Partyflock

Forumonderwerp · 973519
Waarschuw beheerder
donateur
24 september 2007

Sonja Bakker dieet is ongezond

Het dieet van Sonja Bakker is ongezond, want het is een zogenoemd crashdieet. Lijnen volgens de Sonja Bakker-methode (ook wel bekend als Sonja-Bakkeren) verpest de stofwisseling en kan blijvende problemen met het metabolisme en eetgedrag veroorzaken. Dat zegt Tatjana van Strien, werkzaam bij Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit, vandaag in de verschillende kranten.

Van Strien is psychologe en ontwikkelde de internationaal gebruikte Vragenlijst voor Eetgedrag. Ze is ook schrijfster van het boek "De afslankmythe", eind oktober verschijnt haar tweede boek over afvallen met en zonder resultaat.

Het dieet van Sonja Bakker veroorzaakt door de lage calorie-waarde een soort zelfopgelegde hongersnood. Het lichaam reageert daarop door heel zuinig om te gaan met de aangeleverde energie en vet op te slaan. Wie lang doorgaat met lijnen, of telkens opnieuw aan zo'n crashdieet begint, brengt uiteindelijk de hele normale stofwisseling in de war en wordt juist dikker.

Steeds opnieuw lijnen helpt niet
Van Strien geeft aan dat mensen die steeds opnieuw lijnen toch dik blijven. Er zijn genoeg dikke mensen gezien die niet meer afvallen van een dieet van 1500 calorieën, omdat hun metabolisme niet meer normaal reageert door herhaalde strenge lijnpogingen. En 1500 calorieën is toch echt weinig.

Van Strien beschrijft in haar boek een Nijmeegs wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat mensen die bijna altijd lijnen een sterke neiging hebben tot 'overeten' als ze zondigen tegen hun dieet. Ook gaan emotionele overeters meer eten als ze gespannen zijn, terwijl gewone eters dan juist minder trek hebben.

Kritiek
Al eerder was er kritiek op de SonjaBakker-methode. Het Voedingscentrum vond dat één van Sonja's boeken te weinig handvatten voor blijvend gewichtsverlies biedt en een aantal bekende dames hadden ook kritiek op Sonja Bakker.

Bron:http://www.gezonderworden.nl/2007/09/sonja-bakker-dieet-is-ongezond.html
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 25 september 2007 om 17:27:
Varkensvlees is nooit mager, omdat in elke cel vet zit. Dat maakt het ongezond

Wat een onzin. Varkensvlees is niet vetter dan vlees van andere dieren. Sterker nog, vet van dieren als kippen en varkens bevat veel meer onverzadigde vetzuren dan vet van herkauwers. Rundvlees en schapenvlees is dus een stuk minder gezond. Actually.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 25 september 2007 om 17:27:
Verse kaas (zoals philadelphia) bevat minder gehard (en dus ongezond) vet

Gelul. Kaas bevat geen gehard vet. Gehard plantaardig vet (of transvet) is een industrieel vervaardigd vet dat langer houdbaar is, en zeer slecht is voor de gezondheid (zo slecht dat het in enkele landen, waaronder Denemarken, niet meer in produkten voor mag komen). Kaas bevat alleen dierlijk vet. Als je verzadigd vet bedoelt, zeg dat dan ook.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 25 september 2007 om 17:29:
Uitspraak van Satanica op dinsdag 25 september 2007 om 15:51:
Rosbief, varkenshaas, magere varkenslapjes e.d. zijn ook magere vleessoorten

Niet echt

Wel dus. Hoe kom je er toch bij dat varkensvlees vetter is dan vlees van andere slachtdieren? Varkenshaas bijvoorbeeld is graatmager.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 25 september 2007 om 17:29:
Bovendien lijken varkens kwa DNA zoveel op mensen dat je afweersysteem het niet herkent en dat is gevaarlijk ivm de kans op genafwijkingen die kanker veroorzaken

:roflol: Jesus christ, waar haal je het vandaan. Gast, varkens- en kippenvlees behoort tot de lichtst verteerbare vleessoorten. Als je darmkanker wil oplopen moet je vier keer in de week biefstuk eten (y) Anyway, je bent goed bezig als je dagelijks tussen de 100 en 150 gram vlees gebruikt. Van welk dier het komt maakt geen zak uit.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Oh, en 6th sense, ik zou eens wat minder blowen als ik jou was..

