Partyflock
 

Sensation raakt dieperliggende snaar

gepubliceerd op
Sensation had dit jaar een bijzonder thema: leef je droom. In een wereld waar geldzucht en carrièredrang de overhand lijken te hebben, is dat een boodschap met durf. Op het dance-evenement zelf kwam het thema veelvuldig terug, met onder meer de grootste dreamcatcher die er waarschijnlijk ooit gebouwd is in de wereld.

Sensation is bij uitstek om dit thema uit te dragen. Dat zit zo: er is waarschijnlijk geen feest ter wereld waar het gevoel van verbondenheid zo groot is. En ja, dat komt alléén al door al die witte kleding die iedereen gezamenlijk deelt. Het droomthema was dit jaar prachtig uitgewerkt, onder meer doordat de boodschap was meegegeven in de duizenden ballonnen. Het thema kwam ook tot uiting in een feeërieke show, en door de MC die het mooi wist te verwoorden. En dan nog de DJ’s die er dit jaar duidelijk voor het publiek waren (het wil helaas ook nog wel eens andersom zijn).

Even over dat eenheidsuniform. Daar is namelijk iets bijzonders aan de hand: het maakt alle mensen in zekere zin gelijk. Dat is een boeddhistische gedachte: door één kleur (in het geval van Boeddhisten oranje) te dragen, worden veel uiterlijke verschillen weggenomen. Dat is de gedachte in het boeddhisme, en dat is óók de gedachte op Sensation White. Kenners weten dat de witte kleding ooit is bedacht als eerbetoon aan de veel te jong overleden Miles Stutterheim, maar het gros van de bezoekers weet daar waarschijnlijk weinig van. En dat is ook prima zo, want de witte kledij is boven dat eerbetoon uitgestegen. Al die dingen samengebracht in de spectaculaire ArenA bracht een groepsbewustzijn op gang waarvan ik alleen maar kan zeggen dat het authentiek en gemeend voelde. Dus zonder carrièredrang en zonder geldzucht. Want over dat laatste gaat het al gauw als het over ID$T gaat, zoals de naam zo besmuikt wordt geschreven door de vaste schare haters. Die hameren dan op een al platgeslagen thema dat het Duncan Stutterheim alleen maar gaat om het financieren van zijn zoveelste Lambo of huisje op Ibiza. Die argumentatie onthult buitengewoon veel onwetendheid, maar dat is mensen die niet echt inzicht hebben in de organisatie of financiële opbouw beslist niet kwalijk te nemen.
Wat hen wel kwalijk te nemen valt, is het gebrek aan geloof. Een gebrek aan geloof in de goede wil van anderen, en een gebrek aan geloof in zichzelf. He ja, laat ik eens evangelisch doen. Hoewel ik nu 44 ben, heb ik het geloof in anderen altijd kunnen behouden. Natuurlijk weet ik ook wel dat door ID&T, UDC en noem ze allemaal maar op geld moet worden verdiend. Ik heb zelf ook wel de goede gewoonte dat ik graag mijn hypotheek kan betalen. Ik ga er dus vanuit dat dit voor de mensen die in de dance werken ook zo is. En daarbij durf ik ook nog wel het principe te huldigen dat mensen die méér risico’s durven nemen, van mij méér dan gemiddeld mogen verdienen. Maar ik blijf geloven in de goede intenties van de makers van zo’n feest als Sensation. En die intentie was namelijk zaterdag overduidelijk: mensen aanspreken op hun innerlijk, op hun gevoelens, op het belangrijkste van alles: hun dromen. En ja, ik moet toegeven dat het wel even wennen was. Want meestal is een feest meer gericht op makkelijker te bedienen ‘knoppen’ bij bezoekers zoals ontzag (vuurwerk, lasers enz.), verbazing (acrobatische acts, grote decors enzo), en muzikale kicks (open die schuif).

Juist het grootste indoor dance-evenement van de wereld durfde het dit jaar aan om te gaan voor een snaar die véél dieper verborgen ligt en die velen van ons niet zo snel blootgeven: onze dromen, onze wensen, onze verlangens. Het vergde van de bezoekers een geloof in zichzelf. En dat ik daar door Sensation op werd aangesproken, gaf me eindelijk weer dat gevoel van verbondenheid dat ik lange tijd had gemist. Degene die dat niet hebben gevoeld, hebben iets essentieels gemist. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Ze zijn bijvoorbeeld cynisch geworden, en weigeren zich door een ‘commercieel evenement’ te laten omkegelen, of dat nu ID&T of een andere club is. Cynisme is een sluipmoordenaar, die bezit van je neemt zonder dat je het merkt. Het kan ook zijn dat ze het gewoon niet voelden, omdat het van binnen te leeg was. Dat zou nog veel erger zijn. Of het kan zijn dat ze gewoon niet in de stemming waren of er geen zin in hadden, die heb je ook. Zij hebben wat gemist, namelijk de overgave die nodig was dit jaar. En die heb ik gelukkig met tienduizenden anderen, en waarschijnlijk inclusief de makers, zaterdag heel duidelijk gevoeld.

