Partyflock
 
Forumonderwerp · 1121697
Hallo allemaal!

Ik probeer ook zo op z'n tijd wel eens met muziek te maken, alleen ik weet vaak niet zo goed hoe te beginnen. Hoe doen jullie dat meestal? Begin je eerst met een drumloop of begin je een synth/pad of weet ik veel wat voor geluid en zie je wel waar het heen gaat? Of bedenk je eerst van te voren wat voor track het een beetje moet gaan worden en ga je dan maar wat dingen neerzetten?

Mijn vraag is dus: hoe begin je meestal een track?
Artiest DanM
Joh, dat hangt helemaal van het moment af, vaak start ik met een pad, dan weer met percussie, dan weer met een snoieharde kick....really depends....:)
 
Meestal ga ik eerst een drumloop in elkaar flansen met een kick en een bassline die er goed op aansluit. En dan de geluiden pas. Maar ik heb ook wel vaak dat ik m'n library in duik en 't gevoel van muziek willen maken me met seconde verder wegzak en dat ik ook geen idee heb wat ik nu in hemelsnaam moet gaan doen, en ik uiteindelijk geen zin meer heb ik muziekmaken en m'n programma maar weer afsluit (veroorzaakt vaak wat chagreinigheid ;))
meestal verbagger ik eerst iets aparts (vaak circuitbend gedoe ofzo) tot ik het een goeie sfeer vind hebben, en ga daar weer overheen met losse random bagger die enigszins in patronen gezet is :lief:

edit: wel paar voorbeelden van daarvan op m'n profiel ;)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van DanM op woensdag 31 augustus 2011 om 19:48:
Joh, dat hangt helemaal van het moment af, vaak start ik met een pad, dan weer met percussie, dan weer met een snoieharde kick....really depends....:)


Inderdaad. Ik richt me niet op 1 muzieksoort of 1 bepaalde stijl qua arrangement, daarnaast ga ik meestal af op een goede opening in mijn hoofd.

Soms begin ik ook middenin de track, omdat ik een wrede kick in mijn hoofd heb. De rest bouw ik daar dan omheen.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 augustus 2011 om 19:53:
Maar ik heb ook wel vaak dat ik m'n library in duik en 't gevoel van muziek willen maken me met seconde verder wegzak en dat ik ook geen idee heb wat ik nu in hemelsnaam moet gaan doen, en ik uiteindelijk geen zin meer heb ik muziekmaken en m'n programma maar weer afsluit


ook herkenbaar ja
 
Ik probeer het gestructureerd aan te pakken. Begin meestal met wat ik net op dat moment in mijn kop heb. Kan een melodie zijn, een break pad, of (minder vaak) een percussie stuk van 2-4 maten, of zelfs een gechopte vocal met kick en bass eronder...

als ik iets heb dat me bevalt ga ik me af vragen hoe het klinkt, of het ergens op lijkt dat ik ken, heb ik eenmaal een connectie in mijn hoofd dan beluister ik die plaat, vergelijk het met wat ik heb, en ga kijken wat voor trucs (drum edits tussendoor, op- en afbouw, introductie of weg faden van nieuwe geluiden) de maker ervan toe past. Heb al mijn muziek gesorteerd, merendeels op vinyls in ieder hun eigen mapje, danwel op artiestennaam, en zo heb je ook vrij snel vergelijkbaar spul bij de hand waardoor je nog meer inspiratie en een beter referentiekader hebt om te kijken hoe goed/slecht het is wat je hebt in vergelijking met bestaande muziek die je goed vindt.

Met die info in mijn achterhoofd werk ik door, en zo ontstaat stukje bij beetje een plaat die gewoon een 'klaar' eindproduct is. Deze manier van werken leidt misschien niet tot erg veel experimentele muziek, maar wel tot een aangenaam en voldoening gevend resultaat: een plaat die draaibaar en luisterbaar is en, die misschien wel op safe spelend gemaakt is, maar wel klopt.

