Partyflock

Forumonderwerp · 1038069
Waarschuw beheerder
-1
anne mulder

Waarschuw beheerder
wat wil dat mens daar nou mee zeggen snap jij dat S@S???
Waarschuw beheerder
er mist een stuk over amsterdam,de apen van Artis

Waarschuw beheerder
hohohohohohohohohoho...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 mei 2009 om 16:56:
wat wil dat mens daar nou mee zeggen snap jij dat S@S???

levensmoe
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 mei 2009 om 14:22:
levensmoe

heeft dat mens uberhaupt dan een leven???

Waarschuw beheerder
ivy is even weg, voedertijd he

Waarschuw beheerder
oooh komt de man met een kruiwagen bananen weer langs..

Waarschuw beheerder
Valk bespreekt ook nog wijlen Cor Coster, de schoonvader van Johan Cruijff. Eind jaren tachtig verschenen publicaties over zijn oorlogsverleden. Hij zou in de oorlog in een kamp in Letland hebben gewerkt, in het uniform van SS-frontarbeider. Coster zei hierover dat hij zichzelf niet schuldig achtte, maar “dat hij geen held was in die tijd”.

Er

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 mei 2009 om 14:47:
oooh komt de man met een kruiwagen bananen weer langs..

ben je mal, veels te duur joh

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 mei 2009 om 19:27:
ben je mal, veels te duur joh

ook geen max havelaar??

Waarschuw beheerder
vers gebrand graag

Waarschuw beheerder
lekker donker bruin :lol:

Waarschuw beheerder
korte broek

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 12:27:
korte broek

daar loop ik al weer in rond, melkflessen eronder WTF

Waarschuw beheerder
stond gister een engelsman met korte broek in maas

Waarschuw beheerder
ah die vent..
Waarschuw beheerder
bier over de kuiten...

Waarschuw beheerder
benen scheren simon
Waarschuw beheerder
Veel jongens en meisjes scheren hun schaamhaar omdat ze dit mooier vinden. Maar rode bultjes en ingegroeide haren verpesten vaak het resultaat. Over de beste methode lopen de meningen uiteen. Ik geef wat tips, maar je zult zelf moeten uitvinden wat voor jou werkt.
· Neem vooraf een warm bad of een hete douche.
· Koel de plek af die je wilt scheren.
· Gebruik scheerschuim (niet het schuim of gel dat is bedoeld voor gezichtshaar bij mannen!)
· Gebruik elke keer een nieuw scheermesje.
· Scheer met de haarrichting mee. Dat verkleint de kans op rode bultjes, ingegroeide haren en een branderig gevoel. Een nadeel is dat het huidoppervlak iets minder glad wordt dan als je tegen de haarrichting in scheert. Je kunt het ook combineren: de eerste keer met de haarrichting mee, de tweede keer er tegen in.
· Ga niet vaker dan twee keer over hetzelfde stukje huid. Zo voorkom je irritaties.
Waarschuw beheerder
Frans de Munck alias de Zwarte Panter

Waarschuw beheerder
Danny de munk alias de joodse nicht

Waarschuw beheerder
De fiets van Piet van Pa is zojuist gepasseerd
En de fiets van Piet van Pa is zojuist gepasseerd
En de fiets van Piet van Pa is zojuist gepasseerd
En de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de ketting van de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de ketting van de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de trappers van de ketting van de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd
En de trappers van de ketting van de assen van de spaken van de velg van de banden van de wielen van de fiets van Piet van Pa zijn zojuist gepasseerd

Waarschuw beheerder
IJsselmeervogels 2 Rijnsburgse Boys 3
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 27 mei 2009 om 07:47:
IJsselmeervogels 2 Rijnsburgse Boys 3

kwamen terug van 0-2

Waarschuw beheerder
Een koeievlaai, stront dus, met op de achtergrond de 'boosdoener'. Koeiemest is goed voor de vruchtbaarheid van de grond, maar dan moet het wel gelijkmatig verdeeld worden, en dan ook nog verplicht in de grond 'geïnjecteerd' worden.
Waarschuw beheerder
ja mensen ik heb hele grote bloemkooooole
ik heeeeeb hele grote bloemkole ik heb hele grote bloemkole bloemkole bloemkole
O wat zijn ze grote
ik heb hele grote bloemkole bloemkole bloemkole
O wat zijn ze grote
Als mensen mijn zien lopen
dan roepen ze meteen hallo hallo hallo hallo waar gaat die bloemkool heen
ik heb
wacht effe effe wachten

O wat zijn ze grote
O wat zijn ze grote

op school vroeg de meester, hoeveel is 1 + 1
toen telde ik men bloemkole en toen wist ik het meteen

ik heb
wacht effe effe wachten
O wat zijn ze grote
O wat zijn ze grote

ik heb een dikke tante, die is niet al te vlug
die heeft twee grote bloemkole onder aan der rug.
ik heb
O wat zijn ze grote
O wat zijn ze grote
ik heb nooit leren zwemmen maar toch ga ik in zee
ik blijf ten alletijden drijven op die twee

O wat zijn ze grote
O wat zijn ze grote
o wat zijn ze groet
GROTE BLOEMKOLE
Waarschuw beheerder
geen europa godver.....
Waarschuw beheerder
was er ook knap zuur van

Waarschuw beheerder
Door roeien en ruiten gaan?

--------------------------------------------------------------------------------

Wat is de herkomst van door roeien en ruiten gaan?

