Toolroom Knights - Mixed by Gabriel & Dresden

11 oktober 2007
FeestToolroom Knights
ArtiestGabriel & Dresden Site
LabelToolroom Records
Bij Toolroom Knights Volume 1 uit deze serie was het vooral nog de persinfo die riep dat Toolroom stukje bij beetje de wereld aan het veroveren was. Nu de tweede cd uit is gebracht begint het meer hier op te lijken. Ten eerste is de cd gemixed door Gabriel & Dresden, die op de International Dance Music Awards werden verkozen tot beste Amerikaanse dj. Ten tweede zal er op 18 oktober op A.D.E. ook een Toolroom Labelnight zijn waarbij Gabriel & Dresden staan, naast de eigen namen (D-Ramirez, Dave Spoon, Mark Knight) van het Toolroom label. Er wordt dus echt gewerkt aan het veroveren van de dancewereld.

Na een korte intro van een paar seconde is het de beurt aan het Canadese duo Junior Boys (Jeremy Greenspan en Matthew Didemus) met het nummer "In the morning". Het nummer van hun album "So this is goodbye" van vorig jaar valt zelf op door de hese stem maar wanneer je de video clip hebt gezien blijft het nummer nog beter hangen. De surrealistische video clip lijkt in het begin 'home made' te zijn maar vloeit later over van de special effects.

"Above & Beyond" zijn direct al de volgende grote namen op de cd. Het nummer "Good for me" brengt een heerlijke rust zonder saai te zijn. Ondanks dat dit nummer al op vele cd's voorbij is gekomen blijft het boeien. Lijnrecht daar tegenover staat het nummer "Columbian soul" van D.Ramirez & Mark Knight. Dit is het nummer met de meeste energie van de eerste cd. Bijna acht minuten lang blijft het nummer maar door bouwen en knalt de energie uit de speakers. Een mix van diepe beats, melodieuze synthesizer lijnen en lange breaks laten de nummers op de cd voorbij schieten. Energieke uitspatters als in het nummer "Nothing" van The Egg trekken je steeds weer naar de cd toe. Bijna aan het einde van de eerste cd komen we een nummer van Gabriel & Dresden zelf tegen. Het nummer "Tracking treasure down" wat zij samen met Molly Bancroft maakten was een club hit over de hele wereld en iedereen die van trance en of progressive houdt heeft dit nummer op zijn trommelvliezen gegraveerd staan.

De intro van de tweede cd is net zo kort als die van de eerste cd, dus de cd begint eigenlijk met het nummer "Pearl" van Monochrome in de Gabriel & Dresden remix. Deze track zou je eerder op een neotrance of minimal cd verwachten. Maar op deze progressive cd is het een aangename afwisseling als begin van de tweede cd. Wanneer je ondertussen naar de tracklist kijkt zie je dat op de tweede cd een stuk meer werk van Gabriel & Dresden zelf te vinden is, 7 van de 14 tracks (eigenlijk 13 omdat de intro niets voorstelt) zijn van hun of zijn door hun geremixed. Een van de tracks die van een andere artiest is, is de vijfde track op de cd, het nummer "A break in the clouds" van James Holden. Dit nummer valt in eerste instantie op door de chaos die het lijkt te zijn en de net niet helemaal heldere zang, maar wie goed luistert hoort dat de track met veel offbeat werk eigenlijk geweldig in elkaar zit.

Het nummer "Read my mind" van The Killers valt ook erg op maar dan vanwege de zang in het nummer. Dit is eigenlijk helemaal geen dance maar door de mix van Gabriel & Dresden wordt het een aangename afwisseling op deze cd. Deze rockband uit Las Vegas speelde op Lowlands 2007 waar ze echt een top optreden weggaven waardoor ze nog bekender in Nederland zijn geworden. In de track die er op volgt barst echt het uit elkaar van de energie. Josh Gabriel zorgt in zijn eentje voor de eindspurt van deze cd met het nummer "Summit".

Gabriel & Dresden laten met deze mix cd weer eens horen hoe Progressive kan klinken! Op de eerste cd geen gebeuk maar mooie opbouw van zachtaardige klanken met goed geplaatste breaks. Op de tweede cd wat meer up-tempo bouwen naar meer en meer en meer.

1. Intro
  2. Junior Boys - In The Morning (Hot Chip Remix)
  3. Above & Beyond - Good For Me (King Roc Dub Mix)