Wie: | Sidney Samson |
Leeftijd: | 27 |
Artiestennaam: | Sidney Samson |
Muziekstijlen: | house/electro/latin met een vleugje minimal |
Draait sinds: | 1996 |
Wil dit jaar niet missen: | Dance Valley Festival en Mystery Land |
Opkomende artiest om in de gaten te houden: | Ilker Akay! |
Favoriete track van het moment: | Get on the Floor van mij en Tony Cha Cha |
Je begon op 14-jarige leeftijd als hiphop en r&b dj, om daarna over te stappen op house. Wat was de reden daarvoor?
Het begon eigenlijk bij Tony Cha Cha, een goede vriend van me die ook uit Amersfoort komt. Hij was in die tijd populair als trance-dj E-Graig. Ik ging naar de feesten toe waar hij draaide. De sfeer en de muziek bevielen mij meteen goed. Het publiek ging veel meer los op zulke feesten. Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.
Toen ben je meteen overgestapt op de house die je nu draait?
Nee, langzamerhand kocht ik steeds minder hiphop platen en steeds meer trance. Later zag ik mensen als Roger Sanchez, Erick Morillo en Roog draaien. Door hen werd ik geïnspireerd om de house te draaien die ik nu draai. Ik heb pas een tijd later mijn eigen stijl ontwikkeld. Een aantal van de mensen die ik vroeger achterna ging qua stijl, zijn nu mij achterna gegaan.
Hoe zou je die stijl noemen?
House, maar met een combinatie van alles: latin, electro en urban. Ik ben dan ook nog steeds beïnvloed door de r&b en hiphop die ik vroeger draaide.
Waaraan is dat te merken?
Vooral aan de overgangen tussen mijn platen. Ik mix snel. Vroeger vond ik het tof als iemand een overgang twee minuten lang liet lopen, maar nu wil ik gewoon actie. Dus binnen een halve minuut of een minuut wil ik een plaat gemixt hebben. En dat is best een kunst, want niet bij iedereen klinkt het even goed. Ook draai ik niet alleen maar beats. Ik vind het namelijk zelf niet prettig om te luisteren, dus waarom zou ik het publiek dat wel laten horen? Verder ben ik erg ‘climaxgericht’. Benny Rodrigues is ook zo iemand. Hij zei eens: ‘Na jou draaien vind ik het pittigst, omdat je net als ik op climax bent gefocust’. Zo denk ik ook over Benny.
Je populariteit is het afgelopen jaar enorm gestegen. Je zei eens in een interview dat je succes “toevallig een paar plaatjes had gemaakt die het heel goed doen”. In hoeverre is dit eigenlijk nog toeval na Riverside?
De eerste clubhitjes waren volgens mij inderdaad geluk. Natuurlijk ben ik heel lang bezig geweest met mezelf ontwikkelen en te kijken welke sound het best bij me past. Om dat uit te vinden heb ik echt honderden platen moeten maken. Ik kan nu nog steeds geen hit op commando maken, maar ik kan wel meer sturen wat ik wil maken. Ik maak gewoon wat ik zelf vet vind. Wanneer ik naar mijn eigen platen luister, stel ik me voor hoe het is als ik in de zaal sta. Als ik dan in de studio uit mijn dak ga, slaat het 9 van de 10 keer ook aan in de club.
Wat zul je dan uit je dak gegaan zijn tijdens het maken van Riverside!
Bij Riverside klonk alles meteen vet: de kick, de snare, de loopjes etc. Ik heb er daarna niets meer aan gedaan. Ik heb die track dan ook onder tijdsdruk in drie uurtjes gemaakt. Ik moest die dag draaien in Arnhem en ik wilde die plaat per sé opzetten. Toen ik dat besluit nam, was de plaat nog niet af en had ik ongeveer nog een uur de tijd. Een vriend van me kwam tijdens het produceren nog even de studio binnen en zei: ‘Ik vind het een vette beat, maar ga het nou niet verpesten met zo’n debiel deuntje erdoor!’. Daar moeten we nu nog steeds om lachen.
En de reactie in Arnhem op Riverside was direct goed?