Niet altijd in 1x, ik maak met enige regelmaat nog projecten van 2 jaar terug verder af, of laat nieuwe projecten rusten om er later aan verder te gaan.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 augustus 2011 om 19:53:
Meestal ga ik eerst een drumloop in elkaar flansen met een kick en een bassline die er goed op aansluit. En dan de geluiden pas. Maar ik heb ook wel vaak dat ik m'n library in duik en 't gevoel van muziek willen maken me met seconde verder wegzak en dat ik ook geen idee heb wat ik nu in hemelsnaam moet gaan doen, en ik uiteindelijk geen zin meer heb ik muziekmaken en m'n programma maar weer afsluit (veroorzaakt vaak wat chagreinigheid ;))
<')(((<


Nooit gehad eigenlijk :D
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 augustus 2011 om 21:21:
Nooit gehad eigenlijk :D


Ja maar ik MOET ook van mezelf altijd iets bijzonders maken.. 'gewoon leuk' of zo vind ik nooit genoeg :P Dus ja, dat lukt dan niet altijd.
 
Artiest Hard-Tex
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 31 augustus 2011 om 20:49:
Niet altijd in 1x, ik maak met enige regelmaat nog projecten van 2 jaar terug verder af, of laat nieuwe projecten rusten om er later aan verder te gaan.


:jaja:

Doe ik ook vaak.

Of ik begin met de kicks en edits en bouw het uit tot de breaks, en dan loop ik meestal vast :P
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 augustus 2011 om 22:06:
Of ik begin met de kicks en edits en bouw het uit tot de breaks, en dan loop ik meestal vast :P


Herkenbaar :lol:
 
Artiest Synthopia
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 augustus 2011 om 22:06:
Of ik begin met de kicks en edits en bouw het uit tot de breaks, en dan loop ik meestal vast


Terwijl ik begin met de breaks, en het plaatje eromheen vaak niet in weet te vullen :lol:!
 
Ja ach, dan laat ik het meestal een tijdje liggen zonder er naar te luisteren en dan komt er na een tijdje toch een partij inspiratie vrij :cheer:

Maar vele zeggen mij altijd om eerst de breaks en climax te doen, terwijl ik echt nog nooit zo ben begonnen lol :lol: Meestal stem ik de melodieeen en breaks af op de track zelf, ipv de kicks en andere shit aanpassen op de melodieen :P
laatste aanpassing
Uitspraak van <')(((< op woensdag 31 augustus 2011 om 19:56:
Maar ik heb ook wel vaak dat ik m'n library in duik en 't gevoel van muziek willen maken me met seconde verder wegzak en dat ik ook geen idee heb wat ik nu in hemelsnaam moet gaan doen, en ik uiteindelijk geen zin meer heb ik muziekmaken en m'n programma maar weer afsluit


+klap(Y)
vaak open ik een instance van synth1, of een andere lekkere synth die ik helemaal vol maak dmv effecten. van het geluid dat je hoort krijg je vaak de inspiratie voor een melodie. als ik de melodie gebouwd heb bouw ik de bassline en kicks en percussieloops en claps en crashes omheen.
Ik begin met een dikke pater of bier. Luister vervolgens naar wat inspiratie volle muziek, zoals bach en/of preisner.
Start het programma op en zie wel wat leuk klinkt. Een soort klein kind in een groot speeltuin idee..
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Wat voor mij belangrijk is, is dat je de verschillende soorten processen niet teveel door elkaar laat lopen.
Electronische muziek maken is behalve een creatief proces, ook een zintuiglijk proces, technisch proces en een organisatorisch proces.
Dit zijn allemaal verschillende gebieden van je hersenen die je gebruikt, en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het (voor mij i.i.g.) het beste werkt als je deze, waar mogelijk, enigsins gescheiden kunt houden zodat je niet al te veel hoeft te schakelen.

Natuurlijk let je bij het kiezen van je geluiden zoals je Kick dat het behalve een gepaste sound is, ook op het afstellen ervan in je track, dus er loopt wel vaker iets samen. Maar een goed georganiseerd proces kan ervoor zorgen dat je een stuk gestroomlijnder je tracks maakt en niet in (oneindige) circels aan het werken bent.

