Partyflock
 

Thunderdome's marketing en de verloedering van de hardcore scene

door , gepubliceerd op
Waarde leden van Partyflock,

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van de reacties op de campagne die ID&T voert voor haar aankomende feest, Thunderdome. Dit grootse, jaarlijks terugkerende hardcore evenement heeft zich jaren geleden al op de kaart gezet als één van dé feesten binnen de scene. Dit hebben zij voornamelijk bereikt door altijd baanbrekend, vooruitstrevend te zijn in de scene. Thunderdome komt altijd met iets nieuws. Zo ook nu.

De nieuwste Thunderdome staat in het teken van slopen, met het thema "Alles naar de klote". Een paar weken terug hebben Drokz en Neophyte nieuwe producertalenten opgeroepen te komen met een baanbrekende track, omdat zij vinden dat de huidige DJ's/producers "te weinig slopen". Ook is een paar dagen terug een campagne opgezet om een filmpje op Youtube te zetten waarin je iets sloopt, waarmee je kaartjes voor het aankomende feest kan winnen. Nu zijn er heel veel mensen hier op Partyflock, die dit thema met bijbehorende promotie niet op prijs stellen. Zij stellen dat Thunderdome hiermee:
- mensen aanzet tot geweld;
- de hardcore scene om zeep helpt;
- zichzelf te kijk zet.

Ik vraag mij af: waarom? Ik snap het niet. In hoeverre zet dit mensen aan tot geweld? Gaan er mensen aan de hand van een oproep om een filmpje te maken van een willekeurig object dat subtiel naar de filistijnen wordt gehakt, geslagen en geschopt, spontaan elkaar de hersenen inslaan? Ik vraag mij af waarom de hardcorescene sowieso direct wordt geassocieerd met geweld. Het is wellicht 'agressieve' muziek, maar van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben. Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.

Wat ik vermoed, is dat de mensen die dit stellen zelf bang zijn geassocieerd te worden met geweld. Zij zijn bang dat de scene waar zij zich zo in thuis voelen, overgenomen wordt door baldadige pubers en een maatschappij die negatief over hen denkt, en zo een negatief imago krijgt. Nu vraag ik je; heeft hardcore niet altijd al een negatief imago gehad? Waarom zou dit nú plots veranderen/verergeren? Verder snap ik als student Consumentengedrag en Marketing niet hoe je dit überhaupt slechte marketing kan noemen. Deze campagne heeft nu al meer stof op doen waaien dan die van ieder ander feest dit jaar!

Juist in deze tijden waar de scene dreigt vast te roesten door mensen die niet meer durven iets baanbrekends te doen (vaak door de aanhangende financiële risico's), is het ontzettend slim en doordacht om te komen met iets als dit. Iets wat weer een beetje leven in de brouwerij brengt en mensen twee keer na laat denken over waarom zij (nog steeds) hun hart geven aan deze scene en muziek. Waar staat Thunderdome voor? Waar staat hardcore voor? Waarom zou dit de hardcorescene kapot maken? Wat je zal zien is dat deze scene juíst verloren gaat als degenen die het ware 'hardcore' gevoel nog bezitten, dit (uiteindelijk toch) laten onderdrukken omdat het zogenaamd 'niet maatschappelijk verantwoord' is om deel uit te maken van deze scene en daarom wegblijven op deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels. In de actie met de sloopfilmpjes, zie ik niets anders dan een ludieke actie om weer wat humoristische filmpjes op het internet te kunnen zien waarin mensen al wat voorpret hebben in afwachting van de nacht waarin zij zich eindelijk weer even ongestoord kunnen laten gaan, zich even moreel onverantwoord met alle remmen los kunnen gedragen. Binnen de grenzen natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven ;)

Wil jij dat deze scene met haar unieke sfeer blijft bestaan? Laat je dan niet wegjagen door een stelletje pubers die zogenaamd jouw scene komen verpesten, maar geef ze in plaats daarvan het goede voorbeeld en laat zien dat het échte hardcore gevoel vredelievend van aard is. Dat het draait om een gemeenschap die 's nachts bijeenkomt om éventjes die aan regels gebonden maatschappij achter zich te laten. Even nergens meer aan denken, verstand op nul, alle remmen los. En bedank ID&T dat zij nog steeds voor jullie klaarstaan om alles op alles te zetten om voor dit voor jullie mogelijk te maken.

