Nederland - Denemarken Soccer City Johannesburg
14 juni 16.00 uur Japan - Kameroen Free State Bloemfontein
14 juni 20.30 uur Italië - Paraguay Green Point Cape Town
15 juni 13.30 uur Nieuw Zeeland - Slowakije Royal Bafokeng Rustenburg
15 juni 16.00 uur Ivoorkust - Portugal Nelson Mandela Port Elisabeth
15 juni 20.30 uur Brazilië - Noord Korea Ellis Park Johannesburg
16 juni 13.30 uur Honduras - Chili Mbombela Stadium Nelspruit
16 juni 16.00 uur Spanje - Zwitserland Moses Madiba Durban
16 juni 20.30 uur Zuid Afrika - Uruguay Loftus Versfeld Pretoria
17 juni 13.30 uur Frankrijk - Mexico Peter Mokaba Polokwane
17 juni 16.00 uur Griekenland - Nigeria Free State Bloemfontein
17 juni 20.30 uur Argentinië - Zuid Korea Soccer City Johannesburg
18 juni 13.30 uur Duitsland - Servië Nelson Mandela Port Elisabeth
18 juni 16.00 uur Slovenië - Ver. Staten Ellis Park Johannesburg
18 juni 20.30 uur Engeland - Algerije Green Point Cape Town
19 juni 13.30 uur Ghana - Australië Royal Bafokeng Rustenburg
19 juni 13.30 uur Nederland - Japan Moses Madiba Durban
19 juni 20.30 uur Denemarken - Kameroen Loftus Versfeld Pretoria
20 juni 13.30 uur Slowakije - Paraguay Free State Bloemfontein
20 juni 16.00 uur Italië - Nieuw Zeeland Ellis Park Johannesburg
20 juni 20.30 uur Brazilië - Ivoorkust Soccer City Johannesburg
21 juni 13.30 uur Portugal - Noord Korea Green Point Cape Town
21 juni 16.00 uur Chili - Zwitserland Nelson Mandela Port Elisabeth
21 juni 20.30 uur Spanje - Honduras Ellis Park Johannesburg
22 juni 16.00 uur Mexico - Uruguay Free State Bloemfontein
22 juni 16.00 uur Frankrijk - Zuid Afrika Royal Bafokeng Rustenburg
22 juni 20.30 uur Griekenland - Argentinië Peter Mokaba Polokwane
22 juni 20.30 uur Nigeria - Zuid Korea Moses Madiba Durban
23 juni 16.00 uur Slovenië - Engeland Nelson Mandela Port Elisabeth
23 juni 16.00 uur Ver. Staten - Algerije Loftus Versfeld Pretoria
23 juni 20.30 uur Ghana - Duitsland Soccer City Johannesburg
23 juni 20.30 uur Australië - Servië Mbombela Stadium Nelspruit
24 juni 16.00 uur Slowakije - Italië Ellis Park Johannesburg
24 juni 16.00 uur Paraguay - Nieuw Zeeland Peter Mokaba Polokwane
24 juni 20.30 uur Nederland - Kameroen Green Point Cape Town
24 juni 20.30 uur Japan - Denemarken Royal Bafokeng Rustenburg
25 juni 16.00 uur Portugal - Brazilië Moses Madiba Durban
25 juni 16.00 uur Noord Korea - Ivoorkust Mbombela Stadium Nelspruit
25 juni 20.30 uur Spanje - Chili Loftus Versfeld Pretoria
25 juni 20.30 uur Zwitserland - Honduras Free State Bloemfontein

Achtste finales
26 juni 16.00 uur 1A – 2B (1) Nelson Mandela Port Elisabeth
26 juni 20.30 uur 1C – 2D (3) Royal Bafokeng Rustenburg
27 juni 16.00 uur 1D – 2C (4) Free State Bloemfontein
27 juni 20.30 uur 1B - 2A (2) Soccer City Johannesburg
28 juni 16.00 uur 1E – 2F (5) Moses Madiba Durban
28 juni 20.30 uur 1G – 2H (7) Ellis Park Johannesburg
29 juni 16.00 uur 1F – 2E (6) Loftus Versfeld Pretoria
29 juni 20.30 uur 1H – 2G (8) Green Point Cape Town

Kwartfinales
02 juli 16.00 uur 5 – 7 (C) Nelson Mandela Port Elizabeth
02 juli 20.30 uur 1 – 3 (A) Soccer City Johannesburg
03 juli 16.00 uur 2 – 4 (B) Green Point Cape Town
03 juli 20.30 uur 6 - 8 (D) Ellis Park Johannesburg

Halve finales
06 juli 20.30 uur A – C (1) Greenpoint Cape Town
07 juli 20.30 uur B – D (II) Moses Madiba Durban

3/4 plaats
10 juli 20.30 uur Loser 1 – Loser 2 Nelson Mandela Port Elisabeth

Finale
11 juli 20.30 uur Winner 1 - Winner 2 Soccer City Johannesburg

laatste aanpassing door een beheerder

Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van techno in my mind :bounce: op woensdag 14 april 2010 om 23:21:
maar schijnbaar kan dat in nederland niet

eerlijk gezegd word het ook niet geprobeerd. Door steeds maar te roepen dat het heel gevaarlijk is lok je juist geweld uit.

Het is net zoiets als een journalist in een weiland zetten die zegt: De Ajax fans zijn er nog niet maar die kunnen ieder moment komen. 2 uur later heb je een vechtpartij tussen Ajacieden en Feyenoorders, gegarandeerd.
Waarschuw beheerder
zo, de groepsfase ben ik erbij in Zuid Afrika, ook kaartje voor alle wedstrijden; enorm veel zin in. Loting ook wel gunstig qua speelsteden; nou hoef ik niet eerder te gaan om wat van het land te zien, scheelt nogal in kosten (en kan desnoods altijd later weer keer terug gaan als vliegtickets weer beetje normale prijs zijn).

Kon helaas niet volledige WK-periode vrij krijgen en werd financieel beetje onhaalbaar, daarom na groepsfase weg; zal wel even slikken worden, want ben er toch wel zeker van dat nederland de groepsfase wel overleeft. benieuwd of ik het zelf wel overleef trouwens hahaha. Terugvlucht wordt hel; nachtvlucht met tussenlanding van 4 uur op Nairobi....

schijnt ook op Garden Route waar we over rijden hoogste bungee-jump punt ter wereld te zijn. Moet ik natuurlijk wel doen; iemand daar al geweest?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
De voorbereiding van het Nederlands elftal op het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika begint iets later. De eerste van de drie tweedaagse trainingsstages op de Veluwe op 6 en 7 mei komt vanwege een wijziging in het programma te vervallen.

De voetbalbond KNVB heeft dit donderdag laten weten. Oranje start nu op 10 mei in Hoenderloo. Er zijn extra trainingen ingelast op 13 en 14 mei.

