Partyflock
 

Jong overleven

anoniem gepubliceerd op
Jong overleven
Ik loop op straat met mijn drie kinderen dicht bij mij. 22 jaar oud en na een tijdje voel ik priemende ogen. Het gefluister start zachtjes. Een hand voor de mond om het te dempen, alsof het een schande is. Ik weet dat ik er jonger uitzie dan ik ben. Ik loop door en trek me er niets van aan.

Ik stap een winkel binnen en begin aan mijn boodschappen. Een oudere vrouw stopt voor onze neus en kijkt me glimlachend aan. Ik zeg beleefd goedendag. Ze went zich tot mijn oudste en vraagt: Goh wat leuk! Ben je met je zus op stap? Ik ben te verbijsterd om antwoord te geven. Mijn oudste verschuilt zich achter mijn benen en vraagt: Mama, wie is dat? Weer een verbijsterde blik, dit keer van de vrouw voor mij. Ik weiger haar een antwoord te geven. Ongevraagd komt de opmerking: Wat jammer, het waren zeker ongelukjes. Vind je het niet zonde dat je je school niet kan afmaken? Ik vertel de vrouw dat ik toch echt mijn diploma heb en ik word voor leugenaar uitgemaakt. Ik draai me om en schenk er geen aandacht meer aan.

Als mijn vriend in de avond thuis komt, vertel ik hem het verhaal. Ik ben nog steeds verbijsterd. Hij snapt mijn gevoel, geeft mij een knuffel en zegt dat ik een goede moeder ben. Ik was 19 toen ik mijn oudste kreeg, 2 jaar later volgde zijn broertje en onlangs ben ik voor de derde keer moeder geworden. Bewuste keuzes, gebasseerd op liefde. Gebasseerd op een drang naar nageslacht om mijn normen en waarden mee te geven in de maatschappij voordat ik straks te oud ben en niet meer mee tel. Plots klapt er iets in mijn gezicht; ik besef me ineens dat ik nu als te jong word beschouwd. Te jong om dingen te kunnen hebben meegemaakt, te jong om te functioneren. Te jong om een eigen mening te hebben en die op mijn kinderen over te brengen, laat staan om er zelfstandige individuen van te maken.

Het maakt men niet uit dat je al genoeg levenservaring hebt, want het past niet in het beeld wat ze hebben van een 22-jarige. Het maakt de mensen niet uit dat ik een leuk huis heb en een stabiele relatie en dat wij ook werken aan de toekomst. Het maakt de mensen niet uit dat je een diploma hebt. Het maakt ze evenmin uit dat je als moeder aan het bed van je kind staat die dood en doodziek is. Meer dood dan levend, dat je als moeder beslissingen moet nemen over operaties en medicijnen. Je krijgt de beschuldigende vinger dat je niet weet hoe je met je kind moet omgaan en dat je moet knokken om de verklaring. Uiteindelijk bleek het te gaan om een verkeerde diagnose waar ze naar gehandeld hebben. Meer dan een sorry kan er niet vanaf. Ondertussen sta je als moeder aan de kant, te huilen omdat je niet als vol wordt aangezien, tenzij er iets mis gaat.

Mijn oudste kwam erbovenop. We kregen onze gerechtigheid, maar de vooroordelen blijven. Ik ben geen standaard jonge moeder. Mijn kinderen hebben structuur, gaan naar school, krijgen liefde en aandacht en bespreken alles met ons, omdat ze ons vertrouwen. Moe word ik van die vooroordelen. Maar verhalen die je hoort over vaders die hun gezin uitmoorden, een moeder van in de 30 die haar pasgeboren kindje dood, die worden afgedaan en in de doofpot gestopt. Want men denkt nog steeds dat een mens van in de 30 dat niet doet. Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen en waarom? Een tiener is fitter, is energieker, heeft de drang om te overleven, dingen te leren en die op haar kinderen over te brengen. Een tiener wordt in de avond niet zo snel moe en is ook overdag alerter naar haar kind toe, kortom heeft minder stress. Een tiener mist alleen soms de dingen die ze deed toen ze nog uitging, maar ziet dan een lachend kindersmoeltje en heeft er geen behoefte meer aan. Pronkt met haar kind tegenover haar vriendinnen, ook al hebben die nog geen kinderen en ziet vaak de positieve kanten erin, ondanks dat het zwaar is. Een ouder persoon denkt het vaak allemaal net iets beter te weten dan de jongere generatie, en is gefrustreerd als iets niet lukt, omdat hun beeld naar de maatschappij toe niet meer te veranderen is, ook al hebben ze ongelijk. Maar uiteindelijk lieve mensen, op het moment als er een kind word geboren, wordt er ook een moeder geboren en dan maakt het niet uit of je nu 19, 29 of 39 bent. Je leert elke dag een beetje meer moeder zijn.