Zeker. De volgende dag stonden er meteen YouTube filmpjes van die track op het internet. Ik heb hem daarna in Bloemendaal gedraaid, terwijl Erick E in het publiek stond. Die week daarop zei hij op een barbecue tegen me: ‘Die plaat in Bloemendaal moet ik hebben. Die plaat is raak!’ Toen begon hij hem zelf ook te draaien, daarna pakte Laidback Luke hem op, die hem vervolgens aan David Guetta gaf. Door dat laatste werd die plaat ook een internationaal succes.
Dus Riverside gaat verder dan ons kikkerlandje?
In Australië heb ik zelfs een record verbroken qua danceplaten.
Ik sta met Riverside namelijk het langst in de top-40 dancelijst op nummer één. Dat had ik nooit durven dromen.
Wat merk je momenteel van het succes?
In Nederland krijg ik enorm veel positieve reacties. Ook tijdens het optreden merk ik dat het publiek ontzettend los gaat, vooral op Riverside. Laatst moest ik van vier tot vijf afsluiten in de Monza (Utrecht). Toen ik Riverside opzette was een paar minuten daarna de halve tent leeg. Het publiek zat dus alleen op Riverside te wachten. Maar ik baal er niet van hoor; ik draai hem nu gewoon niet meer midden in de set.
Ben je niet bang dat er nu heel veel wordt verwacht van je volgende releases?
Jawel, maar dat is niet erg. Ik wil ook mezelf overtreffen. Ik breng liever geen plaat uit, dan een plaat die niet aan mijn verwachting voldoet. Dus als het aan mij ligt, kunnen we alleen maar betere dingen van mij verwachten.
Inmiddels heb je al meer dan 1000 optredens achter de rug. Welke is je het best bijgebleven?
Ik mocht twee jaar terug in de Sneakerz-tent op Mysteryland afsluiten. Dat was echt fantastisch. Ik weet nog dat ik eindigde met twee nummers van The Prodigy. Het was een grote tent, mensen waren aan het pogoën en het was ook nog eens lekker weer. Het optreden voelde toen echt als een kroontje op mijn werk.
Tegenwoordig is er geen housefeest meer zonder Sidney Samson. Ben je niet bang dat mensen flauw van je worden?
Zeker weten. Daarom ben ik ook druk bezig mezelf internationaal te profileren. Het liefst zou ik om de week in het buitenland draaien. Daarnaast probeer ik altijd een andere set in elkaar te zetten, om het spannend te houden. Ik heb zelf ook geen volgorde in mijn map met platen, dus voor mezelf is het ook altijd weer een verrassing welke nummers ik ga draaien. Ik probeer in te spelen op het publiek. Op scholenfeesten zou ik bijvoorbeeld minder snel minimal draaien, dan bij een feest met ouder publiek. Maar toch zal ik altijd een ‘combinatie van’ zoeken.
Als tip voor beginnende dj’s gaf je eens: ‘ga produceren!’. Wat geef je als tip voor de beginnende producer?
Probeer gewoon zoveel mogelijk te maken en niet al je energie in één nummer te steken.
Als je heel veel zaait, oogst je vanzelf iets goeds.
Inmiddels heb je met diverse artiesten samengewerkt waaronder DJ Chuckie, Gregor Salto, Skitzofrenix e.d. Met wie zou je in de toekomst nog graag samen willen werken?
Als ik er geen grenzen waren aan mijn keuze, dan ging ik voor mijn echte helden: Timbaland, Justin Timberlake en Metallica. Met Metallica zou geen eens house maken, maar echt rock. Ik heb namelijk al van kinds af aan gitaar gespeeld. Als we het wat realistischer houden dan zou ik graag met Laidback Luke, Switch en Crookers samenwerken.
Wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?
Veel platen en veel producties. Ik heb veel tracks gemaakt met Gregor Salto en Tony Cha Cha die nog uit moeten komen. En in september heb ik een tour in Australië. Verder verschijnen er op mijn label Samsobeats ook hele goede dingen van onder andere Skitzofrenix, Lucky Charmes, Funkin’Matt en Frankie Rizardo. Die komen met platen... *lacht* daar komt men nog wel achter.
Laatste woord voor de flockers
Alle Flockers heel erg bedankt voor de support tot nu toe! Als jullie blijven dansen blijf ik de plaatjes maken. See you around in clubland!