Tijdens de stages in Hoenderloo traint de technische staf van Oranje met een groep (kandidaat) internationals die het seizoen bij hun club inmiddels heeft afgesloten en geen (internationale) competitie- en/of bekerverplichtingen heeft.

Tevens maakte de KNVB bekend dat het oefenduel met Ghana vervroegd is. De wedstrijd, die op 1 juni plaatsvindt in De Kuip, begint niet om 20.45 uur, maar om 20.30 uur.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
omar montana jij ook op de partyflock sinds wanneer dangf

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ey sgalwijk dit is sgilderswijk
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 56 dagen.

De gemiste strafschop van David Trezeguet (foto) tijdens de finale van het WK 2006 was de 56ste misser in een penaltyserie op een WK-eindronde. De rake trap van Fabio Grosso, die daarmee Italië zijn vierde wereldtitel schonk, was nummer 130 die werd benut. Opmerkelijk was dat het tevens de eerste WK-strafschoppenserie betrof die de Italianen tot een goed einde brachten.

De Azzurri hadden zich in de jaren negentig een groot penaltytrauma op de hals gehaald met nederlagen tegen Argentinië (halve finale WK 1990), Brazilië (finale WK 1994) en Frankrijk (kwartfinale 1998). De viervoudig wereldkampioen miste in die drie series maar liefst zeven van de vijftien strafschoppen met de kapitale misser van sterspeler Roberto Baggio in 1994 als onvergetelijk dieptepunt. Alleen Engeland wist dit zevental missers tot dusver te evenaren.

Frankrijk kon voorafgaand aan de eindstrijd in 2006 juist bogen op een relatief goede balans. Alleen de serie in de halve finale van het mondiale eindtoernooi in 1982 tegen strafschoppenkoning West-Duitsland - de eerste penaltyreeks in de WK-historie - ging dankzij missers van Didier Six en Maxime Bossis verloren. Vier jaar na de deceptie tegen Duitsland stuurden Les Bleus Brazilië naar huis en in 1998 versloegen de Fransen zoals eerder aangegeven Italië na strafschoppen.

Ook de West-Duitsers hielden hun lei in die debuutreeks eveneens niet schoon. Verdediger Uli Stielike stuitte op de Franse goalie Jean-Luc Ettori en is zodoende verantwoordelijk voor de enige misser in de vier strafschopreeksen die de Duitsers winnend afsloten op een WK.

Buurland Zwitserland is de grootste schlemiel als het op penaltyreeksen op een WK aankomt. In de achtste finale van het WK 2006 misten de Zwitsers hun eerste drie strafschoppen, waarna Oekraïne zich gemakkelijk richting kwartfinale schoot.

Het Nederlands elftal heeft wat betreft het missen van penalty's eveneens een aardige reputatie, maar die kwam in de WK-geschiedenis pas één keer tot uiting. In 1998 ging de halve finale tegen Brazilië verloren doordat Phillip Cocu en Ronald de Boer op de handen van penaltykiller Taffarel schoten.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 15 april 2010 om 14:29:
Tevens maakte de KNVB bekend dat het oefenduel met Ghana vervroegd

kunnen we is ff kijken wat dat land te bieden heeft :woop:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 15 april 2010 om 14:29:
6 en 7 mei komt vanwege een wijziging in het programma te vervallen.

hoe zou dat nou komen :roflol:
schijt knvb door de finale over 2 wedstrijden te spelen :S
Waarschuw beheerder
De stormachtige doorbraak van Christian Eriksen is in Denemarken groot nieuws. Ajax-aanvaller Dennis Rommedahl zou zijn landgenoot naar het WK meenemen.

'Eriksen is nu al een hype in Denemarken', zei Rommedahl in Voetbal International over zijn achttienjarige landgenoot, die na de winterstop tegen NAC Breda debuteerde in de Ajax-hoofdmacht. 'Zeker de eerste maand na zijn debuut stond er dagelijks iets in de kranten.'

Bondscoach Morten Olsen gaf extra voeding aan de hype. Na slechts 424 minuten in het eerste elftal van Ajax volgde Eriksens debuut voor de Deense nationale ploeg. 'Het was een moeilijke avond voor hem', keek Rommedahl terug op het oefenduel met Oostenrijk. 'We speelden slecht en verloren met 2-1. Dat was nog niet zo vaak gebeurd.'

Als het aan Rommedahl ligt, krijgt Eriksen een plaats in de Deense WK-selectie. 'Die keuze moet de bondscoach maken, maar ik denk het wel. Of je nou achttien bent of veertig, het gaat om kwaliteit. En als je bij Ajax meedraait, kan dat ook op het WK. Ik sta ook niet wekelijks in de basis, maar ben wel goed genoeg voor de Deense ploeg. Dus waarom hij niet? Ook al krijgt hij een paar minuten, met het oog op de toekomst is het goed om als 21ste of 22ste man bij de selectie te zitten.
Waarschuw beheerder
Ter voorbereiding op het WK in Zuid-Afrika oefent Denemarken tegen het Australië van bondscoach Pim Verbeek. De wedstrijd staat gepland voor 1 juni in de stad Johannesburg.

De Deense bondscoach Morten Olsen vindt een wedstrijd tegen Australië de ideale voorbereiding op het WK-duel met Oranje, dat op 14 juni plaatsheeft. Volgens de keuzeheer zijn de Australiërs door de Nederlandse speelstijl en hun sterke collectief goed te vergelijken met Oranje.

Denemarken is in Zuid-Afrika één van de tegenstanders van het Nederlands Elftal, dat daarnaast Kameroen en Japan treft.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van techno in my mind :bounce: op donderdag 15 april 2010 om 23:10:
kunnen we is ff kijken wat dat land te bieden heeft

aids?
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 55 dagen.

Duitsland boekte in de strijd om de derde plaats van het WK 2006 tegen Portugal (3-1) zijn 55ste zege op een WK-eindronde. Mede dankzij twee treffers van Bastian Schweinsteiger voetbalde
Die Mannschaft zich in eigen land met verrassend frivool spel naar de bronzen medaille nadat zij eerder in de kwart- en de halve finale tegenover twee oude kwelgeesten had gestaan.

In de kwartfinale speelden de Duitsers tegen Argentinië, dat in 1986 aan de hand van Diego Maradona ten koste van (toen nog) West-Duitsland de finale naar zich had toegetrokken (3-2). Anno 2006 ontpopte doelman Jens Lehmann zich tot grote held aan Duitse kant. Hij stopte strafschoppen van Estebian Cambiasso en Roberto Ayala nadat de twee teams na 120 minuten beiden eenmaal hadden gescoord. Het was alweer de vijfde editie van Duitsland-Argentinië op een WK. De onderlinge balans valt uit in het voordeel van Die Mannschaft: twee zeges, twee remises en dus die dure nederlaag in 1986.

