Partyflock
 

Geweld

door , gepubliceerd op
Een tijdje terug is hier al een column geplaatst waarin al omschreven stond in grote lijnen, dat men op een grappige manier probeert zijn mening over te dragen op anderen, zodat de column uiteraard ook interessant blijft om te lezen. En zodat de boodschap van de column wellicht ook blijft hangen bij 1 of meerdere van de lezers. Ik stoor me nu sinds een korte tijd ergens over, maar kan me geen enkele grappige manier bedenken om dit te brengen. Echter heb ik wel een heel duidelijke boodschap, en Partyflock lijkt me de perfecte plaats om het over dit onderwerp te hebben; Geweld en/of agressie.

Nu vraag je je misschien al af wat Partyflock en geweld te maken hebben met elkaar. Het begon enige jaartjes terug al met het ijsblokjes-incident met Lange Frans, maar bij deze column gaat het mij over DJ’s uit de partyscene die geconfronteerd worden met geweld. De aanleiding om hierover te beginnen is Manu Le Malin, die vorige week op Ghosttown moest draaien. Een feest waar de hardcore-periode van toen geprobeerd wordt te herleven. Een vriend bracht me op het idee om deze column te schrijven, omdat er een redelijk grote discussie ontstond onder een foto van deze in mijn ogen geweldige DJ.

Hij draait al heel wat jaren mee en heeft zijn nodige steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de hardcore. Als er iemand verstand heeft van hardcore van toen en nu, vind ik dat hij het is. Niet iedereen deelt mijn mening, en dat vind ik ook prima, smaken verschillen nou eenmaal. Het zou toch te gek zijn als ik je hierom een klap tegen je hoofd zou geven. In dit geval gaat het om het gooien van bekers met drinken. Misschien is nu het enige grappige dat je denkt; nahja, een beker drinken, is dat alles ? Columnschrijver, sla de krant eens open. Er worden dagelijks ambulancebroeders, politieagenten, et cetera mishandeld. Er worden steeds massaler overvallen gepleegd en jij maakt je druk om bekertjes drinken ?

Kijk eens een aantal jaren terug; er werd massaal geschreven over zinloos geweld tegen mensen tijdens het stappen. Dit is in slechts een aantal jaren veranderd in massaal schrijven over ambulancepersoneel wat belaagd wordt. Keur ik ook absoluut niet goed, maar denk hierbij even na over de emotie hierbij, en het word al logischer dan geweld tegenover een DJ, omdat hij 1 uurtje van je avond niet die muziek draait die je wil horen. Als je dus ziet welke stompzinnige redenen er nodig zijn om geweld voor elkaar krijgen, dan is het haast logisch te bedenken dat het niet bij dat bekertje drinken zal gaan blijven.

Nederland heeft zoveel feesten te bieden, dus ook een enorm aanbod aan DJ’s. Er word serieus moeite gedaan door organisaties om op feesten de feestbezoekers een zo goed mogelijk feest te geven. Denk hierbij aan meerdere zalen, merchandise kraampjes, kraampjes waar je eten kunt kopen, decoratie, goede beveiliging, en waarschijnlijk nog veel meer. Niemand houdt je tegen om een rondje te gaan lopen, een praatje te maken met bekenden en/of onbekenden, even te chillen, of van tevoren goed te informeren welke DJ’s er op welk feest draaien. Ik hoop dat de boodschap overkomt, anders adviseer ik je toch echt om in gaten te houden of deze DJ moet draaien op het feestje waar je heen wil gaan in de toekomst. Scheelt je in ieder geval weer 1 of meerdere muntjes. Die zijn toch al zo duur.

258 opmerkingen

Waarschuw beheerder
De maatschappij...dan ben jij...

Je bent toch een zielige vent als je een beker drank naar de hoofd van een dj gooit als hij niet draait wat jij wilt horen? Daar zijn we hopelijk het toch allemaal mee eens he? Anders is het nog erger gesteld dan ik dacht namelijk.....
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van d a v i d o f f :[ op woensdag 15 april 2009 om 11:16:
Is er een vaste definitie voor een column dan?


