-> Phony ik vind je echt verwarrende onzin praten die daarnaast ook nog eens onhandig is voor mensen die echt iets willen leren mbt draaien etc. Wat is dat nou voor onzin om beide platen de 4e tel te pakken? Gaat echt nergens over! Iemand die eerst nogmaal begrijpt hoe maten in elkaar zitten, daarnaast wat kennis heeft van beatmatchen .. hoeft toch niet de eerste 4 kicks of claps af te wachten??
Wat hier boven ook al stond, tellen is misschien handig voor mensen die de feeling willen krijgen. Maar snap het proces, en oefen .. en leer beatmatchen, zo lastig is dat toch niet?
Wat hier boven ook al stond, tellen is misschien handig voor mensen die de feeling willen krijgen. Maar snap het proces, en oefen .. en leer beatmatchen, zo lastig is dat toch niet?
Wat is dat nou voor onzin om beide platen de 4e tel te pakken? Gaat echt nergens over!
Onderbouw je mening eens met argumenten? Ik snap werkelijk niet wat hier nou zo verkeerd aan is.
Alleen als je een nieuwe plaat erin gooit met beide schuiven open moet het natuurlijk op de 1e tel gebeuren. Maar daarbuiten maakt het totaal niet uit wanneer je `m erin gooit, aangezien ze nog steeds "in fase" lopen.
Ik vind het gewoon een veel fijnere manier van mixen, en denk beginners ermee te kunnen helpen.
laatste aanpassing
Eerlijk gezegd vind ik het ook verwarrend 
Waarom 4 claps kicks of whatever afwachten als je hem er net zo makkelijk op de eerste tel kunt inmixen.
Volgens mij maak jij het alleen maar lastiger.
Je zou dan kunnen zeggen dat je hem op 8/16de inmict of 1/2de (offbeat) maar dat is helemaal bijna niet te doen voor iemand die wil leren mixen.
En een nieuwe plaat erin gooien met beide schuiven open??
Lijkt mij dat je altijd een fader dicht hebt, of teglijk opent met "ingooien"
Dit zou dan volgens jouw theorie niet moeten uitmaken of je dit op de eertse of 4de of 8ste tel doet
Waarom 4 claps kicks of whatever afwachten als je hem er net zo makkelijk op de eerste tel kunt inmixen.
Volgens mij maak jij het alleen maar lastiger.
Je zou dan kunnen zeggen dat je hem op 8/16de inmict of 1/2de (offbeat) maar dat is helemaal bijna niet te doen voor iemand die wil leren mixen.
En een nieuwe plaat erin gooien met beide schuiven open??
Lijkt mij dat je altijd een fader dicht hebt, of teglijk opent met "ingooien"
Dit zou dan volgens jouw theorie niet moeten uitmaken of je dit op de eertse of 4de of 8ste tel doet
Zolang de platen in fase lopen maakt het toch niet uit wanneer je `m erin gooit? doe je t op de 20e tel (bij wijze van), dan lopen de nieuwe en de spelende plaat toch nog steeds gelijk.
--> op de 20e tel van de spelende plaat gooi je de 20e tel van de nieuwe erin. Is hetzelfde als 1e tel van de spelende en 1e tel van de nieuwe. <--
<ingewikkeld modus> En ja, het kan toch soms voorkomen dat je een plaat erin gooit met de fader open. Bijvoorbeeld met een scratch, waarna je de beat gelijk door laat lopen en de bass van de spelende plaat wegdraait.
</ingewikkeld modus>
Ok, ik ben het ermee eens dat ik m`n ideeën soms wat lastig onder woorden breng. Maar normaal gesproken snapt iedereen me gewoon, behalve hier op PF...
Snap je geen banaan van wat ik zeg? Lees mijn posts dan niet
En steek wat op van de anderen 
Denk je van "mjoh, misschien is t het proberen waard wat die Phony zegt" probeer t dan gewoon eens
en kom tot je eigen conclusies 
--> op de 20e tel van de spelende plaat gooi je de 20e tel van de nieuwe erin. Is hetzelfde als 1e tel van de spelende en 1e tel van de nieuwe. <--
<ingewikkeld modus> En ja, het kan toch soms voorkomen dat je een plaat erin gooit met de fader open. Bijvoorbeeld met een scratch, waarna je de beat gelijk door laat lopen en de bass van de spelende plaat wegdraait.
Ok, ik ben het ermee eens dat ik m`n ideeën soms wat lastig onder woorden breng. Maar normaal gesproken snapt iedereen me gewoon, behalve hier op PF...
