Partyflock

Forumonderwerp · 977302

AMSTERDAM - Studenten krijgen straks geen studiefinanciering meer. Ze moeten hun studie volledig van een lening betalen.
Chris Heijmans

Dat is een van de mogelijke maatregelen waarmee minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) de salarissen van leraren wil verhogen, zegt zijn woordvoerder dinsdag. Hiermee zou het lerarentekort in de toekomst voorkomen kunnen worden.

De basisbeurs, 233 euro voor uitwonende studenten, zou een lening worden. Voor wie de schuld na de studie niet kan terugbetalen, wordt de lening omgezet in een gift.

Leraren

Het verhogen van salarissen van leraren staat in het advies van de commissie Rinnooy Kan. Het plan kost 1,1 miljard euro per jaar.

Plasterk liet eerder weten dat hij het advies van de commissie wil opvolgen en onderzoekt de mogelijkheden om geld daarvoor vrij te maken. De minister bespreekt zijn ideeën woensdag met minister van Financiën Wouter Bos (PvdA).

Bron: Nu.nl

Pardon, waar slaat dit nou weer op :s

Uitspraak van d-russo op dinsdag 16 oktober 2007 om 21:46:
laat ze eerst maar eens alle uitkeringen intrekken bij de gene die wel kunnen werken, maar de hele dag op de bank aan hun pik lopen te sjorren

inderdaad, alhoewel dat laatste niet bij iedereen het geval zal zijn:P

Uitspraak van lindaaatje op woensdag 17 oktober 2007 om 17:10:
Dat ligt meer aan je eigen instelling. Misbruik maken van alle regelingen of gewoon zelf je boontjes doppen omdat je die mogelijkheid hebt.

Er wordt overal misbruik van gemaakt.. En als ze iets nieuws bedenken zal daar ook weer misbruik van worden gemaakt.. Zoiets kun je niet voorkomen.. Niet dat het goed is.. Als iedereen met een uitkering, stufi etc. eens eerlijk zou zijn was er waarschijnlijk al een stuk minder gezeur en was er ook heel wat geld over voor die leraren.
laatste aanpassing

Uitspraak van Anthony Abuse op woensdag 17 oktober 2007 om 17:50:
Inderdaad! Partij Van De Afgrond!

en Partij van de Armoe

Uitspraak van verwijderd op woensdag 17 oktober 2007 om 11:52:
Ach die zielige € 90 per maand kan ik me niet zo druk om maken eigenlijk.

daar kan ik me dus wel druk om maken, zeker omdat ik echt alles behalve eten en inwoning zelf moet betalen.......

slaat natuurlijk helemaal nergens op dat de boeken voor het voortgezetonderwijs betaald worden en de basis studifinanciering afgeschaft wordt.......

Uitspraak van Roel63 op woensdag 17 oktober 2007 om 11:50:
Er is nog NIETS zeker:

Minister Plasterk van Onderwijs ontkent dat hij overweegt de basisbeurs voor studenten af te schaffen om daarmee de lerarensalarissen te kunnen verhogen.

Plasterk bespreekt vandaag met minister Bos van Financiën de mogelijkheden om een miljard op zijn begroting te vinden. Dat geld heeft hij nodig om het lerarentekort terug te dringen.

Afschaffen van de basisbeurs is wel ‘voorbij gekomen’, maar het is voor de minister geen serieuze optie, zei hij gisteravond.

Bron: FD van vandaag.

maar ja geen fratsen, dat scheelt.....

tegen de tijd dat deze regeling wordt ingesteld ben ik klaar :D
Uitspraak van verwijderd op woensdag 17 oktober 2007 om 11:52:
Ach die zielige € 90 per maand kan ik me niet zo druk om maken eigenlijk.

ik wel, het is allemaal al niet zo goedkoop dat studeren, dus alle beetjes helpen
Uitspraak van lindaaatje op woensdag 17 oktober 2007 om 16:46:
Gaan jullie dan 's een echte studie doen.

