Partyflock
 

Sidney Samson: "Ik wil mezelf blijven overtreffen"

door , gepubliceerd op
Wie:Sidney Samson
Leeftijd:27
Artiestennaam:Sidney Samson
Muziekstijlen:house/electro/latin met een vleugje minimal
Draait sinds:1996
Wil dit jaar niet missen:Dance Valley Festival en Mystery Land
Opkomende artiest om in de gaten te houden:Ilker Akay!
Favoriete track van het moment:Get on the Floor van mij en Tony Cha Cha

Je begon op 14-jarige leeftijd als hiphop en r&b dj, om daarna over te stappen op house. Wat was de reden daarvoor?
Het begon eigenlijk bij Tony Cha Cha, een goede vriend van me die ook uit Amersfoort komt. Hij was in die tijd populair als trance-dj E-Graig. Ik ging naar de feesten toe waar hij draaide. De sfeer en de muziek bevielen mij meteen goed. Het publiek ging veel meer los op zulke feesten. Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.

Toen ben je meteen overgestapt op de house die je nu draait?
Nee, langzamerhand kocht ik steeds minder hiphop platen en steeds meer trance. Later zag ik mensen als Roger Sanchez, Erick Morillo en Roog draaien. Door hen werd ik geïnspireerd om de house te draaien die ik nu draai. Ik heb pas een tijd later mijn eigen stijl ontwikkeld. Een aantal van de mensen die ik vroeger achterna ging qua stijl, zijn nu mij achterna gegaan.

Hoe zou je die stijl noemen?
House, maar met een combinatie van alles: latin, electro en urban. Ik ben dan ook nog steeds beïnvloed door de r&b en hiphop die ik vroeger draaide.

Waaraan is dat te merken?
Vooral aan de overgangen tussen mijn platen. Ik mix snel. Vroeger vond ik het tof als iemand een overgang twee minuten lang liet lopen, maar nu wil ik gewoon actie. Dus binnen een halve minuut of een minuut wil ik een plaat gemixt hebben. En dat is best een kunst, want niet bij iedereen klinkt het even goed. Ook draai ik niet alleen maar beats. Ik vind het namelijk zelf niet prettig om te luisteren, dus waarom zou ik het publiek dat wel laten horen? Verder ben ik erg ‘climaxgericht’. Benny Rodrigues is ook zo iemand. Hij zei eens: ‘Na jou draaien vind ik het pittigst, omdat je net als ik op climax bent gefocust’. Zo denk ik ook over Benny.

Je populariteit is het afgelopen jaar enorm gestegen. Je zei eens in een interview dat je succes “toevallig een paar plaatjes had gemaakt die het heel goed doen”. In hoeverre is dit eigenlijk nog toeval na Riverside?
De eerste clubhitjes waren volgens mij inderdaad geluk. Natuurlijk ben ik heel lang bezig geweest met mezelf ontwikkelen en te kijken welke sound het best bij me past. Om dat uit te vinden heb ik echt honderden platen moeten maken. Ik kan nu nog steeds geen hit op commando maken, maar ik kan wel meer sturen wat ik wil maken. Ik maak gewoon wat ik zelf vet vind. Wanneer ik naar mijn eigen platen luister, stel ik me voor hoe het is als ik in de zaal sta. Als ik dan in de studio uit mijn dak ga, slaat het 9 van de 10 keer ook aan in de club.

[dump id=2927 width=200 height=300 left]Wat zul je dan uit je dak gegaan zijn tijdens het maken van Riverside!
Bij Riverside klonk alles meteen vet: de kick, de snare, de loopjes etc. Ik heb er daarna niets meer aan gedaan. Ik heb die track dan ook onder tijdsdruk in drie uurtjes gemaakt. Ik moest die dag draaien in Arnhem en ik wilde die plaat per sé opzetten. Toen ik dat besluit nam, was de plaat nog niet af en had ik ongeveer nog een uur de tijd. Een vriend van me kwam tijdens het produceren nog even de studio binnen en zei: ‘Ik vind het een vette beat, maar ga het nou niet verpesten met zo’n debiel deuntje erdoor!’. Daar moeten we nu nog steeds om lachen.

