Partyflock
 

Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.

gepubliceerd op
Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.
‘Twee weken geleden, sta ik met sigaret, te wachten op het station. Valt m’n oog op een poster: ‘Ook rokers verdienen een beloning’. ‘Haha!’, dacht ik, ‘Wat dan? Een gratis setje verkankerde longen? Het asfalteren van een nieuwe spitsstrook in de longen? Niet? Wat dan wel?’ Oh, m’n oog viel op de tekst eronder: ‘’2 november niet roken en maak kans op een LCD-tv’’. ‘Oke’, dacht ik, ‘maar wie controleert in hemelsnaam wie van 4,5 miljoen rokers in Nederland dan niet rookt?’. Zonder het antwoord te weten waren mijn gedachte alweer ergens anders: ‘Het roken zou maar afgeschaft worden in discotheken, barretjes en op feesten. Poe! Maar is dit werkelijk zo slecht? Zou het de sfeer verpesten? Gesprekken die stil vallen? Mensen die niet meer dansen? Zoenende stelletjes verbaasd op laten kijken? En, dan nog iets wat zijn de pluspunten voor mij van het niet roken met uitgaan? Ik bespaar geld. Of niet? Ik sponsor Chupa Chups. Geen verrassende brandgaten in kledingstukken de volgende dag.’ Want mensen, eerlijk is eerlijk: roken kan levensgevaarlijk zijn als je bezopen bent. Zo niet bij jou dan wel bij mij. Ik wankel van links naar rechts en het komt geregeld voor dat ik iemand brand of visa versa, daarmee kom ik ook bij het volgende: ‘Ik lijd geen pijn als ik mezelf brand met een sigaret. Ik kan de sigaret niet verkeerd om aansteken. Het mag gewoon niet! En ook ben ik gezond want ik rook niet.’ Twijfelachtige uitspraak want schijnbaar kan melk ook kanker veroorzaken, en toch is het gezond. Tja! Nooit gedacht.

Dus ik zie het, rokend op het station, al voor me. Een hele boel gefrustreerde mensen op een kluitje, knijpend in hun glas, knarsend met hun tanden. En dat terwijl de rook-blazer nota bene fel blaast en de zaal vult. Haha! Wat een raar beeld, ik trek onbewust een naar gezicht, denk ik, want een mede roker blijft me even aanstaren en kijkt vervolgens verbaasd weg. Ik inhaleer, blaas de rook nadenkend uit en sta even stil bij de smaak en het gevoel. Voelt het fijn? Nee, eigenlijk niet. Op de een of andere manier rook ik altijd irrationeel. Als ik rationeel zou roken, zou ik het niet doen, toch? Als ik erover nadenk vind ik het niet lekker. Vies eigenlijk. Als ik daarna niet-rokers tegenkom ben ik besmet met rooklucht. Ondanks kauwgom, mondspray, deo en tandpasta. Het zit het in mijn poriën, in mijn haar en mijn vinger stinkt. Vies toch? Toch rook ik! Cool? Nee. Ik ben verslaafd.

Naast de rookzuil of stinkende rookpaal eigenlijk, wil ik antwoord op mijn vraag: ‘Moet roken met uitgaan verboden worden? Wat zijn de pluspunten voor de discotheek eigenlijk? Ik drink meer, want ik moet dwangmatig iets in mijn handen hebben. En natuurlijk geef ik meer uit aan een cocktailtje of shotje dan de 3.30 dat ik kwijt ben aan een pakje L&M. Ook ben ik geneigd van binnen naar buiten te lopen om toch even te kunnen roken, bij barre discotheken betekent dat ik wéér entree moet betalen.