Ja; al is dit wel een column, alleen geen bijzonder goede.
Ervaring komt met de jaren. :)

Maar goed, mensen die dingen gooien naar DJs zijn randdebielen.
Zeker als het een DJ betreft die zich echt voor niemand hoeft te bewijzen....

edit: Overigens mogen ze van mij uit minimumgevangenisstraffen zetten op geweldpleging tegen hulpverleners.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nou ik vond het setje van Manu Le Malin ook niks op Ghosstown, maar heb toen gelijk een aantal vechtpartijen gezien toen hij aan het draaien was. Echt abnormaal, ga ergens anders vervelen ofzo.:/ Als ik een slecht setje hoor, ga ik mooi eventjes de zaal verkennen. Echt respectloos hoe sommige mensen gelijk kunnen reageren als iets hen niet bevalt!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 15 april 2009 om 16:33:
desalnietemin


Ik ontdek een spellingsfout bij de beste schrijfster van flock :O desalniettemin vind ik je nog steeds lief :x
Waarschuw beheerder
Wat een schijt collum :nocheer:

Kijk dat je geen bekers gooid naar DJ's kan ik me heel goed in vinden, als je iemand niet goed vind loop geowon weg... Maar ik kon gewoon geen grip op deze collum krijgen.

:no: als er nog iemand met een soort gelijke collum wil aankomen, hou die maar voor jezelf ;)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ik denk dat je praat tegen dovemansoren. Maar leuk geprobeerd :)

Ik ben van mening dat dit gewoon een "coach fout" is, zoals ze dat in de sport zo mooi noemen.
Als organisatie heb je een zekere doelgroep, die je de -in hun ogen- beste dj's wil voorschotelen.
Zet de beste man op een feest waar mensen de muziek wel kunnen voelen en waarderen zoals het hoort en deze dj wordt als held bestempeld.
Op zulke feesten komen -idd- mensen die enkel willen uitgaan en drux gebruiken, die zul je nooit kunnen bekeren..

Vergeet niet: Ignorance is a bless :)
Waarschuw beheerder
whahahaha ijsblokjes incident dat was hier was erbij heeft ie zelf ook wel beetje naar gemaakt hoor en je moet nie altijd alles afschuiven naar het publiek heel veel mensen(dj,s enz) lokken het vaak ook zelf uit of wat dan ook en een plastic bekertje gooien vind ik nie echt onder geweld en dergelijke vallen daar valt bij mij pas onder als je diegene is helemaal flink inmekaar trapt dus wat jij er hebt neergezet vind ik dus nergens op slaan!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TerrorLutje op woensdag 15 april 2009 om 19:19:
whahahaha ijsblokjes incident dat was hier was erbij heeft ie zelf ook wel beetje naar gemaakt hoor en je moet nie altijd alles afschuiven naar het publiek heel veel mensen(dj,s enz) lokken het vaak ook zelf uit of wat dan ook en een plastic bekertje gooien vind ik nie echt onder geweld en dergelijke vallen daar valt bij mij pas onder als je diegene is helemaal flink inmekaar trapt dus wat jij er hebt neergezet vind ik dus nergens op slaan!!


Je doet je naam eer aan.

Hoe kan een artiest in godsnaam het publiek uitlokken als hij/zij gewoon zijn ding doet waar hij/zij voor word gevraagd.

