Partyflock
 

Thunderdome's marketing en de verloedering van de hardcore scene

door , gepubliceerd op
Waarde leden van Partyflock,

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van de reacties op de campagne die ID&T voert voor haar aankomende feest, Thunderdome. Dit grootse, jaarlijks terugkerende hardcore evenement heeft zich jaren geleden al op de kaart gezet als één van dé feesten binnen de scene. Dit hebben zij voornamelijk bereikt door altijd baanbrekend, vooruitstrevend te zijn in de scene. Thunderdome komt altijd met iets nieuws. Zo ook nu.

De nieuwste Thunderdome staat in het teken van slopen, met het thema "Alles naar de klote". Een paar weken terug hebben Drokz en Neophyte nieuwe producertalenten opgeroepen te komen met een baanbrekende track, omdat zij vinden dat de huidige DJ's/producers "te weinig slopen". Ook is een paar dagen terug een campagne opgezet om een filmpje op Youtube te zetten waarin je iets sloopt, waarmee je kaartjes voor het aankomende feest kan winnen. Nu zijn er heel veel mensen hier op Partyflock, die dit thema met bijbehorende promotie niet op prijs stellen. Zij stellen dat Thunderdome hiermee:
- mensen aanzet tot geweld;
- de hardcore scene om zeep helpt;
- zichzelf te kijk zet.

Ik vraag mij af: waarom? Ik snap het niet. In hoeverre zet dit mensen aan tot geweld? Gaan er mensen aan de hand van een oproep om een filmpje te maken van een willekeurig object dat subtiel naar de filistijnen wordt gehakt, geslagen en geschopt, spontaan elkaar de hersenen inslaan? Ik vraag mij af waarom de hardcorescene sowieso direct wordt geassocieerd met geweld. Het is wellicht 'agressieve' muziek, maar van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben. Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.

Wat ik vermoed, is dat de mensen die dit stellen zelf bang zijn geassocieerd te worden met geweld. Zij zijn bang dat de scene waar zij zich zo in thuis voelen, overgenomen wordt door baldadige pubers en een maatschappij die negatief over hen denkt, en zo een negatief imago krijgt. Nu vraag ik je; heeft hardcore niet altijd al een negatief imago gehad? Waarom zou dit nú plots veranderen/verergeren? Verder snap ik als student Consumentengedrag en Marketing niet hoe je dit überhaupt slechte marketing kan noemen. Deze campagne heeft nu al meer stof op doen waaien dan die van ieder ander feest dit jaar!

Juist in deze tijden waar de scene dreigt vast te roesten door mensen die niet meer durven iets baanbrekends te doen (vaak door de aanhangende financiële risico's), is het ontzettend slim en doordacht om te komen met iets als dit. Iets wat weer een beetje leven in de brouwerij brengt en mensen twee keer na laat denken over waarom zij (nog steeds) hun hart geven aan deze scene en muziek. Waar staat Thunderdome voor? Waar staat hardcore voor? Waarom zou dit de hardcorescene kapot maken? Wat je zal zien is dat deze scene juíst verloren gaat als degenen die het ware 'hardcore' gevoel nog bezitten, dit (uiteindelijk toch) laten onderdrukken omdat het zogenaamd 'niet maatschappelijk verantwoord' is om deel uit te maken van deze scene en daarom wegblijven op deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels. In de actie met de sloopfilmpjes, zie ik niets anders dan een ludieke actie om weer wat humoristische filmpjes op het internet te kunnen zien waarin mensen al wat voorpret hebben in afwachting van de nacht waarin zij zich eindelijk weer even ongestoord kunnen laten gaan, zich even moreel onverantwoord met alle remmen los kunnen gedragen. Binnen de grenzen natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven ;)

Wil jij dat deze scene met haar unieke sfeer blijft bestaan? Laat je dan niet wegjagen door een stelletje pubers die zogenaamd jouw scene komen verpesten, maar geef ze in plaats daarvan het goede voorbeeld en laat zien dat het échte hardcore gevoel vredelievend van aard is. Dat het draait om een gemeenschap die 's nachts bijeenkomt om éventjes die aan regels gebonden maatschappij achter zich te laten. Even nergens meer aan denken, verstand op nul, alle remmen los. En bedank ID&T dat zij nog steeds voor jullie klaarstaan om alles op alles te zetten om voor dit voor jullie mogelijk te maken.

Ik zie jullie de 19e op Thunderdome, de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!

