Partyflock
 

Verslag van Teqnology, 20 maart 2004

door , gepubliceerd op
Teqnology
18 december 2003
Techno ontstond als genre op diverse plaatsen in de wereld, maar voornamelijk in Amerika en Duitsland en ontstond eind jaren '70. Het genre kwam voort uit electro in combinatie met minimal, en industrial. In het begin van de jaren '80 is het genre nog duidelijk in ontwikkeling en kent het in Duitsland vooral een industrial-geluid. Een bekende dj uit die tijd, Talla2XLC, richtte in 1983 de allereerste club op die techno (en Electronic Body Music) als uitgaanspunt had. Later zou de Duitse techno meer melodie krijgen, mede door opkomst van house en New Wave.

De Amerikaanse techno evolueerde via een iets melodischere versie van het genre, die meer uitnodigt tot dansen en waar men helemaal in kon opgaan, maar nog altijd het industriële geluid had. Het is dan ook niet vreemd de Amerikaanse versie van het genre in Detroit het levenslicht zag omdat daar, midden jaren 80, een grote crisis in de auto-industrie was.

Het woord techno werd voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler in zijn boek "The Third Wave" en is afgeleid van "technology", omdat Detroit in die tijd een sterk ontwikkelde stad was.

De elektronische muziek uit Detroit kent een aantal golven (of waves), die zich met toenemend succes over de rest van de wereld hebben verspreid.

[bewerk] Amerikaanse techno-evolutie

[bewerk] First Wave
Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson kenden elkaar van de middelbare school in Belleville en staan dan ook bekend als de Belleville Three. Juan Atkins, die al muzikale successen gekend had met de groep Cybotron, was de oudste van de drie en gold als grootste inspiratiebron voor de anderen.

In navolging van de house-dj's uit Chicago maten ze zich een epitheton ornans aan: Juan Atkins werd Magic Juan Atkins (door de magische rust die hij uitstraalt), Kevin Saunderson werd Kevin Master Reese Saunderson (naar het Reese Project waar hij deel van uitmaakte) en enfant terrible Derrick May werd eenvoudigweg Mayday. Ook richtten ze alle drie hun eigen platenlabel op: Metroplex (Atkins), KMS (Saunderson) en Transmat (May).

Er wordt ook nog wel eens een vierde bij genoemd: Eddie "Flashin'" Fowlkes.

Het triumviraat van de Techno werd sterk beïnvloed door de wekelijkse radioshow "Midnight Funk Association" van de legendarische dj The Electrifying Mojo, een radioprogramma dat al vanaf 1977 op de radio liep en de elektronische muziek van elektronicapioniers als Kraftwerk en Tangerine Dream met de ruwe Funk van George Clinton combineerde. Onder dit gesternte begonnen ze met het maken van de eerste technoplaten. Derrick May ontpopte zich al snel tot een eigenzinnige en vernieuwende dj, wiens muzikale vernieuwingen op de dansvloer niet altijd meteen door iedereen gesmaakt werden; er zijn verhalen bekend van feestjes waarop het publiek uit protest op de dansvloer ging zitten, tot ontsteltenis van Derrick May. De Music Institute club groeide echter uit tot een vertrekbasis voor de Techno muziek die weldra de wereld zou veroveren.

8 opmerkingen

dit is juist een te relaxt verslag! lekker spacen en er voor zorgen dat je een dik feest hebt zonder dat je gaat zeiken over wat er misschien niet goed aan t feest was. het was namelijk een heel lekker feestje en heb me ook zker vermaakt!
Werkzaam bij Explosive Sounds
Artiest {SHOWLIST artist 32642, 60114}
Leuk verslag..

Dr waren een hoop mensen waarvoor dit hun eerste techno feesie was (waaronder ik..K heb dr ook een verslaggie over geschreven*Reclame*)

Ciao(Y)
Tijdens deze pauze had ik nog een fijne gesprek met een gabber, aardige gast. Nog bedankt voor de hasj!
kijk buffel dit gaat natuurlijk te ver hahahaha :)
laatste aanpassing