Partyflock
 

DJ een god

door , gepubliceerd op
DJ een god
Op het podium komen hoog ze boven de menigte uit. Vanuit hun preekstoel dwingen ze ieder individu hun weg te volgen. Uren lang staan de mensen bezeten van het verkondigde woord te zweten voor hun leider. Voor velen bestaat er niks anders meer dan hét moment. Strak, in trance en hallucinerend gaat men uit hun bol. Elke zondag gaan ze trouw naar hun dienst om een eer te bewijzen aan hun helden en de beats bezit te laten nemen van hun lichaam. Onderdanig worden zijn geboden gevolgd en verzoeken ingewilligd. Velen zijn het erover eens: ‘God is a DJ’, of is DJ een god?

Wie is toch deze machtige man die ondanks de leegloop van de Nederlandse kerken zijn huis vol weet te krijgen. Wat is zijn kracht, wat motiveert zijn volgelingen? De vrijheid van zijn geloof zou een goede reden kunnen zijn, of het samenzijn met soortgenoten die allen hetzelfde doel hebben gesteld? Is het de blijheid, de roes, saamhorigheid? Wat motiveert jou om deel uit te maken van bewoners van het nieuwe huis van God, en waarom stap jij niet die rode bus buiten bij het feest binnen om daar de nacht door te brengen? Is het omdat je daar zonder kater naar buiten komt, of dat je dan zonder dagenlange eetstoornis of speedpiemel naar huis hoeft? Nee, die overdosis vitamine C van hun appels, peren en/of bananen zijn geen gelijkwaardig alternatief, maar wel degelijk een reële optie om naderhand toch even een oppeppertje van te krijgen. Vaak blijft in deze gevallen de Jezus-bus medewerker misbruikt achter met het gevoel een goede daad te hebben verricht, maar jij weet wel beter: ‘heb ik hem mooi beet! Op kosten van Jezus een stukje fruit!’. En dat is wel anders als in jouw kerk waar je de hele nacht voor een schamel bedragje van 3 tot 5 euro een flesje water hebt kunnen kopen. Maar dat is synoniem aan de collecte in een normale kerk.

‘Zieltjes winnende Christenen’ noemt men het vaak lachwekkend. Als ik naar grote organisaties kijk dan zie ik dat deze ook gelovig zijn, en zich ook actief bezighouden met het verkondigen van hún geloof: Euro’s winnen (dat noemt niemand lachwekkend). Van deur naar deur in platenzaken en kledingzaken verkondigen zij hun woord door middel van flyers. Dat zieltjes winnen doen ze met het aankondigen van een setje goede Dominees. Dominees welke met hun preek het publiek mee nemen op reis, een enkeltje hemel voor een avond.. Je kan haast niet anders dan jezelf (laten) bekeren. De drempel is ook niet zo hoog, het kost je maar een paar tientjes in plaats van een leven beheerst door (de tien) geboden!

En dan na het feest blijkt plotseling de dominee te hebben gelogen. De hemel is een hel geworden. Je bent een paar tientjes entree lichter, hebt duur betaald water mogen drinken en je lichaam is een wrak. Dagenlang moet je er voor boeten, tot je weer zo’n geloofsverkondiger tegenkomt in een platenzaak: ‘zondag komt er een nog betere dominee!’. De keuze is niet zo moeilijk, aanstaande zondagmorgen sta jij weer in je kerk om naar de nieuwe god te luisteren.

Volgens de bijbel doet de duivel zich graag voor als God. En ik wil jou vragen om eens goed naar je dominee te luisteren of naar jouw God te kijken. Is dat wel wat het lijkt te zijn of wordt je misschien voor de gek gehouden? Biedt het woord van de dominee afgelopen zaterdag wel perspectief en/of geeft hij je daadwerkelijk vreugde en liefde? Is het een weg die je de rest van je leven wilt bewandelen en is dit wel het rechte pad? Ik denk dat velen zich alleen maar bezig houden met het ‘van het padje raken’ in plaats van het juiste pad te bewandelen.

Voor velen bestaat de Christen God niet en is er alléén die DJ, dat is God. Stel nou dat er echt een God zou zijn. Zou die God willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat nou als er buiten een God ook een Duivel zou zijn en hij zich als zijn tegenpool voor zou doen. Zou die Duivel willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat zou die God er van vinden? De Dj-God is nu visueel, zichtbaar, je ziet zijn vreugde! Je hoort zijn woorden en ze gaan erin als zoete koekjes! Je voelt de spanning en laat je elke week weer verleiden door de zieltjeswinners van de scene die er alleen maar rijk(er) van worden. Jouw DJ is een God, God is volgens jou een DJ en hij neemt je elke keer weer mee. Maar is dat wel een waarheid?