In de daaropvolgende kraker tegen Italië - eveneens voor de vijfde keer WK-opponent van Duitsland - was het team van bondscoach Jürgen Klinsmann andermaal niet opgewassen tegen de Azzurri.
Na twee doelpuntloze ontmoetingen (in 1962 en 1978) en twee nederlagen, de halve finale van het WK 1970 (3-4) en de finale in 1982 (1-3), bleek Italië opnieuw een onneembare horde in de laatste fase van een mondiaal eindtoernooi. Tijdens het slot van de verlenging bezegelden Fabio Grosso en Alessandro Del Piero het lot van het gastland met welgemikte schoten.

Italië is daarmee de enige echte Angstgegner van drievoudig wereldkampioen Duitsland, dat tegen geen andere ploeg zo vaak tegen een nederlaag aanliep. Zo verloor het in zeventien ontmoetingen met Zuid-Amerikaanse WK-teams pas twee keer.
De al genoemde finale van 1986 tegen Argentinië is daar een van. De andere nederlaag - eveneens in een eindstrijd van een WK – was tegen Brazilië, dat dankzij twee goals van Ronaldo met 2-0 te sterk was.

In het spaarzame aantal (vijf) wedstrijden tegen Afrikaanse landen verslikte Duitsland zich tegen Tunesië (0-0 in 1978) en Algerije (1-2 in 1982). Europese opponenten waren de drievoudig wereldkampioen het vaakst te slim af. In vijftien van de 58 duels trok Duitsland aan het kortste eind. In geen van de gevallen was Oranje de beul van zijn aartsrivaal. In drie ontmoetingen kwam het Nederlands elftal tot twee nederlagen (de finale van 1974 en de achtste finale in 1990, beiden 1-2) en één gelijkspel (tweede groepsfase van 1978, 2-2). (Tim Vos)
Waarschuw beheerder
Chelsea-aanvaller Didier Drogba vreest niet te ontkomen aan een hernia-operatie. De Ivoriaan speelt al vanaf januari met rugklachten en vreest nog voor het WK onder het mes te moeten.

'Ik heb zes jaar geleden al een operatie ondergaan vanwege een rugprobleem en nu heb ik er opnieuw last van', aldus Drogba tegen L'Equipe. 'Vlak voor het toernooi om de Afrika Cup kreeg ik een knietje in mijn nier en kreeg ik opnieuw last van mijn rug. Ik speel sindsdien met pijn en kan dit niet lang meer volhouden.'

'Of ik geopereerd moet worden? Dat weet ik nog niet, maar er moet wel iets gebeuren. Nog voor het wereldkampioenschap? Dat is een vraag waar ik momenteel nog geen antwoord op heb.'

De 67-voudig international van Ivoorkust scoorde dit seizoen namens Chelsea al 32 keer in alle competities en aast op zijn persoonlijke record van 33 goals uit het seizoen 2006/07.
Waarschuw beheerder
Als het aan Paulo Sousa, de manager van Swansea City ligt, staat zijn doelman Dorus de Vries tijdens het komende WK bij Oranje onder de lat.

De Portugees heeft een dvd vol met hoogtepunten en complete wedstrijdopnamen van de Nederlandse goalie per post verstuurd naar bondscoach Bert van Marwijk in een poging zijn doelman onder de aandacht te brengen.

'Ik vind dat Dorus een plaats in de selectie verdient', stelt de trainer in The South Wales Evening Post. 'Hij behoort tot de vijf beste keepers in de Championship en de Premier League. Daarom heb ik de bondscoach van het Nederlands elftal een beetje huiswerk opgestuurd en als hij me wil bellen, zal ik hem te woord staan.'

De Vries zelf toont zich gevleid door de woorden van zijn trainer. 'Het is een geweldig compliment waardoor ik aangenaam verrast ben. Dat iemand met zo'n grote reputatie als voetballer zoiets over me zegt, zet de bondscoach misschien wel aan me eens te bekijken. Ik denk dat als het belletje komt, m'n vriendin niet moeilijk doet om de vakantie te onderbreken.'

Waarschuw beheerder
Sousa die vieze Juve/inter man!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 17 april 2010 om 00:06:
Sousa die vieze Juve/inter man!

ik denk niet dat van marwijk daar naar zou luisteren, zijn lijst staat al vast mag ik hopen :jaja:

Waarschuw beheerder
Die gaat heus niet een speler/keeper van een 2de divisieclupje selecteren hoor! :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 17 april 2010 om 00:16:
Die gaat heus niet een speler/keeper van een 2de divisieclupje selecteren hoor!

wou net zeggen, het enige wat ik nog hoop is dat er nog naar ruud van nistelrooy gekeken word,maar dat zal wel valse hoop wezen helaas
Waarschuw beheerder
om de tijd vol te maken tot het wk vanaf nu ook wk historie, we beginnen bij het wk vanaf 1930 tot 1938

Teams 13
Wedstrijden 18
Doelpunten 70
Spelers 189
Stadions 3
Toeschouwers 434.500
Winnaar Uruguay
Verliezend finalist Argentinië
Derde plaats Verenigde Staten
Vierde plaats Joegoslavië
Topscorer Guillermo Stabile (Arg, 8 goals)

Uruguay kreeg de eerste WK-eindronde in de eerste plaats toegewezen omdat het land beloofd had de reis- en verblijfkosten van alle deelnemende landen te betalen. De veertiendaagse bootreis schrok echter heel wat Europese ploegen af zodat het afzeggingen regende. Slechts vier Europese landen waren in het Zuid-Amerikaanse land van de partij: Frankrijk, België, Roemenië en Joegoslavië.

Er gaven verder zeven Zuid-Amerikaanse landen acte de présence, terwijl Mexico en de Verenigde Staten het deelnemersveld completeerden. De finale tussen Uruguay en Argentinië was een herhaling van de Olympische eindstrijd van 1928. Het thuisland stond bij rust met 2-1 achter, maar maakte dat in de tweede helft goed door treffers van José Pedro Cea, Victoriano Santos Iriarte en invaller Héctor Castro.

Teams 16
Wedstrijden 17
Doelpunten 70
Spelers 208
Stadions 8
Toeschouwers 358.000
Winnaar Italië
Verliezend finalist Tsjecho-Slowakije
Derde plaats Duitsland
Vierde plaats Oostenrijk
Topscorer Oldrich Nejedly (Tsj, 5 goals)

Bij het tweede WK in Italië maakte de politiek zich meester van de wereldbeker. De Italiaanse dictator Benito Mussolini gebruikte het evenement als propaganda voor zijn fascistische partij, iets wat Adolf Hitler hem twee jaar later nadeed bij de Olympische Spelen van Berlijn. Voor het tweede WK hadden 32 landen zich ingeschreven. Uruguay ontbrak, omdat het nog steeds verbolgen was over de gebrekkige Europese interesse in het eerste WK.