--------------------------------------------------------------------------------

In deze zegwijze, die 'dwars door alles heen gaan', 'alle remmen losgooien', 'alles voor iets over hebben' betekent, staat roeien voor roeden, het meervoud van roe(de) (in de betekenis 'houten latje'). Volgens F.A. Stoett (de bewerking van zijn standaardwerk Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden door C. Kruyskamp uit 1981) zijn hiermee de (houten) roeden bedoeld waarin de kleine ruiten van een roedenvenster gevat zijn. Wie door roeien en ruiten gaat, gaat dus zo tekeer dat niet alleen de ruiten maar ook de roeden stuk gaan.
Waarschuw beheerder
RAPALJE
-gajes -gemeen volk -getuig -janhagel -Persoonsbenamingen -plebs -schorremorrie -schorriemorrie -tuig -vulgus -uitvaagsel -slecht volk -schuim -schorem -ruigte -gespuis
Waarschuw beheerder
Hoewel de beharing op het bovenlichaam van een man vaak in zijn geheel als borsthaar wordt bestempeld, is hier meestal geen sprake van. Er bestaat namelijk een verschil tussen borst- en buikhaar. De scheiding van beide haarsoorten zit rond de tepels. Het bovenste gedeelte wordt borsthaar genoemd, terwijl buikhaar tussen de tepels en de schaamstreek groeit. Mannen die dus alleen haar rond de navel hebben groeien, beschikken niet over borsthaar. Of mannen haar op de buik, dan wel op de borst, dan wel op beide plaatsen hebben groeien, is genetisch bepaald en verschilt dus per man.

Waarschuw beheerder
De uitslag van de stemming over de toekomstige licentievoorwaarden van de Wikimedia-projecten is bekend. Bekijk de resultaten hier. [Verbergen]
[Help ons vertalen!]

Worstelen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Het worstelen is een krachtsport waarbij niet geslagen of getrapt mag worden.

Er bestaan in het worstelen twee stijlen, de Grieks-Romeinse en de vrije stijl. Bij de Grieks-Romeinse stijl mag alleen het bovenlichaam bewerkt worden, d.w.z. de armen, de romp en het hoofd. Bij de vrije stijl mogen ook de benen gebruikt worden. Technieken die pijn of kwetsuren teweegbrengen zijn ten strengste verboden.

Vaak is er een begripsverwarring tussen worstelen en catch. Catch is een komediespel, dat je kunt vergelijken met een toneelstuk; Elk onderdeel wordt zorgvuldig ingestudeerd, en zodoende is ook de winnaar op voorhand gekend. Worstelen daarentegen is een kwestie van goed nadenken, snel reageren en een flinke dosis techniek.

Er wordt individueel geworsteld, man tegen man, vrouw tegen vrouw. Maar meestal is er ook een rangschikking per beste ploeg op land, deze is dan afhankelijk van de behaalde uitslagen van elke individuele worstelaar. Een worstelaar wordt ingedeeld in een bepaalde gewichtsklasse. Zodoende dient er voor elk toernooi gewogen te worden, om te bepalen in welke reeks er geworsteld zal worden.

De tijdsduur van een wedstrijd is als volgt verdeeld:

Beloften 06-16 jaar 3 x 1,5 minuten
Junioren 17-19 jaar 3 x 2 minuten
Senioren vanaf 20 jaar 3 x 2 minuten.
Met een rustpauze van 30 sec. Aan het eind van een wedstrijd dient er een verschil van 3 punten te zijn, anders is er een verlenging van 2 of 3 minuten. Ook vrouwen doen aan worstelen, maar zij beoefenen alleen vrije stijl.

worstelwedstrijdInhoud [verbergen]
1 Hoe overwinnen?
2 Training
3 Competitie
4 Geschiedenis
5 Professioneel worstelen

[bewerken] Hoe overwinnen?
Voor elke greep krijgt men een aantal punten (1,2,3 of 5 punten). Winnen kan dus op de volgende manieren:

Door te vloeren: de beide schouders van de tegenstrever tegen de mat gedrukt
Door puntenverschil (10 punten of meer)
Door punten (als de reglementaire tijd verstreken is tellen de punten)
Door uitsluiten of opgave van de tegenstrever
Aan de winnende en verliezende worstelaar worden respectievelijk de volgende wedstrijdpunten toegekend:

5 : 0 bij touché
5 : 0 bij overwinning door opgave tegenstander wegens blessure
5 : 0 in geval van diskwalificatie bij overtreding van de reglementen
4 : 0 bij overwinning met technisch overwicht (6 punten verschil tijdens twee perioden) en de verliezer heeft geen punt gescoord
4 : 1 bij overwinning met technisch overwicht (6 punten verschil tijdens twee perioden), maar verliezer heeft ten minste 1 technisch punt gescoord
3 : 0 bij puntenoverwinning in twee van de drie perioden zonder technisch punt voor de verliezer
3 : 1 bij puntenoverwinning in twee van de drie perioden, maar verliezer heeft ten minste 1 technisch punt
0 : 0 indien beide worstelaars zijn gediskwalificeerd wegens overtreding van de reglementen.

[bewerken] Training
De training bestaat uit het worstelen van volgende onderdelen:

Opwarming/conditie: een aantal gymnastische oefeningen, wel zo gericht dat ze het
worstelen ten goede komen.

