Partyflock
 
­ Nederland

Jong overleven

anoniem gepubliceerd op
Jong overleven
23 juli 2007
Ik loop op straat met mijn drie kinderen dicht bij mij. 22 jaar oud en na een tijdje voel ik priemende ogen. Het gefluister start zachtjes. Een hand voor de mond om het te dempen, alsof het een schande is. Ik weet dat ik er jonger uitzie dan ik ben. Ik loop door en trek me er niets van aan.

Ik stap een winkel binnen en begin aan mijn boodschappen. Een oudere vrouw stopt voor onze neus en kijkt me glimlachend aan. Ik zeg beleefd goedendag. Ze went zich tot mijn oudste en vraagt: Goh wat leuk! Ben je met je zus op stap? Ik ben te verbijsterd om antwoord te geven. Mijn oudste verschuilt zich achter mijn benen en vraagt: Mama, wie is dat? Weer een verbijsterde blik, dit keer van de vrouw voor mij. Ik weiger haar een antwoord te geven. Ongevraagd komt de opmerking: Wat jammer, het waren zeker ongelukjes. Vind je het niet zonde dat je je school niet kan afmaken? Ik vertel de vrouw dat ik toch echt mijn diploma heb en ik word voor leugenaar uitgemaakt. Ik draai me om en schenk er geen aandacht meer aan.

Als mijn vriend in de avond thuis komt, vertel ik hem het verhaal. Ik ben nog steeds verbijsterd. Hij snapt mijn gevoel, geeft mij een knuffel en zegt dat ik een goede moeder ben. Ik was 19 toen ik mijn oudste kreeg, 2 jaar later volgde zijn broertje en onlangs ben ik voor de derde keer moeder geworden. Bewuste keuzes, gebasseerd op liefde. Gebasseerd op een drang naar nageslacht om mijn normen en waarden mee te geven in de maatschappij voordat ik straks te oud ben en niet meer mee tel. Plots klapt er iets in mijn gezicht; ik besef me ineens dat ik nu als te jong word beschouwd. Te jong om dingen te kunnen hebben meegemaakt, te jong om te functioneren. Te jong om een eigen mening te hebben en die op mijn kinderen over te brengen, laat staan om er zelfstandige individuen van te maken.

Het maakt men niet uit dat je al genoeg levenservaring hebt, want het past niet in het beeld wat ze hebben van een 22-jarige. Het maakt de mensen niet uit dat ik een leuk huis heb en een stabiele relatie en dat wij ook werken aan de toekomst. Het maakt de mensen niet uit dat je een diploma hebt. Het maakt ze evenmin uit dat je als moeder aan het bed van je kind staat die dood en doodziek is. Meer dood dan levend, dat je als moeder beslissingen moet nemen over operaties en medicijnen. Je krijgt de beschuldigende vinger dat je niet weet hoe je met je kind moet omgaan en dat je moet knokken om de verklaring. Uiteindelijk bleek het te gaan om een verkeerde diagnose waar ze naar gehandeld hebben. Meer dan een sorry kan er niet vanaf. Ondertussen sta je als moeder aan de kant, te huilen omdat je niet als vol wordt aangezien, tenzij er iets mis gaat.

Mijn oudste kwam erbovenop. We kregen onze gerechtigheid, maar de vooroordelen blijven. Ik ben geen standaard jonge moeder. Mijn kinderen hebben structuur, gaan naar school, krijgen liefde en aandacht en bespreken alles met ons, omdat ze ons vertrouwen. Moe word ik van die vooroordelen. Maar verhalen die je hoort over vaders die hun gezin uitmoorden, een moeder van in de 30 die haar pasgeboren kindje dood, die worden afgedaan en in de doofpot gestopt. Want men denkt nog steeds dat een mens van in de 30 dat niet doet. Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen en waarom? Een tiener is fitter, is energieker, heeft de drang om te overleven, dingen te leren en die op haar kinderen over te brengen. Een tiener wordt in de avond niet zo snel moe en is ook overdag alerter naar haar kind toe, kortom heeft minder stress. Een tiener mist alleen soms de dingen die ze deed toen ze nog uitging, maar ziet dan een lachend kindersmoeltje en heeft er geen behoefte meer aan. Pronkt met haar kind tegenover haar vriendinnen, ook al hebben die nog geen kinderen en ziet vaak de positieve kanten erin, ondanks dat het zwaar is. Een ouder persoon denkt het vaak allemaal net iets beter te weten dan de jongere generatie, en is gefrustreerd als iets niet lukt, omdat hun beeld naar de maatschappij toe niet meer te veranderen is, ook al hebben ze ongelijk. Maar uiteindelijk lieve mensen, op het moment als er een kind word geboren, wordt er ook een moeder geboren en dan maakt het niet uit of je nu 19, 29 of 39 bent. Je leert elke dag een beetje meer moeder zijn.

