We schrijven het jaar 1968. In een kleine club genaamd Salvation Too, is Francis Grasso aan het werk. Zijn werk? Platen draaien voor de bezoekers van de club, zoals hij elk weekend doet, 12 uur achter elkaar. Nadat zijn set erop zit, zal hij uit zijn kleine donkere hoekje kruipen, de glazen van de grond rapen, de vloer dweilen en zijn loon in ontvangst nemen, wat nog minder bedraagt dan dat van de barman.
We schrijven het jaar 2006. De mensen die platen draaien, doen dat meestal niet langer twaalf uur lang, ze staan in een goed verlichte DJ-booth en ze hoeven geen glazen meer te rapen of vloeren te dweilen. 38 jaar later is er een hoop veranderd. DJ's zijn de popsterren van onze tijd. Iemand die aan het werk is met twee draaitafels geniet duidelijk meer aanzien dan bijna vier decennia terug. Hoe is dit gekomen? Waarom? Wat is de titel van DJ eigenlijk nog waard?
Allereerst is natuurlijk de commercie aan te wijzen als hoofdoorzaak. Dance is van een hobby uitgegroeid naar een bedrijfstak, en geld heeft zijn stempel gedrukt op dit eens zo ondergrondse fenomeen. Als gevolg hiervan zijn er een hoop mensen die zich inlaten met dance, maar er geen verstand van hebben. Hiermee doel ik vooral op promotors en clubeigenaren. Is het vandaag de dag niet normaal om een line-up van 20 DJ's te hebben op een middelgroot feest? DJ’s die vaak niet langer dan een uurtje (Soms zelfs maar 45 minuten!) draaien en zo te weinig tijd hebben om een set op te bouwen. Grote namen worden voor de piekuren geboekt, en zijn op die manier gedwongen een set te draaien die muzikaal gezien minder interessant is dan die van een local die de avond probeert op te warmen. Beroemde DJ’s vervullen in mijn oogpunt op deze manier geen voorbeeldfunctie meer.
Een gevolg hiervan is dat er een duidelijke wisseling van de wacht heeft plaatsgevonden in de dance. Het extravagante homopubliek van de Salvation Too heeft plaatsgemaakt voor een meer oppervlakkige Hollywood Music Hall crowd. Hierdoor zijn promotors genoodzaakt meer op safe te spelen en word het aanbod van DJ's op commerciële evenementen wel groter, maar niet breder. Muziekstijlen worden ingedeeld in hapklare brokken, zodat de bezoeker weet wat hij kan verwachten en hij eerder is geneigd een kaartje te kopen.
Dit alles heeft het imago van de DJ als artiest zo ingrijpend veranderd, dat het lijkt alsof het niet meer terug te draaien is. Alleen in Nederland al bestaat er een klein leger van bedroom-DJ's dat schaamteloos andermans stijl kopieert, en eigenlijk alleen oefent op een uurtje "peak-time" draaien, zonder aandacht te besteden aan belangrijkere zaken als opbouw, het analyseren van een publiek en de "roots" van de muziek die ze draaien. Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen. "DJ" is maar een holle term geworden, aangezien iedereen met twee draaitafels en een mixer zich tegenwoordig zo noemt, of zich zo kan noemen. Waar ik het meest bang voor ben, is dat outsiders op den duur de DJ zullen gaan zien als een "human jukebox", een wannabe, die inferieur is aan andere soorten artiesten.
Wat de toekomst brengt, kan ik uiteraard niet voorspellen, maar ik zie het somber in. Zolang de relatie tussen commercie en dance bestaat, zie ik het niet gebeuren dat het kaf van het koren gescheiden wordt op het gebied van DJ's. Zolang hebberige zakenmensen zich inlaten met deze muziekstroming, denk ik niet dat de meelopers en de copycats het veld zullen ruimen voor de muziekliefhebbers, welke tenslotte de échte DJ's zijn in deze wereld.
