Max Graham - Cycles

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Max Graham - Cycles
5 oktober 2008
Max Graham is een wereldreiziger. Hij werd geboren in Engeland, woonde en werkte in New York en Los Angeles en leeft sinds 1989 in Canada. Via Ottawa en Vancouver heeft hij zijn domicilie nu gevonden in Montreal. Zijn leven als DJ en producer bracht hem al in 60 verschillende landen. De man bracht meer tijd door op vliegvelden dan ik in discotheken. En ik doe toch echt mijn stinkende best!

Het geluid van Max Graham evolueert constant. Hij bezit de gave om pure housemuziek te vermengen met zijn eigen favoriete tracks, die afkomstig zijn uit diverse dance genres zoals progressive en techno. Naadloos laat hij diepe dynamische basslines, energieke ritmes en opzwepende melodieën in zijn sets samensmelten. Sets waarmee hij zijn publiek lijkt te hypnotiseren, zijn luisteraars in een roes brengt. Max' discografie omvat inmiddels meer dan 20 eigen producties en 30 remixen. Toptracks als 'Crank' en 'I know you're gone' verbleven lang in de platentassen van onder meer Markus Schulz en Armin van Buuren. Met die laatste startte hij in april van dit jaar een samenwerking onder Armada Music, leidend tot zijn eigen label Re*brand.

'Laat mij maar openen'

Achter Max Grahams dubbele mix-cd 'Cycles' schuilt een bijzondere gedachtegang. Wanneer Max ergens draait, prefereert hij het om het feest te openen. Waar veel collega DJ's liever pas aan bod komen wanneer de vloer vol staat, start Max Graham liefst wanneer de allereerste bezoeker de zaal binnen wandelt. Hij ziet een openingsset niet als een verzoeking, maar als een kans om de sfeer en het gevoel te bepalen en op te leggen. Letterlijk en figuurlijk de toon te zetten. Max zegt daarover: "Ik hou ervan te zien hoe die eerste bezoeker binnenkomt, 't eerste drankje bestelt en met een verwachtingsvolle glimlach zijn plekje zoekt." Voldoen aan wat de vloer vraagt tijdens de climax van een feest vindt Max Graham niet moeilijk. Energieke platen, opbouw en breaks, handjes in de lucht. Openen is veel delicater. Elke plaat is belangrijk en moet net een element meer hebben dan de vorige, een extra 'high hat' of een vettere bassline. Een verfijnde opbouw om de aandacht van de clubbers te trekken, maar ze nog niet te geven wat ze willen... dat komt later. Het openen en het 'later', dat is wat Max Graham met 'Cycles' wilde neerzetten. Zijn uitleg is helder. Tijd voor de muziek!

Na een zelf geschreven intro gaat de eerste schijf meteen de diepte in. Heerlijke diepe progressive klanken, track na track. Warme muziek, melodieus en vol gevoel. Nergens los, nergens uit de bocht, maar ook nergens saai of teveel kabbelend. Er valt vooral veel te genieten van het werk van Patch Park, the artist formerly known as Perry O'Neil. De man doet het uitstekend in zijn nieuwe muzikale leven en is hier aanwezig met maar liefst drie remixen en één eigen track. Het nummer 'Frozen' van Max Graham zelf is van geniale schoonheid. Voorzien van een indrukwekkende break die hier ongelooflijk goed past, zonder dat het daarna los knalt maar heerlijk zwoel door rolt. En wie track 9 hoort, 'Soultech!' van Simon & Shaker vs Groove García, die is verkocht voor het leven. Luister naar de aanloop en magisch mooie ontlading op 2:59 en 5:44. Instant Verliefdheid.

Op CD2 ook weer een prachtig eigen intro van Graham himself. Dit is muziek op Markus-Schulz-diepte, als ik dit zeg weten de liefhebbers genoeg. En dit wordt moeiteloos vastgehouden in de navolgende tracks. 'Premiumline' van EDX is zo gevoelig en zo diep dat je me na die zes minuten kunt komen uitgraven. 'Turkish Delight' is een eigen track van Max Graham waarvan ieder geluidje raak is. Wat een prachtproductie. Evenals zijn remix van 'Swedish Beatballs' van Marcus Schössow. Die break, wow! Maar dan... nummer acht... ik ben helemaal weg. Zoek maar iemand anders om dit stukje te voltooien. Orkidea en David West, 'Gods Garden'. Als het betekent dat ik dag en nacht naar deze plaat mag luisteren, mag ik dan Zijn tuinman worden? Wat een magistrale supertrack!

