Partyflock

Mark Norman - Two colourful men

Mark Norman - Two colourful men

door , gepubliceerd op
Mark Norman - Two colourful men (afbeelding)
ArtiestMark Norman Site
Mark de Jong en Norman Lenden vormen al jaren het uiterst succesvolle duo Mark Norman. Norman is het gezicht tijdens de DJ sets en samen zitten de heren vaak in hun studio te werken aan nieuwe tracks en remixen voor de groten der aarde. Zo remixten ze al voor Tiësto, ATB, Paul Oakenfold, Tarkan en [dj=BT] en hebben ze opgetreden met Enrique Iglesias op de stijlvolle Nikki Beach in Saint Barth’s. Een CV waar veel deejay/ producers terecht jaloers op kunnen zijn. Ik ben ze een beetje gaan volgens sinds hun hit ‘Overkill’, die het na zes jaar nog steeds goed doet op de dansvloer. Mark en Norman hebben twee jaar na hun debuutalbum weer een nieuw studioalbum geproduceerd; ‘Colours’ is de opvolger van het in 2005 verschenen ‘Synchronicity’, waar ik destijds de Partyflockreview voor heb geschreven. Wat ik me nog van die cd kan herinneren is dat het eindcijfer hoog was (ik meen een 8 of een 9 gegeven te hebben) en dat de sound erg prettig in het gehoor lag. ‘Colours’ belooft ook veel goeds, de echte Mark Norman sound is niet verloren gegaan, maar er zijn wel wat uitbreidingen te horen. Daarom werd het weer eens tijd om de mannen op te zoeken en wat vragen op ze af te vuren.

Mark en Norman, allereerst natuurlijk gefeliciteerd met weer een kwalitatief goed album, de preview die ik heb mogen beluisteren was erg aangenaam. Hoe moeilijk was het voor jullie zelf om ‘Synchronicity’, dat destijds van veel recensenten een goede beoordeling kreeg, te evenaren of misschien zelfs te overtreffen? Speelt die gedachte ergens achter in je hoofd mee in het proces dat je doormaakt tijdens het produceren van een nieuw album? Geeft het extra druk of let je daar totaal niet op en zie je wel wat er uit voortkomt?
Dank je wel, maar om eerlijk te zijn hebben we er eigenlijk geen moment stil gestaan om het vorige album te ‘evenaren’. We hebben dit album op ons gevoel gemaakt, iets wat we eigenlijk altijd doen. Uiteraard ben je natuurlijk altijd benieuwd naar de recensies en kritieken, maar het geeft geen extra druk of zo. Je probeert gewoon je uiterste best te doen en muziek te maken die je kan delen met iedereen. Of een recensent iets nu goed of slecht beoordeelt, dat maakt dan niet uit. Het is top als je lovende recensies krijgt maar uiteindelijk is muziek persoonlijk. Overal is een markt voor en dat is steeds ons uitgangspunt geweest. Vroeger lazen we nog wel eens de reacties op muziekforums en dan zag je bijvoorbeeld dat steeds ‘dezelfde’ personen bepaalde artiesten helemaal de grond inboorden omdat ze de muziek niet trokken. Vaak gebaseerd op gebakken lucht maar ik kon daar niet zo goed tegen en dacht ‘als ze dat maar nooit over ons zeggen’. Inmiddels ben je wat ouder en relativeer je dingen. Het is een illusie om te denken dat je iedereen kan pleasen met je muziek aangezien iedereen een andere smaak heeft. En dat is maar goed ook.

Jullie sound is breder geworden, is dat iets dat te maken heeft met de veranderende dancemuziek in het algemeen of trekken jullie je daar niks van aan en volgen jullie je eigen weg? In ‘Talk Like A Stranger’ die jullie met zangeres JES hebben gedaan, horen we bijvoorbeeld scheurende gitaren en ook de tracks met Celine hebben een iets ‘commerciëlere’ inslag. Is dat iets dat je vroeger niet gedurfd zou hebben of kwam het per toeval zo uit dat tracks als deze meer pop-elementen bevatten?
Zoals je bij het vorige album heb kunnen horen, waren dat voornamelijk allemaal ‘clubkletsers’. Platen die het goed deden op de dansvloer en ik denk ook eerlijk gezegd dat de meeste mensen ons kennen van dit soort platen. Bij ‘Colours’ wilden we juist eens een andere kant van onszelf laten zien. Vandaar ook de naam ‘Colours’. Meerdere stijlen en diverse sounds en natuurlijk zijn we ook een stuk volwassener geworden en is onze sound breder geworden. Dit komt denk ook wel voort uit onze ervaringen die we opdoen in het buitenland. Verder hebben we ook geëxperimenteerd met live muzikanten waar we heel veel van hebben geleerd.