Op het WO kauwen ze je nu eenmaal niet alles voor (F)
Naast dat het kut is om die 90 eu te missen is het nog eens krom ook.

De volkskrant meldde dat het een oude wens is om de studiebeurs af te schaffen omdat ze het krom vinden dat "de slager op de hoek betaald voor de opleiding van de advocaat". Maar waar gaat het geld nu heen, als de stufi word agfeschaft? Naar de verhoging van het lerarensalaris. Mag het geld van "de slager op de hoek" daar dan wel heen gaan? Hier heeft "de slager" net zo weinig mee te maken als met "de opleiding van de advocaat"

Bullshit dus gewoon, stop die vent, en snel een beetje
Uitspraak van Shagwell op woensdag 17 oktober 2007 om 19:26:
Op het WO kauwen ze je nu eenmaal niet alles voor

:/ ???

Lijkt me geen excuss voor zulke klachten...
laatste aanpassing
Nederland zou het Belgische onderwijsmodel eens moeten gebruiken!

En wat ik me afvraag is of een salarisverhoging voor leraren nu echt meehelpt voor een verbetering van het onderwijs. Ze zouden de docenten gewoon effectiever moeten inzetten. Bovendien vind ik het frappant dat in mijn ogen de docent voor de klas steeds overbodiger wordt, en dat juist daarin geinvesteerd gaat worden.
Dan maar stoppen met me studie en gaan werken :/
Er bestaan ook nog mensen die alles zelf mogen dokken inplaats van mammie en pappie.
Uitspraak van -Daniël- op donderdag 18 oktober 2007 om 10:13:
Er bestaan ook nog mensen die alles zelf mogen dokken inplaats van mammie en pappie.

idd :jaja: mjah idee is toch al weer van de baan, hoor ik net :D
Ik wil best mijn stufi afstaan aan competente leraren, maar ik zie het somber in, zowel op HBO als MBO niveau lopen er derderangs schapen rond

Hehe,
Eindelijk.
Gelukkig heeft de Kamer het idee afgeschoten, dus stufi blijft behouden.. Alleen willen ze nu het collegegeld verhogen :/ Dat komt er dus op neer dat je alsnog meer zelf mag gaan ophoesten :\
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 oktober 2007 om 21:34:
De basisbeurs, 233 euro voor uitwonende studenten, zou een lening worden. Voor wie de schuld na de studie niet kan terugbetalen, wordt de lening omgezet in een gift.

dan zeg ik het alvast..ik kan het niet terug betalen hoor :/ *houd handjes op*
Uitspraak van DP_ op donderdag 18 oktober 2007 om 12:05:
Alleen willen ze nu het collegegeld verhogen Dat komt er dus op neer dat je alsnog meer zelf mag gaan ophoesten

Zoals ik al zei kan je best meer vragen als de kwaliteit inderdaad stijgt. Maar het moet betaalbar blijven. Dat is het nu al bijna niet, waardoor je dus alsnog meer bij gaat moeten lenen.
Ben benieuwd over wat voor bedrag het gaat...

Uitspraak van DP_ op donderdag 18 oktober 2007 om 12:05:
Alleen willen ze nu het collegegeld verhogen

Ook goed.
Ik erger me kapot aan al die lui die geen zin hebben om te werken en ook niet weten wat ze met hun leven willen gaan doen en maar zolang mogelijk blijven profiteren van alle voordelen als student, wat wij als belastingbetalers maar moeten ophoesten. :yes:
laatste aanpassing
Ik vind het ook erg dom van Plaskerk dat hij zo'n gevoelig onderwerp al naar buiten brengt, ZONDER dat hij iets conctreets heeft. Zo maak je jezelf en je partij niet bijzonder populair natuurlijk. En het draait er uiteinderlijk ook nog eens op uit dat het helemaal niet doorgaat. Maar ondertussen heeft je imago al een flinke deuk opgelopen.

