Partyflock
 

Thunderdome's marketing en de verloedering van de hardcore scene

door , gepubliceerd op
Waarde leden van Partyflock,

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van de reacties op de campagne die ID&T voert voor haar aankomende feest, Thunderdome. Dit grootse, jaarlijks terugkerende hardcore evenement heeft zich jaren geleden al op de kaart gezet als één van dé feesten binnen de scene. Dit hebben zij voornamelijk bereikt door altijd baanbrekend, vooruitstrevend te zijn in de scene. Thunderdome komt altijd met iets nieuws. Zo ook nu.

De nieuwste Thunderdome staat in het teken van slopen, met het thema "Alles naar de klote". Een paar weken terug hebben Drokz en Neophyte nieuwe producertalenten opgeroepen te komen met een baanbrekende track, omdat zij vinden dat de huidige DJ's/producers "te weinig slopen". Ook is een paar dagen terug een campagne opgezet om een filmpje op Youtube te zetten waarin je iets sloopt, waarmee je kaartjes voor het aankomende feest kan winnen. Nu zijn er heel veel mensen hier op Partyflock, die dit thema met bijbehorende promotie niet op prijs stellen. Zij stellen dat Thunderdome hiermee:
- mensen aanzet tot geweld;
- de hardcore scene om zeep helpt;
- zichzelf te kijk zet.

Ik vraag mij af: waarom? Ik snap het niet. In hoeverre zet dit mensen aan tot geweld? Gaan er mensen aan de hand van een oproep om een filmpje te maken van een willekeurig object dat subtiel naar de filistijnen wordt gehakt, geslagen en geschopt, spontaan elkaar de hersenen inslaan? Ik vraag mij af waarom de hardcorescene sowieso direct wordt geassocieerd met geweld. Het is wellicht 'agressieve' muziek, maar van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben. Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.

Wat ik vermoed, is dat de mensen die dit stellen zelf bang zijn geassocieerd te worden met geweld. Zij zijn bang dat de scene waar zij zich zo in thuis voelen, overgenomen wordt door baldadige pubers en een maatschappij die negatief over hen denkt, en zo een negatief imago krijgt. Nu vraag ik je; heeft hardcore niet altijd al een negatief imago gehad? Waarom zou dit nú plots veranderen/verergeren? Verder snap ik als student Consumentengedrag en Marketing niet hoe je dit überhaupt slechte marketing kan noemen. Deze campagne heeft nu al meer stof op doen waaien dan die van ieder ander feest dit jaar!

Juist in deze tijden waar de scene dreigt vast te roesten door mensen die niet meer durven iets baanbrekends te doen (vaak door de aanhangende financiële risico's), is het ontzettend slim en doordacht om te komen met iets als dit. Iets wat weer een beetje leven in de brouwerij brengt en mensen twee keer na laat denken over waarom zij (nog steeds) hun hart geven aan deze scene en muziek. Waar staat Thunderdome voor? Waar staat hardcore voor? Waarom zou dit de hardcorescene kapot maken? Wat je zal zien is dat deze scene juíst verloren gaat als degenen die het ware 'hardcore' gevoel nog bezitten, dit (uiteindelijk toch) laten onderdrukken omdat het zogenaamd 'niet maatschappelijk verantwoord' is om deel uit te maken van deze scene en daarom wegblijven op deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels. In de actie met de sloopfilmpjes, zie ik niets anders dan een ludieke actie om weer wat humoristische filmpjes op het internet te kunnen zien waarin mensen al wat voorpret hebben in afwachting van de nacht waarin zij zich eindelijk weer even ongestoord kunnen laten gaan, zich even moreel onverantwoord met alle remmen los kunnen gedragen. Binnen de grenzen natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven ;)

Wil jij dat deze scene met haar unieke sfeer blijft bestaan? Laat je dan niet wegjagen door een stelletje pubers die zogenaamd jouw scene komen verpesten, maar geef ze in plaats daarvan het goede voorbeeld en laat zien dat het échte hardcore gevoel vredelievend van aard is. Dat het draait om een gemeenschap die 's nachts bijeenkomt om éventjes die aan regels gebonden maatschappij achter zich te laten. Even nergens meer aan denken, verstand op nul, alle remmen los. En bedank ID&T dat zij nog steeds voor jullie klaarstaan om alles op alles te zetten om voor dit voor jullie mogelijk te maken.

Ik zie jullie de 19e op Thunderdome, de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!

365 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Ben het ermee eens dat dit goede marketing is, net als voor 15 jaar TD meen ik, filmpje met die SS, drugs, Japanse tekenfilms. Het is schokkend en blijft hangen, men praat erover, hoppa doelstelling bereikt.