En de reactie in Arnhem op Riverside was direct goed?
Zeker. De volgende dag stonden er meteen YouTube filmpjes van die track op het internet. Ik heb hem daarna in Bloemendaal gedraaid, terwijl Erick E in het publiek stond. Die week daarop zei hij op een barbecue tegen me: ‘Die plaat in Bloemendaal moet ik hebben. Die plaat is raak!’ Toen begon hij hem zelf ook te draaien, daarna pakte Laidback Luke hem op, die hem vervolgens aan David Guetta gaf. Door dat laatste werd die plaat ook een internationaal succes.

Dus Riverside gaat verder dan ons kikkerlandje?
In Australië heb ik zelfs een record verbroken qua danceplaten.
Ik sta met Riverside namelijk het langst in de top-40 dancelijst op nummer één. Dat had ik nooit durven dromen.

Wat merk je momenteel van het succes?
In Nederland krijg ik enorm veel positieve reacties. Ook tijdens het optreden merk ik dat het publiek ontzettend los gaat, vooral op Riverside. Laatst moest ik van vier tot vijf afsluiten in de Monza (Utrecht). Toen ik Riverside opzette was een paar minuten daarna de halve tent leeg. Het publiek zat dus alleen op Riverside te wachten. Maar ik baal er niet van hoor; ik draai hem nu gewoon niet meer midden in de set.

Ben je niet bang dat er nu heel veel wordt verwacht van je volgende releases?
Jawel, maar dat is niet erg. Ik wil ook mezelf overtreffen. Ik breng liever geen plaat uit, dan een plaat die niet aan mijn verwachting voldoet. Dus als het aan mij ligt, kunnen we alleen maar betere dingen van mij verwachten.

Inmiddels heb je al meer dan 1000 optredens achter de rug. Welke is je het best bijgebleven?
Ik mocht twee jaar terug in de Sneakerz-tent op Mysteryland afsluiten. Dat was echt fantastisch. Ik weet nog dat ik eindigde met twee nummers van The Prodigy. Het was een grote tent, mensen waren aan het pogoën en het was ook nog eens lekker weer. Het optreden voelde toen echt als een kroontje op mijn werk.

[dump id=2926 width= height= right]Tegenwoordig is er geen housefeest meer zonder Sidney Samson. Ben je niet bang dat mensen flauw van je worden?
Zeker weten. Daarom ben ik ook druk bezig mezelf internationaal te profileren. Het liefst zou ik om de week in het buitenland draaien. Daarnaast probeer ik altijd een andere set in elkaar te zetten, om het spannend te houden. Ik heb zelf ook geen volgorde in mijn map met platen, dus voor mezelf is het ook altijd weer een verrassing welke nummers ik ga draaien. Ik probeer in te spelen op het publiek. Op scholenfeesten zou ik bijvoorbeeld minder snel minimal draaien, dan bij een feest met ouder publiek. Maar toch zal ik altijd een ‘combinatie van’ zoeken.

Als tip voor beginnende dj’s gaf je eens: ‘ga produceren!’. Wat geef je als tip voor de beginnende producer?
Probeer gewoon zoveel mogelijk te maken en niet al je energie in één nummer te steken.
Als je heel veel zaait, oogst je vanzelf iets goeds.

Inmiddels heb je met diverse artiesten samengewerkt waaronder DJ Chuckie, Gregor Salto, Skitzofrenix e.d. Met wie zou je in de toekomst nog graag samen willen werken?
Als ik er geen grenzen waren aan mijn keuze, dan ging ik voor mijn echte helden: Timbaland, Justin Timberlake en Metallica. Met Metallica zou geen eens house maken, maar echt rock. Ik heb namelijk al van kinds af aan gitaar gespeeld. Als we het wat realistischer houden dan zou ik graag met Laidback Luke, Switch en Crookers samenwerken.

Wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?
Veel platen en veel producties. Ik heb veel tracks gemaakt met Gregor Salto en Tony Cha Cha die nog uit moeten komen. En in september heb ik een tour in Australië. Verder verschijnen er op mijn label Samsobeats ook hele goede dingen van onder andere Skitzofrenix, Lucky Charmes, Funkin’Matt en Frankie Rizardo. Die komen met platen... *lacht* daar komt men nog wel achter.

Laatste woord voor de flockers
Alle Flockers heel erg bedankt voor de support tot nu toe! Als jullie blijven dansen blijf ik de plaatjes maken. See you around in clubland!

www.sidneysamson.com (online veryvery soon)
www.samsobeats.com
www.1management.nl
[photo id=500557 size=medium]

151 opmerkingen

Waarschuw beheerder
sidney heeft veel vettere nummeers dan Riverside.. K word bijna gek van dat nummers bleghgghghhhhhhhhh
Waarschuw beheerder
Respect! Dikke sets van hem gehoord!(Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 juni 2009 om 13:16:
Uitspraak van Jeroen-Theo (l) Techno op woensdag 10 juni 2009 om 23:43:
Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.

Is tenminste eerlijk , en niet die bla bla van ik doe het helemaal niet voor het geld en meer van die onzin... Elke artiest doet het ook een beetje voor het geld


Je stelling klopt maar om het nu te laten overkomen als je eerst drijfveer dan geef je wel aan dat je geld je eerste drijfveer is geweest en niet de liefde voor muziek.

Dat als je eenmaal professioneel DJ bent het gewoon je werk is en dus inkomen moet genereren is een heel ander verhaal.
Hier heeft iemand voor het geld gekozen en onbewust blijft dat ook hangen als je zijn produkties hoort.


Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 juni 2009 om 13:16:
Dus laat je niet voor de gek houden , die artiest waar JIJ zo van houd doet het ook zeker wel een beetje voor het geld hoor!


Dat ze het nu doen maar ik weet van een groot aantal zeker dat ze ooit begonnen zijn uit liefde voor de muziek of omdat ze een drijfveer hadden om mensen te vermaken en niet omdat je net even wat meer kan verdienen dan dat je nu verdient.
Artiest {SHOWLIST artist 50875, 25631}
Waarschuw beheerder
trance gaan draaien omdat en maatje vn je darmee meer knaken verdiend, te erg voor woorden.. yak
Artiest {SHOWLIST artist 69600, 57719}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 10 juni 2009 om 23:51:
BTW riverside is niet vet, goedkope melodie en irritante synth (Y) irritante mee-loop zooi, €€€. Give me moneeey


Waarschuw beheerder
Uitspraak van basicsound op donderdag 11 juni 2009 om 07:52:
is indd vaak jammer dat djs een plaat afjakkeren voor het geld komen nog maar weinig goeie platen uit


iedereen gaat mee in de dirty-house-hype, naar mijn mening de slechtste soort house die er is (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 10 juni 2009 om 23:51:
BTW riverside is niet vet, goedkope melodie en irritante synth (Y)


Dacht al dat ik de enige was die het een irritant nummer vind :lol:
Waarschuw beheerder
Pfff mensen zeuren hier zeg :s
Sidney is mixtechnisch en qua produceren gewoon een BAAS!
Waarschuw beheerder
donateur
Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.


zegt weer genoeg
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
033!!!!!
Artiest {SHOWLIST artist 80472, 68357, 55320, 23284}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van basicsound op woensdag 10 juni 2009 om 20:25:
goede artiest tenminste iemand die niet alleen maar commercieel draait!!!


HAHAHAHAHAHAHA!!! als je serieus bent, heb je nog een hoop te leren.
Waarschuw beheerder
vind 't een goeie dj, kan lullen wat je wilt ;)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ring the Alarm! Shake die kontjezzzzzs
 
Waarschuw beheerder
Iets in mij zegt me verstandig te zijn en hier niet op in te gaan, maar ik kan het niet laten...

Uitspraak van actief op woensdag 10 juni 2009 om 19:37:
prima artiest die veel heeft bijgedragen aan de dance-scene, respect!


