Partyflock
 

De grote boze mens!

anoniem gepubliceerd op
De grote boze mens!
Materialisme en egoïsme; de kernwoorden van 2006. Alles in deze wereld draait alleen om onszelf. Ik heb nu niet over egoïsme van het individu, maar van de mensheid in het geheel. Ik bedoel, wie denkt er in deze tijd nog aan de natuur?
De mensheid maakt de aarde, inclusief de bewoners, geheel kapot. En iemand die hierbij stil staat aan degene die hier de dupe van zijn? Bijvoorbeeld miljoenen dieren!

We zouden geen van allen nog kunnen leven zonder internet, telefonie, computers televisie en noem het allemaal maar op! De maatschappij is op een dergelijk punt ontwikkeld dat er niet meer te leven valt zonder elektronica. En het ziet er niet naar uit dat er ook maar iets zal veranderen, in tegendeel zelfs. Ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen, koop een nieuwe computer en na 2 dagen is het een oud model. Waar eindigt het?

Dan te bedenken aan alle straling die afkomt van deze elektronica. Alle elektro magnetische golven die deze apparaten uitstralen. Je kunt me een hoop wijs maken, maar ik geloof nooit dat dit goed kan zijn voor een mens, wat wil zeggen dus ook niet voor de aardbol. Zou de aardbol (in wezen een levend iets) hier ook geen reactie op geven, zoals een mens dit zou kunnen. Worden wij niet ziek gemaakt van heel de maatschappij om ons heen? Ik denk dat de aarde hier op een zelfde manier mee handelt als de mens. Dat is ook waarom ik principieel mijn voorkeur geef te doneren aan het WNF / Greenpeace / IFWA / Stichting Aap en dergelijke, in plaats van de kanker bestrijding. Doen we het voor een groot deel niet allemaal zelf? Let er nog wel iemand op wat hij eet, voordat alle geur- kleur- en smaakstoffen naar binnen worden gepropt?

Ik snap dat je niet alle vormen van ziekten hieraan kunt verwijten, maar ik ben wel van mening dat mensen ook eens moeten opletten wat ze eten. Mensen moeten weer menselijk worden. Althans, hoe de mens ooit is geweest. Ik zeg niet dat we terug moeten naar de tijd van de holbewoner, maar ik denk dat we onszelf aardig kwijt zijn geraakt. In wezen zijn wij ook dieren. Waarom hebben wij onszelf dan verheven naar ‘de grote boze mens’. De mens die geld nodig heeft, een mooie auto en een groot huis wil hebben. De mens en de natuur zijn uit elkaar gerukt! Waarom kunnen wij geen respect hebben voor andere levensvormen? Waarom moet alles zo ingewikkeld en gecompliceerd? Ik vind een goed voorbeeld hiervan het eten van vlees. Het is voor een mens geen primaire levensbehoefte om vlees te eten, dus waarom eten we het dan? Omdat we het lekker vinden, o.k! Maar moeten we daarvoor andere levensvormen pijn doen? Daarnaast denk ik dat de meerderheid van de mensen vlees niet werkelijk lekker vind. Probeer maar eens een stuk vers (!!!) (dat wil niet zeggen, kant en klaar uit een bakje van de supermarkt) vlees te bakken, zonder enige kruiden en/of peper en zout! Bon apetit! Het zijn voornamelijk de kruiden en de saus die wij smakelijk vinden!
Maar goed ik dwaal af. Ik wil ook niet geloven dat, dat ‘de natuur’ is. Ik vind het overigens wel natuurlijk dat een spin een vlieg eet, of dat een krokodil een zebra eet. Maar dat de mens ook maar enig dier eet, is voor mij geen natuur. Ik bedoel waar zijn onze natuurlijke ‘wapens’ dan? Een krokodil heeft oersterke kaken met vlijmscherpe tanden, een spin heeft zijn gif. En was heeft de mens? Een pistool, een mes? Heb jij wel een geprobeerd een levende koe dood te bijten?

