Partyflock
 
­ Nederland

Muziek

door , gepubliceerd op
Muziek
9 februari 2009
Tjah, wat is muziek eigenlijk? Een opvolging van tonen van bepaalde hoogte, duur en volume in een vastgesteld ritme of patroon soms onder begeleiding van vocals? Als je de definitie erop na wilt slaan zul je erachter komen dat die er helemaal niet is. Want, wat is dan nu muziek? Wat voor mij als muziek in de oren is, is bij een ander misschien wel lawaai voor het leven. Het is zo’n lekker ontastbaar begrip. Daarom dat ik toch even de tijd neem om er eens over te filosoferen.

Op de eerste plaats is er een verwarrend maar op zich logisch argument dat als volgt luid; muziek maak je niet per ongeluk. Bijvoorbeeld; ik sla met een hamer een aantal spijkers in het hout. No big deal. Aangenomen kan worden dat ik een bouwvakker of timmerman ben en hopelijk gehoorbescherming draag. Wat nu als ik in plaats van de hamer een paar houten stokjes neem en in plaats van de spijker een trommel? Dan is het opeens muziek omdat de geluiden uit een instrument komen. Er zijn mensen die iets pas als muziek kunnen beschouwen als het uit een instrument komt. Een bekend en bewezen instrument. Ikzelf zie het iets breder. Dat komt ook omdat ik veel verschillende muziekstijlen kan en gewaardeerd heb. Dus om even terug te komen op “muziek maak je niet per ongeluk†als ik een paar keer met een hamer op de grond sla, het opneem en zeg dat het muziek is, is het ook opeens muziek. Aan de waarnemer dan de taak om te oordelen of het goede muziek is. En wat is dan goede muziek? Je snapt me al.. hoop ik..

Nu weer terug naar wat muziek is. Ik heb een tijd geleden een discussie gevoerd met een student van het conservatorium over muziek. Ik als liefhebber van alle soorten muziek was het er helemaal mee eens dat bespelers van instrumenten muzikanten zijn. Mensen die muziek maken en daarvoor respect verdienen omdat zij het leven van anderen daarmee (als het “goede muziek†is) wat dragelijker maken. Ik ben van mening dat de mensen die achter draaitafels staan ook muzikanten zijn.

De dame in kwestie ging hierin niet met mij mee. Haar argument was dat dj’s geen instrument bespelen. Zij “stelen†muziek en verdienden daarom geen respect. Zij worden groot met de creaties van anderen. Ik was onmiddellijk en direct klaar met de best leuke dame. Nobody is perfect maar dat kon ik toch echt niet verkroppen. Ik had haar kunnen uitleggen dat DJ’s ook nieuwe geluiden produceren met hun eigen instrumenten. Denk aan laptops & synthesizers welke niet meer weg te denken zijn in de muziek. Ik koos daar niet voor. Mijn aanpak was anders. Ik vertelde haar dat ze niet op haar plek zat en ze zeker als muzikant nooit succesvol zou kunnen worden. En ik vertelde haar ook waarom:

“Muzikanten en artiesten worden getekend door creativiteit†vervolgde ik mijn verhaal “en als je denkt dat je alleen muziek kunt maken met een aantal klassieke instrumenten dan ben je niet helemaal wakker†maargoed dat niet iedereen zo denkt. Anders hadden we heel veel prachtige instrumenten vandaag de dag niet gehad. Ze was het daarin dan wel met mij eens maar bleef bij haar standpunt dat dj’s geen muziekanten zijn. Ik probeerde nog aan te tonen dat ze daarmee niet echt consequent was maar het mocht allemaal niet baten. Voor haar heb ik de hoop maar opgegeven en ben overgegaan op plan B.

Plan B: “if you can't beat them join themâ€

Dus ik vervolgde mijn verhaal; “Goh inderdaad, zeg nu je het zo zegt, die DJ’s zijn inderdaad maar een stel dieven. Dat ik daar toch nooit op gekomen was zeg. Bedankt dat je mij de ogen geopend hebt! Jij snapt het helemaal, ga zo door, ga-zo-door!â€. Flabbergasted liet ik haar achter in de kroeg.

