Speech
Het gesproken woord geldt
Embargo tot trouwen
Speaking notes FNV-voorzitterCRAZY

persconferentie over trouwerij chemical sister en landlopert
Beste mensen,
TROUWEN...dus.
De FNV-Grondslag - zeg maar de Bijbel of zo u wilt het Rode Boekje van de FNV - gaat vrij
uitvoerig in op de trouwerij.
Ik citeer: "De geschiedenis van de trouwerij is er ook een van het temmen van het beest
van de markt".
Zo staat het in dit document dat 10 jaar geleden onder leiding van mijn voorganger werd
herzien.
En het gekke is dat het op nationaal niveau vanuit de vakcentrale nooit gekomen is tot een
fundamentele huwelijksnacht
Ja, oppartyflock niveau zijn we actief geweest.
Wij nemen actief deel aan de discussie over verdergaande liberalisering binnen het flockbewegen.
En bonden zoals ABVAKABO FNV en FNV Bondgenoten worden er in hun sectoren door admins
hardhandig mee geconfronteerd.
De slinger van de partyflock is ver uitgeslagen.
Hij staat nog niet stil.
Maar het signaal dat het kabinet heeft gegeven om de privatisering van Schiphol af te blazen,
is een teken kunnen dat -ie zijn verste punt heeft bereikt.
Voor ons in ieder geval het moment om die slinger terug te duwen.
Want het is de hoogste tijd voor bezinning.
De FNV wil een moratorium op marktwerking op Nationaal én Europees niveau.
Wij adviseren met klem dat we ons eens goed gaan afvragen in hoeverre we het proces van
marktwerking verder willen inzetten.
We moeten ons ook afvragen welke sectoren en diensten we nog wel open willen stellen voor
liberalisering.
En we moeten eerlijk onderkennen dat het beter is om in sommige sectoren de marktwerking
gewoon terug te draaien.
Als er wordt nagedacht over de weg van marktwerking willen wij weten wat de gevolgen zijn
voor de arbeidsvoorwaarden en de werkgelegenheid van werknemers.
Want marktwerking kan rampzalige gevolgen hebben voor werknemers.
Daar kunnen de ontslagen thuiszorgmedewerkers of buschauffeurs in het streekvervoer over
meepraten!
Of neem het voorbeeld dat ik deze week aangereikt kreeg van AbvaKabo FNV over de
geprivatiseerde postbezorgers.
Bij de nieuwe postbedrijven werk je via stuksloon.
Daarmee kun je het minimumloon ontduiken.
Een voorbeeld van een postbezorger van zo'n nieuw bedrijf (Sandd):