Partyflock
 

Heh!?

door , gepubliceerd op
Heh!?
Ik sta 's morgens vroeg op; het is de eerste dag van het nieuwe jaar. Ik ben zeven jaar oud en samen met mijn broertje ga ik op stap. Zoeken naar niet afgeknald vuurwerk. Al snel vinden we iets dat het waarschijnlijk nog wel zou kunnen doen ondanks de regen die die nacht heeft gevallen. Het is een welbekend dik rode rotje met een grijs kort lontje. GAAF!!!

Met trillende handjes leg ik de ‘bom’ op een bankje en hurk samen met mijn broertje om het vlammetje dat uit de aansteker komt niet te laten uitwaaien. Bij het eerste contact met het lontje weet ik nog van niets. Kort daarop een gigantische knal. Ik zit nog steeds gehurkt evenals mijn broertje die van schrik begint te gillen en te huilen.
Kut. het was dus een schietlont! Mijn broertje zie ik gillen maar ik hoor verder niets. Ben ik doof o, god nee toch niet nu al daar ben ik nog veel te jong voor. Mijn broertje schreeuwt dat hij niks meer hoort en doof is. Hartverscheurend! Na drie dagen heb ik nog steeds pijn in mijn oren en er zit een rare piep in. Ik laat mij door mijn ouder wijs maken dat het wel weer overgaat en dit zal na twee dagen ook gebeuren.

Na twaalf jaar heb ik wekelijks deze suizende piep in mijn oren. Ik word er niet meer warm of koud van. Gaat wel weer over; houd ik me iedere nacht weer voor wanneer ik me begin te ergeren aan deze zeer irritante melodie die vrijwel nooit veranderd. En inderdaad; de volgende morgen is het weer verdwenen.

Ik hoorde laatst bij toeval een programma op de radio over de schadelijkheid van muziek in disco's op festivals en andere gelegenheden waar knallende muziek uit de boxen tevoorschijn wordt getoverd. Ik wist wel dat harde muziek niet al te best voor de oren was, maar dat je permanente beschadiging hebt opgelopen wanneer je weer een suis in je oren hebt hangen wist ik niet. Nu begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken wanneer ik ‘s nachts thuiskom en de televisie op volume 20 moet zetten om het commentaar te kunnen volgen.

Toch maar eens die hoorcheck doen via een bepaalde website. Uitslag: U hoort nog prima! Geloof er geen bal van, maar goed; ik ben weer gerust gesteld. Maar neem me toch voor om de volgende keer wat oordoppen te regelen. Ik ritsel wat goedkope oordoppen van mijn werk en hoop hiermee het probleem van "De SUIS" te voorkomen. Prop bij de eerste de beste gelegenheid met harde muziek die felgekleurde dingetjes in mijn oor en loop wat onzeker door de zaal. De propjes in mijn oren beginnen uit te zetten en ik hoor helemaal niks behalve wanneer ik even flink mijn neus ophaal. Wanneer iemand tegen mij begint te praten moet ik de proppen uitdoen om degene te kunnen verstaan. Dit is dus ook geen optie, wat dan wel? Ver weg van de boxen staan terwijl mijn vrienden daar juist wel altijd rondhangen, mijn vingers in mijn oren doen wanneer ik dicht bij de boxen sta of simpelweg niet meer gaan feesten. Alle drie geen optie!

Waarom moet dat geluid dan ook zo klerehard staan? Bij een feest waar het geluid iets zachter staat heb ik het ook prima naar mijn zin. Of is dit juist de bedoeling van de dj: ons even lekker flink doofknallen voordat we naar huis gaan. Ik informeer eens wat bij een website en kom erachter dat er ook speciale oordopjes bestaan die:
- vrijwel onzichtbaar zijn
- je prima het geluid mee hoort
- en zonder suis je nest in duikt
Kosten : 180 euro zonder dekking van het ziekenfonds. En waarom nou niet, vraag ik me dan af? Voorkomen is toch beter dan genezen... alleen zijn je oren moeilijk te genezen. Het is een behoorlijke klap geld, maar dat heb ik er graag voor over om een suis te voorkomen en een goed gehoor te behouden. Sta ik liever een beetje voor lul, dan op mijn dertigste stokdoof door het leven te gaan.

419 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 19:35:
Wat is eigenlijk het slechtste:
Harde bas of hoge tonen?


Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 19:35:
hoge tonen


Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 01:38:
maarja ik ga er toch voor om de 100 te halen en als een god geleefd te hebben want 50 jaar is me toch net iets te weinig tijd


dan ben je net je jeugdige glans kwijt;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 19:30:
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar gehoorbeschadiging = permanent. Er zit geen bloeiend gehoorboompje in je oor hoor...


Uitspraak van Budi op zaterdag 14 juli 2007 om 19:32:
T'is ook afhankelijk hoe frequent je naar zo'n party, feest of gewoon normaal uitgaat. Als het gehoor zich maar kan herstellen. De audicien heeft me laten vertellen dat het niet gevaarlijk is zolang het gehoor zich 3 a 4 dagen herstelt. Maar dan moet het gehoor dus niet bloot staan aan ander hard geluid zoals op het werk, of gewoon thuis met je MP3 spelertje op


U ziet het, het is maar net wat je gelooft.

Dit soort gevallen/onderwerpen worden vaak door verscheidene organisaties onderzocht en vrijwel iedereen heeft weer een andere conclusie...

En wie geloof jij dan liever???
diegenen die ervoor gestudeerd hebben, zich erin hebben gespecialiseerd en er dagelijks mee te maken hebben, namelijk de audicien...
of een of andere instelling of organisatie die alleen maar een onderzoek heeft gedaan terwijl een andere organisatie weer iets anders zegt.

Hard geluid kan je gehoor beschadigen, FEIT kun je ook niet omheen

Maar naar mijn mening krijg je pas permanente gehoorbeschadiging als je het gehoor langdurig (dus langer dan die 9 tot 12 uur op een feest in het weekend) blootstelt aan hard geluid en je gehoor niet de kans geeft om te herstellen, door bijvoorbeeld altijd met een mp3 speler te lopen die harder staat dan de bedoeling is.
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb ook zo'n één keer in de week een suis in mijn oor, ook dankzij een bommetje (betonstijker of een vlinderbom ofzo geen idee hoe die dingen heten) alleen was dit niet iets waar ik zelf voor gezorgt heb. Het rotje werd naar me toegegooid toen ik de deur uitliep en knalde vlak voor mijn rechter oor.

Toch ondanks die suis hoor ik vrij goed, afentoe wat probleempjes maar denk niet dat dat per definitie daar mee te maken heeft.

Als je naar grote feesten gaat en het decibel niveau staat harder dan oren aankunnen helen deze weer, tenzij je binnen een week na het overbelasten van je oren weer boven een bepaalde decibel heen komt.
Als je daar goed op let heb je geen oordopjes nodig, want het decibel op feesten staat nooit zo hard als een betonstrijker o.i.d. een paar centimeter van je oor.
Waarschuw beheerder
donateur
gewoon je oren dichtkitten voor je van huis gaat, heb je nergens last van.
 
Waarschuw beheerder
tsja gewoon een kwestie van een genenpakket hebben die ervoor zorgt dat de opgelopen krasjes automatisch weer hersteld worden :P
Waarschuw beheerder
Heb net die oortest is gedaan ..

dacht zal es kijken ..

Kwam er niect echt best uit geloof ik ..terwijl ik na een feest toch niet echt een piep in me oren heb ofzow ..

Misschien toch maar es oordopjes aan laten meten ..:)
Waarschuw beheerder
ik herken mezelf 100% in dit verhaal. zelfs met dat rotje. dat heb ik vroeger ook een keer gehad. dat was de eerste keer dat ik zon piep hoorde.

ik heb die dingen al een jaar ofzo. heb ze altijd in. baal er ook ontzettend als ik ze weer s een keer vergeet.
ideaal :D
Waarschuw beheerder
Bass moet je niet horen, DIE MOET JE VOELEN!!! dus, oordopjes zijn ok ;)
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Waarschuw beheerder
donateur
kheb ook van die op maat gemaakte oordoppen, werken tof, filteren een hoop lawaai, maar je hoort nog steeds genoeg :) en idd, die bass voel je toch wel :P waren via een jongerencentrum, 'slechts' 60 euro (y)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Giel. op zaterdag 14 juli 2007 om 19:36:
jezus wat een saai gezeik


Mee eens, TERREUR IN JE EUR
en in NL zijn tog geluidsnormen tot 120DB ofzo
is niet schadelijk voor de gemiddelde mens

en als je niet tegen harde muziek ken, ga je tog niet naar feesten XD

nja mijn mening
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dhr. Avada op zaterdag 14 juli 2007 om 19:49:
geluid moet zo hard staan, dat je amper nog kan slikken...