Maar... ik als hardcoreliefhebber én ambitieuze student, vertel niet graag dat ik naar hc feesten ga. Waarom niet? Precies om deze reden. De indruk die dit soort marketing achterlaat bij partypeople is anders dan bij mensen die er toch al met een scheef oog naar kijken. Het imago, wat toch al niet positief was, wordt helaas niet beter hierdoor. Desalniettemin, vind ik het prachtig als communicatie student zijnde hoe ID-T dit flikt (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op woensdag 25 november 2009 om 09:22:
Jij had 15 jaar geleden moeten leven, dan praatte je wel anders....


15 jaar geleden leefde ik ook :lol:
 
Waarschuw beheerder
triest concept is het
 
Waarschuw beheerder
zielig gedoe!! jullie zijn allemaal achterlijk die het thema afzeiken... waarschijnlijk spelen jullie wel thuis wow of medal of honor ,gta of assasins creed!! En wat is dat dan, vredelievend en wel acceptabel???? Daarvan gaan mensen geen rare dingen doen???

ZOEK EEN LEVEN!

Id&t: keep up the good work :respect:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.


Hier heb je in ieder geval wel een punt.
4 · feesten bezocht


Waarschuw beheerder
vind het wel een goeie eigenlijk:P
alles naar de klote!!!!!
alleen niet te letterlijk op vatten.
groeten uit de betuwe kut!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 09:29:
Maar... ik als hardcoreliefhebber én ambitieuze student, vertel niet graag dat ik naar hc feesten ga. Waarom niet? Precies om deze reden.


Ik zie het juist als uitdaging om het vooroordeel onderuit te halen. Kijk, zo kan het ook; Die-hard hardcore liefhebber, pak zoveel mogelijk feesten mee maar maak tegelijkertijd ook wat van mijn leven en zorg ervoor dat ik iets bereik...

De mensen die je echt kennen gaan je echt niet veroordelen op basis van feest en muziekkeuze. Mochten ze dat wel doen... dan is het zo'n type mens waarvan het me echt niet boeit wat zij van mij vinden.

Edit: sterker nog: Door mijn enthousiastme zijn er al verschillende vrienden, bekenden en familieleden geweest die toch benieuwd werden en eens mee zijn gaan feesten. Daarna erkenden zij ook dat het toch wel erg leuk is en er een topsfeer hangt :yes:
Binnenkort waarschijnlijk eens feesten met mijn zus, een vriendin en twee klasgenoten die echt niet van hardcore houden maar het toch wel eens mee willen maken :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:50:
Ik zie het juist als uitdaging om het vooroordeel onderuit te halen. Kijk, zo kan het ook; Die-hard hardcore liefhebber, pak zoveel mogelijk feesten mee maar maak tegelijkertijd ook wat van mijn leven en zorg ervoor dat ik iets bereik...

De mensen die je echt kennen gaan je echt niet veroordelen op basis van feest en muziekkeuze. Mochten ze dat wel doen... dan is het zo'n type mens waarvan het me echt niet boeit wat zij van mij vinden.


precies we moeten zelf laten zien dat wij ook gewoon normalen nederlanders zijn net als de rest!
puik gezegd wah(Y)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:50:
Ik zie het juist als uitdaging om het vooroordeel onderuit te halen. Kijk, zo kan het ook; Die-hard hardcore liefhebber, pak zoveel mogelijk feesten mee maar maak tegelijkertijd ook wat van mijn leven en zorg ervoor dat ik iets bereik...


True true (Y) Maar als ik op een bedrijfsborrel ben o.i.d. en mensen kennen mij niet en het gesprek stappen/ uitgaan komt ter sprake... De verbaasde blikken die je krijgt op het moment dat je vertelt dat je naar hc feesten gaat... :roflol:
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Waarschuw beheerder
donateur
ik vind dat hele slopen ook nergens " op slaan " (woordspeling? hehe) maar stoor me daar dus echt niet aan .. en al helemaal niet wat anderen er van vinden want het is nu eenmaal een strategie die door de organisatie is gekozen .. en die werkt blijkbaar .. daarbij is het ook een bepaald imago wat men " hoog " wil houden .. dat is dus een eigen keuze ..

het bericht over gratis " cocaine " eerder dit jaar vond ik opvallender :p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 09:54:
De verbaasde blikken die je krijgt op het moment dat je vertelt dat je naar hc feesten gaat...