Ik zie jullie de 19e op Thunderdome, de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!

365 opmerkingen

Waarschuw beheerder
donateur
deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels


"het leven is kut gooi jezelf van een gebouw"
dat negatieve gedoe, je met er zelf wat van maken :gaap:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M.ha.yu op woensdag 25 november 2009 om 11:57:
Hier vergelijk je toch echt twee totaal verschillende dingen. Laten we niet schijnheilig doen over de hardcorescene of housefeesten in het algemeen.


Precies :jaja: Het afgelaste feest Citydance Nijmegen, had ook verder niets met hardcore te maken. En Ground Zero is ook niet alleen Hardcore. Je moet geen appels met peren vergelijken. En ze zegt toch ook
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
zolang de feesten maar blijven bestaan


? Je reactie is volledig misplaatst!
Waarschuw beheerder
Och neophyte heeft toch altijd vanalles gesloopt en hij is lang niet de enige. Mensen moeten het gewoon niet te serieus nemen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat andere last hebben van het gesloop, maar dat weet ieder weldenkend mens. De idioten die dat niet snappen zijn er sowieso wel, of je nou "slopen" als thema hebt of niet.
En geef nou toe, af en toe is 't toch ook gewoon lekker om iets totaal te slopen :bier:
Artiest Logan
Waarschuw beheerder
Ik begrijp best wel deze reactie, maar als je na denkt is het toch gewoon een ode aan alle gouwe ouwe platen.
Alles naar de klote is op bijna alle hardcore feesten wel een van de laatste platen die word gedraaid.
Ik denk dat je dit niet zo serieus moet nemen en het gewoon moet zien als een ode aan het begin van hardcore.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Goeie actie of niet, er is zodanig veel discussie over dat het doel behaald is..... negatieve reclame is ook reclame ;p
Waarschuw beheerder
Goeie actie!!
Zal deze week eens mijn laptop smashen voor tickets hahaha!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Denniis'013 op woensdag 25 november 2009 om 12:23:
Zal deze week eens mijn laptop smashen voor tickets hahaha!!!


haha :P mensen zijn tot ergere dingen in staat :P
www.heartforhardcore.com/sloop
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kim H. op woensdag 25 november 2009 om 12:06:
Het afgelaste feest Citydance Nijmegen, had ook verder niets met hardcore te maken


Dat kwam toch gewoon door een faillissement?
Waarschuw beheerder
helemaal met het bericht eens
mensen nemen het gewoon veel te serieus allemaal!
ik heb nog geen filmpjes gezien waarop spullen van anderen zijn gesloopt, enkel alleen van de makers van het filmpje zelf

onze wasdroger hebben we ook netjes gesloopt:

http://www.youtube.com/watch?v=KOjh156KKTc
Artiest Eviate
Waarschuw beheerder
qua marketing werkt het wel. Maar het is wel erg kinderachtig. Toen ik 15 was had ik het misschien wel stoer gevonden..
ik vind het zoiezo totaal niet overkomen al die nederlandstalige "stoere" nummers. zoals.. "pokkeherrie" en "klaar om te rossen". Als ze zon nummer draaien op een feest denk ik echt van oh god.. wat een kinderdisco. En nu wordt er dus weer zon crap nummer gemaakt. Beter gewoon ouderwets knallen met af en toe een quote uit een film erdoor JWT.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 08:53:
de stufi is weer gestort :D


By my dus nog steeds niet he! Altyd wel wat met die ib-groep..
Maaaar gelukkig heb ik mn kaartje al binnen!
Slopen of niet slopen; het wordt gewoon een topavond die je ook een beetje zelf leuk moet maken! ;)
Waarschuw beheerder
Het is allemaal erg jammer dit,
Ik ben op aardig wat feesten geweest, en weet dat de sfeer daar top is.
Maar vertel dat maar tegen de mensen die er niets tot weinig van af weten!
Door dit soort dingen zakt voor diegene het imago alleen maar dieper weg....
''die gabbers slopen, gebruiken drugs, grote bek, etc etc''
Wat iemand hierboven al zei, je zou je byna gaan schamen als je iemand verteld dat je het liefst naar dit soort feesten gaat!
Ik vind het kinderachtige acties, Thunderdome moet zonder dit soort acties kunnen!
Dat het een goed feest is weten we allemaal al jaren toch?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M.ha.yu op woensdag 25 november 2009 om 11:57:
Hier vergelijk je toch echt twee totaal verschillende dingen. Laten we niet schijnheilig doen over de hardcorescene of housefeesten in het algemeen.