Hele domme actie :no:

Maar als ik nu kijk wat voor monsterschool er nu naast mijn huis is verrezen met dikke lcd schermen, meer computers dan leerlingen, chatcafe, design meubels en weet ik het allemaal voor hi-tech shit, vraag ik mezelf af of dat niet net íesje minder kon.
Uitspraak van Mr. Thompson op donderdag 18 oktober 2007 om 12:27:
Maar als ik nu kijk wat voor monsterschool er nu naast mijn huis is verrezen met dikke lcd schermen, meer computers dan leerlingen, chatcafe, design meubels en weet ik het allemaal voor hi-tech shit, vraag ik mezelf af of dat niet net íesje minder kon.

Haha, wij krijgen hier ook overal subsidie voor. Weten van de gekke niet meer wat ze ermee moeten volgensmij. Hebben nu een enorm tv scherm aan het plafond en bij de presentatie daarvan champagne voor alle studenten. :roflol:

Maar ik klaag niet...
Uitspraak van lindaaatje op donderdag 18 oktober 2007 om 12:29:
Maar ik klaag niet...

Nu ik nog student ben, ik ook niet :p

Maar als ik zometeen een leuke baan heb, en mijn eerste belasting aanslag krijg wel ;D
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 12:24:
Ook goed.
Ik erger me kapot aan al die lui die geen zin hebben om te werken en ook niet weten wat ze met hun leven willen gaan doen en maar zolang mogelijk blijven profiteren van alle voordelen als student, wat wij als belastingbetalers maar moeten ophoesten.

Er zijn ook studenten die niet kunnen werken naast hun studie omdat zij wél een studie volgen die écht voltijd is.

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Ze waren aan het brainstormen over mogelijke opties. En Plasterk heeft al aan gegeven dat het afschaffen van de studiefinanciering wel tersprake is gekomen maar dat dat eigenlijk geen optie is.

vandaag leuke statistiek in de volkskrant:

wij krijgen nu 20 euro stufi minder dan 21 jaar geleden!?
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 14:25:

vraag me af hoe de Volkskrant aan die BS komt

20 jaar geleden was er geen stufi! Pim Fortuyn heeft evoor gezorgd dat dat er kwam (dacht rond 1990)..
En oja toen hadden we nog guldens!

Uitspraak van Schranzmistress D. op donderdag 18 oktober 2007 om 14:28:
vraag me af hoe de Volkskrant aan die BS komt

20 jaar geleden was er geen stufi! Pim Fortuyn heeft evoor gezorgd dat dat er kwam (dacht rond 1990)..
En oja toen hadden we nog guldens!

Wat lul jij nou stroef de eerste studiebeurs was er al in 1815. Staat in de Spits van vandaag.

En Pim Fortuyn was toen nog niet in beeld.

En net alsof de Volkskrant achterlijk is en het niet even omrekent.
Denk eerst even na voordat je een reactie geeft.

Ik ben tegen. Ik ga het ook als onderwerp voor mijn betoog voor mijn studie gebruiken.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 14:51:
Wat lul jij nou stroef de eerste studiebeurs was er al in 1815. Staat in de Spits van vandaag.

En Pim Fortuyn was toen nog niet in beeld.

True.

schaam me diep dat ik eigenlijk de ov jaarkaart bedoel!!
Sorry he!

Maar goed ben zeker voor stufi en veel ook.

Uitspraak van Schranzmistress D. op donderdag 18 oktober 2007 om 14:55:
True.

schaam me diep dat ik eigenlijk de ov jaarkaart bedoel!!
Sorry he!

geeft niet, kan iedereen overkomen (F)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 14:25:
vandaag leuke statistiek in de volkskrant:

:o

Is al vaker onderzocht trouwens, dat ondanks al die maatregelen, mensen nog steeds even lang over d'r studie doen als altijd...