Snap je geen banaan van wat ik zeg? Lees mijn posts dan niet
Denk je van "mjoh, misschien is t het proberen waard wat die Phony zegt" probeer t dan gewoon eens
laatste aanpassing
HardCoreManiac_LWD 7 november 2003 23:00
*denk denk*
bv plaat: bombing eradrumz is 2 4 6 8 tot dat de beat ophoudt, das bij mij 'even'
jeezus was dit moeilijk uit te leggen
bv: buck 'em down is in t begin 3 stukjes voordat er BASS komt, sorry dak t zo raar uitleg Tony
------------------
wat jij bedoelt valt gewoon onder timen,
het erop de juiste moment in mixen.
en de een is daar heel goed in en de ander niet, al oefent die wel veel.
iemand die redelijk goed timed doet dat gewoon op zijn gevoel zonder te tellen,
onbewst tel je op een bepaalde manier en weet je presies waneer je hem erin moet gooien.
dat heb je, of je hebt dat niet.
je kan dat proberen te oefenen door gewoon je plate heel goed te leren kennen, en met die platen elke keer op een andere tijd in mixen net zolang tot dat klinkt, en DAT juist te blijven oefenen,
op gegeven moment ga je het snappen onbewust denk ik.
verder is het heel moeilijk om het begrijpend uit te leggen, omdat het vooral een kwestie van timing is, en dat moet je met je gevoel doen, doe ik tenminste wel.
ikzelf heb ook een zooi mixen op internet staan,
down ze gerust
damien.selwerd.nl/cup-a-core/
*denk denk*
bv plaat: bombing eradrumz is 2 4 6 8 tot dat de beat ophoudt, das bij mij 'even'
jeezus was dit moeilijk uit te leggen
bv: buck 'em down is in t begin 3 stukjes voordat er BASS komt, sorry dak t zo raar uitleg Tony
------------------
wat jij bedoelt valt gewoon onder timen,
het erop de juiste moment in mixen.
en de een is daar heel goed in en de ander niet, al oefent die wel veel.
iemand die redelijk goed timed doet dat gewoon op zijn gevoel zonder te tellen,
onbewst tel je op een bepaalde manier en weet je presies waneer je hem erin moet gooien.
dat heb je, of je hebt dat niet.
je kan dat proberen te oefenen door gewoon je plate heel goed te leren kennen, en met die platen elke keer op een andere tijd in mixen net zolang tot dat klinkt, en DAT juist te blijven oefenen,
op gegeven moment ga je het snappen onbewust denk ik.
verder is het heel moeilijk om het begrijpend uit te leggen, omdat het vooral een kwestie van timing is, en dat moet je met je gevoel doen, doe ik tenminste wel.
ikzelf heb ook een zooi mixen op internet staan,
down ze gerust
damien.selwerd.nl/cup-a-core/
laatste aanpassing
guide to that basic beat match <beginners>
the easiest music to learn beatmatching with is some very minimal four/four house. or anything minimal.
(the more there is going on in the tune the harder it will be to hear what is goin' on when learning …. on the other hand there is a lot more cover-up with something intense like drum and bass which means you can get away with a lot more).
seek out some very minimal four/four type stuff to start off with.
put on the first record and pitch your deck down to around -2. turn it up to a reasonable volume on the monitors and just listen to the way the track is structured, generally the basic kick drum will be structured….
[1]-2-3-4-[2]-2-3-4-[3]-2-3-4-[4]-2-3-4-and-so-on [four beats to the bar = a four/four beat].
now put the second rekkid onto the other deck and set the headphone monitoring so that you can only hear rekkid two in the headphones.
the biggest mistake to make at this stage is to have the headphones too loud. always set the volume in the headphones quieter than the monitors so that it doesn't drown out the tune you're mixing into. the quieter the headphones the closer the beatmatch.
find the first beat of record two and 'scratch' the record back and forth over the first beat. set off the first tune and start to count [1]-2-3-4-[2]-2-3-4-[3]-2-3-4 ... etc etc scratch the first beat of record two forward on beat 1 of each bar and backwards on beat two of each bar. release record two on the first beat after you've counted to 8-2-3-4 [ie on 9 of [9]-2-3-4] you should be able to tell after only a little practise whether the tune you've just released is going faster or slower.
if you are unsure set the speed of tune two to +8 and follow the above steps. you will be able to hear that rekkid two [in your h/phones] is way to fast. rewind the rekkid back to beat one and now set the pitch to -8 and follow the same steps again. you will be able to hear that the tune in your headphones is way too slow. the correct speed must be somewhere in between these two speeds. now it's just a question of splitting the difference between the speeds and narrowing down the gap between too fast and too slow, using the pitch shifter until you've got a beat match. just keep taking the record back to the first beat when things get a bit blurry and start afresh. the closer you get to the correct speed the longer you should stand back and let the records play. there is always a temptation to adjust as soon as it sounds a bit out but just be patient and stand back and don't touch anything. if you leave it a bit longer it will be more obvious whether it's too fast or too slow.
this doesn't just happen overnight so it means practise practise phew!
