Partyflock
 

De teloorgang van Sensation

gepubliceerd op
De teloorgang van Sensation
‘Be part of the night, dress in white’. Kennelijk is er toch meer nodig om je onderdeel te voelen van de nacht die Sensation White heet. De witte variant, die ooit begon ter nagedachtenis aan een overleden dierbare is verworden tot een individualistisch, hedonistisch paradepaardje van een organisatie, waarvan verhalen de ronde gaan dat ze zich in zwaar weer bevindt.

Miles Stutterheim overleed aan een auto-ongeval en als eerbetoon vond er in de Amsterdam Arena een feest plaats waarbij iedereen in het wit verscheen. Heerlijke trance, een massa mensen met hetzelfde gevoel en dezelfde instelling: samen ‘part of the night’ zijn en met zijn allen een feestje bouwen waar je een jaar op kunt teren. Kippenvelmomenten tijdens het feest en bij het herbeleven, waardoor je het jaar erop met zenuwen in je buik thuiszit, omdat het weer zover is. Na de editie van afgelopen juli zeg ik: als ik nog een keer heenmoet heb ik een knoop in mijn buik omdat ik er tegenop zie. Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen gevoeld.

‘Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow’. Ik geef het ID&T na: ze probeerden het wel. Het was een mooi thema en de gebruikte uitspraak van James Dean deed me hopen op een heerlijke nacht, waarbij de dromen en voorpret voor Sensation werkelijkheid zouden worden. Ik kwam van een koude kermis thuis. Welke droom? Hebben ‘we’ nog wel dromen? Of zijn deze dromen en idealen verworden tot individuele ambities die niet verder rijken dan het ‘ik’? Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen. Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was. Misschien kan dit schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie opgenomen worden in de theorieboeken voor psychologiestudies. ID&T verdient het!

De organisatie bood, de door haar tot grote hoogte gehypte, Tiësto een podium voor zijn droom: een wereld zonder aids. Hij heeft zich als ambassadeur verbonden aan Dance 4 Life, maar de enige persoon die empathie toonde aan dit doel was de MC die ons de boodschap gaf om aids te stoppen door te dansen. Geen reactie, een dooie zaal met mensen die slechts ongeduldig kunnen fluiten omdat er een stilte valt in de muziek. Pas als Tiësto zijn uitgemolken duet met Kane op de draaitafels legt, gaat men los.

Misschien ben ik cynisch, misschien had ik toch een snoepje moeten nemen, maar wat mij betreft had de MC gelijk met zijn vraag: 'Why are we here?'

381 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van *Animaniac* op maandag 3 juli 2006 om 12:24:
dingen die erin staan kloppen , maar die zijn al jaren zo dus doe nou niet alsof je zojuist het buskruit hebt ontdekt..


Hahaha ja die is allang uitgevonden ja dat je dat ff weet. (y)

Ik ben zelf vorig jaar naar Sensation white geweest wat wel iets hemels had al die mensen in het wit gekleed maar vond het toen ietswat te soft maar dat komt door mijn persoonlijke voorkeur voor meer ritme en bass en pittige muziek.

Maar ik moet wel zeggen op grote feesten heb je al vaker het gevoel alsof je alleen maar een nummertje bent tussen al die partyfreaks totdat je zelf natuurlijk contact gaat zoeken met anderen dan is het zo over!!!

Alleen heb ik wel het vermoeden dat het grootste gedeelte van de mensen denken ja dag als iemand in mij interesse heeft laat diegene dan maar eerst naar mij toe komen in plaats dat diegene nou zelf contact gaat maken. Lekker vaag dus :vaag:
Waarschuw beheerder
misschien had ik toch een snoepje moeten nemen


Waarschuw beheerder
lol, jullie doen net alsof sensation zo geweldig was.. dat was het dus niet, vooral als je t vergelijkt met voorgaande jaren.
Waarschuw beheerder
donateur
Het gros van alle feesten wordt nu eenmaal commercieel als het aanslaat. Of denk je dat bijvoorbeeld feesten als Dancevalley of Defqon er nog waren als de organisatoren verlies draaiden.
En natuurlijk is het vernieuwende van het concept er na 6 keer wel vanaf.
Nu ik hoor dat Tiesto surprise act was (wat ik eigenlijk vorig jaar verwacht had), vind ik het toch wel jammer dat ik net geweest ben. Maar ja, volgende week in de herkansing tijdens Black.

Daarbij heb je het voor 90% zelf in de hand of je je vermaakt of niet.
 
