Partyflock
 

Jong overleven

anoniem gepubliceerd op
Jong overleven
Ik loop op straat met mijn drie kinderen dicht bij mij. 22 jaar oud en na een tijdje voel ik priemende ogen. Het gefluister start zachtjes. Een hand voor de mond om het te dempen, alsof het een schande is. Ik weet dat ik er jonger uitzie dan ik ben. Ik loop door en trek me er niets van aan.

Ik stap een winkel binnen en begin aan mijn boodschappen. Een oudere vrouw stopt voor onze neus en kijkt me glimlachend aan. Ik zeg beleefd goedendag. Ze went zich tot mijn oudste en vraagt: Goh wat leuk! Ben je met je zus op stap? Ik ben te verbijsterd om antwoord te geven. Mijn oudste verschuilt zich achter mijn benen en vraagt: Mama, wie is dat? Weer een verbijsterde blik, dit keer van de vrouw voor mij. Ik weiger haar een antwoord te geven. Ongevraagd komt de opmerking: Wat jammer, het waren zeker ongelukjes. Vind je het niet zonde dat je je school niet kan afmaken? Ik vertel de vrouw dat ik toch echt mijn diploma heb en ik word voor leugenaar uitgemaakt. Ik draai me om en schenk er geen aandacht meer aan.

Als mijn vriend in de avond thuis komt, vertel ik hem het verhaal. Ik ben nog steeds verbijsterd. Hij snapt mijn gevoel, geeft mij een knuffel en zegt dat ik een goede moeder ben. Ik was 19 toen ik mijn oudste kreeg, 2 jaar later volgde zijn broertje en onlangs ben ik voor de derde keer moeder geworden. Bewuste keuzes, gebasseerd op liefde. Gebasseerd op een drang naar nageslacht om mijn normen en waarden mee te geven in de maatschappij voordat ik straks te oud ben en niet meer mee tel. Plots klapt er iets in mijn gezicht; ik besef me ineens dat ik nu als te jong word beschouwd. Te jong om dingen te kunnen hebben meegemaakt, te jong om te functioneren. Te jong om een eigen mening te hebben en die op mijn kinderen over te brengen, laat staan om er zelfstandige individuen van te maken.

Het maakt men niet uit dat je al genoeg levenservaring hebt, want het past niet in het beeld wat ze hebben van een 22-jarige. Het maakt de mensen niet uit dat ik een leuk huis heb en een stabiele relatie en dat wij ook werken aan de toekomst. Het maakt de mensen niet uit dat je een diploma hebt. Het maakt ze evenmin uit dat je als moeder aan het bed van je kind staat die dood en doodziek is. Meer dood dan levend, dat je als moeder beslissingen moet nemen over operaties en medicijnen. Je krijgt de beschuldigende vinger dat je niet weet hoe je met je kind moet omgaan en dat je moet knokken om de verklaring. Uiteindelijk bleek het te gaan om een verkeerde diagnose waar ze naar gehandeld hebben. Meer dan een sorry kan er niet vanaf. Ondertussen sta je als moeder aan de kant, te huilen omdat je niet als vol wordt aangezien, tenzij er iets mis gaat.

Mijn oudste kwam erbovenop. We kregen onze gerechtigheid, maar de vooroordelen blijven. Ik ben geen standaard jonge moeder. Mijn kinderen hebben structuur, gaan naar school, krijgen liefde en aandacht en bespreken alles met ons, omdat ze ons vertrouwen. Moe word ik van die vooroordelen. Maar verhalen die je hoort over vaders die hun gezin uitmoorden, een moeder van in de 30 die haar pasgeboren kindje dood, die worden afgedaan en in de doofpot gestopt. Want men denkt nog steeds dat een mens van in de 30 dat niet doet. Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen en waarom? Een tiener is fitter, is energieker, heeft de drang om te overleven, dingen te leren en die op haar kinderen over te brengen. Een tiener wordt in de avond niet zo snel moe en is ook overdag alerter naar haar kind toe, kortom heeft minder stress. Een tiener mist alleen soms de dingen die ze deed toen ze nog uitging, maar ziet dan een lachend kindersmoeltje en heeft er geen behoefte meer aan. Pronkt met haar kind tegenover haar vriendinnen, ook al hebben die nog geen kinderen en ziet vaak de positieve kanten erin, ondanks dat het zwaar is. Een ouder persoon denkt het vaak allemaal net iets beter te weten dan de jongere generatie, en is gefrustreerd als iets niet lukt, omdat hun beeld naar de maatschappij toe niet meer te veranderen is, ook al hebben ze ongelijk. Maar uiteindelijk lieve mensen, op het moment als er een kind word geboren, wordt er ook een moeder geboren en dan maakt het niet uit of je nu 19, 29 of 39 bent. Je leert elke dag een beetje meer moeder zijn.