330 opmerkingen
Mee eens Ik heb persoonlijk ook niets met area's binnen een feest of festival die 'hosted by' een platenlabel zijn. Het zou logischer zijn als een area gehost wordt door een boekingsbureau...
Maar aan de andere kant komt daar wel een select publiek op af, de echte fans van dat betreffende label. Ik vind het wel een goeie zaak, maar dan moeten er natuurlijk wel alleen DJ's komen te staan die kunnen draaien. Het gaat er dan meer om dat de SOUND van dat label daar de hele avond te horen is. Bij bijv. een Cocoon area of een Madhouse stage is het groot feest voor de fans van die sound...
vind het maar onzin
genoeg dj's die anno 2006 nog steeds een hele nacht moeten draaien voor hooguit 50 euro en daarbij ook moeten helpen met opruimen etc etc
er is heus niet zoveel veranderd sinds 1968
want overal in het club circuit staat kut apparatuur wat doorgaans kapot is waardoor je je maar weer moet behelpen.
'things never ever really change' zei een vooraanstaand filosoof eens. Waarheid als een koe als je het mij vraagt.
Maar geloof vooral in dat plaatje van de wereldtop dj's waar alles glitter en goud is. Maar bedenk dan wel dat dat topje vd ijsberg ook maar een paar procent deel uitmaakt van de gehele dj-scene die het over het algemeen nog even moeilijk heeft om rind te komen als 40 jaar terug......
genoeg dj's die anno 2006 nog steeds een hele nacht moeten draaien voor hooguit 50 euro en daarbij ook moeten helpen met opruimen etc etc
er is heus niet zoveel veranderd sinds 1968
want overal in het club circuit staat kut apparatuur wat doorgaans kapot is waardoor je je maar weer moet behelpen.
'things never ever really change' zei een vooraanstaand filosoof eens. Waarheid als een koe als je het mij vraagt.
Maar geloof vooral in dat plaatje van de wereldtop dj's waar alles glitter en goud is. Maar bedenk dan wel dat dat topje vd ijsberg ook maar een paar procent deel uitmaakt van de gehele dj-scene die het over het algemeen nog even moeilijk heeft om rind te komen als 40 jaar terug......
donateur
Kijk naar het nieuwe concept van Q-dance of andere concepten van (nieuwe) organisaties als wij die wél talenten een kans gunnen! Kwestie van open staan voor nieuwe namen
Q-Dance lijkt een vreemde uitzondering in heel veel gevallen. Al is het nog zo groot en gelikt allemaal; tóch maken ze van bijna ieder feest altijd weer een topper! Ook altijd weer duidelijk keihard hun best doen om alles in goede banen te lijden, goed georganiseerd altijd, ook oog voor talenten, zwaar mooi ook altijd qua opzet.
Al is dat misschien nog zo'n commerciéle organisatie, ik vind het toch echt een zwaar goeie organisatie. Ik heb weinig slechts over de Q-dance feesten eigenlijk.
Er zijn dj's die hele albums hebben uitgebracht maar nooit zelf een track in elkaar hebben gezet. Ik ga geen namen noemen, maar wie zich aangesproken voelt mag trots op zichzelf zijn .
Marco Borsato schrijft ook zijn eigen nummers niet, is dat dan geen artiest?
Ik vind van wel
laatste aanpassing
donateur
Valt me nog alles mee dat de beroepszeikers niet gelijk uit alle hoeken en gaten komen om gelijk te roepen dat met deze column een open deur ingetrapt wordt, hetzelfde gezeik wat ze tot nu toe bij iedere andere column neergedumpt hebben.
Laten we de feiten even op een rij zetten: 90% van het publiek en Partyflockers is meeloper, heeft totaal geen verstand van echte kwaliteit, echte artiesten en echte underground. Volgens de meeste kneusjes hier zijn zelfs Angerfist en Korsakoff nog underground...