Maar zullen ze het afschaffen? En hoe en wat en waar?’. Het duizelt me terwijl ik nog een blik richt op mijn vriend ‘’de rookpaal’’. Beroemd en berucht. Zijn er mensen blij mee? Niet die ik gesproken heb. Eerlijk gezegd, wat een achterlijk ding! Het stinkt harder dan de rook van een enkele roker verspreidt over het perron en nog belachelijker eigenlijk: de rook van individuele rokers vervliegt direct als je in de openlucht staat! Maar bij de rookpaal? Nee hoor, die geconcentreerde stanklucht van smeulende filters ruik je vanaf tien meter afstand. ‘Welke oplossing zou de overheid verzinnen voor discotheken? Een hippe knipperde rookpaal? Een hok van twee bij twee waar je stikt in je eigen rook? Of moeten we letterlijk het dak op? En dan nog wat, wie gaat dat betalen? Wordt de prijs van de entree en de drankjes hoger omdat de eigenaar noodgedwongen maatregelen heeft moeten treffen? Misschien biedt de verkiezing die eraan zitten te komen uitkomst’. Ik zie mijn trein aankomen. Zucht! Ik deponeer mijn sigaret in de inkeping van de rookpaal en sjok de trein in. Heerlijk! Eenmaal zittend komt er een man naast me zitten. Een vrouw staat naast me in het gangpad. Als ik links kijk zie ik haar achterwerk, en rechts de man. En hij stinkt. Misschien wel erger dan de rookpaal. Ik verstik door de lucht en gebrek aan ruimte maar nergens anders is een plekje. De trein is overvol. Meneer Bos wat denkt u, zou dat ook verboden moeten worden?

816 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 57742, 43116}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:41:
die man stonk die hij zag dus als je een rokers cabine hebt weer kunnen de rokers daar zitten en hebben de niet rokers daar geen last van ...duh


en als de trein vol is dan mogen rokers, ookal steken ze op dat moment geen peuk op, niet het niet-rook gedeelte gaan zitten zeker?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:43:
nou drugs gebruikers en alcholisten kunnen ook overlast veroorzaken en mischien wel meer overlast dan dat peukie wat je af en toe mee rookt....
dus vind die opmerking vreemd ja


KUNNEN ja. als ze teveel hebben gezopen dan worden ze SOMS agressief. rokers heb ik als een ze een peuk opsteken altijd last van, niet alleen als ze heel veel roken :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:37:
rookverbod in horecagelegenheden? ja! aub eindelijk. dat mensen roken, no problemo maar val mij er dan niet mee lastig. of denk je als roker daar niet bij na?


hahahaha jij bent pas dom ga dan naar een gelegenheid met rook vrije ruimtes slimbo
en anders ga je toch lekker naar de bios? daar mag je niet roken in de zaal jij tevree en de rokers ook waar jij last van hebt
ofwel denk een keer niet zo hypocriet en denk niet altijd aan jezelf. er leven meer mensen op deze bol dan alleen jij hoor. en daarbij de roker past zich altijd al aan in de meeste gevallen dus t word ook een keer toijd dat de niet roker zich een keer mag gaan aan passen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:43:
nou drugs gebruikers en alcholisten kunnen ook overlast veroorzaken en mischien wel meer overlast dan dat peukie wat je af en toe mee rookt....
dus vind die opmerking vreemd ja


Bij dat rookverbod draait 't er niet om "dat mensen er last van hebben" maar om het feit dat het schadelijk is voor anderen (niet rokers).

Duidelijk zo?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:45:
KUNNEN ja. als ze teveel hebben gezopen dan worden ze SOMS agressief. rokers heb ik als een ze een peuk opsteken altijd last van, niet alleen als ze heel veel roken


op een feestje drink jij zeker maar 1 biertje of zo?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Luxe op woensdag 15 november 2006 om 15:46:
Bij dat rookvebod draait 't er niet om "dat mensen er last van hebben" maar om het feit dat het schadelijk is voor anderen (niet rokers).

