Meestal kut...
gelijk zetten kwa snelheid enzo is niet het moeilijkst...
Maar 99% doet er ngo wel veel te lang over als ze daadwerkelijk op het podium staan, maken dan nog fouten en durven al helemaal niet zonder gelijk zetten in te gaan mixen. Daar lig je eerste kwaliteit al: Lef, durf, en originaliteit...
Verder is het idd wel een beetje het geheim van de smid, een plaatje na 3 minuten 16 maten "lijmen" is de kunst niet....
Maar 99% doet er ngo wel veel te lang over als ze daadwerkelijk op het podium staan, maken dan nog fouten en durven al helemaal niet zonder gelijk zetten in te gaan mixen. Daar lig je eerste kwaliteit al: Lef, durf, en originaliteit...
Fouten maken is menselijk, maar het is de kunst ze zo snel mogenlijk op te lossen..
imixen als je plaat nie strak loopt...
....
meer uitleg nodig? begrijpend lezen? godskolere....waarom zou je inmixen als je tempo niet synchroon loopt? dat is toch vragen om ellende? of ben ik nou de domme persoon hiero..?
dat je timing nie helemaal 100% is hoort geen kip...
maar als je gaat inmixen als je tempo nie goed loopt ben je gewoon dom bezig.....tenzij je heeeeel veeeeeeel tijd tekort komt, dan zul je inventief moeten zijn en er wat van moeten maken, maar dan nog is gewoon recht toe recht an inmixen géén optie in mijn setjes....
dat je timing nie helemaal 100% is hoort geen kip...
Dat zijn gewoon de basics van het draaien.....timing en beatmatching....als je die niet beheerst.....vergeet het maar dan....
Verder is het inderdaad een beetje het geheim van de smit....ik heb mijn eigen mixstyle ontwikkeld....mja....heeft ruim 10 jaar geduurt, maar onderscheidt wordt er wel gemaakt....
Creatief zijn.....durven inderdaad, maar ga je eigen niet uitsloven, dan gaat het fout....
Verder is het inderdaad een beetje het geheim van de smit....ik heb mijn eigen mixstyle ontwikkeld....mja....heeft ruim 10 jaar geduurt, maar onderscheidt wordt er wel gemaakt....
Creatief zijn.....durven inderdaad, maar ga je eigen niet uitsloven, dan gaat het fout....
Maar 99% doet er ngo wel veel te lang over als ze daadwerkelijk op het podium staan, maken dan nog fouten en durven al helemaal niet zonder gelijk zetten in te gaan mixen. Daar lig je eerste kwaliteit al: Lef, durf, en originaliteit...
Lef , durf, en orginaliteit....
En wat is lang.....? jij draait duideljik een andere style dan ik...( [hard]trance/techno....enz...)
Als ik een lekkere tranceset draai is de gemiddelde duur van een track ook 5 minuten....
Fouten.......je wil nie weten wat een fouten er gemaakt worden op feesten...
Op een feest vallen de meeste fouten niet op, gewoonweg door het volume....thuis hoor je alles....
Een dj met goede skills laat een zaal op en neer gaan....
Dat kan zelfs met recht toe, recht aan inmixen, zonder enige vorm van creativiteit......het ligt echt aan de track....
Dat zijn gewoon de basics van het draaien.....timing en beatmatching....als je die niet beheerst.....vergeet het maar dan....
Beheersen van een gelijkleggen tijdens het inmixen is nog veel verder dan die basics die jij opnoemt.
imixen als je plaat nie strak loopt....... meer uitleg nodig? begrijpend lezen?
Omdat je meer uitleg nodig hebt, een voorbeeld:
Ik draai een track aan een andere, die mix ik door tot de eerste break van 8 maten. In die break moet ik de ene plaat weghalen, een acapella erop leggen, de naald naar het que-point slingeren, en dan vervolgens, na die 8 maten (wat bij hardcore vrij snel gebeurt kan zijn, bij 160-170 bpm ofzo.) wil ik die acapella al hoorbaat mee laten draaien, omdat dat koel is. Dan heb ik geen tijd die ook nog eens te matchen, dus dan knal je hem er gewoon bij zonder vooraf te matchen, en dan op hoop van zegen die pitchschuif zo bewerken dat ie hoorbaar strak loopt. Als je dat beheerst, mag je van mij zeggen dat je goed kunt beatmatchen.