Het was de enige keer in de WK-historie dat de regerend wereldkampioen zijn titel niet verdedigde. Voor het eerst werd een voorronde in het leven geroepen om de zestien deelnemers aan de eindronde te kunnen bepalen. De gedoodverfde titelkandidaten Italië en Oostenrijk troffen elkaar al in de halve finale, met de Italianen als winnaar. Het team van bondscoach Vittorio Pozzo klopte vervolgens Tsjechoslowakije in de finale na 120 minuten met 2-1.

Teams 15
Wedstrijden 18
Doelpunten 84
Spelers 211
Stadions 10
Toeschouwers 376.000
Winnaar Italië
Verliezend finalist Hongarije
Derde plaats Brazilië
Vierde plaats Zweden
Topscorer Leonidas (Bra, 8 goals)

De Italiaanse bondscoach Vittorio Pozzo schreef geschiedenis door op het derde WK zijn wereldtitel met succes te verdedigen (4-2 zege op Hongarije in de finale). In het elftal van Pozzo was Giuseppe Meazza de grote leider en bewees goalgetter Silvio Piola zijn status als beste midvoor. Op de eindronde in Frankrijk, het laatste grootste sportevenement vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, schitterden een aantal belangrijke voetballanden door afwezigheid.

Argentinië en Uruguay waren kwaad dat de organisatie van het derde WK aan hun neus voorbij ging, Spanje was verwikkeld in een burgeroorlog en Oostenrijk werd bezet door Duitsland. Zodoende namen uiteindelijk maar vijftien landen deel aan het toernooi. Het duel tussen Brazilië en Polen in de eerste ronde was het spectaculairste van alle achttien partijen: de Brazilianen wonnen met 6-5, mede door vier doelpunten van spits Leonidas die zonder schoeisel speelde.

vanaf maandag meer en dan vanaf de periode 1950 tot 1958
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 54 dagen.

Het WK van 1954 is qua doelpuntengemiddelde nog altijd het beste WK. Op het toernooi in Zwitserland vielen in 26 wedstrijden liefst 140 (!) doelpunten, een moyenne van 5,38 goals per duel.

Van alle zestien deelnemers toonde Hongarije zich het trefzekerst. De Oost-Europeanen, met onder anderen Ferenc Puskas en Sándor Kocsis in de gelederen, maakten in vijf wedstrijden 27 doelpunten. Daarvan nam aanvaller Kocsis er liefst elf voor zijn rekening. Alleen de Fransman Just Fontaine scoorde ooit vaker tijdens één WK-eindronde (dertien keer op het WK 1958).

Opvallend genoeg kwamen drie van de zestien landen die in Zwitserland actief waren niet eens tot scoren. Zuid-Korea, Schotland en Tsjechoslowakije keerden na twee wedstrijden zonder enkele treffer huiswaarts.

De doelpuntrijkste wedstrijd van het toernooi - en van de complete WK-historie - is de kwartfinale tussen Oostenrijk en gastland Zwitserland. Het duel kende met een 5-4 ruststand een sensationele eerste helft en eindigde uiteindelijk in een 7-5 zege voor de Oostenrijkers.

Waarschuw beheerder
Veel wedstrijden tijdens werktijden. Lang leve de HD recorder.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 18 april 2010 om 10:03:
Veel wedstrijden tijdens werktijden. Lang leve de HD recorder.

heb er speciaal vakantie voor genomen :D
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 53 dagen.

De oudste scheidsrechter op een WK-eindronde was de Engelsman George Reader. Tijdens het WK 1950 in Brazilië floot hij de finale tussen Brazilië en Uruguay. Hij was destijds 53 jaar en 236 dagen oud.

De Uruguayaan Francisco Mateuccia floot op het WK van 1930 in Uruguay het groepsduel tussen Joegoslavië en Bolivia. De arbiter was toen 27 jaar en 62 dagen oud en is daarmee nog steeds de jongste scheidsrechter ooit in de WK-historie.

Tot dusverre hebben er 331 verschillende scheidsrechters een wedstrijd mogen leiden op een WK-eindronde. Van hen heeft de Fransman Joel Quiniou de meeste wedstrijden achter zijn naam staan. Quiniou floot tussen 1986 en 1994 in totaal acht duels op een WK met als topwedstrijd de halve finale op het WK 1994 tussen Italië en Bulgarije (2-1).

De Fransman floot er vier tijdens het WK 1994 in de Verenigde Staten. Daarmee heeft hij het record van de meeste wedstrijden tijdens één WK-eindronde op zijn naam staan. Quiniou deelt die prestatie met de Rus Nicolaj Latychev (1962), de Braziliaan José Ramiz Wright (1990) en de Belg Jan Langenus (1930).
Waarschuw beheerder
het is weer maandag,dus tijd voor de 2e wk historie,deze keer van 1950 tot 1958

Het WK 2010 is het negentiende wereldkampioenschap in de historie. Voetbal International blikt in zes delen terug op de voorgaande toernooien. Hieronder aandacht voor de WK's van 1950, 1954 en 1958.

Teams 13
Wedstrijden 22
Doelpunten 88
Spelers 190
Stadions 6
Toeschouwers 1.043,500
Winnaar Uruguay
Verliezend finalist Brazilië
Derde plaats Zweden
Vierde plaats Spanje
Topscorer Ademir (Bra, 8 goals)

Het WK 1950 in Brazilië was het eerste mondiale toernooi na de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de vierde WK-eindronde werd voor het eerst een groepsfase met een puntensysteem gehanteerd in plaats van een systeem van rechtstreekse uitschakeling. Die groepsfase had nog wel een gemankeerd uiterlijk, aangezien er maar dertien landen aan het evenement deelnamen. Gastheer Brazilië is er alles aan gelegen het eerste WK in eigen land met de wereldbeker te bekronen.

De ploeg van bondscoach Flavio Costa maakt op weg naar de eindstrijd twintig doelpunten in vijf duels en loopt over van vertrouwen voor de finale met Uruguay. Dat duel in het Maracana Stadion van Rio de Janeiro, dat met bijna 200 duizend (!) toeschouwers volledig uitverkocht was, groeide echter uit tot een groot nationaal trauma. Titelfavoriet Brazilië verloor na een 1-0 voorsprong met 2-1 van aartsrivaal Uruguay, dat voor de tweede keer de wereldtitel won.

Teams 16
Wedstrijden 26
Doelpunten 140
Spelers 231
Stadions 6
Toeschouwers 889.500
Winnaar West-Duitsland
Verliezend finalist Hongarije
Derde plaats Oostenrijk
Vierde plaats Uruguay
Topscorer Sandor Kocsis (Hon, 11 goals)

Op het WK 1954 in Zwitserland, de thuishaven van de wereldvoetbalbond FIFA, zijn alle grote voetballanden van de partij. Hongarije, dat in het Alpenland aantreedt met de sterren Sándor Kocsis, Ferenc Puskas en Nandor Hidegkuti, imponeert met sprankelend voetbal en vernedert in de groepsfase van het toernooi West-Duitsland met 8-3. De Oost-Europeanen brachten de regerend wereldkampioen in de halve finale zijn eerste WK-nederlaag toe (4-2) en troffen in de finale opnieuw West-Duitsland.