961 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 12:55:
Heb je uberhaupt alles gelezen?


als je je ergert omdat een ander je mening niet deelt waarom ga je de discussie dan aan?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 12:55:
Mijn punt van kritiek was (en dat heb ik misschien iets te onvriendelijk gebracht, dat wel) is dat ze te veel tekeer gaat over de maatschappij die weer eens als enorm vervelend wordt neergezet en daarbij gebruikt ze ook nog eens vergelijkingen die gewoon simpelweg niet kloppen (doofpot affaires)
De conclusie waartoe ze komt lijkt alleen maar weer te bevestigen dat ze zichzelf wilt verdedigen. Frustraties van je afschrijven is goed maar er zijn al zoveel mensen die zichzelf in een slachtoffer positie plaatsen. Gebruik dan die energie om het tegendeel in daden te bewijzen. Daarbij komt dat ik me eraan stoor dat zij even vertelt hoe de rest van Nederland denkt op grond van een paar voorbeelden. Als we het dan toch over vooroordelen hebben......


ik wil mezelf niet in een slachtoffer positie plaatsen, ik wil juist laten zien dat ik anders ben. En de doofpot affaires heeft te maken met jeugdzorg, zoals die vader die zijn huis in de fik stak met kids en moeder erin enzo 1 kindje was uit logeren kon alles begraven... en wat bleek, jeugdzorg zat al langer op de zaak, of zoals met de zaak van het meisje van nulde, ook zoon triest geval van mensen die op de zaak zaten en achteraf werd gezegd ja sorry lullig

ik heb net dezelfde reactie gegeven tegen iemand anders, het was mijn fout het zo ter verwoorden, ik praat over een meerendeel
Waarschuw beheerder
Omdat de discussie al heel wat posts niet gaat over of je een goede moeder bent of niet als je jong bent maar over jouw gelul over dat oudere moeders hun kinderen vaker iets slechts aandoen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 12:57:
Nou, geniet er dan maar van! Want ook jij wordt 30 en dan is het afgelopen, ben je uitgeleefd, in een sleur en depressief en gelukkig kunnen je kinderen dan al hard wegrennen als jij ze met de cirkelzaag wilt belagen.

Zo denk je toch ongeveer he?


zo denk ik er niet over, ik heb het erover dat zoiets wel gewoon gebeurd maar met iemand die zo kortzichtig is ga ik niet verder in discussie dnak u voor de deelname
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:00:
wil mezelf niet in een slachtoffer positie plaatsen, ik wil juist laten zien dat ik anders ben. En de doofpot affaires heeft te maken met jeugdzorg, zoals die vader die zijn huis in de fik stak met kids en moeder erin enzo 1 kindje was uit logeren kon alles begraven... en wat bleek, jeugdzorg zat al langer op de zaak, of zoals met de zaak van het meisje van nulde, ook zoon triest geval van mensen die op de zaak zaten en achteraf werd gezegd ja sorry lullig


Wat heeft dat met de leeftijd van de ouders te maken? Want daar begon je over, dat dat de hoofdfactor is dat mensen tot zulke daden komen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:00:
Omdat de discussie al heel wat posts niet gaat over of je een goede moeder bent of niet als je jong bent maar over jouw gelul over dat oudere moeders hun kinderen vaker iets slechts aandoen.


het moraal gaat om mijn mening en de laatste zin dat het niet uitmaakt welke leeftijd je hebt dat je gewoon ook al moeder word geboren en elke dag een beetje meer moeder leert zijn, maar dat de jongere generatie het wel iets zwarader heeft met een vinger die je word nagewezen en ik ga me niet excuseren omdat jij me column niet snapt
 