Technische training: een aantal grepen aanleren en herhalen.
Matchtraining: wedstrijden onder elkaar, aangevuld met tactische en technische wenken.
Soms worden ook alternatieve trainingen gehouden, waaronder powertraining (vanaf 16 jaar). Er zijn ook trainingen spelvormen voor jongeren. Bij trainingen wordt ook nadruk gelegd op discipline en stiptheid.

[bewerken] Competitie
In Nederland en België zijn er regelmatig Toernooien voor de Jeugd en Senioren. Ook is er in Nederland een competitie voor de Senioren Klasse A en B. De jeugdcompetitie bestaat uit clubs uit Nederland en België.

[bewerken] Geschiedenis
Hoewel ook in de oosterse vechtsporten het worstelen een belangrijke plaats inneemt (bijvoorbeeld Japans "Sumo", Chinees "Shuai Jiao", Indisch- en Pakistaans worstelen), worden deze vormen vrijwel niet in het westen beoefend. Nochtans is worstelen bij ons ook zeer populair, zoals onder meer de Grieks-Romeinse stijl. Hoewel er duidelijke gelijkenissen bestaan met de oosterse worstelvormen, gaat de onderstaande tekst vooral in op de geschiedenis in het westen. Worstelen is een van de oudste sporten die er bestaat. Door de eeuwen heen zijn er altijd mannen geweest die hun krachten met elkaar wilden meten. De oervorm van worstelen is eigenlijk niets anders dan enkele ongereglementeerd aanvallen en afweren, waaruit langzamerhand, naarmate het intellect meer op de voorgrond kwam, een bedachte manier van aanval en verdediging groeide, die op haar beurt de worstelkunst deed ontstaan. Het "staand" worstelen was de kunst om de tegenstander door alle mogelijke middelen op de grond te krijgen, om hem daarna te overmannen.

Vele oude boeken vertellen over de roem en de glorie die men kon verkrijgen door het beoefenen van de worstelkunst. Zelfs in de oude sagen en verhalen over klassieke halfgoden, treffen we het worstelen aan (bvb. de sage over de "Ilias" van Homerus). Hierin wordt gezegd dat worstelen niet bestaat uit brute kracht, maar uit de list en techniek.

Uit opgravingen in Egypte en aan blootgelegde tempelwanden uit de Egyptische en Babylonische tijd zijn talrijke aanwijzingen ontleend in verband met de worstelkunst. In deze tijden had ieder volk zowat zijn eigen vechtkunst. Het eerste gevonden spoor in Egypte van worstelen, is een tekening van zes vechtende koppels van kinderen. Daarna zijn nog vele andere tekeningen, fresco's en muurschilderingen gevonden. De vechtsport kende zeker een hoogtepunt bij de Grieken en de Romeinen. In de oude sagen en mythen is er sprake van gevecht als sport. De regels van die sport werden door de mannen van Athene besproken. In de legendes bevestigt men dat ze werden gemaakt door Herakles, Hermes, Palestra, de dochter van Hermes, en anderen.

Bij de eerste Olympische Spelen bleek dat het worstelen een grote discipline vereiste. In 776 v.Chr. werd het als een centrale sport in de Olympische Spelen beschouwd.

De oude Grieken leidden de jongeren ook op in de vechtkunst. Hiervan zijn oude geschriften op sommige scholen nog getuige. De Romeinen kenden op gebied van verdediging en vechten een grote invloed van de Etrusken en de Grieken, maar zij hielden meer van ruwere gevechten en competities. We vinden vanuit de oudheid nog grote gelijkenissen tussen worstelvormen uit Centraal-Azië, de Scandinavische Landen, Centraal_Europa, enz. Vooral in Japan kende de vechtsport een grote evolutie rond de periode van de Olympische Spelen. Nieuwe technieken zoals het "Sumo""ontstonden. Maar ook in Iran ontstonden er nieuwe vechttechnieken (bv. Koshti, Guilan). In Turkije richtte men scholen op voor vechtopleidingen, de zogeheten Tékés. Na de 17e eeuw kende deze scholen echter een verval. Zo was er in elk land een periode vol nieuwe ontdekkingen voor de vechtsporten en in het begin van de 20e eeuw was het gevecht de meest begeerde sport van het volk.

Twee worstelaars door Gustave Courbet (1853)De ontwikkeling van het gevecht na de heropleving van de Olympische Spelen, kunnen we onderverdelen in drie grote groepen: het professionele gevecht, het amateur-gevecht en het traditionele gevecht. Het amateur-gevecht was het meest voorkomende, maar niettemin waren er slechts vijf deelnemers voor deze categorie in het eerste Olympisch Toernooi in 1896 in Athene.

In 1904 tijdens de Olympische Spelen in Saint Louis, ging men ook de Grieks-Romeinse stijl bij de competitie voegen. Vanaf 1920 stonden deze stijlen dan ook vast op het programma. In de Grieks-Romeinse stijl waren er onder meer in volgende steden wedstrijden georganiseerd op Olympisch niveau:

Wenen, '1910, 1920)
Helsinki (1921)
Stockholm (1922).
In 1951 hadden de eerste volkskampioenschappen worstelen plaats in Helsinki. Vanaf 1961 werden er jaarlijks Kampioenschappen georganiseerd in deze categorieën. Na de Tweede Wereldoorlog werden de regels besproken en aangepast voor de Olympische Spelen.