292 opmerkingen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Armin van Buuren RIP op maandag 3 juli 2006 om 18:44:
Een colum heeft echt geen waarde meer vind ik, eerst was het leuk als er 1 keer in de maand een colum verscheen, nu zie je er elke week 2 verschijnen wat heeft dat voor nut?


Alsof de waarde van een column afhangt van hoe vaak er eentje verschijnt :gaap:
In de krant staan er meerdere, ELKE dag weer.

Verder hoeft een columnist geen verantwoording af te leggen. Sommige snappen niet dat een column een persoonlijk iets is. De schrijver van bovenstaande column voelde zich vast persoonlijk aangesproken of bedreigd door de vorige column, maar dan nog...

35.000 mensen en 35.000 meningen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DILAGO op maandag 3 juli 2006 om 17:48:
jezus wat een gezeik zeg...Ga wel of ga niet!! zo simpel is t...tis weer flink nederlands om te gaan zeiken...sjonge jonge!!!


65 euro = 145 gulden = reden genoeg om er wel over te zeiken lijkt mij. (voor als je der heen geweest ben dan tenminste)
Waarschuw beheerder
donateur
Wat een lul verhaal zeg.......anders ga ff filisofisch lullen over een fucking house party :s........kom op man, mensen willen feesten en meer niet
Waarschuw beheerder
Uitspraak van medicman op maandag 3 juli 2006 om 18:53:
Verder hoeft een columnist geen verantwoording af te leggen


:| hmmmmkay
 
Waarschuw beheerder
WTF alweer een sensation column :/
Is toch een klotefeest of niet dan? Doe dan een column van een ander feest en nie van zo'n Sjonnie en Anita feest zoals Sensation.
 
Waarschuw beheerder
volgens mij ben jij nog zo'n meeloper die in de grote droom gelooft,maar vind dat sensation geen reet meer te maken heeft waar het ooit om begon; de nacht losgaan met ze allen. iedereen heeft dezelfde kleren aan, maar verder zo commercieel als de pest en da's zonde ;)
Waarschuw beheerder
Sensation is NOOIT alleen maar trance geweest. Ook de eerste x programmeerde ze techno en trance dj s in de ''main''. Daarnaast kwamen er 2-step, club en andere dj's dus dat argument gaat nergens over.
Sensation is pure entertainment, een totaal-beleving, en de huidige line up is een meer dan reele afspiegeling van de huidge dancescene.
Feit blijft dat he na de eerste keren "Dress in White'' de magie eraf is en men vooral voor de naam Sensation komt (vandaar het lauwe publiek??)
Waarschuw beheerder
De column leest trouwens weg als het "KLM magazine".
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knits op maandag 3 juli 2006 om 16:33:
Sensation is altijd een succes. Het zit altijd weer vol. (Ja maar dit jaar pas een week van tevoren uitverkocht?)
Ja vast, maar het zit wél vol!


Tuurlijk is het een succes, want het raakt uitverkocht. Door mensen die dan kunnen zeggen dat ze erbij waren.

Dat zit zo: er is waarschijnlijk geen feest ter wereld waar het gevoel van verbondenheid zo groot is. En ja, dat komt alléén al door al die witte kleding die iedereen gezamenlijk deelt.


Je kan pas over verbondenheid en eenheid praten als je een massa hebt die er helemaal voor gaat. En niet als je een massa hebt die de hele tijd rondloopt, een beetje naar andermans kleding kijkt en vooral NIET danst :S En dan maakt het niet uit of het om trance of hardcore gaat.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van actief op maandag 3 juli 2006 om 19:16:
Tuurlijk is het een succes, want het raakt uitverkocht. Door mensen die dan kunnen zeggen dat ze erbij waren.


Laat ik even vooropstellen dat ik er niet geweest ben, en dus eigenlijk niet kan meepraten.

