Partyflock

Forumonderwerp · 972214

Waarschuw beheerder
Vakcentrale FNV vindt dat minister Wouter Bos van Financiën de topinkomens op de verkeerde manier wil korten. In een alternatief plan stelt de FNV dat de inkomstenbelasting voor inkomens boven euro 185.000 naar 60% moet worden verhoogd. De vermogensbelasting voor welgestelden moet worden verdubbeld naar 2,4%.

Maandag wordt het voorstel, dat in bezit is van deze krant, aan het kabinet aangeboden. 'Hulde dat Bos met gerichte maatregelen komt, maar ik voel me uitgedaagd om met betere alternatieven te komen', zegt FNV-bestuurder Peter Gortzak desgevraagd.

De FNV stelt 'voorstander te zijn van het beteugelen van de exorbitante inkomensstijging onder de groep mensen met topinkomens'. Volgens de vakcentrale hebben werkgeversorganisaties zich de afgelopen jaren systematisch onttrokken aan de centrale akkoorden die zij hierover afsloten met het kabinet en werknemersorganisaties.

Lees ook: PvdA wil meer maatregelen tegen topinkomens

Beroep Bos

Bos deed eerder deze maand een moreel beroep op commissarissen van ondernemingen om de salarissen van bestuurders te matigen. Voor bestuurders in de (semi-)overheid komt het kabinet met normen. De maatregelen worden door de FNV gesteund, maar onvoldoende geacht.

De FNV wijst met klem het recent uitgelekte kabinetsvoorstel af om fiscale facilitering bij pensioenopbouw af te schaffen bij inkomens boven de euro 185.000. Deze beperking heeft geen effect op het aftoppen van hoge inkomens, aldus de vakcentrale.

Bovendien bestaat het gevaar dat de inkomensgrens in de toekomst zakt, waardoor de basis onder het pensioensysteem verdwijnt. De FNV vreest dat minderbetaalden hiervan de dupe worden.

Grote ondernemingen

Met het eigen voorstel richt de vakcentrale zich vooral op bestuurders van grote ondernemingen. Zij wil dat hun vaste bezoldiging boven een bepaalde inkomensgrens niet langer aftrekbaar is van de vennootschapsbelasting. Ditzelfde moet gelden voor het variabele inkomen (opties, bonussen, e.d.) wanneer dit groter is dan de helft van de totale bezoldiging. Gouden handdrukken bij overnames moeten volgens de FNV worden afgeschaft.

De FNV biedt tevens een aantal alternatieven voor beperkingen op het pensioensparen. Zo zou het kabinet fiscaal gefaciliteerde reparaties van pensioentekorten moeten afschaffen voor inkomens boven de euro 185.000. Fiscale facilitering van eindloonregelingen voor inkomens boven de euro 185.000 moet eveneens worden afgeschaft.

Vrijdagmiddag werd bekend dat de FNV cao-afspraken wil maken over personeelsbonussen bij een overname. Vaak wordt bij een overname van een beursgenoteerd bedrijf meer geboden per aandeel dan de beurskoers. De FNV wil dat van die overwaarde 20% naar het personeel gaat.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW reageerde negatief. 'Bedrijven die worden overgenomen, zullen altijd 20% duurder worden en dat is op het internationale speelveld een blok aan het been.'

http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?DocumentId=38664

Waarschuw beheerder
Ja. Hoge inkomens zorgen voor grote kredietwaardigheid. En mensen hebben de neiging boven hun stand te leven. De meeste mensen in de villawijk waar mn ouders wonen eten alleen gehakt en worst en nooit een biefstukje, alleen omdat ze zuinig aan moeten doen willen ze hun woonlasten kunnen betalen.

En omdat ze veel krediet op kunnen nemen (slechts 10% van alle openstaande kredieten en tegoeden bij banken bestaat in ECHT geld) en dus geld kunnen uitgeven dat eigelijk niet bestaat, helpen ze de inflatie op gang.

Kijk, banken hoeven maar 10% van hun totale bedrag dat AL hun klanten bij elkaar op hun rekening aan bestedingsruimte hebben, daadwerkelijk in hun bezit te hebben. Kredietverstrekking (gebeurt natuurlijk meer aan mensen met hoge inkomens) zorgt voor inflatie, inflatie maakt mensen met een vast inkomen relatief zonder hypotheekschuld armer, en de schulden van schuldenaren relatief lager en deze mensen relatief rijker.

Dus het is een economisch ongezond principe. Kan er nog wel meer op detail op ingaan, maar ik neem aan dat je liever de bron wilt zien. Deze is hier te vinden.