Eens goed in de spiegel naar jezelf kijken kan een hoop doen met het respect voor mensen van de Jezus-bus, want ook jij gelooft in God en bent daar terecht gekomen door een stelletje zieltjeswinners. De promotors van de party’s hebben het goed gedaan en je had het niet eens in de gaten.. Gelovigen in het algemeen, maar ook de mensen van de bus zijn meer dan zielenpoten.

Geef jij in je kortzichtigheid iemand een naam of drijf je de spot met anderen kijk dan eerst naar je eigen tekortkomingen voordat je ze veroordeelt.

Wij geloven allemaal in een God.

440 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rob-S op woensdag 22 augustus 2007 om 00:18:
Oke, meneer de columnist.. ga jij eerst eens www.ZeitGeistMovie.com kijken en dan praten we verder!


Wóów!! Dat is echt dikke shit! Heb hem net gekeken en dit is echt freaky!! Wel een lange zit! :p
Waarschuw beheerder
donateur
Wat hierboven gebeurd in de discussie is enorm kortzichtig.

Je neemt de GOD kwalijk dat een MENS er een zooitje van maakt.
Je neemt het GELOOF kwalijk dat de MENS in de naam van, misdaden begaat.

Maar...

Dat is niet waar Jezus voor stond. Je mag het geloof, god, jezus en de gelovigen niet iets aanrekenen wat juist de ONGELOVIGEN in de naam van HET GELOOF hebben gedaan.

Maar dat kan jij niet weten want je wil je er niet in verdiepen omdat je het niet interesseerd. Dat maakt mij niet uit, maar veroordeel niet een groep mensen als je niet weet waar je over praat... toch?

Dat is juist één van de doelen van mijn column: respect krijgen en hebben voor de mensen waar je in eerste instantie niks van begrijpt.

En nogmaals: ik wil niemand bekeren!!! Dat staat nergens!!!!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Supremacy...je schrijft een column en daar komt commentaar op.
Mijn advies is ga niet TEveel toelichten wat je boodschap of bedoeling is, dat is gewoon just too much...je andere toelichting was al bijna net zo lang als je column zelf.

Neem het zoals het komt...
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Supremacy op woensdag 22 augustus 2007 om 14:05:
Maar dat kan jij niet weten want je wil je er niet in verdiepen omdat je het niet interesseerd. Dat maakt mij niet uit, maar veroordeel niet een groep mensen als je niet weet waar je over praat... toch?


Mee eens.

Maar het is wel zo dat gelovigen altijd in een hoekje gedrukt worden door de ongelovigen, wij respeteren hun wel, zij ons helaas niet altijd en maken daarbij ook vaak God en ons geloof in Hem belachelijk.

beetje jammer mensen............kijk eerst eens kritisch naar jezelf en dan naar een ander. ( voor de wijsneuzen onder ons: dat doe ik ook)
Waarschuw beheerder
donateur
Hahaha :) Je hebt gelijk...

Maar ik kan het niet verkroppen als mensen mij, of misschien wel 'iets' waar ik in geloof onterecht beoordelen. Het lijkt wel alsof ik als Gabber DJ niet in God mag geloven? Het is alleen maar een scherpe column met als doel reacties op te roepen, een discussie, en/of wat meer respect voor elkaar.

Als ik dan niet zou mogen reageren op opmerkingen waar ik het niet over eens ben is het hek van de dam. Maar... ik zal 't kort houden :)

Ik moet dadelijk toch eerst mijn middag gebed richting de Energiehal uitvoeren. Over twee weken begint mijn Pillen Ramadan, dat betekend alleen maar pillen als het licht is buiten. Daarna Offerfeest waar we Rotterdam Records plaatjes gaan slachten :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Supremacy op woensdag 22 augustus 2007 om 14:05:
Dat maakt mij niet uit, maar veroordeel niet een groep mensen als je niet weet waar je over praat... toch?


Tja dat is waar. MAAR, ik denk niet dat je dit kunt zeggen:

Uitspraak van Supremacy op woensdag 22 augustus 2007 om 14:05:
Je mag het geloof, god, jezus en de gelovigen niet iets aanrekenen wat juist de ONGELOVIGEN in de naam van HET GELOOF hebben gedaan.


Want.. Het zijn niet alleen de ongelovigen die dingen fout doen. Er zijn zat gelovigen die hun geloof verkeerd inteperteren en die dan dingen lopen te verkondigen, wat volgens hun god gedaan moet worden.