Duidelijk zo?


jawel maar overlast en schadelijk is heel watr anders dus had jij je beter moeten uiten in je text das punt 1 en punt 2 is dat beetje rook wat jij af en toe inademt ja kies je ook zelf voor je weet dat er op sommige plekken gerookt word ja jij wil ook wel is uit weet ik maar ga dan niet zo lopen janken ja
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:43:
en als de trein vol is dan mogen rokers, ookal steken ze op dat moment geen peuk op, niet het niet-rook gedeelte gaan zitten zeker?


overdrijven is ook een vak he
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:49:
jawel maar overlast en schadelijk is heel watr anders dus had jij je beter moeten uiten in je text das punt 1 en punt 2 is dat beetje rook wat jij af en toe inademt ja kies je ook zelf voor je weet dat er op sommige plekken gerookt word ja jij wil ook wel is uit weet ik maar ga dan niet zo lopen janken ja


:lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:47:
Uitspraak van Corfax DJ op woensdag 15 november 2006 om 15:45:
KUNNEN ja. als ze teveel hebben gezopen dan worden ze SOMS agressief. rokers heb ik als een ze een peuk opsteken altijd last van, niet alleen als ze heel veel roken


quote element=column_comment id=14012]hahahaha jij bent pas dom ga dan naar een gelegenheid met rook vrije ruimtes slimbo
en anders ga je toch lekker naar de bios? daar mag je niet roken in de zaal jij tevree en de rokers ook waar jij last van hebt [/quote]

Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:46:
hahahaha jij bent pas dom ga dan naar een gelegenheid met rook vrije ruimtes slimbo
en anders ga je toch lekker naar de bios? daar mag je niet roken in de zaal jij tevree en de rokers ook waar jij last van hebt
ofwel denk een keer niet zo hypocriet en denk niet altijd aan jezelf. er leven meer mensen op deze bol dan alleen jij hoor. en daarbij de roker past zich altijd al aan in de meeste gevallen dus t word ook een keer toijd dat de niet roker zich een keer mag gaan aan passen


nou nou dat is nou ook weer niet nodig jongen. je gaat aan de hele discussie voorbij. het gaat er hier toch om of roken in de horeca moet worden verboden. ik zeg ja zodat de kleine groep (30%) het niet meer verpest voor de grote groep(70% dus).
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:46:
en daarbij de roker past zich altijd al aan in de meeste gevallen dus t word ook een keer toijd dat de niet roker zich een keer mag gaan aan passen


sorry een roker die zich aanpast, ja natuurlijk moet een roker zich aanpassen. zie het zo, stel ik ben verslaafd aan inmens ranzige scheten laten in discotheken. ja kan er niets aan doen dus moet de rest zich maar aan passen. NEE er is een punt waarop je er voor KIEST om te gaan roken en niet-rokers gaat belasten met je rook. wie moet zich dan aanpassen. omdat jij die keuze maakt moet ik me maar eens achter de oren krabben of IK wel goed bezig ben?! no way. zeker ben ik niet de enige op deze planeet maar ik ben wel 1 van de grotere groep die zich verzet zich aan te passen aan verslaafden en we leven nog steeds in een democratie.
Waarschuw beheerder
zo heb mn meningen nu wel weer gezegd denk ik zo
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:57:
sorry een roker die zich aanpast, ja natuurlijk moet een roker zich aanpassen. zie het zo, stel ik ben verslaafd aan inmens ranzige scheten laten in discotheken. ja kan er niets aan doen dus moet de rest zich maar aan passen. NEE er is een punt waarop je er voor KIEST om te gaan roken en niet-rokers gaat belasten met je rook. wie moet zich dan aanpassen. omdat jij die keuze maakt moet ik me maar eens achter de oren krabben of IK wel goed bezig ben?! no way. zeker ben ik niet de enige op deze planeet maar ik ben wel 1 van de grotere groep die zich verzet zich aan te passen aan verslaafden en we leven nog steeds in een democratie.