Uitspraak van Schranzmistress D. op donderdag 18 oktober 2007 om 14:55:

haha.

mn moeder zei dat dat komt omdat er toen minder mensen studeerden en er dus meer geld pp was.

Toch lijp.. hoeveel geld hadden zij dan in die tijd!

wat n dom plan zeg :S

schoolgeld is al duur genoeg en ik moet ook nog es zelf voor de materialen betalen (printen, papieren, plakfolie, lijm, foto-afdruk enz) en met 70 euro red je dr niet echt al mee...

wil iemand alsjeblieft een bom op die vent gooien?

Bloedzuigers dat zijn het!
en wij maar extra belasting betalen
lees accijns

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit in mijn geval:

Ik kreeg volgens mij op de Havo al stufi (vanaf mn 18e?).. zo'n 70 eu..
Nu heb ik een half jaar een opleiding gedaan, maar ben gestopt en nu inmiddels weer bezig met HBO opleiding.. en krijg nu 96 eu..

Ben eigenlijk van plan om op kamers te gaan maar als ik na een aantal jaren geen stufi meer ontvang word het lastig.. Dus mijn vraag is..

Hoeveel jaar heb ik nog recht op stufi? en hoeveel jaar aanvullende beurs?

BVD
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 16:49:
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit in mijn geval:

Ik kreeg volgens mij op de Havo al stufi (vanaf mn 18e?).. zo'n 70 eu..
Nu heb ik een half jaar een opleiding gedaan, maar ben gestopt en nu inmiddels weer bezig met HBO opleiding..

Hoeveel jaar heb ik nog recht op stufi? en hoeveel jaar aanvullende beurs?

BVD

Op de havo al stufi? Das vreemd, volgens mij ontvang je namelijk pas stufi als je een opleiding begint op het HBO of WO (ervanuitgaande dat je niet met een MBO opleiding begint na de havo).

Je hebt 4 jaar recht op stufi, dus als je een half jaar een opleiding hebt gevolgd en bent gestopt, heb je 4 - 0,5 = 3,5 jaar recht op stufi. (zowel voor basisbeurs als voor je aanvullende beurs en OV)

DP_ Bedankt!!

Ja kan wel kloppen wat je zegt. Dat heette dan wss anders :) Maar niks aan de hand dus voor mij gelukkig.
Uitspraak van DP_ op donderdag 18 oktober 2007 om 16:53:
Op de havo al stufi? Das vreemd, volgens mij ontvang je namelijk pas stufi als je een opleiding begint op het HBO of WO (ervanuitgaande dat je niet met een MBO opleiding begint na de havo).

Als je op de middelbare school al 18 bent, en dus je kinderbijslag vervalt, krijg je ook een soort stufi, alleen heet dat 'tegemoetkoming scholieren'
en oja, das ongeveer 7 euro meer dan stufi ;)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 16:49:
Ben eigenlijk van plan om op kamers te gaan maar als ik na een aantal jaren geen stufi meer ontvang word het lastig.. Dus mijn vraag is..

Het voorstel zal waarschijnlijk niet doorgaan he. Bijna alle kamerleden zijn tegen behalve de pvda (over deze partij heb ik nogal een mening maar die hou ik voor me) als de hele kamer tegen is gaat het niet door. En het is ook een dom plan. Waarschijnlijk zal het collegegeld stijgen, wat ook kut is. En plasterk is gewoon een dombo. Hij komt er nu ineens achter dat ie tekort heeft. Dat had die dan even moeten melden vóór prinsjesdag. Dan kon er nog rekening meegehouden worden met de begroting.

Frustratie. Ach dat kabinet in Den Haag weet ook niet beter.
Uitspraak van DP_ op donderdag 18 oktober 2007 om 16:53:
OV

Niet helemaal waar, je kunt namelijk een nullening aanvragen, waarbij je 0 euro leent, maar wel gewoon je ov kunt behouden ;)

Uitspraak van DP_ op donderdag 18 oktober 2007 om 12:46:
Er zijn ook studenten die niet kunnen werken naast hun studie omdat zij wél een studie volgen die écht voltijd is.