Maar, nu ga ik even advocaat van de duivel spelen. Naar mijn mening ligt mijn fout in de meeste gevallen niet bij de artiesten zelf, maar bij de organisatoren en platenlabels. Die willen namelijk steeds hetzelfde horen van die gasten, omdat dat in het verleden bleek te verkopen. Daarom staan al die figuren dus steeds dezelfde setjes te draaien, alleen maar hitjes te draaien en maken ze steeds slechte kopieën van zichzelf en elkaar.
Waarom is het zo dat er zoveel mensen de oude producties beter vinden dan de nieuwe producties? Omdat er veel meer gevarieerd, geëxperimenteerd en gedurfd werd. Het boeide niet of het commercieel aantrekkelijk was, als het maar lekker klonk. Niks hokjes, niks standaardformules, gewoon iets maken waar je echt je ziel in had gelegd en voor stond.
De dancescene gaat niet naar de klote door gebrek aan inspiratie, die gaat naar de klote door commercie. Keiharde euro's is het enige wat nog telt en ik weiger eraan mee te doen als organisator en DJ.
Dat is het NIET..... commercieel wil zeggen dat je een producer hebt die een project begint met een covergirl/gast erbij waarbij marktonderzoek en dergelijke van invloed zijn op het repertoire
Of covers van ouwe platen die worden omgevormd tot een plaat in een nu populaire stijl.
Dat is wel een ERG bekrompen interpetatie van 'Commercieel' haha!
je verteld niks nieuws
dit was dus 6 alinea's je eigen en vooral mijn tijd verdoen
". Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen"
ik bedoel dit wist toch al iedereen, dit komt gewoon doordat commercie hier invloed op heeft. en idd stijlen als hardstyle en hardcore trekken een groot simpel publiek.
bovendien is het zo dat mensen die houden van dit soort stijlen waarschijnlijk ook minder waarde hechten aan de dingen die jij aangeeft, dan mensen die underground muziek luisteren.. dan is het toch logisch dat de djs daarop inspelen ?
dit was dus 6 alinea's je eigen en vooral mijn tijd verdoen
". Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen"
ik bedoel dit wist toch al iedereen, dit komt gewoon doordat commercie hier invloed op heeft. en idd stijlen als hardstyle en hardcore trekken een groot simpel publiek.
bovendien is het zo dat mensen die houden van dit soort stijlen waarschijnlijk ook minder waarde hechten aan de dingen die jij aangeeft, dan mensen die underground muziek luisteren.. dan is het toch logisch dat de djs daarop inspelen ?
". Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen"
ik bedoel dit wist toch al iedereen, dit komt gewoon doordat commercie hier invloed op heeft. en idd stijlen als hardstyle en hardcore trekken een groot simpel publiek.
Hoe kom je er nou bij dat 'iedereen' dat al weet? Ik dacht dat eerst ook, maar eigenlijk is het toch maar best een klein groepje mensen die zich in zulke dingen verdiept... Ik merk het zo vaak als ik in mijn vriendengroep iets zeg over muziek waarvan ik ook denk 'dat weet toch iedereen' dat niemand weet waar ik het over heb...
Je kunt wel zeggen dat dit geen nut heeft, omdat JIJ er al van op de hoogte was, maar al is het er maar 1 lezer die er nu anders over gaat denken, dan heeft de column toch al nut gehad?
75% van de PF'ers weet hier helemaal niks van, simpelweg omdat het ze niet interesseert of omdat ze gewoon geen idee hebben hoe het er aan toe gaat in de muziekindustrie...
Punt van mijn reply: je moet soms even inzien dat ze op bepaalde gebieden waar je je in verdiept veel 'slimmer' bent als mensen die dat niet doen, en daar is deze column denk ik ook voor bedoeld!
donateur
Hoe kom je er nou bij dat 'iedereen' dat al weet? Ik dacht dat eerst ook, maar eigenlijk is het toch maar best een klein groepje mensen die zich in zulke dingen verdiept... Ik merk het zo vaak als ik in mijn vriendengroep iets zeg over muziek waarvan ik ook denk 'dat weet toch iedereen' dat niemand weet waar ik het over heb...