De Hongaren kampten echter met blessures en hadden grote moeite met de hardnekkige tegenstand van de gewaarschuwde Duitsers. Het duel zou de geschiedenis ingaan als het Wonder van Bern. De West-Duitsers zetten een 2-0 achterstand om in een 3-2 zege en bezorgden Hongarije zo de enige nederlaag in de periode 1950-1956. De eerste wereldtitel voor Die Mannschaft was een feit. Ook bijzonder: het toernooi in Zwitserland was het eerste WK dat op televisie wordt uitgezonden.

Teams 16
Wedstrijden 35
Doelpunten 126
Spelers 246
Stadions 12
Toeschouwers 919.580
Winnaar Brazilië
Verliezend finalist Zweden
Derde plaats Frankrijk
Vierde plaats West-Duitsland
Topscorer Just Fontaine (Fra, 13 goals)

Over het zesde WK in de historie wordt altijd in lovende termen gesproken. Het toernooi in Zweden in 1958 was dan ook het toernooi waarop de 17-jarige Braziliaan Pelé zich voor het eerst aan de wereld toonde. Samen met zijn ploeggenoten Didi, Vava en dribbelkoning Garrincha stond het wonderkind symbool voor superaanvallend voetbal.

De Brazilianen kronen zich in het Scandinavische land voor het eerst tot wereldkampioen door in de finale met 5-2 te winnen van Zweden. Het gastland, dat in 1948 nog olympisch kampioen was geworden, kon met de ervaren aanvallers Nils Liedholm en Gunnar Gren terugkijken op een uitstekend toernooi. Ook Frankrijk verdiende alle lof voor het vertoonde spel. Aanvaller Just Fontaine maakte dertien doelpunten in zes wedstrijden, een record dat nog steeds overeind staat.

vanaf woensdag deel 3!
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 52 dagen.

Albert Roger Miller (Yaoundé 20 mei 1952, Kameroen) kennen wij beter als Roger Milla, de Afrikaanse voetballer die op het WK van 1990 ineens een wereldster werd. De spits debuteerde in 1978 voor Kameroen en maakte in 1982 in Spanje voor het eerst zijn opwachting op een WK.

Dat toernooi werd geen succes. De Afrikanen speelden drie keer gelijk: tegen Peru, Polen en Italië. Milla was met Kameroen aanwezig bij de Olympische Spelen van 1984 in Los Angeles en bedankte in 1987 voor de nationale ploeg. De Kameroener ging met pensioen en verhuisde naar het Franse departement Réunion, in de Indische Oceaan ten oosten van Madagaskar.

Lang heeft Milla niet kunnen genieten van zijn pensioen. In 1990, toen Kameroen zich geplaatst had voor het WK 1990 in Italië, kreeg hij een telefoontje van de president Paul Biya die hem verzocht zijn rentree te maken voor de nationale ploeg. Milla stemde hiermee in en dit was meteen het begin van het voetbalsprookje.

Tijdens de eerste wedstrijd van De Ontembare Leeuwen tegen Argentinië (1-0 winst voor Kameroen) deed Milla de laatste negen minuten mee als invaller. Tijdens de tweede wedstrijd tegen Roemenië viel de spits na een uur in en scoorde hij prompt twee keer (2-1 zege). Kameroen had zich daarmee geplaatst voor de tweede ronde en verloor de laatste groepswedstrijd tegen de Sovjet-Unie met 4-0.

Tijdens de achtste finale tegen Colombia maakte de supersub wéér twee treffers in de de extra tijd. Vooral de laatste goal van dat duel staat velen nog steeds helder op het netvlies: de Colombiaanse keeper René Higuita leed ver buiten zijn strafschopgebied knullig balverlies aan Milla, die in een leeg doel de 2-0 binnen schoot. Kameroen sneuvelde in Italië uiteindelijk in de kwartfinale tegen Engeland: 3-2 na verlengingen.

Maar het voetbalsprookje was nog niet over. Tijdens het WK 1994 in de VS was Milla (inmiddels 42 jaar oud ) opnieuw van de partij. Dit WK verliep echter niet succesvol voor Kameroen. Na een 2-2 gelijkspel tegen Zweden en een 3-0 nederlaag tegen Brazilië, speelden de Afrikanen hun laatste groepswedstrijd tegen Rusland. Deze wedstrijd eindigde in 6-1 voor de Russen, maar Milla wist de enige goal voor Kameroen te produceren. Met dit doelpunt kroonde de spits zich als oudste doelpuntenmaker ooit op een WK-eindronde: hij was op dat moment 42 jaar en 39 dagen oud.

Dit record zal voorlopig wel in de boeken blijven. Een ander opvallend record is ook in bezit van de Afrikaan, want Milla is de meest waardevolle Afrikaanse Speler op een WK-eindronde met vijf goals en twee assists (zie onderstaande graphic). Roger Milla speelde in totaal 102 interlands en maakte 28 goals voor Kameroen.
Waarschuw beheerder
he gap zet deze hit effen in je openingspost de niewe hit

Waarschuw beheerder
Uitspraak van lonsdale*holanda op maandag 19 april 2010 om 19:29:
deze hit

shiiiiiiiiiiiiiiiit hahahaha

ow ja, die vulkaan op ijsland mag nu wel eens ophouden. Heeft zijn statement nu wel duidelijk gemaakt. Als mijn Zuid Afrika reis in gevaar komt, ga ik hem in elkaar slaan
Waarschuw beheerder
Uitspraak van lonsdale*holanda op maandag 19 april 2010 om 19:29:
he gap zet deze hit effen in je openingspost de niewe hit

heb het ff aangevraagd via medewerker,aangezien ik zelf niet meer kan aanpassen,als het goed is staat ie snel in de openingspost (y)

Uitspraak van Gallus op maandag 19 april 2010 om 20:57:
ow ja, die vulkaan op ijsland mag nu wel eens ophouden. Heeft zijn statement nu wel duidelijk gemaakt. Als mijn Zuid Afrika reis in gevaar komt, ga ik hem in elkaar slaan

dat was geen vulkaan, sugar lee hooper cremeren zorgt nu eenmaal voor grote overlast :D
Waarschuw beheerder
Spartaan Ayodele Adeleye en Oluwafemi Ajilore van FC Groningen zijn door bondscoach Lars Lagerbäck opgenomen in de voorselectie van het Nigeriaanse voetbalteam voor het WK in Zuid-Afrika van komende zomer.