Uitspraak van TerrorLutje op woensdag 15 april 2009 om 19:19:
wat dan ook en een plastic bekertje gooien vind ik nie echt onder geweld en dergelijke vallen daar valt bij mij pas onder als je diegene is helemaal flink inmekaar trapt


Dus als iemand jou maar één klap voor je bek geeft valt dat nog niet onder geweld?:/
Waarschuw beheerder
Goeie column, mooi geschreven (Y)
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Makewablief op woensdag 15 april 2009 om 16:32:
Onderbouw dit aub.. ik kan er zelf ook niet tegen als er spelfouten in teksten staan, dus ik ben razend benieuwd !


geen probleem :)

het opbouwen van zinnen is op veel plaatsen niet logisch net zoals de woordvolgorde .. zie bv. de eerste zin .. ook herhaal je vaker woorden onnodig .. zie bv het woordje " al " in de eerste zin .. ik zou zo zijn begonnen > " Een tijdje terug is hier al een column geplaatst waarin in grote lijnen stond omschreven dat men op een grappige manier zijn mening probeert over te dragen op anderen " .. de zin moet doorlopen zodat het zich makkelijker leest ..

het gebruik van 1 i.p.v. één is op sommige plaatsen discutabel .. een getal hoort volgens mij niet in een tekst tenzij het een duidelijke aanduiding van een aantal is ..

wil of wilt kan in principe allebei maar wilt vind ik zelf beter klinken

hieronder een overzicht met nog een aantal spelfouten

En zodat de boodschap van de column wellicht ook blijft hangen bij 1 of meerdere (meerderen) <twijfelgeval maar normaal hoort er een n achter te staan bij personen (bij dingen dus niet)> van de lezers.

Het begon enige jaartjes terug al met het ijsblokjes-incident met Lange Frans, maar bij deze column gaat het mij over (om) DJ’s uit de partyscene die geconfronteerd worden met geweld.

Een feest waar de hardcore-periode van toen geprobeerd wordt te herleven. (woordvolgorde)

Hij draait al heel wat jaren mee en heeft zijn nodige steentje (steentjes) bijgedragen aan de ontwikkeling van de hardcore.

Het zou toch te gek zijn als ik je hierom een klap tegen je hoofd zou geven. (vreemde zin)

Als je dus ziet welke stompzinnige redenen er nodig zijn om geweld voor elkaar te krijgen, dan is het haast logisch te bedenken dat het niet bij dat bekertje drinken zal gaan blijven.

Er word (wordt) serieus moeite gedaan door organisaties om op feesten de feestbezoekers (bezoekers) een zo goed mogelijk feest te geven. (voor te schotelen of aan te bieden)

Niemand houdt (houd) <want " je " staat erna en niet ervoor> je tegen om een rondje te gaan lopen, een praatje te maken met bekenden en/of onbekenden, even te chillen, of van tevoren goed te informeren welke DJ’s er op welk feest draaien.

Ik hoop dat de boodschap overkomt, anders adviseer ik je toch echt om in de gaten te houden of deze DJ moet draaien op het feestje waar je heen wil gaan in de toekomst.


de reden waarom ik het geen column vind is denk ik smaak .. en vergeleken met de meeste andere columns kan dat best wel eens zo zijn .. maar een officiële bevestiging kan ik dus niet geven ;)

je vroeg naar een uitleg .. hier is die :p

om wederom f terug te komen op het onderwerp > ik las hierboven ergens een opmerking waarin stond dat meerdere factoren meespelen bij de draaistijl van een artiest .. dat klopt ook .. een organisatie moet weten wat de bezoekers willen horen .. daarin kun je heus wel experimenteren maar niet té .. Manu Le Malin op Ghosttown en Rob Gee op Sensation Black waren dus geen goede keuze .. het zijn mainstream gerichte feesten .. op een Pandemonium zouden ze dan ook veel beter tot hun recht komen .. daarnaast heb je ook nog zoiets als het aansturen van artiesten .. stel je weet bv dat Promo melodisch en experimenteel kan draaien (dat laatste bedoel ik dan niet onder z'n alias) en je boekt hem prime time op een mainstream feest .. dan vraag je of hij daar rekening mee kan houden .. daar kan best een goede afspraak over gemaakt worden .. los even van het feit dat een artiest ook eigenwijs kan zijn zoals veel Hardstyle artiesten die in een Early Hardstyle area worden ingepland maar gewoon nieuwe rotzooi gaan draaien ..

