Partyflock

Forumonderwerp · 1039113

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Eric O. heeft met de Nederlandse staat overeenstemming bereikt over de schadevergoeding die hij krijgt toegekend. De marinier loste in december 2003 in Irak twee waarschuwingsschoten op een groep Irakezen die een vrachtwagen wilde plunderen. Daarbij kwam een van hen om het leven. Het Openbaar Ministerie vervolgde O. voor het overtreden van de geweldsinstructies, maar hij werd hiervan tot tweemaal toe vrijgesproken.

Het OM in Den Haag laat vandaag weten dat de staat en O. een schikking hebben getroffen. Over de hoogte wil het niets zeggen. Ook het advocatenkantoor van O.'s raadsman Geert-Jan Knoops wil daarover niets kwijt. Er zou 450 duizend euro zijn geclaimd.

Nadat marinier O. door zowel de rechtbank als het gerechtshof was vrijgesproken, kreeg hij van het gerechtshof al tienduizend euro toegekend voor de zes dagen die hij in voorlopige hechtenis had gezeten en voor de gemaakte proceskosten, licht het OM toe. Hij had driehonderdduizend euro geclaimd. Voor het claimen van psychisch geleden schade diende een civiele procedure te worden gestart. De schikking die nu is getroffen is voor deze immateriële schade en voor de proceskosten van de civiele procedure.

Het OM laat weten te erkennen dat de vervolging 'grote consequenties' heeft gehad voor O. "Er zitten betreurenswaardige kanten aan de zaak", stelt het OM. "Zo is het terughalen uit Irak en de wijze waarop dat is gebeurd extra belastend geweest. Het OM wil met de schadevergoeding bijdragen aan het herstel van de goede naam van Eric O." Verder ziet het OM de schikking als afronding: "Hiermee is het nu helemaal klaar, we kunnen nu naar de toekomst gaan kijken."

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/103196/-Eric-O.-krijgt-schadevergoeding-Staat.html

:s

Waarschuw beheerder
levuh geld maken niet werke G

Waarschuw beheerder
donateur
o

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 28 november 2008 om 22:52:
Eric O. heeft met de Nederlandse staat overeenstemming bereikt over de schadevergoeding die hij krijgt toegekend. De marinier loste in december 2003 in Irak twee waarschuwingsschoten op een groep Irakezen die een vrachtwagen wilde plunderen. Daarbij kwam een van hen om het leven. Het Openbaar Ministerie vervolgde O. voor het overtreden van de geweldsinstructies, maar hij werd hiervan tot tweemaal toe vrijgesproken.

Het OM in Den Haag laat vandaag weten dat de staat en O. een schikking hebben getroffen. Over de hoogte wil het niets zeggen. Ook het advocatenkantoor van O.'s raadsman Geert-Jan Knoops wil daarover niets kwijt. Er zou 450 duizend euro zijn geclaimd.

Nadat marinier O. door zowel de rechtbank als het gerechtshof was vrijgesproken, kreeg hij van het gerechtshof al tienduizend euro toegekend voor de zes dagen die hij in voorlopige hechtenis had gezeten en voor de gemaakte proceskosten, licht het OM toe. Hij had driehonderdduizend euro geclaimd. Voor het claimen van psychisch geleden schade diende een civiele procedure te worden gestart. De schikking die nu is getroffen is voor deze immateriële schade en voor de proceskosten van de civiele procedure.

Het OM laat weten te erkennen dat de vervolging 'grote consequenties' heeft gehad voor O. "Er zitten betreurenswaardige kanten aan de zaak", stelt het OM. "Zo is het terughalen uit Irak en de wijze waarop dat is gebeurd extra belastend geweest. Het OM wil met de schadevergoeding bijdragen aan het herstel van de goede naam van Eric O." Verder ziet het OM de schikking als afronding: "Hiermee is het nu helemaal klaar, we kunnen nu naar de toekomst gaan kijken."

