Solarstone presents Pure Trance 5

Solarstone presents Pure Trance 5
20 januari 2017
OrganisatiePure Trance Site
Disc 1
Hoewel de titel een wat zwaardere track doet vermoeden is Supermassive juist een rustieke openingsplaat waarin een verteller je meeneemt het verhaal in. Forerunners neemt ons mee in een diep verhaal door de Progressive kanten van de pure trance muziek. Zijn samenwerking met Solarstone, "Dying Star", bewijst dat ook op dit lagere tempo de trance rijkelijk aanwezig is. De platen zitten stuk voor stuk goed in elkaar en het voelt als een geheel. Wel een geheel wat ietwat traag op gang wil komen naar mijn mening. Alhoewel eigenlijk alle tracks goed geproduceerd zijn en een lekkere diepe warme vibe hebben zit er weinig in wat blijft hangen en je naar het puntje van je stoel beweegt. Eerder lekker achterover op de bank. Richting het einde van disc 1 gaat de reis overigens naar een wat duisterder oord en worden de warme vibes ingeruild voor een wat donkere track van Marcin Przybylski. Via Tom Bro's "Morning Light" eindigen we in Bloemendaal: Last stop. Horizon mag deze disc afsluiten met ietsjes meer energie en bereidt ons voor op de volgende disc.

Disc 2
In slechts een paar seconden zijn we van Bloemendaal in Marrakech beland! Waar de reis van Forerunners wat traag op gang kwam heeft Solarstone dit een stuk sneller gedaan en daar blijft het niet bij. Na de intro versie van Simon Bostock's plaat is ook meteen de gang omhoog ingezet en wordt opgebouwd richting "Eyes wide open". Deze track van Tony Anderson is geremixed door Robert Nickson en brengt wat leven in de brouwerij. Energie, euforische melodieën en tempo. Solarstone laat op deze CD horen dat hij de Pure Trance sound in zijn vingers heeft en gaat ondanks de "oude vertrouwde" Trance sounds niet oubollig klinken. De platen zijn stuk voor stuk goed geproduceerde tracks waarbij muzikaal gevoel belangrijker is dan de "War on Loudness". Nog meer Nederlandse inbreng op deze CD is van het Amsterdamse duo Peakxperience met Anah.. eh Nostalgia. De plaat is duidelijk geïnspireerd op Gouryella maar ze geven er een goede eigen draai aan. Solarstone en Ferry Tayle's "Lifeline" is wat mij betreft een van de hoogtepunten van deze disc. De simpele, maar gevoelige piano melodie is gevoelig, sfeervol en verwoordt waar het Pure concept om draait. Moeten we dan meteen maar stoppen na deze plaat? Zeker niet. Met o.a. Paul Denton – The way back, Giuseppe Ottaviani ft. Christian Burns – Brightheart en Alan Morris' Trust in the wind weet Solarstone de sfeer prima vast te houden tot het slotakkoord: de UDM remix van zijn eigen "Lost Hearts".

Disc 3
Het laatste woord is aan Sneijder. Of de openingsplaat meteen een bedreiging is weet ik niet, maar Lostly's "By morning you'll be gone" laat weinig aan de verbeelding over. De melodische break met een drop van rollende psy basslines is een stevig begin. Paul Webster and McAree & Clancy – Snake is daarna een goede overgang om vervolgens op te bouwen richting een producer wiens naam snel rijzende is. Will Atkinson. - TIll dawn heeft een hoop acid en oldschool elementen maar deze passen prima in de sfeer van deze disc. Sneijders mix is een leuke afwisseling tussen de wat euforischere en de wat ruigere uplifting platen waarbij "Spitfire" van Allen Watts en Jak Aggas een van de uitschieters is voor mij. Met o.a. Sam Jones – Brainstorm weet Sneijder zich goed richting een stevig einde te werken waarbij hij een goede mix van zijn eigen sound en de Pure Trance sound heeft gevonden. De keuze om als af te sluiten met Thunderstruck (Voolgarizm Mix) is echter wat rommelig en is een klein smetje op een verder prima mix.

Zonder dat er een officiële omschrijving is van wat pure trance nu inhoudt denk ik dat we allemaal wel weten welke sound Solarstone probeert neer te zetten voor deze CD. Met een uiteenloping van de langzamere Progressive Trance tot de hardere acid sounds heeft hij ook een breed spectrum gepakt en dit hebben zowel Solarstone, Forerunners als Sneijder prima benut. De CD kent eigenlijk geen negatieve uitschieters en de tracks zijn stuk voor stuk goed geproduceerd. Voor mij heeft de mix ook weinig positieve uitschieters en mis ik wat spanning en dynamiek. Waar de CD van Forerunners nog prima op een zondagmiddag aan kan had ik op disc 2 en 3 iets meer geprikkeld willen worden. Desalniettemin blijft het Pure Trance concept van Solarstone erg interssant en is vol. 5, zeker voor de echte fans, een leuke toevoeging in de serie.

Score 7.5
Mixed by Forerunners
  1. Foxhill – Supermassive (Forerunners Digital Shamans Edit)