ik noem Promo omdat dat op een Raving Nightmare wel eens is misgegaan .. toen stonden ook allemaal kneusjes met de middelvinger omhoog toen hij te industrieel draaide ..

persoonlijk zal het me allemaal een zorg zijn wie wat draait .. amuseer me toch wel .. alleen je moet je wel aan het concept houden .. newstyle draaien op een early feest doe je gewoon niet .. ook al staat iedereen stil .. maar helaas zie je dat steeds vaker :(
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dutchhero op woensdag 15 april 2009 om 18:05:
Ja; al is dit wel een column, alleen geen bijzonder goede.
Ervaring komt met de jaren. :)


Pas op met dat soort uitspraken met betrekking tot creatieve uitingen. Het is namelijk moeilijk te peilen of iets goed of slecht is. Je kunt beter zeggen of iets werkt of niet. ;)
Waarschuw beheerder
Iedereen die zeurt dat het geen column moet het begin nog eens lezen word volgens mij toch echt aangegeven dat het meer om een boodschap gaat :gaap:

Vind het in iedergeval een goeie boodschap!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Inderdaad geen echte column maar dat gebeurd wel vaker hier.
Denk aan de column: 'tijd heelt alle wonden', overigens een erg mooi verhaal.

Wat ik bedoel te zeggen kijk naar de boodschap.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Makewablief op woensdag 15 april 2009 om 16:32:
Ik zie eigenlijk beide wel als een soort dienstverlening, de een wat levensbedreigender dan de ander, in mijn tekst ga ik eigenlijk ook een beetje in op de media, dat er steeds ergere gebeurtenissen in de krant komen te staan waarbij ik zoiets heb van ; what the fuck bezielt de mens ?


Ok :) Ik snap je punt verder wel, alleen in je column gooi je verschillende voorbeelden van geweld nogal door elkaar heen. Was misschien duidelijker geweest als je dieper zou ingaan op het gebrek aan respect bij sommige feestgangers. Dat je dat uiteindelijk doortrekt naar geweld in het algemeen kan ik wel in mee gaan. Vond het alleen een beetje onduidelijk waar je nou heen wilde ;)

Mooi voorbeeld vind ik zelf nog altijd Awakenings Festival 2007. Toen begon Sven Wittekind en die vergat de volume knop flink open te gooien. Dus iedereen stond een beetje verbijsterd te kijken, duurde een paar minuten. Maar ipv boe-geroep of bekers bier begon iedereen massaal een "volumeknop gebaar" te maken en een beetje fluiten om zn aandacht te trekken. Toen ie de juiste knop opendraaide ging het ook goed los!

Verder vind ik wel dat een DJ moet inspelen op publiek. Je kan stug je ding blijven doen maar als je merkt dat mensen het niet trekken of waarderen dan kun je daar op proberen in te spelen, daar sta je immers voor. Maar als publiek zijnde kun je je ongenoegen op verschillende manieren uiten. Even op een normale manier contact zoeken met de DJ of een berichtje op je tel intypen en laten lezen doet vaak al wonderen :)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 20:29:
Mooi voorbeeld vind ik zelf nog altijd Awakenings Festival 2007. Toen begon Sven Wittekind en die vergat de volume knop flink open te gooien. Dus iedereen stond een beetje verbijsterd te kijken, duurde een paar minuten. Maar ipv boe-geroep of bekers bier begon iedereen massaal een "volumeknop gebaar" te maken en een beetje fluiten om zn aandacht te trekken. Toen ie de juiste knop opendraaide ging het ook goed los!