961 opmerkingen

Ik vind het ook wel cool
alleen je hebt altijd van die mensen he
wou ook wel dat ik de ware vroeg was tegen gekomen;)
 
Tja .. het leven is één en al vallen en weer opstaan.

Ik ben nog steeds niet de ware tegen gekomen.
Word je soms ook wel moe van hoor..
Je wil eens vastig heid..

trek het je niet aan , je doet hartstikke goed.

mireille
 
mooie column.

enige wat ik er aan toe zou willen voegen is in het laatste stuk:

Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen en waarom? Een tiener is fitter, is energieker, heeft de drang om te overleven, dingen te leren en die op haar kinderen over te brengen. Een tiener wordt in de avond niet zo snel moe en is ook overdag alerter naar haar kind toe, kortom heeft minder stress. Een tiener mist alleen soms de dingen die ze deed toen ze nog uitging, maar ziet dan een lachend kindersmoeltje en heeft er geen behoefte meer aan. Pronkt met haar kind tegenover haar vriendinnen, ook al hebben die nog geen kinderen en ziet vaak de positieve kanten erin, ondanks dat het zwaar is.

een tiener heeft ook nog het zicht van een jonger iemand, waardoor je dus ook alles kunt bespreken met je kids, ook als ze ouder zijn..

mijn ouders vertel ik pas na 2 weken relatie dat ik een relatie heb.. dingen als een joint roken hebben ze nog nooit van gehoord, weten niet wat het is en vinden het daarom in principe al rommel waar je binnen 2 maand aan dood kunt gaan..

jonge ouders (zowel de moeder als de vader) hebben naar mijn mening een veel sterkere band met hun kinderen dan vrouwen/mannen die op hun 35e pas papa of mama worden.
 
of je een band met je kind hebt ligt aan jezelf.dat heeft ook weer niks met leeftijd te maken.ik ben laat moeder geworden en heb hiervoor heel veel gefeest.ik heb alles gedaan wat god verboden heeft.wil ik dan dat mijn dochter dit ook allemaal gaat doen?nou nee.dat klinkt missschien hypocriet maar je houd van je kind dus ben je bang voor alle gevaren juist omdat je weet wat er kan gebeuren.ik probeer mijn dochter haar eigen keuzes te laten maken goed of fout en dat ik achter haar sta wat er ook gebeurt
laatste aanpassing
Hoi hoi....

Ik vind het heel erg goed dat je hier voor uitkomt bedoel ik ben nu 31 en heb 2 jongens 16 en 10 dus weet van alle VOORoordelen die men heeft(en ook hebben gehad uiteindelijk).
En ik vind dat er ook eens van een andere kant gekeken moet worden.

Je doet het hartstikke goed uit wat ik zo lees ennuh petje af............laat ze maar kletsen....jij weet beter!!!


Toen ik zo jong moeder werd(in die tijd waren er ook al hele jonge moeders)stopte ze je weg in de zin van begeleiding ect...en werd je als kind met kind behandelt letterlijk en figuurlijk.
Ik ben wel een boel kwijt geraakt,familie ect....maar het is m'n eigen keuze geweest,waar ik me heel bewust van was.
Maar nu de oudste gaat 't laatste jaar VMBO doen en de jongste zit in groep 8.
We hebben een huis gekocht,mn mannetje en ik al 17jaar bij elkaar en uiteindelijk worden de vooroordelen wel minder.