[bewerken] Professioneel worstelen
Naast het competitieworstelen wordt het hedendaags ook al gebruikt als vermaak, in Amerika genoemd "Sports Entertainment". Er zijn van dit soort vermaak meerdere bedrijven geweest, zoals ECW en WCW, maar er zijn er eigenlijk maar twee die er bovenuit zijn gekomen, TNA en de WWE. Hierbij wordt worstelen gecombineerd met de meest bizarre worstelmatches, zoals vechten in een kooi, of levend begraven worden, of met tafels, ladders en ijzeren stoelen. En zelfs zover dat er verhaallijnen worden bedacht op een pas overleden worstelaar (Eddie Guerrero). Dit alles levert de worstelaars natuurlijk een som geld op, wat hen echter anders maakt van gewone worstelaars, is dat ze ook getraind zijn in het interactief omgaan met het publiek.

Commons
Meer afbeeldingen die bij dit onderwerp horen, zijn te vinden op de pagina Sport wrestling (Mundja) op Wikimedia Commons.

Olympische sporten
Olympische zomersporten
Atletiek · Badminton · Basketbal · Boksen · Boogschieten · Gewichtheffen · Gymnastiek · Handbal · Hockey · Judo · Kanovaren · Moderne vijfkamp · Paardensport · Roeien · Schermen · Schietsport · Schoonspringen · Synchroonzwemmen · Taekwondo · Tafeltennis · Tennis · Triatlon · Voetbal · Volleybal · Waterpolo · Wielersport · Worstelen · Zeilen · Zwemmen

Olympische wintersporten
Alpineskiën · Biatlon · Bobsleeën · Curling · Freestyleskiën · IJshockey · Kunstrijden · Langlaufen · Noordse combinatie · Rodelen · Schaatsen · Schansspringen · Shorttrack · Skeleton · Snowboarden

Voormalige Olympische sporten
Cricket · Croquet · Golf · Honkbal · Jeu de paume · Lacrosse · Motorbootracen · Pelota · Polo · Rackets · Roque · Rugby · Softbal · Touwtrekken

Categorieën: Worstelen | Europese vechtsport | Olympische zomersportAspecten/actiesartikel overleg Bewerken Geschiedenis Persoonlijke instellingenNiet aangemeldOverlegpagina IP-adresBijdragen IP-adresAanmelden / registreren Zoeken
Navigatie
Hoofdpagina
Artikelindex
Categorieën
Recente wijzigingen
Nieuwe artikelen
Willekeurige pagina
Informatie
Gebruikersportaal
In het nieuws
Etalage
Hulp en contact
Donaties
Hulpmiddelen
Links naar deze pagina
Verwante wijzigingen
Speciale pagina's
Printervriendelijke versie
Permanente verwijzing
PDF-versie
Deze pagina citeren
in andere projecten
Commons
Boek maken
Wikipagina toevoegen
Hulp bij boeken
in andere talen

Boarisch
Català
esky
Dansk
Deutsch

English
Eesti

Suomi
Français
Frysk
Galego
Hrvatski
Kreyòl ayisyen
Bahasa Indonesia
Italiano
Bahasa Melayu
Norsk (bokmål)
Polski
Rumantsch

Simple English
Slovenšina
/ Srpski
Svenska

Tagalog
Türkçe

Ting Vit

Deze pagina is het laatst bewerkt op 25 feb 2009 om 17:08. De tekst op Wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.
Wikipedia® is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een in de Verenigde Staten geregistreerde organisatie zonder winstoogmerk.
Privacybeleid Over Wikipedia Voorbehoud

Waarschuw beheerder
Helenio Herrera
Helenio Herrera (Buenos Aires, 17 april 1910 - Venetië, 9 november 1997) was een Argentijnse voetballer en voetbalcoach. Hij stond bekend als El Mago (De Magische) en Herrara maakte faam bij FC Barcelona en Internazionale. Herrera geldt als de uitvinder van het ultra-defensieve systeem catenaccio.
Waarschuw beheerder
De bal is bolvormig en volgens de internationale voetbalbond (FIFA) moet een officiële wedstrijdbal een omtrek hebben van minstens 68 en hoogstens 70 centimeter bij een massa van 396 tot 450 gram. Bij aanvang van de wedstrijd mag de bal niet meer dan 410 gram wegen. De bal dient van leder of een ander geschikt materiaal te zijn en moet opgeblazen met een overdruk van 0.6 tot 1.1 atmosfeer (600 tot 1100 gram/cm2) op zeeniveau

Waarschuw beheerder
Nacht van de Lange Messen
In de Nacht van de Lange Messen (30 juni 1934) werd de hele top van de SA, het partijleger van de Duitse Nazi-partij NSDAP, vermoord door de SS van Heinrich Himmler. Dit onder verschillende voorwendselen: het zouden homo's zijn, of men zou samengezworen hebben tegen Adolf Hitler. SA-leider Ernst Röhm was inderdaad homoseksueel, maar in feite ging het om het tijdig uitschakelen van een potentiële rivaal.

In feite werd de SA door een samenzwering van Hitler, verschillende NSDAP-kopstukken, Himmler en zijn SS uitgeschakeld. Indirect had de actie bovendien de goedkeuring van de Reichswehr, niet-nazi's binnen de regering, rijkspresident von Hindenburg en de Duitse grootindustriëlen. Allen hadden belang bij de uitschakeling van de SA.