Je kunt wel zeggen dat dit geen nut heeft, omdat JIJ er al van op de hoogte was, maar al is het er maar 1 lezer die er nu anders over gaat denken, dan heeft de column toch al nut gehad?
75% van de PF'ers weet hier helemaal niks van, simpelweg omdat het ze niet interesseert of omdat ze gewoon geen idee hebben hoe het er aan toe gaat in de muziekindustrie...
Punt van mijn reply: je moet soms even inzien dat ze op bepaalde gebieden waar je je in verdiept veel 'slimmer' bent als mensen die dat niet doen, en daar is deze column denk ik ook voor bedoeld!
Tegenwoordig draait er elk weekend in elke "boeruhkutschuur" wel een grote "naam"...
Vaak trekt dit ook volk aan dat het gewoon tof vindt om naar een "feest" te gaan en daar een btjuh joppie poppie loopt te doen...Bij die mensen mis ik ook vaak de "emotie" die de muziek bij veel mensen wel teweeg brengt...
Geld is voor veel dj's een drijfveer maar het is aan de dj om een balans te vinden tussen grofweg gezegt "hitjes" en onbekender werk draaien...
Wat is nou mooier dan kippenvel krijgen van een nummer dat je nog niet kende en dat je na het feest nog in je kop hebt en vervolgens de volgende dag meteen MOET hebben om het weer te luisteren...!?
XXL
ben het helemaal met je eens vwb de tijd die een DJ krijgt om te draaien..
Verder valt het me op dat er bij zgn "solo" optredens er ook altijd vriendjes komen draaien en die DJ in kwestie alsnog niet lang draait..
fijne column om te lezen!
zeker op je nokia N70 gelezen?
Ik doe er juist wat aan
Sorry dude
Heeft dat er misschien mee te maken dat het publiek in die scenes niet puur voor de muziek komt? Ik denk van wel, en dat is precies wat mij ook altijd stoorde toen ik nog naar die feesten ging...
Op de meeste feesten helaas niet nee. Ik hoop al jaren op een tijd waarin dit anders is. 'hardcore' wordt breder en breder en dit ervaar ik als positief. De scene heeft steeds minder kermis house en steeds meer kwalitatieve muziek.
Marco Borsato schrijft ook zijn eigen nummers niet, is dat dan geen artiest?
Ik vind van wel
Au die doet pijn.
". Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen"
Er zijn genoeg dj's die niet commerciel populair zijn, maar die zeker voor de kenner erg gelieft zijn.
En die dus daarom wel verkoopt, en dus ook op het podium staan.
Zolang er vraag naar is word er geleverd.
Als je langere sets wilt luisteren moet je niet naar grote feesten toe.
Maar daarvoor moet je naar de discotheek toe! die speciale dj avonden heeft.
met solo acts van 3 uur of langer heeft.
Dus waar ik naar toe wil, is dat de echt goeie onbekende dj zeker nog wel een kans maakt.
Want er blijft altijd een doelgroep die er wel verstand van heeft, en die wel die dj wilt zien.
Als je kijkt naar mensen als jeff mills of dave clarke.
Deze 2 dj's zijn lang niet zo populair als menig hardstyle of hardcore dj!
Maar zeker wel populair zijn in een kleinere doelgroep!
En toch zijn er discotheken die deze dj's huren om sets van 3 uur te geven.
En deze dj's hebben zeker hun suc6 te danken aan hun skills en de liefde voor muziek, en niet zo zeer of ze een populair plaatje draaien.
Maar dit is dan toevallig techno.
Maar ook in de hardstyle zijn er voorbeelden.
Dj's als daniele mondello die de start van zijn carriere te danken heeft omdat hij een dj contest won, waar die 6 draai tafels draaiden.
