Nustyle en Rawstyle. Mainstream en Industrial. De euforische melodieën en de rauwe beukende geluiden. De ellenlange breaks en de harde bassen. De muziek waar we met z’n allen zo van houden.
Steeds vaker merk ik echter dat er mensen binnen beide scenes, hardstyle en hardcore, heel erg naar één kant neigen. En steeds vaker is er de discussie waarom de ene kant beter zou zijn. En in mijn sociale omgeving wordt er vanuit de Industrial Hardcore en Crossbreed liefhebbers dan altijd geroepen dat de Mainstream Hardcore totaal stilstaat en dat de Industrial en Crossbreed zich tenminste ontwikkelen. In mijn ogen totale onzin. The Outside Agency wordt volgens mij gezien als de (mede-)grondlegger van de Crossbreed. Eigenlijk is dit ook een vrij logische vooruitgang. Eye-D & Hidden, samen The Outside Agency, maken onder die aliassen Drum and Bass. Het is dus eigenlijk niet zo gek dat er dan een mengvorm tussen de industriële hardcore en DnB als volgende stap ontstaat; Crossbreed.
Wat ik me dan afvraag is waarom de Mainstream stil zou staan, als daar precies hetzelfde gebeurt. Het schoolvoorbeeld van de Mainstream is op dit moment natuurlijk Evil Activities. Dezelfde Evil Activities die onder Max Enforcer Hardstyle produceert en draait. Zo gek is het dan ook niet dat “Extreme Audio†bijna als een hardstyle album geclassificeerd kan worden, waar veel crossbreed en industrial hardcore releases (neem maar weer even TOA als voorbeeld) veel weghebben van DnB.
Wat dat betreft denk ik dat Evil Activities heel goed kan worden gezien als een (mede-)grondlegger van een nieuwe stijl, een nieuw soort Mainstream Hardcore. Revolutionair en nooit vertoond. Met nog langere breaks, Hardstyle-achtige melodielijnen en nog zachtere kicks. Met nog vaker dezelfde tracks (Broken vliegt me tegemoet als ik het filmpje van Q-Base bekijk, ik heb deze vernieuwer toch maar even overgeslagen om te eindigen bij AmaDrokz), en nog vaker dezelfde trucjes.
Ik zou hier uitlichten waarom het hele Extreme Audio album veel wegheeft van deze nieuwe, revolutionaire stijl, maar er staat al een recensie van dit album op Partyflock. Maar ik vind dat degenen die over de Mainstream Hardcore, en Evil Activities in het bijzonder, klagen dat het niet vernieuwend genoeg is hun oren moeten openen. De man is een revolutionist die, zoals zoveel andere artiesten in zoveel andere (sub)genres, het beste van zijn twee aliassen combineert. De Mainstream Hardcore staat allerminst stil, en Evil Activities is een van de mensen die deze nieuwe vorm op sleeptouw neemt.
Dat gezegd hebbende zet ik als hardcore liefhebber toch snel maar weer de nieuwe Genosha 175 op. Al die melodietjes en ellenlange breaks lijken me toch wat te veel op elkaar, dan kan ik net zo goed Nustyle gaan luisteren met de pitch op +25%.
340 opmerkingen
Over smaak valt niet te twisten (alhoewel ik me wel bij je voorkeur aansluit).
Genre ontwikkeling en overlap is een vrij bekend fenomeen, je ziet het buiten de EDM ook redelijk veel. Ik vind het alleen maar positief en het houd scenes interessant en fris. Of het nu gebeurd in een scene waar ik wel om geef (DnB) of niet (hardcore), het is voor de scenes zelf alleen maar goed.
Genre ontwikkeling en overlap is een vrij bekend fenomeen, je ziet het buiten de EDM ook redelijk veel. Ik vind het alleen maar positief en het houd scenes interessant en fris. Of het nu gebeurd in een scene waar ik wel om geef (DnB) of niet (hardcore), het is voor de scenes zelf alleen maar goed.
toevallig is er net ook een discussie gaande onder dit nieuwsbericht
https://vip.partyflock.nl/news/23618:What_the_fuck_is_this
lijkt wel of de mainstream steeds meer onder vuur komt te liggen
terecht? onterecht? wie zal het zeggen ...
ben benieuwd wat deze column aan reacties oplevert
aangezien hier een bepaald element in de ontwikkeling wordt uitgelicht en vergeleken
https://vip.partyflock.nl/news/23618:What_the_fuck_is_this
lijkt wel of de mainstream steeds meer onder vuur komt te liggen
terecht? onterecht? wie zal het zeggen ...
ben benieuwd wat deze column aan reacties oplevert
aangezien hier een bepaald element in de ontwikkeling wordt uitgelicht en vergeleken
Tja het zijn vooral de mensen die al een tijd mee gaan.