Uitspraak van Kim H. op woensdag 25 november 2009 om 12:06:
Precies Het afgelaste feest Citydance Nijmegen, had ook verder niets met hardcore te maken. En Ground Zero is ook niet alleen Hardcore. Je moet geen appels met peren vergelijken. En ze zegt toch ook
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
zolang de feesten maar blijven bestaan
? Je reactie is volledig misplaatst!


Thnx, scheelt mij weer moeite :lol:
Uitspraak van PaperPlanes op woensdag 25 november 2009 om 12:40:
Ik ben op aardig wat feesten geweest, en weet dat de sfeer daar top is.
Maar vertel dat maar tegen de mensen die er niets tot weinig van af weten!
Door dit soort dingen zakt voor diegene het imago alleen maar dieper weg....
''die gabbers slopen, gebruiken drugs, grote bek, etc etc''
Wat iemand hierboven al zei, je zou je byna gaan schamen als je iemand verteld dat je het liefst naar dit soort feesten gaat!


Laat de mensen toch denken joh. Als je zelf maar weet hoe het zit!!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dopey MHL op woensdag 25 november 2009 om 12:31:
mensen nemen het gewoon veel te serieus allemaal!


Precies! (Y)

Uitspraak van Kapitein K. op woensdag 25 november 2009 om 11:23:
Thunderdome Lekker slopen:honger:


:jaja:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 07:35:
De mensen die het een vet feest vinden gaan heen


Laten we dat niet hope :-p
Uitspraak van J-Bo's event support op woensdag 25 november 2009 om 08:54:
Er was maar 1 missie voor deze campagne en dat is aandacht of te wel gratis reclame...


De actie vind ik lomp maar puur gericht op marketing is het een slimme actie, aandacht is hetgene waar ze op uit waren en dat krijgen ze hiermee zonder klauwen met geld uit te geven!

Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 11:50:
Als de hardcorescene maatschappelijk geaccepteerd was en bij iedereen goed bekend stond, zouden er ook makkelijker vergunningen worden verstrekt. En dat betekent meer feesten. Ik denk dat er een hoop meer medewerking en steun verleend zou worden als de scene goed bekend stond, en dan vooral op het gebied van het organiseren van feesten.


Daar geef ik je gelijk in maar ik denk ook dat als hardcore overal zo geaccepteerd werd het misschien te commercieel zou worden.
Commercialiteit = Mogelijkheid tot hype
Hype = Tijdelijk
Tijdelijk = Dode scene...

Juist omdat het niet geaccepteerd en 'commercieel' genoeg is blijft deze scene in leven door de mensen die er echt van houden en uiteraard schijt hebben aan de reputatie.
Artiest Luxxer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dopey MHL op woensdag 25 november 2009 om 12:31:
mensen nemen het gewoon veel te serieus allemaal!


inderdaad.

waar is die i dont give a fuck mentaliteit gebleven, zijn we nu ineens allemaal brave burgers? dat zijn we niet, en dat is niet erg! MAAR DOE NIET ALSOF!


19-12= stampen, biertje doen met je maten, gezelligheid en dikke industrial(voor mij dan)!
19-12= niet racistisch, niet geweldadig. en ja er word nou eenmaal wel is een pilletje gebruikt GET OVER IT.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van luxxer op woensdag 25 november 2009 om 13:11:
en ja er word nou eenmaal wel is een pilletje gebruikt


en waar gebeurd dat tegenwoordig NIET?
Waarschuw beheerder
Waar mensen zich al druk om maken zeg:-s

De 19e wordt als vanouds een dikke party met een dikke line up en hopelijk ook weer een dik geluid en daar gaan we uiteindelijk voor toch?!

Deze actie is gewoon bijzaak en niet serieus te noemen!!!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Het thema is gewoon bruut; valt niks aan te twijfelen.
Okee het hele sloop-iets-en-film-het voor een gratis kaartje zet ik dan wel mijn twijfels bij, zou het nou niet echt waarderen als dalijk een of andere idioot mijn straat hier bijvoorbeeld wat gaat lopen vermeubelen voor een gratis kaartje. Als je dat kaartje wilt, ros dan je eigen achtertuin naar de klote: heb je én het kaartje én anderen hebben geen last van je gedrag ;)

En het hele gedoe dat hcfeesten een slechte reputatie hebben enzo is ook gewoon bullshit maarja, die mening zal altijd blijven dus daar maak ik me niet druk om. Niet zeiken maar feesten :bounce:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Karian op woensdag 25 november 2009 om 12:31:
Dat kwam toch gewoon door een faillissement?