De Zweedse bondscoach heeft een lijst van 44 spelers opgesteld waarvan er tijdens de eindronde 23 overblijven. Nigeria ontmoet in Zuid-Afrika Argentinië, Griekenland en Zuid-Korea in de poulefase. Andere bekende namen in de preselectie zijn Taye Taiwo (Olympique Marseille), Nwanko Kanu (Portsmouth), Obafemi Martins (VfL Wolfsburg) en Jon Obi Mikel (Chelsea).

Waarschuw beheerder
Uitspraak van techno in my mind :bounce: op dinsdag 20 april 2010 om 00:03:
Ayodele Adeleye

Als dit in aanmerking komt voor een selectie bij Nigeria is het droevig gesteld met dat team hoor! :yes:
Waarschuw beheerder
Inderdaad en die Ajilore van Grunn is ook niet bepaald een topper

Waarschuw beheerder
wat weet jij daarvan jupiler boy!!!

maar je hebt wel gelijk :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 april 2010 om 00:32:
wat weet jij daarvan jupiler boy!!!

maar je hebt wel gelijk

Hey vast wedstrijden evalueren voor volgend jaar he, komen we jullie allemaal tegen in de ere :D

Zie echt veel wedstrijden, liefhebber jwt ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 april 2010 om 00:41:
jij liever dan ik

Soms op zondagmiddag/nachtdienst, dan lekker me stoel achterover, potje voetbal kijken en bijkomen van een zware stapavond/nacht ;)
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 51 dagen.

De veelbesproken finale van het WK 2006 tussen Italië en Frankrijk was voor Les Bleus de 51ste wedstrijd op een mondiaal eindtoernooi. Bovendien was het de vijfde keer dat het land de Azzurri in WK-verband trof. Het was voor het eerst sinds 1978 dat de Fransen het onderspit moesten delven tegen de Italianen. Door een strafschop tegen de lat van David Trezeguet ging de penaltyserie met 5-3 verloren.

In de kwartfinale van WK 1998 stonden Frankrijk en Italië voor het laatst tegenover elkaar. Ook toen waren strafschoppen noodzakelijk om een winnaar aan te wijzen. Toen was het middenvelder Luigi Di Biagio die vanaf elf meter niet verder kwam dan het aluminium.

Twaalf jaar eerder boekte Frankrijk zijn enige reguliere overwinning op de viervoudig wereldkampioen. In de achtste finale beslechtten Michel Platini en Yannick Stopyra het pleit in het voordeel van de Fransen. In 1938 en 1978 was Italië al vroeg in het toernooi sterk (1-3 en 1-2).

De enige andere WK-finale die Frankrijk speelde was de met 3-0 gewonnen eindstrijd tegen titelverdediger Brazilie tijdens het toernooi in 1998 in eigen land. Met een niet volledig fitte Ronaldo aan de zijde van de Brazilianen was het Zinedine Zidane die er met twee verwoestende kopballen voor zorgde dat de wereldcup vier jaar in Parijs zou blijven staan.

In de aanloop naar de WK-finale van 2006 was Frankrijk andermaal verantwoordelijk voor de uitschakeling van wereldkampioen Brazilië. In de kwartfinale tikte de geheel vrijstaande Thierry Henry een vrije trap van Zidane binnen. Van bezieling was in de Braziliaanse gelederen opnieuw nauwelijks sprake.

En in 1986 eindigde de kwartfinale na treffers van Careca en Platini weliswaar in 1-1, maar was een penalty op de paal van verdediger Júlio César - na opmerkelijke missers van de sterspelers Sócrates en Platini - tot grote opluchting van de Franse natie voldoende voor de halve finale. Het is bovendien de enige strafschoppenserie die Brazilië in de WK-historie verloor.

Met uitzondering van de 5-2 zege in de halve finale in 1958 hebben de Goddelijke Kanaries tegen De Haantjes dus al drie keer hun Waterloo gevonden. Des te opmerkelijker is het dat Frankrijk tegen de overige Zuid-Amerikaanse landen zeer matig presteert. Zo gingen ontmoetingen in 1930 en 1978 met Argentinië beide verloren (0-1, 1-2) en was Uruguay in de groepsfase van zowel het WK 1966 als in 2002 medeverantwoordelijk voor een vroeg Frans afscheid (1-2, 0-0). Oranje speelde overigens nog nooit een WK-duel met Frankrijk
Waarschuw beheerder
en het is weer tijd voor n wk historie,ditmaal van 1962,1966 en 1970

Teams 16
Wedstrijden 32
Doelpunten 89
Spelers 249
Stadions 4
Toeschouwers 899.074
Winnaar Brazilië
Verliezend finalist Tsjechoslowakije
Derde plaats Chili
Vierde plaats Joegoslavië
Topscorer Florian Albert (Hon), Valentin Ivanov (Sov), Drazen Jerkovic (Joe), Leonel Sanchez (Chl), Vavá (Bra), Garrincha (Bra). Allen vier goals.

Zo sprankelend als het WK 1958 was, zo droevig was het kijkspel op het WK 1962 in Chili. Dat het zevende wereldkampioenschap in de historie werd toegewezen aan het arme Zuid-Amerikaanse land, had alles te maken met de grootste aardbeving ooit die Chili in mei 1960 opschrikte en aan vijfduizend mensen het leven kostte. 'We hebben niets meer, dus moeten we het WK krijgen', was de uitspraak van de Chileense bondsvoorzitter Carlos Dittborn. De Chilenen kregen alle lof voor de organisatie van het evenement, maar hadden helaas geen invloed op de defensieve en vaak geweldadige speelstijl van veel ploegen.

Dieptepunt in dat opzicht was het duel tussen het gastland en Italië, dat ontaardde in een beschamende schop- en knokpartij. Regerend kampioen Brazilië trad met nagenoeg hetzelfde elftal aan als vier jaar eerder in Zweden. Grote aderlating voor de titelhouder was echter het vroegtijdig uitvallen van sterspeler Pelé. Door de onnavolgbare dribbels en doelpunten van Garrincha prolongeerden de Brazilianen echter als eerste land hun wereldtitel door in de finale Tsjechoslowakije met 3-1 te kloppen.

Teams 16
Wedstrijden 32
Doelpunten 89
Spelers 253
Stadions 8
Toeschouwers 1.635.000
Winnaar Engeland
Verliezend finalist West-Duitsland
Derde plaats Portugal
Vierde plaats Sovjet-Unie
Topscorer Eusebio (Por, 9 goals)

In 1966 kwam het wereldkampioenschap naar de bakermat van het voetbal: Engeland. Voor het eerst in de historie deed de marketing rond het mondiale evenement zijn intrede: er werd een mascotte en een officieel logo ontworpen. Ook was er ophef rond de wereldbeker, de Jules Rimet Cup, die in de aanloop naar het toernooi werd gestolen en een week later weer opdook in Zuid-Londen door speurwerk van de hond Pickles.