Je had eerst de mensen die early toff vonden en mainstream kut. Je hebt nu dus mensen die mainstream uit 2000-2006 tof vinden en de huidige mainstream kut.
Het gaat er om dat het niet meer nieuw voor je is en dat je een bepaald gevoel hebt bij platen met een andere sound.
Als je vanaf je 16e tot je 21e (de tijd waarin je meestal in de hardcore stroomt) geluisterd hebt naar de millenium hardcore sound, dan waardeer je de diversiteit van de synths, de diversiteit van de kicks en het tempo. Dan neem je die mindere mastering en geluidskwaliteit van veel van die platen voor lief.
Zelf vind ik ook dat het tegenwoordig teveel op elkaar lijkt, maar je moet niet vergeten dat de mensen die vanuit de jaren 90 kwamen dat ook zeiden over de hardcore uit 2000-2006.
Je had eerst de mensen die early toff vonden en mainstream kut. Je hebt nu dus mensen die mainstream uit 2000-2006 tof vinden en de huidige mainstream kut.
Het gaat er om dat het niet meer nieuw voor je is en dat je een bepaald gevoel hebt bij platen met een andere sound.
Als je vanaf je 16e tot je 21e (de tijd waarin je meestal in de hardcore stroomt) geluisterd hebt naar de millenium hardcore sound, dan waardeer je de diversiteit van de synths, de diversiteit van de kicks en het tempo. Dan neem je die mindere mastering en geluidskwaliteit van veel van die platen voor lief.
Zelf vind ik ook dat het tegenwoordig teveel op elkaar lijkt, maar je moet niet vergeten dat de mensen die vanuit de jaren 90 kwamen dat ook zeiden over de hardcore uit 2000-2006.
Op zich heb je wel een punt, het probleem kwa vernieuwing (buiten het probleem van de meesten denk ik dat het gewoon zo soft is) is juist
Als ik voor mezelf spreek dan... Wat mij betreft mogen mensen als EA best zich op deze manier vernieuwen, vind bijv een track als No more van Endymion nog best leuk, en vond zelfs Nobody said it was easy ook nog best lekker tot ie zo vaak gedraaid werd dat je 'm ook spuugzat werd...
Het jammere alleen vind ik dan die Hardstyle mentaliteit van inderdaad steeds hetzelfde trucje, steeds dezelfde songopbouw etc...
Wat dat betreft doet een artiest(en) als TOA dat beter, maar ook in de 'crossbreed' zijn genoeg artiesten die deze stijl denken te maken door steeds hetzelfde trucje van een snare op de 4e maat te zetten te herhalen... wat dan ook meteen erg jammer is...
Dusja, als ze zangeressen in hun tracks willen zetten, mij best, maar om nou 12 van de 13 tracks op hun album in compleet dezelfde structuur en dezelfde trucjes enzo te hebben... vind ikzelf dan weer een beetje jammer (al is misschien zelfs dat gewoon smaak, genoeg mensen die na 100x hetzelfde trucje gehoord te hebben er nog helemaal op los kunnen gaan, zie hardstyle...)
En wat de crossover met die stijl betreft, naar mijn mening doet Amnesys dat op This is hardcore juist erg goed: Een erg duidelijke hardstyle kick met nog net een lekker randje distortion erachter en een originele melodie die je verder (voor zover ik weet) niet in de hardstyle terugvind... dat is wel weer iets nieuws!
De rest van die tracks kun je ook al weer bijna dromen... intro - kick - *insert aansteker hier* - kick + melodie... Nobody said it was easy was leuk, now move on...
Maar punt voor de meeste is gewoon dat het zo soft is geworden, wat ik ergens ook wel kan begrijpen... 'hard'core is het niet meer...
Met nog vaker dezelfde tracks (Broken vliegt me tegemoet als ik het filmpje van Q-Base bekijk, ik heb deze vernieuwer toch maar even overgeslagen om te eindigen bij AmaDrokz), en nog vaker dezelfde trucjes.
Als ik voor mezelf spreek dan... Wat mij betreft mogen mensen als EA best zich op deze manier vernieuwen, vind bijv een track als No more van Endymion nog best leuk, en vond zelfs Nobody said it was easy ook nog best lekker tot ie zo vaak gedraaid werd dat je 'm ook spuugzat werd...
