Partyflock
 

Phil York: tranzlator of international hard dance

door , gepubliceerd op
Phil York: tranzlator of international hard dance
24 november 2010
ArtiestPhil York
Phil, je zit middenin het eerste deel van de International Hard Dance Sessions tour. Waar staat IHDS voor en hoe en waarom is het allemaal ontstaan?
“IHDS is ontstaan uit ideeën van Fausto en mijzelf. We waren het zat dat harddance zo goed als geen exposure meer kreeg, in tegenstelling tot hardstyle. Begrijp me goed, het is absoluut geen aanval richting hardstyle, integendeel, hardstyle hoort zelfs ook bij ons concept. Het was meer vanwege het feit dat in de harddancescene zó veel goede producers en DJ’s rondlopen, maar die komen simpelweg niet aan bod, ondanks hun geweldige prestaties. We hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en International Hard Dance Sessions was het resultaat. Het oorspronkelijke idee was om de hardere genres samen te voegen en zo te laten zien hoe divers harddance kan zijn, variërend van stevige techtrance tot knallende hardstyle en alles wat zich daartussenin bevindt. Dit wilden we doen door middel van een dubbel-cd. Achteraf had dit een groot pluspunt, want het mooie van die brede sound is dat het altijd creatief ingevuld kan worden, waardoor we voor bijna elk festival, elke club of elk event wel een passende line-up kunnen samenstellen. Hopelijk hebben we met het eerste album het voor elkaar gekregen om te laten horen wat we precies bedoelen en welke soort producers en DJ’s we willen pushen.”

Klinkt veelbelovend. Het is nu ongeveer twee maanden na de lancering van het project, in hoeverre heeft de realiteit voldaan aan de verwachtingen die je er van had?
Ik kan nog steeds niet geloven hoe goed de reacties zijn. Zoals ik al zei, was het eerste idee eigenlijk om alleen de compilatie te mixen, waarbij we vooral tracks wilden gebruiken van artiesten die wij bewonderen om hun muzikaliteit en die natuurlijk ook in het genre passen. Maar hoe concreter de plannen werden, hoe meer er op ons pad kwam. Voor we het wisten wilden grote organisaties ineens met ons om de tafel om ons concept te bespreken en we kregen aanbiedingen om stages te hosten op toonaangevende evenementen. En dat hadden we niet eens dúrven dromen. Toen het balletje dus eenmaal begon te rollen, was er geen houden meer aan. In no time hadden we een wereldtour in de steigers staan en wisten we al dat we een vervolg op het album konden gaan maken. Het geeft me dan ook enorm veel voldoening dat we zonder veel te hoeven pushen, toch iets van de grond kregen, wat nog beter uitpakte dan we voor mogelijk hielden. “

De tour heeft tot dusver landen als Finland, Zweden, Denemarken en Engeland aangedaan. Nou ken ik jullie een beetje, waardoor ik het niet kan laten om te vragen of er al vreemde voorvallen zijn geweest. Dus kom maar op met die juicy stories!
“Haha ja ik heb al wel heel wat gelachen tot nu toe. Naast het feit dat we collega’s zijn, zijn Fausto en ik ook goede vrienden van elkaar, dus dat maakt het reizen wel een stuk leuker. Toen we in Finland waren bijvoorbeeld, hebben we geprobeerd Finse straatnamen in Helsinki uit te spreken, wat natuurlijk helemaal de mist in ging. Dit is terug te vinden op Youtube, dus als je twee malloten wil zien die proberen Fins te spreken, weet je waar je moet zoeken. Ook in Zweden hebben we een geweldige tijd gehad. Het kostte Kutski en mijzelf ongeveer een half uur om terug naar ons hotel te lopen. Nou is dat niet echt raar, maar als je weet dat het hotel slechts tweehonderd meter verwijderd was van de club waar we gedraaid hadden, dan weet je wat ik bedoel. Weet nog steeds niet helemaal hoe dat nou precies allemaal gegaan is haha… Helaas hebben de budgetvluchtmaatschappijen een wat minder leuke schaduw over de tour geworpen, Fausto heeft al twee keer niet op de plek van bestemming kunnen komen doordat vluchten geannuleerd werden. Voortaan vliegen we dus toch maar iets duurder, dan is het team in ieder geval compleet.”

