Ik ben gisteren naar het nieuwe (sinds 2002) Escher Museum geweest in Den Haag, en kwam echt met koppijn naar buiten van zijn meesterlijke prenten. Die vent is zo verschrikkelijk goed, helemaal in zijn eigen wereldje.
Voor mensen die hem kennen en goed vinden is dat museum zeker een aanrader, zo ongeveer al zijn prenten hangen er, vanaf ongeveer 1918 tot zijn laatste werken eind jaren 60 dacht ik.
Hieronder een paar die ik geniaal vind:
1934, Stilleven met glazen bal

1934, Stilleven met straat

1946, 3 glazen ballen

1938, Dag en Nacht

1943, Reptielen

1960, Klimmen en dalen

1947, andere wereld

1951, Trappenhuis

1953, Relativiteit

In mei 1956 was M.C. Escher klaar met zijn litho "Prentententoonstelling" In een brief aan zijn zoon Arthur schreef hij over deze litho: " Die gekke prent, waar ik je laatst over sprak, is af, maar nog niet gedrukt. Zoiets raars heb ik, geloof ik, van mijn leven nog niet gemaakt. Er komt onder andere een jonge man op voor, die belangstellend staat te kijken naar een prent aan de wand van een tentoonstelling, waar hijzelf op getekend staat. Ra, ra hoe kan dat. Misschien ben ik niet ver verwijderd van Einsteins gekromde heelal"

Voor geïtereseerde hier een aantal links:
www.mcescher.com
www.worldofescher.com/gallery
www.escherinhetpaleis.nl/
Daar zijn deze en veel meer prenten groter en beter te zien
Cultuurbarbaren gelieve niet reageren..
Voor mensen die hem kennen en goed vinden is dat museum zeker een aanrader, zo ongeveer al zijn prenten hangen er, vanaf ongeveer 1918 tot zijn laatste werken eind jaren 60 dacht ik.
Hoewel de Nederlandse graficus Maurits Cornelis Escher (1898 tot 1972) enige tijd in Italië en Zwitserland woonde, hoort hij toch bij de bekendste Nederlandse kunstenaars.
Zijn prenten vertonen een hoge mate van technisch vernuft. Wie zijn werk goed bekijkt, ziet Eschers speciale blik op het dagelijks bestaan en zijn directe omgeving: uit de schaduwen tussen twee figuren worden nieuwe mensen, of beesten geboren, geometrische vlakjes veranderen langzaam in prachtige vlinders en een rij ruiters te paard kan eindeloos doorgaan. Maar Escher maakt ook op bijna ware grote een uiterst gedetailleerd en realistisch oog. In de pupil zit een schedel! Hij ontwierp een wereld waarin holle en bolle vormen op een bijna natuurlijke manier binnen een constructie kunnen bestaan. De twee werelden duizelen door elkaar als de oplossing van het raadsel wordt gezocht.
Maar Escher kon ook zoiets verstilds als een modderplas weergeven. Rondom en door het water liggen sporen van autobanden en voetstappen. In het water weerspiegelen takken van bomen en de lucht. Ook hier is weer die tegenstelling tussen de platte aarde die dichtbij lijkt en de hoge lucht die oneindig ver is door de weerkaatsing in het donkere water.
De kwaliteiten van Escher zijn tijdloos en worden zowel door hun artistieke als ook door grote technische kwaliteit door allerlei mensen gewaardeerd. Zijn werk zit niet alleen in collecties van musea, maar ook wetenschappers werken graag met zijn prenten om hun theorieën te verduidelijken.
Het werk van Maurits Escher blijft nog steeds spannend, verrassend en ongrijpbaar.
Zijn prenten vertonen een hoge mate van technisch vernuft. Wie zijn werk goed bekijkt, ziet Eschers speciale blik op het dagelijks bestaan en zijn directe omgeving: uit de schaduwen tussen twee figuren worden nieuwe mensen, of beesten geboren, geometrische vlakjes veranderen langzaam in prachtige vlinders en een rij ruiters te paard kan eindeloos doorgaan. Maar Escher maakt ook op bijna ware grote een uiterst gedetailleerd en realistisch oog. In de pupil zit een schedel! Hij ontwierp een wereld waarin holle en bolle vormen op een bijna natuurlijke manier binnen een constructie kunnen bestaan. De twee werelden duizelen door elkaar als de oplossing van het raadsel wordt gezocht.
Maar Escher kon ook zoiets verstilds als een modderplas weergeven. Rondom en door het water liggen sporen van autobanden en voetstappen. In het water weerspiegelen takken van bomen en de lucht. Ook hier is weer die tegenstelling tussen de platte aarde die dichtbij lijkt en de hoge lucht die oneindig ver is door de weerkaatsing in het donkere water.
De kwaliteiten van Escher zijn tijdloos en worden zowel door hun artistieke als ook door grote technische kwaliteit door allerlei mensen gewaardeerd. Zijn werk zit niet alleen in collecties van musea, maar ook wetenschappers werken graag met zijn prenten om hun theorieën te verduidelijken.
Het werk van Maurits Escher blijft nog steeds spannend, verrassend en ongrijpbaar.
Hieronder een paar die ik geniaal vind:
1934, Stilleven met glazen bal
1934, Stilleven met straat
1946, 3 glazen ballen
1938, Dag en Nacht
1943, Reptielen
1960, Klimmen en dalen
1947, andere wereld
1951, Trappenhuis
1953, Relativiteit
In mei 1956 was M.C. Escher klaar met zijn litho "Prentententoonstelling" In een brief aan zijn zoon Arthur schreef hij over deze litho: " Die gekke prent, waar ik je laatst over sprak, is af, maar nog niet gedrukt. Zoiets raars heb ik, geloof ik, van mijn leven nog niet gemaakt. Er komt onder andere een jonge man op voor, die belangstellend staat te kijken naar een prent aan de wand van een tentoonstelling, waar hijzelf op getekend staat. Ra, ra hoe kan dat. Misschien ben ik niet ver verwijderd van Einsteins gekromde heelal"

Voor geïtereseerde hier een aantal links:
www.mcescher.com
www.worldofescher.com/gallery
www.escherinhetpaleis.nl/
Daar zijn deze en veel meer prenten groter en beter te zien
Cultuurbarbaren gelieve niet reageren..
laatste aanpassing

