Het jammere alleen vind ik dan die Hardstyle mentaliteit van inderdaad steeds hetzelfde trucje, steeds dezelfde songopbouw etc...
Wat dat betreft doet een artiest(en) als TOA dat beter, maar ook in de 'crossbreed' zijn genoeg artiesten die deze stijl denken te maken door steeds hetzelfde trucje van een snare op de 4e maat te zetten te herhalen... wat dan ook meteen erg jammer is...
Dusja, als ze zangeressen in hun tracks willen zetten, mij best, maar om nou 12 van de 13 tracks op hun album in compleet dezelfde structuur en dezelfde trucjes enzo te hebben... vind ikzelf dan weer een beetje jammer (al is misschien zelfs dat gewoon smaak, genoeg mensen die na 100x hetzelfde trucje gehoord te hebben er nog helemaal op los kunnen gaan, zie hardstyle...)
En wat de crossover met die stijl betreft, naar mijn mening doet Amnesys dat op This is hardcore juist erg goed: Een erg duidelijke hardstyle kick met nog net een lekker randje distortion erachter en een originele melodie die je verder (voor zover ik weet) niet in de hardstyle terugvind... dat is wel weer iets nieuws!
De rest van die tracks kun je ook al weer bijna dromen... intro - kick - *insert aansteker hier* - kick + melodie... Nobody said it was easy was leuk, now move on...
Maar punt voor de meeste is gewoon dat het zo soft is geworden, wat ik ergens ook wel kan begrijpen... 'hard'core is het niet meer...
een nieuw soort Mainstream Hardcore. Revolutionair en nooit vertoond. Met nog langere breaks, Hardstyle-achtige melodielijnen en nog zachtere kicks.
Eeuhh?!?!
Aanvullend op je verhaal hier een mooie quote uit een interview van N-Vitral (HELD)
Er is een gezonde balans tussen de zogenaamde underground en mainstream, waar beiden niet zonder elkaar kunnen. De mainstream wordt gevoed door de geluiden van de underground en past deze aan tot hapklare en massaal te Consumeren brokken. Vervolgens zetten de undergroundartiesten zich weer af tegen dit nieuwe mainstream-geluid en evolueren vervolgens verder. Zo blijven muziekgenres zichzelf ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld naar Madonna, wier imago en muziek niets meer is dan een uiterst vakkundig samengesmeed geheel van muziektrends, kledinghypes en dansstijlen uit hiphop, elektronica, rock, latin, dans, poëzie en ga zo maar verder. Een ander goed voorbeeld is Lady Gaga's 'Bad Romance', waarin Human Resource's 'Dominator' letterlijk wordt hergebruikt. De lijst van muziek- en sampledieven is bijna net zo lang als de lijst artiesten. Maar dit is nu eenmaal de wijze waarop onze cultuur werkt en ook altijd zal blijven werken. Cultuur kan enkel evolueren als ze telkens wordt hergebruikt en relevant kan worden gemaakt binnen recente ontwikkelingen.
laatste aanpassing
In mijn ogen is de mainstream achteruitgegaan omdat dittes:
Hardcore wordt gemixed met hardstyle, wat juist softer klinkt, en, als je de juiste namen pakt, soms ook dezelfde opbouw hebben.
Is hardcore juist niet bekend geworden om zijn harde, overstuurde muziek? Zijn mensen juist niet gaan luisteren naar deze muziek omdat het een bepaalde sound heeft? Juist dat harde. Als de gewone hardcore nou juist softer wordt in de loop der tijd, wat ook de laatste tijd gebeurd is, is het dan nog hardcore? Dan is het geen hardcore meer, dan is het muziek die er tussenin zit, net als crossbreed.
Geen wonder dat mensen dan juist gaan overstappen naar ene industrial hardcore. In de tijd dat ik dit genre ken is het altijd zo hard gebleven als dat het nu nog steeds is. En soms ook hoe creatief en intelligent sommige tracks in elkaar zitten. Dat mis ik dan weer bij de mainstream. Ik zeg uiteraard niet dat het voor beide genres dat per definitie is, maar je merkt toch wel een duidelijk verschil ertussen.
Hardcore wordt gemixed met hardstyle, wat juist softer klinkt, en, als je de juiste namen pakt, soms ook dezelfde opbouw hebben.