Tot voor kort had ik eigenlijk nooit nagedacht over deze punten. Ook ik leefde lekker mijn eigen leventje en volgde als een kuddedier de rest van de mensen. Ook ik at een lekker biefstukje, volgespoten met hormonen om die beesten sneller te laten groeien! Tot ik dit jaar op Ibiza een hippie heb ontmoet. De man woonde in een half afgebroken huis, midden in de natuur. Zonder stromend water of elektriciteit wist hij zich levende te houden. Zijn afval? Na tien jaar dezelfde hoeveelheid wat de gemiddelde Nederlander per week produceert. Hij is de enige persoon die ik ken die nog met respect heeft voor de natuur en de dieren. Hij is overigens ook de meest gelukkige persoon die ooit heb ontmoet…

Zoals Ghandi ooit zei:†je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandeltâ€.

626 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 17:31:
Wat is er verkeerd aan een optimist? Weet je uberhaupt de betekenis ervan?


Zoals je kunt zien staat het tussen aanhalingstekens en is het dus een quote.


Misschien heb je weleens gehoord van de cabaretier Theo Maassen en zijn shows.



Dit is een quote uit Functioneel Naakt.


*edit Kijk maar ff.... wel een zwartkijker maar humor.

http://www.youtube.com/watch?v=hCyc865qg_0&mode=related&search=
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 17:31:
Goed punt


nee jij bent lekker bezig, eerst roepen ja tis mijn mening en dan mijne zo bekritiseren, dat je het doet oke, maar doe het dan niet zo kinderachtig zeg.
Waarschuw beheerder
wat een bagger verhaal :S
Waarschuw beheerder
donateur
Met dit soort columns maak je mensen niet wakker.
Ze lezen dit en klikken de volgende pagina aan en denken er verder niet meer aan.

Dit is ons leven en het nieuwe leven wat nu geboren wordt gaat er mee verder.

Verder ben ik 't met een aantal punten absoluut niet mee eens!

De holbewoners, bijvoorbeeld, aten zeer zeker wel vlees. En met een mes en pistool jagen zoals een tijger met zijn poten en slachttanden? :lol:
Lees even een geschiedenisboek. ;)

Als je de wetenschappers moet geloven gebruikt de mens 5 zintuigen maar we hebben er 6,... ik bedoel, gebruiken we maar een klein gedeelte van onze hersenen? Dus om hiermee aan te geven; we zijn nog lang niet klaar met onze revolutie.
Over een paar jaar is het 'normaal' om op de maan te leven. ( Denk ik )


Eigenlijk vergelijk ik dit column met het nadenken over het heelal. Zal er wat achter de sterren zijn, zal er buitenaards leven bestaan?
Als je gelovig ( Christelijk ) bent, dan denk je er niet aan en 'geloof' je dat de aarde is ontstaan door God.
Ik bedoel, als je aan de punten nadenkt die in dit column staan, dan heb je op een gegeven moment zoiets van; ja het zal wel...ik verdiep me er verder niet in. Er zijn heel erg veel van zulke mensen.
Waarschuw beheerder
uiteindelijk is het enige levensdoel van levende wezens: OVERLEVEN

het feit dat de mens zo ver is ge-evolueerd geeft ons de mogelijkheid om over dit soort dingen na te denken. het zogenaamde bewustzijn

dat wij hier in ons mooie landje leven waar iedereen voor elkaar zorgt, geeft ons de mogelijkheid om over onze manier van overleven na te denken.

het is puur onze welvaart die ons aanzet om na te denken over dit soort onzin..

denk je dat een of andere pre-historische stam in afrika uit principe geen vlees eet ? nee, die consumeren gewoon wat de natuur aanbiedt.. vlees of geen vlees

respect voor andere levensvormen kan geen kwaad..maar zit de natuur zelf ook zo in elkaar.. wat is dan natuurlijk ?

lastig he ?
 