Het leggen van de absolute basis van al mijn tracks doe per stijl helemaal apart, door een setup per stijl te definiëren met daarin een hardware setup, een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken, samples en effecten, en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.) Verder alles netjes gestructureerd, benoemd, ge-kleurcodeerd en geschakeld. Dus de basis staat al helemaal voordat ik aan een track begin. Dit is 1 keer flink tijd investeren, maar dan heb je op het moment van inspiratie tenmiste geen of weinig omkijken naar deze technische en organisatorische zaken, als je lekker gewoon intuitief muziek wil gaan zitten maken.

Dan komt het moment dat je een track wil gaan maken:

Ik bouw mijn tracks in Reason, dat 8 stereokanalen (kick, snare, perc, hats, ride, bass, lead, vari) geRewired uitstuurt naar Ableton.
Meestal gaat het ongeveer zo:

01. Eerst een idee / bedoeling. Is er nog geen/niet genoeg inspiratie, dan luister ik wat tracks die ik vet vind, of kijk ik filmpjes of plaatjes of alles tegelijk.
02. Dan pak ik m'n eerder gemaakte standaard software/hardware setup & rack setting erbij
03. Beetje pingelen op de toetsen als dat nodig is, om een melodie o.i.d. te componeren
04. Eerst het thema enigsins uitwerken, meestal een lead of abstracte fx (aangezien het makkelijker is om geschikte drums bij een thema te maken dan andersom)
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)
07. Snare (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
08. Percussie (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
09. Hihats (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
10. Ride Cymbal (sounds, en eerste afstelling)
11. Special FX (sounds, evt. groove en eerste afstelling)
12. Extra Synths & Stabs (sounds, timing, groove en eerste afstelling)
13. Eerste goede loop uitwerken van 32 bars, met een klein breakje aan het einde

- pauze -

even laten liggen, volgende dag of later een aantal keer terugluisteren en ideeën en aanpassingen bedenken, evt. opschrijven. Ook gaat m'n onderbewuste hier automatisch mee aan de haal als ik het een paar dagen laat liggen, en heb ik nieuwe inspiratie en ideeën voor de volgende sessie.
De volgende sessie is meer arrangeren, een iets ander soort proces dan het vorige, wat meer gaat over timing, spanning en opbouw en o.a. derhalve werkt het voor mij goed om dit in een aparte sessie te doen:

14. Eerste arrangement:
15. Beginstuk: opbouwen en verschillende onderdelen introduceren, aankondigen en op laten komen.
16. Break 1: spanningsopbouw naar het hoofdthema
17. Middenstuk: hoofdthema erin laten knallen, en lekker doorratelen
18. Break 2: nieuwe break met andere elementen of samenstelling als in de eerste break, of (spannings)opbouw naar nieuw thema-element
19. Eindstuk: variatie of extra themageluid erbij, en weer wat doorratelen en afbouwen
20. Eenvoudige tijdelijke Mastering plugin erop in Ableton.

- pauze -
track een aantal keer luisteren, even laten liggen, aantekeningen maken wat er anders/beter moeten. Opnieuw gaat ook m'n onderbewuste er mee aan de haal om ideeën en verbeteringen te formuleren voor de laatste sessie(s):

21. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in arrangement
22. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in sound
23. Nog 'ns goed luisteren
24. Soms nog eens laten liggen een paar dagen en paar keer naar luisteren en dingen opschrijven
25. Per kanaal Waves mastering plugins toepassen in Ableton
26. Exporteren
27. Luiteren op andere audiobronnen: bijv. auto, hifi-set, etc.

en soms herhalen stap 21 - 27 zich nog een aantal keer tot ik echt tevreden ben.

Dit is het proces dat ik na zo'n 18 jaar produceren voor mezelf heb aangemeten. Ben er zelf heel tevreden mee, maar kan me voorstellen dat iedereen zo z'n eigen maniertjes heeft. Desondanks denk ik dat in dit proces een aantal dingen zitten waar iedereen wat aan heeft, zodat je dit in je eigen workflow kan integreren.

