Partyflock
 

Non-violence is the quality of the heart

anoniem gepubliceerd op
Non-violence is the quality of the heart
Er is al een hoop over gezegd, en misschien nog wel meer over geschreven: de vechtpartij op het podium tijdens Sensation Black 2006. Voordat je afhaakt in de gedachte "neeeeh, niet wéér dit onderwerp", deze column gaat hier niet direct over. Hoewel ik het incident en de gevolgen ervan wel als aanleiding gebruik. En waarom ik dit schrijf? Omdat ik nog steeds de ijdele hoop heb dat er ooit een lichtje gaat branden bij enkelen van jullie.

Met "zinloos geweld", zoals dat wordt genoemd, word je dagelijks geconfronteerd. Niet alleen via het nieuws en de krant hoor je berichten over de meest uiteenlopende soorten geweldsdelicten, ook hier op Partyflock kom je geregeld topics tegen waarin allerlei nieuwsberichtjes geplaatst worden. Uitspraken als "het moet niet gekker worden" zie je dan zo ongeveer om de vier posts voorbij schieten, en iedereen vindt dat het anders zou moeten. De één heeft zijn mening klaar over de politiek, de volgende over ons rechtssysteem, en weer een ander draagt een simpele oplossing aan als "in de fik steken die hap". Oftewel: vaak wordt het veroordeeld.

Het gebeurt echter ook geregeld dat mensen geweld hartstikke prachtig vinden. Zo herinner ik me dat nieuwsberichtje over twee bejaarde vrouwen, die een snackbarmedewerker aanvielen met een wandelstok, en vernielingen aanbrachten in de eettent. Hier verschenen destijds lacherige reacties op, iemand schreef zelfs hoe "geweldig" dit nieuwtje was. Zo ook het bericht van een groep jongeren die een agent hebben mishandeld. Er zijn gewoon Partyflockers die dit goedkeuren, omdat de politie tenslotte allemaal "bastards" zijn...

En dan was daar Sensation Black. Oké, ik kan me voorstellen dat ID&T een fout heeft gemaakt met het boeken van Rob Gee. Ondanks zijn legendarische status en het feit dat hij als oude rot in het vak een grote naam is, had ID&T zich van tevoren misschien wat uitgebreider moeten afvragen of Gee zijn stijl ("een mengeling van punk, hiphop en metal, ondersteund door beukende beats") wel op dit specifieke feest en binnen deze doelgroep zou passen. Tegelijkertijd had het Sensationpubliek kunnen weten wat er in de planning stond, aangezien al drie maanden eerder naar buiten werd gebracht dat Rob Gee en Kurtis Blow een half uurtje zouden volmaken op het betreffende feest. Bezoekers hadden met deze kennis in hun achterhoofd prima een rondloop- of uitrustmomentje kunnen inbouwen, maar nee. De band verscheen die bewuste avond op het podium, velen waren met stomheid geslagen, de set bleek na één nummer al bij een groot deel van het publiek uit de smaak te vallen, Rob ging nog wat onverstandige dingen in de microfoon zitten roepen, en het publiek besloot collectief om al boe-roepend, demonstratief op de grond te gaan zitten. Er werd met bier gegooid, en uiteindelijk besloot één of andere achterlijke lul het podium op te klimmen en op geweldadige wijze een einde te maken aan het optreden. Overigens eveneens belachelijk dat de meegebrachte band van Rob Gee vervolgens uitgebreid op deze gozer in begonnen te hakken, hoewel ik me wel kan voorstellen dat de mannen zich op dat moment even heel bedreigd voelden. Vooral Rob zelf, gezien zijn verleden.

Hoe dan ook, dat het publiek vervolgens in juichen uitbarste vind ik nog niet eens zo raar. Er was waarschijnlijk aardig wat adrenaline opgebouwd, en men voelde dat er iets werd gedaan aan de grote onvrede rondom de muziek. Wat mij echter wel enorm tegen de borst stuitte, waren de reacties van de mensen die naderhand repten over respect voor de idioot die Rob Gee te lijf ging. Enkelen prijsden zijn actie de hemel in, en er werd zelfs over "de held van de avond" geschreven. Zijn jullie helemaal achterlijk?! Hebben jullie geen opvoeding gehad ofzo? Ga je eens heel hard zitten schamen zeg, gatverdamme!

Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd. Hoe kan het dat dit wordt goedgekeurd? Waarom wordt er onderscheid gemaakt in geweldpleging? Hoe kan men de ene keer geweld vreselijk vinden, maar het de andere keer juist toejuichen? Zijn jullie het dan niet met me eens dat het nóóit goed is als iemand zijn vuisten gebruikt in welke situatie dan ook (oké, tenzij er sprake is van zelfverdediging)? En is het niet handiger als we met z'n allen dergelijke situaties juist veroordelen, aangezien "het dance-publiek" in het verleden al vaker negatief in het nieuws is geweest met betrekking tot geweldadigheid? Of is het misschien wel terecht dat agressie en geweld steeds weer in verband worden gebracht met de muziek waar wij allen zo van houden? Dat wij dance-liefhebbende jongeren nou eenmaal de muziekliefhebbers zijn die het heel normaal vinden als artiesten te lijf worden gegaan wanneer ze iets neerzetten wat ons niet bevalt? Dat wij de jongeren zijn die geweld goedkeuren?

Laat ik niet de mensen vergeten die de set van Rob Gee wél cool vonden, of het deel van het publiek dat gewoon (enigzins teleurgesteld) op de tribune ging zitten. Enkelen wisten dat Rob Gee zou komen en vonden het een mooi moment om wat te drinken te gaan halen, te beoordelen aan een aantal verslagen hier op Partyflock. Prima, zo had ik het ook opgelost. En gelukkig zijn er los daarvan ook nog zat mensen die het roerend met me eens zijn: dit incident had niet mogen gebeuren. Zoals alle geweldadige incidenten.
Voor de overige groep heb ik de volgende boodschap: mensen, denk alsjeblieft eens na voordat jullie respect opbrengen voor iemand die geweld toepast, want niemand is ooit beter geworden van een geweldadige actie. Bovendien zetten jullie de rest van de dancescene ook keihard voor lul met jullie "respect". Bedankt he.

409 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 14:07:
oke dus nou is dat ventje een loser omdat hij de act met geweld wou stoppen?
dat ventje kwam in zn eentje op al die kerels afgelopen
net of ze dr eigen bedreigd moesten voelen?
en of het zelfverdediging was omdat ventje zo gigantisch de tering in te schoppen?
dacht het niet he!
anders hadden ze wel gerend als ze gelijk aan pistolen dachten gezien het verledenlaatste aanpassing 12 juli 2006 14:09


die gast had zowiezo het podium niet op gehoeven, wat heeft hij daar te zoeken!!! helemaal niks.
Met geweld los je idd niks op, wie kaatst kan de bal verwachten en ook dat valt niet goed te praten.
Dit alles is heel triest en je kan het niet terug draaien.
 
Artiest Fable
Waarschuw beheerder
donateur
Bovendien zetten jullie de rest van de dancescene ook keihard voor lul met jullie "respect". Bedankt he.


(Y) er bestaad idd al langer een slecht beeld over jongeren in combinatie met house muziek.. maak t dan niet nog erger dan dat t al is...
Waarschuw beheerder
want niemand is ooit beter geworden van een geweldadige actie.


Dat betwijfel ik...
Geweld zit in de menselijke aard..
niet dat ik het goedkeur ofzo.
maar geweld is er altyd geweest en zou blijven.
wat zou je ervan vinden als de politie bomen ging knuffelen ipv boeven aanpakken (wat nooit geheel geweldloos gaat);)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Btje jammer dat die kerel t podium klimt, wat denkt hij nou dat hij ff de muziek kan stoppen?? een xtcpilletje te ver volgens mij..........
En mensen wiste idd van te vore al dat Rob Gee de mzuiek anders aanpakt dan bijv. showtek, ga dan idd ff wat zuipe hale of naar de wc maar goed der blijve kneuze en relschoppers, en Rob heeft helemaal gelijk dat ie op die kerel hat inhakke als k sta te werke ben k er ook niet van gediend dat iemand de boel komt verstore. Helaas kun je deze probleme toch niet voorkome dusse denk eerst ff na voordat je wat doet....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Da Mouth Of Madness op woensdag 12 juli 2006 om 09:03:
Ik heb net die set ff terug geluisterd,maar het klonk gewoon erg vet

Bass D was het op zich met me eens en denkt dan ook dat het niet goed over is gekomen door het geluid wat in de Arena standaard verrot is als het gaat om live acts.....


dat hoor ik nu dus ook :/
maar dan ook écht een super groot verschil.
liveset set is zelfs met een 'harde hardcore achtige bass' dat was in de arena zeker niet het geval!
Waarschuw beheerder
Dankzij deze man werd de avond weer leuk... Jammer dat het op zo'n manier moest gebeuren... Hij had beter de microfoon af kunnen pakken en daarmee beetje gaan ouwehoeren...dat was wel leuk geweest!
Waarschuw beheerder
donateur
Jaaa lkekker met zn allen wat drinken halen als rob gee komt, hahaha zie je het al voor je?

