
- TILBURG - Vader Ahmed Salam weigerde Rita Verdonk de hand. Zoon Suhayb liet voor een lezing de mannen scheiden van de vrouwen. Diens verloofde Samira besloot haar mannelijke collegas niet langer de hand te schudden. Zijn zij een bedreiging voor de Nederlandse samenleving?
Ahmed Salam, rechts de Haagse imam Fawaz.
Het is 19 juni 2002. Ahmed Salam verschijnt op het Tilburgse stadhuis. Zijn moskee in Tilburg-Noord is net twee maanden open. Salam moet burgemeester Stekelenburg tekst en uitleg verschaffen over een uitzending van Nova.
Daarin komt hij, samen met zijn Haagse geestverwant imam Fawaz, naar voren als een van de radicale imams in het land. Op het stadhuis staan de cameraploegen klaar. Salam ontkent stellig anti-westers te zijn.
Nu, bijna vijf jaar later, blijkt de imam weer op het matje te zijn geroepen. Deze keer wordt hij stevig onderhouden door burgemeester Vreeman. Die is het gedoe met de familie zat. Ditmaal gaat het gesprek ook over Salams zoon, Suhayb. De oudste telg is de afgelopen jaren uit de schaduw van zijn vader gestapt. Suhayb veroorzaakt na de zomer van 2006 een eigen relletje op de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is uitgenodigd door studentenvereniging Mosaic voor een lezing over de ramadan. Maar Suhayb stelt een opvallende eis. De dames moeten achterin gaan zitten, de heren voorin. De overrompelde studentenvereniging stemt toe. Dit komt haar later op een waarschuwing te staan van het TU-bestuur.
Suhayb heeft zich gestort op de dawa, de missie. Hij geeft lezingen door het hele land. Vooral aan hoger opgeleide jongeren die meer willen weten over de 'ware islam'. Suhayb komt ook vaak in de als radicaal te boek staande moskee El Twaheed in Amsterdam.
De website van het mede door hem opgerichte Instituut voor Opvoeding en Educatie ziet er gelikt uit, kenmerkend voor de 'politieke salafi's' die als geen ander weten ze hoe ze jongeren kunnen bereiken. De stroming is recht in de leer en geeft zoekende jongeren klip en klare antwoorden die ze bij de traditionele imams niet vinden. Suhayb begrijpt dit goed. Niet voor niets startte hij - in november in Utrecht en in februari in Amsterdam - twee islamopleidingen, in het Nederlands.
De jonge Salam is verloofd met de 23-jarige Samira Dahri uit Utrecht. Ook zij haalt met een opvallende daad de media. De docente aan een vmbo-school in Utrecht weigert na de laatste zomervakantie haar mannelijke collega's nog langer de hand te schudden. De commissie Gelijke Behandeling stelt Samira later in het gelijk, maar ze keert niet meer terug op school.
Opmerkelijk aspect: Suhayb zou al een vrouw en kind hebben in Syrië. Zo vader, zo zoon? Want ook vader Salam leeft niet meer met zijn eerste vrouw in Tilburg, met wie hij vier kinderen heeft. Hij heeft nu een tweede, jongere vrouw in Berkel-Enschot. Hij zou haar ontmoet hebben bij de taalles. Bij sommige moskeebezoekers heeft dit de wenkbrauwen doen fronsen. Niet echt gepast dat een vrome imam zijn echtgenote zo achterlaat. Dubbele moraal? Ook op ander vlak laadt de familie die verdenking op zich. Oproepen geen belasting te betalen, maar wel zelf jarenlang een uitkering genieten? Inmiddels is Salam in dienst van de moskee, de uitkering is gestopt. Maar zijn eerste vrouw heeft die wel en de tweede krijgt schuldhulpverlening.
De AIVD houdt Salam scherp in de gaten. De Islamitische Stichting voor Opvoeding en Overdracht in Tilburg, waarvan de imam ook voorzitter van is, blijft opduiken in rapporten van de veiligheidsdienst. In het rapport 'Saoedische invloeden in Nederland' (2004) staat dat de moskee is opgericht via missie en financiering uit Saoedi-Arabië. Het signaleert tevens dat de radicale imams in hun uitingen voorzichtiger zijn geworden, maar dat hun strikte geloofsopvatting vermoedelijk onveranderd is.
Die zienswijze overheerst ook ten stadhuize, waar Salam wordt gezien als iemand die niets op heeft met onze moderne samenleving, die vindt dat vrouwen beter niet kunnen werken, voor wie gemengd schoolzwemmen taboe is en die afvalligheid als een doodzonde beschouwt. Eerder een rem op, dan een stimulans voor integratie, prominent exponent van 'de islamisering van Nederland'. Oprecht wellicht in zijn afwijzing van geweld, maar actief bewerker van een mogelijke voedingsbodem.
Een rapport over radicalisering in Tilburg kenschetst Salam als 'een van de meest geleerde salafitische voorgangers in Europa'. Zo kennen ook Tilburgse moslims hem. Een vroom man, schrijver van zeven religieuze boeken die de meesten boven de pet gaan. Mensen kloppen bij hem aan voor raad. Zoon Suhayb heeft in eigen stad dat aanzien veel minder.
(brabants dagblad)