Maar uitverkocht is relatief, als je een zaal waar 50.000 man in kan halfvol zet met hekken kunnen er nog maar 25.000 man in, en op die manier kun je altijd uitverkocht lijken....
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ramoz op maandag 3 juli 2006 om 17:36:
denk niet dat de mensen bij id&t zich druk maken wat er op partyflock geschreven wordt.


weet wel zeker, maar fuck white en fuck black overdone gedoe ik walg ervan@

en tja hoezo verbondenheid? gaat op die feesten puur om gezien te worden een en al poeha nee schrappen die hap!!!
dus ben het totaal met ric hierboven eens!!
 
Waarschuw beheerder
Ik ben het helemaal met de columnist eens! F*ck al die haters


moehahaha ... ondertussen haat jij de haters

(Y) :looser:
Waarschuw beheerder
Goed, ik moet toegeven dat ik ook geen fan van Sensation ben, maar je leeft toch wel in een heel klein wereldje als je denkt dat iedereen negatief over Sensation denkt. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich kunnen vermaken op een feest als Sensation, ook al is het absoluut niet mijn ding.

En dan nog even over de prijs van het kaartje. Het is niet de gek die zoveel voor het kaartje vraagt, maar het is de gek die zoveel voor het kaartje wil geven!!! Zolang er nog genoeg mensen zijn die dit bedrag voor het feest over hebben zal het nooit lager worden. En terecht ook, iedereen wilt namelijk geld verdienen!!
 
Waarschuw beheerder
Ja jongens,
en dat negatieve column is geschreven door de concurrent.....
:S

waar gaat het over!

Vind het een goed geschreven column. Jammer dat teveel mensen zo negatief tegen ID&T aankijken.
Maar goed, ieder zijn mening!
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Pro-Tech op maandag 3 juli 2006 om 19:38:
, maar je leeft toch wel in een heel klein wereldje als je denkt dat iedereen negatief over Sensation denkt


Niet iedereen natuurlijk :D
Maar uit mijn vriendengroep vond iedereen dit een mindere of zelfs de minste editie...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 juli 2006 om 19:47:
Niet iedereen natuurlijk
Maar uit mijn vriendengroep vond iedereen dit een mindere of zelfs de minste editie...


Dat kan natuurlijk. Iedereen heeft zijn eigen mening. Zelf lijkt sensation mij ook niks. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat niet iedereen de zelfde mening heeft (gelukkig ook maar)
 
Waarschuw beheerder
over smaak valt niet te twisten!!!! :D
Waarschuw beheerder
donateur
Aan de auteur van deze column;
Doe mij het nummer van je dealer! Deze staat van euforie heb ik nog nooit mogen bereiken! :D
Waarschuw beheerder
Hé, is Armin van Buuren FAN nu verbannen om zijn mening?

OK hij is dan wel erug sjagerijnig maaruhh...

Uhhh dan zeg ik maar niets meer....
Anders krijg ik vast ruzie met Karien
Waarschuw beheerder
Wat een gezeik allemaal zeg,de een vind wel leuk en de ander niet dus laten we er lekker over ophouden met z'n allen.
Waarschuw beheerder
id&T weg ermee!!!! het gaat hun alleen ma om t geld !!!!fuck them:@!!!!!
 
Waarschuw beheerder
Ik vraag me af waarom degene die deze column heeft geschreven niet met naam erbij staat?
Is meestal wel het geval dacht ik zo?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op maandag 3 juli 2006 om 18:51:
ik ben op sensatie geweest... is een stoerheidsfactor.. mensen gaan voor een naam! (en hoezeer iedereen maar lult dat dat niet zo is en blala.. het is absoluut zo).. (anders betaal je al niet zo'n rukprijs)


wij hebben door de line ups besloten om naar black te gaan, dat was een line up om van te smullen met technoboy, zany, the prophet, deepack, catscan. die hebben ons laten besluiten die 60 euries te betalen en als ik dan zie dat ze een oude held als rob gee nog over laten komen uit amerika dan heb ik zwaar respect voor id&t, maar ik hoop niet dat black t zelfde ondergaat volgendjaar als white nu met ruk dj's voor een nog hogere prijs.

dit omdat t kaartje voor white voor een hele mooie line up met marco v, armin v buuren, dj jean, audio bullies, david guetta en laidback luke maar 58 euro was! vorig jaar geweldig naar me zin gehad maar dit jaar had ik al zoiets van t begin comerciële troep te worden en hoop dat dat volgend jaar beter is en id&t luistert naar de kritiek die wordt ge-uit