MAar in jouw stijl van draaien zal dat wel veel minder gaan, dat dan weer wel
Dat kan zelfs met recht toe, recht aan inmixen, zonder enige vorm van creativiteit......het ligt echt aan de track....
EEn DJ met knallers kan een set verkloten door helemaal niet te kunnen mixen, maar een DJ met mindere platen kan door superbrute technieken wel weer een set zo maken dat ie meer beukt en energie rondzwiept als eerstgenoemde
En wat is lang.....?
Zo lang dat ze een peuk op kunnen opsteken, ff rond kunnen kijken, een demonstratie handje-klap aan het publiek geven, kunnen gaan zeiken en dan ook nog eens wat te drinken kunnen halen. Voor mij persoonlijk zou dat alle energie uit een set weghalen (hardcore), omdat het dan aan explosieve overgangen ontbreekt (meestal)
Als ik een lekkere tranceset draai is de gemiddelde duur van een track ook 5 minuten
Wil dat zeggen dat je dat hele ding moet af laten draaien dan? Ben ik persoonlijk ook geen voorstander van. Natuurlijk heb je tracks die je helemaal wilt horen, maar heel veel voegen tegenwioordig met de 2e climax nisk toe aan de eerste, en dan wil ik weer ergens bij een volgende track beland zijn.
Ik vind dat er de laatste tijd veel te veel mensen zijn (ik doel niet op iemand persoonlijk hier, by the way) Die praten over skilz hier en trucjes daar...het liefst 4 platen in 3 minuten mixen met 5 tafels. Fack that man!
Er is niets mis met af en toe een heerlijke knaller een paar minuten laten lopen en rustig over laten gaan in een andere klapper. Ik denk zelf dat dit juist nog fijner voor het publiek is dan dat andere.
Laat niet weg dat je wel degelijk "de skilzz" moet hebben en deze ook terug moet laten komen.
Maar je moet niet gedwongen het uiterste van het uiterste van je kunnen laten zien bij elke mix...laat die ene heerlijke plaat ook maar eens goed tot z'n recht komen
Vind ik persoonlijk
Er is niets mis met af en toe een heerlijke knaller een paar minuten laten lopen en rustig over laten gaan in een andere klapper. Ik denk zelf dat dit juist nog fijner voor het publiek is dan dat andere.
Laat niet weg dat je wel degelijk "de skilzz" moet hebben en deze ook terug moet laten komen.
Maar je moet niet gedwongen het uiterste van het uiterste van je kunnen laten zien bij elke mix...laat die ene heerlijke plaat ook maar eens goed tot z'n recht komen
Vind ik persoonlijk
Een dj met goede skills laat een zaal op en neer gaan....
Dat kan zelfs met recht toe, recht aan inmixen, zonder enige vorm van creativiteit......het ligt echt aan de track....
Ik versta dat niet onder skills, meer als platenkeuze. Als het over skills gaat heb ik het over techniek, en dan niet het gelijkleggen, maar komen termen als beatjugglen, scratchen, timing en nog wat van die dingen uit de DMC-wereld tevoorschijn. Niet dat je ze altijd kan toepassen, maar het voegt wel wat toe aan jou als DJ, tegenover degenen die het niet beheersen.
Die praten over skilz hier en trucjes daar...het liefst 4 platen in 3 minuten mixen met 5 tafels. Fack that man
Ben ik een klein beetje eens. Echter, zul je je willen onderscheiden van de rest, zul je je toch op een ander vlak moeten meten dan de juiste plaatjes uitzoeken..
Natuurlijk zijn er mensen gewild omdat ze net wat meer aparte plaatjes draaien in hun sets, maar daar zijn er niet veel van, en meestal betreft het dan ook nog de oldschool/early hardcore/early rave-kant van de scene..
Qua nieuwere muziek zal het aanbod niet veel verschillen van de rest, dus zul je je op een andere manier moeten onderscheiden. Hopelijk ben je het daar wel mee eens.
Aangezien dit topic over mixing-skills ging, en niet over platenkeuze gaan we daarop ook gewoon verder...
laatste aanpassing
Ik vind dat er de laatste tijd veel te veel mensen zijn (ik doel niet op iemand persoonlijk hier, by the way) Die praten over skilz hier en trucjes daar...het liefst 4 platen in 3 minuten mixen met 5 tafels. Fack that man!