Waarschuw beheerder
Hmm we kunnen zeggen wat we willen maar onze column schrijver discusseert wel lekker mee, meestal gooien ze een verhaaltje neer en je hoort niks meer van ze!

Ps; Hou op met vegetariers afkraken, dat jullie wèl vlees eten moet je zelf weten maar ik ben TROTS op mijn principe en hou tè veel van dieren om ze op te eten (of ze te dragen)!!
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 17:31:
Pfff... als hormonen verboden zijn in de EU zou er geen levend iets meer wonen in de EU. Ik weet niet of je het weet, maar jouw hele lichaam wordt gestuurd door hormonen


goh vertel mij wat....:/
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 17:31:
Daarnaast bedoel ik niet alleen hormonen, maar ook adrenaline van die beesten, net voordat ze geslacht worden komdat allemaal vrij, dat zit jij lekker op te smullen


jij hebt ook nergens kaas van gegeten, je schreeuwt zomaar wat! Adenosinetrifosfaat bedoel je!:S Wat vrij komt na de slachting is glycogeen, creatinefosfaat en adenosinetrifosfaat. Deze worden afgebroken tot creatine, nh3 en nucleotiden. Deze zijn belangrijk voor de smaak van het vlees;). Nadat deze energierijke fosfaten zijn afgebroken treed de rigor mortis in (stijfheid) deze zal na een aantal uur dmv enzymreacties weer opgeheven worden en is het vlees weer soepel, waarna het klaar is voor verdere bewerking:)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:15:
Hmm we kunnen zeggen wat we willen maar onze column schrijver discusseert wel lekker mee, meestal gooien ze een verhaaltje neer en je hoort niks meer van ze


das ook (Y) van hem...
Waarschuw beheerder
“Do I know you well enough to call you fellow plunderers? There is not an industrial company on Earth, not an institution of any kind, not mine, not yours, not anyone’s, that is sustainable. By our civilization’s definition, I’m a captain of industry — in the eyes of many a kind of modern day hero. But really, really, the first industrial revolution is flawed, it is not working. It is unsustainable. It is a mistake, and we must move on to another and better industrial revolution. And get it right this time.”

- Ray C. Anderson, CEO Interface, Atlanta
(grootste tapijtproducent ter wereld.)

[img]http://media.movieweb.com/galleries/2383/posters/poster1.jpg[/img]

:respect:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Totally :respect: Valentijn!!!!

Ontzettend goed stuk!

Wat een gewetensloze leeghoofden zitten hier tussen de commentaargevers zeg... ongelofelijk

Denk es na!

Uitspraak van lunatic4life op woensdag 11 oktober 2006 om 00:25:
Wij hebben onze hersens meegekregen dan hoeven ze niet dood te bijten maar gewoon 1000 koeien in een slachthuis das ook veel effectiever


:loser:


Uitspraak van Luxe op woensdag 11 oktober 2006 om 09:09:
Treehugger!


Blaaaa , wat ben jij dan wel niet :S
 
Waarschuw beheerder
Goede column, en wat kunnen sommige mensen toch zeuren..:\
Waarschuw beheerder
:o :o :o

Het voelt alsof ik mn eigen gedachtes zit te lezen hier. Wonderlijk. Dat heb ik niet zo vaak namelijk.

Overigens, als column vind ik dit stukje niet heel erg sterk. Ik had dit liever terug gezien in een topic, mis toch een beetje bepaalde stijlelementen die een column mijns inziens hoort te hebben. Het is meer een soort overpeinzing, je bent bezig met bepaalde dingen maar hebt nog niet helemaal de orde in al die gedachten gevonden (herkenbaar).

Vrees ook dat het nogal utopisch is het op deze manier aan te bieden aan de PFers. Omdat ik uit de opmerkingen in topics over soortgelijke onderwerpen al heb oppgemaakt dat nog lang niet iedereen hier klaar voor is (en misschien ook wel ooit zal komen).

