Partyflock
 

DJ een god

door , gepubliceerd op
DJ een god
Op het podium komen hoog ze boven de menigte uit. Vanuit hun preekstoel dwingen ze ieder individu hun weg te volgen. Uren lang staan de mensen bezeten van het verkondigde woord te zweten voor hun leider. Voor velen bestaat er niks anders meer dan hét moment. Strak, in trance en hallucinerend gaat men uit hun bol. Elke zondag gaan ze trouw naar hun dienst om een eer te bewijzen aan hun helden en de beats bezit te laten nemen van hun lichaam. Onderdanig worden zijn geboden gevolgd en verzoeken ingewilligd. Velen zijn het erover eens: ‘God is a DJ’, of is DJ een god?

Wie is toch deze machtige man die ondanks de leegloop van de Nederlandse kerken zijn huis vol weet te krijgen. Wat is zijn kracht, wat motiveert zijn volgelingen? De vrijheid van zijn geloof zou een goede reden kunnen zijn, of het samenzijn met soortgenoten die allen hetzelfde doel hebben gesteld? Is het de blijheid, de roes, saamhorigheid? Wat motiveert jou om deel uit te maken van bewoners van het nieuwe huis van God, en waarom stap jij niet die rode bus buiten bij het feest binnen om daar de nacht door te brengen? Is het omdat je daar zonder kater naar buiten komt, of dat je dan zonder dagenlange eetstoornis of speedpiemel naar huis hoeft? Nee, die overdosis vitamine C van hun appels, peren en/of bananen zijn geen gelijkwaardig alternatief, maar wel degelijk een reële optie om naderhand toch even een oppeppertje van te krijgen. Vaak blijft in deze gevallen de Jezus-bus medewerker misbruikt achter met het gevoel een goede daad te hebben verricht, maar jij weet wel beter: ‘heb ik hem mooi beet! Op kosten van Jezus een stukje fruit!’. En dat is wel anders als in jouw kerk waar je de hele nacht voor een schamel bedragje van 3 tot 5 euro een flesje water hebt kunnen kopen. Maar dat is synoniem aan de collecte in een normale kerk.

‘Zieltjes winnende Christenen’ noemt men het vaak lachwekkend. Als ik naar grote organisaties kijk dan zie ik dat deze ook gelovig zijn, en zich ook actief bezighouden met het verkondigen van hún geloof: Euro’s winnen (dat noemt niemand lachwekkend). Van deur naar deur in platenzaken en kledingzaken verkondigen zij hun woord door middel van flyers. Dat zieltjes winnen doen ze met het aankondigen van een setje goede Dominees. Dominees welke met hun preek het publiek mee nemen op reis, een enkeltje hemel voor een avond.. Je kan haast niet anders dan jezelf (laten) bekeren. De drempel is ook niet zo hoog, het kost je maar een paar tientjes in plaats van een leven beheerst door (de tien) geboden!

En dan na het feest blijkt plotseling de dominee te hebben gelogen. De hemel is een hel geworden. Je bent een paar tientjes entree lichter, hebt duur betaald water mogen drinken en je lichaam is een wrak. Dagenlang moet je er voor boeten, tot je weer zo’n geloofsverkondiger tegenkomt in een platenzaak: ‘zondag komt er een nog betere dominee!’. De keuze is niet zo moeilijk, aanstaande zondagmorgen sta jij weer in je kerk om naar de nieuwe god te luisteren.

Volgens de bijbel doet de duivel zich graag voor als God. En ik wil jou vragen om eens goed naar je dominee te luisteren of naar jouw God te kijken. Is dat wel wat het lijkt te zijn of wordt je misschien voor de gek gehouden? Biedt het woord van de dominee afgelopen zaterdag wel perspectief en/of geeft hij je daadwerkelijk vreugde en liefde? Is het een weg die je de rest van je leven wilt bewandelen en is dit wel het rechte pad? Ik denk dat velen zich alleen maar bezig houden met het ‘van het padje raken’ in plaats van het juiste pad te bewandelen.

