F16's doorbreken geluidsbarriere
Twee F16's van de vliegbasis Twente zijn vanmiddag door de geluidsbarrière gevlogen.
De knal die daardoor werd veroorzaakt, was is in heel Twente te horen. Bij de politie zijn daarover tientallen telefoontjes binnengekomen van mensen die dachten dat er ergens een ontploffing was geweest. De F16's kwamen in actie omdat een ongeïdentificeerd vliegtuig het Nederlands vliegruim binnen vloog. Toen bleek om welk vliegtuig het ging, vlogen de F16's terug naar de basis.
Twee F16's van de vliegbasis Twente zijn vanmiddag door de geluidsbarrière gevlogen.
De knal die daardoor werd veroorzaakt, was is in heel Twente te horen. Bij de politie zijn daarover tientallen telefoontjes binnengekomen van mensen die dachten dat er ergens een ontploffing was geweest. De F16's kwamen in actie omdat een ongeïdentificeerd vliegtuig het Nederlands vliegruim binnen vloog. Toen bleek om welk vliegtuig het ging, vlogen de F16's terug naar de basis.
bron = www.rtvoost.nl die reageren sneller dan andere zenders vandaag 
Duidelijk dus!
maar als we het er toch over hebben:

*** sniff vinyl ***
maar als we het er toch over hebben:
Wanneer een voorwerp (in dit geval een vliegtuig) sneller gaat dan het geluid, kunnen we een 'knal' horen. We zeggen dan dat het vliegtuig door de geluidsbarrière gaat. Het geluid door lucht gaat ongeveer 0,34.10³ m/sec (het is ongeveer; omdat het afhankelijk is van de luchtdruk en de RV {Relative Vochtigheid}. De snelheid van geluid in lucht (bij een luchtdruk van 10² kPa en een RV van 40%) is Vs=0,34.10³ m/sec (340 m/sec) en komt overeen met (340 x 3,6) 1224 km/h. Bekijk het figuur hier rechts: het vliegtuig gaat van A naar B, en de waarnemer staat in punt C. Het geluid van het vliegtuig gaat van A naar C via de lijn AC. Wanneer het vliegtuig in D is aangekomen gaat het geluid van D naar C. Maar de lijn DC is korter dan de lijn AC (AC > AD). Wanneer de snelheid van het vliegtuig (V) zo groot is dat de afstand AD net zo snel wordt afgelegd dan het verschil in de snelheid van het geluid over het verschil tussen AC en DC (DC-AC) dan hoort de waarnemer op punt C het geluid van punt A gelijktijdig met het geluid uit punt D (AC/Vs > AD/V + DC/Vs).
*** sniff vinyl ***
laatste aanpassing
Ik kan met enige kennis van zaken op het gebied van vliegtuigen met grote zekerheid vaststellen dat het straaljagers waren die meer dan Mach 1 (sneller dan het geluid dus) vlogen.
Om ook het verhaal van Vinyl Junk wat duidelijk te maken: Het is een algemene misvatting dat je (alleen)een knal hoort op het moment dat een vliegtuig door de geluidsbarriere breekt. De knal die je hoort is een schokgolf die voorbij komt. Deze schokgolf is continu aanwezig bij een vliegtuig dat boven Mach 1 vliegt en onstaat meestal op de neus. Soms ontstaat er ook nog een schokgolf bij de vleugels en dan hoor je twee knallen vlak na elkaar. Vergelijk het maar met de boeggolf van een boot.
Waar het om gaat is dat deze schokgolven dus meebewegen met het vliegtuig en je dus overal waar het toestel in de buurt komt (en dat kan op vele kilometers afstand zijn) die knal hoort. Dit verklaart waarom zoveel mensen in zo'n uitgestrekt gebied het gehoord hebben.