Er is niets mis met af en toe een heerlijke knaller een paar minuten laten lopen en rustig over laten gaan in een andere klapper. Ik denk zelf dat dit juist nog fijner voor het publiek is dan dat andere.
Laat niet weg dat je wel degelijk "de skilzz" moet hebben en deze ook terug moet laten komen.
Maar je moet niet gedwongen het uiterste van het uiterste van je kunnen laten zien bij elke mix...laat die ene heerlijke plaat ook maar eens goed tot z'n recht komen
Dit ben ik zeker met je eens, in 2003 is het een tijdje in de mode geweest onder oldschool en early hardcore DJ's om platen zo snel mogelijk door te sjoelen, dat was dus echt bloedirritant. Sta je net lekker uit je dak te gaan, wordt er opeens spontaan een ander plaat ingedonderd, zonder enige waarschuwing vooraf.
Als je dan geluk had werd die eerste plaat dan een halfuur later nog een keer gedraaid en dan helemaal, maar goed, daar is natuurlijk geen lol aan.
Van mij hoeft er dus ook niet altijd gemixt te worden alsof we allemaal snel naar huis moeten. Kwestie van respect voor de nummers en de producers ervan vind ik.
Uitspraak van DanM op vrijdag 3 februari 2006 om 00:20:
Als ik een lekkere tranceset draai is de gemiddelde duur van een track ook 5 minuten
Ik draai trance, erg melodieuze herrie dus.....elk nummer is in mijn ogen een verhaal, helemaal afhoren is niet nodig, zeker niet, maar als je goed wil presteren met dat genre zal je consessies moeten doen, zomaar ff hakken met je fader is er nie bij...
Ik begrijp je point over inmixen op verschillende bpm's...
zal het zelf nauwlijks tot niet gebruiken....
bij mij loopt alles (bijna!) 100% strak....
Dit hangt dus af van de style/soort je draait, de ene style kan het hebben, de andere niet....
Techno bijvoorbeeld.....kan je heerlijk in lopen kloten met je fader/toonregeling en uiteraard je vinyl zelf.....trance daarintegen vraagt meer om een rustige style van mixen...( is mijn ervaring een beetje na 12 jaar.....
) maar mij zal je ook wel horen jugglen hoor....vooral met de wat hardere trance is het wel relaxed om lekker met je toonregeling te spelen onder het daadwerkelijk (in)mixen.....
Een dj is voor mij pas een dj als ie zijn publiek in de hand blijft houden, en daarbij hoort zeker ook "actief" gedrag achter de dexx....
Te helaas is het tegenwoordig zo dat men denkt dat het easy money is.....beetje plaatjes draaien........
is een vak apart
Als ik een lekkere tranceset draai is de gemiddelde duur van een track ook 5 minuten
Wil dat zeggen dat je dat hele ding moet af laten draaien dan? Ben ik persoonlijk ook geen voorstander van. Natuurlijk heb je tracks die je helemaal wilt horen, maar heel veel voegen tegenwioordig met de 2e climax nisk toe aan de eerste, en dan wil ik weer ergens bij een volgende track beland zijn.
Ik draai trance, erg melodieuze herrie dus.....elk nummer is in mijn ogen een verhaal, helemaal afhoren is niet nodig, zeker niet, maar als je goed wil presteren met dat genre zal je consessies moeten doen, zomaar ff hakken met je fader is er nie bij...
Ik begrijp je point over inmixen op verschillende bpm's...
Als het over skills gaat heb ik het over techniek, en dan niet het gelijkleggen, maar komen termen als beatjugglen, scratchen, timing en nog wat van die dingen uit de DMC-wereld tevoorschijn. Niet dat je ze altijd kan toepassen, maar het voegt wel wat toe aan jou als DJ, tegenover degenen die het niet beheersen.
Dit hangt dus af van de style/soort je draait, de ene style kan het hebben, de andere niet....
Een dj is voor mij pas een dj als ie zijn publiek in de hand blijft houden, en daarbij hoort zeker ook "actief" gedrag achter de dexx....
Te helaas is het tegenwoordig zo dat men denkt dat het easy money is.....beetje plaatjes draaien........
















