Mijn gabber en ik hebben allebij een set Alesis MK2 Aktieve speakers, bij mij komt er abornaal veel bass uit en bij hem is dat minder, ik geloof niet dat dat aan de ruimte ligt.
We hebbel ook allebij de zelfde geluidskaart, alleen heeft hij een veeeeeel snellere pc dan mij.
Zekerweten van wel dat accoustiek hierin meespeeld, als ik mijn Fostex in een hoek zet beuken me ramen uit de sponning [ 5" driver ] terwijl 3 cm naar rechts het hele sponningbeuken nvt is...

álles wat in je ruimte staat belemmerd je frequenties te doen wat ze horen te doen, álles reflecteerd alle kanten op, merk het hiero ook af en toe....
maar wat is voor produceer monitors nou beter, actief of passief?
Dat ligt er helemaal aan, actieve speakers zijn zo ontworpen dat alle componenten bij elkaar passen, bij passieve speakers ben je nog eens geld kwijt aan een amplifier, géén huis-tui-en-keuken amplifier uiteraard, maar een mooi setje monoblokjes van NAD ofzo...
ik vind het erg vreemd dat een omgeving bepalend kan zijn voor hoeveel laag er uti een speaker komt,
Het is toch echt zo, heeft alles te maken met reflectie van frequenties....hoge tonen gaan sneeeeeeeeeeeeeel je ruimte door, lage tonen laaaaaaaaaaaaaaangzaam [ freq. = Herz = trilling per seconde ]
Begrijp me niet verkeerd, de speakers zullen hetzelfde geluid reproduceren, alleen ervaar jij het op jou locatie anders dan bij je maat...

doordat jij in een anders ingerichte ruimte zit, met andere afmetingen en een andere positie van de speakers..