Het is inderdaad zeldzaam dat je dit hoort, want normaalgesproken gaan de F16's boven Nederland nooit sneller dan het geluid vanwege de geluidsoverlast. Ik heb wel eens vaker een "sonic boom" gehoord en ik kan je vertellen dat het echt een hele harde klap is (ik werd haast tegen de grond gesmakt toen in Frankrijk twee Mirages supersoon overkwamen op 200 m hoogte
)
Om ook het verhaal van Vinyl Junk wat duidelijk te maken: Het is een algemene misvatting dat je (alleen)een knal hoort op het moment dat een vliegtuig door de geluidsbarriere breekt. De knal die je hoort is een schokgolf die voorbij komt. Deze schokgolf is continu aanwezig bij een vliegtuig dat boven Mach 1 vliegt en onstaat meestal op de neus. Soms ontstaat er ook nog een schokgolf bij de vleugels en dan hoor je twee knallen vlak na elkaar. Vergelijk het maar met de boeggolf van een boot.
Waar het om gaat is dat deze schokgolven dus meebewegen met het vliegtuig en je dus overal waar het toestel in de buurt komt (en dat kan op vele kilometers afstand zijn) die knal hoort. Dit verklaart waarom zoveel mensen in zo'n uitgestrekt gebied het gehoord hebben.
Het is inderdaad zeldzaam dat je dit hoort, want normaalgesproken gaan de F16's boven Nederland nooit sneller dan het geluid vanwege de geluidsoverlast. Ik heb wel eens vaker een "sonic boom" gehoord en ik kan je vertellen dat het echt een hele harde klap is (ik werd haast tegen de grond gesmakt toen in Frankrijk twee Mirages supersoon overkwamen op 200 m hoogte
2 week terug ook in heel NoordNederland een harde klap te horen. Waren ook f16's door geluidsbarriere gingen.
Uit dagblad tubantia:
www.tubantia.nl
*** sniff vinyl ***
'Vreemd' toestel onderschept
Groot alarm in luchtruim Twenthe
HENGELO - Een Hongaars passagiersvliegtuig met radioproblemen heeft dinsdagmiddag tot groot alarm geleid bij de Nederlandse luchtmacht. Door het radiodefect kon de verkeersleiding bij binnendringen van het Nederlands luchtruim geen contact leggen.
F16's van de vliegbasis Twenthe stegen daarop in allerijl op om het toestel te onderscheppen. Kort nadat de F16's langzij kwamen werd het radiocontact hersteld en bleek er geen sprake te zijn van een calamiteit. Het toestel, dat op dat moment op de normale hoogte vloog (10 km), vloog van Budapest naar Schiphol.
Groot alarm in luchtruim Twenthe
HENGELO - Een Hongaars passagiersvliegtuig met radioproblemen heeft dinsdagmiddag tot groot alarm geleid bij de Nederlandse luchtmacht. Door het radiodefect kon de verkeersleiding bij binnendringen van het Nederlands luchtruim geen contact leggen.
F16's van de vliegbasis Twenthe stegen daarop in allerijl op om het toestel te onderscheppen. Kort nadat de F16's langzij kwamen werd het radiocontact hersteld en bleek er geen sprake te zijn van een calamiteit. Het toestel, dat op dat moment op de normale hoogte vloog (10 km), vloog van Budapest naar Schiphol.
www.tubantia.nl
*** sniff vinyl ***
@ terror_tukker:
Heb je de moeite gedaan om de voorgaande posts van Mr. Harcore Slet en mij te lezen? Ik zeg niet dat de stelling "Mach 1 is niet sneller dan het geluid" fout is maar dat ik dat ook niet beweerd heb in voorgaande post. Ook voor jou dus: Goed lezen wat ik schrijf.
@Mr. Hardcore Slet:
Kan gebeuren natuurlijk, altijd lastig al die letters
Heb je de moeite gedaan om de voorgaande posts van Mr. Harcore Slet en mij te lezen? Ik zeg niet dat de stelling "Mach 1 is niet sneller dan het geluid" fout is maar dat ik dat ook niet beweerd heb in voorgaande post. Ook voor jou dus: Goed lezen wat ik schrijf.
@Mr. Hardcore Slet:
Kan gebeuren natuurlijk, altijd lastig al die letters





