Inhoud [verbergen]
1 Redenen
2 Het conflict
3 De liquidaties
4 Gevolgen
5 Trivia
6 Slachtoffers van de Nacht van de Lange Messen
7 Externe links

[bewerken] Redenen
Sommigen denken[bron?] dat Hitler in werkelijkheid de burgerij en de top van de Reichswehr zou willen verzekeren dat het socialistische luik van het nationaalsocialisme niet tot uitvoering gebracht zou worden. De belangrijkste reden was echter de te grote macht van de SA.

Adolf Hitler vertrouwde de SA niet. De ambities van Ernst Röhm om het partijleger in de totalitaire nazi-staat ook het landsleger te maken, zinden zowel Hitler, als de legertop van de Reichswehr niet. Röhm zag de nazipartij als een soort politieke tak van de SA, hooguit gelijkwaardig maar niet ondergeschikt. Hitler en de partij zagen daarentegen de SA als de paramilitaire vleugel van de partij, die Hitler gehoorzaamheid verschuldigd was. Reeds vanaf de jaren '20 waren er dan ook geregeld botsingen geweest tussen de NSDAP en SA, die tot dusverre altijd waren opgelost.

De taak van de SA was intimidatie van tegenstanders en bescherming van NSDAP-leden. Na de machtsovername van 1933 waren deze tegenstanders uitgeschakeld en Hitler had de SA niet meer nodig. De SA, met 4 miljoen leden en een harde kern fulltime soldaten, was al vele malen groter dan de Reichswehr. Zelfs de NSDAP was qua ledental niet zo groot als de SA. Daarnaast doken in de SA, naast de gebruikelijke boksbeugels en ploertendoders, ook revolvers en andere vuurwapens op. Er was sprake van wapendepots waar de Reichswehr en zelfs de NSDAP niet van de op hoogte waren. De Reichswehr zag in de SA een ongewenste concurrent, en werd hierin niet bepaald gerustgesteld door Röhms uitlatingen.

Binnen de hogere regionen van de NSDAP was de concurrentiestrijd moordend. Partijbonzen als Göring, Hess en Bormann speelden in op de weerzin van Hitler tegen Röhm en de SA, en zagen concurrent Röhm graag verwijderd. Ze werkten maar al te graag mee aan plannen om Röhm uit te schakelen. Himmler maakte gebruik van deze kans door de autoriteit over de Gestapo te claimen, welke Göring hem graag gaf als tegengewicht tegen Röhm. Himmler liet verder zijn SS maar wat graag het "vuile werk" opknappen om zo nog verder bij Hitler in de gunst te komen.

Röhm was bovendien met zijn SA een vertegenwoordiger van de socialistische vleugel van de beweging. Veel SA-mannen waren werkloos of waren dat geweest. Bovendien konden SA-mannen zelfs nu de NSDAP aan de macht was moeilijk aan werk komen. Omdat ze een slechte reputatie hadden, wilden werkgevers hen namelijk meestal niet aannemen. Binnen de SA heerste dan ook weerzin tegen industriëlen, bankiers en de gevestigde orde. Hitler zag daarentegen meer in een samenwerking met het establishment, en wilde kopstukken als Schacht, Thyssen en Krupp niet van zich vervreemden.

[bewerken] Het conflict
Kortom: Röhm en zijn SA vertoonden tekenen van eigenzinnigheid en werden te machtig, waardoor ze een potentieel gevaar waren. Hitler trachtte aan de ene kant de ongebreidelde machtstoename van de SA in te dammen door hen onder andere hun bevoegdheid als hulppolitie in Pruisen af te nemen. Aan de andere kant besefte hij dat de NSDAP Röhm wel ergens tegemoet moest komen. Röhm werd uiteindelijk als troost in december 1933 benoemd tot minister zonder portefeuille. Röhm betoogde echter in het openbaar dat zijn minsterschap de eerste stap was op weg naar een "SA-ministerie", waarbij in de toekomst wellicht het ministerie van Oorlog zou worden ingelijfd.

Ook latere bemiddelingspogingen hadden geen succes. Er ontstond verwijdering tussen Hitler en Röhm, hoewel ze naar buiten toe de façade van wederzijdse trouw ophielden. In een samenzijn met vertegenwoordigers van Reichswehr, SA en NSDAP trachtte Hitler een compromis voor te stellen, maar diens uitlating dat "de mannen van de Reichswehr de enige wapendragers in Duitsland mogen zijn" viel slecht bij de SA-top. De SA gaf een eigen ledenblad uit waarin vanaf begin 1934 Hitler nauwelijks nog genoemd werd en waarin Röhm als leider bewierrookt werd.

In de zomer van 1934 was de maat vol. De SA was niet meer te houden en had zelfs al SS- en NSDAP-kantoren aangevallen. Hitler verkoos uiteindelijk de gedisciplineerde, geoefende Reichswehr met talentvolle commandanten als Heinz Guderian boven de ongecontroleerde knokploeg die de SA was. Hiertoe werd in de lente van 1934 een officieuze deal met het leger gesloten, toen bleek dat de oude president Paul von Hindenburg stervende was.

Een ongelukkige uitspraak van Röhm, doorgebriefd door Viktor Lutze, werd aangegrepen om het zuiveringsbesluit te rechtvaardigen. Naarstig werd naar ander belastend bewijs gezocht, en desnoods werd dat gefabriceerd, zodat ten slotte een volledig verzonnen motief werd aangevoerd: Röhm zou met steun van de Franse ambassadeur François-Poncet een coup voorbereiden tegen Hitler. Ook Kurt von Schleicher en Gustav von Kahr zouden hierbij betrokken zijn, hoewel zij noch lid van de SA noch van de NSDAP waren. De top van de SA zou betrokken zijn en zou op een bijeenkomst op 30 juni 1934 de plannen voor deze coup beramen. Praktische achtergrond voor het tijdstip was dat alle SA-topfunctionarissen bij elkaar zouden komen terwijl hun achterban, de SA-mannen, grotendeels met vakantie of verlof zouden zijn.