In de tijd dat harddance niet zo populair meer was in Nederland, tussen ongeveer 2007 en 2010, ging de scene in de U.K. grotendeels gewoon door en bleven de feesten nog altijd een groot publiek trekken. Hoe is je carrière in die jaren veranderd?
Klopt, bij ons veranderde er in die tijd niet zo veel wat betreft het aantal feesten en de bezoekersaantallen, mede daardoor is de sound niet verloren gegaan. Maar toch weet ik zeker dat ook het Nederlandse publiek nog altijd van die sound houdt, anders hadden we nu ook niet zoveel respons uit Nederland gehad op het album. Wat betreft mijn DJ-werkzaamheden, ben ik de laatste jaren vooral bezig geweest met mijn Bootek alias en heb ik mijn naam als DJ Phil York wat naar de achtergrond geschoven. Vorig jaar zomer heb ik Bootek Live in het leven geroepen en dat kreeg ongekend veel aandacht. Voor diegenen die niet weten wat mijn Bootek-optredens inhouden: het is in feite een verzameling van bootlegs van allerlei bekende nummers, maar dan in een techy jasje. Tijdens die sets mix ik veel tracks in een hoog tempo aan elkaar, waardoor het heel toegankelijk en dansbaar wordt. Ik heb opgetreden op festivals als Creamfields, Coloursfest, Planet Love, Dance Valley en Parklife en ik ben zelfs in Amerika geweest, in Phoenix, Arizona om precies te zijn.
Ik treed nog steeds onder die naam op, maar ik heb ook mijn echte naam Phil York weer uit de kast gehaald om mijn oorspronkelijke sound te draaien. Met twee verschillende namen werken kost veel tijd en moeite, maar het is wel ontzettend gaaf, omdat je op zoveel verschillende plekken komt en overal mag doen wat je het liefste doet: draaien.”

Je hebt een behoorlijk aantal releases achter je naam staan voor iemand die zo’n drukke agenda heeft en je vindt zelfs tijd om vaak met anderen de studio in te duiken. Tussen je releases van pakweg vijf jaar geleden en die van nu, zit veel verschil. Hoe is dat ontstaan? Hoe ben je als producer 'gegroeid'?
“Dat is helemaal waar, mijn geluid is vooral de laatste drie jaar heel erg veranderd. Daarvóór maakte ik vooral U.K.-georiënteerde muziek, van hardhouse tot hardtrance, maar wel altijd met die typerende rollende basslines en uplifting melodieën. Langzaamaan begon ik meer richting de continentale sound te evolueren, variërend van stevige techtrance tot hardstyle en hardtrance. Ik hou ervan om verschillende stijlen in één track te gebruiken, wat vooral goed werkt als ik met andere producers in de studio zit. Ik werk veel met Dark by Design, BRK3, Fausto en Kidd Kaos. Hierdoor kan ik veel eigen tracks in al mijn sets gebruiken, wat goed bij mijn brede smaak past. Ik vind het ook belangrijk om vooruit te kijken. Als een track bijvoorbeeld klinkt als iets wat ik een jaar geleden heb gemaakt, dan weet ik dat ik niet goed bezig ben, ik wil altijd vernieuwing en verandering aanbrengen. Dat is de enige manier om fris en nieuw te blijven klinken.”

Met je label Tranzlation ben je de laatste tijd bezig om je nieuwe tracks onder de aandacht te krijgen. Wat heeft Tranzlation de komende tijd in petto?
“Dat vind ik mooi aan een eigen label: je hebt altijd een manier om je eigen producties uit te brengen, of je nou techtrance of hardstyle maakt, het kan allemaal. Je hebt niet te maken met een A&R manager die bepaalt of je track goed genoeg is, wat soms een verademing is. Op Tranzlation komt er de komende tijd een heleboel moois aan. Zo hebben we de nieuwe release van het Australische duo BRK3 (a.k.a. Bioweapon), de nieuwe single van Shock:Force uit Wales, een nieuwe productie van Fausto en mij en een samenwerking die ik met Kidd Kaos heb gedaan. Ik vraag meestal producers die ik bewonder om een remix te doen voor een release. De komende tracks gaan geremixt worden door namen als Sa Vee Oh (a.k.a. Max Savietto), Nomad, KloneZ en jullie eigen Dutch hero-to-be Jim Justice.”