365 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 14:07:
Joh '96 was het hoogtepunt in de scene, eind '97 ging het pas echt neerwaards


Thunderdome '97 Live is echt een super cdtje :o
 
Waarschuw beheerder
Mij maakt het helemaal niks uit! Thunderdome is Thunderdome!!! blijft en is een geweldig feest.
De naam THUNDERDOME is voor mij genoeg! en slopen ben ik goed in ... want me ma zei altijd ...Af blijven alles wat in jou handen komt gaat kapot! ...:P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
als ze willen slopen, laat ze lekker slopen,.
als je maar een beetje zelfrespect behoudt..
als je altijd al sloopt, jou keuze,
maar laat je niet naar beneden halen...


doe je eigen ding ;)



goeie column by the way
zie jullie bij Thunderdome (Y)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Stel je niet aan man het is een metaforisch slopen. Roflol ik zie er naar uit om een potje ouderwets te slopen. :roflol: Wat niets meer in houd dat ik lekker oldschool uit me dakkie gaa mafklapper!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VWRik op woensdag 25 november 2009 om 17:29:
Joh '96 was het hoogtepunt in de scene, eind '97 ging het pas echt neerwaards


Mee eens, maar goed voor velen begon het decay van de scene al in '95, toen butten als: paul elstak, zwabberpiet, Charly Lownois/Mental Theo hun zakken begonnen te vullen door homomuziek te maken:
Happy is voor homo's!
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 52485, 55752}
Waarschuw beheerder
wat er in de column gezegd word, daar kan ik me in vinden..
wat me wel opviel, onder het nieuwsbericht was het eerst ''wat een kutactie'' en ''wat kinderachtig''
drokz zette iets neer en HOPPA ineens werd het ''hardcore krijgt toch geen goede naam meer'' en ''leuke actie ID&T!!''
Waarschuw beheerder
AMEN ;)
Waarschuw beheerder
gezelligheid moet je toch zelf maken
en dat de rest aardig doet ligt ook aan je eigen als je met een sjaggie bek rond loopt dan vraag je er ook om
gewoon lekker stampen en dan is de avond weer geslaagd
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Da Mouth Of Madness op woensdag 25 november 2009 om 16:35:
Feit is,als we ons zelf al druk moeten gaan maken over ons eigen imago kunnen we beter stoppen, die is namelijk vanaf het begin al bepaald door de media en nooit bij gesteld dus laten we aub gewoon concentreren op een mooi gezellig feest. Daarnaast raad ik mensen die zich nu echt zo druk maken om ons imago eens die filmpjes te gaan bekijken, ze zijn leuk, ludiek maar voornamelijk onschuldig. misschien tot vanavond in studio 80, daar hebben we alvast met de thunderdome pre-party een voorproefje
laatste aanpassing 25 november 2009 16:45


Onzin het imago is door hardcore gecreerd, ik kan me nog een Mystery Land herinneren waarin Neophyte alles lag te slopen en in de tent op verschillende plekken geknokt werd. Neophyte stond zelf harstikke agressief op het podium te doen en dit brachten ze over op het publiek.

Het is altijd erg makkelijk om de beschuldigende vinger naar een ander te wijzen maar hardcore heeft zelf duidelijk de aanleiding gegeven nietwaar? Dat is door de jaren heen alleen maar versterkt.

een prima actie om aandacht te krijgen maar als je de filmpjes alweer bekijkt worden er ook veel publieke dingen gesloopt, dus kansloos.

verder sluit ik me hierbij aan:

waarom dit beeld bevestigen...
klaag dan in vredesnaam niet dat jullie allemaal zo benadeeld worden.. en dat het allemaal niet klopt
als er kinderachtige marketingcampagnes als deze worden gevoerd zet je je zelf voor schut..
mensen nemen je niet serieus en je werkt associatie met asocialiteit, vandalisme, agressiviteit, kansloosheid whatever... in de hand.

door middel van zo'n marketingcapagne categoriseer je je publiek ook als een publiek die zoiets leuk vindt..
wederom bijna een belediging van je bezoeker

*kansloze, bijna naieve, gedachtegang in deze column


laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van terror tita op woensdag 25 november 2009 om 18:13:
en dat de rest aardig doet ligt ook aan je eigen als je met een sjaggie bek rond loopt dan vraag je er ook om


dus als ik ff chagrijnig ben omdat ik in de drukte mijn vriendengroep ben kwijtgeraakt en ze ff niet kan vinden, dan moet ik maar meteen in elkaar geslagen worden?
Beetje kansloze opmerking dit.
Dat iemand chagrijnig is wil niet zeggen dat hij komt om de sfeer te verstoren of ruzie te zoeken
Waarschuw beheerder
we willen toch ook niet dat we als lieverdjes worden gezien.
hardcore is de ondergroend het uitschot de terreur met al de agressie die er bij hoord.
FUCK een die goeie naam

hoe meer mensen van onze scene walgen hoe beter!!!!
laat ons lekker de boel slopen.

uch!
Waarschuw beheerder
alles naar de klote, helemaal mee eens :D
ik zie je de 19e :D
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Devon op woensdag 25 november 2009 om 18:30:
we willen toch ook niet dat we als lieverdjes worden gezien.
hardcore is de ondergroend het uitschot de terreur met al de agressie die er bij hoord.
FUCK een die goeie naam

hoe meer mensen van onze scene walgen hoe beter!!!!
laat ons lekker de boel slopen.

uch!