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/103196/-Eric-O.-krijgt-schadevergoeding-Staat.html

Waarschuw beheerder
donateur
respect eric obbama
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
:roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 28 november 2008 om 22:52:
Eric O. heeft met de Nederlandse staat overeenstemming bereikt over de schadevergoeding die hij krijgt toegekend.

terecht

Waarschuw beheerder
eric van O of eric O.

Waarschuw beheerder
:respect: eric O.

dubbel en dwars verdiend voor em.
schande wat hem destijds is overkomen.
Waarschuw beheerder
tssssk, zulke mensen krijgen nog geld ook, terwijl ie gewoon iemand heeft vermoord, zegt weer genoeg

Waarschuw beheerder
Terecht (Y)
Uitspraak van Skirheid op zaterdag 29 november 2008 om 13:55:
tssssk, zulke mensen krijgen nog geld ook, terwijl ie gewoon iemand heeft vermoord, zegt weer genoeg

Een waarschuwingsschot schieten in de richting van een groep plunderende irakezen is wel iets anders dan gemikt een onschuldige vrouw door d'r kop schieten (ik geef maar een voorbeeld). :)
Waarschuw beheerder
ja, een waarschuwingsschot kun je ook omhoogschieten hoor zover ik weet
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 29 november 2008 om 01:01:
eric van O of eric O.

neej het was een wijf ;) OOH Erik OOOOOOOOHHHHHHH :P

maarja wel taai dat die gozer zoveel geld zou krijgen.... maar wel handig.

terwijl ie gewoon iemand heeft vermoord, zegt weer genoeg

dat is z'n werk. niet dat het goed te keuren is, maar hij is er wel voro opgeleid.

Uitspraak van Skirheid op zaterdag 29 november 2008 om 14:07:

kan maar is effectiever om het richting die persoon te doen ;)
Waarschuw beheerder
geen medelijden met plunderaars, ze hadden van mij ook een kogel gehad OOPS

Artiest Necrid
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op zaterdag 29 november 2008 om 14:07:

En die komt nooit naar beneden?

terwijl ie gewoon iemand heeft vermoord

Verdiep je anders even in de materie.
Het is destijds bewezen dat die Irakees niet geraakt kan zijn door een patroon van Eric.O.
De schotwond was namelijk veroorzaakt door een 7.62mm patroon, terwijl NL militairen 5.56mm patronen gebruiken.

Eindelijk gerechtigheid :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 29 november 2008 om 19:24:
En die komt nooit naar beneden?

ja dat zal wel een probleem zijn in de woestijn he

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 29 november 2008 om 19:24:
Verdiep je anders even in de materie.

Ik heb die boek hier over hem :lol:
vind m gewoon een moordenaar

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 29 november 2008 om 14:05:
(ik geef maar een voorbeeld)

.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op zaterdag 29 november 2008 om 20:27:
Ik heb die boek hier over hem :lol:

:loser:

Eric O is een held. niks meer en niks minder.

en een schande is het dat hij uberhaupt aangeklaagd werd voor het werk wat hij daar deed.. en dat dan ook nog eens zijn geheime operaties erbij werden gehaald kan echt niet.

eerst iemand onderscheiden voor al het vuile geheime werk dat hij voor NL heeft gedaan en dat dan later tegen hem gebruiken , terwijl dergelijke missies niet voor het openbaar ministerie toegangelijk zouden mogen zijn..

Waarschuw beheerder
Ik heb die boek hier over hem

Iets waarvoor hij is opgeleid, getraind door NL, kan hij geen moordenaar zijn
Waarschuw beheerder
zo hoort het
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 november 2008 om 11:59:
en een schande is het dat hij uberhaupt aangeklaagd werd voor het werk wat hij daar deed.. en dat dan ook nog eens zijn geheime operaties erbij werden gehaald kan echt niet.

Waarschuw beheerder
donateur
Dat is NL heden ten dage... mensen op pad sturen met een mandaat om te knallen om ze daarna voor de groene tafel te halen :rot:

Waarschuw beheerder
Terecht.