Uitspraak van basicsound op woensdag 10 juni 2009 om 20:25:
goede artiest tenminste iemand die niet alleen maar commercieel draait!!!
echte housefans weten dat deze man supersetjes neer zet


Als je 't mij vraagt heeft 'ie er juist alleen maar voor gezorgd dat het overgrote deel van het Nederlandse publiek binnen de dance-scene nog simpeler is dan ik al dacht... climaxje hier, kauwgombal-bliep daar, breakje hier, verschrikkelijke simpele vocal daar, nog een kermis-bliep hier en heeeuuuj, handjes in de lucht daar gaan we weer! Dit soort tracks belanden niet voor nix op 538 en slam-fm cd's... Echte housefans en sidney samson. Het gaat er bij mij niet in, sorry. En dat is niet omdat ik toevallig naar housemuziek luister waar (naar mijn mening) wel gevoel in zit en waar (meestal) meer dan 3 uur aan gewerkt is...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Mooi Gesproken :respect:
 
Waarschuw beheerder
Ik vind het een prima DJ.

Lekker belangrijk of hij nu is gaan beginnen met draaien voor 't geld of voor z'n mamma. WHO GIVES A FUCK :rot:

Het is zo jammer dat mensen hier altijd zo negatief en afgunstig moeten doen, alleen omdat ze PER SE bij het andere uiterste willen horen en ALLEEN dát zogenaamd leuk vinden.... En dan PER SE dit moeten haten, terwijl bij de meeste stiekem de voetjes beginnen te tikken...&hoofd begint te knikken wanneer ze een beat horen.... Maar dan.. "ooow oops, house! NEE! MAG NIET! FOUT!" Gewoon HATEN! GRRRRRRRRRR
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 juni 2009 om 20:59:
climaxje hier, kauwgombal-bliep daar, breakje hier, verschrikkelijke simpele vocal daar, nog een kermis-bliep hier en heeeuuuj, handjes in de lucht daar gaan we weer!


Blijkbaar werkt het toch? Als mensen het toch naar hun zin kunnen hebben op deze "simpele vorm van entertainment" waar maak je je dan druk om??
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb die track dan ook onder tijdsdruk in drie uurtjes gemaakt


sja. simpel nummer he.

maar wel een lekker nummer op zich.

maar wel simpel
Artiest {SHOWLIST artist 53285, 74943, 77860, 49931}
Waarschuw beheerder
Relaxte gast die sidney...:D
Waarschuw beheerder
Als je nou gaat draaien uit liefde voor muziek (wat praktisch iedere beginnende DJ doet) en na verloop van tijd blijkt dat je bakken met geld kunt verdienen, betekent dat niet automatisch dat je liefde voor muziek is verdwenen. De mensen die denken dat DJ's als Sidney alleen maar draaien voor de knaken begrijpen simpelweg niet wat het vak inhoudt. Iedere avond weer vol gas knallen omdat dat nou eenmaal van je verwacht wordt, gaat je zo opbreken als je het NIET leuk vindt, dan maakt dat geld echt geen reet meer uit. Het is de liefde voor muziek, de kick van het publiek en de energie van een volle zaal die het hem doet. En die bakken met geld, daar zegt niemand nee tegen.

D-Cem heeft volledig gelijk in zijn antwoord: iedere gevestigde naam staat uiteindelijk op een feest om zijn hypotheek te betalen. Maar dat betekent dus niet dat hij het niet leuk vindt om daar te staan. Is weer een typisch geval van de bekende Nederlandse kortzichtigheid om over zulke dingen te vallen. Of je nu fan van bijvoorbeeld Sidney bent of niet, hij heeft het carrieretechnisch gezien buitengewoon goed gedaan, en dat verdient nierts anders dan respect. Hij staat altijd vol energie achter de decks, heeft inderdaad met 'Rock This' een stempel op de sound van nu gedrukt en hey, de clubeigenaren betalen maar al te graag die belachelijke fee voor deze man omdat hij nog veel meer geld voor henzelf in het laatje brengt.