guide to that perfect beatmatch <advanced>
first of all water is relaxing. before you do that demon mixtape to top every mix you've ever done before. jump in the shower or bath and just chill. put on some crisp clothes and get feeling kinda fresh'n'funky. you are now ready to begin so slap a record on deck one. set the pitch control outside of the zero groove. hit record on the tape deck and kick off your first tune. always have a tape recording from day one of getting your decks even if you're just messing about. this will give you more confidence when doing the real thing. put your next record onto deck two and have only this tune you are about to mix in playing in the headphones. always mix off the monitors never mixing two records in your headphones. get the beats as near as possible with a combination of stroking the edge of the platter {to slow it down] or gripping the spindle and twisting it [to speed up] whilst adjusting the pitch shift with your spare hand. always avoid actually touching the record. once you've got them as close as you can stand back and just let them play whilst gradually turning down the volume of the headphones. the quieter the sound in the headphones the nearer the beatmatch. after leaving the records alone for about 30 seconds or so you will easily be able to tell if you have the correct speed. the better you get the shorter the time you will need to leave the records alone. the more your ears get trained the closer you will get to that demon 45 second mix. once you get really good you can be flash and mix without headphones, beatmatching on the fly!
woo hoo you are now ready to release the tune into the monitors. either bring it in from the beatmatch you've just done or take the record, you are about to mix in, back to the head and kick it off again. keep the volume in the headset as low as possible and get the records lined with a combination of stroking the platter or twisting the spindle but don't touch the pitch control you've set. when they're perfectly locked start to shake yo booty and feel tha groove ...
... mix in your tune to taste... stirred... shaken whatever suits you! when your mixing in a record keep a headphone on one ear really quiet. this way you will be able to tell which tune is drifting a lot easier than if the beats are on top of each other on a monitor. always have one level slightly higher that the other on the mixer. use your crossfader for quick cuts'n'shifts and use your up'n'down faders for a gradual silky smooth mix. [the longer the length of the fader the smoother the mix]. if the tune starts to drift do not touch the record or the platter if you are in the middle of a mix - cos it can sound very weird and awful. use the pitch shift to nudge a record up or down. this takes a bit of practise at first but you can get away with a lot more than actually handling the record. when you are ready to mix the first tune out switch the headphone monitoring to deck one. leave deck two alone now as this has become your anchor beat. once your ears get really attuned you will notice that the quieter a tune gets it 'appears' to get faster [trainspotter physics of sound left out here] so as you fade out you will need to adjust the pitch shift accordingly until the tune is completely out .... ahhh! next tune on the platter gwarn! a couple of good things for practise are to set a tape off and go frantic trying to cram as many records onto one side of the tape as possible. mixing records in and out as fast as you can physically throw them on and off the decks. on the other side try and do as long and gradual and smooth a mix as you can. the first will train you to get a beatmatch quickly the second will train you to control it.
the most important things are: listen to the music, shake yo booty like real hard and just HAVE IT!!! hold tight! bang! .... bang!
the easiest music to learn beatmatching with is some very minimal four/four house. or anything minimal.
(the more there is going on in the tune the harder it will be to hear what is goin' on when learning …. on the other hand there is a lot more cover-up with something intense like drum and bass which means you can get away with a lot more).
seek out some very minimal four/four type stuff to start off with.
put on the first record and pitch your deck down to around -2. turn it up to a reasonable volume on the monitors and just listen to the way the track is structured, generally the basic kick drum will be structured….
[1]-2-3-4-[2]-2-3-4-[3]-2-3-4-[4]-2-3-4-and-so-on [four beats to the bar = a four/four beat].
now put the second rekkid onto the other deck and set the headphone monitoring so that you can only hear rekkid two in the headphones.
the biggest mistake to make at this stage is to have the headphones too loud. always set the volume in the headphones quieter than the monitors so that it doesn't drown out the tune you're mixing into. the quieter the headphones the closer the beatmatch.
find the first beat of record two and 'scratch' the record back and forth over the first beat. set off the first tune and start to count [1]-2-3-4-[2]-2-3-4-[3]-2-3-4 ... etc etc scratch the first beat of record two forward on beat 1 of each bar and backwards on beat two of each bar. release record two on the first beat after you've counted to 8-2-3-4 [ie on 9 of [9]-2-3-4] you should be able to tell after only a little practise whether the tune you've just released is going faster or slower.
if you are unsure set the speed of tune two to +8 and follow the above steps. you will be able to hear that rekkid two [in your h/phones] is way to fast. rewind the rekkid back to beat one and now set the pitch to -8 and follow the same steps again. you will be able to hear that the tune in your headphones is way too slow. the correct speed must be somewhere in between these two speeds. now it's just a question of splitting the difference between the speeds and narrowing down the gap between too fast and too slow, using the pitch shifter until you've got a beat match. just keep taking the record back to the first beat when things get a bit blurry and start afresh. the closer you get to the correct speed the longer you should stand back and let the records play. there is always a temptation to adjust as soon as it sounds a bit out but just be patient and stand back and don't touch anything. if you leave it a bit longer it will be more obvious whether it's too fast or too slow.
this doesn't just happen overnight so it means practise practise phew!