De theorie over waarom kredietverstrekking (die onlosmakelijk met hoge inkomens samen hangt) de inflatie bevordert ligt volledig in lijn met wat je op school over inflatie leert, maar dit wordt als zodanig NIET onderwezen (enkel omdat het mensen zou afkeren van het kapitalisme)

Feit is dat het (hoewel niet in naam) VERUIT meest kapitalistische land, China, met een enorme economische groei kampt. Zelfde verschijnsel vertoonde de VS rond 1929. Maar in feite is economische groei niet meer dan de zeepbel met inflatie als achterliggend mechanisme.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 19 september 2007 om 16:13:
terwijl de meewerkaftrek voor ondernemers ook wordt afgeschaft.

mwa ondernemers zitten toch aan de goede kant deze keer. de extra winstaftrek van de 10% van de winst vind ik toch een goede ontwikkeling. en ze willen natuurlijk de meewerkende partner laten verlonen in de firma
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 september 2007 om 16:26:
ik neem aan dat je liever de bron wilt zien. Deze is hier te vinden

De bron is niet echt een onderbouwd verhaal, als ik het zo mag zeggen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ramirez Blanco op woensdag 19 september 2007 om 16:42:
de extra winstaftrek van de 10% van de winst vind ik toch een goede ontwikkeling. en ze willen natuurlijk de meewerkende partner laten verlonen in de firma

Die 10% is gelukkig al ingesteld voordat deze maatregelen werden voorgesteld :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 19 september 2007 om 16:43:
Die 10% is gelukkig al ingesteld voordat deze maatregelen werden voorgesteld

klopt, maar wil gewoon aangeven dat er de laatste jaren voor de ondernemer gewoon goede dingen doorgevoerd zijn. ook de verlaging van de vpb nu weer. goed voor de werkgeklegenheid en daar hoor je niemand over

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 19 september 2007 om 16:42:
De bron is niet echt een onderbouwd verhaal, als ik het zo mag zeggen.

Jawel. Het is zelfs een officiele eis van de Centrale Bank (in alle lidstaten van het IMF) dat een bank moet streven naar 10% contante bezittingen tov het uitstaande kapitaal/krediet.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ramirez Blanco op woensdag 19 september 2007 om 16:46:
dat er de laatste jaren voor de ondernemer gewoon goede dingen doorgevoerd zijn

Daar heb ik persoonlijk anders genoeg positieve dingen over gezegd.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 september 2007 om 16:49:
Jawel. Het is zelfs een officiele eis van de Centrale Bank (in alle lidstaten van het IMF) dat een bank moet streven naar 10% contante bezittingen tov het uitstaande kapitaal/krediet

Weet ik, maar het wil niet meteen zeggen dat de economie in elkaar stort wanneer de geldstromen "teveel" op gang komen.

Waarschuw beheerder
Nee, maar gezien de enorme staatsschuld van de VS en het probleem met de hypotheekmarkt daar zit het er wel aan te komen. Net als 80 jaar geleden :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 19 september 2007 om 16:59:
Daar heb ik persoonlijk anders genoeg positieve dingen over gezegd

haha nouja ik moet vluchtig lezen tussen de afspraken door, dus misschien is me iets ontgaan :d
Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 september 2007 om 17:02:
Nee, maar gezien de enorme staatsschuld van de VS en het probleem met de hypotheekmarkt daar zit het er wel aan te komen

in de vs zijn die problemen al intens op dit moment
Uitspraak van Roel63 op woensdag 19 september 2007 om 16:59:
maar het wil niet meteen zeggen dat de economie in elkaar stort wanneer de geldstromen "teveel" op gang komen

kan zelfs ook positief uitpakken

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 september 2007 om 15:23:
Over de €60.000,- aan bruto inkomsten per jaar betaal je maar liefst €18.000,- belasting in Nederland. Wist je dat er gezinnen zijn die van €18.000,- kunnen leven?

Denk je niet dat iemand die dusdanig veel verdiend ook meer profiteerd van een meer welvarende omgeving?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 23:37:
PvdA wil meer maatregelen tegen topinkomens

Belastingen zijn zeer waardevol naar mijn mening maar ik vind het onzinnig dat je het mensen die veel verdienen ongunstig maakt in Nederland. Dan jaag je ze weg wat nu ook gebeurt. 70% van de huidige schoolverlaters wil Nederland verlaten omdat in het buitenland meer en betere groeikansen bestaan. Inkomen speelt daarbij een grote rol.
laatste aanpassing