Op sportief gebied waren er talloze verassingen. Zo sneuvelde Brazilië al tijdens de groepsfase en behaalde Noord-Korea een sensationele overwinning op Italië (1-0), een van de grootste stunts in de WK-historie. Ook Portugal, dat debuteerde op een WK, zorgde met aanvallend voetbal voor opwinding en had in Eusebio zijn absolute uitblinker (negen goals).

Gastland Engeland imponeerde eveneens en won in een onvergetelijke eindstrijd met 4-2 van West-Duitsland. Over het cruciale derde doelpunt van Geoff Hurst - de 3-2 in de verlenging - werd lange tijd heftig gediscussieerd. De bal stuitte via de onderkant van de lat net over of vóór de doellijn en werd door de Zwitserse scheidsrechter Gottfried Dienst bestempeld als een geldig doelpunt. Jaren later bleek uit studies en videoanalyses dat de bal van Hurst juist níet volledig de doellijn was gepasseerd.

Teams 16
Wedstrijden 32
Doelpunten 95
Spelers 275
Stadions 5
Toeschouwers 1.603.975
Winnaar Brazilië
Verliezend finalist Italië
Derde plaats West-Duitsland
Vierde plaats Uruguay
Topscorer Gerd Müller (WDu, 10 goals)

Het negende WK in de historie werd toegewezen aan Mexico en geldt volgens velen nog steeds als het mooiste WK ooit. Ondanks het spelen op grote hoogte, in ijle lucht en onder hoge temperaturen haalden veel teams een indrukwekkend niveau. Op dit WK introduceerde de FIFA voor het eerst gele en rode kaarten en mochten de deelnemende ploegen spelers wisselen tijdens een wedstrijd. Het toernooi in Mexico leverde enkele historische duels op, zoals de boeiende groepswedstrijd tussen Engeland en Brazilië (0-1), met de volgens velen beste redding ooit van doelman Gordon Banks op een kopbal van Pelé.

Ook de spectaculaire halve finale tussen Italië en West-Duitsland (5-3) mocht er zijn, met liefst vijf doelpunten in de verlenging én Kaiser Franz Beckenbauer die het duel met een gebroken arm in een mitella afwerkte. In de eindstrijd in het gigantische Azteca Stadion rekende Brazilië op schitterende wijze af met het verdedigend ingestelde Italië (4-1). Pelé won de derde wereldtitel in zijn loopbaan, ploeggenoot Jairzinho scoorde als eerste speler in alle wedstrijden op een WK en bondscoach Mario Zagallo had een primeur door het WK als speler (in 1962) én als trainer te winnen.

vrijdag weer n nieuwe :woop:
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 50 dagen.

Tijdens het WK 1950 was Brazilië de gedoodverfde favoriet voor de eindzege. In de laatste groepsfase op weg naar de finale hadden De Goddelijke Kanaries liefst dertien doelpunten gemaakt in de wedstrijden tegen Zweden (7-1) en Spanje (6-1). In het derde en laatste groepsduel moest het gastland het opnemen tegen Uruguay. Al bij een gelijkspel zou de eerste WK-eindzege een feit zijn voor de swingende Zuid-Amerikanen.

Het beroemde Estádio do Maracanã zat tot de nok toe vol met een recordaantal van bijna 200 duizend (!) toeschouwers. Werkelijk niemand van de aanwezigen had enige twijfel over de aanstaande wereldtitel van de Brazilianen. Zelfs de Uruguayanen gaven hun land maar een kleine kans op de eindzege, zeker na de moeizame eerste twee poulewedstrijden (2-2 tegen Spanje en 3-2 tegen Zweden) in de laatste fase van het toernooi.

Brazilië begon het duel met Uruguay erg aanvallend, maar tot doelpunten leidde dat in de eerste helft niet. Twee minuten na rust was het wel raak voor het gastland. Friaça scoorde op aangeven van Ademir en niks leek Brazilië nu nog te weerhouden van de eerste WK-titel. Uruguay kwam echter beter in zijn spel en bleef druk naar voren zetten. Dit leidde in de 66ste minuut tot de gelijkmaker van spits Schiaffino op aangeven van Alcides Ghiggia.

De gelijkmaker was een tik, maar had voor Brazilië nog steeds geen desastreuze gevolgen. Elf minuten vóór tijd was de stunt van Uruguay echter compleet. Rechtsbuiten Ghiggia was zijn directe tegenstander Bigode voor de zoveelste keer te snel af. Hij stormde op het Braziliaanse doel af en daar waar iedereen - inclusief de Braziliaanse doelman Moacir Barbosa - een voorzet verwachtte, schoot Ghiggia de bal tussen keeper en de paal binnen. Het bleek de winnende treffer, waarmee het onmogelijke was gebeurd: Uruguay versloeg het grote Brazilië met 2-1.

Voor Barbosa had de finale een traumatisch effect: het hele Braziliaanse volk rekende hem de winnende goal van Ghiggia persoonlijk aan. Zijn leven werd een marteling. Overal waar hij kwam werd hij op pijnlijke wijze herinnerd aan de verloren finale. Vlak voor zijn dood in 2000 vertelde hij in een interview: 'De maximale straf die je in Brazilië kunt krijgen is dertig jaar gevangenis. Maar ik boet nu al vijftig jaar voor iets wat niet eens mij schuld is'.

Matchwinnaar Ghiggia behaalde door zijn doelpunt in de finale nog een persoonlijke mijlpaal. Hij was de eerste speler die in alle wedstrijden van Uruguay op het WK 1950 wist te scoren (vier duels, vier goals). Dat kunstje werd later in 1970 door de Braziliaan Jairzinho herhaald: hij scoorde in de zes wedstrijden van de Brazilianen tijdens het toernooi in Mexico telkens minimaal één keer (in totaal zeven goals).
Waarschuw beheerder
denk je nou echt dat iemand al je posts gaat lezen gert?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mr. Cosovic op woensdag 21 april 2010 om 17:48:
denk je nou echt dat iemand al je posts gaat lezen gert?

:lol:
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 49 dagen.

Europees kampioen Spanje kwam op het WK 2006 met vrijwel dezelfde selectie als twee jaar later niet verder dan de achtste finale, waarin het met 3-1 onderuit ging tegen de latere finalist Frankrijk. Het 49ste WK-duel van de Spanjaarden toonde andermaal aan waar het manco van de Iberiërs ligt tijdens mondiale eindtoernooien. Zodra La Selección op een van de favorieten stuit, is het vrijwel altijd afgelopen.