Voor velen bestaat de Christen God niet en is er alléén die DJ, dat is God. Stel nou dat er echt een God zou zijn. Zou die God willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat nou als er buiten een God ook een Duivel zou zijn en hij zich als zijn tegenpool voor zou doen. Zou die Duivel willen dat jij elke week aan de harddrugs zou zitten, je ladderzat zit te zuipen of jezelf stoned zit te roken (of alles tegelijk)? Wat zou die God er van vinden? De Dj-God is nu visueel, zichtbaar, je ziet zijn vreugde! Je hoort zijn woorden en ze gaan erin als zoete koekjes! Je voelt de spanning en laat je elke week weer verleiden door de zieltjeswinners van de scene die er alleen maar rijk(er) van worden. Jouw DJ is een God, God is volgens jou een DJ en hij neemt je elke keer weer mee. Maar is dat wel een waarheid?

Eens goed in de spiegel naar jezelf kijken kan een hoop doen met het respect voor mensen van de Jezus-bus, want ook jij gelooft in God en bent daar terecht gekomen door een stelletje zieltjeswinners. De promotors van de party’s hebben het goed gedaan en je had het niet eens in de gaten.. Gelovigen in het algemeen, maar ook de mensen van de bus zijn meer dan zielenpoten.

Geef jij in je kortzichtigheid iemand een naam of drijf je de spot met anderen kijk dan eerst naar je eigen tekortkomingen voordat je ze veroordeelt.

Wij geloven allemaal in een God.

440 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Beste "Supremacy": misschien moet je eens ophouden met het vergelijken van DJ's met God, de Dance-scene met geloven en gebedshuizen met feesten, want het slaat echt compleet nergens op.

De enige overeenkomst die ik zie is dat mensen in zowel een kerk en op een feest een "gelukzalig" gevoel kunnen beleven, maar daar houdt het ook wel op.

Jij bekijkt alles volgens jouw (nogal nauwe) perspectief en volgens jouw redenatie zou je ook de Albert Heijn een kerk kunnen noemen, net zoals een voetbalclub, buurtcentrum, de huishoudbeurs, een politieke partij etc.

Allemaal organisaties die bedacht zijn door mensen, om iets samen te beleven en/of bereiken met andere mensen, net zoals de kerk. Jouw geloof blijft een hersenspinsel, net zoals mensen vergelijkbare hersenspinsels hebben, die niet perse slechter zijn dan die van jouw !

Geloof is vaak opgeschreven in boeken vol met regels, dat mensen dom houdt en vaak gebaseerd is op angst. Feesten zijn maar op een ding gebaseerd: plezier maken !

Ik ontken niet dat er problemen zijn, zoals overal waar veel mensen samenkomen, maar voorlopig heeft nog niemand een moord gepleegd omdat hij/zij vond dat hun DJ beter was dan van die iemand anders, en dat kunnen we van bepaalde "gelovigen" toch niet zeggen !
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
:respect:

en toch gaan we (ik) elke keer weer er naar toe....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 00:53:
Wacht maar tot God het zat is, want wanneer is men in bijvoorbeeld de Hardcore scene eens positief over Hem.
Jullie worden vanzelf wakker als er grote mensenmassa's op
bijvoorbeeld een buitenevenment door twee enorme sandalen uit de hemel worden platgerost.

Jaja lach maar, dat doe je vast ook terwijl je nog heerlijk half ligt na te stuipen in een groef van zo'n zool.

Amen


Hahahahahaha, tis nog waar ook, op een dag is Hij (of iets) zo pissed dat ie met z'n broertje (Duivel)naar beneden komt en zieltjes gaat verdelen. Je kunt er op rekenen dat geen enkele Partyflocker dan mee gaat naar boven:P
Waarschuw beheerder
oke na dit stuk ben ik het er helemaal over eens...

op naar het volgende feest!!!:lol:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Delphin op dinsdag 21 augustus 2007 om 08:03:
hier geen woorden aan vuil maken, maar vergelijk een DJ niet met God, SVP!!!


Nee idd. Beetje neerbuigend voor de Dj's he? ;)
Waarschuw beheerder
Dan nog over de collumn: de vergelijking is leuk BEdacht maar het is onduidelijk wanneer deze nou ophoud en je weer over de echte wereld gaat schrijven. Toch vind ik de vergelijking niet bepaald DOORdacht: bij een feest waar je naar toe gaat om dat je het leuk vind, zijn er geen regels, je hoeft niet te gehoorzamen en je kan weer weg als je dr zin in hebt. Zie je de overeenkomsten met de kerk?? Ik niet.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van branie86 op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:12:
De enige overeenkomst die ik zie is dat mensen in zowel een kerk en op een feest een "gelukzalig" gevoel kunnen beleven, maar daar houdt het ook wel op.

