Partyflock
 

Heh!?

door , gepubliceerd op
Heh!?
Ik sta 's morgens vroeg op; het is de eerste dag van het nieuwe jaar. Ik ben zeven jaar oud en samen met mijn broertje ga ik op stap. Zoeken naar niet afgeknald vuurwerk. Al snel vinden we iets dat het waarschijnlijk nog wel zou kunnen doen ondanks de regen die die nacht heeft gevallen. Het is een welbekend dik rode rotje met een grijs kort lontje. GAAF!!!

Met trillende handjes leg ik de ‘bom’ op een bankje en hurk samen met mijn broertje om het vlammetje dat uit de aansteker komt niet te laten uitwaaien. Bij het eerste contact met het lontje weet ik nog van niets. Kort daarop een gigantische knal. Ik zit nog steeds gehurkt evenals mijn broertje die van schrik begint te gillen en te huilen.
Kut. het was dus een schietlont! Mijn broertje zie ik gillen maar ik hoor verder niets. Ben ik doof o, god nee toch niet nu al daar ben ik nog veel te jong voor. Mijn broertje schreeuwt dat hij niks meer hoort en doof is. Hartverscheurend! Na drie dagen heb ik nog steeds pijn in mijn oren en er zit een rare piep in. Ik laat mij door mijn ouder wijs maken dat het wel weer overgaat en dit zal na twee dagen ook gebeuren.

Na twaalf jaar heb ik wekelijks deze suizende piep in mijn oren. Ik word er niet meer warm of koud van. Gaat wel weer over; houd ik me iedere nacht weer voor wanneer ik me begin te ergeren aan deze zeer irritante melodie die vrijwel nooit veranderd. En inderdaad; de volgende morgen is het weer verdwenen.

Ik hoorde laatst bij toeval een programma op de radio over de schadelijkheid van muziek in disco's op festivals en andere gelegenheden waar knallende muziek uit de boxen tevoorschijn wordt getoverd. Ik wist wel dat harde muziek niet al te best voor de oren was, maar dat je permanente beschadiging hebt opgelopen wanneer je weer een suis in je oren hebt hangen wist ik niet. Nu begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken wanneer ik ‘s nachts thuiskom en de televisie op volume 20 moet zetten om het commentaar te kunnen volgen.

Toch maar eens die hoorcheck doen via een bepaalde website. Uitslag: U hoort nog prima! Geloof er geen bal van, maar goed; ik ben weer gerust gesteld. Maar neem me toch voor om de volgende keer wat oordoppen te regelen. Ik ritsel wat goedkope oordoppen van mijn werk en hoop hiermee het probleem van "De SUIS" te voorkomen. Prop bij de eerste de beste gelegenheid met harde muziek die felgekleurde dingetjes in mijn oor en loop wat onzeker door de zaal. De propjes in mijn oren beginnen uit te zetten en ik hoor helemaal niks behalve wanneer ik even flink mijn neus ophaal. Wanneer iemand tegen mij begint te praten moet ik de proppen uitdoen om degene te kunnen verstaan. Dit is dus ook geen optie, wat dan wel? Ver weg van de boxen staan terwijl mijn vrienden daar juist wel altijd rondhangen, mijn vingers in mijn oren doen wanneer ik dicht bij de boxen sta of simpelweg niet meer gaan feesten. Alle drie geen optie!

Waarom moet dat geluid dan ook zo klerehard staan? Bij een feest waar het geluid iets zachter staat heb ik het ook prima naar mijn zin. Of is dit juist de bedoeling van de dj: ons even lekker flink doofknallen voordat we naar huis gaan. Ik informeer eens wat bij een website en kom erachter dat er ook speciale oordopjes bestaan die:
- vrijwel onzichtbaar zijn
- je prima het geluid mee hoort
- en zonder suis je nest in duikt
Kosten : 180 euro zonder dekking van het ziekenfonds. En waarom nou niet, vraag ik me dan af? Voorkomen is toch beter dan genezen... alleen zijn je oren moeilijk te genezen. Het is een behoorlijke klap geld, maar dat heb ik er graag voor over om een suis te voorkomen en een goed gehoor te behouden. Sta ik liever een beetje voor lul, dan op mijn dertigste stokdoof door het leven te gaan.