Terreurr In Je Eurr
Waarschuw beheerder
niet echt over na gedacht eignlijk ...
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van H2TB! op woensdag 29 maart 2006 om 09:26:
ben zeven jaar oud en samen met mijn broertje ga ik op stap


jong hoor:)
 
Waarschuw beheerder
ah zo verstandig (Y)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 21:56:
en in NL zijn tog geluidsnormen tot 120DB ofzo
is niet schadelijk voor de gemiddelde mens


grapjas..

maar hoor je met die oordopjes eigenlijk nog wel de muziek goed?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Budi op zaterdag 14 juli 2007 om 19:32:
De audicien heeft me laten vertellen dat het niet gevaarlijk is zolang het gehoor zich 3 a 4 dagen herstelt. Maar dan moet het gehoor dus niet bloot staan aan ander hard geluid zoals op het werk, of gewoon thuis met je MP3 spelertje op.


Dat is geen herstellen. Je gehoor beschadigt pas als je het langdurig blootstelt aan te hard geluid. Je kunt wel tijdelijk naar harde muziek luisteren als je het maar niet te lang doet, dat bedoelt hij. Maar dat is geen ''herstellen'' maar ''pauzeren'' zeg maar. Van echte gehoorebeschadiging herstel je niet.
Waarschuw beheerder
donateur
Helemaal mee eens!! Ik merk ook aan mezelf dat ik aardig doof begin te worden.

Televisie harder, ik praat zelf een stuk harder (heb ik zelf niet door) en mijn ouders hebben zelfs last van mijn harde spraak.

Komt idd gewoon door die feestjes.. Maar om nou niet meer te gaan?? Nehh geen optie :cheer:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juli 2007 om 00:07:
Dat is geen herstellen. Je gehoor beschadigt pas als je het langdurig blootstelt aan te hard geluid. Je kunt wel tijdelijk naar harde muziek luisteren als je het maar niet te lang doet, dat bedoelt hij. Maar dat is geen ''herstellen'' maar ''pauzeren'' zeg maar. Van echte gehoorebeschadiging herstel je niet.


Dat pauzeren is ook onzin...

De piep heb je wel in je oren, dus je trommelvlies is uitgerekt/heeft een opdonder gehad...

maar toch is die piep na een week verdwenen, beter gezegt...je trommelvliezen zijn hersteld

En van echte gehoor beschadiging herstel je niet, dat klopt, maar die zul je ook niet van een housefeest krijgen, je krijgt pas permanente gehoorbeschadiging als je trommelvliezen niet meer de kans krijgen om te herstellen (altijd de volume knop omhoog) of ze zijn gescheurd
Waarschuw beheerder
algemeen schadelijker dan lage), de duur van de blootstelling en de intensiteit, de sterkte van het lawaai.

De sterkte van het geluid wordt uitgedrukt in decibel. "Een blootstelling aan een geluidsniveau van 80 decibel gedurende 8 uur per dag wordt aanzien als de veiligheidsgrens," zo zegt prof. Louw Feenstra, neus- keel- en oorspecialist aan de KU Leuven. "Geluidssterkten van 100 decibel en sterker doen pijn aan de oren. Zij beschadigen de zintuighaartjes vaak onherroepelijk. Boven de 140 decibel kan één enkele blootstelling gehoorschade veroorzaken. Bij herhaalde blootstelling aan geluidssterkten van 90 decibel, kan er eveneens blijvende schade ontstaan."

Een beschadiging van het gehoor uit zich aanvankelijk als oorsuizen (tin-nitus), als een druk- of pijngevoel in het oor of als een verminderd gehoor. "Meestal treden die verschijnselen zo onduidelijk en zo geleidelijk op, dat men de beschadiging niet opmerkt. Het is pas na jaren dat men de werkelijke schade kan vaststellen," zo zegt prof. Feenstra. "Wanneer men de gehoorbeschadiging opmerkt, is het echter al te laat. Dit soort gehoorverlies kan niet hersteld worden. Voorkómen van de beschadiging is het enige dat men kan doen."