Je leert elke dag een beetje meer moeder zijn,wat je zegt.
Net zoals je elke dag iets leert tot de dag dat je dood gaat.

:Respect:
Wees trots op wat je hebt bereikt. Heel veel mensen, zullen je nooit willen begrijpen, daar zijn ze te dom voor.
Trek je er niets van aan.
Jij, je man en je kids weten beter, daar moet je mee verder in dit leven en niet met de mensen die jou veroordelen.
:respect:
 
Artiest Quintos
wees trots op jezelf ;)
Het zijn de keuzes die je maakt en laat andere maar kletsen.
Jij bent diegene die verder moet met je gezin.niet de mensen om je heen.
er zijn gelukkig ook mensen die het wel accepteren.zie alle antwoorden.

succes met je gezin.

groetjes Q
 
wat maakt het uit hoe oud je bent
als je kind maar een toekomst kan bieden
ik werd op m,n 21ste moeder iets ouder dan jou ,, sommige van me vrienden begonnen pas op hun 31ste het is ieders zijn keuze en leven toch ..
 
hier kan ik alleen maar respect voor hebben!!(Y)
leef het leven zoals jij dat wilt en de mensen die kijken en praten
hebben daar zelf het lef niet voor. dus lach er om!!!!!
veel succes met je gezin :respect:
allemaal voorordelen laat ze maar kletsen ik heb alleen maar respect voor iemand zoals jij
 
mensen moeten niet zeiken net als een vrouw van 19 niet voor haar kinderen kan zorgen ik ken een meije die ken selfs een kindje op voeden en sy was 15 dus laat se maar zeiken als je er aan toe bent en het is uit liefde wat dan nog
 
Trek je dr nix van aan!!
jij weet wel beter!! wat is nouw mooier dan mooie kinderen van jezelf op de wereld te zetten!! mijn nicht was 18 en was ZEKER GEEEN ongeluk!!
dus meid,, goedzo!!;)
 
Et slaat helemaal nergens op dat mensen zo reageren en zeggen dat et zogenaamd ongelukjuhs zijn....doe normaal!!! ik ben zelf 21 en mn vriendin 19... wij hebben de eerste ook op komst wel niet gepland maar dat maakt ons niet uit...hij of zij komt eraan en we zijn er verdomd blij mee...ik hoop voor mezelf en mijn vriendin dat ik ze ook een goede structuur en dergelijke kan bieden:) ik laat me ook nie onderuit halen met zulke opmerkingen... we gaan er gewoon voor...ga zo door:D
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 augustus 2007 om 17:19:
ik ken een meije die ken selfs een kindje op voeden en sy was 15 dus laat se maar zeiken als je er aan toe bent en het is uit liefde wat dan nog

Ik denk wel dat er een verschil zit tussen 19 en 15.. en misschien wel jonger dan 15!! er zijn genoeg kinderen (jonger dan15) die een kind krijgen..... en dan kun je zeggen dat er sprake was van liefde... maar dat is ook niet gezond!! een kind wat een kind krijgt :S
 
Ik vind dat leeftijd geen moer uitmaakt.
Gaat om hoe jij in het leven staat en volwassen genoeg bent om een kind op te voeden.Daar zit dus geen leeftijd aan gebonden.
Zijn zat ouderen die beter geen kinderen kunnen krijgen omdat ze van hun eigen leven al niks bakken.

Heb wat reacties zitten lezen en merk dat sommige vinden dat je beter jong aan kinderen kan beginnen zodat je je kinderen beter begrijpt.
Dat is natuurlijk ook onzin.
Wie zegt dat als je een jonge moeder hebt zij het wel tof vind dat je blowt????

Opvoeding ligt aan het aard van het beestje.Hoe oud het beestje ook is.


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 augustus 2007 om 13:24:
Uitspraak van lijke op maandag 27 augustus 2007 om 17:19:
ik ken een meije die ken selfs een kindje op voeden en sy was 15 dus laat se maar zeiken als je er aan toe bent en het is uit liefde wat dan nog

En ben het eens met Laura.Iemand van 15 is zelf nog een kind.die hoort nog van haar jeugd te genieten.en zelf volwassen te worden,
want je zit nog in je ontwikkelingsfase.en ook al vind je dat zelf niet op die leeftijd daar kom je dan later wel achter als je ouder bent.
Wow! Echt een ongelooflijk verhaal.
Zelf ben ik pas 17, heb een schoonzus van 31
die pas is bevallen en een vriend van 25.