Succes.
laatste aanpassing
Uitspraak van Mr Mindsynth op donderdag 1 september 2011 om 13:17:
Meestal gaat het ongeveer zo:

01. Eerst een idee / bedoeling. Is er nog geen/niet genoeg inspiratie, dan luister ik wat tracks die ik vet vind, of kijk ik filmpjes of plaatjes of alles tegelijk.
02. Dan pak ik m'n eerder gemaakte standaard software/hardware setup & rack setting erbij
03. Beetje pingelen op de toetsen als dat nodig is, om een melodie o.i.d. te componeren
04. Eerst het thema enigsins uitwerken, meestal een lead of abstracte fx (aangezien het makkelijker is om geschikte drums bij een thema te maken dan andersom)
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)
07. Snare (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
08. Percussie (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
09. Hihats (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
10. Ride Cymbal (sounds, en eerste afstelling)
11. Special FX (sounds, evt. groove en eerste afstelling)
12. Extra Synths & Stabs (sounds, timing, groove en eerste afstelling)
13. Eerste goede loop uitwerken van 32 bars, met een klein breakje aan het einde

- pauze -

even laten liggen, volgende dag of later een aantal keer terugluisteren en ideeën en aanpassingen bedenken, evt. opschrijven. Ook gaat m'n onderbewuste hier automatisch mee aan de haal als ik het een paar dagen laat liggen, en heb ik nieuwe inspiratie en ideeën voor de volgende sessie.
De volgende sessie is meer arrangeren, een iets ander soort proces dan het vorige, wat meer gaat over timing, spanning en opbouw en o.a. derhalve werkt het voor mij goed om dit in een aparte sessie te doen:

14. Eerste arrangement:
15. Beginstuk: opbouwen en verschillende onderdelen introduceren, aankondigen en op laten komen.
16. Break 1: spanningsopbouw naar het hoofdthema
17. Middenstuk: hoofdthema erin laten knallen, en lekker doorratelen
18. Break 2: nieuwe break met andere elementen of samenstelling als in de eerste break, of (spannings)opbouw naar nieuw thema-element
19. Eindstuk: variatie of extra themageluid erbij, en weer wat doorratelen en afbouwen
20. Eenvoudige tijdelijke Mastering plugin erop in Ableton.

- pauze -
track een aantal keer luisteren, even laten liggen, aantekeningen maken wat er anders/beter moeten. Opnieuw gaat ook m'n onderbewuste er mee aan de haal om ideeën en verbeteringen te formuleren voor de laatste sessie(s):

21. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in arrangement
22. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in sound
23. Nog 'ns goed luisteren
24. Soms nog eens laten liggen een paar dagen en paar keer naar luisteren en dingen opschrijven
25. Per kanaal Waves mastering plugins toepassen in Ableton
26. Exporteren
27. Luiteren op andere audiobronnen: bijv. auto, hifi-set, etc.

en soms herhalen stap 21 - 27 zich nog een aantal keer tot ik echt tevreden ben.


:lol: Krijg spontaan zin om naar huis te gaan en Ableton op te starten.

Begin zelf de laatste tijd vaak met het beluisteren van een klassiek stuk. Daar dan de bladmuziek van opduikelen en interessante stukjes als MIDI-noten inspelen/programmeren. Volgende stap om daarmee te knutselen door te duplicaten, stretchen, pitchen + on the fly pielen met de instelling van de synth (ADSR, frequenties van LFO/OSC, filter envelopes etc.). Denk dat een hardware synth wel vereist is voor deze manier van werken, maar werkt tot nu toe voor mij perfect om op originele pads/leads/fills te komen. Vroeger begon ik vaak met percussie, maar lukt me eigenlijk nooit om er dan later een passende lead bij te vinden.
 
Goeie, uitgebreide post Mr. Mindsynth (Y) Ik moet misschien ook eens wat meer georganiseerd en gestructureerd te werk gaan. Iets van binnen zegt me dat je dat uitstekend bekeken hebt zo, en dat ik daar ook wat mee moet doen. :d
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Kontra-indication op donderdag 1 september 2011 om 14:39:
Krijg spontaan zin om naar huis te gaan en Ableton op te starten.