Het punt is gewoon dat je muziek niet kan omschrijven aan de hand van een aantal instrumenten en de klanken die daaruit voortgebracht worden. Vele hebben getracht te omschrijven wat muziek is en zo de Van Dale. In de Van Dale staat de volgende omschrijving;

“mu•ziek de; v 1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelfâ€

Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.

264 opmerkingen

is een playbacker een muzikant?
Uitspraak van Dhr. Avada op zaterdag 14 februari 2009 om 10:06:
is een playbacker een muzikant?

lol nee un wannabee :P
Uitspraak van Dhr. Avada op zaterdag 14 februari 2009 om 10:06:
is een playbacker een muzikant?

Als ie tegelijk de noten leest wel :p
Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.


:respect:
Uitspraak van Ravix op zaterdag 14 februari 2009 om 03:08:
Dus jij denkt dat een Componist geen instrument kan bespelen ???
hoe denk je dat zo iemand zijn of haar muziek schrijft
denk je dat zo iemand niet een aantal instrumenten bij de hand heeft om te kunne horen of het goed is wat hij of zij schrijft

Natuurlijk wel. Als ik zelf muziek componeer dan pak ik ook mijn viool erbij, anders is het lastig om te weten wat je aan het doen bent. Maar dat is meer een hulpmiddel, net als mijn potlood waar ik de noten mee opschrijf en het papier waar ik ze opschrijf. In theorie kun je componeren zonder instrument. Als je bijvoorbeeld zanger&componist bent, dan weet je uit je hoofd hoe de noten klinken die op papier staan, dus dan hoef je ze niet te spelen.

Uitspraak van Dhr. Avada op zaterdag 14 februari 2009 om 10:06:
is een playbacker een muzikant?

Nee, een acteur :P.
laatste aanpassing
Artiest Ravix
Uitspraak van Sunboom op zaterdag 14 februari 2009 om 14:08:
Natuurlijk wel. Als ik zelf muziek componeer dan pak ik ook mijn viool erbij, anders is het lastig om te weten wat je aan het doen bent. Maar dat is meer een hulpmiddel, net als mijn potlood waar ik de noten mee opschrijf en het papier waar ik ze opschrijf. In theorie kun je componeren zonder instrument. Als je bijvoorbeeld zanger&componist bent, dan weet je uit je hoofd hoe de noten klinken die op papier staan, dus dan hoef je ze niet te spelen.

Daar heb je gelijk in Maar iedere componist kan wel muziek spelen
dat is toch wel belangrijk om zelf muziek te kunnen schrijven
voor een zanger is kennis van toonhoogtes wel van belang
de stem van een zanger is Wat je kunt zien als een instrument

Uitspraak van Dhr. Avada op zaterdag 14 februari 2009 om 10:06:
is een playbacker een muzikant?

Nee absoluut niet
het enige wat die hoeft te weten is wanneer die zn mond moet bewegen
een Playbacker doet me meer denken aan een vis :P
 
Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.

Ik hoor erbij :cheer:
Top column! Beetje jammer van de paar spelfouten maar verder super beschreven!

Vooral dat laatste stukje :respect:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 februari 2009 om 00:04:
Niets aan toe te voegen
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 februari 2009 om 00:32:
Mag jij mij uitleggen wat die apparaten zijn die Richie Hawtin hier staan heeft;

2 mac Books :P
Het komt wel heel erg amateuristisch over zo
Ik vind al dat iemand die met CD's draait zich geen DJ kan noemen (ook vanwege de betekenis)
Maar dit is toch wel erg ...