419 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Op maat gemaakte doppen van Hans Anders zijn prima :D
Het zijn transparante doppen en krijg er zelden opmerkingen over...
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van :jaja: Jeffrey :jaja: op zaterdag 14 juli 2007 om 00:48:
dus?


onze lever en hersenen gaan kapot van alcohol

onze longen en hersenen gaan kapot van tabak

vis in combinatie met spinazie is kankerverwekkend

we worden te dik van te veel en te vet eten

van koolzuurhoudende dranken gaan me tanden rotten

van stress krijg ik een hogebloeddruk en last van me hart

niks is goed voor een mens, wat zeiken we nou????


:respect:
 
Waarschuw beheerder
Zet me wel aan het denken.Misschien ga ik me ook es van die dopjes halen.
Die van 180 euro gaan me te ver..ze zullen vast wel goedkopere hebben..
Waar kan ik die krijgen?
 
Artiest Bams
Waarschuw beheerder
donateur
http://www.alpine.nl/unifit.htm

goedkoop spul en zeer kwalitatief, echt een aanrader voor mensen die er niet zoveel geld aan willen besteden..
Waarschuw beheerder
Goed column ;) Misschien dat hierdoor mensen wat bewuster worden.
Ik ben zelf zo dom geweest om regelmatig mn MP3 speler redelijk hard te zetten, veel uit te gaan etc.
Et voila... Heel vaak een piep in mijn rechteroor, daar hoor ik ook duidelijk slechter.

"You know that ringing in your ears?"

Ik heb zelf oordoppen van Alpine (die ik gebruik tijdens het beoefenen van de schietsport en als ik achterop meerijdt op de motor), alleen die dempen niet alle frequentie waarden gelijk.

Omdat ik sinds een jaar ook het geluid regel bij rockbands zijn deze oordoppen dus niet goed, omdat niet alle tonen gelijk worden gedempt.

Weet iemand misschien de dempingswaarden van die oordoppen die op beterhoren.nl staan?

Deze maand ga ik sowieso wel even langs bij beterhoren voor een gehoortest en navraag over de oordoppen
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
de bekende piep:roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Murtje_^ op zondag 15 juli 2007 om 12:37:
Je kan het ook So Zien
1.Van teveel Alcohol Dus Peperk Het hewb je ook geen last.
2.Neem geen tabak dan gaan se ook niit kapot,
3.Nou ik Sou segge eet geen vis met spinazie dn is er niks aan de hand.
4.Eet Niit Te veel Vet en TE vet vet,, Word je ook niet dik.
5.Ik denk dat dat ook geld voor te veel koolzuurhoudende dranke, Dus drink niet te veel Heb je er ook geen last van.
6.Als je Dit Allemaal Een beetje aanpast Heb je geen Stress Dus ook geen hoge BloedDruk of Last van je hart!!!


euhm, omg?

kzit ook te denken aan opmaat gemaakte oordoppen.. (meer voor de motor, maar @ discotheek/festival/feest zijn ze ook goed te gebruiken natuurlijk :))

en volgens mij had ik ooit eens ergens gelezen dat een geluid van continu dezelfde frequente "gevaarlijker" was dan geluid van een variabele frequentie.. (maar pin me er niet op vast :+)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuperGekkeBitch* op zondag 15 juli 2007 om 14:22:
oefff je gaat tog geen vuurwerk zoeke? als je arm bent oké! maar als je zelf hebt dan kan je zelf ook wel betala


hoeveel kleine kinderen gaan er op nieuwjaarsdag vuurwerk zoeken? dat zijn er meer dan je denkt hoor ;)

Uitspraak van DJ X-treme op zondag 15 juli 2007 om 13:41:
Wel grappig om te zien dat de meeste jongere mensen die hier reageren het ergens nog wel stoer vinden dat ze een piep in hun oren hebben na een feest, en dat de meeste 'ouderen' hier zich dan weer meer zorgen maken over hun gehoor


verstand komt met de jaren :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ik heb ze van 170 euro..speciaal voor harde muziek, het is wel wat geld, maar mijn gehoor is me meer waard!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 15:01:
heb doppen van 29 euro 95 van Alpine... werken prima... hoor de muziek beter dan dat ik ze niet in heb doordat hele hoge storende tonen wegvallen.. en je verstaat mensen beter dan dat je ze niet in hebt.. geweldig spul.. en na een feestje doe je ze weer gewoon uit en heb je geen piep of niets.. bovendien zie je ze niet zitten.. :).. kunt ze bestellen op een website of bij een betere brillenzaak..