[bewerken] De liquidaties
Een aantal SA-leiders werden gearresteerd op een bijeenkomst, maar Röhm werd van bed gelicht, evenals Edmund Heines, die in gezelschap zou zijn geweest van een 18-jarig lid van de Hitlerjugend. Dat Röhm homo was werd later een van Hitlers belangrijkste beschuldigingen, hoewel Hitler al langer bekend was met diens seksuele voorkeur en hier nooit een probleem van maakte. Röhm werd in een cel opgesloten met een revolver, in de hoop dat hij zelfmoord zou plegen. Röhm riep: "Als Adolf me dood wil hebben, moet hij me zelf maar neerschieten!" Hierop drongen SS'ers zijn cel binnen en schoten hem dood. Velen werden in de (voormalige) kadettenschool van Berlijn-Lichterfelde doodgeschoten. De meesten, niet wetende wat er gaande was, waren overtuigd dat ze slachtoffer waren van een (communistische) staatsgreep, en stierven met de woorden "Heil Hitler" op de lippen.

Er zijn bronnen die uitgaan van een vervalsing uitgedacht door Reinhard Heydrich om Röhm opzettelijk met valse documenten te compromitteren en zo uit te schakelen. Bij de bestorming van het hotel waar Röhm verbleef, zou ook Adolf Hitler zelf persoonlijk aanwezig zijn geweest. De Führer met zijn aanhang zocht het kamernummer en vervolgens stormde men binnen. De verbaasde Röhm zag aan zijn bed Adolf Hitler zelf staan die schreeuwde: "Eruit!". Röhm werd vervolgens opgepakt en naar een gevangenis afgevoerd.

Overigens werden er niet alleen SA'ers vermoord, maar ook andere politieke tegenstanders van Hitler, zoals generaal Kurt von Schleicher. De rancuneuze Hitler liet zelfs Gustav Ritter von Kahr oppakken. Von Kahr had niets te maken met de SA of met de politieke oppositie, maar was een oude tegenstander die de Bierhalleputsch in 1923 had verijdeld. Zijn arrestatie was een persoonlijke wraakactie van Hitler.

[bewerken] Gevolgen
De SA-kaders werden gezuiverd, evenals het ledenbestand. Binnen enkele maanden nam dit met 40% af, en de daling zette zich voort. Het restant verklaarde zich loyaal aan Hitler en stond vanaf dit moment onder bevel van Viktor Lutze, die hiermee beloond werd voor zijn trouw aan Hitler. De SS nam de paramilitaire rol van de SA over.

De Generale Staf van de Reichswehr dacht met deze zet een concurrent te hebben uitgeschakeld, en Hitler voor hun karretje te hebben gespannen. Hitler bleek echter het leger voor zijn karretje te hebben gespannen, en dwong de eigenzinnige legertop tot onvoorwaardelijke volledige gehoorzaamheid. Na de Blomberg-Fritsch affaire in 1938 werden de meest eigenzinnige kopstukken uit de Generale Staf verwijderd of gedegradeerd, ten gunste van generaals als Alfred Jodl en Wilhelm Keitel die geen vragen stelden maar gehoorzaamden.

Zo werd het leger als Deutsche Wehrmacht het enige niet-genazificeerde instituut in het Derde Rijk, al werd de eed van trouw aan de Führer direct bij de oprichting in 1934 na de dood van Rijkspresident Paul von Hindenburg ingevoerd. Later zou Hitler wel een begin maken met de uitbouw van de Waffen-SS, die geleidelijk de Wehrmacht moest vervangen als geïdeologiseerde legermacht. Dit proces was echter in mei 1945 nog niet voltooid.

[bewerken] Trivia
De term Nacht van de Lange Messen wordt vaak metaforisch gebruikt als een vereniging, regime of partij een interne afrekening houdt. Toen bijvoorbeeld in 1962 de Britse premier Harold MacMillan zijn halve kabinet naar huis stuurde, sprak de pers van de nacht der lange messen.

Een van de bekendste films waarin de Nacht van de Lange Messen voorkomt is La caduta degli dei van Luchino Visconti.

[bewerken] Slachtoffers van de Nacht van de Lange Messen
Ferdinand von Bredow
Georg von Detten
Karl Ernst
Fritz Gerlich
Alexander Glaser
Hans Hayn
Edmund Heines
Peter von Heydebreck
Edgar Julius Jung
Gustav Ritter von Kahr
Kuno Kamphausen
Eugen von Kessel
Erich Klausener
Hans Koch
Fritz von Krausser
Adalbert Probst
Hans Ramshorn
Ernst Röhm
Paul Röhrbein
Alfons Sack
Elisabeth von Schleicher
Kurt von Schleicher
Willi Schmid
Ludwig Schmitt
August Schneidhuber
Johann Konrad Schragmüller
Emil Sembach
Vader Bernhard Stempfle
Gregor Strasser
Gerd Voß