Jij bekijkt alles volgens jouw (nogal nauwe) perspectief en volgens jouw redenatie zou je ook de Albert Heijn een kerk kunnen noemen, net zoals een voetbalclub, buurtcentrum, de huishoudbeurs, een politieke partij etc.

Allemaal organisaties die bedacht zijn door mensen, om iets samen te beleven en/of bereiken met andere mensen, net zoals de kerk. Jouw geloof blijft een hersenspinsel, net zoals mensen vergelijkbare hersenspinsels hebben, die niet perse slechter zijn dan die van jouw !

Geloof is vaak opgeschreven in boeken vol met regels, dat mensen dom houdt en vaak gebaseerd is op angst. Feesten zijn maar op een ding gebaseerd: plezier maken !

Ik ontken niet dat er problemen zijn, zoals overal waar veel mensen samenkomen, maar voorlopig heeft nog niemand een moord gepleegd omdat hij/zij vond dat hun DJ beter was dan van die iemand anders, en dat kunnen we van bepaalde "gelovigen" toch niet zeggen !


Branie86 aan de macht! Ook al ben je dan een goddeloze Gothic...
Waarschuw beheerder
donateur
Heerlijke reacties mensen! Laat voorop staan dat een Column aan moeten zetten tot discussie...

Nergens in bovenstaande column staat dat de Dj een God is, het zijn de mensen die hem dat maken. Ik probeer een vergelijking te maken tussen een vrome Christen die elke zondag netjes naar zijn kerk gaat net als veel mensen hier die een (identiek) geloof hebben 🇮🇳: HOUSE en elke zaterdag (tot zondagmorgen) naar hun kerk gaan.

Uiteindelijk is in de ogen van de Christen de Houser vaak goddeloos en/of een kudde dansend vee (Dimitri:)) en zijn de feesten het huis van de Duivel. Als we het omdraaien zien veel Housers de Christenen als een stelletje zielepoten (wil niet generaliseren trouwens) maar eigenlijk lijken we allemaal een beetje op elkaar: we geloven. Op wat voor een manier dat dan ook is...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:03:
Dit is 1 van de slechtste columns die ik hier heb gelezen, vind ik.
Om te beginnen leest t al niet lekker en de vergelijkingen vind ik erg ver gezocht.


helemaal mee eens.

bij het lezen van de 1e zin d8 ik al: dit is niks :(
Waarschuw beheerder
Uitspraak van RickJames op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:46:
Zie je de overeenkomsten met de kerk?? Ik niet.


precies... ik ook niet
de vergelijkingen zijn te ver uitgedacht zo kan ik er ook
nog wel een paar bedenken...
 
Werkzaam bij SEKOIA
Waarschuw beheerder
1.... er bestaat geen god.. een DJ is geen god, een DJ is iemand met een skill die muziek... muziek is wel magistraal.. maar ook geen God.. een God kan niet slecht zijn, dat kan muziek wel. punt
Waarschuw beheerder
Volgens mij is zo'n soort column al een x eerder geschreven
 
Waarschuw beheerder
God is a Dj ;p
Waarschuw beheerder
boven of beneden ???
doe mij maar t midden....:jaja:
als je dood ben merk je toch het verschil nie meer.

en een goeie column beetje een afgezaagd onderwerp.
:respect:
 
Waarschuw beheerder
dit is echt de allertrieste column ooit geschreven

hahahaahah

sodemieter toch op met je gelovige bullshit, laat iedereen in zijn waarde DUS OOK MENSEN DIE NIET GELOVEN.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:01:
Ga ons genot van feesten en beukende beats niet lopen verzieken door het te gaan vergelijken met kerkelijk geneuzel want het lijkt in geen 100 jaar op elkaar. WIJ AANBIDDEN NIET en zullen ook nooit zo achterlijk zijn om bepaald regels op te leggen zoals de kerk doet.
WIJ ZIJN VRIJ! kerkgangers niet...