Dat heb ik sochtends op mijn werk.
Ik heb dan van die soort ''onderbuik'' gevoelens :lol:!
Aangezien ik vaak s'ochtends de meeste inspiratie heb. Senseo erbij, en geluid goed hard:D
Bedankt voor alle antwoorden mensen (Y)


Uitspraak van Mr Mindsynth op donderdag 1 september 2011 om 13:17:
Het leggen van de absolute basis van al mijn tracks doe per stijl helemaal apart, door een setup per stijl te definiëren met daarin een hardware setup, een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken, samples en effecten, en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.)


Wat bedoel je met een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken etc?
Uitspraak van Mr Mindsynth op donderdag 1 september 2011 om 13:17:
en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.)


Hoe weet je dan hoe je die van te voren moet afstellen? Dit is misschien een stomme vraag hoor..


Uitspraak van Mr Mindsynth op donderdag 1 september 2011 om 13:17:
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)


Dit snap ik ook niet helemaal. Hoe ziet die eerste afstelling er bijvoorbeeld dan uit?

Ook de rest van je post kan ik denk ik zeker gebruiken, maar ik kan nog niet echt goed voor me zien wat je allemaal bedoelt. Kun je het misschien aan de hand van wat screenshots o.i.d. een en ander laten zien?

Bedankt in ieder geval :)
Uitspraak van Barry op donderdag 1 september 2011 om 20:18:
Dit snap ik ook niet helemaal. Hoe ziet die eerste afstelling er bijvoorbeeld dan uit?


die eerste afstelling doe je gewoon puur op je gehoor. maak gebruik van basis effecten zoals, eq en compressie.
een compressor moet je leren kennen, dit kan je doen door theoretische kennis tot je te nemen, of er gewoon mee aan de slag gaan en verschillende settings uit proberen.
Meestal met wat soundjes op een synth experimenteren, dat in een enkel loopje plaatsen, verschillende kicks er onder proberen, en dan wat meer en meer allemaal in dat ene kleine loopje tot dat kleine loopje een geheel word van je volledige track. Zo heb je eigenlijk een stukje er uit gesliced van een volldige track. Maar je hebt alleen maar dat loopje. Dan begin ik voor en achter dat loopje dat uit te trekken. Loopje x 4 nemen en een drop off er bij. Dan weer op nieuw experimenteren. Zo bouwde ik mijn arrangement op, en raar maar waar, bij elk liedje maakte ik de intro op laatste. Die maak je zodanig dat einde intro lekker op begin van je volle laag van de track neer komt.

Komt er op neer dat ik eigenlijk ergens in het midden van een track begin en dan zo begin uit tebreiden voor en na dat loopje.

Dan heb je een onafgewerkte track. Maar je arrangement staat er, al je elementen heb je etc. Dan kan je gaan puzzelen en alles editten en gelijk afmixen tot een mooie track. En dan op USB of CDROM zette en heel veel in de auto luisteren en telkens thuis je track verbeteren wat je dan onderweg aan foutjes hoort.

Toen ik muziek maakte, telkens als ik in de wagen luisterde of op mijn pc luisterde gaf dat een verschillig gevoel/gehoor. Maar swt. zo deed ik het.

:flower:
laatste aanpassing
 
Chaotisch:

Eerst een drumloop maken, basslijn erbij, verschillende patterns vullen daarmee (gigantisch veel edits). Vervolgens wat op/afbouw en de mainmelo. Dit terwijl ik constant mijn mix in de gaten hou en bijstel.

Op het eind komt de logica pas, ik hou er zelf pers niet zo heel erg van om een standaard op en afbouw te hebben en heb de tendens om het verloop vaak bizar te laten lijken. Probeer al wat compromissen daarin te maken.

Ik draaf vaak teveel door in de mix en gekke effecten waardoor ik de track in zijn geheel uit het oog verlies. De kleine gekke edits fascineren mij enorm en iedereen die mij een beetje in de gaten houd qua muziek begrijpt ook direct waar ik op doel.