guide to that perfect beatmatch <advanced>
first of all water is relaxing. before you do that demon mixtape to top every mix you've ever done before. jump in the shower or bath and just chill. put on some crisp clothes and get feeling kinda fresh'n'funky. you are now ready to begin so slap a record on deck one. set the pitch control outside of the zero groove. hit record on the tape deck and kick off your first tune. always have a tape recording from day one of getting your decks even if you're just messing about. this will give you more confidence when doing the real thing. put your next record onto deck two and have only this tune you are about to mix in playing in the headphones. always mix off the monitors never mixing two records in your headphones. get the beats as near as possible with a combination of stroking the edge of the platter {to slow it down] or gripping the spindle and twisting it [to speed up] whilst adjusting the pitch shift with your spare hand. always avoid actually touching the record. once you've got them as close as you can stand back and just let them play whilst gradually turning down the volume of the headphones. the quieter the sound in the headphones the nearer the beatmatch. after leaving the records alone for about 30 seconds or so you will easily be able to tell if you have the correct speed. the better you get the shorter the time you will need to leave the records alone. the more your ears get trained the closer you will get to that demon 45 second mix. once you get really good you can be flash and mix without headphones, beatmatching on the fly!
woo hoo you are now ready to release the tune into the monitors. either bring it in from the beatmatch you've just done or take the record, you are about to mix in, back to the head and kick it off again. keep the volume in the headset as low as possible and get the records lined with a combination of stroking the platter or twisting the spindle but don't touch the pitch control you've set. when they're perfectly locked start to shake yo booty and feel tha groove ...
the most important things are: listen to the music, shake yo booty like real hard and just HAVE IT!!! hold tight! bang! .... bang!
Misschien heb je er wat aan...
Toen ik begon met mixen had ik enkel 1 mengpaneeltje (7 kanaals ding met enkel HI/LOW EQ's) Het was meer zo'n cafe mixer en 1 belt drive soundlab draaitafeltje. Ik was toen 13 en kreeg ze als verjaardags kadoo...het was ontiegelijk moeilijk om beat te matchen...vooral als je als je cdrom speler gebruikt zonder pitch hehe...ik mixde dus altijd van cd naar plaat...
Tsjaa zo kon je geen set bouwen...want ja van plaat naar cd was gokwerk omdat ik dan maar toevallig een track moest opzetten die dezelfde tempo had...
Totdat ik one da (jaartje later) een gecrackte versie van
BPM STUDIO kreeg. Ik had een geluidskaart die 5.1 was oftewel 2 uitgangen supporte...
front als channel 2, Rear als channel 3
Met deze programma heb ik echt goed leren mixen..
Je zou het niet zeggen omdat je het met muis en keyboard moet doen....maar toch..
Ik kon eindelijk een setje mixen...Het cue'en gaat totaal anders...maar als je eenmaal op de juiste moment cued en bijschaaft...was het enige wat nog telde je tracky te pitchen naar de juiste tempo...met voorafbeluisteren is dat geen probleem...Handige van bPM studio was ook nog dat bpm aangaf...soms zelfs iets te correct (bijv 142.4)
Het heeft echt geholpen....alhoewel je echt digitaal pitched en zelfs ziet hoevele bpm je erbij pitched kan dit een handig leermiddel zijn...
Maar wil je echt plaatjes draaien...dan is dit niet voldoende.
Dit programma is er handig voor de beginners die zelf geen of weinig dj gear hebben..
Tsjaa ik had hem illegaal omdat ik simpelweg niet zoveel kan dokken voor een progie...bovendien was het voor thuisgebruik. Het enige wat vereist is een geluidskaart met multisurround ondersteuning, vrij vlot pctje...en als het kan een mengpaneeltje/versterker/blablalb je weet wel
Grappige is wel dat ik nooit heb goed leren bijsturen...hehe aardig moeilijk om te bijsturen met een muisknop...
Ik draai nog heel af en toe met bpm studio erbij...
Meestal op verjaardagfeesies... (willen ze vaak ook top40 muziek horen en etcetc)
neemt gewoon een laptop met een aardig grote schijf
http://www.bpmstudio.nl/
Toen ik begon met mixen had ik enkel 1 mengpaneeltje (7 kanaals ding met enkel HI/LOW EQ's) Het was meer zo'n cafe mixer en 1 belt drive soundlab draaitafeltje. Ik was toen 13 en kreeg ze als verjaardags kadoo...het was ontiegelijk moeilijk om beat te matchen...vooral als je als je cdrom speler gebruikt zonder pitch hehe...ik mixde dus altijd van cd naar plaat...
Tsjaa zo kon je geen set bouwen...want ja van plaat naar cd was gokwerk omdat ik dan maar toevallig een track moest opzetten die dezelfde tempo had...
Totdat ik one da (jaartje later) een gecrackte versie van
BPM STUDIO kreeg. Ik had een geluidskaart die 5.1 was oftewel 2 uitgangen supporte...
front als channel 2, Rear als channel 3
Met deze programma heb ik echt goed leren mixen..
Je zou het niet zeggen omdat je het met muis en keyboard moet doen....maar toch..
