Celebratix, een Amsterdamse blockchain ticketing startup, heeft €1,1 miljoen aan investeringen ontvangen van verschillende Nederlandse business angels, zoals Taco Ketelaar, Giedo van der Garde en Denise Boekhoorn. De financiering wordt gebruikt om internationaal uit te breiden. "We werken hard aan het neerzetten van een nieuwe standaard voor ticketing in Europa en willen daarmee de evenementenindustrie fundamenteel verbeteren", zegt Frank Roskam (26), CEO en oprichter van Celebratix.
Opgericht in 2022 maakt Celebratix gebruik van de Solana blockchain om tickets van evenementen 100 procent veilig te maken. In tegenstelling tot PDF tickets, garandeert de door Celebratix ontwikkelde infrastructuur een 100 procent veilige, eenvoudige en betrouwbare ervaring voor zowel organisator als bezoeker. De startup verzorgt de ticketing van een aantal grote, bekende evenementen en nachtclubs in Amsterdam, zoals de Chicago Social Club en Jimmy Woo. Celebratix koerst inmiddels af op meer dan 1 miljoen verkochte tickets in 2024.
Meest urgente probleem in de sector
Toen Roskam zijn evenementen organiseerde in hotspots zoals de Chicago Social Club en festivals in Amsterdam Noord, stuitte hij op een groot probleem: honderden gedupeerde bezoekers met valse tickets die toch de volle prijs hadden betaald. In Hans-Jochem Dijk vond hij een gelijkgestemde ondernemer die, als organisator van Oranjebloesem in het Olympisch Stadion, dit probleem direct herkende. "Bij elk evenement hadden we teleurgestelde mensen aan de deur die een tweedehands PDF-ticket op een secundaire marktplaats hadden aangekocht. Dit bleken frauduleuze tickets te zijn, waardoor we ze niet binnen konden laten", vertelt Roskam. "Met Celebratix lossen we dit probleem voor eens en altijd op door het gebruik van blockchain technologie."
Nieuwe standaard
De winnaars van de Dutch Blockchain Awards 2023 blijven grenzen verleggen binnen de evenementenindustrie. "Met Celebratix hebben organisatoren de volledige controle over de verkoop van hun tickets, waardoor zij geen vergoeding kwijt zijn aan secundaire marktplaatsen en hun bezoekers beter aan zich kunnen binden", zegt Taco Ketelaar, een van de Nederlandse business angels. "Als one-stop-shop voor evenementen, ben ik ervan overtuigd dat Celebratix de nieuwe standaard zet voor ticketing in Europa. Met de steun van Solana heeft het de potentie om wereldwijd op te schalen."
Klaar voor de volgende stap
Met de €1,1 miljoen die is opgehaald in deze investeringsronde zijn oprichters Frank Roskam, Hans-Jochem Dijk (Oranjebloesem) en Guy Rombaut (ex-Bitvavo) niet alleen klaar om verder te groeienin de Nederlandse markt, maar ook om uit te breiden naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Via een samenwerking met MixMag heeft Celebratix onlangs de Duitse markt betreden en verzorgt het de ticketing van evenementen in Hamburg en Berlijn. Met investeringen van angel investors in elk van deze landen, is het bedrijf klaar voor de volgende stap. De financiering wordt gebruikt om nieuwe back-end ontwikkelaars aan te nemen en om het aantal aangesloten evenementen te vergroten.