Denk je nu echt dat hardcore dat uit wil stralen ja?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ach mensen moeten zich niet zo druk maken.

ik vind het wel een super iets. (Y)

kan er wel van genieten van zulke reclame enzo.
Waarschuw beheerder
heb die van ons ook op dumpert gezet, zijn al ruim 7000 views, hoop dat die ook meetellen :p

http://www.youtube.com/watch?v=KOjh156KKTc
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind, dat je, oa als student marketing, toch wel een beter column kunt schrijven. Je spreekt jezelf meerdere malen tegen, al heb je natuurlijk op sommige punten volledig gelijk. Maar jij vindt het een goede marketing stunt, ik vind het een slechte marketing stunt, want dit is, volgens mij, niet de identiteit, welke Thunderdome wil uitstralen.
Artiest {SHOWLIST artist 3144, 46647, 122324}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 18:24:
Onzin het imago is door hardcore gecreerd, ik kan me nog een Mystery Land herinneren waarin Neophyte alles lag te slopen en in de tent op verschillende plekken geknokt werd. Neophyte stond zelf harstikke agressief op het podium te doen en dit brachten ze over op het publiek.


Ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen, alles staat in het stukje zoals boven geschreven inclusief jou antwoord
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 18:24:
Onzin het imago is door hardcore gecreerd


Dan spreek je over identiteit.

Imago is wat het publiek ervan vindt. Identiteit is iets wat het onderwerp, onbewust, dan wel bewust, wil uistralen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SHAZE heeft er zin in :D op woensdag 25 november 2009 om 10:50:
Lekker boeiend

Kan wel merken dat de mensen hier oud worden zeg Of dat hardcore steeds meer burgertruttenmuziek is geworden
Hardcore heeft toch altijd een dwarse/harde/agressieve uitstraling gehad? En voor een deel is het toch ook op jongeren/pubers gericht?

Dus dat thema past er wel bij zou ik zo zeggen!!

En iedereen vergeet geloof ik dat Neophyte er nauw bij betrokken is dit jaar en dat zij op hun 40e nog steeds regelmatig slopen als ze live optreden, en dan vindt iedereen het vet

Wie dit zo serieus opneemt wordt te oud voor hardcore of begrijpt het niet helemaal!!!


volledig mee eens! :respect:
 
Waarschuw beheerder
tering wat een ophef over een actie!

ik dacht alleen maar: leuk, grappig idee!

maar echt serieus dat mensen zulke diepgaande gedachtes hebben over 'misschien dit... misschien dat'

maakt dat ik denk dat dat juist de mensen zijn die misschien niet in de hc-scene thuishoren! kom op hee!

Uitspraak van Devon op woensdag 25 november 2009 om 18:30:
we willen toch ook niet dat we als lieverdjes worden gezien.
hardcore is de ondergroend het uitschot de terreur met al de agressie die er bij hoord.
FUCK een die goeie naam

hoe meer mensen van onze scene walgen hoe beter!!!!
laat ons lekker de boel slopen.

uch!


YEEAH
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 15:06:
Fuck de slechte naam en doe wat je zelf wilt. Zouden meer mensen moeten doen


YEEAH
Waarschuw beheerder
Ach, vooroordelen hou je altijd. Moet zelf ook zeggen dat ik de sfeer (meestal) relaxter vind! Behalve op Ghosttown afgelopen editie want dat was ook een en al beuken. :rot:
Artiest {SHOWLIST artist 67933, 53820}
Waarschuw beheerder
Deze hele discussie bevestigd dat het een goeie campagne is :)

ALLES NAAR DE KLOTE ! ! !

:-p


Relax allemaal toch een beetje, behalve op de bewuste avond spaar daar je energie voor !
 
Waarschuw beheerder
Ge moet het allemaal ni zo serieus nemen , het gaat toch om het feest ?