[bewerken] Externe links
Verslag over de Nacht
Uitgebreid verslag

Categorieën: Nazi-Duitsland | Bloedbad | SS | 1934
Verborgen categorie: Wikipedia:Artikel mist referentie zonder datum
Aspecten/actiesartikel overleg Bewerken Geschiedenis Persoonlijke instellingenNiet aangemeldOverlegpagina IP-adresBijdragen IP-adresAanmelden / registreren Zoeken
Navigatie
Hoofdpagina
Artikelindex
Vandaag
Categorieën
Recente wijzigingen
Nieuwe artikelen
Willekeurige pagina
Informatie
Gebruikersportaal
In het nieuws
Etalage
Hulp en contact
Donaties
Hulpmiddelen
Links naar deze pagina
Verwante wijzigingen
Speciale pagina's
Permanente verwijzing
PDF-versie
Deze pagina citeren
Boek maken
Wikipagina toevoegen
Hulp bij boeken
in andere talen

Català
esky
Dansk
Deutsch

English
Esperanto
Español
Eesti
Euskara
Suomi
Français
Galego

Hrvatski
Magyar
Bahasa Indonesia
Italiano

Lietuvi
Latviešu

Norsk (nynorsk)
Norsk (bokmål)
Polski
Português
Român

Simple English
Slovenina
Slovenšina
/ Srpski
Svenska

Türkçe
Ting Vit

Deze pagina is het laatst bewerkt op 20 mei 2009 om 22:23. De tekst op Wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.
Wikipedia® is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een in de Verenigde Staten geregistreerde organisatie zonder winstoogmerk.
Waarschuw beheerder
Het oog bestaat uit het eigenlijke oog, de oogbol, en de omliggende structuren of adnexen (oogspieren, oogleden, traanklieren, traanbuisjes, traanpunten.) De oogbol bestaat (van voor naar achteren) uit een tamelijk harde witte schil, de sclera of harde oogrok. Hierin is een helder gedeelte opgenomen, de cornea (het hoornvlies). De cornea is aan de buitenkant met cornea-epitheel bekleed en de sclera met het bindvlies of conjunctiva dat ook overgaat in de bekleding van de binnenkant van de oogleden - hierdoor kan een contactlens niet achter het oog terechtkomen. Achter de cornea bevindt zich de iris (het regenboogvlies) die de scheiding vormt tussen de voorste en de achterste oogkamer, die met dun waterig vocht zijn gevuld. Achter de iris is de lens opgehangen. Achter de lens bevindt zich een gelei-achtig lichaam, het corpus vitreum, het glasvocht of glasachtig lichaam. Achter het glasvocht ligt de retina of het netvlies.

Het oog heeft een gemiddelde doorsnee van ongeveer 2,5 cm en weegt gemiddeld 7,5 gram. De oogrok van een oog heeft een gemiddeld oppervlak van 17 vierkante cm.

[bewerken] Adnexen

Waarschuw beheerder
De hele maand juni werken fotografieliefhebbers, musea en Wikimedia Nederland samen om afbeeldingen van kunstvoorwerpen te maken en op Wikipedia te publiceren. Doe ook mee: Wiki loves art.nl

Maagdenvlies
Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts

Het maagdenvlies in het medische leerboek Gray's AnatomyHet maagdenvlies of hymen is een randje weefsel dat meestal bij jonge vrouwen (maagden) als een soort kraagje rond de ingang van de vagina aanwezig is. Het maakt deel uit van de vulva (het uitwendige deel van de geslachtsorganen). Het maagdenvlies sluit de ingang van de inwendige geslachtorganen deels af en is vaak sikkelvormig en dun. De wetenschappelijke benaming hymen verwijst naar de naam van de god van het huwelijk in de Griekse mythologie. Het begrip maagdenvlies wordt omgeven door mythen en misverstanden.

Inhoud [verbergen]
1 Vijf hymenale mythen
2 Geen vlies
3 Geen bewijs
4 Rol in culturen
5 Zelf oprekken
6 Zie ook
7 Externe links

[bewerken] Vijf hymenale mythen
Over het maagdenvlies doen een aantal hardnekkige mythen de ronde:

Het hymen is een vlies.
Een intact hymen bewijst dat er sprake is van een maagd.
Het hymen scheurt áltijd bij de eerste coïtus, met bloedverlies tot gevolg.
Na onderzoek van het hymen kan een arts een schriftelijk bewijs van maagdelijkheid afgeven.
Onderzoek van het hymen kan bij verdenking van een zedenmisdrijf seksueel misbruik bevestigen of uitsluiten.
Geen van deze beweringen is juist.

[bewerken] Geen vlies
Het woord 'vlies' is een wat ongelukkige benaming. Het maagdenvlies is namelijk normaal niet helemaal dicht, want het bloed dat bij de menstruatie vrijkomt kan er gemakkelijk doorheen. Bij hoge uitzondering komt het voor dat een maagdenvlies geheel gesloten is (hymen imperforatus). Dit is een medische afwijking die echter door een kleine medische ingreep (een sneetje) verholpen kan worden. Achter een gesloten maagdenvlies stapelt het bloed zich op, waardoor na enige tijd lichamelijke problemen ontstaan door een fikse hoeveelheid oud opgehoopt bloed.