:respect: (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:57:
ik zeg ja zodat de kleine groep (30 het niet meer verpest voor de grote groep(70% dus).


en waar haal jij die cijfers vandaan?
pfffffffff

Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 15:57:
we leven nog steeds in een democratie.


juist nou denk daar maar is overna en die cijfers van jou ook ga ze maar is opnieuw berekenen
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:50:
overdrijven is ook een vak he


nee daar ging het om. het was te druk in de trein en ze kon nergens anders zitten. die roker die stonk dus ook niet. dan kan je wel rook gedeeltes inrichten maar dan gaan de rokers die de trein instappen en merken dat het rook gedeelte vol is heus niet daar STAAN ipv in het niet rook gedeelte zitten. dus stinkt die man nog steeds en heeft zij er nog steeds last van. ik overdrijf niet, ik vertel gewoon oorzaak > gevolg volgens mij.
Waarschuw beheerder
Haha Grolschcore & Corfax DJ,.

Jullie zouden dus echt niet naast elkaar moeten staan op een feesie.... Hihi Hij kijkt mij aan, en ik vindt dat niet kunne. Knokken :D

Rook wel of rook niet, als iemand er last van hebt weez een wijze mens en doe er wa aan. Weez lief voor je medemens :D

:respect:

ciao
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:59:
en waar haal jij die cijfers vandaan?
pfffffffff


ik dacht laatst gehoord te hebben dat 30% van de nederlanders rookt ofzo, daarom zei ik dat. het kan ook meer zijn hoor maar het blijft een minderheids groep toch?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 00:10:
Moet roken met uitgaan verboden worden?' Ja.


of ze zich eraan houden ;)NEE !!
rook mn jointje/sigaret waar ik zelf wel waar een ander last van heeft skijt ik op (Y) ..
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Leuk stukje, leest makkelijk weg (Y)
Werkzaam bij House of Justice
Artiest {SHOWLIST artist 56855, 62740, 93455, 39403}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Zacherius Acht op woensdag 15 november 2006 om 08:48:
Ben zelf al 3 maanden gestopt. Bevalt me prima..


so am i. En da wil ik graag zo houden.
Maar om nu alles te verbieden?

Hmm volgens mij gaan dan de brandstofprijzen heel hard omhoog, belasting moet ergens vandaan gehaald worden.
Gedeeltelijk eens, gedeeltelijk oneens dus.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:46:
daarbij de roker past zich altijd al aan in de meeste gevallen dus t word ook een keer toijd dat de niet roker zich een keer mag gaan aan passen


hahahahahahahaha jij bent echt grappig!
ja misschien lukt het wel dan gaan mensen met astma even een uurtje niet astma hebben zodat ze zich kunnen aanpassen aan die mensen die zonodig moeten roken
mensen met astma kiezen er tenslotte voor astma te hebben, maar rokers, nee joh die kiezen daar niet zelf voor

ik vind dat je nu echt een van de meest trieste opmerkingen maakt die ik ooit hebt gehoord
ik respecteer meningen van anderen, maar dit is gewoon dom wat je nu zegt

zoals Corfax al zegt, je kiest er zelf voor om te roken dus moet je daar zelf maar de gevolgen van nemen
dat is niet de taak van de niet-rokers
mij lijkt even buiten gaan staan een stuk minder erg dan mensen die een astma aanval krijgen of mensen die last krijgen van hun ogen en dus haast niks meer kunnen zien dankzij de rook
 
Waarschuw beheerder
volgens mij lezen mensen sowieso niet alles goed door
want het gaat er niet om dat roken verboden wordt
het gaat er alleen om dat het verboden wordt in uitgaansgelegenheden
ze mogen dus best eventjes naar buiten om een peukje te roken
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 15:46:
er leven meer mensen op deze bol dan alleen jij hoor. en daarbij de roker past zich altijd al aan in de meeste gevallen dus t word ook een keer toijd dat de niet roker zich een keer mag gaan aan passen


De niet-rokers HEBBEN zich jarenlang aan moeten passen (tussen de rokers) en NU lijkt het er eindelijk op dat ROKERS zich aan zullen moeten gaan passen aan de niet-rokers.