Nou ja pas 17. Bijna 18, en ik vraag me wel eens af,
wat zou nou beter zijn. Als ik klaar ben met mijn
vervolg opleiding ben ik bijna 21 ik vind dat een
frisse en jonge leeftijd en waarom niet goed genoeg
om een kind op te voeden. Of toch wat later. Als je
uitgefeest bent en meer levens ervaring hebt...
Tegenwoordig is het modern om pas rond je dertigste
te gaan moederen.

(wat is nu belangrijker... Goed in het beeld van de
maatschappij passen, terwijl de "meeste" op deze leeftijd
een aanloop beginnen te nemen naar een keerpunt.
-of- je kinderen een goede opvoeding te geven en de l
iefde die ze verdienen, van een jonge alerte vrolijke moeder
die zal knokken voor het bestaan van haarzelf en haar kinderen ondanks dat ze een vinger nagewezen krijgt.

Ik heb er overnagedacht, je verhaal gelezen en weer nagedacht.
Ik het ontzettend knap van jullie. Bij je man zal het vast ook
wel een beetje in de koude kleren zitten als je met zo'n (dit) verhaal thuis komt.

Nogmaals, ik ben 21 als ik klaar ben met mijn vervolg opleiding.
Nog 3 jaar te gaan.
3 jaar gaat zo verschrikkelijk snel. Maar geeft tegelijker tijd
nog zoveel tijd om de goede keuzes te maken.

Ik wens jou en jullie nog veel succes met de opvoeding en dat je
verder nog een gezond en gelukkig leven krijgen...

Groetjes lian
echt top van je meid!
ik ben zelf nu 19 en heb een zoontje van 2,5 jaar.
een zoon genoemt "ongelukje" ik zelf zie het eerder als niet geplant meer zeker wel gewenst.
ik heb een prima jeugt gehad heb een diploma en ga gewoon verder leren. ik ben niet meer met de vader maar heb wel sinds 8 maanden een nieuwe vriend. dit gaat erg goed samen met de kleine.

ik hoor ook vaak van mensen goh je bent nog wel erg jong he en van waarom heb je het niet weg laten halen.
daar kan ik soms echt boos om worden maar ik heb gewoon schijt aan wat mensen over me denken.
ik heb een mooi lief en gezond kereltje lopen en ben blij met hem.
en zal hem ook alles geven wat ik kan en ik hou ondstentend veel van hem en hij zal voor mij altijd op de 1e plaats staan.

ondanks mijn jongen leeftijd maak ik er gewoon het besten van en geniet ik van het leven en de mooie dingen die ik mee mag maken met die kleine dreumes.

en het gaat niet om hoe oud je bent maar om de liefde en veiligheid die je het kind geeft. zo lang een kind dat maar heeft maakt leeftijd in mijn ogen niks uit.

groetjes nicole
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 augustus 2007 om 14:04:
Wie zegt dat als je een jonge moeder hebt zij het wel tof vind dat je blowt

ik vraag me serieus af hoe je daarop komt? is per definitie elke tienermoeder een blowende dolle mina?
 
Ik denk dat ze bedoelde dat ongeacht hoe oud je bent een moeder het nooit tof vind als je blowt!! Ik ben zelf ook jong moeder geworden (18) en heb ook alles gedaan wat god verboden heeft maar no way dat ik het ok zou vinden dat mijn dochter gaat blowen, mijn voordeel is dat ik nog heel goed kan uitleggen wat de nadelen zijn omdat het nog niet zo lang geleden is. Wat me wel leuk lijkt is om mijn mooie meisje over een aantal jaar mee te nemen naar een feestje maar ik ben bang dat ze mij dan weer te oud vind!!! Krijg je de omgekeerde wereld..
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 09:07:
ik vraag me serieus af hoe je daarop komt? is per definitie elke tienermoeder een blowende dolle mina?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 augustus 2007 om 14:04:
Wie zegt dat als je een jonge moeder hebt zij het wel tof vind dat je blowt????