Waarschuw beheerder
ben tot dit jaar naar alle white edities geweest, en het speciale was er gewoon van af. Ja; top show, gave locatie en iedereen in het wit. maar kwa beleving en sfeer is dit elk jaar achteruit gegaan; tenonder gegaan aan zijn eigen succes. afgelopen keer in antwerpen had nog wel dit sfeertje en ga dus voortaan lekker daarheen. (y) voor de column
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ViBeZZ op maandag 3 juli 2006 om 13:27:
De gemiddelde leeftijd is ongeveer 35 ofzo. En ik zit ook niet echt op mensen te wachten die op hun 50e nog in een hotpants en bikini uit hun dak staan te gaan. Maar saai en geen sfeer daar ben ik het absoluut niet mee eens. Volgend jaar weer!


Hahahaha dat viel mij toen ook op ja. Die mensen moeten het zelf weten natuurlijk maar vind het wel erg grappig dat je er over begon want het is nog waar ook.

Ik denk dat zo'n sensation white en/of black edition pas echt goed tegenvalt voor de mensen die niet zo heel vaak naar feesten gaan en zich echt maandenlang van tevoren verheugen en uitkijken naar zo'n feest.

Zelf doe ik dat niet tenzij er echt een super line up is vermeldt bij het feest waar ik naartoe ga ja dan heb ik wel hoge verwachtingen. Maar bijvoorbeeld de aankleding van een feest boeit mij wel maar is voor mij zeker niet doorslaggevend voor om het naar me zin te hebben.
Wel hoop ik dat mensen in de nabije toekomst wat makkelijker losjes kunnen zijn en wat meer gewilliger om te feesten en het ook meer uitstralen door bijvoorbeeld te dansen alsof je leven ervanaf hangt. En al kan je niet dansen ga gewoon experimenteren thuis of op het feest zelf moet je eens kijken hoeveel lol je daar in kunt hebben.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Becky Bell op maandag 3 juli 2006 om 15:18:
Daarbij heb je het voor 90% zelf in de hand of je je vermaakt of niet.


haha, true.. de show is er en t stampen zal niet ontbreken..
meestal is t bij de hardere feesten n soort van grote familie die met zn allen op t feest staan te stampen.
dit in tegenstelling tot de wat softere feesten.

dit is iig mijn ervaring..
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Becky Bell op maandag 3 juli 2006 om 15:18:
Nu ik hoor dat Tiesto surprise act was (wat ik eigenlijk vorig jaar verwacht had), vind ik het toch wel jammer dat ik net geweest ben. Maar ja, volgende week in de herkansing tijdens Black.