Ditdus.
Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
de kick :)

en daarna varieert t zeer ernstig :P
 
Artiest System
Uitspraak van Kontra-indication op donderdag 1 september 2011 om 14:39:
Denk dat een hardware synth wel vereist is voor deze manier van werken, maar werkt tot nu toe voor mij perfect om op originele pads/leads/fills te komen.


Grote onzin dit.
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 08:14:
Grote onzin dit.


Je hebt gelijk. (Y)
 
Uitspraak van Kontra-indication op vrijdag 2 september 2011 om 10:37:
Je hebt gelijk. (Y)


Softsynths en hardsynths zijn zowat exact hetzelfde. Er is NIETS wat je niet kan met een softsynth en wel met een hardsynth.
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 10:40:
Softsynths en hardsynths zijn zowat exact hetzelfde. Er is NIETS wat je niet kan met een softsynth en wel met een hardsynth


gast :S ...denk na voordat je iets tiept.

ga jij is lekker met je softsynths proberen na te doen wat een EMS-Synthi doet dan, Of een Jupiter 8, of een Yamaha CS-80 (etc etc.)

je kan een HELE hoop 🇳🇦 doen met softsynths ja....en er prima producties mee maken dat is waar, maar je kan een hele hoop doen met echte synths die je niet met softsynths kan.

Ma goed....

Het is maar waar je het prettigst mee werkt denk ik dan......
 
Uitspraak van 19VierenTachtig op vrijdag 2 september 2011 om 11:04:
maar je kan een hele hoop doen met echte synths die je niet met softsynths kan.


:facepalm:

En hij heeft het over nadenken :lol: Een "hardsynth" van tegenwoordig IS een softsynth, kutviool. Alles 100% software.

Waar ging het hier over?

Volgende stap om daarmee te knutselen door te duplicaten, stretchen, pitchen + on the fly pielen met de instelling van de synth (ADSR, frequenties van LFO/OSC, filter envelopes etc.). Denk dat een hardware synth wel vereist is voor deze manier van werken

Dus ADSR en LFO kan niet met softsynths :roflol:
Uitspraak van 19VierenTachtig op vrijdag 2 september 2011 om 11:04:
Het is maar waar je het prettigst mee werkt denk ik dan......


Die mening heb ik ook, maar Fransmang moet je gewoon gelijk geven. Dan heb je er het minste last van. :)

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 11:09:
Alles 100% software.


Oh, ik dacht dat de draaiknopjes op mijn synth analoog waren... Maar ik heb er de ballen verstand van verder, zal me wel vergissen.
 
Uitspraak van Kontra-indication op vrijdag 2 september 2011 om 11:51:
, ik dacht dat de draaiknopjes op mijn synth analoog waren..


En die draaiknopjes op mijn midicontroller?
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 11:09:
En hij heeft het over nadenken Een "hardsynth" van tegenwoordig IS een softsynth, kutviool. Alles 100% software.


Als je nou eerst ff leest voordat je gaat gillen, de synths die ik opnoem zijn geen hardsynths van tegenwoordig. een EMS Synthi is uit 1969, een CS-80 uit 1970, een JP-8 uit 1982.

Deze zijn onmogelijk na te doen met een softsynth.
Hier hoef je geen oren voor op je kop te hebben, dit kan je al zien als je ze wav-clipt / bounced in je DAW.

Ik zeg overigens ook niet dat je geen ADSR / LFO kan editten met een softsynth. Dat maak jij ervan.

maar met je stelling dat alles wat uit een hardsynth komt ook uit een softsynth gehaald kan worden is gewoon bullshit, dit ongeacht het feit welke je zelf prettig vindt werken.

Ga je dalijk zeker ook verkondigen dat de compressie die je toepast van bijv. een UAD compressor uit een VST/AU precies hetzelfde doet als de echte hardware variant ?
Want die hebben tenslotte ook dezelfde algorithmes.
 
Uitspraak van 19VierenTachtig op vrijdag 2 september 2011 om 14:14:
een EMS Synthi is uit 1969, een CS-80 uit 1970, een JP-8 uit 1982.

Deze zijn onmogelijk na te doen met een softsynth.