Laat ik er maar vanuit gaan dat er geen kabel tussen de laptops zit om te synchroniseren :P
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 februari 2009 om 00:32:
Mag jij mij uitleggen wat die apparaten zijn die Richie Hawtin hier staan heeft;

idd
tegenwoordig zijn er ook programma's waarmee je muziekfiles van een
laptop of computer kunt afspelen en die vervolgens bijsturen etc met
een speciaal soort plaat

als hij echter niet zo iets gebruikt en alleen muziek door elkaar mixed
met een laptop, dan wordt dat al bijna een live-act...

het is wel een grijs gebied tegenwoordig. De reden van mijn reactie heeft
meer te maken met het door elkaar gebruiken van de termen 'dj' en 'producer'.
het is gewoon niet hetzelfde ding.
Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.:respect:
Uitspraak van Ravix op zondag 15 februari 2009 om 00:56:
Ik vind al dat iemand die met CD's draait zich geen DJ kan noemen (ook vanwege de betekenis)

Waar slaat dat op, want CD staat voor compact disc dus is ook een disc :P.
Uitspraak van Sunboom op zondag 15 februari 2009 om 16:14:
Waar slaat dat op, want CD staat voor compact disc dus is ook een disc :P.

als je met CD's draait ben je dus een CDJ
en met vinyl dan ben je een DJ

Kijk ook ff naar de voorganger van de CD dan merk je dat de afkorting CD eigenlijk ook niet klopt
 
Cker Een Goed colum! Muziek is emotie .. gevoelens!

cker een Topper! :D (Y)
Deze is echt sterk zeg.
Ik vind deze column echt goed en geef je gelijk in wat je zegt.
Artiest J. Flannan
Ik vind het maar een slap verhaal, waarbij de verschillende besproken onderwerpen niet goed samenvallen.

Als geluiden in een maat vallen is het muziek, want dat is namelijk de basis.
Dus zo ontastbaar begrip is het niet ;-).
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 februari 2009 om 00:32:
Mag jij mij uitleggen wat die apparaten zijn die Richie Hawtin hier staan heeft;

Dat kan Richie het beste zelf :p
http://www.youtube.com/watch?v=J1H9W_iLff0
laatste aanpassing
Muziek moet je "voelen", dan raakt het je echt!!!
Artiest {SHOWLIST artist 53869, 28332, 25709}
Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.

Ik sluit me hier volledig bij aan.. :jaja: met regelmaat sta ik dus op een feest ffies met me ogen dicht te genieten van de muziek.. desondanks ik de nummers soms ken.. of juist daarom..?! Hoe dan ook.. Music = my way of live.. B)

Goeie column.. (Y)
Uitspraak van JF op maandag 16 februari 2009 om 01:21:
Als geluiden in een maat vallen is het muziek, want dat is namelijk de basis.

Dat is volgens mij niet per definitie zo maar goed.. wat is de definitie van muziek..? :lol: Muziek is muziek als jij dat muziek vind dus dat is voor iedereen weer anders.. ;)
Uitspraak van JF op maandag 16 februari 2009 om 01:21:
Als geluiden in een maat vallen is het muziek, want dat is namelijk de basis.
Dus zo ontastbaar begrip is het niet ;-).

Is niet waar, je hebt ook a-ritmische muziek.
 
Uitspraak van Sunboom op maandag 16 februari 2009 om 14:51:
Is niet waar, je hebt ook a-ritmische muziek.

Twee keien op elkaar rammen is voor sommige ook muziek. Of door de sneeuw lopen. Om maar wat te noemen.
 
Uitspraak van [SF] Karel's ½ :bier: op maandag 16 februari 2009 om 10:53:
Voor mensen die echt naar muziek luisteren, voor mensen die op een feest gewoon even stil moeten staan omdat het zo dik is, voor mensen die gewoon niet stil kunnen staan omdat het zo vet is, voor mensen die even de ogen dicht doen omdat het ze meeneemt, voor mensen die het hun problemen doet laten vergeten.

Voor die mensen is muziek emotie.

Dat had ik afgelopen zaterdag op Hard Bass, ge-wel-dig zulke momenten!
 
:respect: goeie column!
Ik vraag me wel eens af hoe een ander iets (bijv. een dier) muziek ervaart. Het is bekend dat dieren andere toonhoogtes horen. Zullen ze het dan nog steeds als "muziek" ervaren of als achtergrond, zoals het tjilpen van vogels (ook muziek) Is muziek niet gewoon muziek omdat wij als mensen het als muziek beschouwen?