Waarschuw beheerder
ik vint het echt mooi!
ben der helemaal mee eens :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:02:
het moraal gaat om mijn mening en de laatste zin dat het niet uitmaakt welke leeftijd je hebt dat je gewoon ook al moeder word geboren en elke dag een beetje meer moeder leert zijn, maar dat de jongere generatie het wel iets zwarader heeft met een vinger die je word nagewezen en ik ga me niet excuseren omdat jij me column niet snapt


Dan moet je die onzin over dat oudere moeders vaker tot zulke daden komen eruit halen. Echt een kul-argument om jong moeder-zijn op te hemelen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:04:
Dan moet je die onzin over dat oudere moeders vaker tot zulke daden komen eruit halen. Echt een kul-argument om jong moeder-zijn op te hemelen.


dat is niet waar zo kijk ik ertegen aan als jij mijn emning niet deelt jouw probleem niet de mijne en ik heb idd goed erover nagedacht op basis van wat ik oor en zie en ik lees ook nog wel is wata nders dan de prive en daar staat het ook vaak in einde discussie
Waarschuw beheerder
ik ben blij dat we allemaal hier eens over spreken. dit was echt nodig. dankje. ik voel me nu ook een heel stuk beter. een meisje die ik ken heeft met 14 haar eerste kind gekregen, dat kindje was afgenomen door jeugdzoreg en in een pleeggezin geplaatst, en nu is ze 16 en ook nog zwanger van haar 2de kindje. wat moeten mensen daar dan van denken????? en soms is het nog vroeger. en dan vind ik 18 of 19 helemaal niet vroeg daar tegenover.
 
Waarschuw beheerder
Je lijkt mij iig heel erg volwassen, en ik ben het helemaal met je eens!
Sterkte nog, met dat soort mensen;)
 
Waarschuw beheerder
Volgens mij was het vroeger heel normaal om rond je 19e een kind te krijgen?

Ik ken meisjes die zijn al zwanger op hun 16e...
Kijk dat vind ik toch echt een beetje te jong !!!
Die zijn zelf ook nog kind.

Moeder gewoon lekker door hoor (y)
En trek je niets aan van het publiek !!!
Waarschuw beheerder
:respect: !!
 
Waarschuw beheerder
donateur
Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen


Daar ben ik t niet helemaal mee eens. :nee: Je hoort helaas te vaak dat een jong tienermeisje dr pasgeboren baby ergens bij t vuilnis dumpt, om even een voorbeeld te noemen.

Maar uiteindelijk lieve mensen, op het moment als er een kind word geboren, wordt er ook een moeder geboren en dan maakt het niet uit of je nu 19, 29 of 39 bent. Je leert elke dag een beetje meer moeder zijn.


True, maar dat wil niet zeggen dat iedere vrouw/meisje die moeder word, ook meteen een goeie moeder is/zal zijn. :nee:

Verder vind ik (y) van/voor je... dat je een stabiel leven heb, op jonge leeftijd met 3 kleine kinderen. Ik denk niet dat veel jonge meiden dat je na doen. ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:06:
dat is niet waar zo kijk ik ertegen aan als jij mijn emning niet deelt jouw probleem niet de mijne en ik heb idd goed erover nagedacht op basis van wat ik oor en zie en ik lees ook nog wel is wata nders dan de prive en daar staat het ook vaak in einde discussie


Nou, mijn mening is dat je onzin uitkraamt wat betreft dat oude moeders hun kind vaker wat aandoen.
Ik ben het wat dat betreft niet met je eens, en jammer dat jij dan bepaald dat ik daar met jou geen discussie over mag voeren.

En je mag best wat meer met punten en komma's werken, je post ratelt maar achter elkaar door. Erg irritant om te lezen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van nicky23 op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:07:
ik ben blij dat we allemaal hier eens over spreken. dit was echt nodig. dankje. ik voel me nu ook een heel stuk beter. een meisje die ik ken heeft met 14 haar eerste kind gekregen, dat kindje was afgenomen door jeugdzoreg en in een pleeggezin geplaatst, en nu is ze 16 en ook nog zwanger van haar 2de kindje. wat moeten mensen daar dan van denken????? en soms is het nog vroeger. en dan vind ik 18 of 19 helemaal niet vroeg daar tegenover.


graag gedaan en ook alle andere mededelers van deze discussie!
dat is inderdaad een zorgelijke zaak ja. Overal zijn uitzonderlingen op de regel, ik vind het wel heel erg hoe je als 14 jarige er uberhaupt al mee bezig kan zijn om bewust ervoor te keizen om een kind te laten komen? zijn uitgaan het schoolfeest en de jeugddisco met die hunk niet veel belangrijker dan?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:10:
Nou, mijn mening is dat je onzin uitkraamt wat betreft dat oude moeders hun kind vaker wat aandoen.
Ik ben het wat dat betreft niet met je eens, en jammer dat jij dan bepaald dat ik daar met jou geen discussie over mag voeren.