Verder vind ik wel dat een DJ moet inspelen op publiek. Je kan stug je ding blijven doen maar als je merkt dat mensen het niet trekken of waarderen dan kun je daar op proberen in te spelen, daar sta je immers voor. Maar als publiek zijnde kun je je ongenoegen op verschillende manieren uiten. Even op een normale manier contact zoeken met de DJ of een berichtje op je tel intypen en laten lezen doet vaak al wonderen


amen ^^
Waarschuw beheerder
slaap lekker allemaal
Waarschuw beheerder
Ben niet verder gekomen dan de eerste paar zinnen. Wat een waardeloze zinsopbouw!


maar denk hierbij even na over de emotie hierbij


8) Ik doe m'n best...
 
Waarschuw beheerder
Hoezo 'weer geen echte column'?
Volgens mij is een column een persoonlijk getint stukje tekst waarin de schrijver z'n mening/kijk op dingen/ervaringen naar voren brengt. Dan is dit dus even goed een 'column'
Maar goed, volgens mij is die discussie ook al vaak genoeg gevoerd :P
De boodschap van deze column/stuk tekst is in ieder geval duidelijk :)
Waarschuw beheerder
donateur
snap je punt, maar het stuk tekst zuigt gewoon aan alle kanten
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kim H. op woensdag 15 april 2009 om 18:08:
Ik ontdek een spellingsfout bij de beste schrijfster van flock :O desalniettemin vind ik je nog steeds lief


Oh dat is in het snelle typen effe misgegaan dan, ik weet gelukkig wel dat 't met 2 t's is hoor schat ;) Heb 10 pagina's eruit geknald vandaag dus er zullen hier en daar wel wat lettertjes ontbreken ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 20:29:
Mooi voorbeeld vind ik zelf nog altijd Awakenings Festival 2007. Toen begon Sven Wittekind en die vergat de volume knop flink open te gooien. Dus iedereen stond een beetje verbijsterd te kijken, duurde een paar minuten. Maar ipv boe-geroep of bekers bier begon iedereen massaal een "volumeknop gebaar" te maken en een beetje fluiten om zn aandacht te trekken.


Ik kan me anders ook nog een editie van Awakenings herinneren waar Remy als eerste draaide en daarna door moest naar Trance Energy. Weet niet of 't Rocco zelf was die dat op zo'n kinderachtige manier door die mic kenbaar moest maken maar het boe-geroep wat erop volgde was voor mij genoeg om te kappen met Awake. Ben na Black ook wel effe van de kaart geweest ja. Kan er niet bij dat mensen zo fucking bekrompen kunnen zijn.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van d a v i d o f f :[ op woensdag 15 april 2009 om 16:59:
Niet om je punt af te schieten, maar ik denk dat die mensen hier niet echt bij stil staan.


jawel hoor :)

en inderdaad, respect voor de dj dat hij is doorgegaan, je zal je vast goed kut voelen na zoiets:S
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 15 april 2009 om 23:19:
Ik kan me anders ook nog een editie van Awakenings herinneren waar Remy als eerste draaide en daarna door moest naar Trance Energy. Weet niet of 't Rocco zelf was die dat op zo'n kinderachtige manier door die mic kenbaar moest maken maar het boe-geroep wat erop volgde was voor mij genoeg om te kappen met Awake. Ben na Black ook wel effe van de kaart geweest ja. Kan er niet bij dat mensen zo fucking bekrompen kunnen zijn.


Was ook niet mijn bedoeling om Awake te verheerlijken, ik wilde er mee aangeven dat het ook anders kan :) En tja, de arrogantie onder sommige 'techno liefhebbers' tegenover andere stijlen muziek is wel bekend...erg kinderachtig. Maar goed, gebeurt binnen alle stromingen denk ik wel. Ik opende vanmiddag een topic over de line-up van Free Your Mind festival...binnen een ogenblik stond er van een (ik meen) hardcore partyganger: FYM is voor mietjes. Vet stoer:no: Jammer dat sommige mensen het nodig hebben om andere stijlen af te kraken. Maar goed...daar raken we nooit over uitgepraat en gaat ook weer voorbij het onderwerp van deze column
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
geweld is nooit goed te praten of het nu een bekertje gooien is of het ambulance-personeel lastig vallen of oorlog voeren!
Werkzaam bij JefQrew
Artiest {SHOWLIST artist 172385, 43071, 56179}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dynamike op woensdag 15 april 2009 om 20:07:
je vroeg naar een uitleg .. hier is die