meis je leest de zin verkeerd.

dank u sassie jij snapt hem.(F)(F)
ik las ergens iemand zeggen dat als je jonge ouders hebt met hun makkelijker over alles kan praten.over blowen en dat soort zaken.
en ik ben het daar niet mee eens.das per persoon en leeftijd verschillend.
laatste aanpassing
 
''Bewuste keuzes, gebasseerd op liefde.''
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 14:38:
meis je leest de zin verkeerd

klopt sorry (f)


Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 14:38:
ik las ergens iemand zeggen dat als je jonge ouders hebt met hun makkelijker over alles kan praten.over blowen en dat soort zaken.
en ik ben het daar niet mee eens.das per persoon en leeftijd verschillend.

ik was degene die dat zei haha, maar om daar even op verder te gaan:
ik kan alles met mijn ouders bespreken en dat kan ik ook met mijn grootouders zelfs mijn overgrootmoeder nog als ik die wat vaker zou zien, maar ook met mensen die ouder zijn en het er eigenlijk niet mee eens zijn, ik vind dat als je elkaar respecteerd je overal over kunt praten, n feit blijft wel een jonger persoon staat meer open voor dingen.
 
wow...mooie collumn...

geweldig dat je het allemaal zo goed kan combineren!

ik kan ook niet wachtten op kinderen....kheb alleen nog niet echt zin om voor 1 vrouw alleen te gaan.....das toch wel zo handig als je ene kind krijgt8)

succes met alles.....:)(Y)
 
Ieder z'n keuzes, ieder z'n dingen. Vooroordelen zijn sowiezo fout. Opvoeding is het belangrijkst en zo te horen gaan ze een goede opvoeding krijgen. Laat ze maar lullen, je hebt 2 geweldige kinderen en ze zullen een geweldige opvoeding krijgen. Ik ben er iig van overtuigd.

Ps. erg mooie column.
laatste aanpassing
 
dat begreep ik diie banka.;p;p

dat bedoelde ik ook dat dingen bespreken met je ouders niet aan de leeftijd ligt.dat het per mens verschillend is hoe ze tegen dingen aan kijken.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 20:13:
n feit blijft wel een jonger persoon staat meer open voor dingen.

op wat basseer je dat???sorry ben ik het weer niet mee eens.
zoals ik al zei is per persoon verschillend.
en wat je nu zelf doet is jezelf ook in een hokje plaatsen zoals mensen dat ook doen bij jou.en dat was toch juist net niet de bedoeling lijkt mij.
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 23:16:
je hebt 2 geweldige kinderen

het zijn er 3 :D


Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 00:51:
op wat basseer je dat???sorry ben ik het weer niet mee eens.
zoals ik al zei is per persoon verschillend.

nou dat basseer ik op het feit dat iemand van in de 30 zijn mening al gevormd heeft en totaal niet meer openstaat voor nieuwe impulsen van buitenaf, vandaar ook de benaming: die jeugd van tegenwoordig....

het tijdperk hardcore, r&B noem maar op bezorgd de meeste mensen grijze haren als ze beseffen dat hun lieve kleine meid of jongen daaraan meedoet. Discussie tot gevolg en waar ik ook nog van mening ben: mensen dei naar maatsafen dan al 30 zijn die hebben zoiets van het hoeft niet meer zo gek en hebben het afgesloten en jonger iemand die staat er nog voor open, uitgaan etc, daar ligt het grote verschil.


Ik plaats mezelf niet in een hokje, ik ben jong moeder so what, maar wel 1 van de weinigen die het compleet anders doen ik heb alleen een erg uitgesproken mening hierover =]
 
ja zoals ik al zeg ik vind het persoon verschillend is mijn mening.
gelukkig verschillen meningen p;p
en ja geloof je over je opvoeding.ik ken een jong stel waar het precies andersom mee is.
maar vind het zeker niet leeftijd gebonden om een goede ouder te zijn.
laatste aanpassing