Heerlijk toch :D
Ik hockey ook echt al jaaaren, kan je nagaan hoe mensen me aankijken als ik vertel dat ik net van masters afkom en rechtstreeks door moest... 'Goh, dat had ik niet verwacht van iemand die zo lekker hockeyed' Ben ook niet in een hokje te plaatsen B)
:lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dynamike op woensdag 25 november 2009 om 10:02:
het bericht over gratis " cocaine " eerder dit jaar vond ik opvallender


En ziekelijker!
Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van hc4life op woensdag 25 november 2009 om 01:49:
Berichtje over Qlimax

125 aanhoudingen wegens drugs bezit waarvan 1 17 pillen de rest voor eigen gebruik.
Verder is het feest goed verlopen


Dat is een politiebericht wat de deur uit gaat - voor hetgeen waar de politie zich mee bezig heeft gehouden - die wordt overgenomen door de media. Dan hoeven ze zelf niks meer te typen.. dus noem het luiheid ipv. bewust een negatieve klank verspreiden. ;).

de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!


Tuuuuurlijk, moet je eens proberen daar in Utreg. Dan komt de security en die flikkert je buiten, want toen bleek dat je helemaal niks mag slopen op het feest zelf. (y)

Overigens, alle thunderdome-sloopt-youtube-view-jagertjes.. zout eens een goed eind op en ga niet te pas of te onpas overal je linkje plaatsen! Dapen!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Thom-ass [Neetjur Wan 2002 - 2010] op woensdag 25 november 2009 om 10:13:
Overigens, alle thunderdome-sloopt-youtube-view-jagertjes.. zout eens een goed eind op en ga niet te pas of te onpas overal je linkje plaatsen! Dapen!


Da's ook een logisch gevolg als men ervoor kiest dat het om het aantal views gaat.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
Al wordt er in de opmerkingen weer genoeg gezeurd...
Waar maken jullie je druk om? Worden jullie agressief of gewelddadig door zo'n oproep?


wij misschien niet, maar jongetjes van 16 die sowieso al weinig geld hebben om een kaartje te kopen, doen er vaak vanalles aan om dat kaartje gratis binnen te krijgen... en op die leeftijd ben je nogal beinvloedbaar, en als de grote heren zeggen dat je ff de boel moet gaan slopen en dan een kaartje krijgt, dan heb je er genoeg die dat wel ff gaan doen.

vind de actie ook niet echt geslaagd, iets wat thunderdome zeker niet nodig heeft
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 10:07:
En ziekelijker!


maar hier was al in het bericht te lezen dat het hier niet om echte coke ging, en in de campagne van Thunderdome wordt wel aangespoord om echt te slopen
Waarschuw beheerder
Maar de grote heren zeggen ook dat je alleen je eigen rommel mag slopen ;)
Waarschuw beheerder
Er zijn natuurlijk altijd van die hersenloze randdebielen zoals bij mij in t dorp die dan ook echt gaan denken van heeuujjj ff lkkr alles slopen
maar t lijkt mij niet dat je dan 45 euro gaat dokken en helemaal naar de andere kant van NL gaat reizen..
zowiezo valt het volgens mij wel mee met die pubers, want die hebben niet zoveel zakcentjes dat ze zo'n kaartje kunnen betalen, en de bewaking staat er niet voor nix, 18+..
En er zijn natuurlijk wel wat voorvallen geweest waar deze scene een slechte naam van krijgt, zoals met die rotterdam hooligans, maar t is altijd een kleine groep die t verziekt voor de rest..
Waarschuw beheerder
Lekker boeiend :P

Kan wel merken dat de mensen hier oud worden zeg :P Of dat hardcore steeds meer burgertruttenmuziek is geworden :S
Hardcore heeft toch altijd een dwarse/harde/agressieve uitstraling gehad? En voor een deel is het toch ook op jongeren/pubers gericht?

Dus dat thema past er wel bij zou ik zo zeggen!!

En iedereen vergeet geloof ik dat Neophyte er nauw bij betrokken is dit jaar en dat zij op hun 40e nog steeds regelmatig slopen als ze live optreden, en dan vindt iedereen het vet :S

Wie dit zo serieus opneemt wordt te oud voor hardcore of begrijpt het niet helemaal!!! :D
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 09:32:
zielig gedoe!! jullie zijn allemaal achterlijk die het thema afzeiken... waarschijnlijk spelen jullie wel thuis wow of medal of honor ,gta of assasins creed!! En wat is dat dan, vredelievend en wel acceptabel???? Daarvan gaan mensen geen rare dingen doen???


Als ik een van bovenstaande games heb gespeeld (of welke dan ook..) heb ik niet de neiging om na het spelen dingen te slopen.. Zo'n filmpje kan dat wel aanzetten..
 