[img width=450 height=331 cacheid=000031d700005de88213bf7e0500008346]http://www.gezondheid.be//picts/anatomie-oor.jpg[/img]

Het oor is een uiterst gevoelig zintuig dat zowel fijne geluiden als geweldig lawaai waarneemt. Het geluid wordt via de oorschelp, de gehoorgang, het trommelvlies en de gehoorbeentjes tot aan het slakkehuis in het inwendige oor geleid. In het slakkehuis bevinden zich zo’n 20.000 haarcellen die als een soort antennes voor de registratie van het geluid zorgen. Op die haarcellen zitten zintuighaartjes die de geluidstrillingen omzetten in elektrische signalen die naar de hersenen gezonden worden voor verwerking.

Bij een overdreven of langdurige blootstelling aan lawaai worden de zintuighaartjes beschadigd. Ze registreren nog geluiden, maar niet meer zoals het hoort. Het gevolg zijn b.v. de suizingen die men hoort na een luide knal of na een lawaaierig avondje uit. De zintuighaartjes herstellen zich na dergelijke lichte verstoringen. Indien die beschadigingen echter geregeld optreden, kan er blijvend letsel optreden waardoor men bepaalde geluiden niet meer hoort, geen gesprek meer kan volgen in een rumoerige omgeving of problemen heeft om in groep een gesprek te voeren of om een cinema- of theatervoorstelling te volgen

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=76

80 dB(A) kan je gehoor 8 uur per dag verdragen
83 dB(A) kan je gehoor 4 uur per dag verdragen
86 dB(A) kan je hehoor 2 uur per dag verdragen
89 dB(A) kan je hegoor 1 uur per dag verdragen
92 dB(A) kan je gehoor 0.5 uur per dag verdragen

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
De oplossing voor op een feest:


» Filterz* oordoppen op maat (om mee te draaien / stappen / werk in horeca)

[img width=200 height=200]http://www.filterz.nl/content/afbeeldingen/productoordoppen.jpg[/img]

Filterz* zijn persoonlijke, op maat gemaakte oordoppen. Ze zijn klein, transparant en nauwelijks zichtbaar bij het dragen. Filterz* sluiten het oor volledig af en filteren het geluid tijdens een avond stappen naar een niveau waarop je gehoor niet beschadigt.
Je oren zijn beschermd terwijl je de muziek perfect blijft horen. Het geluid wordt namelijk niet gedempt, maar gefilterd.
De muziek wordt zuiverder, terwijl het omgevingslawaai wegvalt. Je verstaat mensen zelfs beter!
Het allerbelangrijkste is dat je geen beschadiging aan je gehoor oploopt én dat je nooit meer een piep of suis hebt na het stappen!


http://www.filterz.nl/content/vragen.php
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :jaja: Jeffrey :jaja: op zaterdag 14 juli 2007 om 00:48:
ons gehoor gaat achteruit van harde muziek


dus?


onze lever en hersenen gaan kapot van alcohol

onze longen en hersenen gaan kapot van tabak

vis in combinatie met spinazie is kankerverwekkend

we worden te dik van te veel en te vet eten

van koolzuurhoudende dranken gaan me tanden rotten

van stress krijg ik een hogebloeddruk en last van me hart




niks is goed voor een mens, wat zeiken we nou




liever 50 jaar als een god geleefd dan 100 jaar als een dooie burger


helemaal gelijk wat een onzin:p
Waarschuw beheerder
Jeugd van tegenwoordig,kunnen echt nix meer hebben he...:NO: zwak hoor.

Zag Gordon Jolink en Carlo Boszhard trouwens ook is op tv met van die doppen in. Duidelijke zaak dus.......o:)


:lol::lol::lol::lol: ja leuk ja!!! Hè watte?? jah datte,DAAAAG!!!!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van [SF] daphie op zaterdag 14 juli 2007 om 21:41:
www.hoortest.nl


had onvoldoende gehoor :no:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 21:07:
tsja gewoon een kwestie van een genenpakket hebben die ervoor zorgt dat de opgelopen krasjes automatisch weer hersteld worden


Amen :x :lol:
 
Waarschuw beheerder
piep in je oren????
die heb ik al jaren iedere dag
wordt er gek van!!!
Waarschuw beheerder
donateur
En waarom nou niet, vraag ik me dan af? Voorkomen is toch beter dan genezen... alleen zijn je oren moeilijk te genezen. Het is een behoorlijke klap geld, maar dat heb ik er graag voor over om een suis te voorkomen en een goed gehoor te behouden. Sta ik liever een beetje voor lul, dan op mijn dertigste stokdoof door het leven te gaan.


helemaal mee eens...ik heb ze ook aangeschaft, zou niet meer zonder kunnen!