:respect:
als iemand helemaal los wil gaan in het weekend moet hij dat vooral doen.8)

ga je lekker in houden voor een geloof,ga je de pijp uit is er niks.
dan flip je extra de pan uit.
hele leven saaie bedoeling is het daarna over.:lol:
 
Werkzaam bij KraakPiep
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:49:
maar eigenlijk lijken we allemaal een beetje op elkaar: we geloven.


Dus als ik naar een feest ga, waar geloof ik dan in??? In de draaiende DJ, goede sfeer en dikke beats? Onmogelijk mee te vergelijken met jouw gekruisigde DJ. Die stierf voor onze zonden ... nah: als alle DJ's dat zouden doen hadden we nu allemaal live acts :roflol:
Waarschuw beheerder
Ik zie een dj niet als god, alleen als entertainer..:/

Verder gebruik ik niet, drink ik niet en ben ik goed voor m'n medemens dus laat me alsjebliiiieft met rust! :frusty:
 
Waarschuw beheerder
ga weg met je geloof, DE oorzaak van ellende in deze wereld
 
Waarschuw beheerder
Een onwijs slechte column. Hij begon opzich goed, maar al snel sloeg het echt he-le-maal nergens meer op. Je gaat veel te ver in je vergelijking en de boodschap die je aan het eind van je column over probeert te brengen is echt compleet bullshit.
Waarschuw beheerder
de 1 gaat naar de kerk en de ander gaat naar een feest lekker boeiend:/

ik wil naar een week school en werk( nodige stress) helemaal los gaan en me hoofd lekker leegmaken zodat ik de week erop weer fris kan beginnen(Y)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bakaYaro op dinsdag 21 augustus 2007 om 02:45:
Geloof is de vrijwillige gevangenschap van de geest,


vind ik inderdaad mooi omschreven! precies hoe ik erover denk...
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:55:
sodemieter toch op met je gelovige bullshit, laat iedereen in zijn waarde DUS OOK MENSEN DIE NIET GELOVEN.


Snap niet dat mensen zich persoonlijk aangesproken zouden voelen... En in bovenstaande stukje tekst wordt absoluut IEDEREEN in zijn waarde gelaten, daar gaat het deels juist over! Hoe kan ik nu negatief over een (doel)groep schrijven als ik er onderdeel van uit maak... :-S

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 14:09:
Onmogelijk mee te vergelijken met jouw gekruisigde DJ.


Wie zegt dat mijn DJ gekruisigd is?

Uitspraak van Water Joe Junkieee op dinsdag 21 augustus 2007 om 14:21:
laat me alsjebliiiieft met rust!


...................................?
 
Waarschuw beheerder
donateur
Zoals je ziet is het geloven op zich niet echt een gewaardeerd onderwerp hier. (6)
 
Werkzaam bij Based on Logics
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 augustus 2007 om 14:09:
als alle DJ's dat zouden doen hadden we nu allemaal live acts


dat vind je zo erg 8)

mijn vriendin vind me goddelijk, maar dat word vast niet bedoelt 8)

verder snap ik het punt wel, maar gevaarlijk omschreven vind ik :)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 21 augustus 2007 om 14:28:
Snap niet dat mensen zich persoonlijk aangesproken zouden voelen... En in bovenstaande stukje tekst wordt absoluut IEDEREEN in zijn waarde gelaten, daar gaat het deels juist over! Hoe kan ik nu negatief over een (doel)groep schrijven als ik er onderdeel van uit maak...


dus je schrijft dit niet om mensen te overtuigen? :S
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marlot<3 op dinsdag 21 augustus 2007 om 13:43:
oke na dit stuk ben ik het er helemaal over eens...

op naar het volgende feest!!!


Inderdaad..! :)
Waarschuw beheerder
pfff ik word zo moe van dat gelul over dat mag wel en niet van god.
heb bij mij op het werk ook zo'n kneus, die verstopt zelfs de kalenders waar je een tepel te veel op ziet. want dat mag niet van god. het naakte lichaam (uiteindelijk toch de creatie van "god")is iets schandaligs.
Ik vraag dan, ben jij met kleren aan geboren??
zegt ie, daarom worden kinderen al geboren met schande.
dan heb ik zo'n zin om hem eens door elkaar te rammelen en te schreeuwen dat ie z'n ogen open moet doen.
Want als er al een god is, geloof ik nooit dat dit zijn of haar bedoeling is.