Ja maar dan is het toch meer dan normaal dat men het als lening na de studie moet gaan terugbetalen?

Ik heb me jaren kapot geergerd dat lui bij mij uit de klas 7 - 800 gulden studiefinanciering kregen per maand zonder er 1 zak voor te doen.

Ik werd afgescheept met 50 gulden onder het mom van "je ouders hebben te veel"
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 21:18:
Ik werd afgescheept met 50 gulden onder het mom van "je ouders hebben te veel"

En daar ben je zo boos over dat je vind dat voortaan niemand meer iets moet krijgen?
Neem aan dat je ouders wel iets van dat "te veel" aan jou hebben afgestaan?

Uitspraak van lindaaatje op donderdag 18 oktober 2007 om 21:50:
En daar ben je zo boos over dat je vind dat voortaan niemand meer iets moet krijgen?

Nou mijn ouders geven mij echt nul/zero voor mijn studie. Ik wil toch studeren? Nou dan betaal ik het ook zelf maar.
hebben ze zometeen teveel leraren, en geen studenten meer..:p

Lekker dan haha :D

Denk dat het lerarenprobleem zo is opgelost dan (Y) 50% van de studenten kunnen hun studie dan namelijk niet meer betalen en die zullen dus wegblijven.. TOP!

:/
Nou.. als die leraren dan ook nog eens alle lessen gaan geven die ze moeten geven en niet 20x per jaar ziek zijn dan mag hun loon wel verhoogd worden.. maar niet ten koste van ons geld!! :loser:
Zoiezo bullshit, bij haast elke school sturen ze je maandenlang weg op stage's. Krijg je eindelijk les, is het zo verstrooid als confetti..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 oktober 2007 om 22:31:
Nou mijn ouders geven mij echt nul/zero voor mijn studie. Ik wil toch studeren? Nou dan betaal ik het ook zelf maar.

:aai: Is inderdaad niet eerlijk, zeker omdat je net 18 bent. :o
Geloof ook wel dat het beleid er op is gevormd, dat je ouders bijdragen in de kosten, als ze dat kunnen.

Maar is nog geen argument om te zorgen dat niemand straks geld heeft voor een studie...

Uitspraak van lindaaatje op donderdag 18 oktober 2007 om 21:50:

Ja daar gingen ze bij het IBG ook vanuit ja.

Heb gewoon heel jong al geleerd dat je voor jezelf moet zorgen, dat je er met je hand ophouden niet komt ;)
laatste aanpassing
Aan het bedrag te zien was je trouwens niet uitwonend. Dan dragen je ouders absoluut wel bij! Of betaalde je kostgeld?

Anyway, daarom vind je dat iedereen voor zichzelf zou moeten zorgen? Of een studie zou moeten kiezen die niet zoveel tijd kost zodat je ernaast ook nog kunt werken?
laatste aanpassing

Uitspraak van lindaaatje op vrijdag 19 oktober 2007 om 08:06:
Of betaalde je kostgeld?

Vanaf mijn 16e

Uitspraak van lindaaatje op vrijdag 19 oktober 2007 om 08:06:
Anyway, daarom vind je dat iedereen voor zichzelf zou moeten zorgen? Of een studie zou moeten kiezen die niet zoveel tijd kost zodat je ernaast ook nog kunt werken?

Nee, ik zeg alleen dat ik het redelijk vind dat studies achteraf terugbetaald worden. Want anders zou men op kosten van de maatschappij, zelf lekker de zakken gaan vullen, want hoe meer je leert, hoe betere loopbaan men over het algemeen heeft de rest van het leven...
laatste aanpassing
Ik geloof dat de maatschappij later ook van mijn kennis profiteert...

En vind dat de staat sowieso moet zorgen dat onderwijs voor iedereen mogelijk is. Maar snap je punt.