Denk niet dat ie daar komt Rebecca (Y) :lol:
Waarschuw beheerder
we gaan er bij black gewoon het beste van maken..
alleen sunt dat ze de antem en thema nog niet uitgebracht hebben..:P
normaal is deze al 2 mnd van tevoren bekend
toch...?
Artiest {SHOWLIST artist 38809, 46880}
Waarschuw beheerder
donateur
Soowww..
Wat was er wel goed, De livesets zijn namelijk ook erg bagger.
Waarschuw beheerder
Er is gewoon een overkill aan feesten, ik had het al vaker gezegd.
Tegenwoordig is de line upp steeds minder van belang, zodra er een ''groot'' feest aankomt worden de kaarten al aangeschaft nog voordat men weet wie er uberhaupt draait.
Publiek word jonger (of ik word ik gewoon oud?) sfeer ontbreekt, mensen dansen niet meer zo uitgelaten als vroeger, kaartje kosten een vermogen, dan staat er een rij voor de ingang, een rij voor de jassen, (behalve dan als er geen garderobe is natuurlijk) mensen staan in de rij voor muntjes, mensen staan in de rij voor een biertje, mensen staan in de rij voor de wc...
van mij hoeft het niet meer zo
Artiest {SHOWLIST artist 51763, 51588}
Waarschuw beheerder
Ik ben zelf maar 1 keer naar Sensation geweest. Dat was de black variant, vorig jaar. Maar na die keer ben ik ook meteen genezen van het hele Sensation gebeuren.
Had hoge verwachtingen, maar na afloop spijt dat ik gegaan was. Hoe kunnen ze in hemelsnaam 60 euro vragen voor zo'n feest. Vond het zonde van mijn geld. Het is meer een media hype dan dat het echt een goed feest is in mijn ogen. Nee ik geef mn geld liever uit aan een ander feest.
Maar goed zolang het nog zo goed blijft lopen, en elke keer weer uitverkocht is zal Sensation voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar mij zal je er niet meer zien.
Werkzaam bij E-Fraga
Waarschuw beheerder
Jammer dat alles wat succesvol is wordt neergesabeld in Nederland.
Waarschuw beheerder
wij nederlanders zijn te nuchter om alles op te hemelen wat ook maar
een beetje goed is.
alles moet perfect zijn om pas opgehemeld te worden
we zijn dus te verwend...
Waarschuw beheerder
Ik ben zelf nooit naar sensation white geweest omdat ik zelf meer een black aanhanger ben. Hoe je het went of keert het duidelijk dat S.W. meer iets is van zien en gezien worden meer van het hippe publiek móeten daar een keer geweest zijn. Toch is idd de commercie die alles (deels) in duigen laat vallen. De hardcore is op zijn hoogtepunt in 1997 ook naar de kloten gegaan. Maar het voordeel is wel dat de scene weer underground gaat en dat de feestjes weer beter worden. Sommige mensen trappen Id & t de grond in maar dochteronderneming Q-dance is daar nu hetzelfde aan de gang. Er wordt her en der gesuggereerd dat Defqon (samen met parade paardtje qlimax) ook dezelfde weg gaat als Sensation white. Dát gebeurt niet dat ÍS het al! Ik heb een prettige nacht gehad op qlimax daar niet van maar het sfeertje van een paar jaar terug is er gewoon weg niet meer. Het typische ga-je-gang-doe-lekker-je-ding-en-underground sfeertje. Ik zie gewoon van die studenten jochies die totaaaaaal niet binnen de scene thuishoren beetje stoer rond staan kijken en een beetje op en neer springen. Nee dat zijn geen liefhebbers. Wat me helemaal bloed onder mijn nagels haalt is dat ze niet eens weten wie er draait. Met defqon was het nog een graadje erger je zag gewoon steeds meer van die korfbal/hockey jongetjes dansen alsof ze stront in hun kont hadden met de kraagjes omhoog. Gelukkig is het merendeel van defqon nog echt muziekliefhebber. Ik ben niet zo snel bang dat het nog dieper gaat dan nu omdat de muziekstijl gewoon té hard is voor de meesten. Mysteryland is ook zo'n type feest wat groot is geworden door de hardere stijlen van de dance en bijna niet meer te vinden is op het huidige feest op twee/drie lokaties na (twas wel mooi om te zien dat ik zeker weet dat ruim de helft bij de Q-dance area stond :P). Daarom waardeer ik de feestjes in kleinere clubs in de matrixx, outland, highstreet (bij het laatste, ondanks het schaamhaar bij de meeste nog nét opzit) daar komen juist de échte liefhebbers. Laatst nog genoten van Max B grant! Neemt niet weg dat ik S.Black niks vind, wordt mijn derde keer en ik kijk al uit naar Dj Technoboy.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
dit is echt zo kansloos bericht:

http://www.id-t.com/news-subpage.php?newsid=5182

ID-T Lees dit ook natuurlijk en gaan als goedmakertje zo overdreven positief posten. Hoe geweldig het wel niet was, terwijl het feest gewoon zeer zwaar tegen viel.

Ze zijn echt helemaal doof en blind geworden voor kritiek.
Waarschuw beheerder
ik heb op ground zero ook s mogen proeven van alle andere stijlen die er zijn. en ik moet zeggen dat t me opviel dat het verschillende publiek dat bij die stijlen hoorde perfect met elkaar kon opschieten! en elkaar constant opzweepte om nog net even wat harder te dansen. als ik dit zo allemaal lees krijg ik t gevoel dat het een ingekakt feestje was met oude mensen die niet meer kunnen dansen en jonge mensen die niet weten wat dansen is
Waarschuw beheerder
ik ben zelf echt een liefhebber van de wat diepere en moeilijkere dance muziek maar bij een feest als sensation hoort gewoon echt veel meer trance vind ik. ik heb ook echt de kippenvel momenten gemist dit jaar. Ik vond de dj`s en het feest opzich echt niet slecht ofzo maar het "Sensation gevoel was gewoon helemaal zoek"
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Budi op maandag 3 juli 2006 om 16:19:
Het typische ga-je-gang-doe-lekker-je-ding-en-underground sfeertje. Ik zie gewoon van die studenten jochies die totaaaaaal niet binnen de scene thuishoren beetje stoer rond staan kijken en een beetje op en neer springen. Nee dat zijn geen liefhebbers. Wat me helemaal bloed onder mijn nagels haalt is dat ze niet eens weten wie er draait.