En jaa, gelovigen worden vaak een hoekje ingedrukt, maar als je niet geloofd moet je altijd uitleggen waarom niet, en dat kunnen gelovigen ook vaak niet begrijpen.
Ik denk dat je je medemens, ongeacht wat voor uiterlijk of geloof of mening die persoon heeft, moet respecteren, en als IEDEREEN dat doet (ongelovig of gelovig) dat de wereld dan weer zo is als 'god bedoelt had'.

Zoo als ik toch wereldleider was.... :P hahaha!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van * Nienke op woensdag 22 augustus 2007 om 14:40:
Zoo als ik toch wereldleider was.... hahaha!laatste aanpassing 22 augustus 2007 14:41


Dan waren mensen misschien wel wat begripvoller voor elkaar;)
 
Waarschuw beheerder
Geloven in eenheid is geen geloven in god, ik geloof wel, maar daar dus niet in.

Dat mensen hier nog serieus de tijd voor nemen :'(
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 14:23:
Maar het is wel zo dat gelovigen altijd in een hoekje gedrukt worden door de ongelovigen, wij respeteren hun wel, zij ons helaas niet altijd en maken daarbij ook vaak God en ons geloof in Hem belachelijk.


:lol: Grapjas
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 15:16:
Grapjas


oh ervaar jij dat anders dan? of ben jij geen christen?
 
Waarschuw beheerder
donateur
Bekerende column :loser: Vergezocht, zinloos en totaal niet begrijpend/tolerant.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 11:56:
Gelovigen zijn de domste mensen op aarde die alleen maar voor oorlog zorgen en ze geloven in iets wat er niet is.


weet je wie nog dommer zijn? mensen zoals jij die niet erg open-minded zijn en alles over 1 kam scheren, en trouwens de meeste oorlogen worden veroorzaakt door regimes en niet door gelovigen, vaak zijn die er de dupe van...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 00:42:
Als je dat denkt heb je echt helemaal niks van de betekenis van de column begrepen.


Leg even uit WAT ik volgens jou niet goed begrepen heb dan.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 00:42:
Nu snap ik ook waarom er voornamelijk oppervlakkige nonsens columns worden gepubliceerd. Anders snappen de pf-ers het blijkbaar niet meer.


Misschien komt dat wel, omdat iedereen ze mag publiceren en niet iedereen precies weet waaraan een column precies moet voldoen. Maar de meeste schrijvers proberen wel een bepaalde boodschap over te brengen, waarvan je denkt 'owja' en dat heb ik bij deze column dus totaal niet.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sant. op woensdag 22 augustus 2007 om 13:53:
Wóów!! Dat is echt dikke shit! Heb hem net gekeken en dit is echt freaky!! Wel een lange zit!


erg interessant!zeker de moeite waard om te kijken :jaja:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van _Roy_ op woensdag 22 augustus 2007 om 16:02:
dat heb ik bij deze column dus totaal niet.laatste aanpassing 22 augustus 2007 16:06


me 2 onzin... vond k ut ma goed ieder zijn mening he ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 12:35:
Als god echt bestond, waarom sterven er dan nog iedere dag mensen van de honger?


Drugsgebrek hè. Als we alle kleine negertjes speed konden voeren, dan hadden ze ook geen honger gehad.


75% van de partyflockers geeft aan niet verder te zijn gekomen dan het MBO-onderwijs.. Velen niet verder dan de MAVO... Kon het haast niet geloven, maar na vele opmerkingen (zoals geciteerd) snap ik het ineens...:)

Leuke tekst; goed geschreven; en ééntje om wat langer over na te denken..!! wellicht iets te diep voor sommigen...
Waarschuw beheerder
Ik denk dat geloof iets heel persoonlijks is en dat als je denkt dat je sommige stukken uit een geloof kunt gebruiken, dit ook zeker moet doen. Maar ga idd niet iemand anders je geloof opdragen want andere personen kunnen er misschien weer helemaal niets mee.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Supremacy op woensdag 22 augustus 2007 om 14:05:
Wat hierboven gebeurd in de discussie is enorm kortzichtig.

Je neemt de GOD kwalijk dat een MENS er een zooitje van maakt.
Je neemt het GELOOF kwalijk dat de MENS in de naam van, misdaden begaat.

Maar...

Dat is niet waar Jezus voor stond. Je mag het geloof, god, jezus en de gelovigen niet iets aanrekenen wat juist de ONGELOVIGEN in de naam van HET GELOOF hebben gedaan.

Maar dat kan jij niet weten want je wil je er niet in verdiepen omdat je het niet interesseerd. Dat maakt mij niet uit, maar veroordeel niet een groep mensen als je niet weet waar je over praat... toch?

Dat is juist één van de doelen van mijn column: respect krijgen en hebben voor de mensen waar je in eerste instantie niks van begrijpt.