Is hardcore juist niet bekend geworden om zijn harde, overstuurde muziek? Zijn mensen juist niet gaan luisteren naar deze muziek omdat het een bepaalde sound heeft? Juist dat harde. Als de gewone hardcore nou juist softer wordt in de loop der tijd, wat ook de laatste tijd gebeurd is, is het dan nog hardcore? Dan is het geen hardcore meer, dan is het muziek die er tussenin zit, net als crossbreed.
Geen wonder dat mensen dan juist gaan overstappen naar ene industrial hardcore. In de tijd dat ik dit genre ken is het altijd zo hard gebleven als dat het nu nog steeds is. En soms ook hoe creatief en intelligent sommige tracks in elkaar zitten. Dat mis ik dan weer bij de mainstream. Ik zeg uiteraard niet dat het voor beide genres dat per definitie is, maar je merkt toch wel een duidelijk verschil ertussen.
Zelfs met de uitleg van schrijver ontgaat het mij volledig waarom deze nieuwe mainstream revolutionair is
Nieuwe stijlen worden zo vaak geboren.
Ach de tijd zal het leren of deze mainstream, zoals bedoeld, wereldwijd massaal zal aanslaan en of het werkelijk de nieuwe mainstream is en niet alleen maar omdat het steeds geroepen wordt....
Ach de tijd zal het leren of deze mainstream, zoals bedoeld, wereldwijd massaal zal aanslaan en of het werkelijk de nieuwe mainstream is en niet alleen maar omdat het steeds geroepen wordt....
Het is vrij simpel: Als iemand de vernieuwing niet WIL horen, dan hoor je het ook niet. Het boeit je immers toch niet.
Ik moet bekennen dat ik qua algemene sound in de mainstream ook weinig schokkende vernieuwing ervaar de laatste tijd, (op bv een amnesys na) maar productie technisch zijn er echt weinig die (like it or not) het niveau van EA uberhaupt kunnen evenaren. het is gewoon kwaliteits spul....dat iemand het wel of niet leuk vind is weer een ander verhaal...
Ik moet bekennen dat ik qua algemene sound in de mainstream ook weinig schokkende vernieuwing ervaar de laatste tijd, (op bv een amnesys na) maar productie technisch zijn er echt weinig die (like it or not) het niveau van EA uberhaupt kunnen evenaren. het is gewoon kwaliteits spul....dat iemand het wel of niet leuk vind is weer een ander verhaal...
Oké als dit echt de nieuwe mainstream wordt is 't revolutionair omdat hc massaal een softere richting krijgt.
Maar of dat echt gaat gebeuren valt nog te bezien. Natuurlijk zijn deze invloeden al een tijdje zichtbaar echter over de hele linie bekeken blijft 't op feesten hard! Tracks die een wat lager bpm hebben worden gepicht etc. etc.
Een revolutie is iets waarvan je achteraf zegt, wow dit is echt een revolutie en is maar zelden een aangekondigd fenomeen. Wel vind ik dat deze artiesten genoeg respect verdient hebben met alles wat ze al hebben gedaan en voor de scene hebben betekent of de nieuwe richting die men opgaat mij nou aanstaat of niet
Maar of dat echt gaat gebeuren valt nog te bezien. Natuurlijk zijn deze invloeden al een tijdje zichtbaar echter over de hele linie bekeken blijft 't op feesten hard! Tracks die een wat lager bpm hebben worden gepicht etc. etc.
Een revolutie is iets waarvan je achteraf zegt, wow dit is echt een revolutie en is maar zelden een aangekondigd fenomeen. Wel vind ik dat deze artiesten genoeg respect verdient hebben met alles wat ze al hebben gedaan en voor de scene hebben betekent of de nieuwe richting die men opgaat mij nou aanstaat of niet
Je ziet heel duidelijk dat een aantal artiesten de hardcore (hardstyle overigens ook) willen laten aanslaan bij "het grote" publiek. Oftewel meer internationale bekendheid...
Op zich is hier niks mis mee maar zoals je ziet gaat dat dus wel ten koste van de muziek *het wordt softer en artiesten besteden, zo lijkt het, minder tijd aan het maken van een nieuwe track. Ze kennen het recept voor het maken van een standaard nummer immers al..
Aan de andere kant zie je dat er een verschuiving plaats vind...
Mensen die een paar jaar terug nog mainstream gericht waren raken nu geïnteresseerd in het wat meer hardere/ experimentele spul (in de hardcore > Industrial/Darkcore, hardstyle > RAW).