Waarschuw beheerder
als je zoiets niet snapt dan snap jij niet wat hardcore inhoudt
 
Waarschuw beheerder
Ik zie jullie de 19e op Thunderdome, de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!


:bier:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 00:19:
Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf enorm tegenspreekt in je eigen column. Je zegt dat de hardcorescene enorm vredelievend van aard is. Een thema's als "slopen" en "alles naar de klote" vind ik daar totaal niet bij passen. Vredelievende mensen slopen niets, maken geen dingen kapot om daar vervolgens op youtube zoveel mogelijk hits mee te krijgen. Die laten het heel, hergebruiken het, repareren het, zorgen dat het materiaal hergebruikt kan worden.
Je zegt dat in de media de hardcorescene geassocieerd wordt met geweld. Na een actie als die van ID&T om mensen dingen te laten slopen vind ik dat niet vreemd.


Waarschuw beheerder
donateur
Snap de lol en het nut ook niet echt van het thema. De actie is daarintegen natuurlijk wel weer slim om aandacht te vestigen. Maar een thema is doorgaans iets waar je je als bezoeker ook op kan aanpassen/verkleden. Kijk dan ook niet raar op als op de avond van het feest ook alles gesloopt gaat worden in en rond de jaarbeurs & mensen agressief worden wanneer neophyte op het podium dingen kapot maakt. Misschien dat ze dan beseffen wat voor een slecht thema het is.
Waarschuw beheerder
Mensen moeten gewoon niet zeuren, diegene die de hardcore scene aggressief of geweldadig vinden zijn er waarschijnlijk zelf nog nooit geweest.. Thunderdome Lekker slopen:honger:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 00:19:
Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf enorm tegenspreekt in je eigen column. Je zegt dat de hardcorescene enorm vredelievend van aard is. Een thema's als "slopen" en "alles naar de klote" vind ik daar totaal niet bij passen. Vredelievende mensen slopen niets, maken geen dingen kapot om daar vervolgens op youtube zoveel mogelijk hits mee te krijgen. Die laten het heel, hergebruiken het, repareren het, zorgen dat het materiaal hergebruikt kan worden. Je zegt dat in de media de hardcorescene geassocieerd wordt met geweld. Na een actie als die van ID&T om mensen dingen te laten slopen vind ik dat niet vreemd.


Ik ben het hier enerzijds mee eens :jaja: Toen de bus van de organisatie werd gejat en gesloopt, waren ze ook echt niet vrolijk.. Gelukkig is hij weer terecht en gerepareerd (L)
Ik snap aan de andere kant ook wel dat het steeds moeilijker is om een leuke campagne te bedenken. Bovendien moet je de humor van dit soort acties in kunnen zien. Ik vergelijk het even met schelden met 'kanker'. De één bedoelt het als grap, als scheldwoord, terwijl de ander het interpreteert als zeer kwetsend. Wat ik zeggen wil: bij allerlei discussies heb je pro's en contra's, zo ook bij deze campagne.
Twee dingen zijn zeker:
1. De nodige aandacht wordt met deze promotiecampagne zeer zeker gevestigd op dit feest! :honger:
2. Ik ben van de partij :bounce: :cheer:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel lekker vind dat hardcore niet maatschappelijk geaccepteerd wordt, zolang de feesten maar blijven bestaan.


Denk even verder dan je neus lang is. Dat hardcore maatschappelijk niet goed geaccepteerd wordt, is niet in ons voordeel als de gemeente keuzes moet maken waarbij het al dan niet doorgaan van een feest op het spel staat. Een recent voorbeeld is dat van Ground Zero, dat misschien komend jaar niet doorgaat omdat de gemeente geen nachtvergunning meer verstrekt. Die nachtvergunning wordt echter wel verstrekt aan een Christelijk jongerenfestival, op dezelfde locatie. Als de hardcorescene maatschappelijk geaccepteerd was en bij iedereen goed bekend stond, zouden er ook makkelijker vergunningen worden verstrekt. En dat betekent meer feesten. ;) Ik denk dat er een hoop meer medewerking en steun verleend zou worden als de scene goed bekend stond, en dan vooral op het gebied van het organiseren van feesten.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Zolang de kluisjes maar niet gesloopt worden, anders is het hek helemaal van de dam.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 11:50:
Die nachtvergunning wordt echter wel verstrekt aan een Christelijk jongerenfestival, op dezelfde locatie. Als de hardcorescene maatschappelijk geaccepteerd was en bij iedereen goed bekend stond, zouden er ook makkelijker vergunningen worden verstrekt.


Hier vergelijk je toch echt twee totaal verschillende dingen. Laten we niet schijnheilig doen over de hardcorescene of housefeesten in het algemeen.