Gewoon lkkr NIET naar sensation :/ (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Aufwiedersehen :bye: op woensdag 12 juli 2006 om 11:35:
dat hele sensation gebeuren is KUT
te commercieel voor woorden


Stomme kneus!! Je kijkt maar ff met je onzinnige gelul, jij bent de buitenlander voor ons land.. ze zouden jou naar buiten moeten tyfen en een tijdje in Irak zetten ofzo.. Kijken of je dan nog zo'n bijdehande bek heb!! MAarja, zulke low life ponkies als jij zul je altijd houden
Waarschuw beheerder
donateur
Ik zie het meer als een "corrigerend" tikkie...
ID&T moet eens leren te luisteren naar hun klanten en niet hun eigen ideeën opdringen aan het publiek.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vroeg mij nou af waar de security was op het moment dat die gast op het podium klom??

Maar een goede collum wen
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 12 juli 2006 om 11:49:
Ik hoef nog niet eens in je profiel te kijken om te weten dat


keurig ingeschat dacht ik zo! :)

goede column, goede gedachte (y)
 
Artiest Balbasaur
Waarschuw beheerder
Maar zelfs dat was niet nodig geweest als niet iemand anders(de nazi's) in eerste instantie begonnen waren met gewelddadige acties

Dat is zo'n beetje het punt in dit geval.<--

Maar toen zijn er dus wel mensen beter geworden van een geweldadige actie. Dus wat zij zei klopt niet.
 
Waarschuw beheerder
op Q-dance.nl staat een verslag van sensation black.. inclusief filmpje van de vechtpartij...

en NIETS op dat filmpje laat zien dat hij met geweld een eind aan het optreden wilde maken... hij had eerder iets van Gandhi ofzo... wilde een stil protest leveren door vooraan op het podium te gaan staan ofzo... ga maar ff kijken en dan verder praten!

Ik weet echt 100% zeker dat die gast niet het podium op kwam om te vechten
 
Waarschuw beheerder
Ik denk ook niet dat Q-Dance zijn publiek als vechtersbazen wilt afschilderen.
Artiest {SHOWLIST artist 43508, 11802, 35305}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 16:34:
Ik weet echt 100% zeker dat die gast niet het podium op kwam om te vechten


Eh, ja.. Maar natuurlijk :/
 
Waarschuw beheerder
sensation staat bekend om het WORLD LEADING DANCE EVENT en als je dat wil blijven moet je juist experimenteren en sensation staat er ook om bekend dat het een groot spektakel zal zijn, en daar wordt dus veel ggeld en aandacht aangeschonken. je weet dat ook als jhe er een kaartje voor haalt en als je alleen wil hakken en zagen moet je dus niet naar zo'n feest als sensation gaan maar gewoon naar thunderdome want das een standaard hardcore feest.

jammer dat mijn beeld van het grootste gedeelte van het publiek dat op dit soort feesten dat ik heb weer bevestigd is heel jammer

en ook de security had beter moeten ingrijpen maar helaas tis gebeurd op naar het volgende feest

ik vind die gozer die het podium opgaat een stakker en ook die gasten die hem er van langsgeven gingen te ver, maar hij verdiende ook wel een paar tikken ga dan lekker wat drinken halen als je het niet trekt. ik keek er naar uit maar zo'n eikel verneukt het weer. en als er later op de avond een paar nr's op vinyl langskomen met oa zombie (wat ook rock is) en iedereen gaat dan wel los zakt mijn broek af wat is het verschil alleen omdat er een band staat gaan we boe roepen
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 16:34:
Ik weet echt 100% zeker dat die gast niet het podium op kwam om te vechten


Wat mot je op zo'n podium :S:S:S

Rob Gee is hartstikke vet (als je er van houd dan wel) ID&T hadden hem er gewoon nie moeten boeken :P:P:P

Kunt toch wel op 10 vingers uittellen dat het doorsnee Hardstyle publiek nie op deze man zitten te wachten, wel dan????
 
Waarschuw beheerder
donateur
Goed collum! :)


Ik zelf vond het moment van Rob Gee en de meegereisde band "Biohazhard" zelf wel spektakulair eigenlijk. :$ Al is het natuurlijk niet goed nee...