Daar gaat het hier niet over, of wel? :rot:
 
Frangsmang... :facepalm:
Nope het gaat hier over het maken van tracks,
 
Uitspraak van 19VierenTachtig op vrijdag 2 september 2011 om 14:19:
Nope het gaat hier over het maken van tracks,


Mijn opmerking ging hierover:

Volgende stap om daarmee te knutselen door te duplicaten, stretchen, pitchen + on the fly pielen met de instelling van de synth (ADSR, frequenties van LFO/OSC, filter envelopes etc.). Denk dat een hardware synth wel vereist is voor deze manier van werken

En dat is dus bullshit.
 
Frans, je kan ook een hoop met softsynths dat je met hardware niet kan. Het is gewoon een voorkeur, het is al lang niet meer dat hardware beter is of andersom. Er is een reden dat veel synths digitaal worden geproduceerd, en naar mijn id terecht ook.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 september 2011 om 14:27:
Frans, je kan ook een hoop met softsynths dat je met hardware niet kan.


:facepalm:

Maar daar gaat het hier niet om.

Het gaat hier om:

Volgende stap om daarmee te knutselen door te duplicaten, stretchen, pitchen + on the fly pielen met de instelling van de synth (ADSR, frequenties van LFO/OSC, filter envelopes etc.). Denk dat een hardware synth wel vereist is voor deze manier van werken

En dat kan net zo goed met een softsynth als met een hardware synth (die tegenwoordig toch ook door software wordt bestuurd en vrijwel helemaal digitaal is).
 
Live pielen met hardware is echt wel beter, maar alleen als je ook hardwarematig gaat sequencen, of een hele snelle PC hebt zodat je geen last hebt van latency. En in dat laatste geval kan je softsynths ook zonder latency tweaken, met een goeie MIDI controller.
 
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 14:49:
En in dat laatste geval kan je softsynths ook zonder latency tweaken, met een goeie MIDI controller.


Is dat zo?
Bedoel je dat je CPU dan helemaal geen hinder ondervindt van je gebruik van je vst?
 
Ik heb redelijk wat hardware gehad en alles de deur uit gedaan omdat ik het juist niet prettig vond werken. Ik piel liever met de muis ipv overal aan te gaan draaien, accurater naar mijn idee en minder omslachtig gezien je alles weer moet assignen. Hardware is dus helemaal niet mijn ding, mgoed dat is persoonlijk.

Weet zo onderhand alles snel te vinden en wat ik wil, heb wel een midi controller maar gebruik die enkel voor het inspelen van akkoorden. De draaiknoppen/pitch laat ik altijd met rust.
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 september 2011 om 15:15:
Is dat zo?
Bedoel je dat je CPU dan helemaal geen hinder ondervindt van je gebruik van je vst?


Nee, dat is alleen op die steenkolen-PC van jou (y)
 
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 15:26:
Nee, dat is alleen op die steenkolen-PC van jou (y)


:Facepalm:
 
Doet je ableton het al, kutviool?
 
Ja! Alleen ik heb al weken geen zin meer gehad in muziek makeng.
 
Dan moet je een controller met analoge knoppeng kopeng (y)
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 11:59:
En die draaiknopjes op mijn midicontroller?


Aansturing via MIDI-controller is per definitie digitaal, hoe analoog die knopjes ook aanvoelen.

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 2 september 2011 om 14:49:
Live pielen met hardware is echt wel beter, maar alleen als je ook hardwarematig gaat sequencen, of een hele snelle PC hebt zodat je geen last hebt van latency.


Ik probeer altijd zoveel mogelijk van de piel-fase via direct monitor met mijn koptelefoon te doen, dan is latency niet echt een issue. Daarnaast snelle PC, en evt even een delay instellen om latency te compenseren is ook zo gedaan. De feeling van hardware geeft voor mij een extra element aan het proces. Je kunt er verder eindeloos over discussiëren of een softsynth net zo makkelijk werkt; voor mij gaat er niets boven de feeling van soft-touch rubberen draaiknoppen en het inpluggen van twee dikke TRS-jacks.