Partyflock
 

De teloorgang van Sensation

gepubliceerd op
De teloorgang van Sensation
‘Be part of the night, dress in white’. Kennelijk is er toch meer nodig om je onderdeel te voelen van de nacht die Sensation White heet. De witte variant, die ooit begon ter nagedachtenis aan een overleden dierbare is verworden tot een individualistisch, hedonistisch paradepaardje van een organisatie, waarvan verhalen de ronde gaan dat ze zich in zwaar weer bevindt.

Miles Stutterheim overleed aan een auto-ongeval en als eerbetoon vond er in de Amsterdam Arena een feest plaats waarbij iedereen in het wit verscheen. Heerlijke trance, een massa mensen met hetzelfde gevoel en dezelfde instelling: samen ‘part of the night’ zijn en met zijn allen een feestje bouwen waar je een jaar op kunt teren. Kippenvelmomenten tijdens het feest en bij het herbeleven, waardoor je het jaar erop met zenuwen in je buik thuiszit, omdat het weer zover is. Na de editie van afgelopen juli zeg ik: als ik nog een keer heenmoet heb ik een knoop in mijn buik omdat ik er tegenop zie. Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen gevoeld.

‘Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow’. Ik geef het ID&T na: ze probeerden het wel. Het was een mooi thema en de gebruikte uitspraak van James Dean deed me hopen op een heerlijke nacht, waarbij de dromen en voorpret voor Sensation werkelijkheid zouden worden. Ik kwam van een koude kermis thuis. Welke droom? Hebben ‘we’ nog wel dromen? Of zijn deze dromen en idealen verworden tot individuele ambities die niet verder rijken dan het ‘ik’? Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen. Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was. Misschien kan dit schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie opgenomen worden in de theorieboeken voor psychologiestudies. ID&T verdient het!

De organisatie bood, de door haar tot grote hoogte gehypte, Tiësto een podium voor zijn droom: een wereld zonder aids. Hij heeft zich als ambassadeur verbonden aan Dance 4 Life, maar de enige persoon die empathie toonde aan dit doel was de MC die ons de boodschap gaf om aids te stoppen door te dansen. Geen reactie, een dooie zaal met mensen die slechts ongeduldig kunnen fluiten omdat er een stilte valt in de muziek. Pas als Tiësto zijn uitgemolken duet met Kane op de draaitafels legt, gaat men los.

Misschien ben ik cynisch, misschien had ik toch een snoepje moeten nemen, maar wat mij betreft had de MC gelijk met zijn vraag: 'Why are we here?'

381 opmerkingen

Waarschuw beheerder
goede column...

een van de weinige stukjes uit de afzeikcultuur die ik waarderen kan...

ik denk dat er idd doelen voorbijgestreefd worden ivm commercieel belang..
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1812, 812}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Largo op zondag 2 juli 2006 om 18:50:
Wat denk je dat het kost aan de Amsterdam Arena te huren ?


300.000 euro vertelde ze vorig jaar!

Ik heb nooit aan Sensation gedurfd, maar hoor van vrienden die altijd naar Black gaan dat het zzoooo geweldig is. Dit wordt dus mijn eerste jaar dat ik me dus ook maar een keer over geef aan Sensation (black). Ik heb steeds meer zin gekregen en steeds meer zin!! Maar dit heeft mijn zin toch wel ff naar beneden gedrukt. Al die negatieve verhalen over white.

Ligt het aan white en de groovy muziek, of heb ik 65 euro weggegooid????

Wie beurt mij nog ff op en zegt dat er in de hardere stylen wel een goede sfeer hangt. Dat wij flink gaan stampen aankomende zaterdag!!!!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 18:12:
Weetje waar ik me pas aan erger.Al die mensen die hier reageren maar er niet eens waren.HOu toch jullie mond man!


Al die mensen reageren juist om hun onvrede over id-t te uiten...

Volgens mij ben jij een van die 'dagjesmensen' waar ze het over hadden! :jaja:
 
Waarschuw beheerder
Deze column zegt precies was ik al dagen loop te verkondigen tegen vrienden van me die wel zijn geweest.

Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was.


Precies wat ik bedoel (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Largo op zondag 2 juli 2006 om 18:50:
En dan nog iets, nu ik toch op dreef ben : UDC, ID&T of een Extrama zijn echt top organisaties. Om even jullie geheugen op te frissen : UDC legt extra loopplanken bij de toiletten op Plens Valley en ID&T stort wit zand op de blubber van Main Stage op Mysteryland. Ook hebben ze altijd erg veel aandacht voor aankleding en sfeer. Ik vind het persoonlijk schandalig hoe 20.000 mensen zich letterlijk en verguurlijk in de zeik laten zetten door een uitverkocht evenement als Emporium, waar je gewoon je klanten in de regen laat staan en in de zeik lopen bij de toiletten. Hulde aan het verkopen van gebakken lucht !!