De set zelf van Rob Gee, die ik gisteren voor het eerst even helemaal geluisterd heb, vond ik eerlijk gezegd best cool. Maar niet voor Sensation. Het publiek van Sensation is wat dat betreft denk ik iets te oppervlakkig ingesteld op muziekaal gebied. Ze willen liever kapklare brokken en muziek dat een beetje afwijkt van de "norm", dat kan natuurlijk niet...
Je kunt je dus afvragen wie er hier eigenlijk fout zaten. :)
Maargoed, in mijn ogen heeft het toch wel een memorabel incident voortgebracht, al dan niet erg positief, dat men nooit meer zal vergeten. Wat ik er vooral stiekum wel erg leuk aan vind is vooral dat dit uitgerekend, de touristische dance-trekplijster, Sensation dit moet overkomen. Sorry, kan er niks aan doen, ik vind dat ergens heel erg grappig! :P

Maargoed, ik zal dit niet toejuichen in de zin van "Het was toch een kut optreden, dus zo los je dat dan op! (Y)". :no:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Voor de overige groep heb ik de volgende boodschap: mensen, denk alsjeblieft eens na voordat jullie respect opbrengen voor iemand die geweld toepast, want niemand is ooit beter geworden van een geweldadige actie. Bovendien zetten jullie de rest van de dancescene ook keihard voor lul met jullie "respect". Bedankt he.


Die zit in de roos!! AUW!! je hebt helemaal gelijk!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
moet je juist experimenteren


en als iets niet in de smaak valt bij het publiek moet je wat anders achter de hand hebben./ Dat hadden ze neit. minpuntje

Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
thunderdome


wanneer??

Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
ga dan lekker wat drinken halen als je het niet trekt


met 95% wat drinken halen? gezellig


Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
zombie


en diewas in een ander jasje gestoken..
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 16:20:
Maar zelfs dat was niet nodig geweest als niet iemand anders(de nazi's) in eerste instantie begonnen waren met gewelddadige acties

Dat is zo'n beetje het punt in dit geval.<--

Maar toen zijn er dus wel mensen beter geworden van een geweldadige actie. Dus wat zij zei klopt niet.


en denk je niet dat er mensen zijn gestorven tijdens de bevrijding? dat er alsnog trauma's zijn opgelopen, gezinnen verscheurd zijn? :)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 16:34:
NIETS op dat filmpje laat zien dat hij met geweld een eind aan het optreden wilde maken... hij had eerder iets van Gandhi ofzo... wilde een stil protest leveren door vooraan op het podium te gaan staan ofzo... ga maar ff kijken en dan verder praten!

Ik weet echt 100% zeker dat die gast niet het podium op kwam om te vechten


haha, sure (Y) ik heb het filmpje al zat keren bekeken, en zie die gozer hooguit even twijfelen zo van "wow, daar sta ik nu dan, op het podium... zal ik 't dan toch maar gaan doen?" vervolgens loopt 'ie naar de booth, en de rest weten we allemaal ;)
Waarschuw beheerder
We kunnen er lang en breed over blijven praten, maar:
1. ID&T had sneller een besluit moeten nemen om Rob van het podium te halen.
2. Die gast heeft er niets te zoeken
3. Er is genoeg vooraf aangekondigd hoe het zou gaan verlopen, alleen heb ik weing hardcore beat gehoord.

Mijn mening is laat gaan die hap en zorg gewoon dat de feesten gezellig blijven. Genoeg aandacht eraan besteed dacht ik zo.
Waarschuw beheerder
Rob Gee had inderdaad niks op Sensation te zoeken, maar toch wisten die mensen dat die naar sensation gaan anders blijf je gewoon thuis stelletje mietjes
 
Waarschuw beheerder
en denk je niet dat er mensen zijn gestorven tijdens de bevrijding? dat er alsnog trauma's zijn opgelopen, gezinnen verscheurd zijn? :)


Dat maakt niet uit, als het niet gebeurd was was het allemaal nog veel erger geweest, dus we zijn er beter van geworden.
Waarschuw beheerder
Er is maar 1 fout gemaakt en zelfs een hele grove fout!!!!

SECURITY:@ let gvd eens op waarvoor je betaald krijgt!!!!In plaats van zelf alle in beslag genomen rotzooi op te snuiven/vreten!!!!

Dat ventje had al lang en breed in jullie houdgreep moeten zitten en had het podium nooit mogen bereiken!!!!

Maar goed als je zelf maar waus bent op je werk dan is het goed:S:S:S
 
Waarschuw beheerder
ID&T is de fout hadden hem nooit moeten vragen, ze weten wat zijn stijl is en daar heeft altijd veel invloed van metal etc. ingezeten.

Ze hadden die gast natuurlijk nooit zo moeten aanpakken maar hij had gewoon podium niet op moeten gaan.

En de mensen daar geen respect voor andere muziek, ik vind ook dat Rob Gee daar niet had moeten staan maar een beetje respect voor een artiest die muziek maakt waar je niet van houd moet kunnen, als iedereen de artiest die hem niet beval van podium wil hebben zal het toch een saaie avond worden.

ID&T is de fout ingegaan met deze boeking en het is triest dat ze niet reageren.
 
Waarschuw beheerder
volkomen mee eens.. als ik nou ergens een hekel aan heb ( zowel tijdens als buiten een feest of i.d) dan is het wel die kutruzies ..
laatste aanpassing