Ik kon eindelijk een setje mixen...Het cue'en gaat totaal anders...maar als je eenmaal op de juiste moment cued en bijschaaft...was het enige wat nog telde je tracky te pitchen naar de juiste tempo...met voorafbeluisteren is dat geen probleem...Handige van bPM studio was ook nog dat bpm aangaf...soms zelfs iets te correct (bijv 142.4)
Het heeft echt geholpen....alhoewel je echt digitaal pitched en zelfs ziet hoevele bpm je erbij pitched kan dit een handig leermiddel zijn...
Maar wil je echt plaatjes draaien...dan is dit niet voldoende.
Dit programma is er handig voor de beginners die zelf geen of weinig dj gear hebben..
Tsjaa ik had hem illegaal omdat ik simpelweg niet zoveel kan dokken voor een progie...bovendien was het voor thuisgebruik. Het enige wat vereist is een geluidskaart met multisurround ondersteuning, vrij vlot pctje...en als het kan een mengpaneeltje/versterker/blablalb je weet wel
Grappige is wel dat ik nooit heb goed leren bijsturen...hehe aardig moeilijk om te bijsturen met een muisknop...
Ik draai nog heel af en toe met bpm studio erbij...
Meestal op verjaardagfeesies... (willen ze vaak ook top40 muziek horen en etcetc)
neemt gewoon een laptop met een aardig grote schijf
http://www.bpmstudio.nl/
Ik heb leren mixen in de "Disco Dance" tijd, in veel van die platen zit een hele duidelijke opbouw, met mooie intro's en breaks, zo hoor je precies wanneer je een nieuwe plaat kan inmixen, en die dan nog "mooi" uitkomt ook. Als ik het hier zo lees dat men het niet uit vindt maken op de hoeveelste tel je een plaat er in gooit, dan begrijp ik dat niet, want de opbouw van een nummer is bijna altijd gelijk, als je lukraak een andere plaat inmixt, loopt ie misschien wel gelijk, maar klopt het niet met de opbouw van beide platen. Stel, je mixt een plaat in op de 3e tel van de break, dan zal dit niet mooi uitkomen...
laatste aanpassing
Hoe vaak heb ik het je laten horen en je tips gegeven
...
Oefenen en oefenen en wat ik destijds deed en soms nog wel is doe is luisteren naar dj's op feesten. je moet ook weten wanneer een plaat erin moet en of kan. je kan met 2 dezelfde platen toch een paar andere dingen doen.(ligt aan de platen natuurlijk)..
voor de rest kan je langskomen en voor 200 euro per uur leer ik het je
Oefenen en oefenen en wat ik destijds deed en soms nog wel is doe is luisteren naar dj's op feesten. je moet ook weten wanneer een plaat erin moet en of kan. je kan met 2 dezelfde platen toch een paar andere dingen doen.(ligt aan de platen natuurlijk)..
voor de rest kan je langskomen en voor 200 euro per uur leer ik het je
Ja daar ben ik het mee eens. ik heb echt nog nooit geteld. lijdt je toch ook af lijkt me.
volgens mij tel je na verloop van tijd gewoon automatisch
ik iig wel
ik iig wel
OK, laat ik 't ook een poging geven jou verder te helpen met je "Quest Behind The Wheels Of Steel"...
Zoals de meesten hier al zeggen is "beatmatchen", oftewel 't gelijkleggen van 2 platen, 't allerbelangrijkste van wat een DJ MOET kunnen. Zolang dat nog steeds niet tot nauwelijks lukt heeft 't absoluut geen zin om verder te gaan.
Ik denk dat dit niet zo zeer je grootste probleem is en zou je überhaupt niet heel veel over 't gelijkleggen kunnen leren, dat is iets wat toch puur op 't gehoor moet gebeuren. Veel oefenen, gebruik 2 platen die je goed kent, die geen gigantisch snelheidsverschil hebben en al helemaal geen vervelende breaks bevatten waar 't standaard "4-8-16-32"-ritme door onderbroken wordt. Dat zijn wat tips die ik je wel mee kan geven om 't zo makkelijk mogelijk te maken voor jezelf.
Gelijkleggen onder de knie? Mooi, dan hoeven je draaitafels (nog) niet aan de wilgen te worden gehangen.
Nu wordt 't tijd om heel simpel te oefenen met mixen en vooral ervaring en kennis op te doen.
Je geeft aan dat je de standaard-opbouw van een nummer aardig begrijpt dus dat sla ik over.
Pak wederom 2 nummers, (bij voorkeur die je er al op had liggen van de vorige oefening, die kan je immers nu wel dromen) start plaat 1 op, leg 2 gelijk en mix plaat 2 in in 1. Laat de low/mid/high-knoppen lekker voor wat ze zijn voorlopig, onnodig om je daar nu al mee te willen bemoeien want die gebruik je enkel maar om een overgang te "tweaken", dus om 't geheel wat meer op één geluidsniveau te houden of overheersende/weggedrukte instrumenten te dempen/boosten. "Knal" dus gewoon de schuif open op 'n moment waar jij denkt dat 't enigszins logisch is. Grote kans dat 't resultaat technisch gezien nog best te pruimen is.