Hoe verloopt het maken van een album voor jullie? Heb je bijvoorbeeld dertig tracks af en ga je dan kritisch luisteren wat er op een album zou passen, of is dit al het eigen werk dat er in de afgelopen twee jaar is gemaakt door jullie en meteen tot een album is verwerkt? Zijn jullie altijd tevreden over het eindresultaat van een track of gebeurt het wel eens dat na dagen of weken sleutelen een hele track de prullenbak in gaat? Ik kan me voorstellen dat de inspiratie een keer op is, wat doe je op zo’n moment? Vakantie nemen en een x aantal weken later de draad weer proberen op te pakken? Of gaat het in principe het hele jaar door?
Creativiteit is echt iets aparts, iets wat je niet kunt sturen. Het komt inderdaad voor dat we zes uur naar dezelfde loop zitten te luisteren en er verder helemaal niks uitkomt. Vroeger kwam het vaker voor dat we tracks weggooiden, maar de ervaring leert toch dat iets wat je nu niet leuk vindt, over een paar weken wel heel vet vindt. Dit album hebben we eigenlijk aan één stuk door geproduceerd. Op een gegeven moment zit je in een bepaalde flow en gaan dingen vanzelf. Natuurlijk kun je niet elke dag creatief zijn en doen we af en toe even iets anders. Maar echt niet altijd op vakantie hoor, anders zouden we zo’n dertig weken per jaar op vakantie zijn haha!
Ik denk dat heel weinig artiesten snel tevreden zullen zijn over het eindresultaat. Ik heb eigenlijk altijd wel zoiets van ‘hmm, dit kan anders, dat kan anders’, maar wanneer de A&R manager zegt: ‘Nu is ie vet!’ dan moet je hem eigenlijk zo laten. Dus je snapt natuurlijk dat de rol van een A&R hierin heel belangrijk is.

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe het er bij jullie in de studio aan toegaat. Jullie gaan zitten, en dan? Hoe begin je, hoeveel invloed heeft elk van jullie, etc?
Vaak begint het toch wel met de zogenaamde ‘drive’. Deze moet lekker klinken, het moet rollen zeg ik altijd. Vanuit daar gaan we door en komen we weer een stap verder. Zo kan het soms wel eens een paar weken duren voordat we een track af hebben. We kunnen echt zó lang doen over een bepaald stukje. Soms wel vervelend aangezien je wel eens in tijdnood komt. Het is echt grappig dat we soms alleen maar een gebaar naar elkaar maken en dan weten we allebei wat er nog in de track moet komen. We zitten niet altijd samen aangezien Norman heel de wereld over vliegt om op te treden. Het komt geregeld voor dat bijvoorbeeld Norman een vette opzet stuurt vanuit Amerika die hij op zijn laptop heeft gemaakt en die Mark dan weer verder uitwerkt. Wat dat betreft zijn we geprezen met het digitale tijdperk. Qua invloed is het denk ik wel fifty/fifty en dat is denk ook wel onze kracht. Het verschilt wel weer per track en op het nieuwe album staan tracks die we allebei los van elkaar hebben geproduceerd. Die vonden we dan zo vet dat er weinig meer aan moest gebeuren.

Op ‘Colours’ staan verrassend veel vocale tracks. Waar op het vorige album vooral meeslepende sounds te horen waren, is hier veel gebruik gemaakt van vrouwelijke vocalisten. Is dat ook een bewuste keuze geweest? Wie schrijft de teksten, zijn jullie dat of zijn het de dames die hun eigen bijdrage niet alleen zingen, maar ook schrijven?

We hebben altijd al met zangeressen willen werken, alleen was het moeilijk om goede vocalen te vinden. Wat dat betreft zijn we vrij kritisch, niet alleen qua vrouwen uhhh vocalen …haha. Maar goed, vocalen kunnen een plaat maken of breken. We hebben voor dit album met diverse zangeressen gewerkt, alleen kwamen we erachter dat we het moeilijk vonden om tekst te laten schrijven over een track die we zo goed als klaar hadden. Op de een of andere manier wordt het toch nooit helemaal zoals je eigenlijk wilt. Voor dit album hebben we samengewerkt met Jes Brieden. Ze is overgekomen vanuit de USA en heeft een week bij ons in de studio gebivakkeerd, dat was echt super. Zij heeft zo’n mooie stem en is ongelooflijk professioneel. Dat werkte heel fijn en we denken ook wel dat het heeft geresulteerd in een paar prachtige tracks. Verder kregen we van onze maatschappij een aantal zeer sterke vocalen van Celine Frewer. Zij komt uit Nieuw-Zeeland en heeft een aantal jaren geleden wat tracks gedaan met Lucien Foort. Toen we de vocalen hoorden riepen we tegelijk: “Wow!” We hebben eigenlijk de track om deze vocalen heen gebouwd. Iets wat we prettig vinden.

Welke tracks kunnen we als vinylrelease of zelfs als cd single verwachten? Blikken Machine en Niagara zijn inmiddels uit, hoe zijn deze ontvangen door jullie collega DJ’s?
Afgelopen jaar hebben we eigenlijk weinig releases gehad aangezien we druk waren met ons album. Blikken Machine en Niagara zijn onlangs uitgekomen en het valt me op dat beide tracks goed worden opgepakt. Het zijn twee heel verschillende tracks. Zo is Blikken Machine een ouderwetse ‘beuker’ en Niagara een melodieuzere track. Als ik de playlisten zie van Tiësto, Armin van Buuren, Paul van Dyk, Judge Jules en Ferry Corsten, dan worden ze allebei volop gedraaid. Dat geeft toch wel een goed gevoel aangezien het een tijd wat rustiger is geweest qua releases. Wat de volgende single van het album wordt, zijn we nog niet helemaal over uit, dit moeten we nog overleggen met onze platenmaatschappij. Ik heb zelf wel een idee maar goed, dat moeten we dus nog bespreken.