Ik kan me echter volledig in je woorden vinden, sterker nog, I FEEL YA! (l)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van M v E © op woensdag 11 oktober 2006 om 18:02:
De holbewoners, bijvoorbeeld, aten zeer zeker wel vlees. En met een mes en pistool jagen zoals een tijger met zijn poten en slachttanden? :lol:
Lees even een geschiedenisboek. ;)


Ik begrijp je niet?


Uitspraak van ramoz op woensdag 11 oktober 2006 om 18:08:
denk je dat een of andere pre-historische stam in afrika uit principe geen vlees eet ? nee, die consumeren gewoon wat de natuur aanbiedt.. vlees of geen vlees


Ja dat snap ik, als ik geen andere keuze had zou ik het ook doen. Maar hebben wij die behoefte wel, ik bedoel we kunnen makkelijk overleven zonder vlees.
Daarnaast staat de manier waarop men hier vlees eet (en hoe die diertjes gefokt worden) me niet aan. Dat is diep respectloos, en ik denk dat we een hoop kunnen leren van dieren.
Mensen zijn de enige levensvorm die zichzelf aan het uitroeien is, moeten we daar zo trost op zijn?



Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:15:
Hmm we kunnen zeggen wat we willen maar onze column schrijver discusseert wel lekker mee, meestal gooien ze een verhaaltje neer en je hoort niks meer van ze!


Ik hou wel van een discussie, hoewel het de meerdheid niet aanspreekt hoop ik dat er toch mensen zijn die niet alles klakkeloos overneemt, maar de achterliggende gedachte zien!
De meeste die het lezen denken dat ik nu heel partyflock aan het aansporen ben om vegetariër te worden :/
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:19:
jij hebt ook nergens kaas van gegeten, je schreeuwt zomaar wat! Adenosinetrifosfaat bedoel je!:S Wat vrij komt na de slachting is glycogeen, creatinefosfaat en adenosinetrifosfaat. Deze worden afgebroken tot creatine, nh3 en nucleotiden. Deze zijn belangrijk voor de smaak van het vlees;). Nadat deze energierijke fosfaten zijn afgebroken treed de rigor mortis in (stijfheid) deze zal na een aantal uur dmv enzymreacties weer opgeheven worden en is het vlees weer soepel, waarna het klaar is voor verdere bewerking:)


Kan je leuk met dure woordjes gooien, maar dat bedoel ik niet!
ik bedoel echt adrenaline(hormoon en neutrotransmitter). Die beesten die één voor één op een loopband staan om afgemaakt te worden, voelen dan ook heus wel.
Lijkt me vrij normaal dat jij ook adrenaline aanmaakt wanneer je weet dat je binnen nu en 5 seconden afgemaat wordt
Waarschuw beheerder
Dat is ook waarom ik principieel mijn voorkeur geef te doneren aan het WNF / Greenpeace / IFWA / Stichting Aap


is het niet IFAW? :\
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:24:
heel partyflock aan het aansporen ben om vegetariër te worden


Lijkt me trouwens fantastisch!!! Maar goed dat kunnen we wel vergeten.:-( :-(
Ik ga stug verder met doneren aan zielige batterij kippen,mishandelde beren en straathonden,uitgemergelde proefdieren èn de kankerstichting! (y)
 
Waarschuw beheerder
Valentijn :respect: goed stuk!!
Blij dat iemand van flock hier een column over schrijft! Had het zelf niet gedurfd!!
Wat een gewetensloze leeghoofden hier zeg.. ongelooflijk!

Studeer zelf aan n HBO, helemaal gericht op het welzijn van dieren en er komen betere tijden aan. Zal nog even duren.. maar hoop toch op een betere toekomst.
De maatschappij gaat achteruit. Geen respect voor een dier en het is opvallend te noemen dat er nog steeds mensen zijn die alleen aan hun eigen pakkie denken.