Thunderdome _o_
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VWRik op woensdag 25 november 2009 om 17:29:
Uitspraak van M@LFUNCTION op woensdag 25 november 2009 om 14:07:
Joh '96 was het hoogtepunt in de scene, eind '97 ging het pas echt neerwaards


Ik weet niet hoe het met jou is maar tot aan TD '99 was het echt nog wel goed te doen , en toen begon ineens het racistische aura te gloeien godver!!! enne het is complete bullshit dat iedereen blij moet zijn dat id&t er nog steeds is voor de hardcore want uiteindelijk gaat het ze alleen maar om de kk euro s!! en waar voor me geld heb ik sinds 2000 maar op bar weinig feesten meer gehad!! en daarin spant thunderDOM de absolute kroon!! bah zelfs hun eigen fucking wizzard hebben ze met trance verkracht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!bah!
id&t radio tiesto zweef trance shit!! hoog verraad dat is het en hele vieze commercie!!!!!

lang leve de underground en freetek feesten!! fuck the commercial mainstream!! they sell out there soul for the fucking publicity and keep on ignoring the shrinking reality!!!!!!!!!!!!!!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 25 november 2009 om 00:21:
mensen nemen je niet serieus en je werkt associatie met asocialiteit, vandalisme, agressiviteit, kansloosheid whatever... in de hand.


iets van jezelf slopen heeft niks te maken met wel of niet sociaal zijn?
zolang je geen andere mensen of hun eigendommen beschadigt..;)?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 00:19:
Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf enorm tegenspreekt in je eigen column. Je zegt dat de hardcorescene enorm vredelievend van aard is. Een thema's als "slopen" en "alles naar de klote" vind ik daar totaal niet bij passen. Vredelievende mensen slopen niets, maken geen dingen kapot om daar vervolgens op youtube zoveel mogelijk hits mee te krijgen. Die laten het heel, hergebruiken het, repareren het, zorgen dat het materiaal hergebruikt kan worden.
Je zegt dat in de media de hardcorescene geassocieerd wordt met geweld. Na een actie als die van ID&T om mensen dingen te laten slopen vind ik dat niet vreemd. Ik stel me een krantenbericht voor waarin simpel staat dat mensen die iets slopen en/of kapotmaken en daarmee de meeste hits op youtube krijgen, iets winnen. De organisatie zet dus indirect mensen aan tot het kapotmaken van objecten. Probleem is dat waarschijnlijk niet iedereen dingen van zichzelf kapot gaat maken. In het nieuwsbericht staat wel dat alleen filmpjes waarin een eigen object gesloopt wordt geldig zijn, maar er zullen vast ook dingen uit het publieke domein kapot gaan. Een bankje waarop een eigen magnetron met wat zelfgekochte benzine ontploft, om maar wat te noemen. Bovendien zal er ongetwijfeld rommel ontstaan, en ik denk niet iedereen dat netjes op gaat ruimen. Glasscherven van ingeslagen ruiten ed. Toch kut als je band lek gaat en je daardoor een belangrijke afspraak mist.
Ohja, en de hardcorescene heeft inderdaad al heel lang een negatief beeld en ik ben het met je eens dat dat niet zomaar veranderd kan worden. Acties als deze zullen echter niet bevorderend werken om de scene positiever bekeken te laten worden, maar andere, vredelievende acties wellicht wel, hoe weinig dan ook. Maar een klein beetje is altijd beter dan alleen maar een negatiever beeld schetsen. Een ander voorbeeld hierbij dat ik me bedenk is dat er in de media vaak berichten verschijnen over het aantal aanhoudingen op een feest. Jammere vind ik dan dat er nooit bij verteld wordt dat er, zeg, 19875 mensen (waarschijnlijk) wél een supervette nacht hebben gehad. Vreemde is dat er bij bijvoorbeeld Lowlands, wél vermeldt wordt dat het evenement prima is verlopen, en dan in een klein zinnetje dat er toch nog wat mensen aangehouden zijn.


:cheer: jij snapt het
Waarschuw beheerder
Uitspraak van zld-speedcore-beast-zld op woensdag 25 november 2009 om 20:10:
Ik weet niet hoe het met jou is maar tot aan TD '99 was het echt nog wel goed te doen , en toen begon ineens het racistische aura te gloeien godver!!! enne het is complete bullshit dat iedereen blij moet zijn dat id&t er nog steeds is voor de hardcore want uiteindelijk gaat het ze alleen maar om de kk euro s!! en waar voor me geld heb ik sinds 2000 maar op bar weinig feesten meer gehad!! en daarin spant thunderDOM de absolute kroon!! bah zelfs hun eigen fucking wizzard hebben ze met trance verkracht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!bah!
id&t radio tiesto zweef trance shit!! hoog verraad dat is het en hele vieze commercie!!!!!


Gast, die 'wizzard' van je heeft geen reet te maken met trance, dat weet jij, dat weet ik, dus ga niet dom liggen lullen :lol: Daarbij hoef je niet te gaan hoor