Ik ben 100% anti oorlog maar dat is de schuld van de machthebbers niet van individuele soldaten. Die moeten gewoon het recht hebben om alles dat los en vast zit neer te maaien als ze zich bedreigd voelen. Zo werkt oorlog nu eenmaal.

Het probleem is dat ze die gast er nooit heen hadden moeten sturen maar alleen naar het front hadden mogen sturen als ons land wordt binnengevallen. Maar omdat hij daar niks aan kon doen (sterker nog, bij weigering word je gewoon vervolgd) moet hij door de staat schadeloos gesteld worden.
Waarschuw beheerder
donateur
Eindelijk gerechtigheid
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 november 2008 om 14:59:
Iets waarvoor hij is opgeleid, getraind door NL, kan hij geen moordenaar zijn

:s
Er moet wel een redelijk motief zijn.
Als ie een vrouw had verkracht dan hadden we dat ook maar moeten accepteren omdat dat nou eenmaal gebeurt in oorlog?

Plunderen staat in geen enkele zin in verhouding tot de dood

Waarschuw beheerder
verkrachting of iets waarvoor hij is opgeleid...... Dat geld overigens voor elke militair, net zoals in marokko Skirheid ;)

Uitspraak van Skirheid op maandag 1 december 2008 om 12:37:
Er moet wel een redelijk motief zijn.
Als ie een vrouw had verkracht dan hadden we dat ook maar moeten accepteren omdat dat nou eenmaal gebeurt in oorlog?

Plunderen staat in geen enkele zin in verhouding tot de dood

Dat is appels met peren vergelijken. Jij kent zijn Rules of Engagement niet. In de meeste ROE´s staat er letterlijk in, dat je in geval van een gevaar tegen eigen personeel en materieel mag je hierop handelen.

Geen enkele situatie kan jij weerleggen met jouw gebrekkige kennis over welke situaties in welke conflict dan ook.

Vind je dat zelf niet raar, oordelen over zaken waar jij er niet bij was, er is een proces opgestart, hij is op alle fronten vrijgesproken. Dus het rechtssysteem heeft in dat opzicht zijn werk gedaan, wie ben jij dan om over iets te oordelen waar je nooit bent bijgeweest alsnog te doen alsof hij enig schuld heeft van een strafbaar feit.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 30 november 2008 om 18:35:
Dat is NL heden ten dage... mensen op pad sturen met een mandaat om te knallen om ze daarna voor de groene tafel te halen

Dat is niet helemaal waar meer. Ook NL heeft veel hiervan geleerd, sinds uruzgan is NL wat dat betreft heel wat volwassener in geworden. Niet zomaar iedereen aanwijzen als je ze doelbewust laat vechten of in dergelijke situaties terrecht laten komen waarbij dit kan plaatsvinden.

Alleen de communicatielijnen die je moet volgen om ergens toestemming voor te krijgen is vaak wel kut
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 1 december 2008 om 22:01:
iets waarvoor hij is opgeleid.

dus hij is opgeleid om plunderende mensen dood te schieten? :lol:
Hebben ze hem op de academie geleerd dat je een waarschuwingsschot gericht lost?
Ik denk niet dat soldaten getraind worden om te doden tegenwoordig, misschien in de tijd van hitler

er is een proces opgestart, hij is op alle fronten vrijgesproken.

hmm, vreemd dat het hem dan toch jarenlang is blijven achtervolgen :D

alsnog te doen alsof hij enig schuld heeft van een strafbaar feit.

maar als iemand door jouw toedoen omkomt, kun je dan je handen wassen in onschuld

Waarschuw beheerder
Ja, dat heeft Pontius Pilatus wel bewezen (y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 november 2008 om 11:59:

:yes:
Waarschuw beheerder
Volkomen terecht!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op maandag 1 december 2008 om 22:50:
maar als iemand door jouw toedoen omkomt, kun je dan je handen wassen in onschuld

Tuurlijk, namelijk zelfverdediging of je dierbaren verdedigen.