En nogmaals: ik wil niemand bekeren!!! Dat staat nergens!!!!


mooi gezegt dat klopt
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 15:16:
Uitspraak van Lastcore Zwolle(L)Anieke op woensdag 22 augustus 2007 om 14:23:
Maar het is wel zo dat gelovigen altijd in een hoekje gedrukt worden door de ongelovigen, wij respeteren hun wel, zij ons helaas niet altijd en maken daarbij ook vaak God en ons geloof in Hem belachelijk.

Grapjas


geen grap het is de waarheid
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 16:54:
geen grap het is de waarheid


Dank u ;)
Waarschuw beheerder
Ik vind de column erg vaag. Vind niet dat er een duidelijk punt uit naar voren komt. Het is goed dat je later als reactie hierbij zit wat je doel is, anders had ik het niet begrepen.

Uitspraak van Supremacy op woensdag 22 augustus 2007 om 14:05:
respect krijgen en hebben voor de mensen waar je in eerste instantie niks van begrijpt.


Ik denk alleen dat jouw doel niet na te streven is, maar ok.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 augustus 2007 om 13:30:
...ik begin zo langzamerhand de columns te missen met gewoon leuke anekdotes...


Schrijf jij er dan één? :D
 
Artiest Bams
Waarschuw beheerder
donateur
eng hoor dit stukje tekst, boe hoe.. je zou propaganda moeten gaan schrijven.. begin zelf bij niet oordelen over anderen voordat je "wijze woorden" brengt.. naar een party gaan en op je lievelingsmuziek dansen en plezier maken is heel wat anders dan bang zijn voor hel en verdoemenis en geloven in iets puur uit angst en gehoorzaamheid.. vergelijk iemand zijn uitgaansleven niet met zijn geloof.. appels met peren vergelijken.. tuurlijk zijn er mensen die uit liefde en zelfovertuiging geloven in een groter bewustzijn, maar het gros gelooft (helaas) nog steeds uit angstoverweging en om ergens bij te horen.. misschien heb je in dat opzicht wel gelijk wat parties betreft aangezien er veel jeugdige feestgangers zijn die bepaalde muziek luisteren en naar bepaalde feesten gaan om er bij te horen.. echter willen zij er bij horen omdat het tot contacten leidt en wilde men vroeger bijvoorbeeld echt niet zo graag naar de kerk omdat het zo leuk en gezellig was maar omdat ze bang waren anders gevolgen te ondergaan..

maar goed, eerlijk is eerlijk.. oordelen is nooit juist, dus idd laat iedereen in zijn waarde en ga eerst bij jezelf ten rade voordat je anderen veroordeelt.. maar het is aan iedereen voor zichzelf of hij/zij een God nodig heeft om tot dit zelfbesef te komen.. ik persoonlijk heb hier geen groter bewustzijn voor nodig..
 
Waarschuw beheerder
donateur
netjes geschreven...

geloof eerst in jezelf! :)
Waarschuw beheerder
SAAI :/
Waarschuw beheerder
god (de ~ (m.), ~en)
1 bovenmenselijk, machtig en aanbiddelijk wezen [bij polytheïstische volkeren] => godheid

God (de ~ (m.))
1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => de alfa en de omega, de Allerhoogste, de Almachtige, de hemelse Vader, de Opperste Rechter, Heer, Heer der heerscharen, Onze-Lieve-Heer, Opperheer, Vader


Sorry geen van deze omschrijvingen omschrijven een DJ.
de enige macht die wij bezitten is om iemand aan t bewegen te krijgen.
en soms hebben we ook aanzien.

en nog iets. als mensen iets belagelijk willen maken is dat hun mening mits ze het doen op een vredelievende manier.

En ik kan niets erger niet uitstaan dan die godbus na een feest. Mensen het geloof opdringen (geloof in god dan, de here jezus)
als ik erin wil geloven doe ik dat wel...
en niet doordat ik iedere ochtend na een feest een flyertje in me hand gedrukt krijg met daarop god verlicht of zulke onzin...

Mensen ik zou deze reportage eens even kijken. dan zie je hoe achterlijk de mensen zijn die onze zieltjes proberen te winnen voor god!
{ongeldige bron voor embed: http://video.google.nl/videoplay?docid=-3450381459979125333&q=digital+overdose+1998}

en als je klaar bent met het kijken trek dan zelf een conclusie en ga de mijne niet af kraken!...

:gaap: Ik geloof in mezelf! punt
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van *Backfire* op woensdag 22 augustus 2007 om 17:58:
Mensen ik zou deze reportage eens even kijken. dan zie je hoe achterlijk de mensen zijn die onze zieltjes proberen te winnen voor god!


haha ik hoor heel wat bekende samples uit dat filmpje, lache :D