Volgens mij was het de gemeente die het feest heeft afgelast ivm vechtpartijen op Reloaded..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van PaperPlanes op woensdag 25 november 2009 om 13:12:
en waar gebeurd dat tegenwoordig NIET?


juist! ga eens naar ruigoord, kraakpand in amsterdam noord, ndsm werf, stubnitz of studio 80 tijdens een techno feestje dan wil je niet weten wat voor doorgesnoven idioten daar rondlopen en dan is hardcore publiek erg beschaafd:P als je mensen ziet neuken in glasscherven midden op de dansvloer dan weet je dat je tussen debielen staat:P
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
zo is het :D alles nar de k******klote:)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel lekker vind dat hardcore niet maatschappelijk geaccepteerd wordt,


Dat is niet gezegd, enkel dat het hele sloopverhaal niet echt toegevoegde waarde heeft.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van luxxer op woensdag 25 november 2009 om 13:21:
als je mensen ziet neuken in glasscherven midden op de dansvloer dan weet je dat je tussen debielen staat


hahaha waar heb je dat gezien dan?
heb ik op een techno feestje nog niet meegemaakt hoor
maar het is precies wat je zegt, overal word gebruikt
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van luxxer op woensdag 25 november 2009 om 13:21:
juist! ga eens naar ruigoord,


Whaaah!! Daar ben ik ook een keer beland, daar lopen echt vage mensen rond gek... :lol:...
 
Waarschuw beheerder
donateur
van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben.Ik heb dan niet veel feesten bezocht


:roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van (k) Loreentje :bloos: op woensdag 25 november 2009 om 12:55:
De actie vind ik lomp maar puur gericht op marketing is het een slimme actie, aandacht is hetgene waar ze op uit waren en dat krijgen ze hiermee zonder klauwen met geld uit te geven!


Marketing is meer dan aandacht.
Marketing is onder andere promotie, maar is dit goed voor je merknaam (Thunderdome) kun je je dan afvragen? Dus goede promotie...
Ik vond het eigen sloopfilmpje maken een beetje suf.
Maar de eigen anthem maken vond ik daarentegen wel orgineel.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 09:32:
waarschijnlijk spelen jullie wel thuis wow of medal of honor ,gta of assasins creed!! En wat is dat dan, vredelievend en wel acceptabel???? Daarvan gaan mensen geen rare dingen doen???


pfff :L, ik speel alleen nog maar Manhunt 2 :lol:
Na dat spel denk ik net als spel en loop ik door de stad met een plastic zakje en een stuk glas :lol:

Uitspraak van Gustav op woensdag 25 november 2009 om 09:41:
Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.

Hier heb je in ieder geval wel een punt.

4 · feesten bezocht


Hahahahaha
en ook nog wel:
Mystery Land · 2009
Bevrijdingsfestival Wageningen (gratis)

nou nou :P
laatste aanpassing
 
Artiest G-Member
Waarschuw beheerder
" maar van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben. Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen."


Nou ik bezoek de feestjes vanaf 1993 en ben het echt niet met je eens, het is niet de muziek stijl die de sfeer bepaald. het zijn de mensen en de organisatie....

Als het niet te druk is en niet te warm en je kunt snel bij de wc's etc. etc. etc. dat bepaald al heel snel heel veel. ongeacht of je bij een trance, hardstyle, hardcore feest bent.
Ik ben bij feesten geweest waar jeover elkaar heen moest lopen en kapot ging van de hitte.....en het geluid was belabberd........jah dan zie je echt de sfeer in elkaar klappen...


Met name tegenwoordig, je betaald al veel voor een feest, pak em beet 60,- dan komt er nog 10,- parkeren bij (mits met auto) dan nog de drankjes a 1,50 per munt (drankje kost al gauw 2 muntjes afzetters)
Tja......dan wil je kwaliteit en niet zoals nog vaak gebeurd zoveel mogelijk volk in een hok proppen en maar zien hoe het uitpakt.