Dat stukje over Emporium is nogal flauw natuurlijk. Beginnende organisatie op het gebied van feesten en ook nog eens een stuk goedkoper dan andere, vergelijkbare feesten.
En door de zeik lopen? Zeker nog nooit op, ik noem maar iets, een Impulz (UDC)of Thunderdome (ID&T) geweest?
UDC en ID&T zijn niet de onfeilbare goden van de feestorganisaties hoor.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Roy B) op zondag 2 juli 2006 om 21:42:
Ligt het aan white en de groovy muziek, of heb ik 65 euro weggegooid????


Het ligt bij white idd aan de groovy-muziek zoals ik het beleef.

Black is ook vanwege het andere soort publiek en de hardere muziek een echt feest, dus het zal echt wel mee vallen. Ik heb iig erg veel zin in black :bounce: de sfeer is bij black ook een stuk beter als bij white, athans zo ervaar ik dat.

White was "vroeger"toen trance de boventoon voerde echt een kippevelfeest, met veel meer actie, nu is white meer een soort Bloomingdale XXL of een convertible XXL.
Waarschuw beheerder
hahaah, ieder voor zich naturrlijk. persoonlijk vind ik de sfeer op sensation niet geweldig, maar handjes de lucht in zie je nergens zo goed dan in de arena. aankleding en entertainment is gewoon 100% goed. id&t maakt er teminste werk van!
Waarschuw beheerder
de gezellige mensen waren op awakeningsfestival, was prima sfeertje in spaarnwoude
Waarschuw beheerder
ge-wel-dig verslag!

Mee eens, ID&T geldkloppers!

Trancenichten :/

BAH BAH BAH!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op zondag 2 juli 2006 om 17:39:
Sensation. Tja, een feest moet toch wel verdomde sensationeel zijn eer ik er meer dan 60 euro voor neertel. En de beelden van mensen met allemaal dezelfde kleur kleding jagen me de stuipen op het lijf. Dat de keuze trance of hardhouse is en de locatie de Arena, maakt het enkel erger...


doe mij maar 400 man en een weergaloze Beltram ergens in t toverbos. :D
 
Waarschuw beheerder
goede tekst,

had het eigenlijk al een aantal jaar geleden het gehad met sensation white.

Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen
gevoeld. :

was voor mij toen al heel herkenbaar.

Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen.:

ook dit is voor mij totaal niet nieuw.
ondanks de steeds veranderende thema's heeft het feest niets vernieuwends meer en is het zonde om hier 60 euro aan uit te geven.

voor hetzelfde geld ga je naar q-base toe waar de mensen wel kompleet uit hun plaat gaan.
denk dat q-dance de laatste tijd ver voorbij is gestreefd aan id-t.

de mensen die naar de q-dance feesten gaan komen toch vooral lekker om te dansen. hier hangt tenminste nog wel het saamhorigheidsgevoel van: heh, lekker stampen vanavond.

ben erg benieuwd naar wat sesation black gaat brengen dit jaar....
Waarschuw beheerder
[GIO] ik zie t probleem niet...
dagjesmensen lkkr allemaal bij elkaar in de arena stoppen die daar zo hun verzetje hebben (en id$t die ze lkkr uitbuit, terecht overigens, makkelijk geld verdienen) en liefhebbers gewoon lekker naar 'echte' feestjes waar ze zich geen zorgen hoeven te maken over chagrijnige dagjesmensen die het niet snappen en liever naar sensation gaan..

iedereen tevreden...(y)


:yes:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 18:23:
je moet ook naar Awakenings gaan, dat was het feest waar je gisteren absoluut aanwezig moest zijn. volgend jaar even nadenken zou ik maar zeggen


niet doen!!!! Lekker op sensation blijven!
 
Waarschuw beheerder
donateur
ID&"T: WIJ WILLEN GEEN R&B DAT HOORT NIET IN DE DANCE SCENE...
€ 60 is een normaal bedrag vindt ik...
kijk op trance feesten klagen ze over de sfeer, bij hardcore feesten niet over de sfeer maar over de wazi's die alles verpesten...... het is eigenlijk ook nooit goed he;):P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 22:05:
niet doen!!!! Lekker op sensation blijven!


psies, niet nadenken en gewoon naar sensation gaan, we hebben genoeg gezellig publiek, awakenings is vol, en vol = vol
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 22:07:
het is eigenlijk ook nooit goed he;):P


Mwah... Qlubtempo vorig jaar oktober klopte alles....tuurlijk heeft het ook wel enigszins met je eigen instelling te maken ;) Ik ging echter met lichte buikpijn de avond in omdat ik er zo'n zin in had en wilde ook echt een feestje bouwen.... de eerste 2,5 uur lukte dat :yes: daarna niet meer :/
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Thomazi op zondag 2 juli 2006 om 20:04:
Er wordt gezegd dat door de vele reclame en dergelijke een bepaald publiek wordt aangetrokken. Nu kan ID&T natuurlijk niet géén reclame gaan maken voor zo'n groot evenement, hoe wil je anders 50.000 tickets verkopen?


Das natuurlijk onzin he. Defqon verkoopt zonder enige reclame binnen een week uit, en dat zijn er als ik me niet vergis zeker 30.000.
Het ligt gewoon aan de kwaliteit van het feest.