Jullie hebben al aardig wat remixen gedaan voor grote namen, kunnen we in de nabije toekomst weer zoiets verwachten? Of heeft alle focus op het album gelegen en zijn jullie nu pas weer zover dat je over de komende producties na gaat denken?
We hebben inderdaad heel wat remixen gedaan in het verleden. Dat was heel leuk, alleen merkten we wel dat het ten koste ging van onze eigen producties. Je verliest creativiteit en dat moet niet de bedoeling zijn. Voorlopig gaan we volgend jaar weer lekker veel nieuwe eigen dingen maken. Je merkt toch dat een album maken veel werk is. We willen nu weer lekker van release tot release gaan produceren en we hebben weer inspiratie genoeg om eens lekker te gaan knallen!


Bij een album hoort ook een albumtour. Jullie Colours-tour gaat binnenkort van start, vertel, wat kunnen we verwachten?
Op dit moment is ons management Global Twist Music in goed overleg met onze platenmaatschappij Black Hole Recordings druk bezig met de voorbereiding van onze tour. Aangezien het een albumtour is, gaan we niet zoals de 80daystour alles in een hele korte periode stoppen. Er staat al een aantal leuke shows in het programma, zo gaan we o.a. naar Los Angeles, Kiev, Mexico, Zuid Afrika, Australië en Brazilië. Tijdens de tour ga ik ook langere sets draaien. Sets van 4 uur vind ik persoonlijk heel lekker aangezien je de mensen goed kunt opwarmen om het daarna helemaal los te laten gaan. Voor de tour werken we samen met V Media Creative dat onze album en huistijl heeft ontworpen. Dit bedrijf gaat ons ondersteunen in het visuele gebeuren tijdens de tour. Ze hebben ook onze website gedaan, de 80daystour en we kennen ze eigenlijk al heel lang. De eigenaar is een hele goede vriend van ons en met hem en nog een paar maten heeft Norman destijds de ‘Above & Beyond’ feesten gedaan. Voor dit album heeft ‘ie van ons de complete vrijheid gekregen en dat werkt bij hem het beste. Hij heeft een mooi staaltje werk geleverd en we zijn ook heel erg trots op het uiteindelijke resultaat.

Ik zag dat jullie binnenkort ook twee radiomixen hebben bij het engelse BBC radio 1. Hoe werkt zoiets nu precies, ik bedoel hoe komen ze nu bij jullie terecht.
Heel toevallig kregen we een aantal weken terug een mail van Judge Jules met daarin de vraag of we niet een keer een guestmix voor zijn show wilden doen. Dat was wel top aangezien dit voor ons de eerste keer is dat we prime time op de nationale radio in Engeland komen. Het grappige is dat twee weken later Eddie Halliwell, een goede vriend inmiddels, ons ook vroeg om een guestmix te doen. Laten we het erop houden dat het toeval is ;-)

21 opmerkingen

Mark Norman :respect: Colour your eyes is nog steeds te lekker en Overkill (intromix :O)
Erg leuk interview! Niagara en blikkenmachine zijn ook weer fijn.. Benieuwd naar de rest van het album :)
laatste aanpassing
Overkill doet het nog steeds voor mij
Ben heel benieuwd naar het album, als ik het hier zo lees moet het een goede zijn:)
Uitspraak van Midway op woensdag 9 januari 2008 om 19:28:
Overkill doet het nog steeds voor mij

precies, en ze hebben dit niveau nooit meer geevenaard laat staan overtroffen, helaas :(
Topinterview!
laatste aanpassing door een beheerder
Niet mijn ding, maar prima Nederlandse artiest weer!

‘Colours’ is de opvolger van het in 2005 verschenen ‘Synchronicity’, waar ik destijds de Partyflockreview voor heb geschreven.­ Wat ik me nog van die cd kan herinneren is dat het eindcijfer hoog was (ik meen een 8 of een 9 gegeven te hebben)

Je recensie is van Colours, dat is niet helemaal duidelijk in deze zin, en je gaf er een 8 voor.
Kleinigheidje, verder de volgende keer misschien oppassen met dubbele vragen stellen. Al ging Mark Norman daar goed mee om.

Resultaat: prima interview toch wel hoor(y)
NVO
Artiest NVO
brazilia is voor mij de m/n knaller
Leuk interview(y)
Uitspraak van NVO op donderdag 10 januari 2008 om 16:47:
brazilia is voor mij de m/n knaller

Wat een track is dat inderdaad zeg! Hoop ik ooit nog is live te horen.
laatste aanpassing
Leuk om te lezen. Nog met de jongens in de klas gezeten op de middelbare school :lol:
Talk like a stranger (with Jes) super stoer nummer!
Maar ook colour my eyes!!!
wat een toeval haha