Het is dus niet zoals jij denkt andersom.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Mwah ik weet van mezelf gewoon niet ofdat ik het er mee eens zou zijn. Als ik niet zou roken zou ik waarschijnlijk voor de volle 100% achter staan. Ik schaam mezelf ook altijd een beetje dat er door mijn rookgedrag in een cafe of discotheek andere mensen 'meeroken'. Zou het goed kunnen begrijpen als er een verbod kwam en zou het ook accepteren. Zelf ben ik toch niet zo'n voorstandertje omdat ik toch heeel even lekker associaal voor mijn eigen belang ga...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Edwardo op woensdag 15 november 2006 om 16:01:
Rook wel of rook niet, als iemand er last van hebt weez een wijze mens en doe er wa aan.


luister als ik ergens kom waar in huis liever niet grookt word of dat er iemand last van mij zou hebben dan doe ik er wat aan door buiten te roken.. maar waar t mij om gaat is dat roken niet verboden hoeft te worden omdat sommigen daarin door draven zoals t gehele anti rook beleid dat ook al doet . rekening houden met elkaar ben ik helemaal met jou eens maar laten we daarom niet meteen elkaar naar de nek kijken en gewoon ff met beide benen op de grond blijven staan moet niet al te moeilijk wezen toch ?

Uitspraak van Freak Strano op woensdag 15 november 2006 om 16:03:
dacht laatst gehoord te hebben


dus die cijfers zijn niet hard te maken zeg jij nu?
hoe kun jij dan spreken over een niet bewezen meerderheid dan?
trek dan je bronnen eerst beter na of doe je huiswerk beter voorkomt wat discussies lijkt me .
maar oke mischien dat er een kleine meerderheid niet rookt stel je hebt gelijk moet er dan zo drastisch geradicaliseerd worden op de rokers?
terwijl wij rokers toch al meer belasting betalen dan niet rokers dus ja je mag van mij t beleid in voeren maar ga dan niet in een volgend colum zeuren dat alles duurder is geworden
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 15 november 2006 om 16:24:
volgens mij lezen mensen sowieso niet alles goed door
want het gaat er niet om dat roken verboden wordt


Stom is dat he?! Mensen maken zich vaak nogal druk om dingen die ze DENKEN te hebben gelezen in een column.
Artiest Epox
Waarschuw beheerder
volgens mij is fietsen ongezond omdat je dan de hele tijd uitlaat gassen inademt dus ga met de auto :)

*dood gaan we toch
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op woensdag 15 november 2006 om 16:27:
dus die cijfers zijn niet hard te maken zeg jij nu?
hoe kun jij dan spreken over een niet bewezen meerderheid dan?
trek dan je bronnen eerst beter na of doe je huiswerk beter voorkomt wat discussies lijkt me


jongen dit is partyflock. ik praat vanuit m'n gevoel. anders was ik wel de politiek in gegaan. ik kan het wel begrijpen als je daar waarde aan hecht (getalletjes). ik denk (en dat mag gelukkig) dat er meer niet rokers dan rokers zijn en weet dat best zeker eigenlijk (kijk wel s tv enzo) :P. ik kan het niet hard maken maar dat maakt mij persoonlijk niet uit :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Edwardo op woensdag 15 november 2006 om 16:01:
Jullie zouden dus echt niet naast elkaar moeten staan op een feesie.... Hihi Hij kijkt mij aan, en ik vindt dat niet kunne. Knokken


haha nee ik hou niet zo van geweld. een gezonde discussie is prima. alleen is grolschcore nogal vaak te betrappen op aanvallen op de man en niet op de stelling en dat vind ik jammer.
misschien ben ik wel dom, wie weet :D maar wat is dom he ;)
 
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Volgens mij is grolschcore een beetje verslaafd aan zijn sigaretjes, misschien moet je er maar weer ff een opsteken, is goed voor je gezondheid