Ik denk niet dat soldaten getraind worden om te doden tegenwoordig, misschien in de tijd van hitler

Ik denk het van wel, anders hebben ze namelijk geen trefzekerheid wanneer ze eventueel wel iemand moeten 'uitschakelen'
En de tijd van Hitler vindt ik ook niet echt vergelijkings materiaal betreft deze situatie.

vreemd dat het hem dan toch jarenlang is blijven achtervolgen

Vindt ik niet, schadeclaims?
Of moet ik dat nog nader verklaren...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
mocht het ook een x? die kerel doet alleen maar wat ie moet doen volgens zijn contract en dat word vervolgens zo in de media gegooid en verguisd!
wat mij betreft heeft ie meer dan recht op die schadevergoeding (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 december 2008 om 02:07:
Ik denk het van wel, anders hebben ze namelijk geen trefzekerheid wanneer ze eventueel wel iemand moeten 'uitschakelen'
En de tijd van Hitler vindt ik ook niet echt vergelijkings materiaal betreft deze situatie.

ja hij is wel getraind om te schieten maar niet getraind om in deze situaties te doden, zo goed?>
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 december 2008 om 02:07:
Vindt ik niet, schadeclaims?
Of moet ik dat nog nader verklaren...

het is zonder t of moet ik dat nog nader verklaren....
Maar verklaar je nader hoor, want hij is vrijgesproken maar zover ik weet is er toch hoger beroep geweest

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op dinsdag 2 december 2008 om 06:21:
Maar verklaar je nader hoor, want hij is vrijgesproken maar zover ik weet is er toch hoger beroep geweest

Jij vond dat vreemd dat het OM in hoger beroep ging maar, dat is helemaal niet zo vreemd omdat diegene schadeclaims kan eisen daar heeft de OM weinig zin in.

het is zonder t of moet ik dat nog nader verklaren....

Nee hoeft niet, maar 'het' moet wel met een hoofdletter ;)
Dus ga niet zeiken over grammaticale fouten want jij bakt er ook namelijk niks van.
Artiest {SHOWLIST artist 29841, 22933}
Waarschuw beheerder
ja hij is wel getraind om te schieten maar niet getraind om in deze situaties te doden, zo goed?>

kom jij wel van deze planeet? Meer als terecht dat ie gast schoot! Je zit immers in een oorloggebied, en wat hij heeft gedaan was een pure oorlogshandeling ter bescherming van het materiaal!

Waarschuw beheerder
Ik heb die boek hier over hem

dat

Waarschuw beheerder

Boehoehoe ga janken :looser:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 december 2008 om 14:02:
Dus ga niet zeiken over grammaticale fouten want jij bakt er ook namelijk niks van.

ik ben allochtoon
Uitspraak van Flexxx op dinsdag 2 december 2008 om 14:26:
pure oorlogshandeling ter bescherming van het materiaal!

dus materiaal is belangrijker als een mensenleven :loser:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op dinsdag 2 december 2008 om 23:43:
ik ben allochtoon

Dat is geen excuus :no:

dus materiaal is belangrijker als een mensenleven :loser:

Die plunderaars had zelf ook kunnen weten dat je eigenlijk in een oorlogsgebied beter niet kan plunderen, want daar zijn ook risico's aan verbonden.
In andere landen waar ze mensenrechten niet zo nauw nemen waren ze allemaal eventueel doodgeschoten.
Desalniettemin heeft de soldaat in mijn ogen juist gehandeld, omdat in zijn ogen een levensgevaarlijke situatie kon ontstaan en het OM kon tegendeel niet bewijzen.
Dus het ging niet over het materiaal.
En zover het Nederlands recht nog altijd geldt dat je onschuldig bent totdat het tegendeel is bewezen.
Dus conclusie is gewoon dat hij terecht op vrije voeten is.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 december 2008 om 00:12:
niet beter