Vervolgens ga je plaat 1 in plaat 2 inmixen, gelijkleggen niet nodig, dat liggen ze immers al, geheel volgens 't zelfde concept. Herhaal deze procedure zo vaak als jij dat nodig vindt, maar zorg er wel voor dat je niet élke keer 't zelfde "inmixpunt" neemt als je vorige poging, ook al klinkt 't nog zo lekker als plaat 2 na 3 minuut 20 erin geknald wordt.
Zo leer je snel dat bijv. 2 melodietjes die tegelijk met elkaar "erin komen" over 't algemeen niet klinken. Als je dat zeg maar 10 keer hebt gedaan zal toch op z'n minst wel 1 overgang best redelijk gelukt zijn.
Overigens, 't "tellen" wat hier vaker genoemd wordt lijkt mij zeker niet iets wat je jezelf als standaard moet gaan aanleren, al zou 't je in sommige situaties wel eens kunnen helpen, bijv. bij 't vinden van de "echte" beat tijdens een off-beat.
Als je verder wil, is 't van groot belang dat je je collectie leert kennen. Denk alleen niet dat je al moet weten hoe 't resultaat zal klinken als je plaat X over 40 seconden met plaat Y combineert. 't Belangrijkste wat je van nummers moet weten is OF en WANNEER ze "verrassingen" qua maat/ritme bevatten, dus bijvoorbeeld als de melodie-opbouw tot een hoogtepunt komt en je eigenlijk de bass zou verwachten, maar stiekem komt er eerst nog een vocal tussendoor die de bass met bijv. 2 tellen uitstelt. Dat zijn de grootste valkuilen die je tegen kan komen onder 't draaien.
Luister dus zoveel mogelijk thuis naar je collectie, maar zet ook enkele platen op cassette/MD/CD/whatever en neem dat overal mee naar toe dat als je ff tijd hebt, kan gaan luisteren.
Als je die platen redelijk kent, kan je ook daar weer bovenstaande oefeningen mee gaan doen, en al snel zal je genoeg nummers kennen om een uur te kunnen mixen ZONDER dat je in de zogenaamde "valkuilen" valt en ZONDER dat je grote problemen krijgt tijdens 't gelijkleggen omdat een nummer bijv. een off-beat blijkt te hebben; Knowledge is the key to succes...
Nu kan je met je kennis mooi een poging wagen om dat uur ook vol te gaan draaien. Neem 't eventueel op als je je zeker genoeg voelt (opnemen van je mix geeft je vaak 't idee dat je voor publiek staat te draaien, dus zet wel druk op de ketel!!!) zodat je je eigen mix met meer aandacht kan terugluisteren.
Uurtje voorbij? Dikke kans dat 't eindresultaat 'n mix is ZONDER grove fouten, met een technisch gezien redelijke samenstelling maar misschien wel met overgangen die niet naar jou smaak zijn. Das jammer dan, niet alles in één keer willen. Is dat inderdaad 't geval, dan heb je de pure basis onder de knie, zo niet, oefen dan met de punten waar je de fout me ingaat. Mocht je, na een jaar lang regelmatig oefenen, absoluut géén enkele vooruitgang bij jezelf ontdekken, dan ben ik bang dat je alsnog je draaitafels in de wilgen moet gaan hangen, of je er op z'n minst bij neer zal moeten leggen dat DJ spelen simpelweg niet jou straatje is, maar dat als hobby zo nu en dan 'n plaatje in elkaar draaien uiteraard geen kwaad kan. Onthou dat dus niet ALLES te leren is, er zit ook nog een deel gevoel bij!!!
Verder moet je zorgen dat je je relaxed voelt als je draait, dwing jezelf dus niet om achter je mengpaneel te kruipen als je er eigenlijk wel even genoeg van hebt. Maar laat de moed ook niet te snel zakken, pak de draad uiteindelijk weer op.
Leg de lat niet te hoog voor jezelf, zorg dat je stapje voor stapje verder bouwt aan je kennis en vaardigheden.
Luister zo nu en dan ook eens aandachtig naar een live-set, dan zal je al snel merken dat zelfs de grootste namen best flinke fouten maken, en waarschijnlijk nog vaker dan je nu zult denken. Dat werkt weer goed voor je zelfvertrouwen. OK, die DJ probeert dan misschien wel op een ingewikkelde manier een overgang te maken, maar jij kan die overgang veel beter laten klinken, ook al ben jij technisch gezien makkelijker bezig...
Uiteraard is 't nooit weg om eens bij andere amateur-DJ's te gaan kijken, iedereen heeft zo zijn eigen manieren en stijl om een set neer te zetten. Des te meer mogelijkheden en variaties je leert kennen, des te groter je "trukendoos" zal worden.