Ja, heb ik ook! De muziek hoor je net zo goed (en vaak beter dan) als wanneer je ze niet inhebt, dus daarvoor hoef je het al niet te laten. Na een paar minuten voel je ze al niet meer zitten en ze steken niet opvallend uit je oren ofzo. Kost maar 2/3 tientjes, maar dan loop je echt heel de avond beschermd rond, en heb je geen piep/suis/gehoorbeschadiding als je thuis komt. Ik kan het iedereen aanraden.

Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 12:13:
gewoon nix indoen en very los gaan!!!
dan maar die suis in je ooree dan kan je in je nest nog lekker door ragge!!!


Ja, vooral doen joh! Kan je over 30 jaar non-stop raggen met die piep in je oren. Als ik jou was zou ik me echt niet al te veel druk maken over je gehoor, ik bedoel, over 30 jaar niet meer naar je favoriete muziek kunnen luisteren omdat je tinnitus hebt, is nou ook weer niet zo'n ramp! (y)

Uitspraak van partyhead op zondag 15 juli 2007 om 14:15:
die bass mot je nie horuh. die mot je voeluh
en om hem te voeluh mot ie hard staan!


Nee. Als je de bas wil voelen moet het systeem goed afgesteld staan, en dat betekent niet per definitie dat alles snoeihard moet zijn. Daarom staat het geluid in veel discotheken e.d zo hard: omdat de geluidskwaliteit drie keer kut is, en je het dan heel hard moet zetten om het nog enigzins te compenseren.
Ga morgen unifits halen (http://www.alpine.nl/unifit.htm) gehaald, voortaan zul je me tegenkomen met oordoppies =)


Maar welke van die 2 moet je gebruiken? Rood of Geel?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik kan maar 1 ding zeggen....

EEN BASS MOET JE NIET HOREN, DIE MOET JE VOELEN!!!

Ik kan met een gerust hart zeggen dat er niks mis is met mijn oren, ondanks ik al meer als 11 jaar naar de grootste en hardste party`s ga en al 10 jaar zelf draai en geloof mij op het podium kan het ook erg hard gaan met die monitors die daar staan te knallen!!

Wat ik eigelijk wil zeggen is dat als je aanleg hebt voor slechte oren(of een zwak gehoor) dan maakt t niet uit of het nu komt door houseparty`s of vuurwerk, doof worden doe je dan toch wel..
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
200% anti piep in me oren :yes:
Uitspraak van Fred Herrie op zondag 15 juli 2007 om 17:22:
Ik kan met een gerust hart zeggen dat er niks mis is met mijn oren, ondanks ik al meer als 11 jaar naar de grootste en hardste party`s ga en al 10 jaar zelf draai


Je merkt het ook pas als je ouder wordt.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ' B) Minister van Sterke Drank B) op zondag 15 juli 2007 om 17:45:
Je merkt het ook pas als je ouder wordt.


Dat is de zorg voor later dan he:)

De mensheid zeikt gewoon teveel, we helpen eerst alles naar de klote en dan gaan we pas zeiken....

De mensen die er wat aan willen doen, doen dat wel, de mensen die het niet willen, doen het niet, zo simpel is het.

en wat ik doe?

ALLES NAAR DE KLOTE!!!!
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 18:06:
en wat ik doe?

ALLES NAAR DE KLOTE!!!!