beter niet
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 december 2008 om 00:12:
integendeel

het tegendeel

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op woensdag 3 december 2008 om 13:25:
Uitspraak van P.P™ op woensdag 3 december 2008 om 00:12:
niet beter

beter niet
Uitspraak van P.P™ op woensdag 3 december 2008 om 00:12:
integendeel

het tegendeel

Heb het voor jouw aangepast!
Wacht nog steeds op een inhoudelijke reactie.
Waarschuw beheerder
wordt een beetje een welles nietes verhaal he, of is dat je niet opgevallen. Ik zeg dat materiaal niet in verhouding staat tot een leven, jij zegt van wel. Dan ga ik maar op je grammatica letten, hebben we toch nog iets waar we een discussie kunnen voeren

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op woensdag 3 december 2008 om 13:46:
Ik zeg dat materiaal niet in verhouding staat tot een leven, jij zegt van wel.

Lees beter zou ik zeggen, hij zei er kon een levensgevaarlijke situatie ontstaan ;)
Ik zeg niet dat materiaal meer waarde heeft dan een leven.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 december 2008 om 13:53:
hij zei er kon een levensgevaarlijke situatie ontstaan

vind het allemaal maar dubieus hoor, iemand doodschieten met een waarschuwingsschot

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op woensdag 3 december 2008 om 13:58:
vind het allemaal maar dubieus hoor, iemand doodschieten met een waarschuwingsschot

nu jij nog.

Waarschuw beheerder
ik ben allochtoon

Tering, nou gaat ie hier weer verkondigen dat ie allochtoon is. Terwijl hij in andere discussie's verkodigt dat ie in Nederland is geboren.... Ja je geloofwaardigheid wordt met de dag groter!

Uitspraak van Skirheid op woensdag 3 december 2008 om 13:58:

Verdiep je eens in de wettelijke context. Een waarschuwingsschot mag pas gegeven worden als er ook daadwerkelijk een situatie is ontstaan waarbij ook gericht mag worden geschoten. Misschien heb je nu al een ander beeld bij wat er zich daar heeft voorgedaan... En daar gaan we weer, maar het wil kennelijk niet in de botte hersentjes van je doordringen, je bent er weer eens niet bij geweest en je oordeeld alweer over iets of iemand. Hij is door een onafhankelijke rechter vrijgesproken. Dus hou durf jij uberhaubt iemand voor moordenaar uit te maken zonder dat je diegene ook maar ooit hebt gesproken of zonder dat je bij de situatie bent geweest... Je weet niet waar je over praat slimmerik!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 december 2008 om 20:28:
Je weet niet waar je over praat slimmerik!

euh swha wat verwacht je van geiten.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 17 december 2008 om 04:28:
euh swha wat verwacht je van geiten.

jwt...
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 29 november 2008 om 11:38:
eric O.

dubbel en dwars verdiend voor em.
schande wat hem destijds is overkomen.

idd netjes als hij 450.000 euri's krijg. Rente die hij over die 5 jaar krijgt is ook niet misselijk :D Als hij het geld dit jaar nog krijgt dan krijgt hij rond de 580.000 a 600.000 euri's (y)

Waarschuw beheerder
hadde ze in vietnam moeten doen als je iemand neer knalt dat je naar huis mocht :lol:

Measures against looting
In many countries, even in Western democracies that otherwise ban the death penalty, extraordinary measures may be taken against looters, during times of crisis. Looters may be summarily shot by the police, army, or property owners.

bron wiki

dit wetende ga je even zenuwachtige soldaten in een voor hen onbekend gebied uittesten :S
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ik denk niet dat soldaten getraind worden om te doden tegenwoordig

Nee scherpschutters worden opgeleid om verstoppertje te kunnen spelen. Politieagenten worden ook niet opgeleid om te doden, maar toch schieten ze ook wel eens mensen neer...