Nogmaals, het kan je muzieksmaak niet zijn, maar mensen veroordelen omdat ze toevallig veel meer geld verdienen dan jij omdat ze ergens heel goed in zijn en dat ook nog eens heel leuk vinden is niets anders dan een flink portie onvervalste afgunst, kortzichtigheid en kinderachtig gedrag.

Zo.
 
Waarschuw beheerder
Het begon eigenlijk bij Tony Cha Cha, een goede vriend van me die ook uit Amersfoort komt. Hij was in die tijd populair als trance-dj E-Graig. Ik ging naar de feesten toe waar hij draaide. De sfeer en de muziek bevielen mij meteen goed. Het publiek ging veel meer los op zulke feesten. Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed

ik weet niet hoor wat jullie allemaal aan t ijlen zijn. maar hij zegt toch dat hy t ook gewoon vet vond dat iedereen los ging op de feesten van house?
en niet alleen voor t geld.
Waarschuw beheerder
Zijn soort muziek is toch helemaal geen 'house'? Dennis Ferrer e.d, dat is house. Niets te nadelen van deze muziekstroming, maar ik kan me daadwerkelijk echt niet voorstellen dat de producers de muziek écht goed vinden. Hetzelfde geldt voor Hardstyle. Er zit toch vrij weinig inhoudt in dat soort muziek. Het brengt je niet in een trance, de diepgang is ver te zoeken. No offence verder van de mensen die wel van deze muziek houden ;) Dit is alleen mijn mening!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van R. Manhouse op donderdag 11 juni 2009 om 23:20:
Zijn soort muziek is toch helemaal geen 'house'? Dennis Ferrer e.d, dat is house. Niets te nadelen van deze muziekstroming, maar ik kan me daadwerkelijk echt niet voorstellen dat de producers de muziek écht goed vinden. Hetzelfde geldt voor Hardstyle. Er zit toch vrij weinig inhoudt in dat soort muziek. Het brengt je niet in een trance, de diepgang is ver te zoeken. No offence verder van de mensen die wel van deze muziek houden ;) Dit is alleen mijn mening!


Diepgang? Lol!
Waarschuw beheerder
donateur
"Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed."

Ik ga er van uit dat er tijdens het gesprek een hahahaha of een ;) volgde en dat de interviewer deze is vergeten op te nemen in de uitwerking van het interview. Ik kan me niet voorstellen dat meneer Samson (niet te verwarren met de Belgische kindervriend) zo geprofileerd wil worden.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 3390, 5755, 4776, 5745, 5489, 5197, 5199}
Waarschuw beheerder
Sidney, leuk interview!
Ik gun het je :)

Zie je snel.

gr!
John
Waarschuw beheerder
donateur
Sidney Samson, held :respect:

Producties, setjes (Y)

Maar ook ik wil even melden dat ik Riverside echt genant vind. Wat een rommel :D Klinkt gewoon erg goedkoop, snap niet dat een man met smaak en liefde voor het vak dit kan produceren :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van R. Manhouse op donderdag 11 juni 2009 om 23:20:
Zijn soort muziek is toch helemaal geen 'house'? Dennis Ferrer e.d, dat is house. Niets te nadelen van deze muziekstroming, maar ik kan me daadwerkelijk echt niet voorstellen dat de producers de muziek écht goed vinden. Hetzelfde geldt voor Hardstyle. Er zit toch vrij weinig inhoudt in dat soort muziek. Het brengt je niet in een trance, de diepgang is ver te zoeken. No offence verder van de mensen die wel van deze muziek houden Dit is alleen mijn mening!


Wat voor inhouD en diepgang zit er in techno dan?
Waarschuw beheerder
Ik heb die track dan ook onder tijdsdruk in drie uurtjes gemaakt.

maar ga het nou niet verpesten met zo’n debiel deuntje erdoor!’. Daar moeten we nu nog steeds om lachen.


Hoe SJEBBIG is deze plaat wel niet hoor nu wat hij zelf zegt!! Plaat klinkt alsof hij op een polyfone gsm is gemaakt!!