zeer herkenbaar:)
Waarschuw beheerder
Op elk gebied treedt vervlakking op ,dus ook in de wereld van de Dance, verwachtingen worden vaak afgemeten aan de prijs van een toegangskaartje en dan kan het voorkomen dat het tegenvalt. De overkill aan grote feesten maakt zijn eigen markt stuk en uiteindelijk zullen een paar organisaties die de zaakjes financieel goed geregeld hebben overblijven. De Dance zal dan uiteindelijk weer underground gaan ,daar waar het begonnen is, en de spanning ,exclusiviteit en extravagantie zal dan vanzelf terugkeren voor diegenen die ernaar zoeken en verlangen........ en dan maar afwachten of het gevoel dan niet nog eens wordt uitgemolken.
Waarschuw beheerder
wij hadden met zn alle besloten om naar white te gaan en zaten in maart te wachten op de kaartverkoop, dit alles omdat ik vorig jaar ben geweest en de line up toen enorm goed was. we zouden gaan tot we de line up hoorden....
het leek ineens op een commercieel feestje zoals trance energy waar het "pure" al vanaf was en er veel wanabees komen uit vele windstreken, zelfs vanuit t buitenland waar ze er ook ooit eens van gehoord hebben, die dan zeggen: "ik was op white"

wij hebben besloten om naar black te gaan omdat die line up mega goed is en doordat t feest harder is hebben de wannabees meestal toch zoiets van dit is hard daar gaan we niet naar toe.
Waarschuw beheerder
Ach iedereen heeft het er al jaren over, maar dat geouwehoer over geen sfeer enz, dat is al jaren aan de gang. Sensation White is jammer genoeg meer een kijk-mij-eens-lekker-en-extravagant-zijn feestje geworden. Ook dansen is uit den boze. Dat promotiestukje voor Dance4life kunnen ze beter doen bij Black, daar willen ze iig nog gewoon dansen en los gaan, maarja dan vinden ze waarschijnlijk het publiek ofzo weer niet geschikt
 
Waarschuw beheerder
Voor mij was dit 1e jaar Sensation, het was een happening, dat wel. Maar van een groepssfeer kon je idd niet echt spreken. Erg commercieel toch wel...vond 60 euro niet helemaal waard. Maar goed, cliche of niet: toch een keer meegemaakt! Maar 1 keer nooit meer denk ik toch...
Waarschuw beheerder
Interessante column ik hoop echt dat Black stukken beter wordt dan:)
Waarschuw beheerder
Maar ik moet wel zeggen op grote feesten heb je al vaker het gevoel alsof je alleen maar een nummertje bent tussen al die partyfreaks totdat je zelf natuurlijk contact gaat zoeken met anderen dan is het zo over!!!

Preciessss ik heb me duzz ongelofelijk vermaakt

Maartoch, het hoeft voor mij niet altijd hardcore te zijn maar ik vond deze muziek nix
Daz jammer... de sfeer was in mijn kleine wereldje SUPER...... mss de snoepiessss
Waarschuw beheerder
Wat een onzin , ... De column doet nu net of het een paar jaar geleden een soort 'Mekka-feest' was...
Rot toch op, een beetje het feest afkraken omdat het MDMA gehalte in jou liefdevolle dancebloed niet aanwezig is... :no:
Mensen kunnen wel een soort sfeer bedenken, maar op een feest voor 50.000 man is dat teveel gevraagd... Je moet niet iets gaan creeeren wat helemaal niet kan, en er dan op opgeven. Dan word ook meteen weer commercie aangegrepen, ook zo'n onzin...

Een goed winstgevend bedrijf op het gebied van zijn feesten moet gewoon zo doorgaan (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jêrik E op maandag 3 juli 2006 om 17:17:
De column doet nu net of het een paar jaar geleden een soort 'Mekka-feest' was...
Rot toch op, een beetje het feest afkraken omdat het MDMA gehalte in jou liefdevolle dancebloed niet aanwezig is...


ik heb nog nooit een snoepje genomen maar als ik de reacties van dit feest lees is t bijzonder triest met een feest waar ik een hele mooie herrinering aan heb bij de 2005 editie en zou ik spontaan een flinke dosis MDMA gaan nemen
 
Waarschuw beheerder
donateur
stelletje huilerds allemaal die de columns hier schrijven, als je zulke problemen hebt ga dan naar een psychiater ofzo of ga andere lastig vallen met je gezeik
Waarschuw beheerder
Ben nu voor de 6e keer naar sensation gegaan en ik heb mij in ieder geval wel vermaakt. Al dansen de mensen niet om mij heen, is nog geen reden om dat dan zelf niet te doen en daardoor je avond/nacht te laten verpesten. Misschien beïnvloedt dat bij sommige wel de sfeer, maar als je in het veld staat, heb je dat toch minder in de gaten of er nu 20 meter verderop een groep van 50 man niet staat te dansen. Je zit toch alleen wit om je heen :p