Eigenlijk is dit alleen maar een goede ontwikkeling omdat andere vroeger onbekende stijlen nu meer aandacht krijgen
Op zich is hier niks mis mee maar zoals je ziet gaat dat dus wel ten koste van de muziek *het wordt softer en artiesten besteden, zo lijkt het, minder tijd aan het maken van een nieuwe track. Ze kennen het recept voor het maken van een standaard nummer immers al..
Aan de andere kant zie je dat er een verschuiving plaats vind...
Mensen die een paar jaar terug nog mainstream gericht waren raken nu geïnteresseerd in het wat meer hardere/ experimentele spul (in de hardcore > Industrial/Darkcore, hardstyle > RAW).
Eigenlijk is dit alleen maar een goede ontwikkeling omdat andere vroeger onbekende stijlen nu meer aandacht krijgen
Je ziet heel duidelijk dat een aantal artiesten de hardcore (hardstyle overigens ook) willen laten aanslaan bij "het grote" publiek. Oftewel meer internationale bekendheid...
Op zich is hier niks mis mee maar zoals je ziet gaat dat dus wel ten koste van de muziek *het wordt softer en artiesten besteden, zo lijkt het, minder tijd aan het maken van een nieuwe track. Ze kennen het recept voor het maken van een standaard nummer immers al..
Was in de jaren '90 ook zo, alleen toen noemde ze het toch duidelijk happy hardcore. Mainstream word nog steeds echte hardcore genoemd en geheel onterecht vind ik, want ze zoeken geen grenzen meer op omdat het wordt gemaakt om 'leuk gevonden te worden'. Handjeclap melodieën, lange aansteker breaks erbij en een softe kickdrum. En het lijkt wel dat de insteek heel commercieel is om meer boekingen te krijgen en bij een groter publiek door te willen breken. Hardcore was toch altijd bedoeld om je af te scheiden van de grijze massa? experimenteren? Echt je eigen ding doen en schijt hebben aan regeltjes en "niet meedoen met de mode"? Of is het bang zijn om minder boekingen te krijgen als je ineens weer met een echte harde track aankomt? Nu is het publiek en dagjesvolk ook aardig verwend met die mainstream sound dus zullen veel ook niet meer anders durven.
Er zal straks wel weer een scheiding ontstaan tussen hardcore en de popcore. En gelukkig maar want ik vond die 1999-2004 periode(op de wazis na) qua hardcore én mentaliteit echt heerlijk.
(als iemand zich persoonlijk voelt aangevallen door dit bericht, shit happens!)
laatste aanpassing
Hardcore was toch altijd bedoeld om je af te scheiden van de grijze massa? experimenteren? Echt je eigen ding doen en schijt hebben aan regeltjes en "niet meedoen met de mode"?
Precies wat jij zegt.... Heb helaas de jaren 90 niet mee kunnen maken maar dat was wel de insteek ja
Om even terug te komen op de column, ik vind het best als mensen in aanraking komen met deze muziek door middel van deze popstyle, tuurlijk.. Maar dan moeten ze ook verder kijken dan hun neus lang is want er is zoooveel meer, misschien wel betere muziek te vinden dan alleen de hierboven genoemde artiesten
laatste aanpassing
Hardcore was toch altijd bedoeld om je af te scheiden van de grijze massa? experimenteren? Echt je eigen ding doen en schijt hebben aan regeltjes en "niet meedoen met de mode"?
hardcore was toch ook een modeverschijnsel, iedereen zo'n beetje hetzelfde gekleedt in dat hippe/dure trainingspak en het zelfde kapsel, dan ben je toch juist een (grijs) volgend dier wat bij de kudde/massa wil horen?
Tja net als dat This Is Hardcore filmpje. Wat was daar nou het doel van? Leuk gedaan enzo maar waar was dan het hardcore gevoel? Ben benieuwd wat daar nou echt het doel van was(behalve reclame maken voor die artiesten en het mainstream geluid).
Ik doel op de muziek, en niet op de kleding.
hardcore was toch ook een modeverschijnse
Ik doel op de muziek, en niet op de kleding.
laatste aanpassing
Wat een bagger column, mainstream hardcore blijft hardstyle/ popcore heeft niks meer met hardcore te maken.
Crossbreed hoort niet in de hardcore scene, eerder op een drum en bass, dubstep feest.
Gelukkig is er nog de early scene, de frenchcore scene die groter word.
Hardcore moet rollen! Mainstream hardcore moet weer hard worden!
Crossbreed hoort niet in de hardcore scene, eerder op een drum en bass, dubstep feest.
Gelukkig is er nog de early scene, de frenchcore scene die groter word.