[bewerken] Geen bewijs
De naam maagdenvlies is gegeven omdat het bij de eerste geslachtsgemeenschap normaal wordt gescheurd (ontmaagding of defloratie). Dit kan gepaard gaan met wat (vaak zeer gering) bloedverlies en meestal geringe pijn. Soms is het echter door andere oorzaken al niet meer intact (sporten, tampongebruik enzovoorts). De dikte en stevigheid van het maagdenvlies kan sterk uiteenlopen. Sommige meisjes zijn geheel zonder maagdenvlies geboren, anderen hebben een stugger vlies dat pas na een reeks intieme contacten volledig inscheurt. Het hymen verdwijnt helemaal als de vrouw via het geboortekanaal een baby heeft gebaard.

Bij seksueel misbruik van kinderen wordt de staat van het maagdenvlies vaak als bewijsmateriaal gebruikt om aan te tonen dat er geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden. Uit onderzoek blijkt echter dat de vorm van het hymen kan veranderen tussen de geboorte en de leeftijd van één jaar. Het is daarom voor de dokters extra moeilijk om het verschil te bepalen tussen normale veranderingen, en veranderingen veroorzaakt door seksueel misbruik.

[bewerken] Rol in culturen
In sommige culturen komt het voor dat na de eerste seksuele betrekkingen het bloed op het laken getoond wordt aan de familieleden, als bewijs dat de pas getrouwde vrouw nog maagd was als teken van kuisheid.

Dat dit vele koppels al voor de nodige problemen heeft gesteld, is niet verwonderlijk. Het al dan niet intact zijn van het maagdenvlies is geen maatstaf voor de maagdelijkheid van het meisje.

Anderzijds kan ook bij de tweede of derde geslachtsgemeenschap de vrouw nog steeds bloed verliezen door het verder inscheuren van het hymen, ook al is ze dan geen maagd meer.

Plastische chirurgen en gynaecologen krijgen ook in Nederland wel eens het verzoek om het maagdenvlies te "reconstrueren". Dit gebeurt niet alleen in landen waar het maagd zijn een vereiste is om te trouwen, maar ook bijvoorbeeld in de Oosterse landen waar men in het prostitutienetwerk veel geld verdient met het ter beschikking stellen van zulke nep-maagden. Bij zo'n operatie wordt het maagdenvlies strakker gemaakt om het te laten bloeden bij geslachtsverkeer, maar dat werkt vaak niet. Over het algemeen zal aan een dergelijk verzoek dan ook geen gevolg worden gegeven.

[bewerken] Zelf oprekken
Sommige dokters en seksuologen zijn er voorstander [bron?] van om het meisje zelf met de vingers het hymen te laten oprekken, om zo de eerste ervaringen met de geslachtsgemeenschap wat makkelijker te laten verlopen. Elke dag gedurende twee weken plaatst men daartoe in een warm bad één of twee vingers in de vagina en oefent men druk uit op de achterwand gedurende ongeveer 20 seconden.

[bewerken] Zie ook
Maagd (geneeskunde)
Ontmaagding

[bewerken] Externe links
(en) Hymen gallery - Illustraties van verschillende soorten maagdenvlies
(en) The Hymen Revealed - The-Clitoris.com toont foto's
Rutgers Nisso groep brochure Feiten en fabels over het maagdenvlies
Webvrouw
Netdokter
Sexwoordenboek
(en) 20 Questions About Virginity - Interview with Hanne Blank, author of "Virgin: The Untouched History". Discusses relationship between hymen and concept of virginity.
(en) Vaginismus-Awareness-Network Explanation of the hymen, myths on first-time sex, Hymenectomies and Vaginismus (Painful sex or Fear of Penetration)

Categorie: Seksuele anatomie
Verborgen categorie: Wikipedia:Artikel mist referentie zonder datumAspecten/actiesartikel overleg Bewerken Geschiedenis Persoonlijke instellingenNiet aangemeldOverlegpagina IP-adresBijdragen IP-adresAanmelden / registreren Zoeken
Navigatie
Hoofdpagina
Artikelindex
Vandaag
Categorieën
Recente wijzigingen
Nieuwe artikelen
Willekeurige pagina
Informatie
Gebruikersportaal
In het nieuws
Etalage
Hulp en contact
Donaties
Hulpmiddelen
Links naar deze pagina
Verwante wijzigingen
Speciale pagina's
Permanente verwijzing
PDF-versie
Deze pagina citeren
Boek maken
Wikipagina toevoegen
Hulp bij boeken
in andere talen

Brezhoneg
Bosanski
esky
Dansk
Deutsch

English
Esperanto
Español
Eesti

Suomi
Français

Bahasa Indonesia
Italiano

Kurdî /
Lietuvi
Plattdüütsch
Norsk (bokmål)
Polski
Português
Român

Simple English
Slovenšina
/ Srpski
Svenska

Türkçe

Ting Vit

Deze pagina is het laatst bewerkt op 31 mei 2009 om 02:02. De tekst op Wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.
Waarschuw beheerder
Waddenzee,Waddenplee!!!
Waarschuw beheerder
wees wijs met water
Waarschuw beheerder
stop de neutronenbom!!!
Waarschuw beheerder
Joke, stop toch met koken.
Kom uit de keuken, mijn lieve Joke.
Stop toch met koken, kom uit de keuken.
Want ik wil gezellig samen met je neutronenbommenstickers op m'n nieuwe tas gaan plakken.
Waarschuw beheerder
op een feestje
het was er stil en niet zo leuk
maar plots riep ome keesie
zeg mn lippe krijgen jeuk
als ik niet snel een pilsje krijg
dan ga ik naar de kroeg
want daar is volgens mij
volgens mij nog bier genoeg

[refrein]
o een bier een bier een glaasje bier
dat gaat er altijd in