Waarschuw beheerder
donateur
whahah als ik hier al die verschillende adviezen lees :no: laat mij dan maar lekker simpel wezen en een dieet volgen uit een voor geschreven boekje hoor :lol:
Artiest Mannie
Waarschuw beheerder
donateur
en terecht.. heb dat gedoe rond sonja bakker nooit gelooft..

als je wil afvallen snap je zelf toch wel wat wel en niet kan en dat je zult moeten bewegen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Mannie op donderdag 27 september 2007 om 23:21:
nooit gelooft..

het is ook geen geloof maar een dieet ;P
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verre neef op donderdag 27 september 2007 om 20:42:
Gehard plantaardig vet (of transvet) is een industrieel vervaardigd vet dat langer houdbaar is, en zeer slecht is voor de gezondheid

In de frietjes van mac donalds zit 8 gram transvetzuren, heel slecht.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Satanica op maandag 24 september 2007 om 16:41:
Sonja Bakker dieet is ongezond

hehe komt er ff 1 achter :rot: word kotsmisselijk van dat wijf dat denkt dat ze alles weet:S en haar kop te zien in elke supermarkt met r domme dieetboekjes :rot: kotswijf
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 28 september 2007 om 11:03:
hehe komt er ff 1 achter :rot: word kotsmisselijk van dat wijf dat denkt dat ze alles weet:S en haar kop te zien in elke supermarkt met r domme dieetboekjes :rot: kotswijf

Heb me wel eens laten vertellen dat ze zelf anorexia heeft gehad!! dus niet lullen over gezond eten...

Bewegen:respect:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 28 september 2007 om 11:03:
hehe komt er ff 1 achter word kotsmisselijk van dat wijf dat denkt dat ze alles weet en haar kop te zien in elke supermarkt met r domme dieetboekjes kotswijf

:jaja:

Al die dikke wijfen en gasten denken binnen een week dun te worden door zo'n flut dieet. Sporten is het enige en beste hulpmiddel (Y)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van MarkB op vrijdag 28 september 2007 om 16:38:
Al die dikke wijfen en gasten denken binnen een week dun te worden door zo'n flut dieet. Sporten is het enige en beste hulpmiddel

Juist, en omdat het alleen om gezonde voeding gaat en veel sporten is 40% van de Nederlanders te zwaar (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van piesmuis op vrijdag 28 september 2007 om 10:03:
In de frietjes van mac donalds zit 8 gram transvetzuren, heel slecht.

Daarom bak ik altijd friet in olijfolie. Meurt als de tering maar je krijgt er iig geen kanker van en smaakt ook nog es veel beter.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 28 september 2007 om 19:17:
Meurt als de tering maar je krijgt er iig geen kanker van en smaakt ook nog es veel beter.

Als je die peuk uit je muil haalt weet je zeker dat je geen kanker krijgt :[
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tedder op maandag 24 september 2007 om 18:47:
OT: vriend van mij die eet juist zoveel mogelijk om zwaarder te worden, hij is nou 105 kilo.

Mijn vriend heeft dit probleem dus ook. Hij is 2.17 lang en weegt nou 85/90 kilo.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 28 september 2007 om 19:17:
Daarom bak ik altijd friet in olijfolie.

Bakken in olijf olie staat altijd garant voor een half uurtje spetteren op de porseleinen troon. Doe mij maar frituurvet :bier:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van MarkB op vrijdag 28 september 2007 om 16:38:
Sporten is het enige en beste hulpmiddel

Onzin, als je veel sport en daarnaast echt veel en vet eet dan val je niet af maar dan wordt je een oostduitse kogelstootster. 8) En dat ziet er niet fraai uit. Dus voeding en sporten. Het is altijd een combinatie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Satanica op vrijdag 28 september 2007 om 19:24:
Als je die peuk uit je muil haalt weet je zeker dat je geen kanker krijgt

bullshit (y)
kanker is nog altijd een toevalsproces, hoewel roken wel aardig bijdraagt O:)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Satanica op maandag 24 september 2007 om 16:41:
Sonja Bakker

skooier