Cycles

Terug naar de gedachtegang achter deze twee cd's. Op de eerste schijf een openingsset, een mix waarin de platen in energie toenemen maar nog niet alles weggeven. Je smeekt om de losknallende momenten, maar geniet er ondertussen net zo hard van dat je die (nog) niet krijgt. En op CD2 krijg je ze, maar wel zo gedoseerd en opgebouwd dat je er des te intenser van geniet. Max Graham is er een meester in. En 'Cycles' is niets anders dan een meesterlijke compilatie.

Score: 87/100

1. Max Graham – Intro
  2. Analog People In A Digital World – The Envelope Of Life
  3. Oliver Moldan & Patric La Funk – Good Fellas (Patch Park Remix)
  4. Max Graham – Frozen
  5. David Tort & DJ Ruff meets DJ Disciple – Destination (La Sexy Mix)
  6. Patch Park – Got That Mi
  7. Dubfunk – Mandala (Patch Park Mix)
  8. Lemon 8 – New York New York (Patch Park Mix)
  9. Simon & Shaker vs. Groove Garcia – Soultech! (Simon & Shaker Remix)
  10. Roland Klinkenberg – Dusty Horizons (Max Graham Mix)
  11. Mango – Handelskai
  12. Analog People In A Digital World – The Violet Trip
  1. Max Graham – Intro
  2. Tim Le El & Wollion – Bodymovin’ (Inpetto Remix)
  3. Kos – Zero To Hero
  4. EDX – Premiumline
  5. Max Graham – Turkish Delight
  6. Marcus Schössow – Swedish Beatballs (Max Graham Mix)
  7. Soliquid – Music Is For Rich People (Mat Zo Remix)
  8. David West & Orkidea – God’s Garden
  9. Mat Zo – Fumar
  10. Cressida – 6AM (Kyau & Albert Remix)
  11. Max Graham Feat Jessica Jacobs – I Know You’re Gone
  12. Ketho Feat Michael Calderone – Silent Room
  13. Mitiska & Medina – After Hours Ensemble (David West Remix)

15 opmerkingen

Goede recensie weer Marcel!

Toevallig kreeg ik vorige week een aantal platen binnen die ik had gekocht. Een ervan was Max Graham - Airtight, fantastische plaat! Een dag later trok ik een oude cd uit de kast voor in de auto naar het werk. Op dat schijfje stond Bullitt - Cried to dream (Max Graham remix), fantastische remix.

Toen vond ik deze cd op zijn myspace en mijn interesse was gewekt, ik luisterde wat tracks via youtube ik kan nog maar 1 conclusie trekken: halen die schijven!

Met andere woorden: we komen tot dezelfde conclusie ;-)
Ben benieuwd na deze prima geschreven recensie; zo weet je mensen nog eens te interesseren om te gaan luisteren! Over Max Graham; de man heeft een prima staat van dienst als producer. Helaas als dj heb ik hem nog nooit gezien. Er werd hier een vergelijking met Markus Schulz gemaakt maar die kan mij totaal niet boeien met die muziek die teveel tussen progressive en trance blijft hangen. Doe mij liever het één of het ander, daar weet Max wel raad mee!

Hoewel ik nauwelijks naar progressive en trance luister nowadays, denk ik ik deze compilatie toch even ga checken. Max Graham's producties hebben me altijd wel geboeid dus ik ben benieuwd! Leuke recensie ook!
Is inderdaad wel een lekker CDtje. Aan het einde van CD2 komen ook een paar lekkere trance tracks te horen, waar de rest voornamelijk housy is. Nummer 9 van CD1 is echter wel heel vet ja. Ik kijk uit naar je volgende recensie.

Leuke cd :)
Simon & Shaker vs. Groove Garcia – Soultech! (Simon & Shaker Remix)

heerlijke track inderdaad...genieten!!!!