Of dj's als Max B Grant!, die nou niet bepaald op Qlimax is beland omdat die populaire platen draaiden, maar omdat hij onwijs knappe dingen kon op die draaitafels en daardoor naam maakten.
En vraag naar goeie dj's zal altijd blijven! omdat er altijd mensen zijn, die wel echt liefde en verstand hebben voor de muziek!
laatste aanpassing
bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen"
Ik denk trouwens dat jezelf beter kan afvragen wat is een goeie dj/producer??.
Iemand die hele knappe moeilijke producties maakt?
En onwijs goed kan draaien?
Of iemand die leuke en onwijs gemakkelijke platen maakt die aanslaat bij het grote pupliek?
Want is commercieel per definitie slecht?
Want je kan wel roepen die dj is beter omdat enz.
Maar is een goeie dj niet iemand die mensen geeft wat ze willen horen?
En voor het zelfde geld heeft een goeie dj onwijs goeie skills en kan die truukjes enz enz
Maar hij kan er ook voor kiesen om ze niet te gebruiken, omdat hij het niet mooi vind.
En mischien kan die dj.producer wel hele moeilijke producties maken.
Maar gaat zijn smaak en voorkeur uit naar een toegankelijker nummer.
Ik hou ook in het algemeen van de zogenaamde betere dj/producer
Die veel truukjes uit oefent tijdens het draaien.
En goed kan produceren.
En die met zijn mix een verhaal probeerd te vertellen door het op te bouwen enz.
Maar wie ben ik om te oordelen dat een dj die dat niet doet per definitie geen goeie dj is?
Ik hou in het algemeen niet zo van hele erge commerciele house soorten.
Maar omdat het commercieel is?, is het per definitie niet goed?
Hoe kan je oordelen of liefde voor muziek niet diep genoeg zit bij een dj?
Om daar te komen heeft die toch wel onwijs hard voor moeten vechten.
En is die non stop met draaien en produceren bezig.
Wou wel kwijt dat ik het een onwijs goeie column vind!
En dat ik denk dat het een heleboel mensen aan het denken heeft gezet!
Mij in iedergeval wel
laatste aanpassing
Zo, heb nu op mijn gemak even het gehele topic gelezen.
Like it or not, onderstaand is mijn mening
Waarom dat dan? Omdat Steve toch wel erg populair is? Hoe je het ook bekijkt, hij weet er altijd een feestje van te maken.
Omdat ie draait wat het publiek wil horen? Is het publiek niet je bestaansrecht als deejay?
Ik moet zeggen dat ik Steve een meesterlijk ras entertainer vind
Ongeacht welk publiek ie voor zijn neus heeft staan, weet hij iedereen te vermaken
Kan daar alleen maar respect voor opbrengen 
Mjah gedeeltelijk waar. Ik denk dat er sowieso nog een gulle middenweg is :
Als entertainer (want dat ben je als deejay) kan je je 'eigen ding' doen en toch aanpassen aan wat het publiek (je bestaansrecht als entertainer) wil....
Met alle respect naar jou toe, maar ik denk dat Steve eerder onder deze categorie geschoven kan worden.
Laat steve compleet zijn eigen ding doen én nog weet ie het publiek te vermaken
en zo is het maar net
Toen was het ook al commercieel
kijk de line-ups en prijzen van feesten er maar op na
Money makes the world go round en dat zal altijd zo blijven
Bullshit
ook dát kan met liefde voor muziek gedaan worden.
Wat door velen in de dancescene als 'commerciele troep' wordt bestempeld, kan ook zeker meesterlijke arrangementen, meeslepende melodielijnen
en uiterst sublieme vocalen bevatten. Muziek is een kwestie van smaak (en/of gevoel), die smaak bepaald uiteindelijk of iets een succes wordt of niet.
dacht zelfs dat het 1.000.000 per jaar was (in dienst van de postcode loterij) Mjah.. doet er verder ook weinig toe, is gewoon bizar veel.