En daar bedank ik je bij deze voor. Misschien had ik inderdaad mijn tekst enkele malen moeten nalezen om te ontdekken dat de opbouw niet helemaal goed zit, of dat er grammaticaal hier en daar fouten in zitten. Ik ben ook geen echte columnschrijver, het ging me ook om de boodschap. Ik ben echt plat Tilburgs/Brabants opgevoed, maar probeer toch altijd ABN te spreken, al kan ik mn dialect absoluut niet verborgen houden, om maar te proberen te vergelijken.

Ik vind overigens van mezelf niet dat ik het slecht doe, als je gaat bekijken hoeveel mensen eigenlijk niet eens de moeite nemen om fatsoenlijk te spellen (of zelf een column te schrijven). Jij neemt de moeite om je reactie op mijn column goed te onderbouwen, en daar let ik dan op, verder kan ik me niet druk maken over mensen die hier teksten zoals 'slaap lekker allemaal', 'wat een schijtcollum',etc plaatsen.

Ik ben misschien bevooroordeeld als ik zeg dat deze mensen volgens mij niet zo bezig zijn met maatschappelijke issues, maar enkel met eigen issues. Die mensen verwachten een grappige column, even een minuutje of 2,3 uit hun verveelde leventje, laat ik er nog even een schepje bovenop doen ; Het type mensen wat niet het boek leest, want het boek is toch verfilmd.... Misschien dan ook wel de mensen die verwachten dat een DJ precies gaat draaien wat zij willen horen, en anders zulk soort acties ondernemen.

Ik stond afgelopen weekend zelf ook te draaien, en kreeg ook het verzoek een minimix te draaien, wat ik niet zie zitten, en dan krijg ik ook een gebaar, waar ik me nog geen 2 seconden druk om kan maken, als ik zie hoeveel positieve reacties er tegenover staan. Ik ben ondanks de kritiek, en soms ontzettend slechte reacties, nog steeds blij dat deze column geplaatst is, dat er een discussie is onstaan, zodat sommige mensen er toch bij stil staan.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 18:32:
Ik denk dat je praat tegen dovemansoren.


Ik hoop het niet, en zal het nooit weten. Maar niet geschoten is altijd mis !
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 20:29:
Verder vind ik wel dat een DJ moet inspelen op publiek. Je kan stug je ding blijven doen maar als je merkt dat mensen het niet trekken of waarderen dan kun je daar op proberen in te spelen, daar sta je immers voor.


Maarja een dj heeft maar een beperkt aantal platen in de tas zitten, en Manu kennende zitten daar geen standaard hitjes tussen (en dat is helaas wat men op ghosttown verwacht). Dus inspelen op het publiek word dan aardig lastig. Dat is gewoon zijn stijl. Je kan van een Buzz fuzz of Dano toch ook geen rauwe en minder bekende shit verwachten. Evenmin kun je van Manu nummertjes als 'XTC love' en 'Drop it' verwachten.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Makewablief op donderdag 16 april 2009 om 00:24:
Ik vind overigens van mezelf niet dat ik het slecht doe, als je gaat bekijken hoeveel mensen eigenlijk niet eens de moeite nemen om fatsoenlijk te spellen (of zelf een column te schrijven).


het is zeker niet slecht nee maar iets wat " gepubliceerd " wordt hoort eigenlijk 100% in orde te zijn ;)

laten we het over het niveau van schrijven hier op PF maar niet hebben want dat is soms gewoon lachwekkend om te lezen :lol:
sommigen moeten echt eens terug naar groep 3 en 4 :x