En je mag best wat meer met punten en komma's werken, je post ratelt maar achter elkaar door. Erg irritant om te lezen.


dan ga je de discussie toch niet aan? jij maakt hier zoon punt van ik zit hier te lachen, je hoeft mijn mening niet te delen, jij hoeft me niet aardig te vinden, deze column en het woord zegt het al is mijn mening, een standpunt over iets, dus doe jezelf een plezier neem een seresta of valiumpje en ga je niet zo lopen opfokken kan niet goed voor je zijn lijkt me fijne dag verder
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 12:55:
discussieren en voor een paar jaar geleden toen ik alleen me oudste had ging ik ook wel eens uit als ik een opas had zo eens per 2 maanden en daardebij is dit een verwijt?


Geen verwijt, verbaasd me alleen dat iemand die 0.0 feesten bezocht heeft, vrijwel nooit meer uitgaat (begrijp de omstandigheden) een partyflock ID aanmaakt.

Daarbij: Je moest blijkbaar je ei kwijt in die colum, maar het neigt een beetje naar aandachttrekkerij.
Waardeloze colum ieder geval vind ik voor een site als Partyflock.
Waarschuw beheerder
Bijzondere column, met een duidelijke boodschap.

(Y)
 
Waarschuw beheerder
Goede realiteiten van het leven. Goede woorden door jouw gezegd. Mensen moeten is wat meer respect hebben voor een ander vind ik.
Laat die ander toch gewoon in zijn waarde.
Dat mensen geen respect voor jouw hebben is niet jouw probleem Bianca.
Mensen die geen respect hebben voor een ander maar de vooroordelen wel al klaar hebben liggen voordat ze uberhaupt met je gesproken hebben, schieten zelf ergens in te kort.
Jammer alleen dat er zoveel van dit soort mensen op de aarde rondlopen.
Je vraagt je soms gewoon af wat ze hier eingelijk doen.
Want ook al sta je erboven , dan blijft het nog vervelend andermans lulpraatjes telkens weer aan te moeten horen.

Maar ik ben het helemaal met jouw eens Bianca.

Groetjes,
Marco
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:00:
En de doofpot affaires heeft te maken met jeugdzorg, zoals die vader die zijn huis in de fik stak met kids en moeder erin enzo 1 kindje was uit logeren kon alles begraven... en wat bleek, jeugdzorg zat al langer op de zaak, of zoals met de zaak van het meisje van nulde, ook zoon triest geval van mensen die op de zaak zaten en achteraf werd gezegd ja sorry lullig


Daar heb je gelijk in. Maar om nou te zeggen dat ze er zo mee omgingen om het ideaal beeld van 'oudere' ouders in stand te houden is wel heeeel ver gezocht. Zo kun je alles wel op jezelf betrekken. Die kwesties hadden meer te maken met een inadequate verdeling van verantwoordelijkheden en een gebrekkige beroepsethiek (wanneer mag je verplicht ingrijpen)
Pas wanneer dhr Rouvoet in zijn nagestreefde kinddossier jong ouderschap als risicofactor gaat opnemen, geef ik je volkomen gelijk. Het lijkt me echter sterk omdat bij zijn achterban ouderschap in een hoog vaandel staat en daar kan niet vroeg genoeg mee begonnen worden.
Bedenk wel dat het niet zo lang geleden was dat het als een morele plicht werd gezien om rond je twintigste getrouwd te zijn en kinderen te hebben. Toen werden juist de mensen die tot hun dertigste geen kinderen hadden met de neus aangekeken.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:10:
Daar ben ik t niet helemaal mee eens. Je hoort helaas te vaak dat een jong tienermeisje dr pasgeboren baby ergens bij t vuilnis dumpt, om even een voorbeeld te noemen.


heb je helemaal gelijk in en ook dat is erg zorgelijk, maar dat komt meer omdat de ouders van het meisje eroptegen zijn, een vriendje die het niet wil, geen abortus durfen doen, dat zijn hele diepgaande problemen voor een jong meisje. Dan vraag ik me ook af waar de opvang is voor zoon meisje, ik was een uitzondering dat besef ik donders goed en het grijpt me zeker aan dat dit ook gebeurd, was laatst nog bij oprah dat een meisje haar kindje had vermoord omdat haar vriend het niet wou en nu zit ze vast....