Waar denk je dat je blijft als er uiteindelijk alleen nog maar door verveling / mishandeling / misbruik verpestte dieren zijn. Je vlees is dan niet te eten hoor! Geen melk, leer of wol meer in de kast.

Beetje zorg dragen voor degene die hun mening en gevoel niet duidelijk kunnen maken!

Uitspraak van Dutchhero op woensdag 11 oktober 2006 om 16:57:
wat een onzin
is weer zon typische 'hey ik denk dat ik over allemaal zooi mijn mening kan geven en daarbij heb ik ook nog gelijk'


:loser:
Uitspraak van lunatic4life op woensdag 11 oktober 2006 om 00:25:
Wij hebben onze hersens meegekregen dan hoeven ze niet dood te bijten maar gewoon 1000 koeien in een slachthuis das ook veel effectiever


:S

Uitspraak van Luxe op woensdag 11 oktober 2006 om 09:09:
Treehugger!


Blaaaa ....
laatste aanpassing
 
Artiest David M
Waarschuw beheerder
donateur
Mooie column :respect:

Ben het dan wel niet met alles eens, maar mooi neergezet.

En het lokt discussie uit dus het heeft z'n doel bereikt.

Maar ach over een X aantal jaar zal de aarde de soort homo sapiens wel hebben weggekregen, en zo niet dan hebben we deze aarde op een gegeven moment gedoofd en mogen we met ruimtevoertuigen ons heil elders zoeken.

Want dat de mens de aarde (teveel) belast is wel duidelijk lijkt me...
Waarschuw beheerder
Linkse rakker
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Henk-Jan. op woensdag 11 oktober 2006 om 18:28:
is het niet IFAW?


Ik zat er toevallig net naar te kijken :$ :$ :$
*schaamt zich heel diep8 ;)


Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:31:
Valentijn :respect: goed stuk!!


Dank!


Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:31:
Studeer zelf aan het HBO, een studie helemaal gericht op het welzijn van dieren. Hoe we die weer kunnen handhaven en natuurlijke elementen terug kunnen brengen.


Vet! Welke studie is dat?
Mijn studie heeft er tot nu toe niet veel mee te maken. Ik ga me wel differienteren op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Artiest Darkon
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:24:
ik bedoel we kunnen makkelijk overleven zonder vlees


Ik ben bang dat ik je ongelijk moet geven, want als we met zijn allen het vlees links laten liggen en wat meer groene groentes moeten/gaan eten (zit voornamelijk ijzer in wat je dus mist als je geen vlees eet) immers je wilt zo gezond mogelijk blijven. Krijg je door de voorraden een tekort aan groene groentes, nu kun je dus mooi door speculeren.

Het gevolg hiervan is dat veel veeboeren failliet gaan ivm verminderde vraag van vlees. Veel werklozen op dit moment ivm sluitingen slachthuizen, vervoersbedrijven, supermarkten etc. De groentes worden duren ivm de vraag en aanbod. Natuurlijk wil niemand zoveel betalen voor groentes en vragen weer vlees. Te weinig vlees en etc. etc.

Dus ik zou zeggen, mooi laten zoals het is. De wereld houdt zichzelf wel in stand. Zo gaat het ook met het eco systeem.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:28:
ik bedoel echt adrenaline(hormoon en neutrotransmitter). Die beesten die één voor één op een loopband staan om afgemaakt te worden, voelen dan ook heus wel.
Lijkt me vrij normaal dat jij ook adrenaline aanmaakt wanneer je weet dat je binnen nu en 5 seconden afgemaat wordt