Maar blijkbaar zijn er dus partijen die het dat waard vinden.
Toch weer dat vraag en aanbod gebeuren
dat idee had ik dus eigenlijk ook toen ik het zo las 
Is dat dan ook niet omdat het publiek er dat van maakt? Zijn zij niet diegene die idolaat zijn van de entertainers (in dit geval deejays)?
Kom op zeg, het zijn ook maar 'gewoon' mensen zoals jij en ik. Niets meer niets minder (alleen een beetje bekender
)
dat ligt er dus helemaal aan. Een organisatie gaat met de deejay een verbintenis aan voor een bepaald optreden,
waarbij rekening dient te worden gehouden met publiek, muziekstijlen etc. Er is natuurlijk altijd ruimte om als deejay daar je eigen ding in te doen.
Uiteindelijk is de platenkeuze, mixtechniek en het aanvoelen van het publiek hetgeen je onderscheid van andere deejays.
absoluut.
No offence taken

een deejay (DiscJockey) is iemand die platen draait.
Producties maken is een compleet andere tak van sport.
Like it or not, onderstaand is mijn mening
Zelf kots ik Darkraver uit
Waarom dat dan? Omdat Steve toch wel erg populair is? Hoe je het ook bekijkt, hij weet er altijd een feestje van te maken.
Omdat ie draait wat het publiek wil horen? Is het publiek niet je bestaansrecht als deejay?
Ik moet zeggen dat ik Steve een meesterlijk ras entertainer vind
Ongeacht welk publiek ie voor zijn neus heeft staan, weet hij iedereen te vermaken
Dus jij beweert dat iemand die veel geld verdient zijn stijl altijd zal aanpassen aan 'wat het volk wil'
het is gewoon zo dat er 2 soorten artiesten zijn:
zij die doen wat populair is, en hun vaak grote talent commercieel inzetten, en zo succes boeken.
en zij die doen wat ze zelf vet vinden en goed in zijn en hier ver mee komen.
Mjah gedeeltelijk waar. Ik denk dat er sowieso nog een gulle middenweg is :
Als entertainer (want dat ben je als deejay) kan je je 'eigen ding' doen en toch aanpassen aan wat het publiek (je bestaansrecht als entertainer) wil....
Met alle respect naar jou toe, maar ik denk dat Steve eerder onder deze categorie geschoven kan worden.
Laat steve compleet zijn eigen ding doen én nog weet ie het publiek te vermaken
Dance is een economisch goed geworden. (...) dat doet er geen donder toe.
en zo is het maar net
Zo is het en het wordt niet meer hoe het twaalf jaar geleden was.
Toen was het ook al commercieel
Money makes the world go round en dat zal altijd zo blijven
commercieel wil zeggen dat je een producer hebt die een project begint met een covergirl/gast erbij waarbij marktonderzoek en dergelijke van invloed zijn op het repertoire
Of covers van ouwe platen die worden omgevormd tot een plaat in een nu populaire stijl.
Bullshit
Wat door velen in de dancescene als 'commerciele troep' wordt bestempeld, kan ook zeker meesterlijke arrangementen, meeslepende melodielijnen
en uiterst sublieme vocalen bevatten. Muziek is een kwestie van smaak (en/of gevoel), die smaak bepaald uiteindelijk of iets een succes wordt of niet.
(wist je dat een Caroline Tensen 40.000 euro PER MAAND beurt bijvoorbeeld?)
dacht zelfs dat het 1.000.000 per jaar was (in dienst van de postcode loterij) Mjah.. doet er verder ook weinig toe, is gewoon bizar veel.
Maar blijkbaar zijn er dus partijen die het dat waard vinden.
Toch weer dat vraag en aanbod gebeuren
Ik ben het op sommige punten wel eens maar als ik zo vrij mag zijn een indruk te geven van de Schrijver,lijkt hij me het type die best wel eens een Pinkpop of een Lowlands bezoekt. Net zo vies commercieel lijkt me.