Als ID&T een echt goed feest neerzet met normale prijzen en een goede line-up, verkoopt dat makkelijk 20-30.000 kaarten zonder reclame. Het feestpubliek weet die feesten echt wel te vinden hoor. Maar nee, ID&T en Hi verkopen Sensation White telefoons :x
 
Waarschuw beheerder
donateur
R&B moet weg bij de feesten: MYSTERYLAND, INNERCITY
op mysteryland draaien ze niet eens hardcore meer terwijl mysteryland opgegroeid is door hardcore:( (1993) dat waren nog eens tijden
 
Waarschuw beheerder
donateur
bij thunderdome s ook nooit reclame maar s wel altijd uitverkocht net als alle andere hardcore feesten
Waarschuw beheerder
donateur
Overigens, een van de beste feesten van dit jaar (degenen die er waren zullen het bevestigen) was niet eens uitverkocht :P X-Qlusive Holland vs Italy.

Geen reet reclame voor gemaakt, helemaal nix. Dat het niet uitverkocht verbaasde me wel overigens. Maar je hebt wel de mensen binnen die je wilt! Ik heb heel weinig mensen stil zien staan, iedereen ging lekker uit zn dak. Om half 1 al de hele tent los.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 22:18:
R&B moet weg bij de feesten: MYSTERYLAND, INNERCITY


helemaal mee eens, ik heb op zich niets tegen deze stijlen maar het isw geen dance.

Je zet frans bauer en Rammstein ook niet op 1 feest, zo ervaar ik urban op grote feesten ook. Het pas tniet erbij, heb het al vaak genoeg ervaren en kom iedere keer tot dezelfde conclusie.
Waarschuw beheerder
helemaal mee eens, tegenwoordig gaat het erom dat ze kunnenz eggen ik was bij sensation white of black!! nou ik kan zeggen ik was 2 jaar geleden bij black geweest, eens en nooit meer! mensn komen daar die nooit naar een dance feest gaan, maar alleen der komen omdat het sensation heet! maar goed, dat weten we nou eenmaal, dus ik zeur de gewoon niet over, ik ga er gewoon niet heen!
 
Waarschuw beheerder
Leuk om te zien dat er zoveel goede reacties zijn op mijn column! Lekker inhoudelijk zonder teveel gerel en gezeur (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 juli 2006 om 16:21:
Sensation white gaat om het showen van je mooie kleertjes, opgepompte ouwe knarren en wijven en een kutsfeer. Maar da's mijn mening.


dat is wel waar. Was mijn eerste keer Sensation, maar zeker niet de laatste!
Vond het erg grappig om wel helemaal loos te gaan tussen soms saaie mensen. Gelukkig kwam het merendeel dat ik gezien heb wél voor de muziek!
Waarschuw beheerder
ik snap sowieso niet wat al die mensen in zo'n gehyped feest zien en dat ze bereid zijn 60 euro of meer te betalen voor zoiets... goede marketing iedergeval dus
Waarschuw beheerder
De allereerste Sensation was een top feest, ok geluid kon beter maar dat is lastig in de Arena...

Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Kwa line-ups & publiek. Tegenwoordig is het alleen nog maar zien en gezien worden en met die mensen bouw je geen feestje!

Gelukkig zijn er nog genoeg feesten waar je wel op iemand ze tenen kan staan ;-)
Waarschuw beheerder
slap verhaal sowieso dat je niet eens onder je eigen naam post. makkelijk azijpissen op deze manier. column is een statement wees dan ook een vent/wijf en post onder je eigen naam.

maar wat sensation betreft. vanaf dag 1 is dat al (met alle respect) 'de efteling' van de dance scene. voor veel jongeren is dat het eerste grote feest waar ze heen gaan. oudere mensen die niets met dance hebben nemen er ook een kijkje. rest er een overgrote groep die met zijn/haar vrienden een avondje in een stadion komt dansen, in het wit.

ook dat is allemaal wel bekend. heb je andere verwachtingen van dat feest dan heb je de afgelopen 6 jaar op een andere planeet gezeten.
dit was, is en zal sensation ook altijd blijven.

het mooie is dat je niet hoeft te gaan als je het te duur vind. het woord commercieel in de mond nemen voor een feest in de amsterdam arena lijkt me ook echt nutteloos. dat is het inderdaad. duh!

het mooiste aan sensation vind ik persoonlijk het feit dat een heel stadion 40 minuten op een cdtje staat te dansen (megamix). nooit begrepen dat dat kan in een land waar iedereen klaar staat om welk feest of welke dj's dan ook eens lekker af te zeiken. dat is de mooiste stunt die id&t elk jaar weer flikt. who needs a dj anyway ? ;)

ik heb een bijzonder leuke avond gehad en muzikaal is black niet echt mijn ding speel wel met de gedachte om een kijkje te nemen. :)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ontdek je plekje.....Even zoeken en dan is er nog ZOVEEL meer!
 
Waarschuw beheerder
Goede column, mocht een keer gezegd worden.
Ben 1x op sensation geweest (2e editie) en ervaarde het ook zo