961 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
:respect:
Waarschuw beheerder
Goede column. Ik herken veel in wat je beschreven hebt.

Ik ben zelf ook zo een zogenoemde jonge moeder (ben nu 23 en heb een dochter van 5) en loop vaak tegen vooroordelen aan. Ook als ik mijn dochter naar school breng, kijken ouders de eerste paar dagen een beetje met schuine ogen naar me, maar zodra ze zien hoe mijn kleine meisje zich gedraagt, verandert dat omdat ze niet anders is dan andere kinderen en zich goed heeft ontwikkelt als klein meisje en de dingen die daarbij horen. Ik heb zelf de keuze gemaakt om te blijven studeren en mijn diploma's te halen, en daar krijg je gelukkig ook de erkenning en de bewondering voor van mensen en daardoor vallen de vooroordelen steeds meer weg.

De keuzes die je maakt als jonge moeder, voor jezelf en voor je kind, zorgen ervoor hoe anderen tegen je aan kijken. Kies je ervoor om veel thuis te zitten en verder niet veel te doen, dan krijg je veel vooroordelen, maar kies je er voor om gelijk weer door te gaan met school en daarna te gaan studeren, dan krijg je juist veel bewondering. Alles hangt af van de keuzes die je maakt en de verantwoordelijkheid die je neemt, voor jezelf en voor je kind.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van LiveyourLifeliketheKING op dinsdag 7 augustus 2007 om 19:27:
Gaat niet eens zo zeer over wat je zegt maar de manier waarop,MUTS!
Je kan ook gewoon je mening geven zonder de bitch uit tehangen,maar blijkbaar ben je dat gewoon.
Ok?


Pardon?

Iemand stelde dat vrouwen die op hun 30ste aan kinderen beginnen niet gezond zijn (te oud). Daar mag ik best op zeggen dat dat een debiel antwoord is, tegenwoordig is meer dan de helft van de vrouwen boven de 30 voor ze aan het eerste kindje beginnen.
Na dit antwoord begin JIJ me voor naar wijf uit te schelden, nou als het niet in je straatje past vlieg je al tegen het plafond.

Is niet erg, begrijpend lezen is ook een vak. :flower:

Verder heb ik nergens geoordeeld over dat jonge moeders slecht zijn ofzo, deze woorden worden mij ook weer in de mond gelegd.

Maar goed, als je een ietsiepietsie commentaar hebt en niet reageert dat je respect hebt en zoveel bewondering voor columnschrijfster zijn jullie allemaal in je eer van moeder-zijn aangetast.

Nou, zou ik me als moeder zijnde vooral druk om maken zeg. :S
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van 'NIN0N// op dinsdag 7 augustus 2007 om 14:50:
misschien kom je al een stuk aardiger over als je iemand die je niet kent gewoon geen muts of debiel noemt! en ik zeg écht niet dat moeders slechter zijn als ze 30 zijn, ik probeer alleen duidelijk te stellen dat er in de maatschappij wél word gezegt dat jongere moeders slechter zijn, terwijl ze toch allemaal gelijk zijn?! want jongere moeders maken net zoveel fouten als moeders van 30.laatste aanpassing 7 augustus 2007 14:51


Jij stelde eerder dat het niet goed is als vrouwen van dertig nog kinderen krijgen. Dat is net zo krom als zeggen dat meiden van negentien beter nog geen kinderen kunnen krijgen.

Ik bedoel precies hetzelfde: je hebt goede en slechte moeders van dertig, en goede en slechte moeders van negentien. Leeftijd zegt niet of je een goede of slechte moeder bent. Dus geloof dat dit de discussie niet is, terwijl jullie blijven beweren van wel (ik bedoel tegen mij, niet in het algemeen).

Verder noemde ik iemand muts nadat ze me voor naar wijf uitmaakte. Tsss, hoe durft ze? Ze kent me niet eens. :D

En ik vind de uitspraak dat het slecht is dat vrouwen van dertig nog kinderen krijgen debiel, ik heb niemand voor debiel uitgemaakt.

Maar begrijpend lezen is moeilijk, merk ik hier zo. :flower:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bladiblaaaaaa op woensdag 8 augustus 2007 om 06:46:
Jij stelde eerder dat het niet goed is als vrouwen van dertig nog kinderen krijgen. Dat is net zo krom als zeggen dat meiden van negentien beter nog geen kinderen kunnen krijgen.

Ik bedoel precies hetzelfde: je hebt goede en slechte moeders van dertig, en goede en slechte moeders van negentien. Leeftijd zegt niet of je een goede of slechte moeder bent. Dus geloof dat dit de discussie niet is, terwijl jullie blijven beweren van wel (ik bedoel tegen mij, niet in het algemeen).


dat wilde ik net zeggen!
 