Tegenwoordig lijkt het wel zo alsof iedereen DJ wil zijn vanwege dat er allemaal dames achter je aan komen hollen (of waarbij men denkt dat de dames in de zaal iets meer willen dan alleen dansen) en vanwege je dan schijnbaar stoer bent.
Is dat dan ook niet omdat het publiek er dat van maakt? Zijn zij niet diegene die idolaat zijn van de entertainers (in dit geval deejays)?
Kom op zeg, het zijn ook maar 'gewoon' mensen zoals jij en ik. Niets meer niets minder (alleen een beetje bekender
Ik ben van mening dat een organisatie, label of wie/wat dan ook een DJ nooit dingen kan verplichten. (Tenzij er contractuele verplichtingen zijn, maar je tekent dat contract nog altijd vrijwillig, dan had je maar beter over de consequenties van het contract na moeten denken.)
dat ligt er dus helemaal aan. Een organisatie gaat met de deejay een verbintenis aan voor een bepaald optreden,
waarbij rekening dient te worden gehouden met publiek, muziekstijlen etc. Er is natuurlijk altijd ruimte om als deejay daar je eigen ding in te doen.
Uiteindelijk is de platenkeuze, mixtechniek en het aanvoelen van het publiek hetgeen je onderscheid van andere deejays.
Marco Borsato schrijft ook zijn eigen nummers niet, is dat dan geen artiest?
Ik vind van wel
absoluut.
Sorry dude
No offence taken
Ik denk trouwens dat jezelf beter kan afvragen wat is een goeie dj??.
Iemand die hele knappe moeilijke producties maakt?
een deejay (DiscJockey) is iemand die platen draait.
Producties maken is een compleet andere tak van sport.
laatste aanpassing
bij de radio noemen ze zich ook dj 
t is ook maar net hoe je t woord als " buitenstaander " opvat .. neem als voorbeeld de mc .. hier was v.d. week n programma op de lokale zender waarin zo'n achterlijke doos de persoon in kwestie ( nog serieus ook ! ) vroeg of hij ook aan zanglessen heeft gedaan cq. t conservatorium heeft gevolgd
of dat je mensen eerst s moet uitleggen waarom dj's op vandaag nog steeds met " grammofoonplaten " draaien
of dat je duidelijk moet maken dat Tiesto nie de beste maar de populairste dj is etc etc etc
t niveau is soms wel erg laag denk k dan (n) pas dat toe op deze hele situatie toe en je hebt t moraal v.h. verhaal
t is ook maar net hoe je t woord als " buitenstaander " opvat .. neem als voorbeeld de mc .. hier was v.d. week n programma op de lokale zender waarin zo'n achterlijke doos de persoon in kwestie ( nog serieus ook ! ) vroeg of hij ook aan zanglessen heeft gedaan cq. t conservatorium heeft gevolgd
t niveau is soms wel erg laag denk k dan (n) pas dat toe op deze hele situatie toe en je hebt t moraal v.h. verhaal
Sorry mijn fout dj/producer
mjah ik zie die link niet echt, beide kunstvormen/beroepen kunnen los van elkaar bestaan.
Een goede producer wil namelijk niet automatisch zeggen dat het een goede DJ is (kan wel helpen) en andersom net zo.
laatste aanpassing
Promoters zijn ook vaak wel gedwongen om de grote namen op feestje te vragen...want de grote namen krijgen de platen lang voordat ze door de mindere goden in de winkel te kopen zijn...de hele winter zijn dj's aan het produceren en de zomer erna komen weer een hoop mooie plaatjes uit die allereerst door de grote namen gedraaid kunnen worden....als je livesets luistert kun je dit heel vaak terughoren....de mindere draaien meestal bekende plaatjes die wat ouder zijn......ik vind dit ook jammer maar er is weinig aan te doen....



















![[NZM] KraKah](/images/user/291936_306500.jpg)