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:10:
True, maar dat wil niet zeggen dat iedere vrouw/meisje die moeder word, ook meteen een goeie moeder is/zal zijn


klopt ook helemaal maar dat staat ook in die zin je leert elke dag een beetje meer moeder zijn ik ben ook geen super mama maar ik doe mijn uiterste best, dan doe je het ergens toch goed?


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:10:
Verder vind ik van/voor je... dat je een stabiel leven heb, op jonge leeftijd met 3 kleine kinderen. Ik denk niet dat veel jonge meiden dat je na doen.


heel erg bedankt, ik denk dat het te maken heeft met welke keuzes je in het leven maakt
 
Waarschuw beheerder
Ha! ik droomde vannacht dat ik zwanger was.. droom dat de laatste tijd wel vaker.. en dan word ik s'ochtends wakker en vind ik het jammer dat het niet zo is.. :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:11:
dan ga je de discussie toch niet aan? jij maakt hier zoon punt van ik zit hier te lachen, je hoeft mijn mening niet te delen, jij hoeft me niet aardig te vinden, deze column en het woord zegt het al is mijn mening, een standpunt over iets, dus doe jezelf een plezier neem een seresta of valiumpje en ga je niet zo lopen opfokken kan niet goed voor je zijn lijkt me fijne dag verder


Het gaat er in een discussie niet om of je de ander aardig vindt of niet, verder begin je zelf erg persoonlijk te worden als iemand een discussie over je mening wilt voeren.
Volgens mij zit het je nogal hoog.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Smiley © op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:12:
Waardeloze colum ieder geval vind ik voor een site als Partyflock.


toch zie ik hier heel veel tienermoeders... meer dan je denkt

en ik ga nu niet meer uit, misschien later wel weer, ik heb op dit moment me prioriteiten anders liggen, neemt niet weg dat ik partyflock gewoon een leuke site vind en wel de feesten in de gaten hou, mocht ik er ene keer heen willen *absurd dat ik je een verklaring geef maar ja toe maar jij je zin*
Waarschuw beheerder
Hey meid,
Ik heb net je stukje gelezen,
en besefte ineens dat een deel van mij dat wel geschreven zou kunnen hebben,
zo te zien heb je een beetje dezelfde kijk op het leven als ik,
kan me hier echt goed in verplaatsen in wat je schrijft.

en wat mensen ook denken of zeggen,
jij bent gelukkig, en dat is belangrijk:)!!
veel geluk(K)
xxx(L)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:16:
Het gaat er in een discussie niet om of je de ander aardig vindt of niet, verder begin je zelf erg persoonlijk te worden als iemand een discussie over je mening wilt voeren.
Volgens mij zit het je nogal hoog.


nee hoor ik heb hier een mening neergezet en meer zeg ik er niet over, je komt gewoon erg opgefokt over moet jij weten fijne dag
Waarschuw beheerder
ik ben perongeluk zwanger geworden. maar ik heb mijn school wel afgemaakt. ik heb een flatje waar ik haast niemand op bezoek krijg. en mijn vriend zie ik haast niet. maar dat intereseert mij allemaal niet. ik heb mijn kindje om me heen, en dat is het belangrijkste voor mij wat er bestaat. wat jij ((f)diie banka(f))hier allemaal zegt. vind ik een hele goede column. als je goed voor je kind kunt zorgen en alle liefde kan schenken die he hebt, dan is alles toch in orde, of heb ik ongelijk???
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
:respect:!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 augustus 2007 om 13:20:
nee hoor ik heb hier een mening neergezet en meer zeg ik er niet over, je komt gewoon erg opgefokt over moet jij weten fijne dag


Neem aan dat je het over jezelf hebt.