Waarschuw beheerder
mooi collum :respect:
 
Waarschuw beheerder
Mooie tekst ben het echt helemaal met jou eens laat ze maar door de grond heen zakken de mensen die in een negatieve zin naar je kijken.
heb respect voor je echt waar, want drie kinderen is ook niet niks maar daar word dan weer niet naar gekeken.
PETJE AF!!!!
Waarschuw beheerder
heel mooi geschreven, ik ben zelf geen moeder maar kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt.

zet m op meid.
 
Waarschuw beheerder
Ik herken mijzelf er helemaal niet in.Ik was 33 toen ik mijn dochtertje kreeg.Dat was voor mij de juiste tijd.Als iemand daar eerder aan toe is is dat de keus van die persoon om er dan aan te beginnen.Elke fase van je leven heeft voor en nadelen.Ik vind het wel jammer dat je vrouwen van 30+ wegzet alsof ze uitgeleefd,energieloos,moe en niet oplettend zouden zijn.Ik denk dat het niks met leeftijd te maken heeft.Je neemt jezelf als standaard voor alle jonge moeders en dat is niet realistisch.Net als ik geen standaard ben voor alle moeders van 30+.Iedereen is verschillend en doet het op zijn eigen manier.Jij hebt jouw eigen weg gevonden en dat is prima.Weet je hoe je het ook doet er is altijd wel iemand het er niet mee eens.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 augustus 2007 om 00:03:
Uitspraak van .... {M}iss {C}helle .... op dinsdag 7 augustus 2007 om 21:44:
Goed geschreven...

Mensen zouden wat minder snel moeten oordelen over andere mensen


:yes: :respect:


Ben zelf ook een jonge moeder en herken veel in je collum :respect:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van b) Prettig gestoord b) en heus wel lief op woensdag 8 augustus 2007 om 01:46:
Mooi stukje alleen deze zin vind ik nergens op slaan:


Ik ben geen standaard jonge moeder.


Jij vind t zelf zo erg dat mensen jou vooroordelen, moet je dat zelf ook niet doen, wat is volgens jou een standaard jonge moeder dan?
iemand die niet alles voor dr kind over heeft?

Een moeder is toch een moeder zeg je, ongeacht de leeftijd?


idd! :jaja:

ik vind het een mooi stuk, herken er ook veel in,
ik was 18 toen ik mijn uk kreeg, en werd ook wel veel aangekeken van 'goh wat erg', en, 'wat zonde'

ik ben net twee weken op vakantie geweest met hem, (camping) en het viel me op dat de mensen van mijn eigen leeftijd (ben nu 22)en jonger er het meest vreemd op reageerden, andere ouders niet.

ik heb me daar gewoon overheen gezet, want wat je ook doet, mensen hebben toch wel iets te zeggen. het is niet makkelijk om een kind op te voeden (laat staan 3!), en wie zegt dat iemand van 30 het beter kan dan een zogenoemde tienermoeder? je loopt tegen dezelfde dingen aan en je krijgt met dezelfde dingen te maken....

:respect: voor jou,

(K) ani
Waarschuw beheerder
Respect!
 
Waarschuw beheerder
Dat je geen "standaard" JONGE moeder bent, die zijn er ook niet!!!! Geen 1 moeder ongeacht de leeftijd is een standaard moeder. Ieder doet zijn eigen ding, wat voor hunzelf en hun kinderen het beste werkt. Je houd nu zelf het beeld in stand. En heb bljkbaar zelf het grootste vooroordeel over jonge moeders. Was zelf 23 toen ik beviel ken de opmerkingen maar al te goed. Maar moet erom lachen dat andere mensen het verassend vinden dat ik moeder bent. Je heb zelf de keuze gemaakt EN dan ga je je druk maken over andere mensen. Je staat achter je keuze of niet, en als je erachter staan dan kan niets of niemand je laten twijfelen aan jouw neem ik aan bewuste keuzes!!!!

Levenservaring heeft niets met leeftijd te maken zoals je zelf al zegt, maar verwacht nou niet dat mensen die jou niet kennen in 1 oogopslag zien dat jij veel heb meegemaakt. En zo enorm volwassen bent. DAt merken ze vanzelf wel als het erop aankomt.Dat betekend dus niet als een onzeker muisje over straat lopen en bang zijn wat andere mensen van je denken, want dan lijk je wel erg jong ineens.:)
 
Waarschuw beheerder
:respect:

een heel mooi verhaal:D
 
Waarschuw beheerder
donateur
:respect:

ik wou dat ik op mijn 22ste dit kon verwoorden :flower:

Ik was 22 toen ik de oudste kreeg, 25 de 2de, 28 de 3de en 33 toen de tweeling kwam ( en nu stop ik er wel mee ;) )
 