In december ben je twee keer in Nederland te vinden. Waar, wanneer, hoe, wat en waarom?
“Gelukkig mag ik jullie mooie land weer snel bezoeken. Op 11 december draai ik op Lashed in de Rotterdamse Maassilo. Op die avond ga ik samen met Fausto onze back to back set opnemen, welke eind januari uit zal komen. Andere namen die de boel op z’n kop gaan zetten zijn onder anderenLisa Lashes, Kutski, Marcel Woods en Artento Divini en als klap op de vuurpijl is het de avond vóór mijn verjaardag, dus ik ga mijn persoonlijke jaarwisseling op een speciale manier beleven. Een week later ben ik weer in Nederland, deze keer voor Fusion of Dance in Zwolle. High Energy Events zet hier een topline-up neer met DJ’s als The Prophet, Ran-D, Frontliner en nog veel meer mooie namen. Momenteel voelt Holland een beetje als tweede vaderland, ik ben hier vaak om dingen te regelen voor IHDS, maar om hier te draaien blijft speciaal.”

Ok, dus om nog even samen te vatten, wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?
“Het wordt sowieso een drukke tijd, waarin ik veel reis en in de studio zit met een aantal van mijn favoriete producers. We gaan met IHDS in 2011 verre reizen maken naar Zuid-Afrika, Canada, Amerika, Australië en een heleboel Europese landen. Het tweede IHDS album komt er ook aan in het begin van volgend jaar, dus daar gaat ook weer veel werk in zitten. Gelukkig hou ik wel van een beetje drukte, ik weet zeker dat het een mooi jaar gaat worden. Je kunt je trouwens ook gratis abonneren op de Goodgreef Xtra Hard podcast, die je vindt op iTunes. Voor deze podcast maak ik regelmatig mixen en je hoort hier al mijn nieuwe tracks. Last but not least: bedankt voor alle Nederlandse steun die we hebben mogen ontvangen voor IHDS, ik hoop jullie allemaal te zien in december.”




www.djphilyork.com
www.internationalharddancesessions.com
www.tranzlation.dj

Review: International Hard Dance Sessions - Mixed by Phil York & Fausto

7 opmerkingen

Prima interview weer(y)
 
Een held is het .. en ben blij dat ik hem kon boeken voor Lashed .. toppertje (Y)
Wanneer komt er een grootschalig Harddance feest verbonden aan een vet harddance concept??? :)
 
Held! Niet alleen een goeie dj en labelmanager, maar gewoon ook een hele down to earth gast die tijd maakt voor zijn fans en er geen moeite mee heeft om na zijn set urenlang op een festival rond te struinen met mensen die ie pas 1x eerder (jaar ervoor op hetzelfde festival) heeft gezien.

In deze tijd waarin grote dj's steeds afstandelijker tov het publiek worden en echt zich een superster menen is zo iemand een welkome uitzondering :D

Dat zijn sound verandert is btw geen waarom maar daarom, dat komt omdat zijn engineer, DBD, is overgestapt van FL naar Ableton en zijn eigen sound ook compleet heeft omgegooid in de tussentijd.
Leuk interview Charel (Y)
 
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 24 november 2010 om 21:04:
en er geen moeite mee heeft om na zijn set urenlang op een festival rond te struinen

Haha dat zal die 11 December ook doen .. zeker gezien het feit dat hij om 00:00uur dan jarig is .. en dit dan ook viert.

Uitspraak van toerist op woensdag 24 november 2010 om 19:18:
grootschalig Harddance feest verbonden aan een vet harddance concept???

Vind je International Harddance Sessions vet ? Ze gaan namelijk onze 2e area hosten .. gaat dus zeker een klappertje worden (Y)
 
Jammer dat het dezelfde dag is als 'n party van Theracords, dat gaat hem dus niet worden :(