Magoet dat je in belgië woont, hoef ik strx je dove-uitkering niet te betalen :p
 
Waarschuw beheerder
Ik ben een aantal jaren zo goed als doof geweest aan 1 oor,na een operatie hoor ik nu weer voor 80% aan die kant,erg prettig.Om dat zo goed mogelijk te houden heb ik gehoorbescherming laten aanmeten, op maat gemaakt zoals ook hiervoor al ergens aangeven.Door ijdelheid vergeet ik ze weleens maar als ik ze wel meeneem merk je gelijk verschil,het leuke is dat je de muziek echt prima hoort,beter dan mensen zonder die dingen,het geluid lijkt 'schoner'binnen te komen.Bovendien versta je iedereen echt goed,zelfs als staan mensen op 5 meter afstand te praten kun je het nog volgen:D
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 18:12:
Ik ben een aantal jaren zo goed als doof geweest aan 1 oor,na een operatie hoor ik nu weer voor 80% aan die kant,erg prettig.Om dat zo goed mogelijk te houden heb ik gehoorbescherming laten aanmeten, op maat gemaakt zoals ook hiervoor al ergens aangeven.Door ijdelheid vergeet ik ze weleens maar als ik ze wel meeneem merk je gelijk verschil,het leuke is dat je de muziek echt prima hoort,beter dan mensen zonder die dingen,het geluid lijkt 'schoner'binnen te komen.Bovendien versta je iedereen echt goed,zelfs als staan mensen op 5 meter afstand te praten kun je het nog volgen


Als je je gehoor al kwijt bent geweest, of grootendeels dan zet je je ijdelheid opzij en neem je ze altijd mee;)


Uitspraak van ' B) Minister van Sterke Drank B) op zondag 15 juli 2007 om 18:10:
Magoet dat je in belgië woont, hoef ik strx je dove-uitkering niet te betalen


Ik zal eens terug naar NL verhuizen dan:P
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 18:12:
zelfs als staan mensen op 5 meter afstand te praten kun je het nog volgen


Door die dinger? :P Of hoor je ze anders op 7 meter afstand nog praten? :p

Anders miss leuke gadget voor 007 :p
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ' B) Minister van Sterke Drank B) op zondag 15 juli 2007 om 18:21:
Door die dinger? Of hoor je ze anders op 7 meter afstand nog praten?

Anders miss leuke gadget voor 007


Ze had gewoon bij de CIA in gebroken en van die spionage shit gestolen:P
Waarschuw beheerder
Ik knip altijd dei schuimdoppen in 2-en, kan beter mensen verstaan en de muziek hoor ik prima. Kom helemaal fit zonder ruis de tent uitlopen tewijl je normaal hard moet praten om alleen jezelf te kunnen horen.....
(Y)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 18:12:
het leuke is dat je de muziek echt prima hoort,beter dan mensen zonder die dingen,het geluid lijkt 'schoner'binnen te komen.Bovendien versta je iedereen echt goed,zelfs als staan mensen op 5 meter afstand te praten kun je het nog volgen


:yes: ja ideaal is dat :)
 
Artiest Proxiron
Waarschuw beheerder
kheb ook van die dopjes, echt ideaal!! die dingen filteren gewoon de schadelijke tonen weg (y) waardoor je alles perfect hoort!! ik loop naar buiten en hoor alles zoals t hoort zonder piep of wat dan ook en me maten maar janken: geluid stond te hard!! heb een piep in me oor, hoor geen donder meer...
Waarschuw beheerder
donateur
en schreeuwen wat ze dan doen he :D
er zitten er alleen maar voordelen aan...
laatste aanpassing
Waarom doen ze de muziek niet gewoon zachter :S
Hoeft er ook niemand te schreeuwen en je kan de muziek nog best horen
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 10:53:
Uitspraak van [SF] daphie op zaterdag 14 juli 2007 om 21:41:
www.hoortest.nl

had onvoldoende gehoor


jeej ik had goed!
Waarschuw beheerder
PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeep
Artiest {SHOWLIST artist 34182, 38944}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van The Watcher _ dnb op zondag 15 juli 2007 om 17:03:
Nee. Als je de bas wil voelen moet het systeem goed afgesteld staan, en dat betekent niet per definitie dat alles snoeihard moet zijn. Daarom staat het geluid in veel discotheken e.d zo hard: omdat de geluidskwaliteit drie keer kut is, en je het dan heel hard moet zetten om het nog enigzins te compenseren.


Helemaal mee eens! Een goed systeem als bijvoorbeeld funktion one, staat loeihard, dreunt dwars door je heen maar is veel rustiger aan het gehoor. Het gebruik van doppen is essential voor iedereen die graag wel wat wil horen over een aantal jaar! Het draaien met doppen in moet ik nog steeds aan wennen hoor.. Maar ervoor en erna heel snel die dingen weer in!