Hardcore moet rollen! Mainstream hardcore moet weer hard worden!
Ik doel op de muziek, en niet op de kleding.
Is wel zo, over die magische jaren '90 die ik gedeeltelijk heb meegemaakt qua feestjes
Wat een bagger column, mainstream hardcore blijft hardstyle/ popcore heeft niks meer met hardcore te maken.
amen
Was in de jaren '90 ook zo, alleen toen noemde ze het toch duidelijk happy hardcore. Mainstream word nog steeds echte hardcore genoemd en geheel onterecht vind ik, want ze zoeken geen grenzen meer op omdat het wordt gemaakt om 'leuk gevonden te worden'. Handjeclap melodieën, lange aansteker breaks erbij en een softe kickdrum. En het lijkt wel dat de insteek heel commercieel is om meer boekingen te krijgen en bij een groter publiek door te willen breken. Hardcore was toch altijd bedoeld om je af te scheiden van de grijze massa? experimenteren? Echt je eigen ding doen en schijt hebben aan regeltjes en "niet meedoen met de mode"? Of is het bang zijn om minder boekingen te krijgen als je ineens weer met een echte harde track aankomt? Nu is het publiek en dagjesvolk ook aardig verwend met die mainstream sound dus zullen veel ook niet meer anders durven.
Er zal straks wel weer een scheiding ontstaan tussen hardcore en de popcore. En gelukkig maar want ik vond die 1999-2004 periode(op de wazis na) qua hardcore én mentaliteit echt heerlijk.
ga volledig met je mee
Crossbreed hoort niet in de hardcore scene, eerder op een drum en bass, dubstep feest.
Gelukkig is er nog de early scene, de frenchcore scene die groter word.
Hardcore moet rollen! Mainstream hardcore moet weer hard worden!
En in de Drum & Bass klagen ze dan weer dat crossbreed herrie is en veel te hard en op een hardcore feestje thuis hoort
Moet natuurlijk wel je persoonlijke smaak differentiëren van hoe hardcore 'hoort te klinken', want zo kan ik ook wel zeggen hoe ik vind dat hardcore hoort te klinken en zo heeft ieder zijn eigen mening erover...
Zo vind ik bijvoorbeeld Early en Frenchcore over het algemeen geen bal aan, juist omdat er zo weinig variatie in zit, wat nu weer hetgene is waar liefhebbers zoals jij het waarschijnlijk zo lekker om vinden, dat hypnotiserende effect...
Is zo ook moeilijk een defenitie te geven van wat hardcore 'nou eigenlijk is', aangezien ieder zijn eigen smaak 'de beste hardcore' vindt en je zo dus mensen hebt die menen dat ofwel terror/industrial/early/millenium/darkcore/crossbreed/frenchcore de enige 'echte' hardcore is...
Wel lekkere nummertjes trouwens die je in dat andere topic had gepost
Een betere definitie van hardcore is eigenlijk gewoon hard, met de typische gedistorte kick (anders dan die in hardstyle), over het algemeen duister en snel... al klopt zelfs dat in veel gevallen niet eens, aangezien er ook genoeg hardcore nummers zijn met een niet duistere mood of die nog langzamer zijn dan hardstyle, maar toch duidelijk hardcore zijn...
donateur
Was in de jaren '90 ook zo, alleen toen noemde ze het toch duidelijk happy hardcore. Mainstream word nog steeds echte hardcore genoemd en geheel onterecht vind ik, want ze zoeken geen grenzen meer op omdat het wordt gemaakt om 'leuk gevonden te worden'. Handjeclap melodieën, lange aansteker breaks erbij en een softe kickdrum. En het lijkt wel dat de insteek heel commercieel is om meer boekingen te krijgen en bij een groter publiek door te willen breken. Hardcore was toch altijd bedoeld om je af te scheiden van de grijze massa? experimenteren? Echt je eigen ding doen en schijt hebben aan regeltjes en "niet meedoen met de mode"? Of is het bang zijn om minder boekingen te krijgen als je ineens weer met een echte harde track aankomt? Nu is het publiek en dagjesvolk ook aardig verwend met die mainstream sound dus zullen veel ook niet meer anders durven.
dit
donateur
Wat een bagger column, mainstream hardcore blijft hardstyle/ popcore heeft niks meer met hardcore te maken























![Zen Master D [Tec-9]](/images/user/500102_2899785.jpg)

![Dan [CORE CRIMINAL]](/images/user/566137_3483229.jpg)