Luister vóóral niet naar nabewerkte mix of compilatie-CD's met 't idee daar gerichte kennis uit te kunnen halen, daar zitten zelden overgangen in die alleen met draaitafels en mengpaneel gemaakt kunnen worden.
Blijf realistisch, ga uiteraard niet naast je schoenen lopen, maar 'n gezond perfectionisme is nooit weg. Je kan altijd beter, alleen misschien nog niet vandaag of morgen.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, practice makes perfect...
Of je er wat aan hebt dat weet ik niet maar haal eruit waar je zelf wat aan denkt te hebben.De meeste info is eerder genoemd, al dan niet in een andere omschrijving maar dit is ongeveer hoe ik 't zelf ooit heb aangepakt.
Ik heb inmiddels zo'n 10 jaar ervaring, ken ruim 98% van mijn eigen collectie goed genoeg om tijdens 't draaien erop te kunnen anticiperen dus kan nu wel zeggen dat ik een set van 5 a 6 uur zonder al te veel storende fouten aan elkaar kan breien, maar ik zie mezelf nog geen live-set a la Vince @ Thunderdome 2003 neerzetten. Daar is oa. heel veel praktijk-ervaring voor nodig.
Vragen? Klachten?? De drang om je MSN-lijst zo groot mogelijk te maken??? Ooit in een gekke bui de Zuiderzee over gaan steken om tot de conclusie te komen dat er geen ruk te doen is hier???? M'n e-mail is te vinden in mijn profiel.
Ik wens je veel succes met 't vallen en opstaan!!!
...o_O...-=DJ 100% Crisis <( '-' )> The One That Will Shock The Nation=-...O_o...
Zoals de meesten hier al zeggen is "beatmatchen", oftewel 't gelijkleggen van 2 platen, 't allerbelangrijkste van wat een DJ MOET kunnen. Zolang dat nog steeds niet tot nauwelijks lukt heeft 't absoluut geen zin om verder te gaan.
Ik denk dat dit niet zo zeer je grootste probleem is en zou je überhaupt niet heel veel over 't gelijkleggen kunnen leren, dat is iets wat toch puur op 't gehoor moet gebeuren. Veel oefenen, gebruik 2 platen die je goed kent, die geen gigantisch snelheidsverschil hebben en al helemaal geen vervelende breaks bevatten waar 't standaard "4-8-16-32"-ritme door onderbroken wordt. Dat zijn wat tips die ik je wel mee kan geven om 't zo makkelijk mogelijk te maken voor jezelf.
Gelijkleggen onder de knie? Mooi, dan hoeven je draaitafels (nog) niet aan de wilgen te worden gehangen.
Nu wordt 't tijd om heel simpel te oefenen met mixen en vooral ervaring en kennis op te doen.
Je geeft aan dat je de standaard-opbouw van een nummer aardig begrijpt dus dat sla ik over.
Pak wederom 2 nummers, (bij voorkeur die je er al op had liggen van de vorige oefening, die kan je immers nu wel dromen) start plaat 1 op, leg 2 gelijk en mix plaat 2 in in 1. Laat de low/mid/high-knoppen lekker voor wat ze zijn voorlopig, onnodig om je daar nu al mee te willen bemoeien want die gebruik je enkel maar om een overgang te "tweaken", dus om 't geheel wat meer op één geluidsniveau te houden of overheersende/weggedrukte instrumenten te dempen/boosten. "Knal" dus gewoon de schuif open op 'n moment waar jij denkt dat 't enigszins logisch is. Grote kans dat 't resultaat technisch gezien nog best te pruimen is.
Vervolgens ga je plaat 1 in plaat 2 inmixen, gelijkleggen niet nodig, dat liggen ze immers al, geheel volgens 't zelfde concept. Herhaal deze procedure zo vaak als jij dat nodig vindt, maar zorg er wel voor dat je niet élke keer 't zelfde "inmixpunt" neemt als je vorige poging, ook al klinkt 't nog zo lekker als plaat 2 na 3 minuut 20 erin geknald wordt.
Zo leer je snel dat bijv. 2 melodietjes die tegelijk met elkaar "erin komen" over 't algemeen niet klinken. Als je dat zeg maar 10 keer hebt gedaan zal toch op z'n minst wel 1 overgang best redelijk gelukt zijn.
Overigens, 't "tellen" wat hier vaker genoemd wordt lijkt mij zeker niet iets wat je jezelf als standaard moet gaan aanleren, al zou 't je in sommige situaties wel eens kunnen helpen, bijv. bij 't vinden van de "echte" beat tijdens een off-beat.
Als je verder wil, is 't van groot belang dat je je collectie leert kennen. Denk alleen niet dat je al moet weten hoe 't resultaat zal klinken als je plaat X over 40 seconden met plaat Y combineert. 't Belangrijkste wat je van nummers moet weten is OF en WANNEER ze "verrassingen" qua maat/ritme bevatten, dus bijvoorbeeld als de melodie-opbouw tot een hoogtepunt komt en je eigenlijk de bass zou verwachten, maar stiekem komt er eerst nog een vocal tussendoor die de bass met bijv. 2 tellen uitstelt. Dat zijn de grootste valkuilen die je tegen kan komen onder 't draaien.