Zoals zo vaak verliep ook de groepsfase in 2006 van een leien dakje. Tegen Oekraïne (4-0), Tunesië (3-1) en Saudi-Arabië (1-0) kwam de groepswinst geen moment in gevaar. Fernando Torres (drie treffers) en David Villa (twee goals) scoorden erop los maar moesten tegen de ervaren Franse equipe, die dankzij Patrick Vieira en Zinedine Zidane naar de kwartfinale doorstoomde, het onderspit delven

Het is eigenlijk elke vier jaar weer hetzelfde verhaal met het vooraf altijd als favoriet aangemerkte Spanje. In 2002 was Zuid-Korea in de kwartfinale na strafschoppen te sterk en in 1998 was de groepsfase na een onnodige 2-3 nederlaag tegen Nigeria en een doelpuntloos gelijkspel tegen Paraguay al het eindstation. Vier jaar eerder was finalist Italië nog met 2-1 te sterk in de strijd om een plek bij de laatste vier, terwijl in 1990 de Joegoslavische spelmaker Dragan Stojkovic de deur naar de kwartfinale met een vrije trap in het slot gooide.

En zo kent vrijwel elke WK-deelname van de Spanjaarden wel een verhaal over een nipte nederlaag tegen een topploeg. De nummer zeven op de WK-ranglijst aller tijden heeft tegen geen enkel land uit de topvier een positieve balans. Zo won het van Brazilië alleen in 1934 en gingen drie van de vier overige ontmoetingen verloren. Duitsland en Italië hoefden beiden in drie duels slechts één gelijkspel toe te staan en Argentinië won zijn enige WK-duel met Spanje in 1966 met 2-1.

Tegen nummer vijf Engeland zijn de in het clubvoetbal regelmatig ongenaakbare Spanjaarden in twee ontmoetingen wel overeind gebleven. Een 1-0 overwinning in de derde groepswedstrijd op de Mundial van 1950 bezorgde Spanje ook meteen zijn beste WK-resultaat tot nu toe. Dankzij de koppositie in groep B kwalificeerde de Rode Furie zich voor een finalepoule met Brazilië, Uruguay en Zweden, waarin het Spaanse elftal vervolgens na twee nederlagen en één gelijkspel alsnog naast een WK-medaille greep
Waarschuw beheerder
Voetbal International telt dagelijks met een opmerkelijke statistiek af naar de start van het WK 2010 in Zuid-Afrika op 11 juni, vandaag over 44 dagen.

Polen stond net na het WK 1986 nog op de tiende plek op de WK-ranglijst aller tijden met 44 punten (telling volgens drie-puntensysteem) uit 25 duels. Met een geringe achterstand van zes punten op de nummer zes Frankrijk en vlak daaronder Uruguay (49 punten), Hongarije (48) en Sovjet-Unie (48) behoorde Polen steevast tot de mondiale subtop tijdens WK’s .

Die uitzichtrijke positie dankt Polen vooral aan zijn recordinternational Grzegorz Lato (foto, honderd interlands), die in de periode 1974-1982 tien WK-goals liet aantekenen. De snelle rechterspits vormde met kopspecialist Andrzej Szarmach en spelmaker Kazimierz Deyna een gevaarlijk aanvalstrio op het WK van 1974 en kroonde zich met zeven treffers tot topscorer van dat toernooi.

Deyna maakte zo mogelijk nog meer indruk en werd na die Mundial tot op twee na beste speler verkozen achter Johan Cruijff en Franz Beckenbauer. Real Madrid wilde ‘Kaka’ contracteren, maar de politieke situatie stond een vertrek naar het Westen niet toe.

Op het WK 1982 stuwde de veelzijdige aanvallende middenvelder Zbigniew Boniek zijn land opnieuw naar grote hoogten toe. Met de inmiddels 32-jarige Lato nog aan zijn zijde verdiende Boniek dankzij vier treffers en drie assists een transfer naar Juventus en drong Polen door tot de halve finales, waarin de uiteindelijke wereldkampioen Italië met 2-0 te sterk was. In de strijd om het brons klopten de Witte Adelaars Frankrijk (3-2).

Na een kansloze 4-0 nederlaag in de tweede ronde van het WK 1986 tegen Brazilië was er van een gouden generatie steeds minder sprake. De erfenis uit de jaren zeventig en tachtig werd niet opgepakt door de Poolse patatgeneratie. Want waar Polen in 1974 en 1982 nog beslag legde op een bronzen WK-medaille, daar waren de kwalificatiecampagnes voor 1990, 1994 en 1998 al het eindstation voor het nationale elftal.

Het zou tot het volgende decennium duren voor de voormalige voetbalgrootmacht weer op een WK eindronde zou verschijnen. De WK’s van 2002 en 2006 eindigden echter in een deceptie. Op beide toernooien kwam het Poolse elftal niet verder dan de groepsfase dankzij vier nederlagen en twee nutteloze overwinningen op het moment dat de uitschakeling al een feit was.

En dus zakte Polen in de afgelopen twintig jaar ver weg op de WK-ranglijst. De achterstand op Frankrijk is met 35 punten inmiddels onoverbrugbaar geworden en dankzij de opmars van Spanje, Zweden, Nederland en in mindere mate Servië is een toptien-notering inmiddels ver uit het zicht, zeker omdat van die vier landen alleen Zweden er op het komende WK niet bij is. Polen hoort niet langer bij de subtop, het is nog slechts een magere middenmoter

Waarschuw beheerder
Nederland krijgt in kwartfinale best wel lastig dan, kanshebbers als tegenstanders zijn toch wel Brazilie of Spanje dan

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 27 april 2010 om 23:43:
Nederland krijgt in kwartfinale best wel lastig dan

nederland moet niet tehoog van stapel lopen want dadelijk liggen we er bij de laatste 16 al uit

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mooi tenue nu nog het resultaat
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 27 april 2010 om 23:43:
Nederland krijgt in kwartfinale best wel lastig dan, kanshebbers als tegenstanders zijn toch wel Brazilie of Spanje dan

gelukkig ben ik dan alweer terug uit z.a.

snik.

nou ja; kan niet alles hebben. Om 1 of andere reden heb ik overigens het idee dat Nederland het moeilijker heeft met spanje dan met brazilië.

Bij het vorige EK was ik na groepsfase ook weet terug tijdens kwartfinale. Ik ga er vanuit dat het dit jaar wél goed gaat in kwartfinale. Mocht dat niet zo zijn, ga ik voortaan hele toernooi; dan bekijken ze het maar op werk
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 28 april 2010 om 07:59:
Mooi tenue nu nog het resultaat

:jaja:

denk dat het na de laatste 16 wel moeilijk word tegen spanje of brazilie, ik neem tenminste wel aan dat die 1 en 2 eindigen in de poulefase, maar goed om dit toernooi te winnen moet je van iedereen winnen,de spelers heeft nederland ervoor nu nog de mentaliteit,en niet de hoogmoed van het afgelopen ek, wij hebben italie en frankrijk verslagen,dus pakken we rusland ook wel ff met gemak :S