Ja dat is adrenaline wat na de dood adenosinetrifosfaat is.....
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 17:31:
adrenaline van die beesten, net voordat ze geslacht worden komdat allemaal vrij, dat zit jij lekker op te smullen


je zegt dat het 'vies' is om die adenosinetrifosfaat op te eten, maar dit zorgt juist voor meer smaak en de stof zelf wordt later ook nog afgebroken...dat probeer ik je duidelijk te maken in mijn vorige post!:)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:43:
je zegt dat het 'vies' is om die adenosinetrifosfaat op te eten, maar dit zorgt juist voor meer smaak en de stof zelf wordt later ook nog afgebroken...dat probeer ik je duidelijk te maken in mijn vorige post!:)


Ja ik weet niet of het 'lekker' is, het lijkt mij niet gezond...
Maar dat is niet de reden waarom ik geen vlees eet trouwens!
Uitspraak van Darkon op woensdag 11 oktober 2006 om 18:41:
Ik ben bang dat ik je ongelijk moet geven, want als we met zijn allen het vlees links laten liggen en wat meer groene groentes moeten/gaan eten (zit voornamelijk ijzer in wat je dus mist als je geen vlees eet) immers je wilt zo gezond mogelijk blijven. Krijg je door de voorraden een tekort aan groene groentes, nu kun je dus mooi door speculeren.

Het gevolg hiervan is dat veel veeboeren failliet gaan ivm verminderde vraag van vlees. Veel werklozen op dit moment ivm sluitingen slachthuizen, vervoersbedrijven, supermarkten etc. De groentes worden duren ivm de vraag en aanbod. Natuurlijk wil niemand zoveel betalen voor groentes en vragen weer vlees. Te weinig vlees en etc. etc.

Dus ik zou zeggen, mooi laten zoals het is. De wereld houdt zichzelf wel in stand. Zo gaat het ook met het eco systeem.


Ik vind het ook best zo, ik probeer niemand over te halen om vegetariër te worden.
Wat je naar ijzer veel mist zijn je B vitamines. die zijn vrijwel overal uit te halen
 
Waarschuw beheerder
haha heb me stuk ff aangepast :$
Stond dikke fout in woops

Is in Leeuwarden, stukkie reizen vanaf Brabant..
Is aan het VanHall .. opleiding Diermanagement

:)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:43:
Ja dat is adrenaline wat na de dood adenosinetrifosfaat is.....


adrenaline = atp? Leg uit :D

Overigens is de mens een omnivoor en hebben we wel degelijk vlees nodig....
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:52:
s in Leeuwarden, stukkie reizen vanaf Brabant..
Is aan het VanHall .. opleiding Diermanagement


Die studie wou ik ook gaan doen, maar ben naar de HAS in Den Bosch gegaan. Dier en veehouderij gaan doen, helaas. Drie jaar weggegooid. Leuk om te horen dat diermanagement wel een leuke studie is :) Ga je ook mee doen met het uitwisselingsproject met Engeland? Dat sprak mij zo aan toendertijd :)
Waarschuw beheerder
donateur
"Zoals we nu doorgaan met het leven wat we leven...Vergaat de aarde al over 5 miljoen jaar...."


Nou...Ik maak me al zorgen om die bevinding...

Wat ik hiermee zeggen wil: Ons bewust bezig houden met dergelijke gang van zaken als; Uitlaatgassen,chemicaliën e.d. is gezond,maar laten we verdomme wel onze beiden voeten op de grond houden en relativeren!

Sommige mensen is het in hun bol geschoten... :loser:

Wakey,wakey.. :gaap:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 oktober 2006 om 18:47:
Wat je naar ijzer veel mist zijn je B vitamines. die zijn vrijwel overal uit te halen


Uhm kleine vraag dan... Wrom standaard als ik ijzertekort heb krijg ik pillen en word er gezegt dat ik vlees MOET eten en word er niet gezegt eet anders dat of dat door de dokter...
 
Waarschuw beheerder
Het gaat om bepaalde aminozuren die je alleen binnen krijgt door vlees te eten. Heeft niks met ijzer te maken en niks met vitamine B ;)