Luister dus zoveel mogelijk thuis naar je collectie, maar zet ook enkele platen op cassette/MD/CD/whatever en neem dat overal mee naar toe dat als je ff tijd hebt, kan gaan luisteren.
Als je die platen redelijk kent, kan je ook daar weer bovenstaande oefeningen mee gaan doen, en al snel zal je genoeg nummers kennen om een uur te kunnen mixen ZONDER dat je in de zogenaamde "valkuilen" valt en ZONDER dat je grote problemen krijgt tijdens 't gelijkleggen omdat een nummer bijv. een off-beat blijkt te hebben; Knowledge is the key to succes...
Nu kan je met je kennis mooi een poging wagen om dat uur ook vol te gaan draaien. Neem 't eventueel op als je je zeker genoeg voelt (opnemen van je mix geeft je vaak 't idee dat je voor publiek staat te draaien, dus zet wel druk op de ketel!!!) zodat je je eigen mix met meer aandacht kan terugluisteren.
Uurtje voorbij? Dikke kans dat 't eindresultaat 'n mix is ZONDER grove fouten, met een technisch gezien redelijke samenstelling maar misschien wel met overgangen die niet naar jou smaak zijn. Das jammer dan, niet alles in één keer willen. Is dat inderdaad 't geval, dan heb je de pure basis onder de knie, zo niet, oefen dan met de punten waar je de fout me ingaat. Mocht je, na een jaar lang regelmatig oefenen, absoluut géén enkele vooruitgang bij jezelf ontdekken, dan ben ik bang dat je alsnog je draaitafels in de wilgen moet gaan hangen, of je er op z'n minst bij neer zal moeten leggen dat DJ spelen simpelweg niet jou straatje is, maar dat als hobby zo nu en dan 'n plaatje in elkaar draaien uiteraard geen kwaad kan. Onthou dat dus niet ALLES te leren is, er zit ook nog een deel gevoel bij!!!
Verder moet je zorgen dat je je relaxed voelt als je draait, dwing jezelf dus niet om achter je mengpaneel te kruipen als je er eigenlijk wel even genoeg van hebt. Maar laat de moed ook niet te snel zakken, pak de draad uiteindelijk weer op.
Leg de lat niet te hoog voor jezelf, zorg dat je stapje voor stapje verder bouwt aan je kennis en vaardigheden.
Luister zo nu en dan ook eens aandachtig naar een live-set, dan zal je al snel merken dat zelfs de grootste namen best flinke fouten maken, en waarschijnlijk nog vaker dan je nu zult denken. Dat werkt weer goed voor je zelfvertrouwen. OK, die DJ probeert dan misschien wel op een ingewikkelde manier een overgang te maken, maar jij kan die overgang veel beter laten klinken, ook al ben jij technisch gezien makkelijker bezig...
Uiteraard is 't nooit weg om eens bij andere amateur-DJ's te gaan kijken, iedereen heeft zo zijn eigen manieren en stijl om een set neer te zetten. Des te meer mogelijkheden en variaties je leert kennen, des te groter je "trukendoos" zal worden.
Luister vóóral niet naar nabewerkte mix of compilatie-CD's met 't idee daar gerichte kennis uit te kunnen halen, daar zitten zelden overgangen in die alleen met draaitafels en mengpaneel gemaakt kunnen worden.
Blijf realistisch, ga uiteraard niet naast je schoenen lopen, maar 'n gezond perfectionisme is nooit weg. Je kan altijd beter, alleen misschien nog niet vandaag of morgen.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, practice makes perfect...
Of je er wat aan hebt dat weet ik niet maar haal eruit waar je zelf wat aan denkt te hebben.De meeste info is eerder genoemd, al dan niet in een andere omschrijving maar dit is ongeveer hoe ik 't zelf ooit heb aangepakt.
Ik heb inmiddels zo'n 10 jaar ervaring, ken ruim 98% van mijn eigen collectie goed genoeg om tijdens 't draaien erop te kunnen anticiperen dus kan nu wel zeggen dat ik een set van 5 a 6 uur zonder al te veel storende fouten aan elkaar kan breien, maar ik zie mezelf nog geen live-set a la Vince @ Thunderdome 2003 neerzetten. Daar is oa. heel veel praktijk-ervaring voor nodig.
Vragen? Klachten?? De drang om je MSN-lijst zo groot mogelijk te maken??? Ooit in een gekke bui de Zuiderzee over gaan steken om tot de conclusie te komen dat er geen ruk te doen is hier???? M'n e-mail is te vinden in mijn profiel.
Ik wens je veel succes met 't vallen en opstaan!!!
...o_O...-=DJ 100% Crisis <( '-' )> The One That Will Shock The Nation=-...O_o...
laatste aanpassing