Waarschuw beheerder
ik ben ook een redelijk jonge mama'..
go girl beters zo dan op een oud wijf lijken..
Jij weet dat je beter bent dan die uitgezakte taarten die wachten tot ze 30 zijn!!!
~xxx~
Waarschuw beheerder
heej meid ..
ik kan met je meepraten hierover...:$
ik heb zelf een kereltje van 1,5 jaar en ik heb dat ook meegemaakt,
dat mensen je in de super aankijken en sosm denken dat ik hun broer ben ofzo ..
maar ik heb altijd gewoon de mensen laten denken wat ze wouden ...
ik bedoel ik zeg je dr eerlijk bij dat ik int begin zoals je ook aangeeft er even aan moet wennen ...
maar als je eenmaal de dingen gaande heb en je ziet hoe zon kleintje zich ontwikkeld enzo ...
iets prachtiger als dat bestaat haast niet toen ik dat gezichtje zag ...
somethings are priceless....
sterkte en veel geluk aan de mensen die jong moeder of vader zijn geworden en hopelijk krijg ik nog een bericht over hoe het gaat ...

groetjes Patrick..;)
 
Waarschuw beheerder
Mooi geschreven.. en gelijk heb je!!!(Y)
Waarschuw beheerder
Respect (K) heel mooi geschreven en geniet gewoon lekker van je kiddo's en laat die mensen maar kijken en lullen, ze weten niet beter en zijn gewoon jaloers op die prachtige kids
Waarschuw beheerder
Je hoort zelden een verhaal van een tiener die haar kind dat zou aandoen en waarom? Een tiener is fitter, is energieker, heeft de drang om te overleven, dingen te leren en die op haar kinderen over te brengen. Een tiener wordt in de avond niet zo snel moe en is ook overdag alerter naar haar kind toe, kortom heeft minder stress. Een tiener mist alleen soms de dingen die ze deed toen ze nog uitging, maar ziet dan een lachend kindersmoeltje en heeft er geen behoefte meer aan.


(Y) je hebt helemaal gelijk.. een vriendin van me was 16 toen ze haar 1e kind kreeg en het gaat echt helemaal goed, ze doet et echt perfect..

respect heb ik voor je..(Y)
Waarschuw beheerder
:respect: mooie colum
 
Waarschuw beheerder
hallo ik ben zelf een moeder
en ja ook ik was er vroeg bij je moet er lekker scheid aan heben wat ze zegen
ik was 18 toen ik de 1erste een meisje en die is nu al weer 11
en ik moet je zegen iedereen heeft wel wat te zegen
maar als ik dan om me heen kijk doe ik het beter als menig ander die wel al de juiste leeftijt heeft
om maar even zo te zegen
het gaat om dat je er bent voor je kind en weet waar je voor heb gekozen
en dan maakt het niet uit welke leeftijt je heb
het gaat er om waar je vanaf dat moment dat je kinderen heb
er ook voor kiest
zolang je kinderen voor ales gaan en je ze goed opvoed respect leert te heben voor jou en voor je mede mens
ben je al goed onder weg wat maakt nou een goeien moeder ? ik denk zeker niet de leeftijt die je heb
(K)wen
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
als je 19 bent kom je net zelf om de hoek kijken.. dan moet je nog genieten van je leven en feesten! de rest van je leven heb je nog genoeg tijd om moeder te wezen. mensen moeten t zelf weten maar ik heb zoiets van begin er pas aan als je eigen leven op orde is.. goeie vent vaste woonplek vast werk en genoeg geld om je kind alles te geven wat hij/zij nodig heeft.
 
Waarschuw beheerder
:respect:
echt een super colum.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van O:) Roxxie op woensdag 8 augustus 2007 om 11:44:
mensen moeten t zelf weten maar ik heb zoiets van begin er pas aan als je eigen leven op orde is.. goeie vent vaste woonplek vast werk en genoeg geld om je kind alles te geven wat hij/zij nodig heeft.


Dat heeft ze toch ook goed voor elkaar..?! :/


Uitspraak van O:) Roxxie op woensdag 8 augustus 2007 om 11:44:
als je 19 bent kom je net zelf om de hoek kijken.. dan moet je nog genieten van je leven en feesten!


Dat kun jij niet bepalen voor andere mensen.. (y)


Mooi geschreven verder! Mensen hebben nou eenmaal vooroordelen, als jij maar weet dat je het goed doet en je best doet is er niks aan de hand (y)
 
Waarschuw beheerder
:respect: Hele goede Column!
Waarschuw beheerder
Mooi geschreven.

Was ook 21 toen ik mama werd en zelfs dat vonden de meeste mensen te jong!

Waarom?

Had een vaste relatie, mijn mbo-diploma, een baan, een huis en heel veel liefde om aan het kindje te geven.

Heb nu twee prachtdochters en ben er trots op!!!!!!

Succes met de toekomst en geniet van je kids!